Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Banská Bystrica predbehla Bratislavu, má najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku (+foto)

Nová stanica a tá otvorená v roku 1984. Foto – mesto Banská Bystrica a archív Marcela Pecníka
Nová stanica a tá otvorená v roku 1984. Foto – mesto Banská Bystrica a archív Marcela Pecníka

V Banskej Bystrici mali postaviť modernú a veľkolepú autobusovú stanicu už v roku 1984. Nedokončenú budovu napokon zbúrali a otvárajú novú s nákupným centrom.

Autobusová stanica v Banskej Bystrici mala byť počas socializmu jednou z najmodernejších na Slovensku. Jej príbeh sa začal impozantne. Komunisti nakreslili projekt, ktorý mal zmeniť mesto Slovenského národného povstania. Husákove deti mali dostať niečo, čo by sa priblížilo, minimálne kapacitne, Bratislave. Novú autobusovú stanicu však nikdy nedostavali.

Príbeh „stavby storočia“, ako ju Banskobystričania nazývali, napokon skončil po vyše tridsiatich rokoch zbúraním.

Skôr ako v Bratislave, aj s nákupným centrom

Bystrica tak čakala viac ako 30 rokov. Vo štvrtok ráno stanicu otvárajú. Najskôr ju spúšťajú v skúšobnej prevádzke s vybranými spojmi prímestskej dopravy.

Súčasťou autobusovej stanice je veľké nákupné centrum, bude sa volať Terminal Vlak-Bus-Shopping. Na ploche vyše 11-tisíc metrov je aj štyridsiatka nových obchodov, čo ešte nie je na Slovensku na autobusových staniciach bežné.

Banská Bystrica tak predbehla Bratislavu, kde developer HB Reavis už roky odkladá vybudovanie autobusovej stanice, hoci už ukázal plány na dočasnú stanicu.

Na stanici v Banskej Bystrici budú aj prevádzky rýchleho občerstvenia či detské herne, autobusová stanica bude priamo pod nákupným centrom a povedú k nej eskalátory. Objekt nákupného centra, ktoré prepojí autobusovú i železničnú stanicu, bude mať 300 parkovacích miest.

Autobusová stanica v Banskej Bystrici v septembri 2017. Foto – mesto Banská Bystrica
Autobusová stanica v Banskej Bystrici v septembri 2017. Foto – mesto Banská Bystrica

Stanicu otvorili k 40. výročiu SNP

Komunisti ako ideálny dátum pre novú stanicu vybrali okrúhle výročie SNP. Ale teda ešte 40. výročie – v roku 1984. Stará otvorená kovová konštrukcia stanice s dvomi radmi nástupíšť zo šesťdesiatych rokov nevyhovovala kapacitne, navyše ju postavili blízko historického centra mesta, ale ďaleko od železničnej stanice. Novú autobusovú stanicu začali stavať v roku 1983 vedľa nej.

Hneď na začiatku sa objavil problém. Stanicu aj s hlavnou budovou mali stavať niekoľko rokov, ale 40. výročie SNP bolo v roku 1984. Prezident Gustáv Husák slávnostne otvoril len provizórne nástupištia, lebo výpravná hala ešte neexistovala. Suplovali ju bývalé ubytovne pre robotníkov. Na desaťročia to bolo všetko. Pribúdali už len stromčeky vyrastajúce zo stien.

Projekt meškal a hlavnú budovu stále nedostavali, pretože chýbali peniaze. Po revolúcii v novembri v roku 1989 stavbu dočasne zastavili a zakonzervovali. V tom čase ešte nevedeli, že to bude navždy.

Ako mala stanica vyzerať? Hlavný vstup mal byť od železničnej stanice. Cestujúci by sa dostali do hlavnej budovy z výstupíšť oceľovými schodiskami. V priestrannom vestibule mala byť podľa imhd.sk čakáreň a zrejme aj nejaké drobné obchody a služby. Horné poschodie bolo projektované pre administratívu, jedáleň alebo reštauráciu a sociálne zariadenia. Keď stavbu zakonzervovali, na poschodí už boli omietky, obkladačky, elektroinštalácia, hydranty zárubne a dokonca aj výdajné okienko plánovanej jedálne.

Ako vyzerala? Nástupište sa nezmenilo od roku 1984. Administratíva a časť služieb sídlila do konca v upravených bývalých robotníckych barakoch, kolorit stanice dotvárali stánky s občerstvením.

Bývalá stanica. Foto – archív Marcela Pecníka
Otvorenie pôvodnej stanice v roku 1984. Foto –  archív Marcela Pecníka

Ako primátori roky sľubovali

Po rokoch sa stal zakonzervovaný ohradený skelet autobusovej stanice priestorom pre bezdomovcov a opäť politickou témou. Primátori sa striedali a opakovane sľubovali pred voľbami vyriešenie problému, dostavbu alebo zbúranie stanice, ktorá medzičasom získala titul najohyzdnejšia stavba mesta.

Nestriedali sa len majitelia. Vlastník SAD Banská Bystrica do výpravnej budovy neinvestoval, rovnako tak ČSAD Ostrava.

V roku 2005 sa zrazu objavila prekvapujúca informácia. Dopravný námestník SAD Ján Žambor ohlásil dokončenie autobusovej stanice aj s futuristickými vizualizáciami, ktoré pripomínali architektúru Jána Kaplického. O detailoch nehovoril, vraj by to bolo predčasné. Vízia miesta pre cestujúcich spolu s obchodno-nákupným centrom a parkoviskom zmizla rovnako rýchlo, ako sa objavila.

Bývalý odborársky boss a vtedajší primátor Ivan Saktor hovoril v roku 2009 o rokovaniach a odkúpení stanice mestom.

„Mesto nadobudne majetok a nájde investora, ktorý odkúpi pozemok a bude na ňom realizovať autobusovú stanicu… Je to tom, aby sme už tento traumatizujúci bod pre Banskú Bystricu rozlúskli,“ vyhlásil pred takmer ôsmimi rokmi.

Potom rozprával o rokovaniach, nešpecifikovanom českom investorovi, ktorý stanicu zbúra a postaví novú, ale to bolo pred voľbami. Saktor odišiel skôr, ako sa niečo z toho dostalo na papier.

Saktorov nástupca Peter Gogola tiež hovoril o autobusovej stanici, dokonca sa objavil aj rakúsky investor, ktorý chcel postaviť dopravno-obchodný komplex s prepojením na železničnú stanicu. „Telefonická reakcia bola, že budúci rok 2013 bude rokom otvorenia,“ vyhlásil Gogola po rozhovore s investorom.

Budova rozostavanej stanice v Banskej Bystrici, ktorú museli zbúrať.

Na začiatku roku 2013 predstavili školský projekt autobusovej stanice so zeleňou na streche dvaja študenti Strednej priemyselnej školy stavebnej. „Niečo vás v tej škole naučili. Minimálne snívať,“ povedal Gogola.

Dva roky pred skončením mandátu primátor ešte veril, že vyrieši problém autobusovej stanice. Neskôr ohlásil, že stanica zmenila majiteľa a ukazoval výpis z listu vlastníctva, ale to už bolo krátko pred komunálnymi voľbami, v ktorých ho vystriedal Ján Nosko.

Nový primátor sa postavil pred médiá a verejnosť v januári 2015, predstavil investora, českú developerskú spoločnosť Primus (člen skupiny Intercora) a oznámil likvidáciu starej a výstavbu novej autobusovej stanice za 18 miliónov eur. Vtedy si myslel, že bude hotová do Vianoc minulého roku, ale termín neskôr posunuli.

Hybridnú autobusovú stanicu Terminal Shopping Center Banská Bystrica s devätnástimi farebne odlíšenými nástupišťami, s 40 obchodnými prevádzkami na 11-tisíc štvorcových metroch a 300 parkovacími miestami otestujú prví cestujúci vo štvrtok.

Dôležité dátumy

1983 – začiatok výstavby autobusovej stanice v Banskej Bystrici

1984 – kolaudácia časti stavby

1990 – zastavenie stavebných prác

2002 – privatizácia (ČSAD Ostrava)

2013 – Právoplatné územné rozhodnutie na stavbu Terminal Shopping Center Banská Bystrica pre rakúsky Jahn Develompment & Consulting, spol. s r. o.

2014 – Stavbu s spolu s vydaným rozhodnutím kúpila spoločnosť PRIMUM, s. r. o.

2017 – Prví cestujúci v Novom Terminal Shopping Centre

Fotogaléria z novej stanice

Nová stanica má názov Terminal Vlak Bus Shopping. foto – tasr

Nové nástupištia. foto – tasr

Cestovné poriadky a čakáreň. foto – tasr

Nástupištia. foto – tasr

foto – tasr

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: Komisia predstavila mimoriadny rozpočet na mimoriadne časy

Šéfka EK Ursula von der Leyenová pred predstavením návrhu v Európskom parlamente. Foto - TASR/AP
Šéfka EK Ursula von der Leyenová pred predstavením návrhu v Európskom parlamente. Foto – TASR/AP

Z rôznych názorov na podobu ekonomického ozdravenia EÚ sa Ursula von der Leyenová priklonila k návrhu Francúzska a Nemecka, komentuje Marián Koreň z portálu Euractiv.sk 750-miliardový plán Európskej komisie na pomoc ekonomikám.

Minúta po minúte

Zdieľať

Microsoft chce desiatky novinárskych pozícií nahradiť systémom umelej inteligencie. Podľa denníka Seattle Times sa opatrenie dotkne asi 50 pracovných miest vo výrobe spravodajstva pre web MSN prevádzkovaný Microsoftom.

Túto prácu teraz robia agentúrni zamestnanci, ktorých služby už však spoločnosť po 30. júni nechce využívať.

„Ako všetky spoločnosti pravidelne vyhodnocujeme svoju obchodnú činnosť,“ uviedol Microsoft vo vyhlásení. „To niekedy môže vyústiť do zvýšenia investícií do niektorých oblastí a reštrukturalizácie iných. Tieto rozhodnutia nevychádzajú z terajšej pandémie,“ dodala spoločnosť.

Podľa Seattle Times si Microsoft ponechá kmeňových novinárskych zamestnancov, ktorí vykonávajú podobnú prácu ako agentúrni, s tými však zmluvy neobnoví. Denník s odvolaním na niektorých zamestnancov uviedol, že MSN bude na produkčnú prácu využívať umelú inteligenciu.

Súčasťou práce spravodajskej produkcie je organizácia správ od spolupracujúcich mediálnych domov či výber údernejších titulkov a lepších ilustračných fotografií. Robia to teraz ľudia, túto úlohu však prevezme umelá inteligencia.

„Už niekoľko mesiacov to fungovalo v poloautomatickom režime, teraz to dostalo zelenú,“ citoval denník jedného z agentúrnych pracovníkov, ktorému neobnovili zmluvu. „Je demoralizujúce pomyslieť na to, že stroje nás môžu nahradiť, ale tak to je,“ dodal.

Niektorí prepustení novinári upozorňujú na to, že umelá inteligencia nemusí editorskú prácu plne zvládnuť, čo sa môže skončiť vydávaním nevhodných správ.

„Celý čas čítam o tom, ako automatizácia a umelá inteligencia prevezmú ľuďom prácu. A teraz prevzali moju,“ uviedol podľa denníka Guardian ďalší z prepustených novinárov.

Portál BBC poznamenal, že Microsoft je len jednou z mnohých IT firiem, ktoré s umelou inteligenciou v novinárskej práci experimentujú. Ďalšou je napríklad gigant Google. Cieľom vývoja takýchto systémov umelej inteligencie je znížiť náklady a zvýšiť efektivitu práce. (čtk)

Zdieľať

Pellegrini kritizuje vládnu pomoc pre podnikateľov počas koronakrízy. „Vaša pomoc je v porovnaní s inými krajinami najpomalšia, najkomplikovanejšia a najslabšia,“ povedal Pellegrini v TV Markíza. Podpredseda Smeru sa obáva, že sa spustí „pandémia nezamestnanosti na Slovensku“.

Zdieľať

Peter Pellegrini si myslí, že na zákaz nedeľného predaja nie je ideálny čas. Návrh zákona však podľa neho preverí, aká jednotná je koalícia. Pellegrini to povedal v diskusnej relácií Na telo.

Zdieľať

Minister práce Milan Krajniak k zákazu nedeľného predaja: „Zatiaľ platí stav, ktorý je dohodnutý – poslanecké návrhy môžu prejsť iba vtedy, ak sa na tom všetci zhodneme,“ povedal v relácii TV Markíza Na telo.

Krajniak dodal, že on by tento návrh podporil, ale akceptuje, že SaS na čele s Richardom Sulíkom je proti. Ak sa oni nerozhodnú návrh podporiť, zákaz predaja v nedeľu nebude.

Zdieľať

Peter Žiga k zatvoreniu obchodov v nedeľu: „Prečo v čase, keď by sme mali podporovať predaj, hovoríme o tom, že by sme zatvorili obchody v nedeľu? Ekonomická situácia teraz na toto nie je dobrá,“ povedal Žiga v TA3.

Podpredseda Smeru by túto tému odsunul napríklad o dva roky. Taktiež by podľa neho nebolo fér, ak by sa zatvorili obchody, ale výroba vo fabrikách by naďalej v nedeľu pokračovala.

„Keď má byť voľná nedeľa, nech je pre všetkých,“ poznamenal k téme predseda parlamentu Boris Kollár.

Zdieľať

Boris Kollár si myslí, že obmedzenia by sa mali naďalej uvoľňovať. „Som presvedčený, že tento stav je už neudržateľný a pochopia to aj odborníci a hygienici,“ povedal Kollár na TA3 s tým, že Slovensko by malo ísť v súlade so susednými krajinami.

Zdieľať

Tender na rekonštrukciu gabčíkovských komôr prejde auditom, oznámil minister životného prostredia. Prípadom sa už zaoberá aj polícia.

„Existujú dôvodné podozrenia, že súťaž na rekonštrukciu gabčíkovských komôr nemusela byť v súlade s legislatívou. Ak by to zaváňalo korupciou, pravdepodobne by to nevyzeralo inak. O štátnu zákazku mali záujem viaceré firmy. Jednu z nich, ktorá predložila najnižšiu cenovú ponuku, vyradili ešte pred súťažou,“ tvrdí Ján Budaj.

Za podozrivé považuje rezort aj okolnosti v personálnom obsadení vysokých postov v štátnom podniku, pričom sa odvoláva na medializované informácie. Štátnu zákazku vyhrala firma Metrostav, ktorej bývalý manažér pracoval vo vodohospodárskom štátnom podniku, ktorý celý tender pripravoval.

„Vidím v tom konflikt záujmov. Využijem všetky zákonné nástroje, ktoré mám v rukách, aby som zistil, či bola súťaž férová,“ doplnil minister. (tasr)

Zdieľať

Niekoľko tisíc ľudí protestovalo pred továrňou Renaultu vo francúzskom meste Maubeuge proti plánovanému prepúšťaniu. Automobilka v piatok predstavila plány na reštrukturalizáciu tovární a zrušenie 15-tisíc miest, z toho 4 600 vo Francúzsku.

Informovala o tom agentúra AFP.

Renault zápasí s poklesom dopytu, ktorý tento rok prehĺbila koronavírusová kríza. Vlani automobilka vykázala prvú celoročnú stratu za desať rokov a jej tržby klesli o viac než tri percentá.

Francúzsky prezident Emmanuel Macron tento týždeň predstavil balíček v hodnote vyše osem miliárd eur na záchranu domáceho automobilového priemyslu. Vyzval tiež francúzske automobilky, aby vyrábali autá vo svojej krajine. Štát v Renaulte vlastní 15-percentný podiel. (čtk)

Zdieľať

Nemecká vláda sa dohodla s EÚ na záchrannom balíčku deväť miliárd eur pre leteckú spoločnosť Lufthansa. Berlín po intenzívnych rokovaniach súhlasil, že Lufthansa zníži počet svojich lietadiel vo Frankfurte a v Mníchove.

Letecká spoločnosť vo vyhlásení uviedla, že sa na oboch letiskách vzdá 24 slotov, teda pridelených časov na vzlety a pristátia, čím vznikne priestor novým konkurentom. Balíček ešte musí schváliť dozorná rada a akcionári.

Domáce podmienky

Záchranný balíček najväčším európskym aerolíniám schválil nový nemecký fond pre hospodársku stabilizáciu WSF v pondelok. Pomoc zahŕňa majetkovú injekciu od vlády, ktorá získa podiel 20 percent kúpou nových akcií za 300 miliónov eur. Bude mať aj dve kreslá v predstavenstve. Tento podiel by WSF chcel predať do konca roka 2023.

WSF investuje do Lufthansy aj 5,7 miliardy eur prostredníctvom tichej účasti, čo znamená, že získa kapitál bez hlasovacích práv. Letecká spoločnosť získa taktiež syndikovaný úver až tri miliardy eur na tri roky od štátnej banky KfW a súkromných bánk.

Kto môže získať uvoľnené miesta

Lufthansa dnes uviedla, že Brusel v konečnej dohode ustúpil zo svojich počiatočných požiadaviek. Aerolínie z Frankfurtu a Mníchova stiahnu po štyroch lietadlách. 24 slotov sa rovná trom párom vzletov a pristátí každého zo štyroch lietadiel na danom letisku.

Počas prvých 18 mesiacov môže uvoľnené sloty vo Frankfurte či Mníchove získať vždy len jeden nový konkurent. Potom budú sprístupnené všetkým konkurentom, ktorí už na menovaných letiskách pôsobia. Ich kapacita bude pridelená v ponukovom konaní európskym leteckým spoločnostiam, ktorým v čase pandémie štát výrazne nepomohol, uviedla Lufthansa. (čtk)

Zdieľať

Primátor Bratislavy Matúš Vallo a minister financií Eduard Heger rokovali v piatok o pomoci pre hlavné mesto. Diskutovali aj o financovaní mesta v budúcnosti, zákone o hazarde a objektívnej zodpovednosti pre mestských policajtov.

Bratislava čelí podobne ako iné mestá masívnym výpadkom príjmov v dôsledku koronakrízy.

Kto bol na rokovaní:

  • Okrem Valla a Hegera diskutovali aj podpredseda parlamentu Gábor Grendel (OĽaNO) a predseda parlamentného ústavnoprávneho výboru Milan Vetrák (OĽaNO). Obaja sú zároveň bratislavskými mestskými poslancami. Za mesto sa zúčastnili aj riaditeľ magistrátu Ctibor Košťál či Matúš Lupták, ktorý dozerá na mestské financie.

O čom sa hovorilo:

  • Poslanec Vetrák na sociálnej sieti napísal, že postavenie Bratislavy budú riešiť v rámci reformy financovania samosprávy.
  • Preskúmať chce aj možnosť zavedenia novej dane z vonkajšej reklamy či väčšie zdanenie developerov pri výstavbe viacpodlažných výškových budov.
  • Niektoré druhy hazardu, ktoré ľuďom prekážajú, chcú zakázať, ako napríklad herne či výherné automaty. „Musíme však spresniť aj legislatívu, aby pri iných druhoch hazardu finančne nepoškodzovala mestá a obce,“ tvrdil Vetrák.
  • Vláda podľa Vetráka môže pomôcť Bratislave s likviditou a taktiež poskytnúť finančnú pomoc verejnej doprave. „Eduard Heger prisľúbil aj urýchlenie úhrady finančných prostriedkov z eurofondov určených na výstavbu karlovesko-dúbravskej radiály (26 miliónov eur),“ poznamenal Vetrák.
  • Ministerstvá financií a vnútra pripravia spustenie inštitútu objektívnej zodpovednosti pre mestskú políciu, čo mesto žiada na podporu svojej chystanej parkovacej politiky.
  • Vetrák uviedol, že sa pracuje aj na novom zákone o Bratislave, ktorý „obmedzí pôsobnosť niektorých menších mestských častí“.
  • Aj primátor Vallo na Facebooku napísal, že diskutovali o financovaní Bratislavy v budúcnosti a ťažkostiach mestom vlastneného Dopravného podniku Bratislava (DPB).

Bratislava vyrokovala pomoc od štátu aj v závere minulého roka. (tasr, n)

Zdieľať

Polícia vzniesla obvinenie voči dvom vrcholným manažérom spoločnosti D4R7 Construction, ktorá je hlavným zhotoviteľom projektu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Obvinila ich z trestného činu ohrozovania a poškodzovania životného prostredia, spôsobili údajne škodu vo výške 12,5 milióna eur.

Vyšetrovateľ zároveň spracoval podnet na vzatie prvého z obvinených do väzby. Na druhého bude vydaný zatýkací rozkaz, keďže sa už dlhšie nenachádza na Slovensku.

Čo hovorí polícia

  • Obvinenie súvisí s nelegálnou ťažbou materiálu určeného na výstavbu D4 a R7 v katastrálnom území obce Dunajská Lužná, časť Jánošíková.
  • V chránenom území Žitného ostrova tým podľa polície vznikla škoda 12,5 milióna eur.
  • Polícia zaistila sumu 12,25 milióna eur a nehnuteľnosti na Slovensku (neuviedla, či patrili firme).
  • V súvislosti s výstavbou bratislavského obchvatu polícia rieši deväť trestných vecí. Týkajú sa neoprávneného nakladania s odpadmi, ohrozovania a poškodzovania životného prostredia, ako aj majetkovej a daňovej trestnej činnosti.

Polícia nemenovala, ktorých manažérov obvinila. Uviedla však, že jeden z nich je nemecký občan a má iniciály M. H. – podľa televízie Markíza ide o šéfa firmy Michaela Heerdta. Druhý je občan Španielska, ktorý sa na Slovensku nezdržiava, podľa Markízy je ním Heerdtov predchodca Juan José Bregel Serna.

Firmu D4R7 Construction vlastní španielska stavebná spoločnosť Ferrovial Agroman a rakúska Porr Bau. (tasr, polícia sr, n)

Zdieľať

Prezident cechu taxikárov: Máme desatinu tržieb oproti časom pred krízou

Aj takto nevábne vyzeralo v praxi oddelenie vodiča a zákazníkov v taxi. Foto – Ľubica Maťúšová
Aj takto nevábne vyzeralo v praxi oddelenie vodiča a zákazníkov v taxi. Foto – Ľubica Maťúšová

Taxikárom sa ani po takmer štyroch týždňoch väčšina zákazníkov nevrátila. Šéfovia firiem odhadujú, že ich súčasné príjmy sú na úrovni pätiny až desatiny z čias pred krízou.

Zdieľať

Ivan Korčok vníma európsky balík na obnovu ekonomiky ako veľkú šancu na modernizáciu krajiny a štrukturálne reformy. V RTVS upozornil, že na celoeurópskej úrovni zatiaľ nie je zhoda na tom, ako presne bude tento balík vyzerať.

Podľa Korčoka sme ešte len na začiatku celého procesu a konečná podoba balíka na obnovu ekonomiky bude závisieť od rokovaní.

Slovenská diplomacia podľa ministra bude pri rokovaniach bojovať za Slovensko, no základným meradlom úspechu európskeho plánu podľa neho nie je to, koľko peňazí bude mať na konci Slovensko, ale či sa podarí pozviechať európskej ekonomike.

Proti návrhu Európskej komisie, ktorá prišla s balíkom 750 miliárd eur, pričom väčšinu tvoria granty, je napríklad Rakúsko či Dánsko. Nesúhlasia so spoločným požičiavaním.

Poslanec Smeru Peter Kmec si myslí, že financie z balíka by mali ísť na obnovu hospodárskeho rastu.

Zdieľať

Americké akcie zmazali väčšinu dnešných strát po vystúpení Donalda Trumpa, ktorý neoznámil odvetné clá na Čínu, hoci sa toho investori obávali. Zatiaľ čo Dow Jonesov index uzavrel seansu miernym poklesom, S&P 500 a Nasdaq sa spevnili.

V týždňovom a v mesačnom porovnaní sa všetky tri indexy posilnili.

Ako sa dnes obchodovali akcie na Wall Street

  • Dow Jonesov index, ktorý zahŕňa akcie 30 popredných amerických podnikov, klesol o 0,07 percenta a uzavrel na 25 383,11 bodu.
  • Širší index S&P 500 vzrástol o 0,48 percenta na 3044,31 bodu.
  • Index technologického trhu Nasdaq sa zvýšil o 1,29 percenta na 9489,87 bodu.

Potláčanie autonómie Hongkongu

Investori dnes čakali na Trumpovu tlačovú konferenciu ohľadom bezpečnostného zákona pre autonómny Hongkong, ktorý vo štvrtok schválil čínsky parlament. Kritické reakcie sa ihneď ozvali nielen zo Spojených štátov, ale aj z ďalších krajín, ktoré považujú zákon za obmedzenie autonómie Hongkongu.

Trump počas svojho vystúpenia nezmienil žiaden krok, ktorý by mohol obmedziť prvú fázu obchodnej dohody uzavretej medzi Washingtonom a Pekingom v polovici januára.

Americký prezident povedal, že dal pokyn vláde, aby spustila proces rušenia politických výnimiek, ktoré Hongkongu poskytovali zo strany USA oproti pevninskej Číne špeciálne postavenie.

Dodal, že Spojené štáty tiež zakážu vstup do krajiny „potenciálne rizikovým“ osobám z Číny a začnú sankcionovať čínskych oficiálnych činiteľov, ktorí sú podľa Washingtonu zodpovední za podrývanie hongkonskej ekonomiky. (čtk)

Dow Jonesov index. Screenshot - Google
Dow Jonesov index. Screenshot – Google
Zdieľať

Ceny ropy sa v máji po aprílovom kolapse výrazne zvýšili. Severomorská ropa Brent si za mesiac pripísala 40 percent, teda najviac od marca 1999, americká ľahká ropa WTI 88 percent, čo je jej najprudší mesačný nárast v histórii.

V priebehu dnešného obchodovania si Brent pripísal 0,1 percenta a uzavrel na 35,33 dolára za barel. WTI zdražela o 5,3 percenta na 35,49 dolára za barel.

Ceny ropy v poslednom čase ťažia z nádejí na oživenie dopytu v dôsledku uvoľňovania opatrení proti koronavírusu i z dohody kartelu OPEC a ďalších ťažiarov o obmedzení dodávok suroviny na trh. Naďalej však zostávajú hlboko pod úrovňami z obdobia pred príchodom koronavírusovej krízy.

Ťažba ropy v rámci kartelu OPEC v máji podľa dnešnej správy agentúry Reuters klesla na najnižšiu úroveň za dve desaťročia. OPEC a ďalší poprední ťažiari na čele s Ruskom sa minulý mesiac dohodli, že v máji a v júni znížia dodávky ropy o takmer 10 miliónov barelov denne.

Štvrtkové údaje amerického Úradu pre energetické informácie (EIA) však ukázali, že zásoby ropy v USA sa minulý týždeň zvýšili o 7,9 milióna barelov na 534,4 milióna barelov. Dopyt po pohonných hmotách v USA zostáva podľa analytikov slabý, hoci niektoré štáty uvoľňujú reštrikcie na cestovanie, ktoré zaviedli v reakcii na šírenie koronavírusu. (čtk)

Zdieľať

Európska komisia zhoršila prognózu obchodu EÚ so zvyškom sveta. Na tento rok očakáva pokles o 868 miliárd eur, teda o vyše 10 percent. V apríli predpokladala pokles o 525 miliárd eur. (čtk)

Zdieľať

Staviteľ bratislavského obchvatu D4R7 Construction potvrdil, že polícia predviedla jedného z manažérov firmy na výsluch. Postup polície označila firma za mimoriadne prekvapivý, hovorí, že so slovenskými orgánmi vždy spolupracovala.

Konzorcium, ktoré tvorí španielska stavebná firma Ferrovial Agroman a rakúska Porr Bau, neuviedlo, ktorý z jej predstaviteľov bol zadržaný.

„Rešpektujeme právomoc slovenských orgánov vyšetrovať akékoľvek otázky, ktoré považujú za relevantné, no očakávame, že kroky, ktoré sú podnikané voči našej spoločnosti a jej pracovníkom, budú rozumné a primerané s ohľadom na okolnosti,“ reagovala D4R7.

Konzorciu sa nepáči, že sa informácie o jej pracovníkoch dostali do médií skôr, než sa stihli vyjadriť. „Vyzývame orgány činné v trestnom konaní, aby v súlade s princípmi právneho štátu rešpektovali prezumpciu neviny a aby sa zdržali používania nezákonných, zbytočných a neprimeraných opatrení,“ uzavrela D4R7. (tasr, n)

Zdieľať

Na opatreniach prvej pomoci, ktoré administrujú úrady práce, štát do štvrtka vyplatil 143,6 milióna eur, z toho 72,4 milióna za marec. Štatistiky o pomoci zhrnul Inštitút sociálnej politiky, ktorý patrí pod ministerstvo práce.

Čo ukázali dáta za marec

  • Za marec dostali najväčšiu časť pomoci veľké podniky – 27,3 milióna eur. Nasledovali mikropodniky (19,8 milióna eur), malé podniky (12,3 milióna eur) a stredné podniky (9,3 milióna eur). Zvyšok sumy pripadá na neurčených žiadateľov.
  • Najväčšia suma smerovala do priemyselnej výroby, veľkoobchodu a maloobchodu, ubytovacích a stravovacích služieb.
  • Uvedené podrobnejšie sumy sú k 26. máju (utorku), ďalšie údaje v analýze k 28. máju (štvrtku).

Minister práce Milan Krajniak v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že celková suma od začiatka vyplácania pomoci dosiahla až 228 miliónov eur. Do údajov tak zrejme zarátal ďalšie druhy pomoci, medzi ktoré patrila možnosť využiť pandemické ošetrovné alebo nemocenské, ako aj odklad odvodov za marec alebo ich odpustenie za apríl.

Celá analýza je zverejnená na webe ministerstva práce.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať