Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Pred rokom plánoval Érsek objednať k obchvatu ďalšiu stavbu, teraz ide rozšírenie D1 do súťaže

Zdroj: NDS
Zdroj: NDS

Stavba bratislavského obchvatu sa stále naplno nerozbehla, bude sa pretínať s rozšírenou D1 pri Bratislave, ktorá mešká tiež.

Jeden z najkomplikovanejších diaľničných úsekov na Slovensku bude mať len približne dva kilometre. Rozšírenie D1 medzi Bratislavou a Triblavinou má byť prvou časťou budúcej osemprúdovej diaľnice po Trnavu, no stále sa nestavia.

Keďže sa má pri Bratislave križovať s budúcim obchvatom, štát pred rokom plánoval, že zákazku pribalí do zmluvy s koncesionárom obchvatu. „Rokovania sú iba v počiatočnej fáze, preto aktuálne nie je možné poskytnúť podrobnosti. O ich výsledku budeme informovať,“ písalo vtedy ministerstvo dopravy.

Teraz Národná diaľničná spoločnosť (NDS) oznámila, že pripravuje ostrú súťaž, predbežne na marec. Píše sa to v predbežnom oznámení vo vestníku verejného obstarávania.

„Rokujeme, pripravujeme verejné obstarávanie na to, aby sme boli istení. Ak sa nedohodneme s koncesionárom, tak  musíme byť pripravení,“ vysvetlil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) na stretnutí lídrov slovenského stavebníctva, ktoré organizovala spoločnosť CEEC Research.

Minister si však stále myslí, že najlepším riešením by bolo dohodnúť sa na rozšírení D1 po Triblavinu s koncesionárom.

Hrozia sankcie?

„Neviem si predstaviť, aby na tej stavbe robili ďalšie firmy – (…) jedna jednu vec, druhá do polovičky druhú vec, tretia tretiu vec. (…) Hľadáme najlepšie riešenie na to, aby sa to načas spravilo,“ povedal Érsek.

Tender podľa neoficiálnych informácií nemusí byť zbytočný ani vtedy, keby k dohode došlo. Je možné, že víťaz tendra by mohol stavať obslužné komunikácie stavby.

Zdroj: NDS

Ak sa štát dohodne s koncesionárom bez súťaže, bolo by to zrejme v rozpore so zákonom.

„Bolo by to zrejme vnímané ako zmena predmetu zákazky,“ povedal Tomáš Kamenec z advokátskej kancelárie Paul Q. v čase, keď Érsek prišiel s úvahou obísť súťaž.

Tak by si totiž štát objednal niečo iné, ako bolo predmetom pôvodnej PPP zákazky. Mohla by sa napríklad objednať diaľnica na východe a potom k nej pridať v extrémnom prípade aj stavbu nadväzujúcich úsekov.

Pre stavbu je dôležitý najmä čas, keďže sa má pretínať s obchvatom, ktorý tiež mešká. Najprv ho spomalili chýbajúce pozemky, neskôr podľa medializovaných informácií neochota domácich stavbárov stavať za ceny, ktoré ponúka konzorcium okolo španielskej firmy Cintra.

V koncesnej zmluve sa však spomínajú možné sankcie aj pre prípad, že štát neodovzdá rozšírenú D1-ku včas.

„V koncesnej zmluve so zhotoviteľom obchvatu sa štát natvrdo zaväzuje, že rozšírenú D1 na tomto úseku odovzdá do prevádzky v roku 2019. Hoci projekty vôbec neboli pripravené. Keby to išla robiť NDS v klasickom režime, meškalo by to roky,“ vysvetlil analytik inštitútu INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík, prečo si myslí, že štát veľa iných možností, ako sa dohodnúť so Španielmi, nemá.

„Rozpor medzi predstavami obstarávateľa a cenovými ponukami dodávateľov pretrváva,“ povedal prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik. Vraví, že niektorí sa už s konzorciom individuálne dohodli a stavajú, „ale plošne sa to nedá tvrdiť“.

Obchvat má byť podľa zmluvy za 1,7 miliardy eur hotový v roku 2020.

Koncesionár: Čakali sme na povolenia

Konzorcium okolo španielskej firmy Cintra, ktoré má na starosti výstavbu obchvatu, vraví, že problémy vo výstavbe spôsobil štát. Dlho sa čakalo na stavebné povolenia, chýbali pre špekulácie s pozemkami. Teraz potrebujú stavbári do stavebných povolení dostať svoje technické úpravy, ktorými chcú stavbu optimalizovať na „projekčno-technické riešenia predložené koncesionárom“.

To, čo sa dá robiť, vraj už robia, na chýbajúce kapacity sa nesťažujú.

„Na trase rýchlostnej cesty R7 v smere Šamorín – Bratislava sa realizujú prvé násypy pre budúce teleso stavby. Na vybraných úsekoch, vrátane sekcie D4, pokračujú skrývky ornice aj prekládky inžinierskych sietí, najmä pre oblasti, pre ktoré bolo vydané stavebné povolenie až v septembri 2017. Rozsah stavebných činností a s tým spojená aktuálna potreba subdodávateľských kapacít priamo nadväzujú na očakávaný začiatok stavby, ktorý je závislý od platných stavebných povolení,“ reagoval koncesionár.

Dnes na DennikE.sk

Žilinská Kia je bližšie k výrobe elektromobilov, najprv však zrejme príde nový Sportage

Nové logo značky Kia. Foto – CarBuzz
Nové logo značky Kia. Foto – CarBuzz

Žilinská Kia je bližšie k výrobe elektromobilov, najprv však zrejme príde nový Sportage. Nová stratégia značky Kia znamená pre žilinskú automobilku väčšiu pravdepodobnosť produkcie elektromobilu, hoci tento rok to ešte určite nebude.

Prečo všetci v Európe šetria, len slovenskí spotrebitelia míňajú v kríze viac? Úprimne, neviem, hovorí šéf výskumu NBS

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Dobré leto nie je optimistický scenár, ale realistický, hovorí šéf výskumu NBS Martin Šuster o tom, kedy bude lepšie. „Dúfam, že v lete už budeme dovolenkovať aspoň na Slovensku. Dovtedy budú vysoko rizikové skupiny zaočkované. Leto navyše vírus spomalí, keďže aj koronavírus je sezónny.“

Minúta po minúte

Nemecký farmaceutický gigant Bayer skúma, či môže pomôcť firme CureVac vyrábať a nielen vyvíjať vakcínu proti covidu. Riaditeľ Bayeru Werner Baumann povedal, že pritom „nejde primárne o finančné dôvody, ale o čo najrýchlejšie sprístupnenie vakcíny“.

Bayer tento mesiac súhlasil s tým, že pomôže nemeckej spoločnosti CureVac s vývojom jej vakcíny proti ochoreniu COVID-19, ktorá je už v neskorom štádiu klinických štúdií a ešte nebola schválená.

Koncern, ktorý okrem iného vyrába aj lieky, teraz „intenzívne skúma“, či môže rozšíriť túto spoluprácu z vývoja aj na výrobu vakcíny pre CureVac, povedal Baumann.

„Vďaka našej výrobnej sieti v Nemecku a USA a tomu zodpovedajúcim dodacím lehotám by sme boli v zásade schopní vyrábať vakcíny vo väčšom množstve,“ vyhlásil.

Prečo je to dôležité: Na celom svete sa už začalo s očkovaním proti ochoreniu, a hoci sa pritom používajú rôzne vakcíny, mnoho krajín tvrdí, že ich schopnosť dostať nový koronavírus pod kontrolu je obmedzená pre nižšie objemy dodávok vakcín oproti tým, aké očakávali.

V piatok (15. 1.) americký výrobca liekov Pfizer oznámil, že dôjde k dočasnému spomaleniu dodávok vakcíny, ktorú vyvinul s nemeckým partnerom BioNTech, v dôsledku zmien vo výrobných procesoch zacielených na zvýšenie produkcie.

Veľa bánk v eurozóne podceňuje budúce straty z nesplácaných úverov, varuje člen Rady guvernérov ECB Jannis Stournaras. Problém bude podľa neho najmä s klientmi, ktorí v súčasnosti využívajú odklad splátok.

  • Ďalšia vlna pandémie a nové kolo reštriktívnych opatrení v celej Európe by mohli podľa guvernéra gréckej centrálnej banky viesť k dlhšej a hlbšej recesii spojenej s vlnou firemných bankrotov, rastom zlyhaných úverov a stratou pracovných miest, poznamenal.
  • Stournaras uviedol, že nízke úrokové sadzby spolu s pomalým hospodárskym oživením predstavujú pre európske banky veľkú výzvu „s jasnými dôsledkami na ich základnú ziskovosť a kapacitu generovať kapitál“.

Talianska vláda sa pokúsi požičať si ďalších 32 miliárd eur (zhruba 2 % HDP) na pomoc firmám, ktoré poškodili obmedzenia na zastavenie šírenia nového koronavírusu.

Uvádza sa to vo vyhlásení, ktoré kabinet vydal v noci z piatka na sobotu po skončení zasadnutia. Parlament musí túto novú pomoc schváliť, ale napriek politickej kríze, ktorá ohrozuje prežitie vlády, sa to považuje za formalitu.

Ako zle je na tom Taliansko:

  • Talianska centrálna banka v piatok vo štvrťročnej správe skonštatovala, že ekonomika sa na úroveň pred pandémiou nevráti pred rokom 2023.
  • Podľa odhadov banky by sa mal hrubý domáci produkt (HDP) Talianska tento rok zvýšiť o 3,5 % po poklese o 9,2 % v roku 2020 a v roku 2023 očakáva jeho rast o 2,3 %.
  • Stav verejných financií Talianska, ktorý bol už pred pandémiou zlý, sa dramaticky zhoršil. Oficiálne údaje zo začiatku januára naznačujú, že v 3. štvrťroku 2020 sa rozpočtový deficit vyšplhal na 9,4 % HDP, čo bol strmý nárast z 2,2 % HDP v rovnakom období 2019.
  • Taliansko však patrí medzi hlavných príjemcov pomoci z obrovského fondu obnovy Európskej únie a očakáva pôžičky a granty v hodnote približne 220 miliárd eur. (tasr)

Premiér Matovič hovorí, že za čudné výsledky testovania v Harmanci môžu zlé testy. „V Harmanci testovali testami Eko Test Covid od čínskej firmy Assure Tech z Hangzhou, ktoré nemajú nič spoločné s testami používanými pri plošnom testovaní, ktoré majú chybovosť pri určení falošnej pozitivity 0,32 % (podľa výrobcu) … a 0,05 % podľa testovania v Trenčíne = t. j. z 10 000 testovaných bolo chybne za pozitívnych označených 5 ľudí.“

Ukrajina zvažuje obnovenie výroby nákladných lietadiel Antonov-74. Chce ich dodať ozbrojeným zložkám. Lietadlo je schopné uletieť 4 600 kilometrov rýchlosťou 560 kilometrov za hodinu.

V rokoch 1985 až 2004 vyrobili 62 týchto lietadiel.

Ukrajina je aj konštruktérom najväčšieho dopravného lietadla na svete An-225.

V posledných rokoch však výrobu takmer zastavili pre vážnu ekonomickú krízu a prerušenie vzťahov s Ruskom, kde sa vyrábala významná časť komponentov. (čtk)

Taliansko-americká automobilka Fiat Chrysler (FCA) a francúzska PSA v sobotu oficiálne dokončili dlho očakávané spojenie. Vzniká tak firma Stellantis, ktorá je štvrtým najväčším výrobcom áut na svete.

Automobilky to oznámili cez spoločné vyhlásenie. V pondelok sa s akciami firmy začne obchodovať na burzách v Miláne a Paríži, v utorok v New Yorku.

Nová firma má 14 značiek áut, ročne by mala predať viac než osem miliónov vozidiel a zamestnávať viac ako 400 000 ľudí. Spoločnosti sa na fúzii v hodnote viac než 50 miliárd dolárov dohodli koncom roka 2019. (čtk)

V Harmanci našli antigénové testy 46 percent pozitívnych a PCR nula. Ako sa to stalo?

Ilustračné foto TASR
Ilustračné foto TASR

Antigénové testovanie v harmaneckých papierňach zlyhalo – ukázalo nereálne vysokú, až 46-percentnú mieru nákazy. Následné PCR testy nenašli nákazu ani u jedného. Verejné orgány aj iní odborníci to hodnotia ako anomáliu, ktorá nesmie poškodiť dôveru v testovanie.

Počet pozitívnych prípadov v druhom kole testovania v nitrianskom Jaguari a u jeho dodávateľov klesol o viac ako polovicu. Zo všetkých 4283 vykonaných testov vyšli testy pozitívne u 34 osôb.

To predstavuje 0,79 percenta, teda v porovnaní s minulým týždňom pokles o viac ako polovicu.

Samotná automobilka zaznamenala 12 osôb s pozitívnym výsledkom testu, teda 0,57 percenta zamestnancov, a dodávateľské firmy 22 osôb s pozitívnym výsledkom, teda 1,02 percenta.

V nitrianskom okrese prebieha druhé kolo testovania. Nitrianska automobilka Jaguar Land Rover začala testovať už vo štvrtok 14. januára a testovanie ukončila v piatok o 22:30. Celkovo sa ho zúčastnilo 4 283 zamestnancov Jaguar Land Rover Slovakia a dodávateľských firiem, ktoré vykonávajú činnosť priamo v areáli.

Služba WhatsApp o tri mesiace predĺžila používateľom lehotu, dokedy musia odsúhlasiť nové pravidlá na ochranu osobných údajov. Doteraz tak mali urobiť do 8. februára, v piatok firma uviedla, že im dá čas do 15. mája.

Naďalej platí, že ak používateľ nové pravidlá neodsúhlasí, nebude už môcť WhatsApp používať. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať