Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Miliónový advokát Bžán pozná veľa ľudí v Smere aj Ficovho bývalého šéfa SIS

Branislav Bačík, ktorý podpísal zmluvu s advokátom Radomírom Bžánom. Foto – TASR
Branislav Bačík, ktorý podpísal zmluvu s advokátom Radomírom Bžánom. Foto – TASR

Nominanti Smeru museli vedieť, že v prípade úspechu na arbitráži budú musieť advokátovi s kontaktmi na Smer vyplatiť viac ako 60 miliónov aj ďalšie faktúry. Transparency International upozornilo, že Bžán sa k zastupovaniu Fondu národného majetku dostal v zle nastavenej súťaži pre advokátske kancelárie.

Advokát Radomír Bžán, ktorý má od štátu dostať za advokátsku prácu v spore o gabčíkovskú elektráreň odmenu v desiatkach miliónov eur, sa k štátnym zákazkám dostával už počas prvej vlády Roberta Fica (2006-2010). Výška odmeny, ktorú si môže nárokovať, sa pohybuje v rozmedzí 64 až 70 miliónov eur.

Honoráre od štátu Bžánova právnická kancelária zbierala už v štátnej akciovke Javys, ktorú medzi rokmi 2007 a 2010 viedol nominant Smeru a neskorší riaditeľ Slovenskej informačnej služby (SIS) Ján Valko. Ten je považovaný za človeka blízkeho Robertovi Ficovi.

Podpredsedom predstavenstva Javysu bol v tom čase ďalší nominant Smeru a brat generálneho prokurátora Peter Čižnár, ktorý vedie Javys ako nominant Smeru aj teraz. Do roku 2010 sa zmluvy na internete nezverejňovali, takže nie je jasné, čo a za koľko robil Bžán pre Javys.

Týždenník Plus 7 dní už pripomenul, že Bžána v roku 2010 odfotografovali, ako sa objíma s vtedajším ministrom financií a dopravy Jánom Počiatkom. Syn Radomíra Bžána v čase, keď bol Počiatek ministrom dopravy, pracoval ako šéf odboru programovania a monitorovania programov dopravnej infraštruktúry a na ministerstve pracuje aj teraz.

Advokáta Bžána týždenník Plus 7 dní videl aj na oslave krajskej šéfky Smeru v Trnave Renáty Zmajkovičovej a generálny prokurátor Jaromír Čižnár si niekoľko rokov prenajímal byt v dome, ktorý Bžán vlastní. Čižnár spájanie s Bžánom označil za „schizofrenický pokus zaťahovať ho do predmetnej veci.“

O sume pre Bžána vedeli dopredu

Okrem prepojení na Smer je zaujímavé, ako sa advokát k možnosti získať od štátu desiatky miliónov dostal. Štátny Fond národného majetku (FNM) a jeho nástupnícka organizácia MH Manažment totiž vedeli, že advokátska kancelária Radomíra Bžána dostane za víťazstvo miliónovú odmenu, a predsa s ním do prípadu išli.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Slovenská pobočka Transparency International upozornila, že Bžánovu kanceláriu vybrali v súťaži so zle nastavenými pravidlami.

Nominanti Smeru okolo bývalého poslanca tejto strany Branislava Bačíka vedeli, koľko si Bžán vypýta od septembra 2014, keď sa jeho kancelária zúčastnila na tendri na poskytovatenie právnych služieb pre FNM.

V súťaži ponúkol len 45-percentnú zľavu z podielovej odmeny, ktorú určuje vyhláška o advokácii na 20 percent. V praxi to znamenalo 11 percent z vysúdenej sumy. V súťaži boli ďalšie tri právnické firmy a tie ponúkli väčšiu zľavu, teda menšiu podielovú odmenu – išlo o 49 až 51 percent.

Prípad dali najdrahšiemu

Za kritériá výberu FNM určil zo 70 percent možných bodov celkovú cenu. Iba päť percent z bodov získal uchádzač za veľkosť podielovej odmeny. Bžánova kancelária teda z celkového hodnotenia najvyššou podielovou odmenou spomedzi štyroch uchádzačov veľa nestratila.

Fond nakoniec podpísal rámcové zmluvy s tromi zo štyroch uchádzačov vrátane Bžána. Keď sa rozbehol spor so Slovenskými elektrárňami – od začiatku bolo zrejmé, že pôjde o milióny eur – vybral si dnes už neexistujúci Fond z trojice kancelárií tú s najvyššou podielovou odmenou.

MH Manažment, ktorý má teraz za fond platiť advokátovi odmenu vo výške desiatok miliónov, tvrdí, že zmluvu s Bžánom uzatvorili v čase, „kedy naša spoločnosť nepredpokladala, že vôbec niekedy bude čeliť žalobe spoločnosti Slovenské elektrárne v celkovej výške cca 700-miliónov eur“.

Takto premiér Robert Fico preberal pod kontrolu štátu turbíny vodnej elektrárne Gabčíkovo. Foto – Tasr

Zmluvu s Bžánom pritom uzavreli až v marci 2015 a štát vypovedal zmluvu elektrárňam v decembri 2014. Už vtedy bolo jasné, že vec mieri na arbitráž.

Čo je morálne v poriadku?

Čo na odmenu 64 miliónov eur hovorí Bžán? „Predstavuje približne polovičnú výšku odmeny, ktorá je prípustná podľa vyhlášky o odmenách advokátov, a preto ju nemožno považovať za neadekvátnu. Napriek tomu je naša advokátska kancelária pripravená rokovať o znížení odmeny tak, aby sa dosiahol prijateľný kompromis,“ odpísal právnik.

Na otázku, či je táto suma morálne v poriadku, odvetil: „Áno, je to v poriadku, pretože je to v súlade s advokátskou tarifou, ktorá takúto odmenu dovoľuje. Naopak, ja sa Vás pýtam, či je morálne v poriadku, že spoločnosť Slovenské elektrárne zažalovala spoločnosť MH Manažment a Slovenskú republiku o odškodnenie v takej astronomickej výške? Ak by spor spoločnosť MH Manažment alebo štát prehral, bolo by to morálne v poriadku?“

Za zníženie odmeny sa prvýkrát vo štvrtok vyslovil aj premiér Robert Fico, ktorého nominant Bačík zmluvu s Bžánom podpísal. „Je to vec zodpovedných inštitúcií. Chcem tiež pripomenúť, že my sme viedli súboj na život a na smrť, pokiaľ išlo o Gabčíkovo, a my sme ho vyhrali.“

Podľa predsedu SNS Andreja Danka odmena za záchranu hodnoty majetku má byť adekvátna. „Ak sa bavíme o záchrane zhruba 800 miliónov a o vyhratí sporu, treba nastaviť odmenu pomerne k tomu. O týchto veciach bežia rokovania.“

Dnes na DennikE.sk

  • Parlament: Schôdzu o sociálnych novelách z dielne Smeru a SNS opäť prerušili do štvrtka 9.00 h
  • Vláda: VW dostane na závod v Martine daňovú úľavu vyše 5 miliónov eur
  • Podcast z diskusie: Ako pomôcť slovenskej ekonomike
  • Firmy: Boeing má nový problém, v palivových nádržiach niekoľkých nových lietadiel 737 MAX našiel zbytky cudzích predmetov
  • Firmy: Airbus prepustí takmer 2400 ľudí v európskej zbrojárskej a kozmickej divízii
Zdieľať

Štadióny v okolí Slovenska sa stavajú takmer o polovicu lacnejšie ako Kmotríkov

Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček
Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček

Kmotríkov štadión je výrazne predražený aj podľa štúdie, ktorú si od KPMG objednal štát. Analytici odporučili štátu, aby za štadión s kapacitou 22-tisíc divákov zaplatil najviac 70 miliónov eur. Aktuálne štát sľubuje Kmotríkovi zaplatiť takmer sto miliónov.

Minúta po minúte

Zdieľať

Airbus plánuje vo svojej zbrojárskej a kozmickej divízii zrušiť 2400 pracovných miest. Európsky výrobca leteckej techniky tak reaguje okrem iného na odklady zbrojných kontraktov. Divízia v súčasnosti zamestnáva 34-tisíc ľudí.

Firma dodala, že divízia už o plánovanom znížení počtu zamestnancov začala rokovať s európskou podnikovou radou.

Divízia vznikla pri reštrukturalizácii podniku v roku 2014 a na celkových tržbách firmy sa podieľa zhruba pätinou.

Plán predpokladá, že do konca budúceho roka bude zrušených 829 pracovných miest v Nemecku, 630 miest v Španielsku, 404 miest vo Francúzsku, 357 miest v Británii a 142 miest v ďalších krajinách.

Airbus zápasí s problémami okolo vojenského dopravného lietadla A400M. Nemecká armáda na jeseň odmietla prevziať dva tieto stroje pre opakujúce sa technické nedostatky. (čtk)

Airbus A400M. Foto - TASR/AP
Airbus A400M. Foto – TASR/AP
Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: Európe uteká vlak dátovej ekonomiky

Týždeň v európskej ekonomike:

  • Európska únia je dátový trpaslík, Komisia to chce zmeniť vytvorením jednotného dátového priestoru a investíciami.
  • Vo štvrtok budú lídri EÚ hovoriť o spoločnom rozpočte, dohodu asi ešte nenájdu.
  • Rast cien nehnuteľností neohrozuje finančnú stabilitu eurozóny, Slovensko si však má dať pozor.
Zdieľať

Približne dve tretiny centrálnych bánk a regulačných úradov z 33 oslovených vo svete považujú klimatickú zmenu za „významnú hrozbu“ pre finančnú stabilitu. Vyplýva to zo zverejnenej správy poradenskej spoločnosti Mazars a think tanku OMFIF.

Len niečo vyše polovice centrálnych bánk uvádza, že monitoruje klimatické riziká.

Pokiaľ ide o prevzatie zodpovednosti, 12 % uvádza, že hoci klimatické zmeny považuje za významné riziko, konkrétne kroky by mali prichádzať z iných inštitúcií, napríklad vládnych orgánov.

Do prieskumu sa zapojilo 33 centrálnych bánk zo šiestich regiónov predstavujúcich 77 % celosvetového HDP. Prieskum uskutočnil OMFIF od augusta do decembra 2019.

Centrálne banky a regulačné orgány čoraz viac zahŕňajú klimatické riziká do svojich aktivít. Do budúcnosti sa očakáva, že najčastejšími opatreniami budú:

1. Vyhodnotenie klimatického rizika ako súčasť finančného rizika v záťažových testoch.

2. Podpora alebo zabezpečenie finančných informácií súvisiacich s klímou.

3. Nastavenie noriem kritérií udržateľnosti pre zelené financovanie/pôžičky zo strany regulovaných bánk.

Hoci iniciatívy na „korekciu trhových odchýlok“, ktoré zahŕňajú nápravu trhových chýb na finančných trhoch, naberajú na sile, centrálne banky sú opatrné pri používaní intervenčných prudenciálnych a menových nástrojov na „formovanie trhu“ na klimatické účely.

Takmer všetci respondenti ako hlavné problémy zdôraznili nedostatok vhodných analytických nástrojov, metodík a údajov. Dostupnosť a kvalita údajov sú významnými obavami až pre 84 % respondentov.

Za kľúčovú výzvu považujú aj fragmentáciu klimatických rámcov, pričom 31 % respondentov má obavy o porovnateľnosť a konzistentnosť rámcov pre dohľad.

Začlenenie klimatických aspektov do záťažových testov je stále v ranom štádiu a len málo (15 %) respondentov ich aktuálne začleňuje do pravidelných záťažových testov finančných inštitúcií. No toto číslo bude zrejme narastať, pretože takmer štyri pätiny (79 %) uviedli, že to plánujú v budúcnosti zmeniť.

Zdieľať

Volkswagen dostane na rozšírenie prevádzky v Martine 5 miliónov eur ako úľavu na dani. Plán schválila vláda. Firma chce rozšíriť kapacitu existujúcej prevádzkarne na výrobu diferenciálov na podporu výroby nových modelov elektromobilov.

Volkswagen tento mesiac oznámil, že na rozšírenie produkcie v závode v Martine, kde zamestnáva vo výrobe komponentov na prevodovky a podvozky vyše 800 ľudí, vynaloží zhruba 35 miliónov eur.

Vládou schválené stimuly pre Volkswagen Slovakia, ktorá sa zaraďuje k najziskovejším firmám na Slovensku, sa týkajú úľav na dani z príjmu.

Automobilka podľa ministerstva hospodárstva presunie do továrne v Martine do novej výroby 162 súčasných pracovníkov a vytvorí ďalších 18 nových pracovných miest. Miera nezamestnanosti v regióne sa pohybuje pod celoštátnym priemerom.

Vo svojej ďalšej továrni v Bratislave Volkswagen vyrába športovo-úžitkové vozidlá (SUV) a taktiež malé mestské autá vrátane elektrického vozidla Škoda Citigo iV. Ešte tento rok začne montovať SUV model Karoq.

Automobilový priemysel je jedným z hlavných ťahúňov ekonomiky Slovenska, ktoré je v prepočte na obyvateľa najväčším výrobcom áut na svete. (tasr, čtk)

Zdieľať

Únia autodopravcov Slovenska hrozí blokádami ciest, ak parlament schváli zrušenie diaľničných známok. Zároveň naďalej trvá na svojich požiadavkách a na zverejnení všetkých dodatkov zmluvy s firmou SkyToll.

Uviedol to v stredu Stanislav Skala z únie.

„V prípade zrušenia diaľničných známok parlamentom UNAS ihneď vyzve svojich členov na blokovanie ciest a diaľnic na miestach, v ktorých sa aktuálne nachádzajú,“ zdôraznil Skala. (tasr)

Zdieľať

Banskobystrický kraj pripravuje trestné oznámenie na SAD Zvolen pre januárové pozastavenie dopravy a podozrenie z vyhrážania sa a zneužívania monopolného postavenia. Župan Ján Lunter vyzýva spoločnosť, aby začala rokovať.

SAD Zvolen sa podľa neho vyhýba stretnutiu s vedením kraja a pokračuje v neštandardných praktikách a poslal list s ultimátom.

„Dopravca v ňom žiada uvoľnenie finančných prostriedkov z notárskej úschovy vo výške takmer 1,6 milióna eur, napriek tomu, že na ich vyplatenie v tejto chvíli neexistuje žiadny právny dôvod. V liste z 13. februára nás žiada, aby sme peniaze uvoľnili do siedmich dní, čo citujem, ‚vytvorí vhodnejší predpoklad pre nekonfliktnú spoluprácu‘. Také formulácie opäť silno evokujú situáciu z konca januára a obávam sa, že ide znovu o akýsi druh nátlaku, ak nie vydierania,“ vysvetlil šéf kraja. Ultimátum vyprší vo štvrtok.

Ide o peniaze, ktoré SAD Zvolen žiada doplatiť za rok 2018. Tie však podľa kraja majú byť dopravcovi uvoľnené z notárskej úschovy až po predložení právoplatného rozsudku, ktorý potvrdzuje jeho nárok na uvedenú sumu. Zatiaľ však právoplatný rozsudok nie je.

Ako poznamenal podpredseda župy Ondrej Lunter, na to, aby predišli ďalšiemu svojvoľnému pozastaveniu prímestskej dopravy, aktivovali všetky existujúce zákonné nástroje.

„Do právoplatnosti rozsudku o platnosti dodatku je účinné neodkladné opatrenie súdu, ktoré dopravcovi prikazuje jazdiť. Rovnako je tu nariadenie kraja ako dopravného správneho orgánu, ktoré dopravcovi prikazuje vykonávať dopravu vo verejnom záujme v súlade s platnými licenciami a schválenými cestovnými poriadkami,“ zdôraznil.

Neskrýva však obavy z toho, ako situácia dopadne, keďže reakcia SAD Zvolen je nevyspytateľná.

Zároveň dodal, že sankcie, ktoré hrozia druhej strane za porušenie neodkladného opatrenia súdu, sa pohybujú vo výške okolo 30.000 eur, čo je pre spoločnosť, ktorá má zhruba 20-miliónový ročný obrat nič.

Ondrej Lunter tiež informoval, že kraj pripravuje trestné oznámenie v súvislosti s januárovým pozastavením dopravy a podozrením z vyhrážania a zneužívania monopolného postavenia SAD-kou Zvolen. Podľa neho by súd mal vyslať jasný signál do budúcnosti aj pre iných prepravcov, čo možné je a čo nie. (tasr)

Zdieľať

13. dôchodok by v Smere chceli vyplácať namiesto vianočného už tento rok. Na 13. dôchodok by mali mať nárok aj seniori, ktorí žijú v zahraničí, tvrdí Richter. „Je to potrebné. Je tu veľmi veľa dôchodcov, ktorí sú na to odkázaní,“ povedal.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať