Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Érsek predstavil plány diaľnic, preferuje juh na úkor Kysúc či Trenčína

Primátori, starostovia aj župani zbystrili pozornosť. Postaral sa o to minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd), keď predstavil verejnosti deväť prioritných diaľnic a rýchlostných ciest. Spolu ide o 90,5 kilometra, na ktoré plánuje do konca volebného obdobia prinajmenšom vypísať súťaž.

Ak sa už nič nezmení, v praxi to bude znamenať, že akákoľvek vláda príde, na stole bude mať pripravených do výstavby alebo rozostavaných 72 kilometrov autostrády na juhu za Detvou až po Košice a ďalších 14,5 kilometra pri Prešove.

Ak by sa nasledujúca vláda rozhodla stavať inde, musela by mať poruke iné úseky pripravené na stavbu, chuť vysvetľovať, prečo nechá prepadnúť doterajšie investície, alebo aj dobrých právnikov, aby vypovedala rozbehnuté tendre.

Časť Érsekovho výberu je nespochybniteľná:

  • Rýchlostná cesta od Kriváňa po Lučenec je na zozname právom, pretože sa očakáva, že po nej bude jazdiť relatívne veľa áut a pôvodné predražené riešenie už kompetentní nahradili primeranejším.
  • Potrebná intenzita dopravy je bez diskusie aj pri projekte rozšírenia D1, ktoré sa dá najrýchlejšie urobiť na kúsku od Bratislavy po Triblavinu (otázkou skôr je, prečo nie aj po Senec).
  • Severný ochvat Prešova je tiež potrebný, ale veľkorysé riešenie za 500 miliónov eur treba zlacniť. Debatuje sa o zúžení druhej etapy severného obchvatu.

Druhá časť Érsekovho plánu je oveľa spornejšia. Dá sa preto očakávať, že ju napadnú aj niektorí regionálni politici s otázkou, prečo ich cesta nie je prioritou. Zaradením slabo vyťažených úsekov za Rimavskou Sobotou medzi priority totiž nastavil minister za Most-Híd latku relatívne nízko.

Rozhodovanie celkom podľa faktov chýba

Aj východnejšia časť R2 by ľuďom síce pomohla (ako každá nová cesta), no sú regióny, ktoré majú podstatne väčší problém s dopravou než pri Rimavskej Sobote.

„Je to zjavne voľba politickej strany, ktorá sa chce zapáčiť jej blízkym regiónom. Hovoríme o úsekoch, kde je súčasné zaťaženie cesty prvej triedy do 6-tisíc vozidiel denne, z toho vozidiel nad 3,5 tony ani nie tisícka. To je veľmi ďaleko od potreby stavať rýchlostnú cestu čo len v polovičnom profile,“ myslí si analytik INEKO a bývalý šéf stratégie ministerstva dopravy Ján Kovalčík.

Napríklad na Kysuciach denne jazdí viac než 20-tisíc áut denne a dokončenie D3 od Žiliny po Čadcu Érsek na urgentnom zozname nemá.

„Nič nie je také kritické, ako je D3, D1,“ súhlasí bývalý investičný šéf Národnej diaľničnej Juraj Čermák.

Pracovný návrh z ministerstva dopravy môže teoreticky vychádzať z obavy, že pri iných úsekoch by sa v horšom prípade mohli počas prípravy diaľnice na súťaž vyskytnúť komplikácie. Napríklad na diaľnici D3 sa ešte prekresľuje tunel pri Kysuckom Novom Meste, má ho nahradiť estakáda.

Zrejme preto píšu diaľničiari o zozname úsekov, pre ktoré môžu v najbližších rokoch vypísať súťaž. Nemusí to však brániť tomu, aby sa dobre pripravená spodnejšia časť D3 nad Žilinou vybrala z rozplánovaného dlhšieho úseku a na súťaž pripravovala samostatne. „Aspoň prvých 6 kilometrov aj s privádzačom do Kysuckého Nového Mesta malo byť na vrchole zoznamu priorít. Mrzí ma, že to roky neriešili minister so štátnym tajomníkom Smeru (Ján Počiatek ako minister a Viktor Stromček ako štátny tajomník – pozn. red.) a doteraz ani minister Mosta-Híd,“ hovorí Kovalčík.

Krivdu môžu cítiť v Prievidzi aj na Orave

Keby sa u Érseka rozhodovali čisto podľa faktov, nezostal by mimo horúceho plánu napríklad úsek R2 od Trenčína po Prievidzu, či aspoň Bánovce nad Bebravou, kde je cesta zaťažená dvakrát viac ako za Rimavskou Sobotou. Prekvapením nebude, ak sa ministrovi ozvú aj z hornej Oravy.

Neobstojí ani častý argument, že by boli neprioritné úseky slabšie pripravené. Mnohé boli v rovnakej fáze prípravy ako teraz uprednostnené východné úseky R2.

„Medzi Oravským Podzámkom a Tvrdošínom sú porovnateľné intenzity ako na východnejších úsekoch R2, ale cesta vedie na podstatne dlhších úsekoch naprieč obcami v tesnej blízkosti stoviek domov,“ opisuje Kovalčík.

Neznamená to, že Orava musí dostať nevyhnutne komfortnú rýchlostnú cestu, ale naliehavo potrebuje preložku tej súčasnej mimo obcí. Kovalčík poukazuje na to, že štát nemá jasnú stratégiu, ako riešiť najproblematickejšie miesta preložkami a obchvatmi na cestách prvej triedy, či rýchlostnou cestou s jedným pruhom pre každý smer alebo pokojne kombináciou iných opatrení.

Aj po roku ministra Érseka vo funkcii chýba to podstatné: pomenovať dopravné problémy, odstupňovať ich naliehavosť a nájsť pre ne najlepšie možné riešenia.

„Prečo sa doteraz nevyužíva potenciál zatraktívnenia verejnej dopravy tam, kde je možnosť ju posilniť? Je absurdné, že medzi Sabinovom, Prešovom a Košicami máme ráno dvojhodinový interval vlakov. Navyše na takejto trati s veľkým potenciálom ľudí priam odpudzuje z vlakov nasadzovanie starých a zanedbaných vozňov. Pritom nové súpravy vozia ľudí či vzduch aj na slabšie vyťažených tratiach,“ uvádza Kovalčík príklad.

„Na Kysuciach by ďalšie roky čakania na diaľnicu mohla uľahčiť nová zastávka na juhu Kysuckého Nového Mesta, kam denne dochádza za prácou vyše šesťtisíc ľudí,“ pridáva ďalší.

Pomoc nie sú len kilometre

Pomoc regiónom, naopak, politici naďalej predstavujú ako plán v počte diaľničných kilometrov. Stavia sa spravidla to, čo je pripravené, pretože iné nie je, a nie podľa rebríčka priorít.

Vedia to aj na ministerstve dopravy, a preto bude dôležité, ktoré diaľnice a rýchlostné cesty sa budú najrýchlejšie pripravovať na budúcu výstavbu.

Minister Érsek napríklad už v lete začal vytvárať náskok niektorým častiam spomínanej južnej rýchlostnej cesty R2. Doterajší pracovný plán priorít môže ešte prispôsobiť (už sa tak údajne aj deje) podľa toho, aké reakcie z regiónov a parlamentu na ne dostane.

Pracovný zoznam priorít je totiž jeden z podkladov, ktoré chce ministerstvo dopravy poslať do Národnej rady ako argument, prečo by mala Národná rada ústavnou väčšinou uvoľniť dlhovú brzdu. V praxi by to znamenalo, že vláda bude môcť bez sankcií viac zadlžovať štát v mene výstavby diaľnic.

V tomto momente je ich do reálnej výstavby pripravených minimum a tiež platí, že významné finančné injekcie si výstavba vyžaduje najmä vtedy, keď je v plnom prúde. Pri dnešnom stave prípravy diaľnic to vyzerá tak, že významnejšie čiastky budeme potrebovať najskôr v roku 2020. A aj tie sa v prípade naplnenia vládneho cieľa o vyrovnanom rozpočte ľahko zmestia do súčasného rámca pravidiel o dlhovej brzde.

Až o rok nato (v roku 2021) sa ráta s tým, že sa odštartuje súťaž o stavbu posledného úseku na D1 medzi Bratislavou a Košicami. Úsek Turany – Hubová tiež v zozname úsekov s plánovaným začatím do volieb chýba pre slabú prípravu.

NDS zasa ráta s takým tempom prípravy a výstavby, že len na 9 prioritných úsekov bude potrebovať do konca funkčného obdobia aktuálnej vlády nad rámec predpokladaného štátneho rozpočtu približne 510 miliónov eur.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Silné overovanie klientov dostalo odklad

Banky v Európe dostali odklad povinnosti takzvaného silného overovania klienta. To malo prísť už od polovice septembra a týka sa napríklad platieb kartami na webe. Európsky orgán pre bankovníctvo (EBA) nastavil nový termín na koniec budúceho roka.

Centrálnym bankám odporučil, aby sa nezameriavali len na kontrolu toho, či banky vo svojej úlohe pri silnom overovaní klienta uspeli. Ale mali by  aktívne sledovať aj celú prípravu.

Posun termínu zo strany EBA sa očakával, predbežné posuny konečného termínu odobrovali centrálne banky komerčným bankám po celej Európe. Nevedeli sa totiž novým pravidlám prispôsobiť. Nie preto, že by sa nepripravovali. Zaskočila ich však pred letom samotná EBA. Vydala správu so súhrnom záverov, čo silnej autentifikácii vyhovuje a čo nie. Škrtla im viac možností, s ktorými počítali.

Silné overovanie klienta, takzvané SCA (strong customer authentication) hovorí o tom, že klient musí byť vždy overený aspoň dvomi z troch faktorov. Tieto tri faktory sú: niečo, čo klient vlastní, niečo, čo vie, a overenie, kým je.

Na Slovensku aj v mnohých iných štátoch je zaužívané, že pri platení kartou na webe človek zadá údaje z karty, cez systém 3D Secure je overený a na povolenie transakcie musí zadať SMS kód, ktorý príde na jeho telefón. V kartových schémach Visa aj MasterCard sa práve 3D Secure zavádzal preto, aby boli platby bezpečné. A postupne sa zavádza jeho vyšší štandard, 3D Secure 2.0.

Lenže podľa výkladu EBA údaje o karte nie sú niečo, čo klient „vie“. A 3D Secure nič nehovorí o tom, „kým je“, aj keď sa posudzujú jeho dáta. Z dvojfaktorovej autentifikácie tak banky pri kartách spĺňajú len jednu – overenie toho, čo klient má, teda zariadenia cez SMS.

Teraz dostali banky čas. Budú hľadať riešenia, aby pravidlám EBA vyhoveli.

Zdieľať

Gazprom začal plniť plynom prvú vetvu nového podmorského plynovodu TurkStream, ktorý prepája Rusko a Turecko. Moskva ním chce obísť ukrajinskú tranzitnú trasu na prepravu ruského plynu do Európy a posilniť si pozíciu na európskom trhu.

Plnenie plynovodu je poslednou fázou pred uvedením do prevádzky, ktorá by mala byť spustená pred koncom tohto roka, píše Reuters.

Základné fakty o plynovode TurkStream:

  • spája Rusko s Tureckom po dne Čierneho mora;
  • má 2 vetvy, každú s prepravnou kapacitou 15,75 miliardy kubických metrov ročne;
  • prvá vetva má slúžiť na zásobovanie tureckých zákazníkov;
  • druhá má zabezpečovať dodávky ďalej do Bulharska, Srbska a Maďarska.

Plnenie druhej vetvy TurkStreamu je naplánované na neskôr.

Zdieľať

Vyzerá to ako súboj Slovenská sporiteľňa vs. Prima banka

Hypotéky sa ďalej zlacňujú, Slovenská sporiteľňa znova znižuje sadzby.  Po tom, čo sadzby Prima banky klesli na 0,8 percenta, ponúka sporiteľňa sadzby od 0,79 percenta.

Sporiteľňa podľa Finančnej hitparády od nedele opäť zníži úrokové sadzby pri úveroch na bývanie. Na úroveň od 0,79 percent sa (po odpočítaní zľavy za vernosť) dostanú pri ročnej a trojročnej fixácii. Pridala aj pätnásťročnú fixáciu (sadzba bude od 1,89 percenta).

Naposledy významný krok smerom nadol urobila sporiteľňa koncom júna. Šéf sporiteľne Peter Krutil v rozhovore tvrdil, že to bola reakcia na situáciu na finančnom trhu. Nebolo však tajomstvom, že veľké banky cítili agresívnu cenovú politiku menších hráčov, najmä Prima banky Slovensko.

Tá tento mesiac znížila úrokové sadzby nových  hypoték na 0,8 percenta pri trojročnom fixe s tým, že takúto sadzbu dá všetkým záujemcom, ktorí na hypotéku splnia podmienky.

Prima banka si pokles dovolila najmä vďaka tomu, že získala lacné zdroje. Na finančnom trhu umiestnila kryté dlhopisy so záporným výnosom do splatnosti. Možno predpokladať, že záporné výnosy budú mať aj neskoršie emisie veľkých bánk. Pretože aj v prípade Prima banky boli najmä dôsledkom toho, že sa do záporu dostali swapové sadzby, od ktorých sú odvodené.

Éra lacných hypoték sa tak najskôr nadlho zakonzervuje.

Zdieľať

Disponibilná miera nezamestnanosti si aj napriek prírastku absolventov udržala 5 % aj v septembri. Po sezónnom očistení miera nezamestnanosti zopakovala 4,9 %, informuje Inštitút finančnej politiky.

Miera nezamestnanosti ostáva nezmenená už päť mesiacov v rade. Spomalenie v Nemecku jej čísla zatiaľ výrazne neovplyvnilo.

Počet voľných pracovných miest dosiahol v auguste nový rekord: úrady práce evidovali takmer 98-tisíc voľných pracovných miest.

Vyše dvoch tretín voľných pozícií hlási západné Slovensko s mierou nezamestnanosti pod 4 %. Najviac žiadaní sú stále operátori a montéri strojov a zariadení a kvalifikovaní remeselníci a pracovníci.

Zdieľať

Pellegrini reaguje na množstvo prijímaných zákonov, ktoré nie sú zahrnuté v rozpočte: „Takúto smršť poslaneckých návrhov zákonov na sklonku volebného obdobia som nevidel už dávnejšie.“ Pozmeňujúce návrhy podľa neho pribúdajú veľmi rýchlo.

„Strácam v tom prehľad,“ povedal premiér, ktorý je momentálne v Bruseli. Viaceré návrhy sú podľa neho ekonomicky náročné a neráta s nimi rozpočet.

Príkladom je minimálny dôchodok, ktorý má stáť navyše 150 miliónov eur.

Návrhy, ktoré predkladajú poslanci, nie sú podľa neho koordinované s vládou. „Niektoré by sme si mohli dovoliť o rok alebo o dva,“ povedal.

Obáva sa nielen ekonomických dosahov, ale aj toho, že zákony môžu mať chyby, pretože sa prijímajú rýchlo.

„Zaváňa mi to viac predvolebným súbojom ako snahou o zlepšenie situácie na Slovensku,“ povedal premiér. Privítal by, aby zákony išli štandardným procesom.

„Nerád by som bol, aby sa posledné mesiace v parlamente rozbehli preteky, kto príde so senzačnejším návrhom,“ povedal premiér.

Zdieľať

Najväčší boom nákupných centier v Európe zažíva Turecko

Najaktívnejšou krajinou v plánovanej výstavbe nákupných centier v Európe je Turecko, kde má do konca roka 2020 pribudnúť 1,5 milióna štvorcových metrov nákupnej plochy. Vyplýva to z analýzy spoločnosti Cushman & Wakefield.

V prvom polroku 2019 bola výstavba nákupných centier vo väčšine európskych krajín stabilná.

Výrazné pribrzdenie aktivity v Turecku sa však zaslúžilo o celkový pokles dokončených nových priestorov o 18 percent na zhruba 860-tisíc štvorcových metrov

„Napriek poklesu v tomto roku má Turecko naplánované zvýšenie svojej aktivity a táto krajina má momentálne najväčší objem naplánovanej výstavby v Európe,“ tvrdí v analýze realitná poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield (C&W).

Ako je na tom Slovensko

Aj napriek vysokej saturácii nákupných centier, najmä v regionálnych mestách, je nemalá časť ďalšej výstavby naplánovaná na najbližšie 2 až 3 roky.

„Je to výsledok zdravého fungovania maloobchodného sektora v našom regióne a stále relatívne malého vplyvu online predaja na trh,“ hovorí Katarína Paule, vedúca retailového tímu C&W na Slovensku.

Čo sa stavia v Bratislave:

  • druhá fáza nákupného centra Eurovea (pribudne 25-tisíc štvorcových metrov, plánované dokončenie 2021);
  • plánované rozšírenie Auparku (+ 10-tisíc štvorcových metrov);
  • v tomto roku otvára prístavbu Tesco Extra v Petržalke (+ 4000 štvorcových metrov);
  • vo výstavbe je projekt Stanica Nivy (70-tisíc štvorcových metrov maloobchodných priestorov).

Podľa prieskumu je v Európe vo výstavbe približne 5,4 milióna štvorcových metrov nových priestorov s ukončením do konca roka 2020.

Výstavba nákupných centier je výrazne polarizovaná na úrovni krajín a miest.

Mestá s veľkým počtom obyvateľov sú cieľovými pre výstavbu nákupných centier, zatiaľ čo pre menšie centrá sa vyhľadávajú lokality s vysokou návštevnosťou, konštatuje autorka správy Silvia Jodlowski, senior analytička C&W.

Zdieľať

Nezamestnanosť sa po polroku vrátila nad 5 percent

Miera evidovanej nezamestnanosti v septembri po pol roku opäť stúpla nad 5 percent. Podiel ľudí bez práce od júna do augusta stagnoval na 4,97 percenta, v deviatom mesiaci vzrástol o 0,07 percentuálneho bodu.

Septembrové štatistiky nezamestnanosti zverejnilo Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny.

Podľa neho nezamestnanosť v prvom mesiaci po letných prázdninách ovplyvnili absolventi stredných škôl.

„Je tu isté ochladenie, strata dynamiky na trhu práce, ale nie je to stagnácia, nemôžeme hovoriť o kríze,“ vyhlásil minister práce Ján Richter (Smer-SD).

Čo hovoria štatistiky:

  • v porovnaní s augustom nezamestnanosť stúpla vo všetkých krajoch s výnimkou Bratislavského;
  • ku koncu septembra mohlo okamžite nastúpiť do práce 138 893 osôb, úrady práce evidovali 97 589 voľných miest;
  • medziročne nezamestnanosť klesla o 0,34 percentuálneho bodu

Najviac voľných pracovných miest úrady registrovali na pozíciách operátor a montér strojov a zariadení, kvalifikovaný pracovník a remeselník a pomocný a nekvalifikovaný pracovník.

Spomedzi okresov bola v septembri najvyššia nezamestnanosť v Rimavskej Sobote (15,04 %), najnižšia v Nitre (2,08 %).

Zdieľať

Pozrite si, ktoré Érsekove sľuby sa naplnili, a ktoré diaľnice prenechá ďalšej vláde

Minister dopravy Árpád Érsek stíha do volieb vyhlásiť zhruba polovicu diaľničných zákaziek, ktoré sľuboval predvlani voličom. Ide najmä o úseky na južnej rýchloceste R2.

Čo je reálne vyhlásiť ešte do volieb: Národná diaľničná spoločnosť sa chce do volieb pustiť už iba do jedného úplne nového stavebného projektu. Je ním úsek Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška na južnej rýchloceste R2 s odhadovanou hodnotou 300 miliónov eur.

Tento zámer nie je úplne istý, lebo úsek podľa odhadov nebude mať vysoké dopravné intenzity. Preto sa zrejme nebude dať financovať z eurofondov a nemusí sa dostať do pripravovaného rebríčka prioritných ciest.

Okrem toho sa NDS chystá do volieb začať tri súťaže, v ktorých pôjde o pokračovanie prác na úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové pri Žiline.

V úvode tohto roka z tejto stavby odišlo združenie Salini – Dúha, ktoré neplnilo termíny a sporilo sa s NDS o peniaze. Diaľničiari chcú zákazku rozdeliť na tri časti, o ktoré sa má súťažiť samostatne: 1. hlavná trasa, 2. technológia tunela Višňové a 3. stredisko správy a údržby diaľnic a regionálne operátorské pracovisko.

Poslednou zákazkou v tomto volebnom období bude rozširovanie D1 v úseku Bratislava – Triblavina.

Čo presne Érsek sľúbil:

Minister Érsek predvlani prezentoval oveľa smelšie zámery. Plánoval vyhlásiť tendre na 9 úplne nových úsekov. Spolu šlo o 90,5 kilometra.

Vyhlásenie súťaže je pritom len prvým krokom k začatiu výstavby. Tendre NDS zvyknú trvať  1 – 2 roky, niektoré ešte dlhšie.

Denník E vtedy jeho víziu znázornil v tejto prehľadnej mapke, ktorá už dnes neplatí:

Čo sa z toho podarilo, čo sa nepodarilo a čo je ešte otvorené? Tu je stručný prehľad:

Tendre, ktoré NDS vyhlásila

  • Kriváň – Mýtna
  • Mýtna – Lovinobaňa
  • Prešov, severný obchvat, 1. etapa
  • Košice Šaca – Košické Oľšany, 2. etapa
  • Rozšírenie D1 v úseku Bratislava – Triblavina – most ponad diaľničný obchvat D4

Tendre, ktoré plánuje vyhlásiť do volieb:

  • Rozšírenie D1 v úseku Bratislava – Triblavina – obchádzkové trasy
  • Rožňava – Jablonov nad Turňou (tunel Soroška)

Tendre, ktoré nestihne:

  • Úsek R4 Prešov, severný obchvat, 2. etapa. NDS plánuje vyhlásiť tender v lete 2020.
  • Košice Šaca – Košické Oľšany, 1. etapa. NDS plánuje vyhlásiť tender v druhom polroku 2020.
  • Úseky R2 Zacharovce – Bátka a Bátka – Figa pri Rimavskej Sobote. NDS plánuje vyhlásiť tendre najskôr v roku 2021, ak sa nájdu peniaze.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať