Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Učiteľskí odborári odmietli ponuku premiéra, že ak nebudú štrajkovať, dostanú vyššie platy skôr

Zľava: minister školstva Peter Plavčan (nominant SNS), predseda parlamentu Andrej Danko (SNS) a šéf školských odborov Pavel Ondek. Foto – TASR
Zľava: minister školstva Peter Plavčan (nominant SNS), predseda parlamentu Andrej Danko (SNS) a šéf školských odborov Pavel Ondek. Foto – TASR

Premiér Robert Fico ponúkol učiteľom, že dostanú zvýšenie platov o tri mesiace skôr, ak nebudú štrajkovať.

Školskí odborári odmietli podpísať memorandum, že nebudú do konca vládneho obdobia štrajkovať výmenou za to, že dostanú vyššie platy už od tohto septembra. Vyššie platy skôr však chcú.

„Neodsúhlasili sme memorandum z pozície návrhu vlády a nehovoríme o sociálnom zmieri, pretože tam je ten záväzok do roku 2020. My však chceme kolektívne vyjednávať aj v budúcnosti,“ povedal po rokovaní šéf odborov Pavel Ondek.

Vyjadrili podľa neho „určitú podporu navýšeniu platov učiteľov od septembra a uvidia, ako sa rozhodne vláda“ . Ďalšie zvyšovanie by malo prísť v septembri 2018, 2019 aj v januári 202, vždy o šesť percent.

Ficova podmienka

V programovom vyhlásení vlády je napísané, že učitelia dostanú vyššie platy o šesť percent od januára budúceho roku. Premiér Robert Fico a odchádzajúci minister školstva Peter Plavčan (nominant SNS) však učiteľom ponúkli, že dostanú šesť percent pridané už od septembra, ak sľúbia, že nebudú štrajkovať do konca tejto vlády.

Po takmer štvorhodinovom rokovaní však odborári ponuku odmietli. Je preto otázne, čo vláda teraz urobí a odkedy učiteľom platy zvýši.

Naposledy vo veľkom učitelia štrajkovali práve pred poslednými voľbami.

„My sme si to zrátali. Pokiaľ by bolo navýšenie podľa programového vyhlásenia vlády, to znamená január 2018, 2019 a 2020, tak do tarifných platov by každý zamestnanec za tých 28 mesiacov dostal 19,1 percenta. Pokiaľ by to navýšenie bolo v septembri 2017, septembri 2018, septembri 2019 a januári 2020, každý jeden zamestnanec za tých 28 mesiacov by dostal do taríf 26,25 percenta,“ povedal Ondek.

Blokovali to mestá

Pôvodne zvyšovanie platov od septembra blokovali obce a mestá. Navýšenie miezd učiteľom od septembra by znamenalo, že združenie miest a obcí ustúpilo, do minulého mesiaca totiž tvrdilo, že na zvyšovanie platov nemajú peniaze.

Pod mestá a obce patria základné aj materské školy. Výkonný podpredseda ZMOS Jozef Turčány pred mesiacom povedal, že peniaze nemali na zvyšovanie platov ani v septembri, ani v januári 2018. Ak sa budú zvyšovať len v septembri, mali by to finančne zvládnuť.

Extra peniaze od ministerstva financií neočakávajú. Výnos z daní bude totiž podľa neho vyšší, ako očakávali.  Turčány však upozornil, že niektoré obce a mestá môžu mať problém, najmä tie, ktoré majú menej detí alebo starších učiteľov, ktorí majú vyššie platy.

Vládni analytici: Zvýšte platy

Platy učiteľov by sa mali razantne zvyšovať aj podľa vládnych analytikov. V revízii výdavkov, ktorú pripravili analytici v Útvare hodnoty za peniaze a Inštitútu vzdelávacej politiky, sa píše, že kľúčové pre kvalitu vzdelávania bude zlepšenie postavenia učiteľov. „Zvyšovanie platov učiteľov v regionálnom aj vysokom školstve je jednou z výdavkových priorít vlády,“ napísali.

Podľa medzinárodných výskumov má učiteľ najväčší vplyv na kvalitu vzdelávania. V porovnaní s krajinami OECD nemáme na Slovensku na základných a stredných školách relatívne viac učiteľov, slovenskí učitelia sú porovnateľne vyťažení ako ich kolegovia v zahraničí, zarábajú však výrazne menej, napísali.

„Plat v priemere tvorí 61 percent priemeru vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov, priemer OECD je 85 percent. Finančné ohodnotenie je pritom jedným z kľúčových faktorov atraktivity povolania. Zvyšovanie platov by malo do roku 2020 zvýšiť podiel miezd učiteľov v regionálnom školstve na 67 percent priemernej mzdy vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov,“ navrhujú analytici.

Najviac by sa malo dbať na zvýšenie platov mladých začínajúcich učiteľov.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Najväčšie riziko pre biznis je, že po lete sa môže vírus vrátiť
  • Ochrana pred konkurzom: Mimoriadnu ochranu má po Nexise pridelenú aj Chemes
  • Konkurzy: Slovenská značka Zajo Outdoor podala na seba konkurzný návrh
  • Nemecko: Nálada spotrebiteľov sa podľa GfK zotavuje, analytici čakali viac
  • Burzy: Európske akcie sa dostali najvyššie za 11 týždňov
  • Automobilky: Jaguar Land Rover pridá od 1. júna v Nitre druhú zmenu
  • Aerolínie: Nízkonákladovka Eurowings prepustí 300 ľudí
Zdieľať

Nový riaditeľ Všeobecnej zdravotnej: Ideál sú presné časy, dokedy sa má pacient dostať k lekárovi

Foto - tasr
Foto – tasr

Nový šéf Všeobecnej zdravotnej bude pýtať od štátu viac peňazí, ale ešte nevie koľko. „Máme tu 2-tisíc ľudí a keď som sa pýtal, kto z nich mi dá jedno číslo, dá obrazne povedané hlavu na klát, tak sa nik neozval,“ hovorí Richard Strapko.

Zdieľať

Remišová chce protikorupčnú jednotku, IT asociácie vyzvala, aby si urobili poriadok vo vlastných radoch

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Informatizácia, a najmä jej eurofondová časť, sa za posledné roky stala v prvom rade biznis modelom, ako parazitovať na štáte, a dala možnosť vyrásť a zbohatnúť rôznym nečestným firmám. Vicepremiérka Remišová to povedala na konferencii ITAPA, na ktorej zhodnotila stav štátneho IT.

Minúta po minúte

Zdieľať

Eurowings prepustia 300 zamestnancov v centrále, čo je zhruba tretina z celkového počtu. Škrty sú súčasťou opatrení s cieľom návratu do zisku. Eurowings sú nízkonákladovou dcérou Lufthansy, ktorá sa dohodla na miliardovej vládnej pomoci.

„V centrále máme zhruba 1000 zamestnancov a tento stav znížime o 300 ľudí,“ vyhlásil šéf Eurowings Jens Bischof. Neuviedol, o koľko sa znížia stavy v iných častiach firmy, celkovo zamestnáva 4000 ľudí.

Nový nemecký fond pre hospodársku stabilizáciu WSF v pondelok schválil balík pomoci v objeme 9 miliárd eur pre Lufthansu. Dohodu ešte musia odobriť akcionári a EK. (reuters)

Zdieľať

Francúzsko pripravuje významnú pomoc pre automobilový sektor, na ktorý tvrdo dolieha koronakríza. Sústredí sa aj na podporu technológií šetrných k životnému prostrediu, súčasťou plánu majú byť príspevky na kúpu ekologického auta.

Podľa denníka La Figaro predstaví podrobnosti chystaného plánu prezident Emmanuel Macron, ktorý sa najskôr stretne so šéfom Renaultu Jeanom-Dominiquom Senardom a ďalšími zástupcami odvetvia výroby áut.

Zámerom je, aby Francúzsko dokázalo do 5 rokov vyrábať jeden milión áut s využitím ekologických technológií. Podľa Le Figaro ide o ambiciózny cieľ, pretože pred koronakrízou sa v krajine produkovali vyše 2 milióny vozidiel ročne.

Predaj nových osobných áut vo Francúzsku sa v marci prepadol medziročne o 72 %, v apríli sa pokles prehĺbil na vyše 88 %. Minister financií Bruno Le Maire nedávno varoval, že ak Renault nedostane pomoc, hrozí mu zánik pre koronakrízu. (čtk)

Zdieľať

Nový šéf MH Manažmentu Ľuboš Lopatka reagoval na zistenia Najvyššieho kontrolného úradu, ktorý skontroloval hospodárenie štátnej akciovky v rokoch 2016 až 2018 a odporúča jej postupné zrušenie.

„Budem rád, ak MH Manažment čím skôr splní svoju historickú úlohu a bude sa dať konštatovať, že ho môžeme v tej podobe, v akej sa teraz nachádza, zrušiť. Pri teplárňach je ambíciou pomyselne ich vrátiť Slovensku späť a slúžiť obyvateľom šiestich miest (Bratislava, Trnava, Žilina, Martin, Zvolen a Košice) tak, aby odberatelia pocítili zníženie cien tepla v lepšom prípade a v tom horšom aspoň spomalenie rastu cien. Či do budúcna zostane MH Manažment ako holdingová organizácia pre teplárne, ukáže čas. Každopádne je to jedna z možností,“ povedal Lopatka, ktorý začal štátnej firme šéfovať teraz v máji.

Lopatka zistenia NKÚ rozdelil do troch kategórií. „Prvá sa týka stratégie ďalšieho smerovania akciových spoločností z portfólia MHM, druhá kategória sa týka extrémne drahých právnych služieb, ktoré boli po afére Bžán zastavené ešte predchádzajúcim
predstavenstvom, žiaľ, pozostatkom tohto obdobia sú aj súdne spory o drakonické sumy. Treťou kategóriou sú relatívne drobnosti v porovnaní s bodmi jedna a dva a patrí tam prenájom priestorov, nájom vozidla a iné drobnejšie položky,“ povedal.

Lopatka ďalej povedal, že stratégia fungovania MH Manažmentu s dôrazom na budúcnosť majetkových podielov bude spracovaná do septembra 2020. „Súdne spory s extrémne drahými právnikmi si „žijú svojím životom“ a je to teraz najmä vecou súdov. Ďalšie nákladové položky v tretej kategórii sa už eliminujú aj teraz, konkrétne sa redukuje prenajatá úžitková plocha, vypovedávajú sa zmluvy za rôzne služby,“ dodal Lopatka.

Zdieľať

Slovenský predajca a výrobca značkového športového oblečenia Zajo Outdoor podal na seba návrh na konkurz. Upozornili na to Hospodárske noviny. Okresný súd v Trnave už začal konkurzné konanie.

„Dostali sme sa do patovej situácie. Naši obchodní partneri nám vracali tovar, pretože ho nemali ako splácať. Veritelia nám klopali na dvere, aby sme splácali naše dlhy, ale jedného dňa už proste nevládzete, keď ich nemáte z čoho platiť,“ uviedol pre HN majiteľ firmy Juraj Králik.

Podnik z Galanty dlhuje Sociálnej poisťovni 15 500 eur. Králik však pre HN dodal, že veriteľov bolo viac, a preto musela firma zo zákona požiadať o konkurz.

Zdieľať

Európske akcie pokračujú v posilňovaní, dostali sa najvyššie za 11 týždňov. Trhy podporuje postupné uvoľňovanie reštrikčných opatrení a nádejný vývoj vakcíny proti koronavírusu.

  • Paneurópsky index STOXX 600 sa dopoludnia spevnil o 1,1 % na najvyššie úrovne od marca. Stúpali najmä akcie firiem zo segmentu cestovania a dovoleniek, napríklad nemeckej cestovky TUI.
  • Po predĺženom víkende výrazne vzrástla londýnska burza, index FTSE 100 si polepšil o 1,9 %.
  • Rástli tiež burzové indexy v Nemecku, Francúzsku, Španielsku či Taliansku.

Zotavovanie akcií z marcových miním sa tento mesiac spomalilo, brzdili ich nelichotivé výsledky firiem či rastúce napätie v obchodných vzťahoch USA a Číny.

Medzi investormi však prevažuje optimizmus a viac sa sústreďujú na uvoľňovanie reštrikcií a vývoj vakcíny proti COVID-19. Index STOXX 600 by mohol tento mesiac spevnieť o 2,6 %. (bloomberg, tasr)

Zdieľať

Ochranu pred veriteľmi má už aj humenský Chemes

Mimoriadnu vládnu ochranu pred konkurzmi už má od súdov pridelenú aj humenský výrobca energií Chemes, ktorý bol ešte donedávna v ostrom spore s firmou Nexis Fibers. Tá získala ochranu v polovici mája, Chemes sa k nej pridáva teraz.

Prečo Chemes žiada o ochranu:

  • Nedávne odstavovanie dodávok energií od Chemesu pre Nexis Fibers počas toho, ako sa obe firmy sporili o ich ceny a objemy, nepoškodzovalo iba chemičku, ktorá sa musela úplne zastaviť. O časť tržieb prichádza aj Chemes.
  • V čase koronakrízy priemyslu klesajú objednávky, a tak potrebuje od výrobcov energií menšie dodávky. Chemes v Humennom zásobuje energiami nielen Nexis Fibers so 400 zamestnancami, ale aj ďalšie firmy s celkovo až 1 400 pracovníkmi.
  • Chemesu sa v posledných rokoch jeho hospodárske výsledky významne zhoršili. Za roky 2016 až 2018 dohromady prerobil štyri a štvrť milióna eur.
  • Za svoje straty viní aj Nexis. Chemička mu údajne platí príliš nízke ceny a pred tromi rokmi odpísala dlhy pod ochranou súdov. Chemes vtedy stratil niekoľko miliónov v pohľadávkach.
  • Chemesu napriek nedávnemu urovnaniu spolu s Nexisom stále hrozí aj vyše dvojmiliónová pokuta od protimonopolného úradu za možné zneužívanie dominantného postavenia. PMÚ od apríla prešetruje Chemes, keďže odstavoval Nexis od energií popri tom, ako chemičke znemožňoval kupovať energie od inej firmy či postaviť si vlastné výroby energií. Nexis sídli v priemyselnom parku Chemesu a nemôže konať úplne slobodne.

Širšie súvislosti:

K dohode medzi rozhádanými firmami prišlo len pred víkendom. Firmy sa až do záveru budúceho roku dohodli na cenách a objemoch dodávok energií a aj na vyrovnaní sa okolo starších dodávok.

Dohoda navyše Nexisu otvára priestor na to, aby si aspoň na časť energií mohol v budúcnosti vybudovať vlastné výroby. Energie podliehajúce cenovej regulácii mu Chemes bude dodávať aj naďalej, no dusík, stlačený vzduch, chlad či demineralizovanú vodu si bude môcť vyrábať sám.

Finálnu dohodu dojednal s podnikmi šéf parlamentného výboru pre hospodárstvo Peter Kremský (OĽaNO).

Spor medzi oboma podnikmi sa rozhorel v roku 2016, keď Nexis Fibers za bývalého švajčiarskeho majiteľa Marca Marchettiho padol do reštrukturalizácie. Chemes chcel potom Nexis dokonca sám prevziať, veritelia však chemičku ponechali českému priemyselníkovi Ivovi Bezlojovi.

Chemes v čase rozhorenia sporov vlastnil humenský biznismen Ján Molnár. Aktuálne je podľa registra partnerov verejného sektora jediným majiteľom iný Humenčan, Peter Tóth. Molnár sa však okolo Chemesu aj tak naďalej pohybuje a bol aj pri vyjednávaní najnovšej dohody.

Zdieľať

Luxusná automobilka Aston Martin odvolala svojho šéfa Andyho Palmera, od augusta ho vystrieda Tobias Moers z Mercedesu. Výmena nastáva v období kolapsu akcií firmy a prepadu predaja pre koronakrízu.

Akcie Aston Martinu sa koncom minulého týždňa zosunuli na 35 pencí za kus, čo je 98-percentný prepad oproti cene 19 libier pri ich uvedení na londýnsku burzu v roku 2018.

Palmer šéfoval v Aston Martine od roku 2014, po potvrdení jeho odchodu akcie automobilky stúpli o 27 percent.

Do britskej automobilky so 107-ročnou históriou tento rok vstúpil kanadský miliardár Lawrence Stroll so záchrannou finančnou injekciou za 536 miliónov libier. Za 1. štvrťrok Aston Martin ohlásil stratu 119 miliónov libier. (guardian)

Zdieľať

Vládny IT analytik: Ak by štát nakupoval služby IT externistov za ceny ako v Česku, ušetril by 30 miliónov ročne

Martin Kmeťko. Foto - UHP/Facebook
Martin Kmeťko. Foto – UHP/Facebook

Ak by štát nakupoval služby od IT externistov za sadzby, ktoré sú bežné na českom trhu, ročne by usporil 30 miliónov eur, vraví vládny IT analytik Martin Kmeťko. Predpokladom na to je stanovenie cenových limitov na nákup externých IT služieb a ich prenos aj do konkrétnych zmlúv.

Zdieľať

Európa výrazne pokročila v investíciách do elektromobilov, zatienila už Čínu

Európa výrazne zvýšila investície do elektrických vozidiel a predbehla Čínu, za ktorou ešte predvlani značne zaostávala. Minuloročný boom v Európe je do veľkej miery výsledkom elektrickej stratégie Volkswagenu.

Investície do elektrických áut a vývoja batérií v Európe vlani dosiahli 60 miliárd eur, čo je takmer 20-násobný nárast v porovnaní s rokom 2018. Čína minulý rok investovala do odvetvia 17 miliárd eur, píšu Financial Times.

Situácia sa dramaticky zmenila za posledný rok. Zo štatistík nezávislej bruselskej organizácie Transport and Environment vyplýva, že za rok do polovice roku 2018 natieklo do segmentu elektrickej dopravy v Európe len 3,2 miliardy eur, zatiaľ čo Čína pritiahla takmer 22 miliárd eur.

K európskemu posunu prispeli aj nové emisné limity, ktoré prinútili k zmene postoja vlády i automobilky.

Kto ťahá elektrifikáciu v Európe:

Európa pokročila v elektromobilite najmä vďaka VW, ktorý plánuje v najbližších štyroch rokoch investovať do elektrických technológií 33 miliárd eur a do roku 2029 ponúkať 75 modelov áut s batériovým pohonom.

Najväčšia svetová automobilka investuje aj do batériových technológií, napríklad vložila 900 miliónov eur do spoločného projektu so švédskym výrobcom Northvolt.

Čínsky producent batérií CATL zasa investuje 1,8 miliardy eur do továrne v Nemecku a štatistiky dvíha aj investícia Tesly do prvého európskeho závodu na elektromobily neďaleko Berlína.

Zdieľať

Nitrianska automobilka Jaguar Land Rover bude od pondelka 1. júna vyrábať modely Land Rover Defender a Discovery na dve zmeny. V súčasnosti najmenšia zo štyroch automobiliek na Slovensku pracuje na jednu zmenu.

„Pozorne sledujeme vývoj situácie týkajúcej sa pandémie a výrobu rozbiehame postupne, keďže približne dve tretiny showroomov zostávajú vo svete naďalej zatvorené,“ uviedol Jaguar Land Rover Slovakia.

Jaguar hovorí, že okrem dezinfekcie a povinnosti dodržiavať dvojmetrovú vzdialenosť v závode nainštaloval termokamery a meranie teploty prebieha aj počas práce.

Zdieľať

Taliansko chce 15. júna spustiť turistickú sezónu v celej EÚ, uviedol minister zahraničných veci Luigi Di Maio. „Pätnásty jún by sa mal stať pre turizmus európskym ‚Dňom D‘.“

„Nemecko chce znova otvoriť (hranice) 15. júna. Na novom začiatku spolupracujeme aj s Rakúskom a ostatnými krajinami EÚ,“ vysvetlil Di Maio.

Taliansko chce svoje hranice pre občanov Únie otvoriť od 3. júna. Rakúsko to však považuje za príliš skorý termín, pretože Taliansko je jednou z najviac zasiahnutých krajín. (apa, tasr)

Zdieľať

Nálada spotrebiteľov v Nemecku sa po pandémii zotavuje. Index dôvery na jún síce zostal v záporných hodnotách, ale zvýšil sa z rekordne nízkej májovej úrovne, vyplýva z výsledkov prieskumu inštitútu GfK.

Index spotrebiteľskej nálady na jún stúpol na mínus 18,9 bodu z májových mínus 23,1 bodu. Analytici v priemere počítali s mierne silnejším oživením.

Postupné otváranie ekonomiky podnietilo tendenciu spotrebiteľov nakupovať, poznamenáva Rolf Bürkl z GfK. Neistota však zostáva vysoká, pretože spotrebitelia očakávajú hlbokú recesiu.

„Pretrváva vysoká úzkosť zo straty zamestnania, ktorá sa spolu so stratou príjmu ukázala ako hlavná prekážka spotreby,“ hovorí Bürkl. (čtk)

Zdieľať

Pekárne žiadajú vládu, aby ich zapojila do diskusie o zatvorení obchodov v nedeľu. Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov argumentuje, že drvivá väčšina prevádzok má výrobu nadviazanú na dodávky do obchodov počas nedieľ.

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Najväčšie riziko pre biznis je, že po lete sa môže vírus vrátiť +

  • Od stredy ďalšie zmäkčovanie opatrení, na budúci týždeň zrejme výrazné uvoľnenie
  • Čísla sú zlé, ekonomiky sa rýchlo otvárajú
  • Šéf Heinekenu si kladie otázku, či ešte niekedy uvidíme preplnené puby

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať