Denník E

© N Press s.r.o.

Miliardy navyše na diaľnice nebudú, Sme rodina koalícii s výnimkou z dlhovej brzdy nepomôže

Minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR
Minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR

Videl by som to ako mŕtvu záležitosť, povedal o možnej zmene dlhovej brzdy Milan Krajniak z opozičnej Sme rodina.

Koalícia nemá dostatočnú podporu na zmenu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti (o dlhovej brzde). Opozičná strana Sme rodina, ktorej hlasy mali podľa náznakov z júna pomôcť koalícii k ústavnej väčšine, hovorí, že zmenu nepodporí.

„Budeme s najväčšou pravdepodobnosťou hlasovať proti,“ povedal dnes poslanec Sme rodina Milan Krajniak.

Ešte v júni sa zdalo, že opozičná strana pod vedením Borisa Kollára by mohla podporiť koaličný návrh uznesenia o uvoľnení dlhovej brzdy, ktorý je iniciatívou poslanca Smeru Juraja Blanára.

Krajniak vtedy povedal, že ak by prešiel ich návrh, aby sa vytvoril výbor pre strategické investície, jeho strana by uznesenie mohla podporiť.

Koalícia spolu s poslancami Kollárovej strany a tromi poslancami, ktorí z tejto strany odišli a zvyknú hlasovať s koalíciou, by mali spolu potrebných 90 hlasov. O uznesení sa má hlasovať na prebiehajúcej schôdzi Národnej rady.

Blanárov návrh má byť predprípravou na míňanie väčších peňazí na stavbu diaľnic, teda na investičnú výnimku bez toho, aby vláda bola trestaná za to, že preto rastie dlh. Na to nestačí iba uznesenie, na to treba zmeniť zákon o dlhovej brzde.

„Nič sa odvtedy neposunulo. Predpokladám, že z uvoľnenia dlhovej brzdy nič nebude,“ povedal dnes Krajniak. „My sme sa na klube pred touto schôdzou bavili, že asi nevidíme priestor, aby to prešlo, pretože sme sa nepresvedčili o tom, že by bola naozaj reálna vôľa robiť na tom, aby bola istota, že tieto peniaze nebudú rozkradnuté. Takže skôr by som to videl ako mŕtvu záležitosť,“ dodal ešte Krajniak.

Už to podporiť nechcú

Júnové rokovanie o uznesení sa prerušilo, čo sa dalo čítať aj tak, že koaliční poslanci si zobrali čas na to, aby hľadali kompromis a presvedčili Borisa Kollára a jeho ľudí, aby uvoľnenie dlhovej brzdy podporili.

Presvedčiť ich chceli tým, že by vznikol nový výbor pre strategické investície, v ktorom by mala zastúpenie aj opozícia. O takomto výbore hovoril aj minister financií Peter Kažimír (Smer) na konferencii Trendu.

Boris Kollár zo Sme rodina hovorí, že  pripúšťajú sa o tom baviť v prípade, ak by na tom bola dohoda celej opozície.

„V prípade, ak by sa inak nedalo a bolo by to kontrolované celou opozíciou a právo veta by mal každý člen výboru, sme prípustní sa o tom baviť. Ale ja by som neurobil niečo proti opozícii, to by som si nedovolil. Ja si nedovolím podporiť sám takúto vec, ktorá bude zaťažovať všetkých Slovákov,“ povedal Kollár. „Stačí nekradnúť. Peňazí je v štáte dosť,“ odkázal ešte Kollár.

Aj ostatné opozičné strany opakovane hovoria, že návrh uznesenia o zmene dlhovej brzdy ani investičnú výnimku nepodporia.

Časť opozície Blanárovi a jeho kolegom vyčítala, že začali prípravu na jesenné župné voľby. Pod návrh sa podpísalo aj niekoľko županov, sám Blanár je županom Žilinského kraja.

Bude nové uznesenie?

Blanárov návrh uznesenia, ktorý má byť akousi skúškou, či by prešla aj zmena ústavného zákona, sa veľmi nepozdáva ani splnomocnencovi vlády pre rýchlostné cesty Igorovi Janckulíkovi z Mosta-Híd. Súčasťou uznesenia je zoznam viac ako 70 úsekov ciest, o ktorých dnes nie je jasné, či sa vôbec niekedy začnú stavať.

„Nie je to ideálne riešenie. Viem si predstaviť aj iný návrh, ktorý môže vzísť z debaty v pléne,“ povedal Janckulík.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) má do 15. októbra pripraviť zoznam reálnych projektov.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Kollár sľubuje státisíce nových bytov a nájom za dvesto, v základoch sa však jeho plány od zvyšku opozície nelíšia

Boris Kollár chce, aby byty staval štát, lebo ich podľa neho dokáže postaviť o 40 % lacnejšie ako súkromník. Sľubuje nájom dvojizbového bytu za dvesto eur a 25-tisíc nových štátnych bytov ročne za dve miliardy eur.

Minúta po minúte

Zdieľať

Odbyt nových osobných áut na Slovensku vlani po prvý raz prekročil hranicu 100-tisíc vozidiel. Vyplýva to z údajov Zväzu automobilového priemyslu.

Celkovo bolo v minulom roku zaregistrovaných 101 568 osobných áut.

Pozíciu jednotky si s výrazným náskokom pred konkurenciou udržala Škoda Auto. Od mladoboleslavskej automobilky bolo zaregistrovaných 20 211 nových osobných áut, čo oproti predchádzajúcemu roku predstavuje nárast o 4,42 percenta.

Trhový podiel Škoda Auto tak vlani dosiahol 19,9 percenta a v porovnaní s rokom 2018 sa takmer nezmenil. Z jednotlivých modelov si Slováci kupovali hlavne Octavie a Fabie.

Na druhom mieste v počte registrácií nových osobných áut na Slovensku vlani skončil Volkswagen s 8869 predanými autami, tesne pred automobilkou Hyundai, ktorá predala 8792 osobných áut. (čtk)

Zdieľať

Európske firmy sú dividendovými šampiónmi. Rozdeľujú akcionárom viac peňazí než ázijské i americké

Európske firmy sú k svojim akcionárom štedrejšie než ázijské či americké spoločnosti. V tomto roku by medzi vlastníkov mohli rozdeliť rekordných 359 miliárd eur, vyplýva z výročnej štúdie spoločnosti Allianz Global Investors.

„Dividendy sú vyššie než štátny rozpočet Nemecka za minulý rok,“ hovorí Jorg de Vries-Hippen z Allianz GI. Podľa neho ide o významný signál sily európskej ekonomiky.

Európske firmy by mali tento rok  vyplatiť na dividendách o 3,6 % viac než vlani, respektíve o 12 miliárd eur, píše ČTK s odkazom na francúzsky denník Les Echos.

Dividendy vypláca 95 % firiem zahrnutých do paneurópskeho akciového indexu STOXX 60.

Zo spoločností zaradených do širšieho amerického indexu Standard & Poor’s 500 rozdeľuje zisk medzi akcionárov 84 percent.

Koľko sa vypláca podľa regiónu:

  • na konci roka 2019 dosahoval dividendový výnos firiem z prestížneho indexu MSCI Europe okolo 3,7 %, čo je výrazne viac než v USA (1,9 %), Číne (2 %) i Japonsku (2,3 %);
  • najštedrejšie boli k akcionárom britské spoločnosti, poskytovali dividendový výnos (podiel výšky dividendy k cene akcie) 4,6 percenta;
  • španielske a talianske firmy vyplácali po 4,5 % a francúzske s nemeckými po 3 %.
Zdieľať

Renault vlani znížil predaj vozidiel o 3,4 % na 3,75 milióna, k prepadu prispeli viaceré mimoeurópske regióny. Francúzsky koncern očakáva, že automobilové trhy v Európe, Rusku a Číne v tomto roku mierne klesnú.

Predaj Renaultu v Európe stúpol o 1,3 percenta na 1,94 milióna vozidiel, rovnaký prírastok zaznamenal jeho najsilnejší francúzsky trh, uvádza na svojej webovej stránke.

Odbyt v Afrike, Indii, Pacifiku a na Blízkom východe sa prepadol o 19,3 percenta.

Bilanciu za tieto regióny výrazne zhoršuje Irán, z ktorého Renault odišiel v auguste 2018. Vypadlo mu tak odbytisko pre zhruba 100-tisíc áut za rok, píše Reuters.

Renault plánuje v tomto roku výrazne zatlačiť v segmente elektromobilov, cieli v ňom na 70-percentný rast odbytu oproti vlaňajšku. V roku 2019 ho zvýšil o necelú štvrtinu.

Renault je súčasťou aliancie, ktorú tvorí spolu s japonskými automobilkami Nissan a Mitsubishi. Spoločne patria na špičku globálneho predaja.

Konkurenčná francúzska skupina PSA reportovala za minulý rok pokles globálneho predaja o 10 percent na 3,49 milióna áut. Za poklesom stáli Čína, Blízky východ a Afrika.

Zdieľať

Európske akcie obnovili rast a ich hlavný index STOXX 600 sa dostal na rekordných viac ako 423 bodov. Vykázal najvýraznejší týždenný nárast od polovice decembra. K rastu akcií prispelo uvoľnenie obchodného napätia medzi EÚ a USA.

Eurokomisár pre obchod Phil Hogan rokoval s americkým obchodným splnomocnencom Robertom Lighthizerom, rozhovory označil za dobré.

Upokojil tak obavy z eskalácie obchodného napätia medzi Spojenými štátmi a EÚ, píše Reuters.

USA a Čína tento týždeň podpísali prvú fázu obchodnej dohody, ktorá zmierňuje dosahy vzájomnej colnej vojny.

Čína sa zaviazala nakúpiť v najbližších 2 rokoch z USA navyše tovary za 200 miliárd dolárov výmenou za zrušenie niektorých amerických ciel.

Európanom sa americko-čínska dohoda nepozdáva. Únia ju chce podrobne preskúmať, zameria sa na to, či je v súlade s pravidlami svetového obchodu.

Ako reagovali európske akcie:

  • hlavný index londýnskej akciovej burzy FTSE 100 dopoludnia pridával 0,4 % na 7640 bodov;
  • index frankfurtskej burzy DAX sa spevňoval o 0,7 % na 13 517 bodov, zostal pod maximom z januára 2018;
  • na rekordnú úroveň vystúpil index MDax, ktorý zahŕňa stredne veľké nemecké firmy.

Na raste akcií sa odrazil tiež údaj o raste čínskej ekonomiky za rok 2019. HDP stúpol o 6,1 %, najpomalšie za 29 rokov.

„Pozitívne komentáre o jednom z ďalších obchodných konfliktov Spojených štátov – s EÚ – iba prispievajú k celkovému pocitu úľavy,“ hovorí analytik britskej spoločnosti Spreadex Connor Campbell.

Chuť investorov riskovať podporujú aj náznaky zlepšenia čínskej ekonomiky.

Zdieľať

Airbus vyskúšal štart lietadla plne riadený počítačom

Prvý vzlet Airbusu A350-1000 riadený počítačom bez zásahu pilota. Foto - Airbus
Prvý vzlet Airbusu A350-1000 riadený počítačom bez zásahu pilota. Foto – Airbus

Airbus úspešne otestoval štart lietadla plne pod kontrolou palubného počítača bez zásahu prítomného pilota. Pre firmu je to dôležitý míľnik v projekte technológie pre autonómne rolovanie po letiskovej dráhe, vzlet a pristátie.

Skúšky vzletovej fázy riadenej autopilotom uskutočnil Airbus ešte v decembri v Toulouse, píše firma v tlačovej správe.

Na testovanie používa Airbus A350-1000, uvádza portál Zdopravy.cz.

Na palube boli dvaja piloti a dvaja technici, ktorí dohliadali na priebeh testovania a boli pripravení prevziať riadenie, ak by niečo zlyhalo.

„Lietadlo sa správalo presne tak, ako sme predpokladali. Začalo zrýchľovať, držalo sa stredovej čiary, k vzletu došlo pri nastavenej rýchlosti,“  hovorí skúšobný pilot Yann Beaufils.

Ďalšou fázou projektu bude testovanie autonómneho rolovania. Podľa Airbusu nie je cieľom úplne nahradiť pilotov, technológie by im mali pomáhať.

Výrobca zatiaľ skúma, čo všetko môže zvládnuť stroj namiesto ľudí a ako týmto spôsobom zvýšiť bezpečnosť prevádzky.

Zdieľať

Fiat Chrysler a taiwanská Hon Hai Precision Industry plánujú spoločný podnik na výrobu elektromobilov a pripojených áut pre čínsky trh. Ázijský partner je matkou Foxconnu, zmluvného výrobcu elektroniky pre Apple a ďalšie značky.

Zmluvu zrejme spoločnosti podpíšu v nadchádzajúcich mesiacoch, píše Reuters.

Hon Hai bude údajne držať polovičný podiel v spoločnom podniku, priamy podiel by nemal presiahnuť 40 percent.

Vlani sa FCA dohodla na fúzii s francúzskou skupinou PSA, ich spojením vznikne štvrtá najväčšia automobilka podľa objemu predaja.

Foxconn už niekoľko rokov intenzívne investuje do dopravných prostriedkov budúcnosti. Príkladom je čínska firma na zdieľané jazdy Didi Chuxing.

Investoval tiež do čínskych firiem Byton a Xpeng, ktoré vyvíjajú elektrické autá, do čínskeho výrobcu batérií pre elektromobily CATL a množstva ďalších, väčšinou čínskych startupov v oblasti dopravy.

Zdieľať

Česká automobilka Tatra Trucks dokončuje stavbu výrobného závodu v Saudskej Arábii, odovzdajú ju tento týždeň.

„Budú tam montovať vozidlá vyrobené u nás. Doteraz sa montovali v závode nášho partnera, teraz budeme vo svojom,“ povedal pre MF Dnes riaditeľ Tatry Pavel Lazar.

Uviedol, že v minulom roku Tatra vyrobila 1183 vozidiel a predala ich zhruba o stovku viac. V roku 2018 automobilka vyrobila 790 áut a predala ich 841. Lazar denníku povedal, že v tomto roku chce Tatra vyrobiť zhruba rovnako veľa áut ako vlani. (čtk)

Zdieľať

Trhová hodnota firmy Alphabet, ktorá je majiteľom Googlu, po prvý raz prekročila 1 bilión dolárov. Podarilo sa jej to ako štvrtej americkej spoločnosti v poradí po firmách Apple, Amazon a Microsoft.

Akcie Alphabetu uzavreli štvrtkové obchodovanie so ziskom 0,8 percenta na hodnote 1450,16 dolára, píše Financial Times.

Podľa agentúry Reuters sa akcie internetového gigantu za ostatné tri mesiace posilnili o 17 percent, za minulý rok si pripísali 33 percent.

Prvou firmou, ktorá pokorila biliónovú hranicu trhovej kapitalizácie, bol v auguste 2018 Apple, v súčasnosti dosahuje hodnotu 1,4 bilióna dolárov.

Po ňom nasledovali Amazon, Microsoft a Saudi Aramco. Hodnota Amazonu následne skĺzla pod 1 bilión dolárov, pohybuje sa okolo 930 miliárd dolárov.

Trhová hodnota sa vyjadruje ako počet akcií vynásobený ich aktuálnym kurzom.

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Ďalším potomkom Borisa Kollára má byť nájomné bývanie +

  • Poštová banka predáva poisťovňu a pre bankový odvod zvýšila poplatky klientom
  • Pribúdajú signály, že najhoršie už možno máme za sebou
  • Saková chce ešte stihnúť nákup vrtuľníkov

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať