Denník N

Nie rok, dva ani tri. Obchvat Ružomberka bude meškať štyri roky

Na snímke slávnostný začiatok razenia tunela Čebrať v septembri 2015. Foto – TASR
Na snímke slávnostný začiatok razenia tunela Čebrať v septembri 2015. Foto – TASR

Dôležitá súčasť budúcej D1 pri Ružomberku mala byť hotová tento rok v júni. Nakoniec bude v roku 2021 a zvyšné časti D1 v rokoch 2025 až 2026.

Viac než 15-kilometrový obchvat Ružomberka bude hotový do konca roku 2021, odhaduje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na Facebooku. „Predbežný odhad ukončenia realizácie je 12/2021,“ píše.

Diaľnicu treba pretrasovať, zosunul sa na nej svah. Teraz sa posudzuje vplyv nového trasovania na životné prostredie (EIA).

Štyri roky bol pesimistický scenár

„Zhotoviteľom, ktorý zabezpečuje aj projektovú dokumentáciu, boli navrhnuté dva varianty trasovania, ktoré bolo potrebné posúdiť procesom EIA, 31. júla 2017 spracovateľ doručil na NDS správu EIA, nasleduje pripomienkovanie špecialistami z NDS,“ opisuje postup NDS.

Ružomberský úsek D1 Hubová – Ivachnová mal byť pôvodne hotový tento rok v júni. O meškaní sa vie približne dva roky, vtedy sa svah zosunul.

Úlohu v dĺžke omeškania zrejme zohralo aj zlé riadenie a časté výmeny na kľúčových pozíciách NDS.

Ponosy na postupy manažérov NDS musel počúvať aj premiér Robert Fico (Smer) od primátora Ružomberka Igora Čombora. „Ak sú peniaze na D1, mohol by sa raziť tunel Čebrať, tak tam nejde len o technické problémy, ale ide aj o problém v samotnej NDS, že nevedia pružne zaujať stanovisko k vzniknutej situácii, že nevedia pohnúť s tou stavbou,“ povedal Čombor v lete na stretnutí s Ficom.

V nových odhadoch termínu dokončenia úseku NDS triafa skôr do pesimistických scenárov.

„Keď poviem optimistický termín, tak dva roky, keď poviem reálny, tak tri roky a pesimistický štyri roky,“ odhadol pred pár mesiacmi bývalý investičný šéf NDS Juraj Čermák, kedy by sa mohli Ružomberčania dočkať obchvatu.

Väčší problém je vedľajší úsek D1

Obchvat Ružomberka je kľúčová časť budúcej D1 z Bratislavy do Košíc. Na kompletnej D1 medzi metropolami okrem tejto časti chýbajú ešte tri diaľničné úseky.

Hotovo bude podľa minuloročných dokumentov ministerstva životného prostredia v roku 2026. Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) v rozhovore pre Denník N spomínal rok 2025.

Najväčší problém je hneď vedľa rozostavaného ružomberského úseku. Vedľajšiu časť D1 Hubová – Turany ešte ani nezačali stavať.

Štát po rokoch upustil od predstavy, že diaľnica pôjde vo veľkej miere po povrchu chránenej prírody, a rozhodol o dlhšom tunelovom riešení. Proti tomu prišli odvolania, ktoré bude riešiť ministerstvo životného prostredia.

Ďalší problém sa ukazuje na D1 hneď pri Žiline. Úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala s najdlhším tunelom na Slovensku (Višňové, 7,5 kilometra) už teraz mešká. Debatuje sa o tom, či víťazné konzorcium Sallini Impregilo – Dúha zvolilo dobrú metódu razenia.

Érsek v tomto problém nevidí. „Na Višňovom teraz kopú tunel v dobrom tempe. Dodávatelia hovorili, že budú meškať 6 mesiacov oproti plánu. Na tej stavbe je konzorcium – Dúha Miroslava Remetu a Taliani, Salini Impregilo. Podľa môjho názoru medzi nimi nie je najlepšia súhra, no pravidelne s nimi komunikujem a riešim problémy,“ povedal minister.

V zmluve sa píše, že úsek má byť hotový do konca roku 2019.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie