Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

J&T a HB Reavis sa rúcajú plány na vládne výnimky, primátor Bratislavy podporil nespokojných poslancov

Vláda nedostala od bratislavskej samosprávy ani symbolický súhlas, aby dala dvom developerom v hlavnom meste extra podmienky.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal podpísal uznesenie mestského zastupiteľstva, v ktorom mu poslanci prikazujú, aby bez ich súhlasu nepodporil požiadavky developerov žiadajúcich o výnimky cez takzvaný štatút významnej investície.

J&T Real Estate si pýta osvedčenie na projekt Spojenej Bratislavy, čo je napríklad projekt Eurovea 2, Lido a nová električková trať a HB Reavis na projekt Stanica Nivy, teda pre autobusovú stanicu, lanovku a pár ďalších projektov.

„Uznesenie spĺňa zákonné podmienky a je preto schválené. Primátor hlavného mesta nepodpisuje uznesenia mestského zastupiteľstva iba z dvoch dôvodov – v prípade ak je uznesenie v rozpore so zákonom alebo ak ide o uznesenie nevýhodné pre mesto,“ uviedla Veronika Šafáriková z komunikačného oddelenia magistrátu hlavného mesta.

Vláda, ktorá o výnimke pre významné investície rozhodne, nemusí brať ohľad na stanovisko mestského zastupiteľstva a primátora. Jej podpredseda Peter Pellegrini už v minulosti povedal, že názor samosprávy bude pre ministrov dôležitý.

Uznesenie mestského zastupiteľstva predložila poslankyňa mesta Lucia Štasselová a niekoľko ďalších poslancov. Nepáči sa im, že hoci projekty investorov majú výrazne zmeniť širšie centrum Bratislavy a ani poslanci mesta nemajú o nich dosť informácií.

Obávajú sa aj toho, že ak vláda investorom osvedčenie vydá, mesto už na ich výstavbu nebude mať v podstate žiaden dosah.

Žiadosti developerov teraz posudzuje úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu a o štatúte rozhodne vláda.

Čo je ešte v uznesení

Uznesenie hovorí aj o tom, že Nesrovnal má zabezpečiť, aby sa dopracoval a schválil generel dopravy Bratislavy. Návrhy, ako by sa mal dopravný dokument mesta zmeniť, majú najprv prejsť cez odborné útvary a poslanecké komisie mesta a následne má o nich rokovať mestské zastupiteľstvo.

Nesrovnal má tiež trvať na dodržiavaní zákona o miestnom poplatku za rozvoj pre všetky developerské a stavebné projekty v hlavnom meste bez výnimky.

Primátor má okrem toho vyčleniť z rozpočtu mesta na rok 2017 a na rok 2018 peniaze na zriadenie Útvaru pre urbanistické štúdie, ktorý sa bude zaoberať rozvojom hlavného mesta Bratislavy z pohľadu územného plánu mesta, urbanity a „s rešpektom k prírodným, historickým, architektonickým, estetickým hodnotám, a priestorovým a sociálnym vzťahom“. Dá sa tomu rozumieť tak, že by na magistráte vznikol podobný útvaru ako Hodnoty za peniaze na ministerstve financií.

Názor mesta nie je pre vládu záväzný

Stanovisko mesta nie je v skutočnosti pre vládu záväzné, v zákone, ktorý rieši štatút významnej investície, sa mesto ani nespomína.

Podpredseda vlády Pellegrini povedal, že je preňho dôležité, čo si myslí o investícii mesto aj dotknuté mestské časti.

„Ja som sa aj pri jednom aj pri druhom obrátil na primátora hlavného mesta, aby mi vyjadril postoj hlavného mesta. Nemôžeme takúto investíciu na pôde mesta odsúhlasiť s tým, že by sa voči nej ohradilo samotné hlavné mesto,“ povedal Pellegrini.

Aký oficiálny postoj zaujme mesto k požiadavkám J&T Real Estate a HB Reavis, nie je zatiaľ jasné. Nesrovnal opäť pripomenul, že poslanci na poslednom mestskom zastupiteľstve neschválili návrh, aby im investori prišli odprezentovať, čo chcú stavať.

„Rozhodnutie o udelení štatútu významnej investície je v kompetencii vlády, mesto na to nemá žiadny zákonný dosah. Hlavné mesto komunikuje s vládou o investičnom zámere developera a projekt bude posudzovať podľa toho, ako zapadne do koncepcie rozvoja mesta, či bude obohatením nosného dopravného systému mesta a či prinesie prospech Bratislavčanom,“ zopakoval Nesrovnal cez svoje komunikačné oddelenie.

Čo sa týka mestských častí, Petržalka aj Ružinov nedávno povedali, že so štatútom významnej investície nesúhlasia.

No v konečnom dôsledku to bude vláda, ktorá rozhodne, či štatút významnej investície developerom udelí, alebo neudelí.

Dnes na DennikE.sk

Žilinská Kia je bližšie k výrobe elektromobilov, najprv však zrejme príde nový Sportage

Nové logo značky Kia. Foto – CarBuzz
Nové logo značky Kia. Foto – CarBuzz

Žilinská Kia je bližšie k výrobe elektromobilov, najprv však zrejme príde nový Sportage. Nová stratégia značky Kia znamená pre žilinskú automobilku väčšiu pravdepodobnosť produkcie elektromobilu, hoci tento rok to ešte určite nebude.

Prečo všetci v Európe šetria, len slovenskí spotrebitelia míňajú v kríze viac? Úprimne, neviem, hovorí šéf výskumu NBS

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Dobré leto nie je optimistický scenár, ale realistický, hovorí šéf výskumu NBS Martin Šuster o tom, kedy bude lepšie. „Dúfam, že v lete už budeme dovolenkovať aspoň na Slovensku. Dovtedy budú vysoko rizikové skupiny zaočkované. Leto navyše vírus spomalí, keďže aj koronavírus je sezónny.“

Minúta po minúte

Nemecký farmaceutický gigant Bayer skúma, či môže pomôcť firme CureVac vyrábať a nielen vyvíjať vakcínu proti covidu. Riaditeľ Bayeru Werner Baumann povedal, že pritom „nejde primárne o finančné dôvody, ale o čo najrýchlejšie sprístupnenie vakcíny“.

Bayer tento mesiac súhlasil s tým, že pomôže nemeckej spoločnosti CureVac s vývojom jej vakcíny proti ochoreniu COVID-19, ktorá je už v neskorom štádiu klinických štúdií a ešte nebola schválená.

Koncern, ktorý okrem iného vyrába aj lieky, teraz „intenzívne skúma“, či môže rozšíriť túto spoluprácu z vývoja aj na výrobu vakcíny pre CureVac, povedal Baumann.

„Vďaka našej výrobnej sieti v Nemecku a USA a tomu zodpovedajúcim dodacím lehotám by sme boli v zásade schopní vyrábať vakcíny vo väčšom množstve,“ vyhlásil.

Prečo je to dôležité: Na celom svete sa už začalo s očkovaním proti ochoreniu, a hoci sa pritom používajú rôzne vakcíny, mnoho krajín tvrdí, že ich schopnosť dostať nový koronavírus pod kontrolu je obmedzená pre nižšie objemy dodávok vakcín oproti tým, aké očakávali.

V piatok (15. 1.) americký výrobca liekov Pfizer oznámil, že dôjde k dočasnému spomaleniu dodávok vakcíny, ktorú vyvinul s nemeckým partnerom BioNTech, v dôsledku zmien vo výrobných procesoch zacielených na zvýšenie produkcie.

Veľa bánk v eurozóne podceňuje budúce straty z nesplácaných úverov, varuje člen Rady guvernérov ECB Jannis Stournaras. Problém bude podľa neho najmä s klientmi, ktorí v súčasnosti využívajú odklad splátok.

  • Ďalšia vlna pandémie a nové kolo reštriktívnych opatrení v celej Európe by mohli podľa guvernéra gréckej centrálnej banky viesť k dlhšej a hlbšej recesii spojenej s vlnou firemných bankrotov, rastom zlyhaných úverov a stratou pracovných miest, poznamenal.
  • Stournaras uviedol, že nízke úrokové sadzby spolu s pomalým hospodárskym oživením predstavujú pre európske banky veľkú výzvu „s jasnými dôsledkami na ich základnú ziskovosť a kapacitu generovať kapitál“.

Talianska vláda sa pokúsi požičať si ďalších 32 miliárd eur (zhruba 2 % HDP) na pomoc firmám, ktoré poškodili obmedzenia na zastavenie šírenia nového koronavírusu.

Uvádza sa to vo vyhlásení, ktoré kabinet vydal v noci z piatka na sobotu po skončení zasadnutia. Parlament musí túto novú pomoc schváliť, ale napriek politickej kríze, ktorá ohrozuje prežitie vlády, sa to považuje za formalitu.

Ako zle je na tom Taliansko:

  • Talianska centrálna banka v piatok vo štvrťročnej správe skonštatovala, že ekonomika sa na úroveň pred pandémiou nevráti pred rokom 2023.
  • Podľa odhadov banky by sa mal hrubý domáci produkt (HDP) Talianska tento rok zvýšiť o 3,5 % po poklese o 9,2 % v roku 2020 a v roku 2023 očakáva jeho rast o 2,3 %.
  • Stav verejných financií Talianska, ktorý bol už pred pandémiou zlý, sa dramaticky zhoršil. Oficiálne údaje zo začiatku januára naznačujú, že v 3. štvrťroku 2020 sa rozpočtový deficit vyšplhal na 9,4 % HDP, čo bol strmý nárast z 2,2 % HDP v rovnakom období 2019.
  • Taliansko však patrí medzi hlavných príjemcov pomoci z obrovského fondu obnovy Európskej únie a očakáva pôžičky a granty v hodnote približne 220 miliárd eur. (tasr)

Premiér Matovič hovorí, že za čudné výsledky testovania v Harmanci môžu zlé testy. „V Harmanci testovali testami Eko Test Covid od čínskej firmy Assure Tech z Hangzhou, ktoré nemajú nič spoločné s testami používanými pri plošnom testovaní, ktoré majú chybovosť pri určení falošnej pozitivity 0,32 % (podľa výrobcu) … a 0,05 % podľa testovania v Trenčíne = t. j. z 10 000 testovaných bolo chybne za pozitívnych označených 5 ľudí.“

Ukrajina zvažuje obnovenie výroby nákladných lietadiel Antonov-74. Chce ich dodať ozbrojeným zložkám. Lietadlo je schopné uletieť 4 600 kilometrov rýchlosťou 560 kilometrov za hodinu.

V rokoch 1985 až 2004 vyrobili 62 týchto lietadiel.

Ukrajina je aj konštruktérom najväčšieho dopravného lietadla na svete An-225.

V posledných rokoch však výrobu takmer zastavili pre vážnu ekonomickú krízu a prerušenie vzťahov s Ruskom, kde sa vyrábala významná časť komponentov. (čtk)

Taliansko-americká automobilka Fiat Chrysler (FCA) a francúzska PSA v sobotu oficiálne dokončili dlho očakávané spojenie. Vzniká tak firma Stellantis, ktorá je štvrtým najväčším výrobcom áut na svete.

Automobilky to oznámili cez spoločné vyhlásenie. V pondelok sa s akciami firmy začne obchodovať na burzách v Miláne a Paríži, v utorok v New Yorku.

Nová firma má 14 značiek áut, ročne by mala predať viac než osem miliónov vozidiel a zamestnávať viac ako 400 000 ľudí. Spoločnosti sa na fúzii v hodnote viac než 50 miliárd dolárov dohodli koncom roka 2019. (čtk)

V Harmanci našli antigénové testy 46 percent pozitívnych a PCR nula. Ako sa to stalo?

Ilustračné foto TASR
Ilustračné foto TASR

Antigénové testovanie v harmaneckých papierňach zlyhalo – ukázalo nereálne vysokú, až 46-percentnú mieru nákazy. Následné PCR testy nenašli nákazu ani u jedného. Verejné orgány aj iní odborníci to hodnotia ako anomáliu, ktorá nesmie poškodiť dôveru v testovanie.

Počet pozitívnych prípadov v druhom kole testovania v nitrianskom Jaguari a u jeho dodávateľov klesol o viac ako polovicu. Zo všetkých 4283 vykonaných testov vyšli testy pozitívne u 34 osôb.

To predstavuje 0,79 percenta, teda v porovnaní s minulým týždňom pokles o viac ako polovicu.

Samotná automobilka zaznamenala 12 osôb s pozitívnym výsledkom testu, teda 0,57 percenta zamestnancov, a dodávateľské firmy 22 osôb s pozitívnym výsledkom, teda 1,02 percenta.

V nitrianskom okrese prebieha druhé kolo testovania. Nitrianska automobilka Jaguar Land Rover začala testovať už vo štvrtok 14. januára a testovanie ukončila v piatok o 22:30. Celkovo sa ho zúčastnilo 4 283 zamestnancov Jaguar Land Rover Slovakia a dodávateľských firiem, ktoré vykonávajú činnosť priamo v areáli.

Služba WhatsApp o tri mesiace predĺžila používateľom lehotu, dokedy musia odsúhlasiť nové pravidlá na ochranu osobných údajov. Doteraz tak mali urobiť do 8. februára, v piatok firma uviedla, že im dá čas do 15. mája.

Naďalej platí, že ak používateľ nové pravidlá neodsúhlasí, nebude už môcť WhatsApp používať. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať