Denník N

Váhostav si na obchvat Bratislavy netrúfa sám, zháňa tlmočníkov do čínštiny

Takzvanú PPP diaľnicu máme u nás zatiaľ iba pri Nitre a okolo Banskej Bystrice. Je drahšia ako bežná diaľnica, pretože si na ňu požičiava súkromník, ktorému ju štát spláca. Teraz takú cestu plánujeme pri Bratislave. Foto - Tasr
Takzvanú PPP diaľnicu máme u nás zatiaľ iba pri Nitre a okolo Banskej Bystrice. Je drahšia ako bežná diaľnica, pretože si na ňu požičiava súkromník, ktorému ju štát spláca. Teraz takú cestu plánujeme pri Bratislave. Foto – Tasr

V piatok začal najväčší tender v histórii Slovenska.

Na pozadí diskusie o dlhoch veľkých stavebných firiem sa v Bratislave rozhoduje o najväčšej slovenskej stavebnej zákazke všetkých čias.

Súťaží sa o to, kto nakreslí, postaví a 30 rokov sa bude starať o takmer 60 kilometrov diaľnice okolo Bratislavy s jej napojením na Dunajskú Stredu. Odmena môže byť podľa ministerského dohadu dokopy až 4 miliardy eur.

Teraz vyberú štyroch

Poradcovia ministerstva dopravy mali v piatok vyzbierať podklady od 9-tich konzorcií, ktoré prejavili záujem. Ide o predkolo, v ktorom stavbári nehovoria o cenách, iba o tom, či majú dostatočné skúsenosti, aby si trúfli aj na takýto obrí projekt.

Ministerstvo priebeh súťaže nekomentuje. Ak by tak urobilo, mohlo by porušiť naše zákony o verejnom obstarávaní, povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Z 9-tich záujemcov teraz štát vyberie štyroch do finálových rozhovorov tak, aby zmluvu s víťazom uzavrel štát ešte pred parlamentnými voľbami.

S veľkou pravdepodobnosťou nebude na druhej strane stola podpisovať zmluvu ani Váhostav Juraja Širokého ani Doprastav, ktorého skutočný vlastník sa zatajuje.

Meno nie je jasné

Váhostav sa už nechal počuť, že nie je v takej situácii, aby si trúfol s partiou iných firiem v konzorciu siahnuť na novú diaľnicu priamo. Plánuje, že by mohol pracovať pre toho, kto zákazku od štátu získa. Veľké šance vkladá v tomto smere do Číňanov.

,,Dnes nikto na svete nestavia viac ako Číňania,” vyhlásil pred pár týždňami šéf Váhostavu Marián Moravčík. O ktorú čínsku firmu by mohlo ísť, zatiaľ nie je jasné. Medzičasom ale už vo Váhostave zháňali tlmočníkov do čínštiny, aby boli diskusie s Číňanmi plynulejšie.

To, či by mohla vláda pred voľbami čeliť otázke, prečo je medzi víťazmi Doprastav, ešte nie je definitívne jasné. Doprastav na otázky o svojom pristúpení do tendra zatiaľ nereagoval.

Do veľkej hry o zákazku by mohli vstúpiť rôzne firmy ako napríklad Hochtief, Strabag, Skanska či Eurovia a ďalšie.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Kauza Váhostav

Obchvat Bratislavy

Problémy Doprastavu

Ekonomika

Teraz najčítanejšie