Denník N

Ak štát ustúpi J&T pri Novom Lide, developer môže ľahšie vyvlastňovať starú Petržalku

Projekt Nové Lido ráta so zabratím záhradok za hrádzou. Na fotke bufet v okolí ktorého stojí niekoľko domov a záhrady. Foto N – Tomáš Benedikovič
Projekt Nové Lido ráta so zabratím záhradok za hrádzou. Na fotke bufet v okolí ktorého stojí niekoľko domov a záhrady. Foto N – Tomáš Benedikovič

Developer J&T Real Estate chce stavať Nové Lido aj na pozemkoch, ktoré zatiaľ nezískal. Ak by dostal štatút významnej investície, mohlo by mu to podľa advokáta zjednodušiť prípadné vyvlastňovanie.

Záhradkárska oblasť na petržalskom brehu Dunaja oproti Eurovei je jedna z mála pôvodných častí Petržalky, ktorú nezmenila sídlisková výstavba. Bratislavčania tu stále majú svoje záhrady s chatkami, zopár ich býva v rodinných domoch ešte z polovice minulého storočia.

Územie, ktoré na pravom brehu Dunaja zo západu ohraničuje Starý most, z východu Prístavný most a z juhu rušná cesta na Einsteinovej, je iba kúsok od centra mesta a hustej zástavby v Petržalke, no je to tam skôr ako na vidieku.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Na samote v Bratislave

Nejazdí tam verejná doprava, najbližšie obchody sú niekoľko sto metrov ďaleko, ľudia čerpajú vodu zo studní, v zime sa nemôžu spoľahnúť na mestské odhŕňače. Sú tam rodinné domy a nie paneláky. A aj keď ide o súkromné pozemky, možno budú musieť ustúpiť veľkému projektu Nového Lida.

Jedna z vlastníčok domu so záhradou v starej časti Petržalky tam vyrastala od roku 1955 do svojich osemnástich rokov. Pre deti to bolo ideálne miesto, blízko bol les a iba kúsok aj obľúbené kúpalisko Lido na Dunaji.

„Mám rada prírodu, mali sme sa kde hrať. Od spolužiakov sme bývali ďaleko, bola to trochu samota v meste. Dookola boli celú sezónu záhradkári, na druhej strane lodenice, nebolo tam pusto. Iba v zime trochu.“

S pozemkami počítajú, majiteľom nepovedali

Späť do prírody a do domu z detstva sa Bratislavčanka začala vracať z bytu v Ružinove pred 25 rokmi, keď pozemok zdedila po rodičoch. Kúsok od nej býva v starom dome po rodičoch v tichej lokalite manželský pár, potom sú tu už najmä záhrady s malými chatkami. Čoskoro možno všetky zmiznú, mesto chce mať plochu od cyklistickej hrádze po Einsteinovu zastavanú a developeri sa k tomu hlásia.

J&T Real Estate a HB Reavis plánujú vybudovať celú štvrť, ide o veľký projekt Nové Lido. Pri Einsteinovej má ísť o administratívnu časť, zóna smerom k Dunaju ďalej pokračuje obytnými domami a rekreačnou časťou s novým kúpaliskom v rieke. Názov projektu Nové Lido je odkazom na dnes neexistujúcu legendárnu pláž Lido, ktorú možno v nejakej forme obnovia.

Problém je, že developeri už do projektu zahrnuli aj pozemky, ktoré im nepatria, a zatiaľ sa ani neskúšali so súkromnými vlastníkmi dohodnúť. Tí nevedia, čo s nimi bude, kde budú bývať, či bude prípadná ponuka pre nich prijateľná. Navyše majiteľov domov blokuje stavebný úrad, ktorý im nedovolí žiadne práce okrem nevyhnutných opráv.

„Nás aj susedov držia 40 rokov v šachu, nesmieme nič robiť, lebo sa tu má stavať. Veľa ľudí by tu však chcelo záhradku, keďže sa nič nedeje. Za 40 rokov sme už mohli postaviť nový dom,“ hovorí majiteľka.

Pohľad na Nové Lido od Eurovey. Foto N – Tomáš Benedikovič
August 1962 na kúpalisku Lido na pravom brehu Dunaja. Foto – TASR

J&T so skupovaním čaká

Obyvatelia bez ponuky nevedia povedať, ako sa zachovajú, keďže žiadnu ponuku ešte nedostali. HB Reavis tvrdí, že pozemky od súkromníkov už skupovať nebude. J&T Real Estate odkázalo, že majetkové vyrovnanie bude riešiť až neskôr v investičnej príprave.

Ak by sa s vlastníkmi nedohodli, mohli by žiadať o vyvlastnenie pozemkov. Na súde by ťažko dokazovali, prečo musia vyvlastňovať, keďže ide o komerčný projekt a nie napríklad o výstavbu diaľníc vo verejnom záujme.

J&T Real Estate však začiatkom augusta požiadali vládu o udelenie štatútu významnej investície na projekt pokračovania Eurovey a Nového Lida. V žiadosti sľubujú vybudovanie dvoch nových trás električiek za 60 miliónov eur na vlastné náklady. Teoreticky by tak mohol vlastníkov, ktorí projekt blokujú, vyvlastniť.

Územie, ktoré sa nachádza v novom architektonickom pláne Nové Lido. Foto – Ateliér Compass

Developer tvrdí, že električkové trate budú aj bez štatútu, no výrazne by im urýchlili povoľovanie projektu.

J&T Real Estate nehovorí jasne, ako by so štatútom naložili, no na tlačovke jeho predstavitelia tvrdili, že iní vlastníci pozemkov v projekte sú prevažne mesto či samosprávy a štatút by zjednodušil napríklad práce na mestských pozemkoch pod plánovanou traťou. „Ak by mal niekto predstavu, že štatút dáva takú silu, že pošleme niekomu list, že vám vyvlastníme nejaký majetok, tak to v žiadnom prípade neplatí.“

Verejný záujem je pri štatúte formalita

Advokát Juraj Bizoň, ktorý zastupoval občanov v spore s priekupníkmi pôdy pod fabrikou pre Jaguar Land Rover pri Nitre, hovorí, že aj pri štatúte významnej investície musí Okresný úrad skúmať existenciu verejného záujmu pri vyvlastnení.

V praxi sa podľa advokáta spravidla v štatúte deklaruje verejný záujem a Okresný úrad v nasledovnom konaní už verejný záujem pri vyvlastňovaní riadne neskúma a odvodí ho od vydaného osvedčenia.

„Zároveň, nakoľko sa osvedčenie o významnej investícii spravidla vydáva ako jeden celok, sme toho názoru, že prípadné vyvlastňovanie by s ohľadom na verejný záujem nemalo byť vyslovene problematické ani v komerčnej časti pripravovaného projektu,“ hovorí Bizoň.

Vlastníci sa podľa neho môžu proti vyvlastneniu brániť odvolaním na zákon o vyvlastňovaní. Ak nebudú na okresnom úrade úspešní, môžu ešte nechať vyvlastnenie preskúmať súdom. Bizoň hovorí, že vyvlastnení majú nárok na náhradu podľa znaleckého posudku a ak by žiadali viac, môžu sa tiež obrátiť na súd.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Projekt Nového Lida je iba v začiatkoch, aby sa rozbehol, mesto musí ešte zmeniť územný plán. S tým by nemali byť väčšie komplikácie. Mesto chce starú časť Petržalky nad štvrťou Ovsište zastavať a už v minulosti v pripomienkovaní odbíjali námietky vlastníkov voči výstavbe ako neopodstatnené.

Magistrát tvrdí, že bude projekt posudzovať tak, aby zapadol do koncepcie rozvoja mesta, aby bol obohatením nosného dopravného systému mesta a aby prinášal prospech Bratislavčanom. Mesto ešte čaká viac informácií o financovaní, príprave a pláne výstavby projektu.

„Nami navrhovaná aktualizácia územného plánu bola overovaná prerokovanou urbanistickou štúdiou, v ktorej spracovatelia návrh podložili argumentmi. Tento návrh odráža vývoj mesta a nových častí jeho centra v pomerne dynamickom desaťročnom období,“ tvrdí J&T Real Estate.

Nové Lido Bratislava.

Štatút chce aj HB Reavis

O štatút významnej investície už požiadal aj developer HB Reavis, no pre projekt výstavby novej autobusovej stanice na Mlynských nivách a pre niekoľko ďalších stavieb. Developer v žiadosti sľuboval vybudovanie lanovky, ktorá by spojila cez Dunaj Petržalku a stanicu.

Podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini udelenie štatútu podmienil súhlasom magistrátu, Petržalky a Ružinova. Poslanci Petržalky udelenie štatútu odmietli, mestská časť by podľa nich prišla o desiatky miliónov eur z poplatku za rozvoj.

O štatúte pre HB Reavis a J&T RE chcú rozhodovať aj mestskí poslanci. Na najbližšom zastupiteľstve komunálna poslankyňa Lucia Štasselová a ďalší budú žiadať, aby primátor Ivo Nesrovnal nevydal súhlas pre ich projekty, ku ktorým sa poslanci chcú vyjadriť.

Developer si už zónu pri hrádzi označkoval. Foto N – Tomáš Benedikovič

Anketa: Súhlasíte s udelením štatútu významnej investície pre J&T?

Ivo Nesrovnal, primátor Bratislavy

Hlavné mesto víta každú iniciatívu zameranú na rozvoj Bratislavy. Oceňujem záujem investorov podieľať sa na tomto rozvoji. S investorom hlavné mesto komunikuje, uskutočnilo sa niekoľko informatívnych stretnutí, na ktorých mesto oboznámil so svojimi zámermi.

Radoslav Števčík, starosta Starého Mesta

Mestská časť Staré Mesto podporuje každú snahu o riešenie dopravnej situácie vrátane diverzifikácie MHD.

Vladimír Bajan, starosta Petržalky

Rokovanie medzi Petržalkou a J&T Real Estate o tomto koncepte neprebieha. O udelení významnej investície nerozhoduje mestská časť, ale vláda.

Dušan Pekár, starosta Ružinova

Dané dopravné riešenie, teda nové električkové trate, by odľahčili situáciu na ťahu Šafárikovo námestie, Pribinova, Košická, Záhradnícka a Ružinovská.

Ján Kovalčík, analytik INEKO

Podnikatelia, ktorí chcú byť pre Bratislavu i pre Slovensko ozajstným prínosom, by sa nemali dožadovať mimoriadnych štatútov pre svoje zámery, ale vytvárať legitímny tlak na prijatie jednoduchších pravidiel pre všetkých. Slovensko konečne potrebuje nový, lepší stavebný zákon. Nie mimoriadne štatúty pre vybraných.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Developeri v Bratislave

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie