Denník N

Začali stavať most z Komárna do Komáromu, hotový má byť pred voľbami

Nový most v Komárne je navrhovaný ako asymetrický s jedným pylónom a so závesnými káblami. Vizualizácia – ministerstvo dopravy
Nový most v Komárne je navrhovaný ako asymetrický s jedným pylónom a so závesnými káblami. Vizualizácia – ministerstvo dopravy

Nová stavba za viac než 100 miliónov eur má odľahčiť dopravu z Alžbetinho mosta.

Z Komárna do maďarského Komáromu povedie nový most. Vládna koalícia ho chce mať hotový tesne pred voľbami, konkrétne v roku 2019. V utorok odštartovali jeho výstavbu.

Celková dĺžka stavby je 600 metrov (bez nábehov), na samotnom moste budú dva pruhy pre vozidlá, každý bude mať šírku 3,75 metra. Naboku sa na jednej strane ráta s cyklotrasou, na druhej s chodníkom.

„Nahradíme most z čias Rakúsko-Uhorska. Most, ktorý sa staval vtedy, bol určený pre kone, pre peších. Nikto nerátal s tým, že bude musieť znášať autá, nákladné autá, kamióny,“ vyhlásil premiér Robert Fico na slávnostnom poklopaní základného kameňa.

Bol tam s ním maďarský premiér Viktor Orbán a štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček. Stavbu slávnostne spustili na maďarskej strane Dunaja.

Slovenský minister dopravy za stranu Most-Híd (s elektorátom hlavne na južnom Slovensku) Árpád Érsek chýbal, je momentálne na pracovnej ceste v Ománe.

Od novej stavby sa očakáva, že odbremení Alžbetin most. Dopravu nezvládal, museli ju odkláňať. Slúži od roku 1892 a kamióny naň nesmú, píše ministerstvo dopravy.

Tendrovali v Maďarsku

Ministerstvo dopravy pôvodne predpokladalo, že keď sa dokončí nový most, Alžbetin most bude prístupný už len pre chodcov a cyklistov. Teraz píše, že o jeho ďalšom osude sa rozhodne až potom, keď bude hotový nový most.

Veľká stavba má naplánovaný rozpočet 117,7 milióna eur, z toho Slovensko má zaplatiť 55,9 milióna eur a Maďarsko 61,79 milióna eur. Na väčšinu z toho sú európske fondy.

Vizualizáciu nového mosta na svojom FB zverejnil premiér Robert Fico

V komisii to schválili minulý rok s tým, že výstavba mosta bude hotová v roku 2018.

Zdržanie zrejme súvisí s verejným obstarávaním stavebných prác. To mala kompletne na starosti maďarská strana.

„Do súťaže sa prihlásilo 6 záujemcov, víťazom sa stal subjekt H-M DUNA-HÍD KONZORCIUM. Pre viac informácií, prosím, kontaktujte maďarskú stranu,“ informovalo slovenské ministerstvo dopravy. Slovenská strana si sama robila obstarávanie na prípojné cesty. Stavia ich Váhostav.

Analytik: Na východe by bol lepší

Bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy a analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík upozorňuje, že riešenie komárňanského mosta vyhovuje viac maďarskej strane než slovenskej. Most je totiž rozplánovaný na západnej strane mesta, podľa Kovalčíka by viac vyhovovalo východné riešenie.

„Takéto riešenie by citeľne odľahčilo mesto aj bez potreby ďalších nákladných stavieb a mohlo byť dlhodobo postačujúcim riešením. Žiaľ, v tomto desaťročí predstavitelia rezortu dopravy dohodli výstavbu mosta západne od Komárna,“ povedal Kovalčík.

Most na východe by mohol byť prirodzeným pokračovaním cesty I/64 od Nitry a Nových Zámkov:

Zdroj: wikipedia

V takejto verzii by previedol severojužný tranzit úplne mimo Komárna.

„Nový most cez Dunaj, ktorý sám mohol Komárnu priniesť citeľnú úľavu, sa preto teraz spája skôr s obavami, či sa mestu skôr nepriťaží. To vytvára živnú pôdu na strašenie ľudí v Komárne, že naliehavo potrebujú severný obchvat, ktorý by cestu I/64 od Nitry priviedol k novému mostu,“ hovorí Kovalčík.

Ten by si vyžiadal vysoké náklady, navyše, nie je isté, či bude pre relatívne malé prínosy (podiel tranzitu v Komárne je nízky) obhájiteľný. Kovalčík preto odporúča zamyslieť sa nad alternatívnymi riešeniami.

„Zodpovední politici by najprv využili menej veľkorysé, ale rádovo lacnejšie a skôr realizovateľné opatrenia na zvýšenie kapacity a únosnosti súčasnej cesty cez mesto. Napríklad nahradenie okružných križovatiek svetelnými, predĺženie úseku so 4-pruhom najmä v západnej časti mesta, rekonštrukciu mosta cez Váh, či opatrenia na zmiernenie hlukovej záťaže,“ povedal Kovalčík.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie