Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Fico s Kmotríkom kontroloval národný štadión, má byť hotový na budúci rok

N - Vladimír Šimíček
N – Vladimír Šimíček

Štadión má vyjsť štátnu kasu najviac na 75 miliónov eur, bude mať kapacitu viac než 22-tisíc ľudí.

Stavba Národného futbalového štadióna by mala byť hotová koncom budúceho roka. „Možno na jeseň,“ povedal premiér Robert Fico, keď si v pondelok prišiel stavbu skontrolovať. Tlačové oddelenie jeho úradu spomína ako možný termíny dostavby aj rok 2019.

Koniec budúceho roka je blízko termínom, ktoré sa vo vládnych materiáloch spomínali začiatkom roka. V nich sa písalo, že stavba bude mať mierny sklz „z dôvodu nepriaznivých klimatických podmienok v zimnom období 2016 a 2017“.

Ficovi na kontrole asistoval podnikateľ Ivan Kmotrík – spolumajiteľ Slovana, ktorý dal arénu nakresliť svojim architektom. Ten spresnil, že stavbárom sa podarilo sklz o čosi dohnať, a tak by mohla byť aréna hotová možno aj skôr, napríklad v auguste.

Prvé plány premiéra Fica postaviť národný štadión pochádzajú z jeho prvej vlády. Vtedy ohlásil investíciu ako opatrenie proti kríze.

Dotiahnuť záležitosť k posledným podpisom sa podarilo až keď ministerstvo školstva ovládla SNS, spájaná s Kmotríkom.

Koľko sa doteraz preinvestovalo? „Do dnešného dňa je to plus mínus na úrovni 20 miliónov eur,“ odpovedal Kmotrík. Dodal, že zatiaľ ide všetko v réžii Slovanu.

Dlho to tak nezostane, pretože Kmotrík má so štátom dohodu, že mu na stavbu prispeje najprv sumou 27 miliónov eur.

Neskôr sa má rozhodovať, či štát napokon celý štadión od Kmotríka kúpi. Preto je debata o rámci 75 miliónov eur. Z nich približne 50 miliónov má byť hrubá stavba a zvyšok najmä vybavenie ako napríklad monitory.

Z Kmotríkových slov vyplýva, že si vlastnú prevádzku štadióna nevie príliš predstaviť. Debata o odkupovaní však nie je „téma dnešného dňa“, hovorí.

„Mám obavy z toho, že keď nám to zostane na krku, tak ako to je, tak budeme veľmi ťažko ťahať celú tú réžiu,“ konštatoval Kmotrík.

Podľa Fica bude debata o kupovaní štadióna na stole až neskôr.

Kmotrík avizuje, že detaily o štadióne porozpráva novinárom v priebehu nasledujúcich týždňov, keď bude mať hotovú aj oceľovú konštrukciu.

Počas kontroly to na stavbe vyzeralo takto:

Foto N –- Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

 

 

 

Dnes na DennikE.sk

Škody na vzdelaní sú dnes menej citeľné, záujmy detí sa strácajú v kriku majiteľov reštaurácií či fitnescentier

Tomáš Hellebrandt. Foto - George Silva
Tomáš Hellebrandt. Foto – George Silva

Aktuálne ekonomické škody sú citeľné, pri školách sa však podľa ekonóma Tomáša Hellebrandta najväčšie problémy ukážu v budúcnosti. „Keďže sú tieto škody aktuálne menej citeľné, záujmy detí sa strácajú v kriku o pomoc zo strany majiteľov reštaurácií, fitnescentier a iných prevádzok,“ hovorí v rozhovore.

Minúta po minúte

Finančným riaditeľom Dopravného podniku Bratislava by sa mal stať Andrej Zigmund. Na online výberovom konaní uspel spomedzi štyroch uchádzačov.

Informovala o tom hovorkyňa hlavného mesta Katarína Rajčanová. „Na základe všetkých zhromaždených materiálov, vystúpení uchádzačov, hodnotenia a následného hlasovania komisia odporúča primátorovi na pozíciu chief financial officer (CFO) DPB, za člena predstavenstva zodpovedného za finančnú oblasť Dopravného podniku Bratislava, Andreja Zigmunda,“ skonštatovala Rajčanová. (tasr)

Ďalšie obchody by sa mohli otvoriť od 8. februára, ak prejdeme na covid automat a počet pozitívnych testov bude menej ako 5000, zopakoval Marek Krajčí. Tvrdí, že ďalšie uvoľňovanie je možné, ak by sme sa dostali do kontinuálneho pretestovávania, najmä obyvateľov, ktorí sa budú viac pohybovať a prichádzať do kontaktu s ďalšími ľuďmi. (ta3)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo testovanie do soboty večera 2604 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem v jeho areáli. Pozitívnych bolo 22 ľudí, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,84 %.

Reklamné stavby by sa mohli povoľovať len na dobu určitú, najviac na tri roky. Obce by mohli po novom iniciovať odstránenie nelegálnych reklamných stavieb, ktoré nie sú na jej pozemkoch, ale sú v území obce. Vyplýva to z návrhu novely stavebného zákona, ktorý do parlamentu predložili poslanci zo Za ľudí a SaS.

Zvýšiť by sa mohli aj pokuty za nedodržiavanie zákona. Poslanci tak chcú dosiahnuť znižovanie vizuálneho smogu.

V súčasnosti sa môžu reklamné stavby povoľovať aj na dobu neurčitú. Povolenie na dobu určitú podľa poslancov zabezpečí, že mestá a obce budú môcť periodicky prehodnocovať umiestňovanie reklamných stavieb na ich územiach.

„V prípade, že zdôvodnia, že ich množstvo je neúnosné, môžu na túto skutočnosť poukázať pri predlžovaní doby trvania reklamnej stavby,“ skonštatovali v dôvodovej správe návrhu.

Ak vlastník nepožiada o predĺženie trvania reklamnej stavby alebo sa stavebný úrad rozhodne ju nepredĺžiť, po novom by ju musel vlastník odstrániť do 30 dní. Ak by tak neurobil, mal by zaplatiť pokutu 1350 eur. Poslanci tiež navrhujú sprísniť pokuty za stavbu bez ohlásenia. Zo súčasných 150 až 450 eur by sa mohla zvýšiť na 450 až 1350 eur.

Podľa súčasnej legislatívy môžu iniciovať odstránenie nelegálnej reklamnej stavby len vlastníci alebo prenajímalitelia pozemkov, na ktorých tieto stavby stoja. Po novom by mohla iniciovať odstránenie aj obec, na ktorej území sa stavby nachádzajú.

V prípade nahlásenia nelegálnej reklamnej stavby, čiže postavenej bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním alebo bez ohlásenia by stavebný úrad mal získať povinnosť do 30 dní vydať súhlas s odstránením stavby.

Vlastník pozemku či obec by tak mohla odstrániť reklamnú stavbu na náklady vlastníka stavby. Povolenia pre reklamné stavby vydané na dobu neurčitú by sa mohli po novom obmedziť na tri roky, trvali by teda len do 30. apríla 2024. Nová legislatíva by v prípade schválenia mohla byť účinná od 1. mája tohto roka. (tasr)

V Česku otvorili stovky reštaurácií a barov na protest proti opatreniam. Podniky sú súčasťou iniciatívy Chcípl PES (protiepidemický systém ČR). Podľa organizátorov nie je cieľom protestu na pandémii zarábať, ale prežiť. Tiež chcú založiť politické hnutie Otvoríme Česko.

Účasť na akcii ohlásili reštaurácie z Prahy, Teplíc, Ústí nad Labem, Brna, Kladna či okresu Jihlava, pričom sa k protestu pripojili stovky podnikov. Hromadné akcie, pri ktorých by sa zišli tisíce ľudí ako 10. januára na pražskom Staromestskom námestí, však iniciatíva nechystá.

Hovorca pražského magistrátu Vít Hofman povedal, že otvoreným reštauráciám a podnikom hrozí za porušenie pravidiel pokuta do výšky 20 000 českých korún (765 eur).

Iniciatíva Chcípl PES odmieta podmienku, v súlade s ktorou musia žiadatelia o dotáciu z programu vlády s názvom „Covid Gastro – Uzavreté prevádzky“ uviesť, že nikdy neporušili vládne nariadenie.

Zástupcovia iniciatívy oznámili, že chcú založiť politické hnutie Otevřeme Česko – Chcípl PES. Reštaurácie by sa podľa nich mali stať politickými bunkami a zostať tak otvorené, keďže podľa iniciatívy majú politické rokovania v rámci epidemiologických reštrikcií výnimku. (tasr, novinky)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo do piatka večera testovanie na covid-19 2177 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem. Pozitívnych testov bolo 17, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,78 %.

Testovanie v priestoroch automobilky pokračuje aj v sobotu a v nasledujúcich dňoch. V prípade potreby potrvá do utorka 26. januára.

Nová spoločnosť Stellantis vznikla spojením skupiny Fiat Chrysler Automobiles FCA a skupiny Groupe PSA, ktorej súčasťou je aj trnavská automobilka.

Koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry Slovakia Travel, vzniknúť by mohla do 1. apríla 2021. Podmienkou na vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu je ešte súhlas rezortu financií.

Potvrdil to hovorca ministerstva dopravy a výstavby Ivan Rudolf. „Môžeme potvrdiť, že koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu Slovakia Travel, jej vznik je však v zmysle zákona podmienený súhlasom Ministerstva financií (MF) SR. Tento finálny akt ešte nenastal a je nutnou podmienkou vzniku spoločnosti,“ priblížil Rudolf.

Od agentúry si rezort dopravy sľubuje oživenie cestovného ruchu po pandémii ochorenia covid-19, konkurencieschopnosť na zdrojových trhoch, ktorými sú pre SR susedné krajiny, ale aj zvýšenie podielu na HDP národného hospodárstva, podporu regiónov a odstraňovanie regionálnych disparít či podporu rozvoja turistickej infraštruktúry.

Projekt a návrh na vznik organizácie počíta so zriadením samostatnej príspevkovej organizácie podľa vzoru väčšiny funkčných organizácií tohto typu na porovnateľných trhoch, napríklad v Českej republike.

Jej pôsobnosť bude priamo naviazaná na už existujúce regionálne štruktúry, ktorými sú OOCR a KOCR (oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu).

Cieľom je pracovať s exaktnými analytickými dátami z regiónov, analyzovať ich a prinášať konkrétne riešenia na skvalitnenie cestovného ruchu na Slovensku, a to aj s prínosmi pre národné hospodárstvo.

„Sme jediná krajina, ktorá má regionálne štruktúry, ale nemáme nad nimi strešnú organizáciu. Založením Slovakia Travel vytvoríme uzatvorený celok,“ podotkol prednedávnom hovorca ministerstva dopravy.

Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) je dôležité, aby agentúra vznikla práve v tomto roku, keď sa očakáva oživenie. „Keď nevznikne Slovakia Travel a nepomôžeme cestovnému ruchu v roku 2021, tak už nemusíme pomáhať vôbec,“ upozornil pred časom na sociálnej sieti. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať