Denník N

Dopravcovia zo Slovenska si chcú pýtať odškodné za veľký kartel s cenami nákladiakov

Ilustračné foto - Tasr
Ilustračné foto – Tasr

Nový ťahač stojí okolo 70-tisíc eur. Dopravcovia dúfajú, že od svetoznámych výrobcov dostanú 5 až 15 percent naspäť.

Manažéri výrobcov svetových značiek nákladiakov sa celé roky dohovárali na cenách. Usúdila tak Európska komisia a producentom za to prisúdila rekordnú pokutu.

„MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco a DAF porušili protikartelové pravidlá Európskej únie. Títo výrobcovia áut sa 14 rokov dohadovali na cenách. Európska komisia im uložila pokutu 2,9 miliardy eur,“ informoval v lete Brusel.

V septembri medzi kartelistov dodatočne zaradil aj Scaniu a vyrubil jej pokutu 880 miliónov eur.

Teraz si od nich môžu pýtať odškodné dopravcovia, a podľa predbežných informácií medzi nimi budú aj firmy zo Slovenska. Hromadné nárokovanie odškodného organizuje u nás združenie dopravcov Česmad.

Auto stojí desiatky tisíc

Česmad upozorňuje, že niektoré nároky sa čoskoro môžu premlčať. „Koncom roka 2017 sa končí premlčacia doba pre vozidlá nakúpené v rokoch 1997-2002,“ vysvetľuje zástupkyňa združenia Martina Baumann. Podľa jej slov by odškodné za jedno vozidlo mohlo byť v hodnote 5 až 15 percent z ceny vozidla.

Koľko záujemcov sa hlási o odškodné, bude známe až po uzávierke prihlášok a kompletizácii dokumentov – 22. októbra. Dopravcovia si ale môžu na trhu vyberať, cez koho si budú odškodné pýtať.

Platí, že niekedy v roku 2004 sa dal na trhu kúpiť nový ťahač za približne 70-tisíc eur. Rozdiely závisia od konkrétnej výbavy, napríklad niektoré majú nízku kabínu a iba základnú výbavu, na rozdiel od iných ťahačov.

Dopravcovia o detailoch pod svojím menom hovoriť nechcú – jednak spory sa ešte ani nezačali a môžu sa skončiť dohodami aj bez súdov, a vzťahy s miestnymi dílermi vozidiel si nechcú pokaziť. Hlásia ceny od približne 60-tisíc eur do 80-tisíc podľa jednotlivých rokov výroby a výbavy nových kamiónov.

Pýtajú od 5 do 15 percent

Ak dopravcovia niečo od výrobcov kamiónov vymôžu, 30 percent z toho si vezmú advokáti. Tak to platí pri zastupovaní cez Česmad. Tam si v tendri vybrali na zastupovanie nemeckú kanceláriu. Píšu, že zastupuje najviac podobných klientov po svete.

Sporiť sa o peniaze motivuje svojimi vyhláseniami Európska komisia.

„Ktorákoľvek osoba alebo firma postihnutá opísaným anti-konkurenčným správaním sa môže obrátiť na súdy a žiadať náhradu škody. V súdnych sporoch pred národnými súdmi predstavuje rozhodnutie (EK) záväzné preukázanie, že správanie sa udialo a bolo ilegálne,“ píše Brusel.

Akú pokutu dostali

  • MAN – nedostal pokutu, pretože pomohol odkryť kartel
  • Volto/Renault – 670 448 000 eur
  • Daimler – 1 008 766 000 eur
  • Iveco – 494 606 000 eur
  • DAF – 752 679 000 eur
  • Scania – 880 000 000 eur

Komisia v rozhodnutí vysvetľuje, že kartel trval od roku 1997 do roku 2011. Zároveň podľa nej platí, že od roku 1997 do roku 2001 sa stretávali manažéri automobiliek na najvyššej úrovni a kartel dohadovali aj telefonicky.

„Od roku 2004 bol kartel organizovaný cez nemecké pobočky výrobcov, pričom účastníci si spravidla vymieňali informácie elektronicky,“ píše komisia.

Právnici, ktorých odporúča Česmad, si myslia, že následky kartelu mohli trvať aj do roku 2016. Nie je jasné, do akého roku majú dopravcovia akú šancu v sporoch uspieť a či vôbec. Európska komisia v dokumentoch píše, pri ktorých výrobcoch bola aká pravdepodobnosť kartelového správania. Spravidla píše o rokoch 1997 až 2001.

Veľa môže záležať aj na tom, ktoré dokumenty dajú dopravcovia dohromady, keďže kartel siaha do minulosti. Týka sa iba nových vozidiel.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie