Denník N

Spoluautor školskej reformy: Nový minister by nemal byť úradník

Ivan Juráš. Foto – TASR
Ivan Juráš. Foto – TASR

Ivan Juráš pripravuje reformu školstva Učiace sa Slovensko. Pripomienky k nej poslali tisíce ľudí, preto podľa neho nebude jednoduché ju zhodiť zo stola.

Kedy predložíte reformu školstva?

Najskôr ju musíme mať komu predložiť.

Zastupujúcej ministerke Gabriele Matečnej ju nepredložíte?

To závisí od pani ministerky, či nám dá signál, že jej ju máme predložiť, alebo nie. Pracujeme na tom a sme schopní to mať v relatívne krátkom čase sfinalizované.

Do konca septembra môže byť hotová?

Určite áno.

Už dnes reforma oproti prvým plánovaným termínom mešká. Prečo?

Slovo „mešká“ podsúva, že to je problém. Treba povedať, že to bol veľmi ambiciózny plán, ktorý sa zrodil pred rokom aj niečo. Takéto veci sa pripravujú roky a takto, že sa dá dokopy pár ľudí a pripravia to za pár mesiacov, to je dosť neobvyklé. Počas prípravy sa vyvíjal aj proces samotnej tvorby. Preto by som nehovoril o meškaní, ale o tom, že proces je dynamický a mení sa, aby bol výsledok čo najlepší. My sa neflákame.

Je tu koaličná kríza, skloňujú sa predčasné voľby. Ako sa vám v takej atmosfére pracuje?

Nie sme zamestnanci ministerstva, sme najatí ľudia, ktorí boli pozvaní, aby niečo napísali a navrhli. Zobrali sme to veľmi široko aj z hľadiska zapojenia verejnosti. Myslíme si, že by to nemal byť názor šiestich ľudí, ktorí sa zavrú za dvere a akademicky sa bavia o školstve. Chceme, aby to bola odborná aj občianska aktivita, ktorá bola politicky umožnená. Už dnes sa zapojili tisíce ľudí, ktorí chcú prispieť, lebo si myslia, že to má zmysel. Z tohto hľadiska sú politické veci významné pre náš dokument, ale v činnosti nás neovplyvňujú.

Ak nebude mať dokument politickú podporu, môže skončiť ako mnohé iné dokumenty v zásuvke.

Áno, takáto teoretická možnosť existuje, ja ju však nepredpokladám.

Prečo?

Odborná aj široká verejnosť sa do toho zapojili a hovorili sme o tom aj so všetkými politickými stranami, boli sme už dvakrát na výbore v parlamente.

Keď sa prezentoval dokument, predseda parlamentného výboru Ľubomír Petrák (Smer) povedal, že sa z neho vyberú len tie časti, na ktorých sa bude dať dohodnúť, zvyšok nechajú na neskôr. Napríklad bol veľmi proti začleňovaniu detí so špecifickými potrebami do bežných škôl.

Presne tieto veci si vysvetľujeme. A potom často v určitej miere nachádzame zhodu.

Aj keď odišiel Peter Plavčan z postu ministra, podľa vás reforma prejde?

Za toto nemôžeme ako autori dať garanciu, ale želáme si to. Ak by došlo k tomu, že by sa mal dokument redukovať alebo by sa povyberali veci, na ktorých je aktuálne zhoda, a ostatné by sa zmietli zo stola, museli by sme s tým ako autori súhlasiť. Už len preto, že sa do toho zapojilo toľko ľudí, si nemyslím, že bude jednoduché reformu odložiť. Ale neviem povedať, čo sa stane.

Na prvom predstavovaní reformy Učiace sa Slovensko. Foto – TASR

Obávate sa, že nový minister to zmetie zo stola?

(ticho) Myslím si, že my ako občania dokážeme vytvoriť situáciu, že to nebude možné.

Tým, že vytvoríte tlak?

To je príliš konfrontačné. Myslím si, že vieme dať jasne najavo, že je tu výrazná spoločenská objednávka, aby takáto zmena nastala.

Ivan Juráš (55)

Vyštudoval medicínu a do roku 1991 bol sekundárnym lekárom na I. detskej klinike Lekárskej fakulty Univerzity Komenského. V roku 2006 sa stal zriaďovateľom súkromnej školy pracujúcej pedagogikou Marie Montessori. Počas vlády Ivety Radičovej bol šéfom ústredia práce. Bol spoluzakladateľom SaS. Je jedným zo spoluautorov reformy Učiace sa Slovensko. 

Ako si vysvetľujete, že SNS už dva týždne nevie nájsť ministra školstva?

To neviem povedať. Nepoznám ich procedúry.

Predseda SNS Andrej Danko povedal, že vyberie nového ministra z ľudí, ktorí na ministerstve pracujú. Ak by ste si mali vybrať, koho by ste si z nich vybrali?

Nepoznám veľa ľudí z ministerstva. Ale ak by som bol v pozícii predsedu SNS, tak si myslím, že ministerstvo je sústava ľudí, ktorí robia úradnícku prácu. Myslím si, že vybrať človeka z úradníckeho prostredia dáva isté limity. Nehovorím, že to nie je možné, veď aj minister Plavčan bol z ministerstva, ale vytvárajú sa tým určité mantinely. Vzhľadom na to, čo sa od ministra očakáva, dokonca sa hovorí o krízovom manažmente, by som preferoval dynamiku a pozeranie sa na veci zvonku. A to môže byť z postu úradníkov zložité.

Takže by bolo lepšie, keby to nebol človek z ministerstva?

Bol by som radšej, keby to bol niekto, kto nie je zošnurovaný úradníckym pohľadom na vec.

Aký bol Peter Plavčan minister?

Je množstvo vecí, ktoré chcel urobiť a neurobil, množstvo vecí, ktoré ani nechcel urobiť, a je nejaké množstvo vecí, ktoré urobil. A jedna – významná – je, že umožnil, aby takéto niečo vzniklo. Aj to, aké bolo programové vyhlásenie vlády, bolo pre mňa veľmi príjemné prekvapenie. Ale neviem povedať, ako fungoval v rámci ministerstva.

A keď ho porovnáte s tromi ministrami, ktorí vo funkcii pôsobili počas predchádzajúcej vlády?

Nebol som tak zapojený, aby som mal preštudovaných všetkých ministrov. Problém bol, že každý z tých troch išiel iným smerom – z môjho pohľadu to bol nekoncepčný proces.

Ak by šla reforma podľa vašich plánov, ako bude o dva roky vyzerať základná škola?

V tejto situácii nie sme, to sa bude špecifikovať v akčnom pláne. Teraz viem povedať, že chcem, aby sa umožnilo aj slovné hodnotenie, aby sa systém podporných centier začal nanovo nastavovať a aby boli centrá dostupnejšie aj komplexnejšie. Aby sa rozvinula účinná spolupráca medzi odborníkmi z pedagogickej oblasti, zdravotníkmi, sociálnymi pracovníkmi, a ak by bolo treba, aj s políciou. To by sa za dva roky dalo stihnúť. Tiež by som chcel, aby sa zredukoval vzdelávací obsah a učitelia mali viac využiteľných materiálov, aby si nemuseli veľa vecí vyrábať sami.

Na mnohé zmeny treba peniaze. Hovorili ste už s ministrom financií o tom, či to práve na nedostatku peňazí nestroskotá?

To nám neprináleží, to je vec ministerstva. Dostali sme len informáciu, že chodiť za ministrom financií a ťahať ho za rukáv, aby dal peniaze, bez toho, aby sa zároveň povedalo, na čo sa majú použiť, nemá zmysel. Ale na mnohé veci peniaze vôbec netreba.

Ako často ste s ministrom Plavčanom hovorili o reforme?

Niekoľkokrát sme s ním hovorili a priebežne sme mu prezentovali naše návrhy. Kým tam bol pán Mederly (bol poradcom ministra Plavčana a šéfom reformného tímu – pozn. red.), tak s ním som komunikoval často. A dostávali sme spätnú väzbu, že s tým súhlasí.

Koľkokrát ste sa osobne s ministrom rozprávali o reforme?

Neboli to desiatky rozhovorov ani jediný. Presné číslo neviem.

Peter Mederly z ministerstva odišiel. Pre Postoj.sk povedal, že jedným z dôvodov bolo zistenie, že sa v rezorte ďalej plánujú robiť eurofondové megaprojekty, ktoré krivili školstvo už od roku 2006 a ktoré sú pre úzku skupinu osôb biznisom. Ako ste vnímali jeho odchod?

Nebol som nadšený, že z tímu odišiel. Bol systematik, to pomáha.

Vysvetlil vám, prečo odišiel?

Povedal, že je to z osobných dôvodov. Viac sme sa ho nepýtali.

Plavčan musel z postu ministra odísť v dôsledku pochybného rozdelenia eurofondov. Ako túto kauzu vnímate?

Je to proces, ktorý sa našej práce priamo nedotýka. Dnes sa to vníma ako problém, ja netuším, či to je problém, ale vyznieva to tak. Ak sa to potvrdí, posilní to spoločenské nastavenie, že všetko je to len o válovoch. To je veľmi škodlivé, zásadne to ovplyvňuje dôveru ľudí v štát a fungovanie spoločnosti.

Vás to tak neovplyvnilo vo vzťahu k Petrovi Plavčanovi? Najal vás človek, ktorý musí vysvetľovať, prečo eurofondy dostali spriaznené firmy, firma ľudí z emisného škandálu, prečo boli neodborní hodnotitelia…

My sme s ním v tomto zmysle nespolupracovali. Najal nás človek, ktorý povedal, aby sme niečo urobili pre spoločnosť, a my sme to robili. Ako on riadil ministerstvo, čo v úrade robil alebo nerobil, to nemalo priamy vplyv na moju prácu. Samozrejme, že ma to neteší. Neteší ma, že tu táto kauza je, že sú tu nejaké podozrenia, neteší ma, ako sa vedie diskusia, v ktorej sa dohaduje, kto má na to vplyv. Chcel by som, aby to malo transparentné riešenie, aby sa veci zverejňovali, aby boli zainteresovaní zahraniční experti. Chcel by som, aby veci ohľadne takých veľkých peňazí fungovali úplne inak.

Neuvažovali ste, že v reakcii na kauzu odídete?

Nie. Ja som to tak nemal postavené. Cítim záväzok voči tisícom ľudí, ktorí pripomienkovali tento materiál a diskutovali o ňom. V zásade je pre mňa z hľadiska práce na tomto dokumente to, čo sa teraz deje na ministerstve, irelevantné. Ja to nerobím pre ministra či ministerstvo.

Váš kolega Vladimír Burjan povedal, že keď odovzdá dokument, odíde z ministerstva. Ako budete postupovať vy?

U mňa to nie je len o dokumente, ale aj o akčnom pláne. Chcel by som dokončiť dokument, chcel by som, aby išiel do sveta žiť svoj život, a chcel by som, aby sme mali možnosť ovplyvniť, čo sa bude diať, aby sa prijímanie dokumentu naštartovalo. Lebo teraz sa v spoločnosti aj okolo dokumentu deje vážna vec, to je kríza dôvery. Vidím to pri debatách – na každom stretnutí sme najskôr museli mať psychohygienickú polhodinku až hodinku. Tam sa riešili zlé pocity a frustrácie a potom sa mohlo začať hovoriť o vecných témach.

Ako si máme krízu dôvery predstaviť?

Ľudia neveria, že aj keď sa nejaký dokument vypracuje, niečo sa zmení. Preto je prvý akčný plán veľmi dôležitý, lebo sa ukáže, že sa niečo bude robiť, a ľudia tomu môžu začať veriť. To, či sa podarí reformu presadiť alebo nie, závisí aj od toho, či sa do nej budú ochotní zapojiť ľudia.

Nezhoršuje krízu dôvery aj momentálny stav na ministerstve? Eurofondová kauza, to, že SNS nevie nájsť ministra?

Určite.

Hovorili ste s učiteľmi aj rôznymi asociáciami. Mali ste z tých rozhovorov pocit, že za rok, čo bol Plavčan ministrom, sa ich situácia a situácia v školstve zlepšila?

Nezaregistroval som také zásadné zmeny, ktoré by mali na toto vplyv. Nemyslím si, že sa niečo významne zlepšilo. K významnému zlepšeniu pod vplyvom tohto dokumentu bude dochádzať postupne.

Akú náladu majú učitelia?

Sú tam veľké regionálne rozdiely – záleží na tom, kde učia, na akej škole. Nerobili sme riadené rozhovory s tisíckami učiteľov. Tí, s ktorými sme sa zhovárali, povedali, že chcú učiť deti; počuli sme, že sa im nepáči, akým spôsobom sa o nich štát stará – ekonomicky, ale aj po stránke podpory. Počuli sme, že majú problémy s deťmi, niekedy nezvládajú situácie, lebo deti sú agresívne, robia zlobu. Ale počuli sme aj, že sa im páčia niektoré veci, ktoré sú v reforme napísané. A bolo povzbudivé zistiť, že je stále mnoho učiteľov, ktorí majú chuť priložiť ruku k dielu a ešte nerezignovali.

K dokumentu ste dostali vyše 3000 pripomienok. Čo vás najviac prekvapilo?

Najmä emocionálna reakcia na to, že by slovenčina nemusela byť maturitný predmet. To som bol prekvapený. Nechcem tým povedať, že trváme na tom, aby to tak bolo. Zjavne sme však trafili bod, ktorý si vyžaduje diskusiu. Podobné je to aj pri matematike, aj keď tam to bolo jednoznačné – veľká skupina hovorí, že by mala byť maturita z matematiky povinná. Prekvapilo ma aj to, že mnoho pripomienok bolo úplne identických – akoby vznikli nejaké pripomienkovacie kartely, akési pretláčanie názorov. Ľudia nie sú zvyknutí, že ich niekto počúva. Nepríjemne ma prekvapilo, ako často sa spomínalo konfliktné postavenie medzi zriaďovateľmi, riaditeľmi a radami školy. V takejto situácii je prakticky nemožné budovať v tvorivej atmosfére tímy, čo ťahajú za jeden povraz. Dopadá to potom na deti.

Myslíte si, že ministerstvo pod vedením SNS by mohlo presadzovať dokument, v ktorom je napísané, že maturita zo slovenského jazyka nemusí byť povinná?

To nechcem hodnotiť, to je politická otázka a my nepíšeme politický dokument. To, že má niekto maturitu z jazyka, podľa mňa jeho postoj k národu, krajine a svojim koreňom nezlepšuje ani nezhoršuje. Podstatné sú iné veci.

Boli ste zakladajúci člen SaS, ale už v nej aktívne nevystupujete.

Mám prerušené členstvo.

Neobávate sa, že pre nového ministra to môže byť problém?

Dúfam, že nie. Nezúčastňujem sa na živote strany, nevykonávam žiadne politické aktivity. Pôsobím v reformnom tíme ako expert. Ani politický rozmer do toho nevnášam. Ste za rok a pol prvá, ktorá to so mnou rieši. Pre mňa nie je reforma politická, ale odborná téma. Rokujem o nej s každým.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie