Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Na obrane pod SNS sa schyľuje k miliardovému nákupu obrnených vozidiel bez súťaže

Favoritom jedného z nákupov je fínske vozidlo AMV, ktoré využívajú napríklad Poliaci. Niekoľko rokov ich nasadzovali aj v Afganistane. Foto - BAE Systems
Favoritom jedného z nákupov je fínske vozidlo AMV, ktoré využívajú napríklad Poliaci. Niekoľko rokov ich nasadzovali aj v Afganistane. Foto – BAE Systems

Nominanti SNS na ministerstve obrany vymysleli fígeľ, ako môžu obísť otvorený tender pri nákupe transportérov pre armádu.

Česká armáda pred pár týždňami zorganizovala menšiu vojenskú parádu. Novinárom ukázala moderné transportéry od štyroch rôznych firiem, medzi ktorými sa chce v budúcnosti rozhodovať.

Médiá aj analytici mohli s predstihom vidieť, aké vozidlá sú v hre a posúdiť ich výhody i nevýhody. „Chceli sme ich ukázať verejnosti, aby ľudia vedeli, čo sa za pridelený rozpočet chystáme nakúpiť,“ vysvetlil hovorca českého ministerstva Jan Pejšek.

Je to presný opak toho, akým spôsobom sa obrnené vozidlá majú obstarávať na Slovensku. Na ministerstve obrany, ktoré riadia nominanti SNS, v súčasnosti finišujú prípravy dvoch nákupov za celkovo 1,2 miliardy eur.

S otvorenou súťažou sa už s najväčšou pravdepodobnosťou nepočíta. Ministerstvo zrejme onedlho iba predloží do vlády materiál, v ktorom oznámi, aké vozidlá vybralo. A dodá niekoľko fráz, prečo je to najlepšie riešenie.

„Bližšie informácie k týmto nákupom zverejníme po schválení dlhodobého plánu rozvoja obrany s dôrazom na výstavbu a rozvoj ozbrojených síl vládou a Národnou radou SR,“ odpovedá bez ďalších podrobností hovorkyňa Danka Capáková.

Historický obchod pre SNS

O čo sa reálne hrá? V máji tohto roku schválila vláda Roberta Fica materiál, ktorý hovorí o dvoch veľkých vojenských obchodoch. Prvým má byť nákup 81 veľkých osemkolesových transportérov za 417 miliónov, druhým nákup 404 menších štvorkolesových vozidiel za ďalších 780 miliónov.

Budú to najväčšie vojenské obchody od vzniku samostatného Slovenska a tiež najväčšie zákazky, ktoré dostali na starosť nominanti Andreja Danka.

O kľúčové rozhodnutie pôjde aj z pohľadu armády. „Slovenské ozbrojené sily v súčasnosti nedisponujú takýmito typmi vozidiel, ktoré sú považované v každej armáde NATO za dôležitú súčasť výzbroje,“ píše sa vo vládnom materiále.

O moderné kolesové vozidlá žiadajú vojaci už roky. Doteraz sú totiž odkázaní na techniku z čias studenej vojny, ktorá je pre moderné konflikty takmer nepoužiteľná. Vozidlá, ktoré im teraz vyberú nominanti SNS, budú používať niekoľko desaťročí.

Podľa internej analýzy ozbrojených síl je až 70 percent pozemnej techniky za hranicou životnosti. Foto – TASR

Pri jednom aj pri druhom nákupe sa vo vládnom materiále píše, že prvé kusy chce armáda obstarať už budúci rok. Na skutočnú súťaž už teda ani nezostáva čas.

Keď nedávno kupovala obrnené vozidlá Litva, proces výberu jej trval dva roky. V lete 2014 oslovila desať potenciálnych výrobcov, vybrala si konkrétneho víťaza a v lete 2016 s ním podpísala zmluvu. A prvé kusy prevzala až tento rok.

Fígeľ so štátnym podnikom

Na Slovensku môže byť hotovo za pár mesiacov. Z pohľadu zákona problém nie je. Všetky peniaze pôjdu zo slovenského rozpočtu, keďže na vojenské projekty sa nedajú používať eurofondy. To znamená, že ministerstvo môže víťaza vybrať aj v tichosti a bez toho, aby dalo šancu skutočnej konkurencii.

Nemôže sa stať, že nákup budú preverovať bruselskí auditori, ani neprídu žiadne výstražné listy od Európskej komisie, ako sa to nedávno stalo odstupujúcemu ministrovi školstva za SNS Petrovi Plavčanovi pri projektoch na podporu vedy a výskumu.

Medzi pár moderných vozidiel v slovenskej armáde patria americké vozidlá kategórie MRAP. Slovákom ich pred pár rokmi darovali Američania, ktorí ich mali v Afganistane nazvyš. Foto – MOSR

Podľa informácií Denníka N sa v súčasnosti rysuje nasledujúci scenár: ministerstvo zverí zákazky na obrnené vozidlá vlastnému štátnemu podniku Konštrukta Defence z Dubnice nad Váhom.

Ide o primárne vývojovú kanceláriu, ktorá sa snaží napríklad zlepšovať vlastnosti slovenských húfnic alebo robí špeciálne doplnky pre vozidlá. Na prvý pohľad teda bude všetko „čisté“ – ministerstvo si najme iba svoj vlastný podnik.

Konštrukta Defence však v skutočnosti žiadne transportéry nevyrába, takže si ich bude musieť objednať od niektorého zo zahraničných výrobcov. Peniaze teda cez štátny podnik iba pretečú.

Okrem toho môže byť celý nákup zastrešený aj oficiálnou zmluvou medzi slovenskou vládou a vládou krajiny, odkiaľ bude výrobca pochádzať. Aj tento variant by ministerstvu umožnil vyhnúť sa otvorenej súťaži.

Ako jednu z možností ju pripúšťa aj spomínaný materiál, ktorý v máji schválila vláda. „Medzivládna spolupráca tzv. projekt government-to-government  predstavuje  výnimku z uplatňovania zákona o verejnom obstarávaní,“ uvádza materiál.

Fíni verzus Česi

Zatiaľ čo pri nákupe menších vozidlách 4 x 4 je všetko otvorené, pri vozidlách 8 x 8 sú už jasní favoriti. Prvým je fínska zbrojovka Patria, ktorá vyrába transportéry AMV. S touto zbrojovkou podľa zákulisných informácií už opakovane rokovali vysokí úradníci z ministerstva obrany.

Patria môže mať zástancov aj v okolí Ficovho Smeru. Už druhá vláda Roberta Fica si v roku 2015 plánovala objednať práve jej obrnené vozidlá. Malo ísť o licenčnú poľskú verziu s názvom Rosomak, nákup však nakoniec nedokončili – údajne preto, že Poliaci nechceli urobiť recipročný obchod so Slovenskom, pri ktorom by si u nás objednali modernizáciu svojich húfnic Dana.

Vzhľadom na túto skúsenosť sa momentálne zvažuje variant, že by sa obchod dohodol priamo s materskou fabrikou vo Fínsku.

Poľské vozidlo Rosomak je vyzbrojené 30-milimetrovým kanónom a dvoma guľometmi. Uvezie trojčlennú posádku a ďalších osem vojakov s plnou výzbrojou. Foto – Wikipedia

Druhým favoritom je český zbrojár Jaroslav Strnad, ktorý na Slovensku spoluvlastní skupinu MSM Group, ktorá ovláda niekoľko bývalých štátnych zbrojoviek na Považí. Strnad pred časom kúpil licenciu na výrobu rakúskeho transportéru Pandur. Dali mu názov Corsac a ponúkli ho slovenskej vláde.

Strnadove firmy sľubujú, že by výroba ich transportérov prebiehala na Slovensku, v čom majú konkurenčnú výhodu oproti ostatným. Jeho vozidlá však majú reputačný problém: v susednom Česku sa stal Pandur symbolom korupcie pri armádnych zákazkách.

Oproti fínskym strojom majú navyše niektoré limity. „Fínske vozidlá uvezú viac vojakov, majú vyššiu odolnosť proti pozemným mínam i lepšiu prejazdnosť v teréne. Pandur je však zase ľahší,“ vysvetľuje vojenský analytik Vladimír Bednár.

Licenčnú verziu vozidla Pandur predviedli už v roku 2016 na bratislavskom veľtrhu IDEB. Foto N – Tomáš Benedikovič

Tretím záujemcom je turecká zbrojovka FNSS, ktorá svoje transportéry ukázala pred dvoma rokmi na bratislavskom veľtrhu IDEB. Na prvý pohľad ide o exotického hráča, ktorého by za normálnych okolností nebrali príliš vážne.

Majetkový podiel v tejto firme však drží americko-britský zbrojný gigant BAE Systems, ktorý má na Slovensku dlhoročné väzby – armáde dodával napríklad predražený komunikačný systém Mokys.

Fico a jeho európske riešenie

O tom, kto medzi týmito firmami momentálne rozhoduje, sa dá len špekulovať. Isté je iba to, že nepôjde o ministra obrany za SNS Petra Gajdoša.

Hoci je oficiálne šéfom rezortu, ako minister je slabý. V dôležitých veciach na ministerstve rozhodoval skôr generálny tajomník služobného úradu Ján Hoľko, ktorý je priamym poverencom predsedu SNS Andreja Danka. Pod sebou má sekciu, ktorá má na starosti hospodárenie s peniazmi, dokonca rozhoduje aj o personálnom obsadení Gajdošovej kancelárie.

Do nákupov vozidiel však zjavne chce prehovárať aj premiér Robert Fico. Pred dvoma týždňami nečakane navštívil ministerstvo obrany a vysvetlil ministrovi Gajdošovi, že pri zákazke na vozidlá i nadzvukové stíhačky očakáva „európske riešenie“.

„Pán minister jasne pochopil, čo bolo predmetom nášho rozhovoru. Preto ho prosím, aby pripravil všetky podklady na rokovanie vlády tak, aby som mal pocit, že sa správame európsky,“ povedal Fico.

Čo tým presne myslel, vedia len Fico a minister Gajdoš. „Európske riešenie“ automaticky vylučuje napríklad Turkov, ale aj ďalšieho hráča, o ktorom sa potichu hovorilo – zbrojovku Nimr zo Spojených arabských emirátov.

Jej zástupcovia tento rok v máji ukázali svoje štvorkolesové vozidlá na vojenskom veľtrhu v Brne a zrejme poškuľovali aj po slovenských zákazkách.

Naopak, do niektorého z chystaných nákupov by v duchu „európskeho riešenia“ mohli nečakane prehovoriť zbrojovky z Francúzska alebo z Nemecka, o ktorých sa doteraz príliš neuvažovalo.

Domáci medzičlánok

Skutočné rokovania však nemusia prebiehať iba po línii ministerstvo – výrobca, zrejme sa v nich angažuje aj tajomný medzičlánok.

Pri zbrojných nákupoch to obvykle funguje tak, že si zahraničná zbrojovka najme domáceho „konzultanta“, ktorý má kontakty na kľúčových politikov či úradníkov.

Na Slovensku môže byť hlavným zákulisným hráčom skupina Slavia Capital, ktorá má podľa neoficiálnych informácií blízko k predsedovi SNS Andrejovi Dankovi. Okrem toho sa pohybuje aj v zbrojnom odvetví. Vlastní strojárne Way Industries v Krupine, kde sa okrem iného vyrába odmínovací komplet Božena.

Týždenník Plus 7 dní v uplynulých dňoch napísal, že Slavia Capital uzatvorila partnerstvo s českým zbrojárom Strnadom. Jej majitelia Martin Kvietik a Peter Gabalec však môžu byť v kontakte aj s ktorýmkoľvek iným výrobcom.

Ficov muž mnohých kontaktov

Vôbec najväčšie know-how v tejto oblasti však má Ficov kamarát Miroslav Výboh, ktorý sa v zbrojárstve pohybuje už od 90. rokov. Väzby má na zbrojárov z najrôznejších regiónov. Výbohova bývalá firma Willing napríklad zastupovala ruských dodávateľov náhradných dielcov pre slovenské stíhačky Mig 29. Výboh sám zastupoval aj izraelskú zbrojovku Raffael, ktorá vyrábala zbraňové veže pre transportéry Pandur, ktoré si kúpila česká armáda.

Zbrojár a Ficov kamarát Miroslav Výboh sa dnes oficiálne venuje developerským aktivitám, to nemusí nič znamenať. Foto N – Vladimír Šimíček

Tento projekt je zároveň spojený s doteraz najväčším šrámom na Výbohovej povesti. Odsúdený český lobista Marek Dalík i niektorí rakúski manažéri vypovedali, že Výboh požadoval províziu od výrobcov pandurov, keď sa riešil ich nákup pre českú armádu. Výboh odmietol, že by bol v prípade zapletený do korupcie a dnes tento prípad už komentovať nechce s vysvetlením, že bol právoplatne ukončený na súde.

Výboh sa v posledných rokoch oficiálne venuje hlavne developerským aktivitám a tvrdí, že z obranného priemyslu sa stiahol. Bolo by však prekvapením, keby si muž s jeho kontaktmi nechal ujsť historické zákazky na obrnené vozidlá za viac než miliardu eur.

Veľké „malé domov“

Nech si však vláda či ministerstvo vyberú akékoľvek vozidlá, veľká časť zo zaplatených peňazí aj tak zostane na Slovensku. Zahraničná zbrojovka totiž vojakom dodá len „holé vozidlá“.

Na ne však bude treba zakomponovať napríklad zbraňovú vežu, vysielačky, zameriavacie prístroje, dokúpiť muníciu a tiež objednať rôzne špeciálne nadstavby pre veliteľské či zdravotnícke verzie. Tieto komponenty by už mali dodávať slovenské, prípadne české firmy – napríklad zbraňové veže by mala vyrobiť firma EVPÚ z Novej Dubnice.

„Odhadujem, že cena samotného vozidla bude len štyridsať percent z celej zákazky, zvyšok bude tvoriť výbava a rôzne doplnky,“ hovorí Bednár.

Firma EVPÚ dodá na nové osemkolesové transportéry vežu Turra 30, ktorá môže byť vyzbrojená guľometom, tridsaťmilimetrovým kanónom a protitankovými strelami. Okrem toho má kameru na denné a nočné videnie či laserový zameriavač. Foto N – Vladimír Šimíček

Ďalšou veľkou položkou bude údržba. Vozidlá by mali mať životnosť aspoň tridsať rokov, pričom vyčlenená suma 1,2 miliardy zahŕňa iba základný „štartovací“ balík pre servis na prvé roky.

V nasledujúcich rokoch si vojaci budú musieť dokupovať náhradné dielce, pri poruchách volať technikov z dodávateľských firiem, či posielať vozidlá na generálne opravy. „Údržba počas celého životného cyklu bude pravdepodobne drahšia, než koľko je obstarávacia cena samotných vozidiel,“ dodáva Bednár.

Komu tieto peniaze pôjdu? Primárne znovu domácim firmám, ktoré sa budú na údržbe podieľať. Ich zoznam však pravdepodobne zostane tajný. Ministerstvo obrany informácie o svojich subdodávateľoch v súčasnosti neposkytuje, maximálne bude hovoriť, že za celý nákup je zodpovedný štátny podnik Konštrukta Defence.

Dnes na DennikE.sk

  • Parlament: Schôdzu o sociálnych novelách z dielne Smeru a SNS opäť prerušili do štvrtka 9.00 h
  • Vláda: VW dostane na závod v Martine daňovú úľavu vyše 5 miliónov eur
  • Podcast z diskusie: Ako pomôcť slovenskej ekonomike
  • Firmy: Boeing má nový problém, v palivových nádržiach niekoľkých nových lietadiel 737 MAX našiel zbytky cudzích predmetov
  • Firmy: Airbus prepustí takmer 2400 ľudí v európskej zbrojárskej a kozmickej divízii
Zdieľať

Štadióny v okolí Slovenska sa stavajú takmer o polovicu lacnejšie ako Kmotríkov

Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček
Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček

Kmotríkov štadión je výrazne predražený aj podľa štúdie, ktorú si od KPMG objednal štát. Analytici odporučili štátu, aby za štadión s kapacitou 22-tisíc divákov zaplatil najviac 70 miliónov eur. Aktuálne štát sľubuje Kmotríkovi zaplatiť takmer sto miliónov.

Minúta po minúte

Zdieľať

Airbus plánuje vo svojej zbrojárskej a kozmickej divízii zrušiť 2400 pracovných miest. Európsky výrobca leteckej techniky tak reaguje okrem iného na odklady zbrojných kontraktov. Divízia v súčasnosti zamestnáva 34-tisíc ľudí.

Firma dodala, že divízia už o plánovanom znížení počtu zamestnancov začala rokovať s európskou podnikovou radou.

Divízia vznikla pri reštrukturalizácii podniku v roku 2014 a na celkových tržbách firmy sa podieľa zhruba pätinou.

Plán predpokladá, že do konca budúceho roka bude zrušených 829 pracovných miest v Nemecku, 630 miest v Španielsku, 404 miest vo Francúzsku, 357 miest v Británii a 142 miest v ďalších krajinách.

Airbus zápasí s problémami okolo vojenského dopravného lietadla A400M. Nemecká armáda na jeseň odmietla prevziať dva tieto stroje pre opakujúce sa technické nedostatky. (čtk)

Airbus A400M. Foto - TASR/AP
Airbus A400M. Foto – TASR/AP
Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: Európe uteká vlak dátovej ekonomiky

Týždeň v európskej ekonomike:

  • Európska únia je dátový trpaslík, Komisia to chce zmeniť vytvorením jednotného dátového priestoru a investíciami.
  • Vo štvrtok budú lídri EÚ hovoriť o spoločnom rozpočte, dohodu asi ešte nenájdu.
  • Rast cien nehnuteľností neohrozuje finančnú stabilitu eurozóny, Slovensko si však má dať pozor.
Zdieľať

Približne dve tretiny centrálnych bánk a regulačných úradov z 33 oslovených vo svete považujú klimatickú zmenu za „významnú hrozbu“ pre finančnú stabilitu. Vyplýva to zo zverejnenej správy poradenskej spoločnosti Mazars a think tanku OMFIF.

Len niečo vyše polovice centrálnych bánk uvádza, že monitoruje klimatické riziká.

Pokiaľ ide o prevzatie zodpovednosti, 12 % uvádza, že hoci klimatické zmeny považuje za významné riziko, konkrétne kroky by mali prichádzať z iných inštitúcií, napríklad vládnych orgánov.

Do prieskumu sa zapojilo 33 centrálnych bánk zo šiestich regiónov predstavujúcich 77 % celosvetového HDP. Prieskum uskutočnil OMFIF od augusta do decembra 2019.

Centrálne banky a regulačné orgány čoraz viac zahŕňajú klimatické riziká do svojich aktivít. Do budúcnosti sa očakáva, že najčastejšími opatreniami budú:

1. Vyhodnotenie klimatického rizika ako súčasť finančného rizika v záťažových testoch.

2. Podpora alebo zabezpečenie finančných informácií súvisiacich s klímou.

3. Nastavenie noriem kritérií udržateľnosti pre zelené financovanie/pôžičky zo strany regulovaných bánk.

Hoci iniciatívy na „korekciu trhových odchýlok“, ktoré zahŕňajú nápravu trhových chýb na finančných trhoch, naberajú na sile, centrálne banky sú opatrné pri používaní intervenčných prudenciálnych a menových nástrojov na „formovanie trhu“ na klimatické účely.

Takmer všetci respondenti ako hlavné problémy zdôraznili nedostatok vhodných analytických nástrojov, metodík a údajov. Dostupnosť a kvalita údajov sú významnými obavami až pre 84 % respondentov.

Za kľúčovú výzvu považujú aj fragmentáciu klimatických rámcov, pričom 31 % respondentov má obavy o porovnateľnosť a konzistentnosť rámcov pre dohľad.

Začlenenie klimatických aspektov do záťažových testov je stále v ranom štádiu a len málo (15 %) respondentov ich aktuálne začleňuje do pravidelných záťažových testov finančných inštitúcií. No toto číslo bude zrejme narastať, pretože takmer štyri pätiny (79 %) uviedli, že to plánujú v budúcnosti zmeniť.

Zdieľať

Volkswagen dostane na rozšírenie prevádzky v Martine 5 miliónov eur ako úľavu na dani. Plán schválila vláda. Firma chce rozšíriť kapacitu existujúcej prevádzkarne na výrobu diferenciálov na podporu výroby nových modelov elektromobilov.

Volkswagen tento mesiac oznámil, že na rozšírenie produkcie v závode v Martine, kde zamestnáva vo výrobe komponentov na prevodovky a podvozky vyše 800 ľudí, vynaloží zhruba 35 miliónov eur.

Vládou schválené stimuly pre Volkswagen Slovakia, ktorá sa zaraďuje k najziskovejším firmám na Slovensku, sa týkajú úľav na dani z príjmu.

Automobilka podľa ministerstva hospodárstva presunie do továrne v Martine do novej výroby 162 súčasných pracovníkov a vytvorí ďalších 18 nových pracovných miest. Miera nezamestnanosti v regióne sa pohybuje pod celoštátnym priemerom.

Vo svojej ďalšej továrni v Bratislave Volkswagen vyrába športovo-úžitkové vozidlá (SUV) a taktiež malé mestské autá vrátane elektrického vozidla Škoda Citigo iV. Ešte tento rok začne montovať SUV model Karoq.

Automobilový priemysel je jedným z hlavných ťahúňov ekonomiky Slovenska, ktoré je v prepočte na obyvateľa najväčším výrobcom áut na svete. (tasr, čtk)

Zdieľať

Únia autodopravcov Slovenska hrozí blokádami ciest, ak parlament schváli zrušenie diaľničných známok. Zároveň naďalej trvá na svojich požiadavkách a na zverejnení všetkých dodatkov zmluvy s firmou SkyToll.

Uviedol to v stredu Stanislav Skala z únie.

„V prípade zrušenia diaľničných známok parlamentom UNAS ihneď vyzve svojich členov na blokovanie ciest a diaľnic na miestach, v ktorých sa aktuálne nachádzajú,“ zdôraznil Skala. (tasr)

Zdieľať

Banskobystrický kraj pripravuje trestné oznámenie na SAD Zvolen pre januárové pozastavenie dopravy a podozrenie z vyhrážania sa a zneužívania monopolného postavenia. Župan Ján Lunter vyzýva spoločnosť, aby začala rokovať.

SAD Zvolen sa podľa neho vyhýba stretnutiu s vedením kraja a pokračuje v neštandardných praktikách a poslal list s ultimátom.

„Dopravca v ňom žiada uvoľnenie finančných prostriedkov z notárskej úschovy vo výške takmer 1,6 milióna eur, napriek tomu, že na ich vyplatenie v tejto chvíli neexistuje žiadny právny dôvod. V liste z 13. februára nás žiada, aby sme peniaze uvoľnili do siedmich dní, čo citujem, ‚vytvorí vhodnejší predpoklad pre nekonfliktnú spoluprácu‘. Také formulácie opäť silno evokujú situáciu z konca januára a obávam sa, že ide znovu o akýsi druh nátlaku, ak nie vydierania,“ vysvetlil šéf kraja. Ultimátum vyprší vo štvrtok.

Ide o peniaze, ktoré SAD Zvolen žiada doplatiť za rok 2018. Tie však podľa kraja majú byť dopravcovi uvoľnené z notárskej úschovy až po predložení právoplatného rozsudku, ktorý potvrdzuje jeho nárok na uvedenú sumu. Zatiaľ však právoplatný rozsudok nie je.

Ako poznamenal podpredseda župy Ondrej Lunter, na to, aby predišli ďalšiemu svojvoľnému pozastaveniu prímestskej dopravy, aktivovali všetky existujúce zákonné nástroje.

„Do právoplatnosti rozsudku o platnosti dodatku je účinné neodkladné opatrenie súdu, ktoré dopravcovi prikazuje jazdiť. Rovnako je tu nariadenie kraja ako dopravného správneho orgánu, ktoré dopravcovi prikazuje vykonávať dopravu vo verejnom záujme v súlade s platnými licenciami a schválenými cestovnými poriadkami,“ zdôraznil.

Neskrýva však obavy z toho, ako situácia dopadne, keďže reakcia SAD Zvolen je nevyspytateľná.

Zároveň dodal, že sankcie, ktoré hrozia druhej strane za porušenie neodkladného opatrenia súdu, sa pohybujú vo výške okolo 30.000 eur, čo je pre spoločnosť, ktorá má zhruba 20-miliónový ročný obrat nič.

Ondrej Lunter tiež informoval, že kraj pripravuje trestné oznámenie v súvislosti s januárovým pozastavením dopravy a podozrením z vyhrážania a zneužívania monopolného postavenia SAD-kou Zvolen. Podľa neho by súd mal vyslať jasný signál do budúcnosti aj pre iných prepravcov, čo možné je a čo nie. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať