Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Koalícia sa v parlamente správa, akoby si nevšimla, že plán na zmenu dlhovej brzdy skrachoval

Poslanci Smeru Juraj Blanár a Ján Podmanický. Foto – TASR
Poslanci Smeru Juraj Blanár a Ján Podmanický. Foto – TASR

Ak sa ústavný zákon o dlhovej brzde nebude otvárať, prezident bude musieť hľadať nového kandidáta na člena rozpočtovej rady.

Poslanec Smeru, žilinský župan a opätovný kandidát na túto funkciu Juraj Blanár s kolegami ani v piatok nezískali prísľub opozičných poslancov, že zahlasujú za uznesenie o uvoľnení dlhovej brzdy.

Opozícia hovorí, že peňazí je dosť, vláda nestavia ani tie úseky, ktoré si sama naplánuje a aktuálna iniciatíva je len kampaňou pred župnými voľbami. „Dlhová brzda nevznikala kvôli diaľniciam a nemala by byť kvôli nim rozobratá, a už vôbec nie kvôli županom,“ povedal Eduard Heger z OĽaNO.

Blanárov návrh je akousi predprípravou na pokus schváliť míňanie väčších peňazí na stavbu diaľnic, teda na investičnú výnimku. Jeho súčasťou je aj zoznam viac ako 70 úsekov ciest, ktorých by sa výnimka mohla týkať a vláda by nebola trestaná za to, ak by kvôli tomu rástol dlh.

Blanár hovorí, že investície by posudzoval osobitný výbor a opozícia by mala pritom rovnaké slovo ako koalícia. „Tak mi povedzte, čo si môže koalícia dovoliť bez nejakého konsenzu? Nič,“ povedal Blanár.

Ak Blanárovo uznesenie prejde aj bez opozičných hlasov, viac ako štvorhodinová debata v parlamente potvrdila, že opozícia zmenu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti (o dlhovej brzde) nepodporí. Z celého projektu tak môže byť len marketing pred župnými voľbami.

A ak ústavný zákon neprejde, bude to mať vplyv na to, kto bude novým členom rozpočtovej rady.

Nechcú to vzdať

SaS, OĽaNO, skupina poslancov okolo Miroslava Beblavého a ĽSNS už dlhšie hovoria, že uvoľnenie dlhovej brzdy nepodporia.

Beblavý dnes dokonca vláde odporučil, aby namiesto toho odvolala štátneho tajomníka ministerstva dopravy Viktora Stromčeka a aj samotného ministra Árpáda Érseka, a dala tam krízového manažéra.

Ak sa o niekom špekulovalo, že by sa mohol pridať na stranu koaličného návrhu, tak to bolo Sme rodina. Boris Kollár však dnes poslancom koalície vyčítal, že nikto za nimi celé leto neprišiel, a preto nemôžu čakať, že návrh podporia. Chvíľu vyzeral zmierlivo, keď povedal, že Blanárovu ideu nepovažuje za zlú, veď sám pozná situáciu v Žilinskom kraji.

Vzápätí však Kollár zopakoval jednoznačné nie výnimke navrhovanej koalíciou.

„Ak narážate na nás, môžete sa spoľahnúť na to, že sa nechystáme uvoľňovať dlhovú brzdu,“ povedal Boris Kollár zo Sme rodina. Reagoval na vystúpenie Mariana Kotlebu z ĽSNS, podľa ktorého kto z opozície podporí zmenu dlhovej brzdy, bude „taký istý zlodej“ ako tí, čo vládnu.

„Jednoznačne nie,“ reagoval aj podpredseda Sme rodina Milan Krajniak na otázku, či klub strany podporí uvoľnenie dlhovej brzdy.

Opozíciu nepresvedčili ani vyjadrenia, že vláda ani po prípadnom udelení výnimky z dlhovej brzdy nemôže dvíhať deficity a dlhy, lebo Slovensko chce byť v jadre Európy. „Nemyslím si, že by táto vláda zvyšovala deficit a dlhy. Nemyslím si, že teraz by sa začalo bohapusto stavať bez rozmyslu a zvyšovalo by to deficit,“ povedal poslanec Smeru Ladislav Kamenický.

Župan Blanár aj napriek tomu chce, aby sa odborná debata o dlhovej brzde presunula na finančný parlamentný výbor. Podľa Ladislava Kamenického zo Smeru debata o uvoľnení dlhovej brzdy nemusí byť iba o zvyšovaní dlhu, ale trebárs aj o možnosti, že by sa od budúceho roka znížili pásma dlhovej brzdy miernejšie, než hovorí zákon.

Kto bude novým členom rady

Rozhodnutie opozície o tom, či podporí alebo nepodporí otvorenie zákona o dlhovej brzde, bude mať vplyv aj na to, kto bude novým členom rozpočtovej rady.

Nového člena rady má navrhnúť prezident Andrej Kiska, no musí ho schváliť parlament. Kandidátom prezidenta je Michal Horváth, ekonóm z Univerzity v Oxforde, ktorý je spolu s Ódorom spoluautorom myšlienky dlhovej brzdy na Slovensku.

Rozpočtová rada má zákonom danú povinnosť komentovať kroky vlády a stav verejných financií, má vlastné analytické kapacity a právo požadovať od verejnej sféry všetky potrebné informácie.

Horváth už bol členom rady, bol zvolený na tri roky a jeho mandát sa skončil v lete 2015. Prvá voľba bola výnimkou – s Ódorom boli zvolení na kratšie obdobie, aby sa dosiahol konsenzus v celom spektre politických strán. A len v prípade Horvátha, ktorý bol zvolený na najkratšie obdobie, bola možná ešte jedna nominácia.

Zákon je však napísaný tak, že by to platilo len vtedy, ak by bol zvolený na najbližšie funkčné obdobie. To sa však nestalo. Členkou rady sa pred dvoma rokmi namiesto neho stala Anetta Čaplánová z Ekonomickej univerzity v Bratislave.

Kiska sa o tom rozprával aj s ministrom financií. Dohodli sa, že Peter Kažimír navrhne zmeniť túto časť zákona tak, aby sa odstránili pochybnosti o výklade, a Horváth by mohol byť znova zvolený za člena rady. Ak oprava zákona neprejde, prezident navrhne niekoho iného, aby bol nový člen rady zvolený do konca roka.

Priebeh debaty v parlamente však ukazuje, že sa ústavný zákon otvárať nebude. Nedá sa totiž predpokladať, že by sa menil len kvôli jednej formulácii v zákone o voľbe člena rady. Prezident tak bude musieť hľadať niekoho iného, kto bude prijateľný aj pre koalíciu, lebo kandidát musí prejsť aj parlamentom.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Šéf NKÚ: Hrozí, že sa nevýhodná zmluva so SkyTollom predĺži o 5 rokov

Karol Mitrík, riaditeľ SIS v rokoch 2010 až 2012. Foto N - Tomáš Benedikovič
Karol Mitrík, riaditeľ SIS v rokoch 2010 až 2012. Foto N – Tomáš Benedikovič

V krátkom čase predloží NKÚ vláde po mýte aj správu o vodárňach. „Tam sme vyhodnotili, že došlo k tichému prechodu strategických vodárenských spoločností na privátne osoby,“  hovorí šéf úradu Karol Mitrík.

Minúta po minúte

Zdieľať

Francúzska vláda podporí plán fúzie automobiliek PSA a Fiat Chrysler. Obe skupiny by mali tento týždeň podpísať záväzné memorandum o porozumení.

PSA Group si zabezpečila súhlas jedného z najväčších akcionárov, ktorým je francúzska vláda, píše Bloomberg s odvolaním sa na zdroje oboznámené so situáciou.

Francúzsko kontroluje v PSA približne 12-percentný podiel prostredníctvom spoločnosti BPI.

PSA a Fiat Chrysler načrtli plán zlúčenia na konci októbra. Ak sa spoja, vznikne štvrtá najväčšia automobilová skupina na svete s kombinovanou ročnou produkciou viac ako 8 miliónov áut.

V spoločnom podniku sa môžu ocitnúť značky ako Peugeot, Citroën, Fiat, Chrysler, Alfa Romeo či Ram.

Výkonným šéfom sa má stať riaditeľ PSA Carlos Tavares. Funkciu prezidenta by mal vykonávať John Elkann, ktorý ju zastáva aj v automobilke Fiat Chrysler.

Zdieľať

Pri Košiciach otvorili nový diaľničný úsek. D1 Budimír – Bidovce je dlhý 14,4 kilometra a motoristi ho prejdú za 8 minút, čo predstavuje značnú časovú úsporu oproti starej ceste. Zároveň ide aj o finančnú úsporu na palive (14 %), píše ministerstvo dopravy.

„K tejto diaľnici mám osobný vzťah. Ide o jeden z prvých úsekov, ktorého výstavbu som odštartoval po nástupe do funkcie, a práce išli aj napriek menším prekážkam pomerne hladko a hlavne načas,“ povedal minister dopravy Árpád Érsek.

Projekt sa začal stavať v novembri 2016. K dnešnému dňu boli diaľnica a krátky úsek rýchlostnej cesty R2/R4 sprejazdnené v plnom profile.

Výstavba všetkých súvisiacich stavebných objektov bude finálne ukončená v júni budúceho roka.

Napriek mimoriadnym udalostiam, ako bol pôdny zosuv, ktorý spomalil stavebné práce, alebo letné 5-mesačné stavebné obmedzenia kvôli hniezdeniu chráneného orla kráľovského, sa podarilo spojazdniť celý úsek v zmluvnom termíne, píše ministerstvo.

Diaľnica sa v Budimíre napojí na hotovú diaľnicu D1 z Prešova s pokračovaním cez údolie rieky Torysa.

Zdieľať

Dotácie na nákup elektromobilov sa minuli za štyri minúty. Opakovanú registráciu spustila Slovenská inovačná a energetická agentúra dnes. Problémy z minulého týždňa, keď skolaboval server, sa nezopakovali a šesť miliónov eur vyčlenených na dotácie sa minulo rýchlo.

Peniaze po splnení ďalších podmienok dostane 668 žiadateľov, ktorí požiadali o dotáciu na 786 automobilov.

Ministerstvo hospodárstva anulovalo pre technické problémy všetky predchádzajúce registrácie a pre veľký záujem zvýšilo sumu určenú na dotácie z piatich na šesť miliónov eur.

Záujem o dotácie niekoľkonásobne prekračuje objem prostriedkov vyčlenených na podporu nákupu elektromobilov.

Na nákup nového vozidla s čisto elektrickým pohonom bolo možné získať príspevok 8000 eur, v prípade plug-in hybridu to je 5000 eur. Podporu by tak mohlo získať maximálne 750 vozidiel na čisto elektrický pohon, resp. 1200 plug-in hybridov.

Elektronická online registrácia je prvým krokom k úspešnému získaniu dotácie. Rezort hospodárstva podpíše s úspešnými žiadateľmi zmluvu o poskytnutí dotácie. Tí budú mať 12 mesiacov na to, aby si kúpili auto a následne im štát dotáciu refunduje. Automobil budú musieť vlastniť minimálne dva roky a nebudú môcť využiť lízing.

Fyzická osoba nepodnikateľ a subjekty verejnej samosprávy mali možnosť získať podporu na jedno vozidlo, podnikateľov bude obmedzovať maximálna povolená výška dotácií od štátu v súlade s legislatívou EÚ. Maximálna obstarávacia cena vozidla, na ktoré bolo možné získať dotáciu, je 50-tisíc eur s daňou z pridanej hodnoty (DPH). (tasr)

Zdieľať

Remetova Dúha spochybnila raziu pri rozostavanom tuneli Višňové

Stavbári spochybnili policajnú raziu pri tuneli Višňové, zástupcovia štátu vravia, že prišlo na ich slová. Polícia od rána zasahuje vo firmách Dúha a Salini, ktoré tunel stavali a nedokončili, ale aj v štátnej NDS, ktorá si ich objednala.

Spoločnosť Dúha považuje zásah Národnej kriminálnej agentúry (NAKA) vo svojom sídle za bezpredmetný a účelový. TASR o tom vo vyhlásení informovalo tlačové oddelenie stavebnej firmy. „Zamestnanci spoločnosti Dúha bez toho, aby boli zastrašovaní zásahom, ktorý je medializovaný, sú pripravení a inštruovaní poskytnúť všetky doklady k dielu Višňové, ktorými Dúha disponuje,“ informovala firma.

NAKA od rána zasahuje v Prešovskom, Žilinskom a Bratislavskom kraji. Vykonáva zaisťovaciu akciu s názvom „Tunel“, ktorá sa týka výstavby diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové.

Podľa informácií Denníka E zasahuje v priestoroch Dúhy v Bratislave a Prešove a aj na stavbe, ktorá sa nachádza pár kilometrov od Žiliny. Zasahuje aj v priestoroch talianskej firmy Salini Impregilo. Tá ako dominantný člen združenia úsek D1 s tunelom Višňové stavala spolu s Dúhou.

Policajti spravili raziu aj v štátnej Národnej diaľničnej spoločnosti. Tá si ešte v roku 2014 za jednofarebnej vlády Smeru-SD výstavbu úseku objednala. Takto pred rokom sa však vyhrotil konflikt medzi ňou a stavbármi, čo viedlo k predčasnému ukončeniu zmluvy.

Aj Dúha mala podľa svojho vyjadrenia informácie o možných podozreniach, pre ktoré podala trestné oznámenie na NAKA v Banskej Bystrici. „Spoločnosť Dúha je pripravená poskytnúť všetky doklady a dokumenty k dielu Višňové a je pripravená plne spolupracovať. Má výsostný záujem, aby boli vyšetrené všetky kuloárne podozrenia či už na strane zhotoviteľa, objednávateľa, alebo stavebného dozoru. Zároveň sme rovnako za to, aby sa týmto spôsobom postupovalo vo všetkých prípadoch,“ dodala firma vo vyhlásení.

Podľa ministerstva dopravy zásah potvrdzuje, že zastaviť výstavbu tunela Višňové bolo správne. Hovorkyňa rezortu Karolína Ducká tvrdí, že na stavbe boli od začiatku problémy, ktoré súčasné vedenie rezortu dopravy zdedilo po svojich predchodcoch. Ministerstvo dopravy aj NDS podľa jej slov poskytnú maximálnu súčinnosť orgánom činným v trestnom konaní. V prípade, že došlo k porušeniu zákona, vinník musí byť podľa hovorkyne potrestaný.

NDS v marci ukončila zmluvu so zhotoviteľom úseku združením Salini Impregilo – Dúha z dôvodu dlhodobo neuspokojivého postupu výstavby. Zhotoviteľ zložil 27. marca novú bankovú záruku, čím dohoda o ukončení kontraktu nadobudla účinnosť. Spor o vzájomné nároky z pôvodnej zmluvy pokračuje doteraz. NDS medzitým pripravuje tender na nového dodávateľa stavby.

Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala má byť po dokončení dlhý takmer 14 kilometrov, s jeho výstavbou sa začalo v lete 2014. Súčasťou stavby je aj 7,5-kilometrový tunel Višňové, ktorý má byť po dokončení najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku.

Zdieľať

Arca sa posilňuje v slovenskej energetike. Kúpila VNG Slovakia, ktorá zásobuje teplom Nitru

Arca Capital kúpila firmu VNG Slovakia, ktorá sa spoločne s mestom podieľa na dodávkach tepla v Nitre. Arca už zásobuje teplom ďalšie tri slovenské mestá – Topoľčany, Handlovú a Bardejov.

Arca uskutočnila transakciu prostredníctvom dcérskej spoločnosti ACS teplo, píše ČTK.

„Novými akvizíciami v teplárenstve sme sa stali jedným z piatich najväčších súkromných hráčov na slovenskom trhu v tomto segmente podnikania,“ hovorí predseda predstavenstva Arca Capital Rastislav Velič.

VNG Slovakia sa v rámci akvizície premenovala na ACS Plyn a v Nitrianskej teplárenskej spoločnosti, ktorá je hlavným dodávateľom tepla v Nitre, drží 49 percent akcií.

Aká veľká je Arca v teplárenstve:

  • dcéra ACS teplo distribuuje prostredníctvom svojich firiem energiu pre viac ako 50-tisíc slovenských domácností,
  • prevádzkuje aj 900 odberných miest a vyše 125 km tepelných rozvodov,
  • NTS zásobuje teplom viac ako 20-tisíc domácností.

VNG Slovakia bola súčasťou nemeckého koncernu VNG, ktorý patrí k najvýznamnejším nemeckým aj európskym dovozcom zemného plynu.

Jadrom obchodných aktivít skupiny je dovoz a dodávka plynu pre veľkoobchod.

Kto vlastní Arca Capital:

Väčšinovým akcionárom so 60-percentným podielom je Velič, 30 percent vlastní Peter Krištofovič a desatinu drží Henrich Kiš.

Majoritným vlastníkom spoločnosti bol v minulosti finančník Pavol Krúpa.

Zdieľať

Čína hrozí Nemecku odvetou. Ak zakáže Huawei, môže mu siahnuť na autá

Čínsky veľvyslanec v Nemecku pohrozil odvetou, ak Berlín vylúči Huawei ako dodávateľa technológií pre 5G siete. Poukázal na milióny áut, ktoré predávajú nemecké automobilky v Číne.

Veľvyslanec Wu Ken smeroval svoje vyjadrenie k pripravovanému zákonu, ktorý má v Nemecku zakázať „nedôveryhodných“ 5G dodávateľov, píše Bloomberg.

Návrh explicitne nezmieňuje Huawei, no je šitý na čínsku firmu a prichádza po mesiacoch diskusií o bezpečnosti v oblasti 5G sietí.

Čo je v stávke:

  • Čína je najväčším obchodným partnerom Nemecka s ročným objemom zhruba 200 miliárd eur,
  • čínsky trh je najväčším odbytiskom vozidiel pre automobilky Volkswagen, Daimler aj BMW,
  • v období od januára do novembra VW predal v Číne 34 percent vozidiel.

Na vytlačenie spoločnosti Huawei z budovania 5G sietí naliehajú najmä Spojené štáty, ktoré firmu upodozrievajú zo špionáže pre čínsku vládu.

Veľvyslanec Wu tvrdí, že Huawei nemá žiadnu zákonnú povinnosť poskytovať dáta vláde v Pekingu.

Pripomína, že nemeckí výrobcovia mali vlani štvrtinový podiel na celkovom predaji áut v Číne, ktorý dosiahol 28 miliónov kusov.

„Mohli by sme jedného dňa povedať, že nemecké autá už nie sú bezpečné, pretože dokážeme vyrábať vlastné vozidlá? Nie. To je čistý protekcionizmus,“ hovorí Wu.

Zdieľať

Talianska vláda poskytne 900 miliónov eur na záchranu zadlženej družstevnej banky Popolare di Bari, ktorá nedávno oznámila, že potrebuje okamžitú finančnú pomoc 1 miliardu eur. Banka je pre rastúce kapitálové straty pod zvláštnou správou.

Zvýšenie kapitálu Popolare di Bari bude financovať štátom vlastnený finančný ústav Banca del Mezzogiorno-Mediocredito Centrale, ktorému poskytne peniaze ministerstvo financií, píše Reuters.

Popolare di Bari je najväčší peňažný ústav v regióne zaostalého talianskeho juhu. Jeho krach by mohol rozpútať sociálne nepokoje, ide preto o citlivú politickú záležitosť.

V čom je problém:

  • problematické úvery Popolare di Bari dosahujú 1,2 miliardy eur a predstavujú až štvrtinu pôžičiek;
  • vykázané straty banky v prvom polroku presiahli 500 miliónov eur;
  • podielové listy, na ktoré sa nevzťahuje poistenie vkladov, nakúpilo zhruba 70-tisíc malých sporiteľov. Ak banka skrachuje, prídu o všetko.

„Banka prerobila miliardu eur čiastočne pre recesiu, ale aj preto, že za posledné tri až štyri roky sa požičiavalo bez akýchkoľvek pravidiel,“ povedal pred pár dňami šéf Popolare di Bari Vincenzo de Bustis.

Talianska vláda musela v posledných rokoch opakovane zachraňovať banky. Došlo aj na najstarší peňažný ústav na svete Monte dei Paschi di Siena.

Zdieľať

Na Slovensku je momentálne 19 150 včelárov, majú 305 000 včelstiev. Podľa ministerky pôdohospodárstva Gabriely Matečnej je počet včelárov u nás najvyšší za posledných 20 rokov a stále rastie.

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Všetko, čo potrebujte vedieť o daniach a odvodoch na rok 2020

  • Daň bude nižšia, ale zďaleka nie pre všetkých.
  • Mení sa aj daňový poriadok – za dane môžete prísť napríklad o vodičský preukaz.
  • Menej papierov a daňové mini úľavy pre zamestnávateľov.
Zdieľať

V Česku aj na Slovensku objavili podvodné stránky, ktoré ponúkajú smartfón Samsung Galaxy S10+ za niekoľko eur. Tvária sa ako stránky známych médií či spoločností, ako napríklad iDnes.cz, iHned.cz, Aktuality.sk, T-Mobile či Samsung.

Väčšinou sú písané lámanou češtinou či slovenčinou a vyžadujú zadanie osobných údajov a zaslanie platby z účtu.

Tieto stránky často menia svoju podobu, samotný obsah ponuky aj internetovú adresu a užívateľ sa na ne môže, okrem iného, dostať po kliknutí na podozrivo formulovaný sponzorovaný post na Facebooku, ktorý napríklad informuje o špeciálnej akcii Samsungu. Klienti týmto riskujú nielen stratu zaslaných peňazí, ale aj zneužitie svojej identity. (tasr)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať