Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Minister školstva sa pri vysvetľovaní zapotil, priznal chyby, ale neodstúpi

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Minister školstva Peter Plavčan zvolal po dlhom čase tlačovku k škandálu s eurofondmi len do vestibulu ministerstva a obrátilo sa to proti nemu. Priestor, kde bolo horúco, tlačili sa tam desiatky novinárov a aj ministrovi hostia, nebol vhodný na vysvetľovanie detailov škandálu za stovky miliónov eur.

Minister tlačovku nezvládal. Potil sa, neustále si upravoval vlasy a viac nevysvetlil, ako vysvetlil.

Zavolal si aj rektorov: Univerzity Komenského Karola Mičietu a Slovenskej technickej univerzity Roberta Redhammera, k slovu sa však nedostali.

Pred pultík sa postavil aj šéf Železiarní Podbrezová a Klubu 500 Vladimír Soták. Ministrovi sa snažil pri vysvetľovaní pomôcť, často to však nebolo k téme. „Je to ako pri kartách, môžete počuť čokoľvek. Potrebujete dôkazy,“ povedal napríklad Soták, či vie o úplatkoch pri eurofondoch.

Výzvu zrušia, chyby boli, ale nie vraj až také vážne

Po mesiaci trvania kauzy minister prišiel so štyrmi zmenami. Priznal si tak pochybenia, ktoré pri prerozdelení výzvy urobili. Najväčšími zmenami sú, že kritizovanú výzvu na 300 miliónov na dlhodobý a strategický výskum zrušia.

Zrušia aj súčasnú databázu hodnotiteľov, ktorí o projektoch rozhodovali. O projektoch z rôznych oblastí totiž nerozhodovali experti, napríklad projekt za 23 miliónov eur na zabezpečenie trvalej udržateľnosti oceliarskeho priemyslu na Slovensku hodnotil kardiológ.

Na otázky, prečo ľudia bez potrebnej odbornosti hodnotili projekty za milióny eur, minister neodpovedal. Tvrdil, že ešte prebieha kontrola. Kto konkrétne kontrolu robí, nepovedal.

Ďalšou novinkou je, že pri druhej výzve, ktorá bola pre podniky, budú musieť víťazi verejne ukázať svoje projekty – bude ich verejné vypočutie. Mali by sa teda postaviť pred odbornú verejnosť, aby ukázali, s akým projektom vyhrali.

Začne tiež zasadať rada Výskumnej agentúry, sľubuje minister.

Plavčan: Neodstúpim

Minister kritizoval médiá za informovanie o škandále a pustil sa aj do Európskej komisie, ktorá poslala varovný list – Komisia podľa ministra poslala list len na základe medializovaných informácií.

Bolo to podľa neho prvýkrát, keď dostal list na základe informácií v médiách. Komisia pritom s ministerstvom komunikovala už predtým a pýtala sa na predmetné výzvy.

„Čudujem sa, že sa dokáže vyfabulovať toľko textov z neexistujúcich faktov,“ rozčuľoval sa Plavčan. „Ešte sa nevie, či niekto pochybil, alebo nie,“ hovoril. Je podľa ministra predčasné niekoho obviňovať, zdôrazňuje, že peniaze ešte neodišli. „Ak došlo k pochybeniam, tvrdo zakročím,“ povedal.

Bránil tiež víťazné firmy a nechápe, ako ich mohli médiá spochybňovať.

Na otázku, či po týchto pochybeniach z ministerstva odíde, minister povedal, že neodstúpi. „Je to zaujímavé. Neodstúpim. Neviem, ako mám odpovedať na takéto otázky, povedal Plavčan.

Tvrdil tiež, že pochybenia vznikli za predchádzajúcej vlády.

Na otázku, či má premiérovu podporu, povedal, že to nie je otázka preňho, ale pre premiéra a novinári sa ju majú pýtať v utorok po koaličnej rade.

Na otázku, čo hovorí na podozrenia z korupcie a podplácaní, minister povedal, že o tom nevie. „Bol som prvý, kto povedal, že ak sa niečo také udialo, bude prijímať tvrdé opatrenia. Dodnes za mnou konkrétne nik neprišiel, povedal.

Video: Plavčan hovorí, že neodstúpi, na pomoc mu prišiel aj Soták
autorka: Martina Koník

Malé firmy problém nie sú

Na výskum dostali peniaze aj malé firmy, ktoré majú dvoch zamestnancov alebo veľmi malý obrat. Niektoré sídlia v budovách, kde o nich ani nevedia. Ministerstvo tvrdí, že výzva bola nastavená tak, aby peniaze mohli dostať aj malé firmy, ktoré výskum predtým nerobili, ale spoja sa s univerzitou. V kritériách podľa ministerstva nebolo, koľko má mať firma zamestnancov ani aký má mať obrat.

To, že firma sídli v polorozpadnutej budove, podľa ministerstva nie je problém. Dostala peniaze na to, aby si v nej urobila laboratórium.

„Nechajme to na preverenie, nebudem tu fabulovať deje, ktoré nepoznáte vy ani ja, ani opoziční politici, povedal minister na to, či je v poriadku, že prerozdelenie eurofondov takto funguje.

Pellegrini: Zodpovedný je Plavčan

Plavčan povedal, že za pochybenia môžu jeho predchodcovia, podpredseda vlády Peter Pellegrini (Smer), ktorý bol v minulej vláde chvíľu ministrom tiež, to vylučuje. „Chlapské je priznať si chybu a nehľadať vinníkov v minulosti. Ak je niekto na rezorte rok a pol, je plne zodpovedný za to, čo sa tam deje,“ povedal. Na to, či by mal Plavčan odstúpiť, neodpovedal.

„Mne je ľúto, že nášmu úradu a mne osobne nebolo umožnené sa touto výzvou zaoberať,“ povedal podpredseda vlády Peter Pellegrini. Ministerstvo školstva ho totiž obišlo a výzvy na dlhodobý a strategický výskum a pre podniky vypísali deň predtým, ako vznikol Pellegriniho úrad.

„Ak by sme ju mohli hodnotiť, možno by sme boli v stave poradiť kolegom, ako to zmeniť,“ povedal podpredseda vlády. „Potrebovali to vypísať 31. mája, tak sme sa k tomu vyjadriť nemohli,“ povedal podpredseda vlády.

 

Rektor STU: Toto nie je zlyhanie Plavčana, ale viacerých

Rektori boli počas tlačovej konferencie ticho.

Rektor STU Robert Redhammer hovoril až po tlačovke, zmeny nevníma ako víťazstvo. Víťazstvo podľa neho bude, ak mladí ľudia nebudú odchádzať do zahraničia. „Krokov treba urobiť ešte veľa, ale tieto štyri kroky sú pozitívne, povedal.

Dúfa, že sa k peniazom z eurofondov na dlhodobý a strategicky výskum dostanú organizácie, ktoré výskum skutočne dlhodobo robia.

Rektori pôvodne nechceli, aby sa výzva zrušila, ale Redhammer „rešpektuje politické rozhodnutie ju zrušiť. Školy sa totiž obávajú, že po zrušení výzvy sa bude celý proces naťahovať a školy tak nebudú môcť robiť dlhodobý výskum, keď naň dostanú dva roky.

A nekoná minister príliš pomaly, keď od doručenia listu rektorov prešiel mesiac? Redhammer to hodnotiť nechce: „Treba sa z toho spamätať a ísť ďalej, povedal rektor. Nevníma to ako zlyhanie ministra, podľa Redhammera je to asi zlyhanie viacerých. Čie konkrétne, nehovorí.

A kto za zlé rozdelenie eurofondov môže? „To nie je otázka pre mňa, odpovedá rektor STU.

Remišová: Plavčan nič nevysvetlil

„Pán minister vôbec nevyvrátil pochybnosti o oboch eurofondových výzvach a, čo je ešte horšie, nepovedal, ako konkrétne bude SNS situáciu riešiť,“ povedala opozičná poslankyňa Veronika Remišová (OĽaNO).

Nepovedal podľa nej najdôležitejšiu vec – čo urobí pre to, aby sme 600 miliónov použili zmysluplne a pomohli slovenským výskumníkom a firmám a nemuseli ich vracať do rozpočtu Únie.

Nevyvrátil, že mnohé projekty hodnotili neodborní hodnotitelia, ani nevyvrátil, že medzi nezávislými hodnotiteľmi boli aj vysoko postavení úradníci na ministerstvách v správe SNS. „Rovnako ani nepovedal, čo mieni robiť s množstvom podivných firiem bez tržieb a zamestnancov, ktorým ide vyplatiť miliónové sumy,“ hovorí Remišová po ministrovej tlačovej konferencii.

Aj keď je pravda, že peniaze ešte neodišli, ako minister viackrát zopakoval, zmluvy sú už podpísané, a preto sa peniaze podľa Remišovej budú musieť zaplatiť. Mali by podľa nej rozdeliť firmy projekty, ktoré vyhrali a sú opodstatnene predražené alebo bez nádeje na úspech. Druhú skupinu by mali kontrolovať. „Prísne kontroly a hrozba sankcií zo strany ministerstva by mohli majiteľov firiem bez skúseností s výskumom presvedčiť, aby súhlasili so zrušením podpísaných zmlúv,“ navrhuje Remišová.

Zodpovednosť za tieto dve výzvy má podľa nej Plavčan, ktorý obe vyhlásil a menil aj pravidlá. „Na každej podpísanej zmluve je meno pána Plavčana, minister sa predsa nemôže tváriť, že konanie jeho podriadených sa ho netýka,“ povedala.

Ako škandál s eurofondmi po mesiaci vysvetľuje ministerstvo školstva 

(zoznam skrátených argumentov, ktoré ministerstvo poslalo krátko pred tlačovkou ministra Petra Plavčana):

  • Za medializáciou prípadu je podľa ministra Petra Plavčana a jeho ľudí to, že zostalo veľa nespokojných uchádzačov, ktorí neuspeli. „Práve na tejto nespokojnosti sa snažia zviezť a zneužiť ju počas tzv. letnej uhorkovej sezóny vo svoj prospech opoziční politici s cieľom získať politické body,“ píše ministerstvo.
  • Varovný list Európskej komisie vraj nie je nič vážne. „Takéto listy boli z Komisie zasielané opakovane aj v minulosti.“
  • Nie je pravda, že celých 300 miliónov eur ide súkromným firmám. „Nepodnikateľské výskumné inštitúcie majú alokovaných cca 120 mil. EUR, čo je 40 percent,“ tvrdí ministerstvo a dodáva, že firmy nedostali automaticky peniaze, ale majú ich čerpať postupne.
  • Prečo zrušili výzvu a znovu ju vyhlásili s upravenými podmienkami? „Z dôvodu podstatnej zmeny podmienok poskytnutia príspevku.“
  • Prečo dali milióny aj neznámym a novým firmám, ktoré predtým vedu nerobili? „Táto výzva bola zameraná aj na začínajúce malé firmy, ktoré mali dostatočne zaujímavú myšlienku na výskum,” tvrdí ministerstvo školstva. „V zmysle názorov Európskej komisie sa mal podporovať výskum a vývoj primárne v malých a stredných firmách a v menšej miere vo veľkých podnikoch, ktoré podľa Európskej komisie majú prístup aj k iným formám financovania.“
  • Neprekáža, že tieto firmy doteraz nerobili výskum? „Podmienkou výzvy nebolo, aby mali podnikateľské subjekty zapísaný výskum a vývoj ako predmet svojho podnikania.“
  • Prečo o eurofondoch rozhodovali aj hodnotitelia, ktorí predmet výskumu nepoznajú (napríklad o oceliarstve rozhodoval lekár)? Hodnotitelia majú s hodnotením bohaté skúsenosti a hodnotili projekty aj v minulosti, vysvetľuje bez jasnej odpovede ministerstvo.
  • Ako mohli hodnotitelia posudzovať aj projekty svojich zamestnávateľov? „Podľa platného zákona nemožno automaticky vylúčiť odborného hodnotiteľa z celého procesu posudzovania len preto, že má zamestnanecký vzťah s niektorým z uchádzačov.“
  • A čo hovoria na podozrenia z korupcie? Na konanie hodnotiteľov nemá ministerstvo priamy dosah, odpovedajú od Plavčana. „Akékoľvek prípadné nevhodné správanie konkrétneho odborného hodnotiteľa je osobným zlyhaním jednotlivca a nie chybou systému.“ Konkrétne obvinenia označujú za špekulatívne a vyvrátené.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Kollárov tieňový minister financií: Štátne podniky majú robiť biznis, ale sú spravované ako úrady

Ekonomický expert Sme rodina Štefan Hollý si myslí, že hlavný problém Slovenska je investične poddimenzovaný štát. “ Naše HDP má sto miliárd a rakúske 400 miliárd eur,“ hovorí.

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Minúta po minúte

Zdieľať

Johnson v rozhovore pre BBC vyhlásil, že EÚ má brexitu plné zuby a chce dohodu. Úniu už podľa neho unavujú „nekonečné odklady“ a bola by rada, aby nastala ďalšia fáza brexitového procesu, rokovania o budúcich obchodných vzťahoch.

Britský premiér zopakoval, že Spojené kráľovstvo z bloku odíde 31. októbra. Stane sa tak podľa neho napriek novému zákonu proti nekontrolovanému brexitu, ktorý ho núti požiadať Brusel o odklad, ak nebude uzavretá nová dohoda.

Ako sa mieni zákonom riadiť a pritom vyviesť krajinu z EÚ aj bez dohody o podmienkach tohto kroku, však nespresnil. Dodal len, že bude ctiť ústavu.

Johnson s BBC hovoril po návšteve Luxemburska, kde rokoval so šéfom Európskej komisie Jeanom-Claudom Junckerom a hlavným vyjednávačom Únie Michelom Barnierom. Povedal, že ho povzbudila ochota EÚ rokovať s Londýnom o tom, ako sa vyhnúť brexitu bez dohody. Pripustil však, že zásadný prelom nenastal. (bbc, čtk)

Zdieľať

Frankfurt plánuje projekt podzemnej železničnej stanice s tunelom pre rýchlovlaky, ktoré majú odľahčiť najdôležitejší železničný uzol Nemecka. Vláda chce nechať vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti z hľadiska nákladov a následkov pre diaľkovú železničnú dopravu. 

Štátny tajomník ministerstva Enak Ferlemann uviedol, že s predložením hotovej štúdie sa počíta na jar 2021, niekoľko kilometrov dlhý tunel a podzemná stanica majú byť dokončené najskôr v roku 2035 alebo 2036. Ministerstvo odhaduje náklady na 3,56 miliardy eur.

Koncept predpokladá výstavbu nového tunela pre diaľkové vlaky, ktorý bude viesť popod nadzemnú stanicu v smere východ – západ. Podzemná stanica by mala mať štyri koľaje. Štúdia má zistiť, či tento projekt je vôbec realizovateľný.

Súčasná stanica je pre rýchlovlaky nevhodná, pretože vlaky musia po zastavení meniť smer.

Frankfurtská stanica je natoľko dôležitá, že akékoľvek omeškanie na nej rozbije cestovný poriadok v celom Nemecku. Podľa Deutsche Bahn totiž až dve tretiny všetkých diaľkových vlakov prechádzajú práve frankfurtskou stanicou. (tasr)

Zdieľať

Nemecký minister financií povedal, že nemecké banky by nemali zaviesť záporné úrokové sadzby na vklady drobných sporiteľov. Vyjadrenie Olafa Scholza nasledovalo krátko po tom, ako ECB stlačila depozitnú úrokovú sadzbu hlbšie do negatívneho teritória.

Do septembrového zasadnutia ECB bola depozitná sadzba na úrovni –0,40 %, vo štvrtok však Rada guvernérov rozhodla o jej znížení na úroveň –0,50 %.

Nemecké banky už dlhšie dávajú najavo nespokojnosť s politikou ECB v tomto smere. Tá má podľa nich podiel na ich klesajúcich ziskoch.

„Povedal som jasne predstaviteľom bánk, že záporné úrokové sadzby pre milióny sporiteľov by boli veľmi zlý nápad,“ uviedol Scholz pre denník Bild. „Som presvedčený, že všetkým by nám malo záležať na tom, aby sa voči sporiteľom postupovalo férovo,“ dodal. (reuters, čtk)

Zdieľať

USA pravdepodobne čoskoro uvalia nové clá na tovar z EÚ pre dlhotrvajúci spor o subvencovanie výroby lietadiel. Uviedla to eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová. EÚ podľa nej v takomto prípade odpovie novými clami na americký tovar.

Spojené štáty a Európska únia sa od roku 2004 u Svetovej obchodnej organizácie (WTO) navzájom obviňujú z nelegálnej podpory svojich výrobcov lietadiel Boeing a Airbus.

U oboch strán sa zistilo, že v rozpore s pravidlami WTO svojich výrobcov lietadiel finančne podporovali, aby im zabezpečili výhodnejšiu pozíciu na trhu.

Podľa zdrojov agentúry Reuters, oboznámených s touto kauzou, už WTO schválila žiadosť USA o súhlas s uvalením ciel na niektoré európske tovary. Koncom septembra by WTO mala oznámiť, aký veľký rozsah toto opatrenie bude mať.

WTO v súčasnosti tiež posudzuje plány EÚ na clá na americký tovar, rozhodnutie sa očakáva na prelome rokov. (dpa, reuters, čtk)

Zdieľať

Grécko chce predčasne splatiť 2,9 miliardy eur z 9-miliardovej pôžičky od MMF. Táto časť pôžičky má splatnosť do roku 2021, Grécko dúfa, že vďaka predčasnému splateniu ušetrí na úrokoch ročne 70 miliónov eur. (čtk)

Zdieľať

Americké strategické rezervy sú pripravené, no možno úplne postačí, že sú v zálohe

Predpovede vývoja ropného trhu po útoku na Saudi Aramco:

  • Len veľmi výrazná odstávka v rozsahu až dvoch mesiacov by si vyžiadala rozsiahlejšie siahnutie na strategické ropné rezervy Spojených štátov amerických.
  • V takom prípade by sa cena ropy mohla vyšplhať na hranicu 80 USD za barel, predpovedajú ekonómovia spoločnosti Goldman Sachs.
Ilustračné foto - TASR/AP
Ilustračné foto – TASR/AP
Zdieľať

Spoločnosť Brose vytvorí v Prievidzi ďalších 400 pracovných miest. Investícia do tretej výrobnej haly sa bude pohybovať na úrovni 50 miliónov eur. Spoločnosť aktuálne zamestnáva okolo 850 ľudí. (tasr)

Zdieľať

Matador investuje do projektu InoBat, zaoberajúceho sa výskumom, vývojom a výrobou batérií. Tento krok pomôže posunúť vpred celý európsky sektor elektromobility. Zámerom je vybudovanie výskumného a vývojového centra vrátane výrobnej linky na Slovensku.

Spoločnosť vstúpila do strategického partnerstva v súvislosti s výstavbou výrobnej linky na batérie s výkonom 100 megawatthodín (MWh). Tá sa má začať už v prvej polovici roka 2020. Do konca roka 2021 má poskytnúť vlastné licencované riešenie pre autobatérie.

Celková investícia do vývoja spolu s nákladmi na výstavbu výrobnej linky by mala dosiahnuť 100 miliónov eur.

Matador bude pomáhať spoločnosti InoBat Auto počas obdobia výstavby, a to prostredníctvom zapojenia svojich inžinierskych a riadiacich tímov. Tie navrhujú najmodernejšie automatizované linky pre významných hráčov automobilového priemyslu. Aby projekt zohrával ešte silnejšiu strategickú úlohu, počíta sa s následným rozšírením výrobnej kapacity na 10 GWh, ktorá umožní hromadnú sériovú výrobu batérií.

„Desiatky rokov skúseností Matadora v automobilovom priemysle poskytnú spoločnosti InoBat Auto patentovaný prístup k vývojovému know-how pre našu plánovanú výrobnú linku, ako aj prístup k popredným výrobcom automobilov. Spolu s Matadorom a so spoločnosťou Wildcat, ktorá je naším technologickým partnerom v USA, InoBat Auto dopomôže európskemu trhu k nezávislosti na batériách z krajín mimo EÚ. Rovnako tak prispeje aj k transformácii slovenskej ekonomiky z čisto výrobnej na znalostnú,“ uviedol Marián Boček, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti InoBat.

Projekt InoBat Auto bol prvýkrát predstavený v júli tohto roka ako spoločné úsilie spoločností InoBat a Wildcat Discovery Technologies.

Súčasťou projektu je výrobná linka. Počíta sa s nepretržitým vývojom vlastných batérií v úzkej kooperácii s výrobcami elektrických vozidiel. (tasr)

Zdieľať

Volkswagen zaplatí 127 miliónov austrálskych dolárov (78,75 milióna eur) za urovnanie súdnych sporov s tisíckami tamojších klientov v súvislosti s emisným škandálom jeho dieselových modelov.

Nemecká automobilka zaplatí každému z majiteľov dotknutých dieselových vozidiel značky Volkswagen, Audi a Škoda zhruba 1400 dolárov.

„Je to významný krok k úplnému vyriešeniu súdnych sporov v Austrálii,“ uviedol hovorca spoločnosti.

VW v rámci urovnania sporu zaplatí aj právne trovy žalobcov. (tasr)

Zdieľať

Nemecko chce zaviesť limit pre budúci rozpočet európskeho bloku na roky 2021 – 2027 na úrovni 1 % jeho HDP. Tento limit je nižší ako 1,11 % HDP celej EÚ, ktorý navrhuje Európska komisia.

Štáty EÚ sa pripravujú na boj o rozpočet, ktorý sa bude schvaľovať na budúci rok. V pondelok sa v Bruseli zídu ministri financií EÚ, aby prediskutovali túto otázku.

Diplomatické zdroje uviedli, že Nemecko, najväčší čistý prispievateľ do spoločných pokladníc bloku, v pondelok predloží ministrom svoj návrh.

Ministri budú diskutovať aj o tom, či bude financovanie bloku podmienené zachovaním jeho hodnôt vrátane právneho štátu. Tento plán súvisí najmä s Poľskom a Maďarskom. (tasr)