Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Koalícia sa v parlamente správa, akoby si nevšimla, že plán na zmenu dlhovej brzdy skrachoval

Poslanci Smeru Juraj Blanár a Ján Podmanický. Foto – TASR
Poslanci Smeru Juraj Blanár a Ján Podmanický. Foto – TASR

Ak sa ústavný zákon o dlhovej brzde nebude otvárať, prezident bude musieť hľadať nového kandidáta na člena rozpočtovej rady.

Poslanec Smeru, žilinský župan a opätovný kandidát na túto funkciu Juraj Blanár s kolegami ani v piatok nezískali prísľub opozičných poslancov, že zahlasujú za uznesenie o uvoľnení dlhovej brzdy.

Opozícia hovorí, že peňazí je dosť, vláda nestavia ani tie úseky, ktoré si sama naplánuje a aktuálna iniciatíva je len kampaňou pred župnými voľbami. „Dlhová brzda nevznikala kvôli diaľniciam a nemala by byť kvôli nim rozobratá, a už vôbec nie kvôli županom,“ povedal Eduard Heger z OĽaNO.

Blanárov návrh je akousi predprípravou na pokus schváliť míňanie väčších peňazí na stavbu diaľnic, teda na investičnú výnimku. Jeho súčasťou je aj zoznam viac ako 70 úsekov ciest, ktorých by sa výnimka mohla týkať a vláda by nebola trestaná za to, ak by kvôli tomu rástol dlh.

Blanár hovorí, že investície by posudzoval osobitný výbor a opozícia by mala pritom rovnaké slovo ako koalícia. „Tak mi povedzte, čo si môže koalícia dovoliť bez nejakého konsenzu? Nič,“ povedal Blanár.

Ak Blanárovo uznesenie prejde aj bez opozičných hlasov, viac ako štvorhodinová debata v parlamente potvrdila, že opozícia zmenu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti (o dlhovej brzde) nepodporí. Z celého projektu tak môže byť len marketing pred župnými voľbami.

A ak ústavný zákon neprejde, bude to mať vplyv na to, kto bude novým členom rozpočtovej rady.

Nechcú to vzdať

SaS, OĽaNO, skupina poslancov okolo Miroslava Beblavého a ĽSNS už dlhšie hovoria, že uvoľnenie dlhovej brzdy nepodporia.

Beblavý dnes dokonca vláde odporučil, aby namiesto toho odvolala štátneho tajomníka ministerstva dopravy Viktora Stromčeka a aj samotného ministra Árpáda Érseka, a dala tam krízového manažéra.

Ak sa o niekom špekulovalo, že by sa mohol pridať na stranu koaličného návrhu, tak to bolo Sme rodina. Boris Kollár však dnes poslancom koalície vyčítal, že nikto za nimi celé leto neprišiel, a preto nemôžu čakať, že návrh podporia. Chvíľu vyzeral zmierlivo, keď povedal, že Blanárovu ideu nepovažuje za zlú, veď sám pozná situáciu v Žilinskom kraji.

Vzápätí však Kollár zopakoval jednoznačné nie výnimke navrhovanej koalíciou.

„Ak narážate na nás, môžete sa spoľahnúť na to, že sa nechystáme uvoľňovať dlhovú brzdu,“ povedal Boris Kollár zo Sme rodina. Reagoval na vystúpenie Mariana Kotlebu z ĽSNS, podľa ktorého kto z opozície podporí zmenu dlhovej brzdy, bude „taký istý zlodej“ ako tí, čo vládnu.

„Jednoznačne nie,“ reagoval aj podpredseda Sme rodina Milan Krajniak na otázku, či klub strany podporí uvoľnenie dlhovej brzdy.

Opozíciu nepresvedčili ani vyjadrenia, že vláda ani po prípadnom udelení výnimky z dlhovej brzdy nemôže dvíhať deficity a dlhy, lebo Slovensko chce byť v jadre Európy. „Nemyslím si, že by táto vláda zvyšovala deficit a dlhy. Nemyslím si, že teraz by sa začalo bohapusto stavať bez rozmyslu a zvyšovalo by to deficit,“ povedal poslanec Smeru Ladislav Kamenický.

Župan Blanár aj napriek tomu chce, aby sa odborná debata o dlhovej brzde presunula na finančný parlamentný výbor. Podľa Ladislava Kamenického zo Smeru debata o uvoľnení dlhovej brzdy nemusí byť iba o zvyšovaní dlhu, ale trebárs aj o možnosti, že by sa od budúceho roka znížili pásma dlhovej brzdy miernejšie, než hovorí zákon.

Kto bude novým členom rady

Rozhodnutie opozície o tom, či podporí alebo nepodporí otvorenie zákona o dlhovej brzde, bude mať vplyv aj na to, kto bude novým členom rozpočtovej rady.

Nového člena rady má navrhnúť prezident Andrej Kiska, no musí ho schváliť parlament. Kandidátom prezidenta je Michal Horváth, ekonóm z Univerzity v Oxforde, ktorý je spolu s Ódorom spoluautorom myšlienky dlhovej brzdy na Slovensku.

Rozpočtová rada má zákonom danú povinnosť komentovať kroky vlády a stav verejných financií, má vlastné analytické kapacity a právo požadovať od verejnej sféry všetky potrebné informácie.

Horváth už bol členom rady, bol zvolený na tri roky a jeho mandát sa skončil v lete 2015. Prvá voľba bola výnimkou – s Ódorom boli zvolení na kratšie obdobie, aby sa dosiahol konsenzus v celom spektre politických strán. A len v prípade Horvátha, ktorý bol zvolený na najkratšie obdobie, bola možná ešte jedna nominácia.

Zákon je však napísaný tak, že by to platilo len vtedy, ak by bol zvolený na najbližšie funkčné obdobie. To sa však nestalo. Členkou rady sa pred dvoma rokmi namiesto neho stala Anetta Čaplánová z Ekonomickej univerzity v Bratislave.

Kiska sa o tom rozprával aj s ministrom financií. Dohodli sa, že Peter Kažimír navrhne zmeniť túto časť zákona tak, aby sa odstránili pochybnosti o výklade, a Horváth by mohol byť znova zvolený za člena rady. Ak oprava zákona neprejde, prezident navrhne niekoho iného, aby bol nový člen rady zvolený do konca roka.

Priebeh debaty v parlamente však ukazuje, že sa ústavný zákon otvárať nebude. Nedá sa totiž predpokladať, že by sa menil len kvôli jednej formulácii v zákone o voľbe člena rady. Prezident tak bude musieť hľadať niekoho iného, kto bude prijateľný aj pre koalíciu, lebo kandidát musí prejsť aj parlamentom.

Dnes na DennikE.sk

Verejnosť si môže prvýkrát detailne pozrieť plán obnovy a dať k nemu pripomienky

Ilustračné foto N - Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Ministerstvo financií zverejnilo upravený plán obnovy, na základe ktorého má krajina dostať v najbližších šiestich rokoch od Únie 6 miliárd eur. Dokument obsahuje aj termíny reforiem a investícií, ku ktorým sa za tieto peniaze zaviažeme.

Minúta po minúte

Francúzsky minister financií Bruno Le Maire povedal, že miestna ekonomika sa rýchlo spamätá po zrušení pandemických obmedzení a svojou schopnosťou by mohla prekvapiť. Šéf centrálnej banky tento rok čaká rast HDP Francúzska o 5 %.

Guvernér francúzskej centrálnej banky François Villeroy de Galhau uviedol, že druhá najväčšia ekonomika eurozóny už nie je v recesii. Ak by vyšla jeho prognóza rastu hospodárstva na tento rok, išlo by o najrýchlejšie oživenie za 50 rokov.

Centrálna banka v pondelok informovala, že francúzsky HDP v 1. kvartáli pravdepodobne vykáže oproti predchádzajúcemu štvrťroku mierne pozitívny rast. V posledných troch mesiacoch vlaňajška klesol o 1,4 %.

„Súkromný sektor trpí menej, než sa čakalo,“ poznamenal Le Maire. Francúzska ekonomika vlani v dôsledku pandémie klesla o 8,3 %, čakal sa prepad o 11 %. HDP sa však znížil výraznejšie než v prípade Nemecka, kde klesol o 4,9 %. (čtk)

Predaj osobných áut v Číne vo februári stúpol medziročne o 368 % na 1,19 milióna, vyplýva z údajov zväzu CPCA. Pred rokom dopyt tvrdo zasiahlo šírenie koronavírusu, ktoré viedlo k obmedzeniu pohybu ľudí a uzavretiu predajní áut.

Odbyt elektromobilov vzrástol medziročne viac ako sedemnásobne na 97-tisíc. Čína je od roku 2009 najväčším automobilovým trhom na svete, jednotkou je aj v predaji elektrických vozidiel.

Vo februári 2020 sa odbyt osobných áut v dôsledku pandémie zrútil o 79 %.

Peking vlani zaviedol viaceré opatrenia na podporu predaja áut a zmiernenie dôsledkov pandémie. V posledných mesiacoch regulátori ohlásili uvoľnenie reštrikcií na nákup automobilov a výstavbu ďalších dobíjacích staníc pre elektromobily. (čtk, reuters, wsj)

Japonská ekonomika rástla koncom vlaňajška pomalšie, než sa predpokladalo. HDP sa vo 4. štvrťroku v celoročnom prepočte zvýšil o 11,7 %, pôvodný odhad bol 12,7 %. Japonsko je treťou najväčšou ekonomikou po Spojených štátoch a Číne.

Ekonómovia predpokladali, že vláda údaj o raste HDP mierne zlepší na 12,8 %. Za revíziou je najmä výraznejšie znižovanie zásob a investícií, ktorým podniky reagujú na negatívny vplyv pandémie na dopyt.

„Hoci v Japonsku sa začalo očkovanie, bude určitý čas trvať, kým sa jeho vplyv prejaví. Takže sa očakáva, že ekonomika bude prechádzať určitými výkyvmi,“ uviedol Jošiki Šinke z Dai-ich Life Research Institute. Predpokladá, že ekonomika sa bude od 2. štvrťroka zotavovať, bude však náročné nahradiť straty z 1. kvartálu. (čtk, reuters)

Finančníkovi Martinovi Kvietikovi obvinenému v rámci akcie Dobytkár pribudlo obvinenie za ďalší korupčný delikt. Potvrdila to hovorkyňa generálnej prokuratúry Tökölyová aj obhajca Dušan Ivan.

„Môžeme potvrdiť, že osobe M. K. bolo vznesené obvinenie pre ďalší korupčný delikt, a ďalšie informácie vzhľadom na prebiehajúce prípravné konanie v súčasnosti nebudeme poskytovať,“ povedala hovorkyňa.

Obhajca Ivan povedal, že o najnovšom obvinení sa dozvedel v pondelok.

Voči uzneseniu o vznesení obvinenia podal bianco sťažnosť. Sťažnosť písomne zdôvodní do konca týždňa. Počas dňa poskytne k obvineniu stanovisko. (tasr)

Ceny krmív podľa zväzu ich výrobcov od októbra rastú, do konca júna by mohli byť vyššie o pätinu. Zväz to odôvodňuje nárastom cien kŕmnej pšenice, kukurice, jačmeňa či sóje.

Čo tvrdí Zväz výrobcov krmív, skladovateľov a obchodných spoločností

  • Od októbra do januára ceny kŕmnych zmesí pre ošípané, brojlery a nosnice vzrástli o 6 až 8 %.
  • Od januára do marca stúpli o ďalších 7,5 až 10 %, pretože sa dopredali aj lacnejšie zásoby.
  • Do júna by od októbra mohli byť vyššie o 18 až 21 %.
  • Kŕmne zmesi sa pri týchto zvieratách podieľajú podľa zväzu na nákladoch 55 až 58 %.

Lufthansa spustí so štátnymi dráhami Deutsche Bahn expresné železničné spojenia, ktoré by mali nahradiť lety na krátke vzdialenosti. Expresy budú od júla spájať Berlín, Hamburg, Brémy, Münster a Mníchov so základňou Lufthansy vo Frankfurte.

Ďalšie mestá pribudnú v decembri.

Lufthansa je zvyčajne na vnútroštátnych letoch po Nemecku bez zisku, čo môže byť dôvodom na zmenu.

Ako hlavný dôvod uvádza Lufthansa snahu znížiť svoju uhlíkovú stopu. (čtk)

Ekonomický newsfilter: Prečo u Hegera prepisovali plán obnovy aj po slávnostnej tlačovke +

  • Konkrétne čísla o budúcich dôchodkoch môžu prebudiť nedbalých sporiteľov
  • Rezerva v rozpočte na pandémiu nebude stačiť, hovorí rozpočtová rada
  • Aj exmanželka šéfa Amazonu verí v nový typ filantropie

V trnavskej automobilke Stellantis testovali v piatok a v sobotu už siedmy raz, pozitivita bola 0,39 percenta, otestovali 1788 osôb. Sedem pozitívnych okamžite nastúpilo do karantény. (tasr)

Česká vláda predĺžila nulovú DPH na respirátory FFP2 a vyššie, bude platiť ďalšie dva mesiace až do 3. júna. V ČR ju schválili s platnosťou od začiatku februára, nosenie respirátorov je povinné v obchodoch, verejných budovách a vo verejnej doprave. (čtk)

Marcel Slávik roky brzdil aj investičné akcie v Banskej Bystrici, napísal primátor mesta Ján Nosko ministrovi Richardovi Sulíkovi o aktivitách Združenia domových samospráv. „Takmer pri každom investičnom zámere sa musíme najprv vyrovnať s nezmyselnými požiadavkami a účelovými žalobami,“  uviedol Nosko.

„Pri projektoch financovaných z mimorozpočtových zdrojov sme limitovaní aj časovým faktorom. Hrozí tak, že v dôsledku zdržania nestihneme prostriedky vyčerpať, čím nám môžu vzniknúť finančné a materiálne škody. Preto som zareagoval na výzvu ministra a požiadal ho, aby zasiahol a vyvinul maximálne úsilie na úpravu potrebnej legislatívy a aby vyzval Združenie domových samospráv, nech zastaví svoje šikanovanie,“ konštatoval Nosko.

Primátor tvrdí, že obsahom účelových podaní s cieľom projekt zabrzdiť a zdržať sú vždy totožné dôvody, ako aj kopírované rovnaké texty vo veciach, ktoré spolu vzájomne nesúvisia a majú len všeobecný charakter.

Marcel Slávik medzičasom ministrovi Sulíkovi prisľúbil, že aktivity tohto druhu ukončí. (tasr, e)

Česká vláda o mesiac predĺžila termín na podanie daňových priznaní. V papierovej podobe ich bude možné podať do 3. mája, v elektronickej až do 1. júna. (čtk)

Audi nie je automaticky zodpovedné za naftový škandál materského Volkswagenu. Rozhodol o tom spolkový súdny dvor. Podľa neho na taký záver nestačí skutočnosť, že problematický motor vyvinutý VW použilo Audi v niektorých svojich modeloch.

Súd uviedol, že by boli potrebné konkrétne dôkazy, podľa ktorých zodpovedné osoby v Audi aspoň vedeli o nelegálnej technológii alebo podporovali strategické rozhodnutie o jej použití.

Podrobnosti prípadu

Najvyšší nemecký súd sa venoval prípadu majiteľa modelu Audi A6, ktorý si auto s problematickým motorom kúpil krátko pred vypuknutím škandálu.

Súd nižšej inštancie mu pôvodne priklepol odškodné 20-tisíc eur plus úroky, to sa však teraz zmenilo v neprospech vlastníka. Rozhodnutie súdu znamená, že o odškodnenie treba žiadať koncern Volkswagen.

Vo veci emisného škandálu podalo žalobu priamo na Audi niekoľko tisíc majiteľov vozidiel. Väčšina z dotknutých vlastníkov žalovala o náhradu škody priamo materský koncern VW.

Kontext

Aféra VW vypukla v septembri 2015, keď automobilka priznala, že do miliónov naftových áut po celom svete nainštalovala softvér umožňujú manipuláciu s testami emisií. Autá vďaka tomu pri kontrolách produkovali výrazne menej škodlivín než pri bežnej jazde. (čtk, dpa)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať