Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Mrazené rybie prsty Iglo prepadli v testoch už druhýkrát, vo Viedni sú iné ako u nás (+zoznam výrobkov)

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Aj druhá fáza testovania výrobkov kúpených na Slovensku a v Rakúsku potvrdila, že na slovenský trh sa dostávajú značkové potraviny s iným zložením ako na rakúsky. Z 33 výrobkov, ktoré nakúpila inšpekcia vo Viedni, v Senci a Bratislave, našli v polovici výrobkov výrazné rozdiely.

Konkrétne – pri 16 výrobkoch inšpekcia zistila výrazné rozdiely ovplyvňujúce kvalitu, v 11 výrobkoch menšie rozdiely. Len 6 výrobkov malo rovnaké zloženie pre oba trhy.

„Výrobky dopadli ešte horšie ako v prvej fáze,“ povedal šéf Štátnej veterinárnej a potravinovej správy (ŠVPS) Jozef Bíreš.

V šunke opäť zistili rozdiel v obsahu mäsa, pre náš trh ho bolo vo výrobkoch menej, no bol v nich vyšší obsah soli. Podobne ako v prvom testovaní sa nižší obsah rybieho mäsa opäť objavil v mrazených rybích prstoch Iglo.

Jeden od nás bol kvalitnejší

Len jeden z 33 testovaných výrobkov kúpený na Slovensku bol lepšej kvality ako v Rakúsku. Jadrá kešu orechov značky Alesto dodané do slovenských predajní boli kvalitnejšie ako tie z Viedne – boli bez cudzích pachov a príchutí, kým v tých rakúskych testy potvrdili mierne cudzí pach a cudziu príchuť. No podľa testov v balíčku zo Slovenska bol vyšší podiel poškodených jadier ako v tých z Rakúska.

Žiadny významný rozdiel testy nepotvrdili medzi šiestimi výrobkami na našom a rakúskom trhu. Boli medzi nimi hlbokozmrazené rybie prsty z aljašskej tresky, smotanový puding s príchuťou vanilky, Mozarella značky Clever, jadrá vlašských orechov Alesto, Red Bull a prírodný polotvrdý syr z Cypru Halloumi.

Oveľa viac výrobkov skončilo s odlišnosťami v zložení.

Test ukázal, že Fanta pre slovenský trh má iné zloženie ako tá pre Rakúsko. V nápoji pre rakúsky trh je cukor, kým u nás fruktózo-glukózový sirup, v našej Fante výrobca použil menej pomarančovej šťavy z koncentrátu ako v rakúskej.

No kým vo Fante a v predošlom teste aj v Coca-Cole laboratórne testy potvrdili odlišnosti, Red Bull je podľa nich na slovenskom aj rakúskom trhu rovnaký.

V mrazenej pizze Ristorante Dr.Oetker zistila inšpekcia pre náš trh menší obsah oblohy ako v Rakúsku. Ten však jej výrobca prezentoval už aj na obale, pretože na obale pre náš trh je len 5 koliesok syra Mozzarella, kým v rakúskom 7 koliesok. v Rakúskom balení boli podľa inšpekcie kolieska paradajok, kým v tom pre náš trh kúsky paradajok.

Foto N – Tomáš Benedikovič

V strúhanom syre Ementál zistila inšpekcia pre náš trh zemiakový škrob, ktorý však vo výrobku určenom pre rakúsky trh nebol.

Ktoré výrobky mali výrazne odlišné zloženie:

  • Berger morčacia šunka, plátky
  • Berger welness, šunka bravčová
  • Brie, francúzsky plnotučný syr s bielou plesňou na povrchu
  • Kotányi, čierne korenie celé
  • Dr. Oetker Ristorante, Pizza Mozzarella
  • Fanta Pomaranč
  • 15 rybích prstov Iglo 420 gramov
  • Brusnice sušené
  • Merci čokolády
  • Cereálie Nesquik
  • Mikado paprika sladká mletá
  • Dulano slanina krájaná
  • Slávky jedlé v paradajkovej omáčke Billa
  • Sušené paradajky Bila
  • Syr ementál plnotučný, strúhaný
  • Zeleninová zmes s maslom, mrazená

Hoci na kritiku dvojakej kvality už reagoval výrobca maslových sušienok Bahlsen, ktorý mal iné zloženie pre rôzne krajiny a rozhodol sa ho zjednotiť, ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná nemá informácie, že by jeho kroky nasledovali ďalší producenti. Tvrdí, že sa skôr snažia presviedčať, že inšpekcie zle testujú, ak vychádzajú odlišnosti.

Druhé testovanie prišlo niekoľko mesiacov po tom, ako ŠVPS zverejnila výsledky prvých testov. Tie robila ešte začiatkom tohto roku a ich závery prezentovala v polovici februára tohto roku.

Potraviny na prvé testovanie kúpila v Bratislave a v prihraničných rakúskych mestách Hainburg a Kittsee. Po preskúmaní 22 potravinových výrobkov nadnárodných koncernov v laboratóriách zistila, že len 9 výrobkov predávaných v dvoch krajinách malo identické zloženie aj charakteristiku.

Pri zvyšnej viac ako polovici vybraných potravín zistili inšpektori v zložení aj kvalite väčšie či menšie rozdiely.

Kde zistili v prvých testoch väčšie rozdiely, ktoré ovplyvňujú kvalitu:

  • Puding so smotanou a vanilkovou arómou/Puding Vanille mit Sahne: rozdiely v zložení, vo všetkých výživových údajoch.
  • 10 rybích prstov hlbokozmrazených/Iglo 10 Fischstäbchen: rozdiely v označení aj v zistenom množstve rybacieho mäsa.
  • Clever pomaranč sýtená limonáda s arómou, so sladidlami/Clever orange light zuckerreduziert: rozdiely vo farbe a chuti, v zložení.
  • Manner Wien original neapolitaner: rozdiely v chuti náplne.
  • Coca-Cola: rozdiely v zložení, a to rozdiely – cukor/izoglukóza, v chuti.
  • Earl Gray – čierny čaj: rozdiely v balení, u nás v papierovom, v Rakúsku v alumíniovom vrecku, vo vzhľade lístkov po zaliatí vodou, vo vôni a chuti.
  • Mozzarella prírodný nezrejúci, mäkký plnotučný syr v náleve/Mozzarella: rozdiely v textúre, nižšia priemerná hmotnosť pevného podielu u nás.
  • Mozzarella mäkký syr v slanom náleve/Mozzarella Lovilio: rozdiely v textúre, rakúsky výrobok bol kompaktnejší, mal bielu farbu, nižšia priemerná hodnota pevného podielu u nás.
  • Emmentaler, plnotučný syr v celku/Ementaler: rozdiely vo vzhľade.
  • Škorica mletá/Zimt gemahlen: rozdiely v zmyslových vlastnostiach – vo vzhľade, vôni, chuti, u nás vyššia vlhkosť, nižšie hodnoty éterických olejov, popola a kumarínov.

Testovanie bude pokračovať

S podobnými výsledkami ako u nás skončilo aj porovnanie značkových výrobkov v Česku. Tam však doň zaradili nielen potraviny, ale aj prací prášok či aviváž, výrobky nakúpili v piatich krajinách EÚ.

Z českých výsledkov vyplynulo, že v inej kvalite ako pre nemecký trh sa na český trh dostala väčšina z 21 preverených výrobkov. Iba tri produkty, ktorých kvalitu a zloženie test preveril, boli úplne zhodné na všetkých piatich trhoch, teda v Česku, na Slovensku, v Nemecku, Rakúsku aj v Maďarsku. 13 produktov bolo značne odlišných v kvalite a zložení, ďalších päť mierne odlišných.

Ani druhým slovenským testovaním sa však preverovanie značkových potravín v štátoch EÚ nekončí. Podľa Bruselu by mali totiž ešte nasledovať testy, ktoré urobia krajiny podľa zjednotenej metodiky tak, aby inšpekcie vo všetkých štátoch porovnávali výroby rovnakým spôsobom a aby ich výsledky neboli producentmi spochybniteľné.

Eurokomisárka pre ochranu spotrebiteľov a spravodlivosť Věra Jourová pred týždňom v Bruseli povedala, že Európska komisia investuje milión eur do prípravy spoločnej metodiky testovania potravín v krajinách EÚ, aby mala jednoznačné a porovnateľné údaje o tom, či a ktoré značkové výrobky majú odlišnú kvalitu v rôznych štátoch Únie.  Spoločnú metodiku testovania chce predstaviť Jourová na samite o dvojakej kvalite, ktorý bude 13. októbra v Bratislave.

Potom by malo nasledovať samotné testovanie na úrovni členských štátov EÚ, na ktoré vyčlení Komisia peniaze z tohto alebo budúcoročného rozpočtu. Podľa Jourovej by na testy mal ísť milión eur.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Pomôcku pre pochopenie, aký je rozdiel medzi štátnym rozpočtom a rozpočtom verejnej správy a ktorý čo obsahuje, zverejnila rozpočtová rada.

Zdieľať

Audítorka Renáta Blahová kritizuje postavenie Penty v zdravotníctve. „Ak by väčšina politikov slúžila verejnému záujmu, agresívnu finančnú skupinu by do odvetví citlivých na verejný záujem ani nepustili,“ píše v Paneli expertov.

Slovenským ekonómom, ktorých sme pozvali do Panela expertov Denníka E, sme tento týždeň položili otázku:

Ako by sa verejnosť, podnikatelia, politici a verejné inštitúcie mali správať k Jaroslavovi Haščákovi a jeho firmám po tom, čo je už preukázané, že v minulosti spoluorganizoval korupčné schémy v prostredí vrcholovej politiky?

Renáta Bláhová, daňová poradkyňa BMB Partners a prezidentka The International Fiscal Association na Slovensku:

Verejnosť by mala byť vo vlastnom záujme vnímavejšia už aj na potenciálny konflikt verejného záujmu (zdravie občanov) so súkromným (maximalizácia zisku finančnej skupiny). Napríklad hromadné výzvy občanov na bojkot ZP Dôvera sa začali až po zverejnení nahrávok. Dôležité je, že to je krok správnym smerom a verejnosť začína byť na korupciu citlivejšia.

Ak by väčšina politikov slúžila verejnému záujmu, agresívnu finančnú skupinu by do odvetví citlivých na verejný záujem ani nepustili. V žiadnej z krajín EÚ sa do zdravotníctva takým dominantným a agresívnym spôsobom súkromný kapitál neinfikoval.

Rovnako platí, že by sa aj seriózne podnikateľské subjekty, najmä tie, ktoré kladú dôraz na corporate governance, mali voči subjektu, ktorý je zapojený do masívnej korupčnej schémy, jednoznačne vymedziť. Je to v konečnom dôsledku v ich podnikateľskom záujme, korupčné prostredie nie je dlhodobo udržateľné a ohrozuje aj ich existenciu.

Boj proti korupčným praktikám je, pravdaže, témou aj v iných krajinách. Na ilustráciu čitateľom pripomeniem najväčšie prípady u našich susedov: Pandur v ČR (2006) a Buwog v AT (2004).

V prvom bol napriek nejasnej dôkaznej situácii český lobista Dalík už po 8 rokoch od začiatku procesu právoplatne odsúdený za korupciu štátnych úradníkov.

V druhom rakúska verejnosť aj obžalovaní lobisti a poradcovia bývalého rakúskeho ministra financií Grassera už 10 rokov od spustenia vyšetrovania korupčnej aféry čakajú na ukončenie komplikovaného, ale dôkladného a verejnosti prístupného súdneho procesu. Z verejných inštitúcií sú, pravdaže, v oboch procesoch rozhodujúce súdy a prokuratúra.

Držme si palce, aby sme sa v boji proti korupcii posúvali správnym smerom; nadchádzajúce voľby sú dôležitým míľnikom. Správnou voľbou tak môže prispieť každý z nás. A nezabúdajme, že naša krajina sa vo vnímaní korupcie od svojich susedov až tak nelíši. Ak sa vám to nezdá, kliknite si na interaktívnu mapu.

Čítajte aj odpovede ostatných členov Panelu expertov

Zdieľať

Skupina CMI, ktorú spoluvlastní Daniel Křetínský, kúpila podiel 4,07 percenta v spoločnosti ProSiebenSat.1 Media. Nákup podielu v nemeckej televíznej a rozhlasovej spoločnosti označila CMI za súčasť novej stratégie.

Tá spočíva v nákupe minoritných akciových podielov v európskych mediálnych spoločnostiach.

„Táto investícia prináša pre CMI aj prvok diverzifikácie, kedy po výraznejších investíciách do oblasti tlače vrátane digitálnych aktív a vstupu na trh rádií investuje aj do oblasti celoplošnej televízie, ktorá je spoločne s internetom dominantným formátom na reklamnom trhu,“ uviedla skupina Czech Media Invest.

Křetínský vlastní v CMI polovičný podiel. Ďalšími spolumajiteľmi sú Patrik Tkáč (40 %) a Roman Korbačka (10 %).

CMI vydáva v Česku štyri denníky a niekoľko desiatok časopisov. Vlastní aj rozhlasové stanice v Česku a v Rumunsku, od minulého roku je majiteľom aj niekoľkých francúzskych tlačených periodík, kúpila aj podiel v denníku Le Monde. (čtk)

Zdieľať

Koncern Volkswagen v septembri predal klientom 904 200 vozidiel. To je medziročný nárast o viac než 9 percent. Dôvodom rastu sú slabé výkony v rovnakom období minulého roka.

Vtedy automobilka nepredávala niekoľko modelov v súvislosti s nábehom novej procedúry merania spotreby a emisií. V Európskej únii totiž začala platiť prísnejšia metodika merania spotreby (WLTP), ktorá bola reakciou na emisný škandál.

V letných mesiacoch zasa v predstihu ponúkali automobilky vysoké zľavy, aby predali autá, ktoré normy nespĺňali. V dôsledku toho prudko vzrástol predaj v auguste. (automobilwoche, tasr)

Zdieľať

Ako sa správať k Pente: Odpovedajú Mikloš, Blahová, Ovčarik, Molnárová, Hirman, Kovalčík, Vašáková, Svorenčík, Ježíková a Melioris

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Ivan Mikloš o tom, ako sa správať k Pente po zverejnení nahrávok Gorily: „Keďže cítim politickú spoluzodpovednosť, myslím si, že mi neprislúcha dávať rady žiadnym ľuďom ani inštitúciám v tom, ako by sa mali správať voči Jaroslavovi Haščákovi a jeho firmám.“

Zdieľať

Silné overovanie klientov dostalo odklad

Banky v Európe dostali odklad povinnosti takzvaného silného overovania klienta. To malo prísť už od polovice septembra a týka sa napríklad platieb kartami na webe. Európsky orgán pre bankovníctvo (EBA) nastavil nový termín na koniec budúceho roka.

Centrálnym bankám odporučil, aby sa nezameriavali len na kontrolu toho, či banky vo svojej úlohe pri silnom overovaní klienta uspeli. Ale mali by  aktívne sledovať aj celú prípravu.

Posun termínu zo strany EBA sa očakával, predbežné posuny konečného termínu odobrovali centrálne banky komerčným bankám po celej Európe. Nevedeli sa totiž novým pravidlám prispôsobiť. Nie preto, že by sa nepripravovali. Zaskočila ich však pred letom samotná EBA. Vydala správu so súhrnom záverov, čo silnej autentifikácii vyhovuje a čo nie. Škrtla im viac možností, s ktorými počítali.

Silné overovanie klienta, takzvané SCA (strong customer authentication) hovorí o tom, že klient musí byť vždy overený aspoň dvomi z troch faktorov. Tieto tri faktory sú: niečo, čo klient vlastní, niečo, čo vie, a overenie, kým je.

Na Slovensku aj v mnohých iných štátoch je zaužívané, že pri platení kartou na webe človek zadá údaje z karty, cez systém 3D Secure je overený a na povolenie transakcie musí zadať SMS kód, ktorý príde na jeho telefón. V kartových schémach Visa aj MasterCard sa práve 3D Secure zavádzal preto, aby boli platby bezpečné. A postupne sa zavádza jeho vyšší štandard, 3D Secure 2.0.

Lenže podľa výkladu EBA údaje o karte nie sú niečo, čo klient „vie“. A 3D Secure nič nehovorí o tom, „kým je“, aj keď sa posudzujú jeho dáta. Z dvojfaktorovej autentifikácie tak banky pri kartách spĺňajú len jednu – overenie toho, čo klient má, teda zariadenia cez SMS.

Teraz dostali banky čas. Budú hľadať riešenia, aby pravidlám EBA vyhoveli.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať