Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Dankovi ľudia potichu vybrali transportéry za 400 miliónov, na ťahu je ešte Smer

Fínske transportéry, ktoré sa páčia SNS, má vo výzbroji susedné Poľsko, ktoré ich vyrába doma pod licenčným označením Rosomak. Niekoľko rokov ich nasadzovalo aj v Afganistane. Foto – BAE
Fínske transportéry, ktoré sa páčia SNS, má vo výzbroji susedné Poľsko, ktoré ich vyrába doma pod licenčným označením Rosomak. Niekoľko rokov ich nasadzovalo aj v Afganistane. Foto – BAE

Nominanti SNS chcú na ministerstve obrany nakúpiť fínske transportéry Patria. Do obchodu by mohli byť zapojené aj strojárne v Krupine, ktoré donedávna ovládala Slavia Capital.

Na ministerstve obrany predbežne rozhodli o jednom z najdôležitejších obchodov v tomto volebnom období. Nominanti Andreja Danka predložili do vlády utajený materiál, ktorý navrhuje, od koho by malo Slovensko kúpiť 81 osemkolesových transportérov s odhadovanou cenou 417 miliónov eur.

Podľa informácií Denníka N z prostredia ministerstva i zbrojného biznisu vybrali fínske transportéry Patria AMV. Pokiaľ vláda návrh schváli, obchodu nič nebude stáť v ceste.

Ministerstvo zároveň počíta s tým, že  do nákupu zapojí aj slovenské firmy, ktoré sa majú podieľať na subdodávkach.

Hovorí  sa o strojárňach Way Industries v Krupine, ktoré donedávna ovládala investičná skupina Slavia Capital – tá však podľa svojho vyhlásenia svoj podiel medzičasom predala.

V najbližšom čase chce ministerstvo rozhodnúť aj o nákupe menších štvorkolesových vozidiel za takmer 800 miliónov eur.

Hovorkyňa: nič netajíme

Rozhodnutiu o transportéroch nepredchádzala otvorená súťaž, ani diskusie s opozičnými politikmi či mimovládnymi organizáciami.

Ministerstvo je aj teraz ochotné potvrdiť len toľko, že materiál o tomto nákupe predložilo do vlády. „Návrh sa týka spôsobu obstarania vozidiel 8×8 aj vozidiel 4×4. V súčasnosti je v medzirezortnom pripomienkovom konaní vo vyhradenom režime. Po vyhodnotení a zapracovaní pripomienok a následnom schválení Bezpečnostnou radou a vládou predstavíme návrh aj verejnosti,“ odpísala hovorkyňa Danka Capáková.

Vo vyjadrení odmietla, že by ministerstvo chcelo niečo utajiť. „Z pripomienkového konania môžu ešte vzísť zmeny, preto by bolo predčasné túto vec zatiaľ komunikovať, keďže ešte nemusí ísť o konečné riešenie.“

Čo na to Fico?

Podľa informácií Denníka N sa pri nákupe transportérov vážne rokovalo len s Fínmi. O zákazku prejavila záujem ešte česko-slovenská skupina MSM. Jej manažéri ponúkli rakúsky transportér Pandur, ktorí chceli v licenčnej verzii vyrábať na Slovensku.

„Vo veci nákupu osemkolesových transportérov nás však nikto neoslovil,“ hovorí mediálny zástupca firmy Ivan Rudolf.

Skupina MSM ovláda niekoľko vojenských podnikov na Považí. Niektoré z nich si prenajala od druhej Ficovej vlády. Hlavné slovo v nej má slovenský manažér Marian Goga a vplyvný český zbrojár Jaroslav Strnad, ktorý má blízko napríklad k českému prezidentovi Milošovi Zemanovi.

Skupina MSM ponúka armáde vozidlo označené ako Corsac 8 x 8. Uvezie šesť vojakov a trojčlennú posádku. Vyzbrojené je 30 mm kanónom a guľometom. Foto N – Vladimír Šimíček

Rozhodnutie kúpiť fínske transportéry môže teraz vláda buď schváliť, alebo ho ministerstvu obrany vrátiť. Dôležitý bude postoj premiéra Roberta Fica, respektíve ďalších politikov z vládnej koalície.

Danko už s premiérom Ficom i predsedom Mosta-Híd Bélom Bugárom o tomto obchode hovoril koncom augusta počas vrcholiacej koaličnej krízy. To len dokresľuje jeho význam.

Ozvať sa ešte môžu aj neúspešní konkurenti Fínov, ktorí by mohli napadnúť spôsob výberu víťazného dodávateľa.

Všetko bude čisté – utajené

Ministerstvo tvrdí, že všetko prebieha podľa zákona. Ide o vojenský materiál a vtedy môže víťazného dodávateľa  vybrať aj priamym zadaním bez súťaže.

„Máme iný režim obstarávania než iné rezorty. V rámci obrany sa narába s citlivými informáciami, ktoré sú dôležité pre bezpečnosť krajiny. Preto nám zákon povoľuje aj užšiu súťaž,“ vysvetľoval minulý týždeň generálny tajomník služobného úradu Ján Hoľko.

Práve Hoľko mal zrejme pri rokovaniach o transportéroch dôležité slovo. Na ministerstve od volieb funguje ako priamy poverenec predsedu SNS Andreja Danka – minulý týždeň sám novinárom povedal, že predseda SNS je jeho dobrý priateľ.

Ministerstvu síce oficiálne šéfuje nestraník Peter Gajdoš, toho však pri dôležitých rozhodnutiach často obchádzajú.

Hoľko sa počas augustovej vládnej krízy zúčastnil aj rokovaní v centrále SNS, napriek tomu, že nie je členom vedenia strany. Tým sa potvrdilo, že má v SNS výrazný neformálny vplyv. Foto – TASR

Keďže celý nákup pôjde zo slovenského rozpočtu, nebude ho kontrolovať ani Európska komisia. Vzhľadom na súčasnú prax je pravdepodobné, že ministerstvo nezverejní ani konečnú podobu zmluvy.

„Ministerstvo tieto obchody robí v úplnej tichosti. Za nami ako opozičnými politikmi nanajvýš pošlú ministra alebo niektorého zo štátnych tajomníkov, ktorí nepovedia nič konkrétne,“ hovorí poslanec a exminister obrany za SaS Ľubomír Galko.

Utajené vojenské obchody však nie sú vynálezom SNS. Aj bývalý minister za Smer a dnešný podpredseda parlamentu Martin Glváč uzatváral mnohomiliónové obchody v tichosti a bez toho, aby zverejňoval podpísané zmluvy.

Osvedčené vozidlo

Pri osemkolesových transportéroch je dnes na trhu bohatý výber. Keď takéto vozidlá kupovala pred časom Litva, vyberala si medzi desiatimi rôznymi typmi, aby nakoniec zvolila nemecké vozidlá Boxer.

Z pohľadu slovenskej armády môžu byť relatívne dobrým riešením aj fínske vozidlá Patria, ktoré vybralo ministerstvo obrany.

Ide o odskúšané stroje, ktoré má vo výzbroji Chorvátsko, Švédsko, Poľsko či Južná Afrika. Poliaci ich niekoľko rokov nasadzovali aj v tvrdých podmienkach v Afganistane.

Vo viacerých smeroch prekonávajú aj rakúske transportéry Pandur, ktoré má vo výzbroji česká armáda. „Odvezú viac vojakov, majú vyššiu odolnosť proti pozemným mínam i lepšiu prejazdnosť v teréne. Pandur je však zase ľahší,“ vysvetlil vojenský analytik Vladimír Bednár.

Slovenská armáda sa musí dodnes spoliehať primárne na klasické vozidlá BVP. Najmladšie z nich vyrobili v roku 1990. Foto – TASR

Pre slovenskú armádu je tento nákup v každom prípade zásadný – vozidlá, ktoré ministerstvo vyberie, budú vojaci používať minimálne nasledujúcich tridsať rokov.

Dnes hlavnú výzbroj tvoria bojové vozidlá pechoty (BVP), ktoré pochádzajú ešte z výzbroje federálnej armády. Tie majú slabú odolnosť voči mínam i protitankovým strelám a posielať v nich vojakov do skutočného konfliktu by bol hazard.

Časť peňazí si rozdelia doma

Nákup nových transportérov by mohol prebehnúť formou medzivládnej dohody s fínskou vládou, čo by mohlo ministerstvo prezentovať ako dôkaz, že všetko je transparentné.

Otázkou zostáva, aké firmy budú doň zapojené. Na jednej strane by malo ísť o zbrojovku Patria, ktorá je výrobcom týchto vozidiel.

Na druhej strane by mal byť oficiálnym partnerom štátny podnik Konštrukta Defence, ktorý si následne bude najímať ďalšie slovenské firmy ako subdodávateľov. Veľká časť z vynaložených 400 miliónov eur by teda mala zostať na Slovensku.

Prakticky isté je, že medzi nimi bude firma EVPÚ z Novej Dubnice, ktorá vyrába sofistikované zbraňové veže. Podľa predstáv ministerstva by tieto veže mali byť inštalované do väčšiny osemkolesových vozidiel.

Nové transportéry majú byť osadené slovenskou vežou Turra 30, ktorá môže byť vyzbrojená guľometom, tridsaťmilimetrovým kanónom a protitankovými strelami. Okrem toho má kameru na denné a nočné videnie či laserový zameriavač. Foto N – Vladimír Šimíček

Okrem toho by mohli niektoré subdodávky získať strojárne Way Industries z Krupiny. Táto firma vyrába napríklad nakladacie vozidlá Locust, odmínovacie vozidlá Božena a modernizujú sa tu aj staré transportéry BVP egyptskej armády.

Informácie o krupinských strojárňach ministerstvo komentovať nechcelo – na priamu otázku, či počítajú so zapojením Way Industries, hovorkyňa neodpovedala.

Nepriamo však o firme hovoril podpredseda SNS Anton Hrnko, ktorý sa minulý štvrtok zúčastnil na ministerstve spoločnej tlačovej konferencie s Hoľkom a ministrom Gajdošom.

„Chceli by sme, aby nákup priniesol prácu zbrojárskym firmám, ktoré sú v oblastiach, ktorým sa hovorí hladové doliny,“ povedal Hrnko pri téme transportérov. Neskôr dodal, že tým myslel Detvu, Spiš a práve Krupinu.

Slavia: nás sa to už netýka

Krupinskú fabriku Way Industries do roku 2009 vlastnil niekdajší vplyvný muž slovenského zbrojárstva, exminister hospodárstva Ľudovít Černák a jeho skupina Sitno Holding. Od neho ju prevzali finančníci Peter Gabalec a Martin Kvietik zo skupiny Slavia Capital.

V súčasnosti Slavia hovorí, že s krupinskými strojárňami už nemá nič spoločné a vlani tam držala už len minimálny podiel, ktorý predala.

„Investičná skupina Slavia v roku 2016 predala svoj minoritný vlastnícky podiel vo výške 4,44 percenta zahraničnému investorovi. Nemáme však súhlas so zverejnením jeho mena,“ napísala Denníku N Patrícia Packová, marketingová manažérka Slavie Capital.

V strojárňach Way Industries sa dnes vyrábajú hlavne nakladače Locust. Na báze takýchto nakladačov vyvinuli v 90. rokoch aj známe odmínovacie vozidlá Božena, ktorých tu doteraz vyrobili skoro 200. Foto – TASR

O Slavii Capital sa dlhodobo špekuluje, že má blízko k Andrejovi Dankovi a ľuďom z SNS. Napríklad členkou predstavenstva Slavie bola manželka nedávno odvolaného ministra školstva za SNS Petra Plavčana.

Denník N v lete zistil, že jedna z firiem ovládaných Slaviou získala od Plavčanovho ministerstva 1,4-miliónovú dotáciu na výrobu sedačkovej lanovky.

Pokiaľ by Slavia naďalej držala podiel aj v krupinských strojárňach, SNS by sa ocitla v podozrení, či sa cez transportéry nesnaží prihrať „malú domov“ spriazneným finančníkom.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Európska komisia potvrdila, že zastavila platby na projekty ministerstva práce. „Vzhľadom na systémový charakter zistení a závažnosti situácie navrhla Komisia ako vhodnú formu riešenia plošnú korekciu,“ tvrdí v stanovisku.

Ministerstvo práce priznáva, že komisia zastavila platby, ale ide podľa neho len o projekty na podporu vstupu vybraných skupín mladých ľudí na trh práce a podporu zosúladenia rodinného a pracovného života na Slovensku.

„Slovensku v žiadnom prípade nehrozí ďalší veľký eurofondový škandál,“ odkazuje ministerstvo, ktoré vedie Ján Richter zo Smeru.

Viac k téme: Komisia zastavila Richterovi pre pochybenia eurofondy. Richter tvrdí, že nám nehrozí škandál

Zdieľať

Lufthansa a jej dcérska spoločnosť Austrian Airlines rušia všetky priame lety do a z Číny. Dôvodom je nákaza spôsobená novým koronavírusom, ktorej v Číne podľahlo už viac ako 130 ľudí. Toto preventívne opatrenie bude predbežne platiť do 9. februára a netýka sa Hongkongu.

Rezervácie leteniek budú napriek tomu možné až od 1. marca.

Už predtým pristúpili k rovnakému kroku britské aerolínie British Airways a americká letecká spoločnosť United Airlines. (bild, tasr)

Zdieľať

Žilinská Kia už tiež rieši problémy pre štrajk autodopravcov. „Naši dodávatelia intenzívne riešia nedostatok materiálu, čo sa už odrazilo na obmedzeniach vo výrobe Kia Motors Slovakia. Ak sa situácia nezlepší, budeme nútení zastaviť výrobu automobilov,“ píše v stanovisku automobilka.

Zároveň dôrazne vyzýva zainteresované strany, aby urýchlene dosiahli dohodu a „nezvyšovali tak napätie a zaťaženie zamestnancov nielen v automobilovom priemysle na Slovensku, ale ani našich zákazníkov po celom svete“.

Zdieľať

Štrajkujúca únia autodopravcov nesúhlasí s ponukou vlády, o ďalšom postupe bude debatovať predsedníctvo. „Nesúhlasíme s tým, čo vláda ponúkla, máme stále kamióny na hraniciach,“ povedal Stanislav Skala z únie.

Dodal, že vo večerných hodinách sa očakáva zasadnutie predsedníctva.

„Predsedníctvo rozhodne, uvidíme, čo sa bude diať,“ povedal Skala. Aktuálne podľa jeho slov autodopravcovia akciu na niektorých miestach stlmili.

„Už to bolo neúnosné na tých hraniciach tak ako hore na Orave, tak v Rajke aj v Kútoch,“ povedal Skala.

Zdieľať

Krajiny Európskej únie by nemali pustiť firmy považované za bezpečnostné riziko k budovaniu citlivých častí komunikačných sietí piatej generácie (5G). Uviedla to Európska komisia v odporúčaní, ktoré necháva rozhodnutie týkajúce sa rizikových firiem na členských štátoch.

Čínska spoločnosť Huawei, pred ktorej zapojením do tvorby 5G sietí varujú Spojené štáty, oznámenie Bruselu uvítala.

Únijná exekutíva prichádza s odporúčaním deň po tom, čo Británia napriek odporu USA povolila obmedzený podiel na tvorbe najmodernejšej komunikačnej infraštruktúry spoločnosti Huawei.

Krok EK je vnímaný ako snaha čiastočne vyhovieť americkým požiadavkám a zároveň úplne neznemožniť európskym krajinám získavať cenovo dostupné čínske technológie.

Komisia predstavila spoločnú únijnú stratégiu, ku ktorej sa vlani v marci vyslovili lídri členských krajín.

Počíta s tým, že štáty „uplatnia potrebné obmedzenia pre poskytovateľov, vyhodnotené ako vysoko rizikové“ obzvlášť v oblasti citlivej infraštruktúry. Brusel síce priamo nespomína čínske firmy, ale stratégia vznikala najmä s ohľadom na ich pôsobenie. (čtk)

Zdieľať

Boeing sa vlani prvý raz od roku 1997 prepadol do straty 636 miliónov dolárov. Hlavným dôvodom sú problémy s lietadlami 737 Max, ktoré regulátori odstavili na jar po dvoch tragických nehodách v Indonézii a Etiópii.

Tržby výrobcu lietadiel sa prepadli o štvrtinu na 76,6 miliardy dolárov. Ešte v roku 2018 zarobil vyše 10 miliárd dolárov, vyplýva z výsledkov zverejnených na webovej stránke firmy.

Boeing zvýšil odhad nákladov súvisiacich s uzemnením 737 Max na najmenej 18,6 miliardy dolárov, čo je dvojnásobok oproti jeho doterajším predpokladom, píšu Financial Times.

Čo pomáha Boeingu:

Najväčšiu krízu vo svojej histórii Boeing prežíva najmä vďaka tomu, že sa nezameriava len na komerčné lietadlá, píše portál Zdopravy.cz.

Strata tejto divízie vlani dosiahla 6,7 miliardy dolárov, počet dodaných strojov klesol z 806 na 380 kusov.

Od uzemnenia v marci Boeing nepredal žiadny 737 Max, ich výrobu začiatkom tohto roka zastavil.

Firma predpokladá, že 737 Max by mohol získať povolenie regulátorov na návrat do prevádzky zhruba v polovici tohto roka.

Ďalšie škrty produkcie:

Boeing trápi aj nižší dopyt po kapacitne väčšom lietadle 787 Dreamliner, brzdia ho dosahy americko-čínskej obchodnej vojny.

Pre menší počet objednávok z Číny plánuje znížiť produkciu Dreamlinera zo súčasných 14 lietadiel mesačne na 12. Začiatkom budúceho roka by mohla klesnúť o ďalšie 2 kusy.

Zdieľať

Nemecká vláda zlepšila odhad tohtoročného rastu ekonomiky na 1,1 %, doposiaľ počítala s 1-percentným prírastkom HDP. Naopak, na rok 2021 znížila prognózu rastu na 1,3 % oproti doterajšiemu odhadu 1,5 %.

Podľa ministerstva hospodárstva najväčšej európskej ekonomike tento rok pomôže neobvykle vysoký počet pracovných dní, píše Reuters.

Vlani sa nemecký HDP podľa predbežných údajov štatistického úradu zvýšil o 0,6 %, čo je najpomalšie tempo od roku 2013.

Nemecko sa potýka s dosahmi spomaľovania rastu svetovej ekonomiky. K ťažkostiam prispela aj neistota okolo brexitu a obchodná vojna medzi Spojenými štátmi a Čínou.

Zdieľať

Ministri dopravy a financií Árpád Érsek a Ladislav Kamenický hovoria, že vo vzťahu k požiadavkám autodopravcov urobili maximum. „Z našej strany je to všetko,“ povedal Érsek, ktorému dnes vláda schválila návrh nariadenia, ktorým sa zvyšujú zľavy z mýtneho.

Kamenický zasa pracuje na návrhu na zníženie cestnej dane, ktorá by mala podľa jeho slov priniesť dopravcom úsporu viac než 30 miliónov eur.

Únia autodopravcov Slovenska obnovila v utorok ráno protestnú akciu na hraničných priechodoch. Ich predstavy o ústupkoch boli odlišné.

Zdieľať

Doprava na hraničných priechodoch Svrčinovec a Makov je momentálne bez obmedzení, ešte stále ju však riadia policajti. Štrajk autodopravcov naďalej trvá v Trstenej. (tasr)

Zdieľať

Budúcnosť s robotmi podľa viceguvernéra NBS Ódora: „Viem si predstaviť svet, kde má každý svoju armádu robotov a algoritmov a ľudia sa venujú najmä koníčkom a komunitnej práci, koľko uznajú za vhodné.“

Slovenským ekonómom, ktorých sme pozvali do Panela expertov Denníka E, sme tento týždeň položili otázku:

Je podľa vás Slovensko ohrozené automatizáciou a robotizáciou a ako by malo na to reagovať?

Ľudovít Ódor, viceguvernér NBS

V amazonskom pralese sú ešte kmene, ktoré sa úspešne ubránili príchodu nových technológií na ich územie… Niekedy je dobré pozrieť sa do histórie, aby sme jasnejšie videli, že práve inovácie a revolučné technológie sú hlavným motorom ekonomického rastu a zvyšovania životnej úrovne.

Parné stroje priemyselnej revolúcie síce dramaticky znížili počty ľudí v istých profesiách (napríklad poľnohospodárstvo alebo textilný priemysel), no na druhej strane vytvorili aj množstvo nových, menej fyzicky náročných a lepšie platených zamestnaní. Doterajšia bilancia je pre ľudstvo ako celok ohromne pozitívna.

Dve otázky sú z tohto pohľadu zaujímavé: aká je garancia, že sa história bude opakovať aj v prípade súčasnej technologickej revolúcie, a budú z nej profitovať všetci?

Najskôr k prvej otázke. Neexistuje žiadny ekonomický ani fyzikálny zákon, ktorý by garantoval, že dopyt po pracovnej sile zostane silný po masovom príchode robotov a umelej inteligencie.

V zásade platí, že inovácie ničia množstvo pracovných miest, ale zároveň ich aj vytvárajú. Aká bude čistá bilancia, závisí od toho, či budú ľudia a roboty konkurentmi alebo komplementmi.

Pokojne si viem predstaviť svet, kde má každý svoju armádu robotov a algoritmov a ľudia sa venujú najmä koníčkom a komunitnej práci v časovom rozsahu, ktorý uznajú za vhodné. Životná úroveň a množstvo ľuďmi odpracovaných hodín nemusia ísť ruka v ruke.

Tu sa dostávame k druhej otázke. Vyššia životná úroveň pre ľudstvo ešte neznamená lepší život pre každého alebo pre každú ekonomiku.

Existuje množstvo faktorov, ktoré dokážu meniť bilanciu víťazov a porazených: inovačná kapacita, vzdelanosť pracovnej sily, demografické trendy, inštitúcie na trhu práce, daňová politiky atď.

Preto rozumná hospodárska politika nebráni príchodu nových technológií, ale svedomite pripravuje ekonomiku na transformáciu, aby sa kus väčšieho koláča ušiel čo najväčšiemu počtu ľudí.

Je Slovensko pripravené na tieto zmeny? Bohužiaľ, odpoveďou je jednoznačné nie. Stačí sa pozrieť na rebríčky vedy a výskumu, inovačnej kapacity, investičných priorít alebo politík trhu práce. Uviazli sme v dvadsiatom storočí.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Guvernér NBS Kažimír povedal, že ekonomika eurozóny sa podľa posledných tvrdých dát stabilizuje, hlavne v oblasti priemyslu. „Z toho vyplýva aj náš triezvy optimizmus, že tieto pozitívne čísla sa s odstupom niekoľkých mesiacov prejavia aj na výkone slovenskej ekonomiky.“

Kažimír povedal, že nedošlo „k žiadnej nákaze“ v oblasti služieb v eurozóne ani na Slovensku. Hybnou silou ekonomiky zostáva domáca spotreba, konkrétne spotreba domácností a dobrá kondícia trhu práce.

„V strednodobom horizonte naša ekonomika čelí niektorým výzvam, tie súvisia so zastaranosťou nášho priemyslu,“ povedal Kažimír.

Zdieľať

Veronika Remišová zo Za ľudí tvrdí, že Európska komisia poslala na Slovensko varovný list a sú pozastavené platby z eurofondov. Ide podľa nej o projekty ministerstva práce, z ktorých sa platili projekty v sociálnej oblasti, ktoré sú pre seniorov, domácu ošetrovateľskú starostlivosť či terénnu starostlivosť.

Zdieľať

Nemecká vláda má dôkazy, že Huawei spolupracuje s čínskymi bezpečnostnými orgánmi. Vyplýva to z tajného dokumentu ministerstva zahraničia, ktorý sa odvoláva na „informácie spravodajských služieb“.

„Na konci roka 2019 boli zo strany amerických tajných služieb odovzdané informácie, podľa ktorých Huawei preukázateľne spolupracuje s čínskymi bezpečnostnými úradmi,“ cituje zo správy nemecký denník Handelsblatt.

Nemecké ministerstvo označilo zistenia Američanov anglickým výrazom „smoking gun“, ktorý sa používa ako označenie pre jasný dôkaz.

Rezort diplomacie chce, aby politická dôveryhodnosť výrobcov bola hlavným kritériom pre schvaľovanie dodávateľov technológií 5G. To by znížilo šance Huaweiu.

Kancelárka Angela Merkelová je proti prísnym obmedzeniam v tomto procese. Obáva sa prípadného zhoršenia vzťahov s Čínou.

Americký tlak:

Huawei sa nesmie zúčastňovať budovania mobilných sietí 5G v Spojených štátoch, ktoré k rovnakému postupu nabádajú aj svojich spojencov.

Napríklad Británia však povolila čínskej firme, aby sa na 5G sieťach mohla podieľať v obmedzenej miere.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať