Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Kiska: Veril som, že sa účtovalo správne, ale súdiť sa s daňovým úradom nemá význam

Prezident sa pýta, či aj ostatní prezidentskí kandidáti boli preverení tak ako on.

Prezident Andrej Kiska reagoval na informáciu, že jeho firma KTAG mala nedoplatok na dani 27-tisíc eur, ktorý súvisel s hradením nákladov na jeho prezidentskú kampaň.

Potvrdil, že daňová kontrola prebehla a že jeho firme vyrubila zvýšenú daň z príjmu. Dodal, že daňový úrad ešte predtým kontroloval aj vratky DPH súvisiace s tými istými nákladmi, neuznal ich, a preto ich firme nevyplatil.

Prezident Kiska tvrdí, že mal s bratom Jaroslavom, s ktorým firmu KTAG vlastnia, dohodu, že táto firma bude hradiť všetky náklady pred záverečnou oficiálnou časti jeho kampane.

„Spoločnosť KTAG účtovala na základe zmlúv s právnickými a fyzickými osobami, medzi týmito osobami som bol aj ja. Pokladal som pred samotnou kampaňou za dobré, aby ma zastupovala spoločnosť, ktorá má právne a účtovné oddelenie. S bratom sme mali dohodu, že akýkoľvek náklad spoločnosť uhradí,“ povedal Kiska.

Podľa daňového úradu si však firma náklady na Kiskovu kampaň nemala dať do oficiálnych nákladov a znížiť si tak základ dane. Prezident po výsledkoch daňových kontrol daň aj s pokutami uhradil.

Nie je to nezvyčajné, tvrdí prezident

Prezident vyhlásil, že nepovažuje za nič neštandardné, keď podnikateľ a daňový úrad majú rozdielny názor na to, čo si smie podnikateľ zahrnúť do nákladov.

„Nie som daňový úradník, audítor ani právnik – vychádzal som z toho, že ekonomické oddelenie KTAG potvrdilo, že účtuje správne,“ povedal prezident.

Denník N si od prezidenta vyžiadal zmluvu medzi ním a jeho spoločnosťou.

Najprv kontrola na DPH

Kiska povedal, že firma funguje na trhu 24 rokov a vždy každú faktúru a DPH načas uhradila. Povedal, že kontrola v jeho firme sa začala v apríli 2014, keď firme vznikol nárok na odpočet DPH.

„Daňový úrad sa nestotožnil s postupmi účtovania spoločnosti a s odpočtom DPH nesúhlasil, na základe toho KTAG okamžite uhradila DPH 9-tisíc 227 eur a penále 15-tisíc 543 eur,“ povedal Kiska.

„Po ukončení roka prebehla kontrola na daň z príjmu, kde na základe tých istých faktúr KTAG doplatila daň z príjmu 27-tisíc 114 eur a penále 2-tisíc 711 eur.“

V januári 2016 sa začalo policajné vyšetrovanie. Vyšetrovateľ podľa Kisku vypočul konateľa, pracovníkov spoločnosti, jeho brata, vyžiadal si všetky zmluvy, faktúry a pýtal sa aj dodávateľov.

V auguste 2016 polícia firme vrátila všetky dokumenty a konštatovala, že došlo ku kráteniu dane, ale keďže bola uhradená a bola prejavená účinná ľútosť, zastavuje vyšetrovanie.

„Ako podnikateľ som sa s tým stretol vo viacerých spoločnostiach, že daňový úrad nesúhlasí s nákladovými položkami,“ povedal prezident. Podľa neho neexistuje daňová kontrola, ktorá z nákladov nevyhodí nejakú položku. V jednej jeho spoločnosti podľa neho kontrola v minulosti trvala dva a pol roka.

Prečo sa teraz neobrátil na súd, ak sa domnieval, že náklady na kampaň smeli byť zahrnuté do nákladov spoločnosti?

„Uvažovali sme o tom, ale na základe vlastnej skúsenosti z minulosti, keď sme podobné spory s daňovým úradom mali, som si povedal, že to nemá zmysel, že to uhradíme a necháme to tak,“ povedal prezident.

Spoločnosť KTAG zastupovala Kisku pred samotnou kampaňou; v čase kampane hradil všetko zo svojho osobného účtu. „Pýtam sa, či rovnaká kontrola prebehla aj u ostatných kandidátov.“

Prezident hovorí, že žiada „kohokoľvek, ktorúkoľvek organizáciu, pokiaľ má výhrady k mojej práci, aby mi to povedali, aby sme otvorene a jasne aj pred médiami diskutovali, aby sa tu neposielali anonymy“.

Transparency: Prezident sklamal

Prezidenta za vysvetlenie krátko po jeho vystúpení skritizovala organizácia Transparency International Slovensko, hovorí o podvode. „V prípade dokázaného podvodu na daniach nás jeho vysvetlenie sklamalo. Namiesto výhovoriek typu ‚iný právny názor‘ by sme čakali prijatie morálnej zodpovednosti a ospravedlnenie občanom za prešľap jeho firmy.“

Prezidenta vyzvali, aby zverejnil faktúry a objednávky, ktoré mu na kampaň hradila jeho firma KTAG. „Je stále otázne, či okrem podvodu na daniach vtedy kandidát Kiska neporušil aj zákon o financovaní volieb a či vykázal všetky výdavky (resp. neporušil zákonný limit),“ píše Transparency na Facebooku.

„Anonymné a selektívne zverejňovanie záverov daňových kontrol je naozaj problém, a útok na prezidenta je sotva náhodný,“ píše tiež Transparency. „Tiež je veľmi otázne, či daňové kontroly idú po všetkých verejných funkcionároch rovnako. Ale ak už niečo nájdu, je potrebné nájsť systém, aby sa o pozitívnych výsledkoch kontroly dozvedela celá verejnosť hneď po jej právoplatnom ukončení, nie ako teraz, rok po náleze daniarov.“

Podľa SaS Kiska situáciu dostatočne vysvetlil. „Súhlasíme s pánom prezidentom, že v podnikateľskej praxi sa často stáva, že pohľad podnikateľov, resp. ich účtovníkov, je na nákladové položky odlišný ako pohľad daňového úradu. Z toho zároveň vyplýva, že nie je žiadny dôvod na vyvodenie zodpovednosti. Podľa nášho názoru na dnešnej tlačovej konferencii situáciu vysvetlil uspokojivo,“ uviedla hovorkyňa SaS Katarína Svrčeková.

Dnes na DennikE.sk

Ján Budaj: Matovičove komunikačné chyby neškodia štátu a aj prezidentka polarizuje

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Predsedovia koaličných strán podľa Jána Budaja súhlasili so zákazom spaľovania zahraničného jadrového odpadu na Slovensku „Najradšej by som to ukončil ústavným zákonom,“ dodáva s tým, že môže byť pripravený do niekoľkých týždňov.

Chcem hypotéku: Dostanem v banke 90 % hypotéku? Môžu mi ponúknuť na ten istý byt či dom výrazne inú hypotéku?

Ilustračné foto – Fotolia
Ilustračné foto – Fotolia

Banky stále poskytujú 90-percentné hypotéky, no nezíska ich každý a môžu si účtovať prirážky, hovoria odborníci pre Denník E. Šesť expertov odpovedá aj na otázku, ako rozdielne môžu banky posudzovať rovnakú nehnuteľnosť.

Minúta po minúte

Prímestské autobusy v Košickom kraji budú od pondelka jazdiť v obmedzenom režime. Zmeny sa dotknú spolu 833 spojov na 130 linkách.

Prímestské autobusy tak už nebudú premávať v doterajšom prázdninovom režime, ale podľa upraveného cestovného poriadku, informoval Úrad Košického samosprávneho kraja (KSK). Zmeny v cestovných poriadkoch sú zverejňované na stránkach dopravcov a na www.cp.sk.

Dopravný výkon sa zníži zo súčasného rozsahu približne 460 000 kilometrov týždenne o zhruba 62 000 kilometrov. Zmeny boli spracované na základe aktuálneho počtu prepravených osôb v jednotlivých autobusových spojoch. Obmedzené budú nevyužívané a veľmi málo využívané spoje.

Na výraznom znížení počtu cestujúcich sa prejavili sprísnené opatrenia na obmedzenie mobility obyvateľov, ktoré vzhľadom na pandemickú situáciu prijal ústredný krízový štáb. Kraj ako objednávateľ v spolupráci so zmluvnými dopravcami eurobus a Arriva Michalovce preto upravuje rozsah dopravných služieb.

„V maximálnej možnej miere sa snažíme zabezpečovať dopravnú obslužnosť aj v časoch pandémie a lockdownu, keď mobilitu obyvateľov obmedzujú hygienicko-epidemiologické opatrenia. Treba však povedať, že počet cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave v Košickom kraji vlani klesol o 40 percent, čo pre dopravcov znamená výpadok v tržbách takmer 4,2 milióna eur. Situáciu priebežne vyhodnocujeme a prispôsobujeme aktuálnemu počtu prepravených obyvateľov,“ povedal predseda KSK Rastislav Trnka.

Kraj nevylučuje ďalšie menšie úpravy rozsahu dopravných služieb tak, aby bola prioritne zabezpečená doprava pre zamestnancov kritickej infraštruktúry, najmä zdravotníkov. Autobusy dopravcov eurobus a Arriva Michalovce pritom premávajú nielen na území Košického, ale i Prešovského kraja.

V Michalovciach od pondelka otvoria pre cestujúcich novú autobusovú stanicu. Autobusy tak už nebudú premávať z nástupíšť mestskej hromadnej dopravy, ale budú presmerované na nástupištia nového terminálu. (tasr)

Finančným riaditeľom Dopravného podniku Bratislava by sa mal stať Andrej Zigmund. Na online výberovom konaní uspel spomedzi štyroch uchádzačov.

Informovala o tom hovorkyňa hlavného mesta Katarína Rajčanová. „Na základe všetkých zhromaždených materiálov, vystúpení uchádzačov, hodnotenia a následného hlasovania komisia odporúča primátorovi na pozíciu chief financial officer (CFO) DPB, za člena predstavenstva zodpovedného za finančnú oblasť Dopravného podniku Bratislava, Andreja Zigmunda,“ skonštatovala Rajčanová. (tasr)

Spolupracovníci vlády či ministrov nebudú môcť brať dotácie, ako sa to stalo v prípade premiérovho poradcu Kalinského; zmení sa preto zákon. Ľudia z vedenia OĽaNO sa na tom dohodli dnes, povedal minister obrany Jaroslav Naď. (markíza)

Ďalšie obchody by sa mohli otvoriť od 8. februára, ak prejdeme na covid automat a počet pozitívnych testov bude menej ako 5000, zopakoval Marek Krajčí. Tvrdí, že ďalšie uvoľňovanie je možné, ak by sme sa dostali do kontinuálneho pretestovávania, najmä obyvateľov, ktorí sa budú viac pohybovať a prichádzať do kontaktu s ďalšími ľuďmi. (ta3)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo testovanie do soboty večera 2604 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem v jeho areáli. Pozitívnych bolo 22 ľudí, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,84 %.

Reklamné stavby by sa mohli povoľovať len na dobu určitú, najviac na tri roky. Obce by mohli po novom iniciovať odstránenie nelegálnych reklamných stavieb, ktoré nie sú na jej pozemkoch, ale sú v území obce. Vyplýva to z návrhu novely stavebného zákona, ktorý do parlamentu predložili poslanci zo Za ľudí a SaS.

Zvýšiť by sa mohli aj pokuty za nedodržiavanie zákona. Poslanci tak chcú dosiahnuť znižovanie vizuálneho smogu.

V súčasnosti sa môžu reklamné stavby povoľovať aj na dobu neurčitú. Povolenie na dobu určitú podľa poslancov zabezpečí, že mestá a obce budú môcť periodicky prehodnocovať umiestňovanie reklamných stavieb na ich územiach.

„V prípade, že zdôvodnia, že ich množstvo je neúnosné, môžu na túto skutočnosť poukázať pri predlžovaní doby trvania reklamnej stavby,“ skonštatovali v dôvodovej správe návrhu.

Ak vlastník nepožiada o predĺženie trvania reklamnej stavby alebo sa stavebný úrad rozhodne ju nepredĺžiť, po novom by ju musel vlastník odstrániť do 30 dní. Ak by tak neurobil, mal by zaplatiť pokutu 1350 eur. Poslanci tiež navrhujú sprísniť pokuty za stavbu bez ohlásenia. Zo súčasných 150 až 450 eur by sa mohla zvýšiť na 450 až 1350 eur.

Podľa súčasnej legislatívy môžu iniciovať odstránenie nelegálnej reklamnej stavby len vlastníci alebo prenajímalitelia pozemkov, na ktorých tieto stavby stoja. Po novom by mohla iniciovať odstránenie aj obec, na ktorej území sa stavby nachádzajú.

V prípade nahlásenia nelegálnej reklamnej stavby, čiže postavenej bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním alebo bez ohlásenia by stavebný úrad mal získať povinnosť do 30 dní vydať súhlas s odstránením stavby.

Vlastník pozemku či obec by tak mohla odstrániť reklamnú stavbu na náklady vlastníka stavby. Povolenia pre reklamné stavby vydané na dobu neurčitú by sa mohli po novom obmedziť na tri roky, trvali by teda len do 30. apríla 2024. Nová legislatíva by v prípade schválenia mohla byť účinná od 1. mája tohto roka. (tasr)

V Česku otvorili stovky reštaurácií a barov na protest proti opatreniam. Podniky sú súčasťou iniciatívy Chcípl PES (protiepidemický systém ČR). Podľa organizátorov nie je cieľom protestu na pandémii zarábať, ale prežiť. Tiež chcú založiť politické hnutie Otvoríme Česko.

Účasť na akcii ohlásili reštaurácie z Prahy, Teplíc, Ústí nad Labem, Brna, Kladna či okresu Jihlava, pričom sa k protestu pripojili stovky podnikov. Hromadné akcie, pri ktorých by sa zišli tisíce ľudí ako 10. januára na pražskom Staromestskom námestí, však iniciatíva nechystá.

Hovorca pražského magistrátu Vít Hofman povedal, že otvoreným reštauráciám a podnikom hrozí za porušenie pravidiel pokuta do výšky 20 000 českých korún (765 eur).

Iniciatíva Chcípl PES odmieta podmienku, v súlade s ktorou musia žiadatelia o dotáciu z programu vlády s názvom „Covid Gastro – Uzavreté prevádzky“ uviesť, že nikdy neporušili vládne nariadenie.

Zástupcovia iniciatívy oznámili, že chcú založiť politické hnutie Otevřeme Česko – Chcípl PES. Reštaurácie by sa podľa nich mali stať politickými bunkami a zostať tak otvorené, keďže podľa iniciatívy majú politické rokovania v rámci epidemiologických reštrikcií výnimku. (tasr, novinky)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo do piatka večera testovanie na covid-19 2177 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem. Pozitívnych testov bolo 17, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,78 %.

Testovanie v priestoroch automobilky pokračuje aj v sobotu a v nasledujúcich dňoch. V prípade potreby potrvá do utorka 26. januára.

Nová spoločnosť Stellantis vznikla spojením skupiny Fiat Chrysler Automobiles FCA a skupiny Groupe PSA, ktorej súčasťou je aj trnavská automobilka.

Koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry Slovakia Travel, vzniknúť by mohla do 1. apríla 2021. Podmienkou na vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu je ešte súhlas rezortu financií.

Potvrdil to hovorca ministerstva dopravy a výstavby Ivan Rudolf. „Môžeme potvrdiť, že koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu Slovakia Travel, jej vznik je však v zmysle zákona podmienený súhlasom Ministerstva financií (MF) SR. Tento finálny akt ešte nenastal a je nutnou podmienkou vzniku spoločnosti,“ priblížil Rudolf.

Od agentúry si rezort dopravy sľubuje oživenie cestovného ruchu po pandémii ochorenia covid-19, konkurencieschopnosť na zdrojových trhoch, ktorými sú pre SR susedné krajiny, ale aj zvýšenie podielu na HDP národného hospodárstva, podporu regiónov a odstraňovanie regionálnych disparít či podporu rozvoja turistickej infraštruktúry.

Projekt a návrh na vznik organizácie počíta so zriadením samostatnej príspevkovej organizácie podľa vzoru väčšiny funkčných organizácií tohto typu na porovnateľných trhoch, napríklad v Českej republike.

Jej pôsobnosť bude priamo naviazaná na už existujúce regionálne štruktúry, ktorými sú OOCR a KOCR (oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu).

Cieľom je pracovať s exaktnými analytickými dátami z regiónov, analyzovať ich a prinášať konkrétne riešenia na skvalitnenie cestovného ruchu na Slovensku, a to aj s prínosmi pre národné hospodárstvo.

„Sme jediná krajina, ktorá má regionálne štruktúry, ale nemáme nad nimi strešnú organizáciu. Založením Slovakia Travel vytvoríme uzatvorený celok,“ podotkol prednedávnom hovorca ministerstva dopravy.

Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) je dôležité, aby agentúra vznikla práve v tomto roku, keď sa očakáva oživenie. „Keď nevznikne Slovakia Travel a nepomôžeme cestovnému ruchu v roku 2021, tak už nemusíme pomáhať vôbec,“ upozornil pred časom na sociálnej sieti. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať