Denník N

Najskôr o tri roky začnú pre diaľnicu pri Ružomberku hľadať stavbára. Kedy dokončia celú D1?

Tunel pri Žiline bude podľa NDS hotový v roku 2020, obchvat Ružomberka o rok neskôr. Pásku na poslednej časti D1 má strihať vláda v roku 2026.

Vízia o jazde po súvislej pohodlnej diaľnici medzi Bratislavou a Košicami nie je reálna pre túto ani pre budúcu vládu. Posledný kúsok diaľnice D1 totiž nezačne štát skôr ako o tri až štyri roky ani tendrovať.

Ide o kľúčový úsek Turany – Hubová, ktorý pripravujú viac než 15 rokov.

„V prípade pozitívneho vývoja sme schopní v roku 2021 začať súťažiť zhotoviteľa,“ odhaduje šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin.

Očakáva, že súťaž potrvá približne rok a diaľnica bude hotová v roku 2026. „Za tie štyri roky sa to dá postaviť,“ vraví.

Tretia vláda Roberta Fica (Smer) teda iba postráži prípravu tejto kľúčovej stavby, no nestihne ani vybrať ideálneho stavbára. Príprava sa natiahla preto, že sa dlho počítalo s povrchovým variantom diaľnice. S ním rátala ešte prvá Ficova vláda, keď sľubovala, že D1 medzi metropolami západu a východu Slovenska odovzdá v roku 2010.

Pred vyše rokom však kompetentní uznali, že diaľnicu treba viac skryť do tunela, aby neničila chránenú prírodu Veľkej a Malej Fatry. Tunel tak bude dlhší a diaľnicu treba pretrasovať. Taký variant už dávnejšie preferovala aj Európska komisia.

Nová trasa už má súhlas ministerstva životného prostredia, no všetko na poslednú chvíľu skomplikovali námietky. Niektoré obce sa obávajú o podzemné vody, ochranári pritom žiadnu hrozbu pre vodu nevidia.

Zelenou sú plánované úseky, červenou rozostavané a čierne hotové. Zdroj: NDS

Ministerstvo životného prostredia dostalo niekoľko rozporov pre vodu pri diaľnici. Kedy s nimi budú úradníci hotoví, ministerstvo neodhadlo.

„Ministerstvo vyhodnocuje stanoviská k rozkladu. Po ich vyhodnotení sa prípadom bude zaoberať rozkladová komisia, ktorá určí ďalšie kroky,“ povedal jeho hovorca Tomáš Ferenčák.

NDS predpokladá, že sťažnosti budú sprevádzať a komplikovať aj ďalšie časti prípravy diaľnice – ako sú územné rozhodnutie či stavebné povoľovanie novej trasy.

Bývalý investičný riaditeľ NDS Juraj Čermák si myslí, že aktuálny termín vedenia NDS, ktorý uvádza pre diaľnicu pri Ružomberku, je reálny. Zmena trasy sa podľa neho rýchlejšie odobriť nedá.

Termín 2026 ako konečný pre úsek Turany – Hubová pritom nie je novinka. Spomínal sa už v oficiálnych dokumentoch, napríklad v  minuloročnej správe o hodnotení vplyvov diaľnice na životné prostredie.

Platilo to však pre prípad, že sa tento úsek začne stavať v roku 2021. To je skôr, než NDS očakáva dnes.

Čermák hovorí, že staršia správa len rátala s istou rezervou a že rok 2026 sa dá stále stihnúť, aj keby sa práce rozbehli až v roku 2022.

Višňové bude zrejme meškať viac

Isté je, že meškať budú aj ďalšie časti D1 medzi Bratislavou a Košicami. Kľúčový úsek pri Žiline s najdlhším tunelom na Slovensku Višňové má byť podľa zmluvy hotový najneskôr v decembri 2019. NDS momentálne očakáva meškanie približne 4 mesiace.

Čermák to vidí skôr na dvojročné meškanie. „Majú vyrazenú niečo vyše polovicu, a tú vyše polovicu razili dva roky,“ vysvetľuje, prečo si myslí, že tunel Višňové by mohol byť hotový aj v roku 2022.

Stavebné konzorcium sa od výrazného meškania spravidla dištancuje a upozorňuje, že aktuálne má na tuneli vyrazených 11 kilometrov z 15-tich.

Budúca vláda by v roku 2021 mohla odovzdávať mimoriadne problematický úsek D1 Hubová – Ivachnová pri Ružomberku. Keď sa vo februári 2015 na rozostavanú diaľnicu zosunul svah, stopli sa na nej práce. NDS zistila, že diaľnicu treba prekresliť a tunel Čebrať bude viesť inou trasou.

Ďalšia časť D1 pri Žiline, Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, sa stavia relatívne bez problémov. No nestihli pre ňu včas objednať privádzač, a tak by sa na ňu šoféri nedostali, ani keby ho už odovzdali.

Privádzač má stavať Metrostav

NDS práve skončila tender na privádzač, víťazom má byť Metrostav s cenou 13,9 milióna eur. Celú vec ešte kontroluje Úrad pre verejné obstarávanie, no ide už iba o formalitu.

Problém s privádzačom nemusel byť, keby kompetentní včas vypísali súťaž. Neskôr sa rozhodlo, že z časových dôvodov vôbec nebude, a napokon súťaž predsa vypísali.

Aj keď bude privádzač o približne 18 mesiacov realitou, nemusí to znamenať, že na diaľnicu pri Žiline pustia šoférov. Zatiaľ chýba na pripojenie aj križovatka, ktorú má na starosti združenie Salini Impregilo – Dúha, ktoré je zodpovedné aj za stavbu tunela Višňové.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie