Denník N

Pred rokom plánoval Érsek objednať k obchvatu ďalšiu stavbu, teraz ide rozšírenie D1 do súťaže

Zdroj: NDS
Zdroj: NDS

Stavba bratislavského obchvatu sa stále naplno nerozbehla, bude sa pretínať s rozšírenou D1 pri Bratislave, ktorá mešká tiež.

Jeden z najkomplikovanejších diaľničných úsekov na Slovensku bude mať len približne dva kilometre. Rozšírenie D1 medzi Bratislavou a Triblavinou má byť prvou časťou budúcej osemprúdovej diaľnice po Trnavu, no stále sa nestavia.

Keďže sa má pri Bratislave križovať s budúcim obchvatom, štát pred rokom plánoval, že zákazku pribalí do zmluvy s koncesionárom obchvatu. „Rokovania sú iba v počiatočnej fáze, preto aktuálne nie je možné poskytnúť podrobnosti. O ich výsledku budeme informovať,“ písalo vtedy ministerstvo dopravy.

Teraz Národná diaľničná spoločnosť (NDS) oznámila, že pripravuje ostrú súťaž, predbežne na marec. Píše sa to v predbežnom oznámení vo vestníku verejného obstarávania.

„Rokujeme, pripravujeme verejné obstarávanie na to, aby sme boli istení. Ak sa nedohodneme s koncesionárom, tak  musíme byť pripravení,“ vysvetlil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) na stretnutí lídrov slovenského stavebníctva, ktoré organizovala spoločnosť CEEC Research.

Minister si však stále myslí, že najlepším riešením by bolo dohodnúť sa na rozšírení D1 po Triblavinu s koncesionárom.

Hrozia sankcie?

„Neviem si predstaviť, aby na tej stavbe robili ďalšie firmy – (…) jedna jednu vec, druhá do polovičky druhú vec, tretia tretiu vec. (…) Hľadáme najlepšie riešenie na to, aby sa to načas spravilo,“ povedal Érsek.

Tender podľa neoficiálnych informácií nemusí byť zbytočný ani vtedy, keby k dohode došlo. Je možné, že víťaz tendra by mohol stavať obslužné komunikácie stavby.

Zdroj: NDS

Ak sa štát dohodne s koncesionárom bez súťaže, bolo by to zrejme v rozpore so zákonom.

„Bolo by to zrejme vnímané ako zmena predmetu zákazky,“ povedal Tomáš Kamenec z advokátskej kancelárie Paul Q. v čase, keď Érsek prišiel s úvahou obísť súťaž.

Tak by si totiž štát objednal niečo iné, ako bolo predmetom pôvodnej PPP zákazky. Mohla by sa napríklad objednať diaľnica na východe a potom k nej pridať v extrémnom prípade aj stavbu nadväzujúcich úsekov.

Pre stavbu je dôležitý najmä čas, keďže sa má pretínať s obchvatom, ktorý tiež mešká. Najprv ho spomalili chýbajúce pozemky, neskôr podľa medializovaných informácií neochota domácich stavbárov stavať za ceny, ktoré ponúka konzorcium okolo španielskej firmy Cintra.

V koncesnej zmluve sa však spomínajú možné sankcie aj pre prípad, že štát neodovzdá rozšírenú D1-ku včas.

„V koncesnej zmluve so zhotoviteľom obchvatu sa štát natvrdo zaväzuje, že rozšírenú D1 na tomto úseku odovzdá do prevádzky v roku 2019. Hoci projekty vôbec neboli pripravené. Keby to išla robiť NDS v klasickom režime, meškalo by to roky,“ vysvetlil analytik inštitútu INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík, prečo si myslí, že štát veľa iných možností, ako sa dohodnúť so Španielmi, nemá.

„Rozpor medzi predstavami obstarávateľa a cenovými ponukami dodávateľov pretrváva,“ povedal prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik. Vraví, že niektorí sa už s konzorciom individuálne dohodli a stavajú, „ale plošne sa to nedá tvrdiť“.

Obchvat má byť podľa zmluvy za 1,7 miliardy eur hotový v roku 2020.

Koncesionár: Čakali sme na povolenia

Konzorcium okolo španielskej firmy Cintra, ktoré má na starosti výstavbu obchvatu, vraví, že problémy vo výstavbe spôsobil štát. Dlho sa čakalo na stavebné povolenia, chýbali pre špekulácie s pozemkami. Teraz potrebujú stavbári do stavebných povolení dostať svoje technické úpravy, ktorými chcú stavbu optimalizovať na „projekčno-technické riešenia predložené koncesionárom“.

To, čo sa dá robiť, vraj už robia, na chýbajúce kapacity sa nesťažujú.

„Na trase rýchlostnej cesty R7 v smere Šamorín – Bratislava sa realizujú prvé násypy pre budúce teleso stavby. Na vybraných úsekoch, vrátane sekcie D4, pokračujú skrývky ornice aj prekládky inžinierskych sietí, najmä pre oblasti, pre ktoré bolo vydané stavebné povolenie až v septembri 2017. Rozsah stavebných činností a s tým spojená aktuálna potreba subdodávateľských kapacít priamo nadväzujú na očakávaný začiatok stavby, ktorý je závislý od platných stavebných povolení,“ reagoval koncesionár.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Obchvat Bratislavy

Rozšírenie D1

Ekonomika

Teraz najčítanejšie