Denník N

V ďalšom teste neobstál kečup z Billy, výživa Hipp bola menej kvalitná pre Nemecko

Druhé testovanie v Česku sa zameralo na potraviny privátnych značiek a stravu pre malé deti.

Druhý porovnávací test potravín urobený v Česku ukázal, že aj výrobky predávané pod značkou reťazcov majú iné zloženie pre rôzne krajiny EÚ. Testovali 21 výrobkov, vrátane potravín privátnych značiek, detskú výživu a krmivo pre zvieratá kúpené v Česku, Nemecka, Rakúsku, na Slovensku a v Maďarsku.

11 výrobkov bolo odlišných, tri mierne odlišné a sedem vyhodnotila komisia ako rovnaké.

Zle dopadol napríklad kečup značky Clever, ktoré predáva v trochu odlišnom obale reťazec Billa. Testy vysokej školy chemicko-technologickej (VŠCHT) v Prahe potvrdili, že má pre rôzne trhy (Slovensko, Česko a Rakúsku) inú receptúru, konzervačné látky aj sladidlá.

Pre výrobok, akým je kečup, bol dôležitý aj podiel rajčinovej sušiny a ten bol v kečupe z českých pultov nižší. Testy v ňom namerali 6,7 % sušiny, kým v tom z Rakúska 8,6%.

„Keď to prepočítame, znamená to, že český kečup je vyrobený zhruba zo 130 gramov rajčín na 100 gramov výrobku, kým rakúsky zo 170 gramov“, povedal pre idnes.cz Jan Pivoňka z VŠCHT.

Rozdielne podľa neho pristúpili výrobcovia aj k informáciám uvedeným na obale kečupu. Zatiaľ čo v českom kečupe podľa neho údaj o hmotnosti rajčín na 100 gramov neuviedli, v rakúskom deklarovali až 190 gramov.

Test tohto výrobku opäť potvrdil, že pri výrobe potravín používajú výrobcovia v rôznych krajinách odlišné sladidlá. Kým v českom a rakúskom kečupe to bol cukor, pre slovenský trh bol podľa hodnotiteľov dosladený glukózovo-fruktózovým sirupom.

Špagety Clever pre slovenský a český trh boli vyrobené z bežnej pšenice, pre rakúsky trh z tvrdej pšenice. V nemeckej pizzi použili eidam a mozzarelu, v tej, ktorú predával reťazec v Česku, bola namiesto syra náhrada z rastlinného tuku.

Rozdiely v obsahu cukru zistili testy aj pri ananásových plátkoch Freshona z predajní Lidl. Kým tie pre nemecký a rakúsky trh boli v ananásovej šťave, pre český, slovenský a maďarský trh v cukrovom sirupe.

Hoci cenové porovnanie nebolo súčasťou testov, český minister poľnohospodárstva Marian Jurečka doplnil, že balenie ananásových plátkov vyšlo v Česku na 28,70 českých korún, ten istý výrobok v Nemecku v prepočte na 22,60 korún.

Pri druhom teste však našli podľa portálu idnes.cz v Česku aj výrobok, ktorý svojou kvalitou pre Česko prekonal výrobok pre Nemecko. V detskej výžive Hipp objavili 90 percent tekvice, kým v Nemecku to bolo len 65 percent. V produkte pre nemecký trh zistili oproti tomu českému navyše aj škrob.

Tento porovnávací test výrobkov predávaných pod rovnakou značkou bol už druhý, ktorý dalo české ministerstvo urobiť. Výsledky prvého, pre ktorý nakúpili potraviny a drogériu v piatich krajinách EÚ, zverejnil začiatkom júla a tiež potvrdil, že českí spotrebitelia kupujú potraviny a drogériu známych značiek v inom zložení než ľudia v Nemecku alebo Rakúsku.

Z výsledkov prvého testu v Česku vyplynulo, že v inej kvalite ako pre nemecký trh sa na český trh dostala väčšina z 21 preverených výrobkov. Iba tri produkty, ktorých kvalitu a zloženie test preveril, boli úplne zhodné na všetkých piatich trhoch, teda v Česku, na Slovensku, v Nemecku, Rakúsku aj v Maďarsku. 13  produktov bolo značne odlišných v kvalite a zložení, ďalších päť mierne odlišných.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Kvalita potravín

Ekonomika

Teraz najčítanejšie