Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Kmotrík už nakupuje televízory na štadión, z bytov pri ňom zatiaľ predal asi štvrtinu

Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček
Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček

Pri štadióne podnikateľ zatiaľ neplánuje hotel, dáva prednosť stavbe bytov. Ich návratnosť je rýchlejšia, pripomína odborník na reality.

[Pridajte sa do facebookovej skupiny, v ktorej môžete debatovať o profesionálnom športe, prinášať námety redakcii alebo sa jej pýtať otázky. Každý večer v nej nájdete sumár správ.]

Manažéri podnikateľa Ivana Kmotríka organizujú posledné nákupy pre štátom dotovaný Národný futbalový štadión (NFŠ).

„Vybavenie stavby – audio-, videotechnika, kabeláž a káblové rozvody,“ vymenúva Kmotríkova firma NFŠ vo verejnom vestníku, čo potrebuje. Zatiaľ je to predbežný oznam, ostrá súťaž má prísť ešte tento mesiac.

O málo peňazí pritom pri výbave nepôjde. „To je to najdrahšie na tom. Len IT sieť stojí nejakých 7-8 miliónov, security systém stojí 5-6 miliónov,“ komentoval Kmotrík začiatkom októbra budúcu výbavu štadióna.

Na kontrolu stavby vtedy prišiel aj premiér Robert Fico (Smer).

Ako keď staviate rodinný dom

Investícia do výbavy vyjde celkovo na 25 až 27 miliónov eur.

Hrubá stavba, ktorú má na starosti firma Strabag, bude stáť približne 50 miliónov eur, vravel podnikateľ.

„Tak ako hrubá stavba na dome, (…) postavíte dom za 120- až 130-tisíc eur, ale kým tam nahádžete všetko kúrenie, linky a záclony, (…) tak to je ďalších 100-tisíc,“ priblížil Kmotrík náklady na výbavu.

Foto N – Vladimír Šimíček

Celý štadión tak má stáť 75 miliónov eur, štát naň schválil dotáciu 27,2 milióna eur. Plánuje ho však kúpiť celý, má naň predkupné právo.

Ak toto právo využije, Kmotríkov Slovan bude na štadióne v podnájme.

Stavbu doteraz tendrovali Kmotríkovi manažéri, dizajn si objednal Kmotrík u svojho známeho – architekta Karola Kállaya. Mimo štátneho tendra sa chystá teraz aj nákup výbavy.

Výbavu môžu na rozdiel od stavebných prác montovať aj v zime. Celý štadión by mohol byť podľa Kmotríka hotový v júli, auguste, či v septembri 2018. Premiér Fico to odhadol na tento rok a jeho úrad spomenul ako možnosť aj rok 2019.

Hotel neplánuje, pri štadióne chce byty

Štát upokojuje, že peniaze pôjdu iba na štadión, komerčné aktivity okolo štadióna si má zaplatiť súkromník. Kmotrík v rámci objektu stavia bytovku.

Koľko bytov zatiaľ predal? „To rieši naše developerské oddelenie, myslím si, že predali niečo na úrovni 25 percent, plus-mínus,“ povedal majiteľ Slovana.

Pri vedľajšej hokejovej aréne si postavil hotel Juraj Široký, neskôr do projektu vstúpili ďalší investori.

Kmotrík sa mu v hotelierstve konkurovať nechystá. „Zatiaľ nerátame so žiadnym hotelom, pokúsime sa tam niekde dať pár izieb, aby sme mali pre našich futbalistov, keď prídu, aby mali kde prenocovať prvých pár týždňov, pokiaľ nemajú rodiny, ale o žiadnom hoteli zatiaľ nerozmýšľam,“ povedal Kmotrík. 

Maketa štadióna od ministerstva školstva: vľavo budú kancelárske priestory, vpravo bytovka. 

Byty sa budú predávať dobre

Ján Palenčár z Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska si myslí, že investície do bytov v hlavnom meste sa dnes investorovi vracajú rýchlejšie než tie do hotela.

„Je o ne veľký záujem, vieme, čím je spôsobený – dobrou ekonomickou situáciou, tým, že máme dobré úverové podmienky. Z tohto pohľadu je určite rýchlejšia návratnosť pri výstavbe bytov ako v prípade výstavby a prevádzkovania hotela,“ povedal Pálenčár.

Bežne sa v lokalite Tehelného poľa staršie 2-izbové byty predávajú po 2000 eur na štvorcový meter, za novostavby zvyknú developeri pýtať o 15 až 20 percent viac.

V Kmotríkovom objekte sa napríklad 2-izbový byt s rozlohou 58 štvorcových metrov predáva za 140-tisíc eur. K tomu patrí ešte terasa s výmerou 18 štvorcových metrov, takže celkovo ide o takmer 77 štvorcových metrov.

Štadión predaju bytov nepomôže pre zvýšený pohyb či hluk z koncertov. Komerčná časť bude mať opačný efekt. „V rámci areálu sa budú využívať prevádzky, služby posilňovne, kaviarne,“ naznačil Pálenčár.

Na to sa spolieha aj majiteľ Slovana a teraz aj približne 300 bytov. „To je jedno, či to je banka, pošta, McDonald’s, dôležité je, aby to nejakým spôsobom žilo,“ dodal Kmotrík.

Dnes na DennikE.sk

Súd vystavil prvé stop únikovým manévrom Arcy. Jej českej vetve zamietol žiadosť o predĺženie ochrany pred veriteľmi 

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Mestský súd v Prahe zamietol žiadosť spoločnosti Arca Capital Bohemia o predĺženie jej koronakrízovej ochrany pred veriteľmi. Ide o prvé rozhodnutie súdov, ktoré Arce zamietlo niektorý z jej únikových krokov pred okamžitým vyplatením meškajúcich záväzkov.

Minúta po minúte

Talianska vláda nevzdáva snahu o celoeurópsku dohodu na uzavretí alpských lyžiarskych stredísk na Vianoce a Nový rok. Premiér Giuseppe Conte chce presvedčiť politikov v ďalších krajinách, aby nechali zatvorené areály aspoň do januára.

Ak sa Contemu nepodarí presadiť širší alpský plán, guvernéri severotalianskych regiónov žiadajú zatvorenie hraníc.

„Nechceme utrpieť hneď dvojitú škodu preto, že budeme mať zatvorené strediská a že zároveň naši turisti zamieria do zahraničia, odkiaľ si privezú nákazu koronavírusom,“ poznamenal guvernér Ligurie Giovanni Toti.

Talianska vláda ešte definitívne nerozhodla o tom, ako presne obmedzí možnosť lyžiarskych pobytov cez Vianoce. Pravidlá s platnosťou od piatka by mala oznámiť v najbližších dňoch.

Podnikateľské zväzy aj vedenie dotknutých regiónov hovoria o tom, že kabinet by mal postupovať miernejšie, aby ešte viac nepoškodil ťažko zasiahnutý turistický sektor. Hovorí sa napríklad o návrhu, aby na zjazdovky mohli ísť len lyžiari, ktorí sa ubytujú v horách, a nie jednodňoví turisti.

Aký je postoj ďalších krajín

Za celoeurópsku dohodu o lyžovaní počas koncoročných sviatkov sú okrem Talianska aj Nemecko a Francúzsko. Rakúsko sa k nej stavia zdržanlivo, rovnako ako Švajčiarsko.

Rakúsky lyžiarsky zväz vyzval vládu, aby nepodliehala pokusom o démonizáciu zimných športov. Podľa neho vzniká dojem, že krajiny, ktoré pochybujú o uzavretí areálov, sa správajú nezodpovedne. (čtk)

Ministri financií v rámci Euroskupiny dosiahli významnú dohodu v oblasti Bankovej únie, tvrdí rezort financií. Dohodli sa na reforme Európskeho mechanizmu pre stabilitu, ten sa okrem posilnenia záchranných programov stáva aj súčasťou mechanizmov Bankovej únie.

„Pre eurozónu ide o významný krok v posilnení Bankovej únie. Ten má napomôcť tomu, aby sa predchádzalo situácii spred desiatich rokov, keď sa z verejných rozpočtov zachraňovali banky v problémoch,“ myslí si minister financií Eduard Heger (OĽaNO).

Dodal, že dohoda bola možná vďaka významnému zníženiu rizík vo finančnom sektore štátov EÚ. Heger podmienil dosiahnutie dohody pokračovaním v znižovaní rizík a ich pravidelným monitorovaním.

Na utorkovom zasadnutí Rady pre hospodárske a finančné záležitosti Ecofin sa podľa rezortu financií štáty EÚ dohodli na zlepšení administratívnej spolupráce v oblasti daní. Diskutovali aj o medzinárodnom zdaňovaní či hodnotení návrhov rozpočtových plánov jednotlivých štátov eurozóny. (tasr)

Slovenská pošta eviduje zvýšené množstvo zásielok s nedovoleným obsahom, ktoré smerujú hlavne do Austrálie, Japonska či Vietnamu. Upozorňuje, že takýto obsah spomaľuje vypravenie a doručenie zásielok.

„Poštové podniky sú povinné zásielky s nedovoleným obsahom z prepravy vylúčiť. Ak zamestnanci Slovenskej pošty zistia v zásielke nedovolený obsah, pošta informuje príslušné orgány verejnej správy,“ vysvetlila hovorkyňa Slovenskej pošty Iveta Dorčáková.

Spresnila, že v zásielkach do zahraničia, ale aj v rámci krajiny je zakázané posielať omamné a psychotropné látky, jedy, jadrové materiály, rádioaktívne látky, vysokorizikové chemické látky, výbušniny, muníciu, zápalné kvapaliny, strelné zbrane, nože a podobne.

„Zakázané sú tiež živé zvieratá – okrem vybraných druhov hmyzu –, ohrozené druhy voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín, zásielky, ktorých obsah alebo úprava môžu ohroziť život a zdravie ľudí či poškodiť životné prostredie,“ poznamenala pošta.

Zakázané sú aj zásielky, ktorých úprava alebo viditeľný obsah sú urážlivé alebo hanlivé. Šperky, drahé kovy, bankovky, poštové známky a iné ceniny je povolené zasielať len v poistených balíkoch, zdôraznila pošta. (tasr)

Eurokomisia by mohla v stredu vydať dokument o koordinácii krajín pri lyžiarskej sezóne. Aj napriek tomu podľa štátneho tajomníka ministerstva zahraničných vecí Martina Klusa budú niektoré krajiny postupovať samostatne.

Niektoré štáty ostanú zatvorené do začiatku januára, niektorí chcú svoje strediská otvoriť ešte v decembri. Súvisí to podľa neho aj s klimatickými podmienkami.

Ak Rakúsko a Slovensko neotvoria v decembri sezónu, „tak to možno nebude mať ani zmysel“, povedal Klus.

Taliansko a Francúzsko chcú, aby boli rezorty zatvorené. Rakúsko, Slovinsko, Česko a do istej miery aj Slovensko a Poľsko sa chcú koordinovať regionálne, tvrdí Klus s tým, že by svoje lyžiarske strediská chceli otvoriť skôr.

Česká vláda nepovolí prevádzku lyžiarskych vlekov pre verejnosť najmenej do 12. decembra, pravidlá ďalšieho fungovania skiareálov chce dokončiť tento týždeň. Podľa Asociácie horských stredísk je súčasný zákaz neodôvodnený a neadekvátny.

V Česku sa má 12. decembra skončiť núdzový stav, dovtedy vláda zakázala používanie lyžiarskych vlekov a lanových dráh pre verejnosť.

„Potrebujeme získať čas na prerokovanie fungovania lyžiarskych areálov,“ cituje portál Nova.cz ministra zdravotníctva Jana Blatného. Podľa neho by sa mali odporúčania pre české lyžiarske strediská zladiť so systémom pripravovaným v okolitých krajinách.

Napríklad talianska vláda trvá na zatvorení lyžiarskych areálov cez vianočné a novoročné sviatky, uzavreté ich chce nechať aj Nemecko či Francúzsko. Naopak, Rakúsko návrh odmieta.

Ako reagujú lyžiarske strediská

„Česko nie sú Alpy, podmienky sú u nás špecifické, napríklad podiel zahraničných návštevníkov bude u nás úplne minimálny. Myslíme si, že si nemôžeme nechať vnútiť zrušenie prevádzky českých areálov inými štátmi,“ vyhlásil šéf združenia AHS Libor Knot.

AHS chce s predstaviteľmi štátu rokovať o tom, aby do niekoľkých dní dostala jasné vyjadrenie, že prevádzka zimných stredísk bude po 12. decembri možná, prípadne bude zákaz skrátený o jeden až dva dni. (čtk)

Od piatka musí byť na terase jedna stena preč. Ako to pochopili reštaurácie a čo na to hygienici?

Ilustračné foto N - Vladimír Šimíček
Ilustračné foto N – Vladimír Šimíček

Napriek vyhláške hygienikov bolo cez víkend v Bratislave vidieť podniky, kde obsluhovali hostí na uzavretých terasách. Úrad verejného zdravotníctva hovorí, že bude vyžadovať plnenie svojho nariadenia, o pokutách však neinformuje.

ZSSK predstavila v Žiline prvú elektrickú jednotku Panter, ktorú zaradila do prevádzky. Je z dielne konzorcia českej Škody Transportation a slovenskej ŽOS Trnava.

Podľa predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa ZSSK Filipa Hlubockého v utorok preberú do užívania dve trojčlánkové elektrické jednotky s kapacitou 247 miest na sedenie. „Dokopy to bude 25 elektrických jednotiek, z toho 13 trojčlánkových a 12 štvorčlánkových jednotiek s kapacitou 343 miest na sedenie. Všetky budú premávať v Žilinskom a Trenčianskom kraji a posilnia regionálne linky. Bude to veľký krok vpred v kvalite pre celý tento región,“ povedal Hlubocký.

„Teší ma, že do vozového parku našich železníc pribudnú nové ekologické elektrické jednotky, vďaka ktorým budú môcť ľudia cestovať bezpečnejšie a pohodlnejšie. Okrem nových vlakov čaká tento región aj veľká modernizácia železničného uzla Žilina. Nové vlaky, ktoré v posledných rokoch pribúdajú do slovenských regiónov, sú pre cestujúcich ďalším z argumentov, prečo nechať auto doma a cestovať do práce či do školy verejnou dopravou,“ uviedol minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina). (tasr)

Foto - TASR
Foto – TASR

Reťazec Klier je v platobnej neschopnosti v dôsledku prepadu tržieb počas pandémie. Najväčšia nemecká sieť kaderníctiev má na domácom trhu 1400 pobočiek a ďalšie v zahraničí vrátane Slovenska i Česka.

Finančné problémy Klieru rástli od začiatku pandémie vplyvom prudkého poklesu dopytu. V septembri firma požiadala o ochranu pred veriteľmi s cieľom reorganizácie. Najnovšie súd vo Wolfsburgu uvoľnil cestu hlavnému konkurznému konaniu.

Zatiaľ nie je jasné, ako sa situácia firmy dotkne pobočiek v zahraničí. Majitelia Michael a Robert Klier veria v nový začiatok podniku, ktorý má zhruba 9200 zamestnancov. Podľa denníka Bild by mohla byť ohrozená pätina miest.

Prečo majú ťažkosti

Spúšťačom problémov Klieru bola pandémia, pre ktorú na jar museli ostať zatvorené aj kaderníctva. Tržby firmy tak klesli na nulu, zatiaľ čo fixné náklady, ako nájomné, bolo treba ďalej platiť. Po opätovnom otvorení sa kaderníctva potýkali s nezáujmom zákazníkov.

Podľa internetových stránok Klier podniká na Slovensku dvadsať rokov a má 23 pobočiek, v Česku ich prevádzkuje 34. (čtk, dpa)

Na trhu ojazdených áut na Slovensku ubudlo pre koronavírus 60-tisíc vozidiel. Vyplýva to z analýzy skupiny Aures Holdings, prevádzkovateľa medzinárodnej siete AAA Auto.

Druhá vlna pandémie koronavírusu potvrdila rozvoj on-line predaja ojazdených áut. „Bohužiaľ, nastala situácia, ktorej sa celý sektor automotive na jeseň obával. Predaj na našich pobočkách bol pre pandémiu koronavírusu znovu obmedzený. Našťastie sa nám darilo predávať hlavne on-line o polovicu vyšší objem vozidiel než na jar, ale stále sme sa nedostali cez polovicu bežných predajov. On-line predaje sa na tom budú podieľať možno až desiatimi percentami, zatiaľ čo v bežnom roku to skôr bývalo len pár promile,“ uviedla Karolína Topolová, predsedníčka predstavenstva Aures Holdings, prevádzkovateľa medzinárodnej siete AAA Auto.

Vďaka rýchlemu prechodu na on-line predaj a veľký záujem o ojazdené automobily v čase, keď boli pobočky otvorené, za jedenásť mesiacov skupina v sieti AAA Auto predala 66 000 vozidiel. Z toho na Slovensku 13 100, v Českej republike 37 700, v Poľsku 12 600 a v Maďarsku 2600. Pokiaľ sa pandémia nezhorší a pobočky budú v decembri prevažne otvorené, skupina očakáva tohtoročné predaje na hranici 70 000 áut.

Podľa analýzy Aures Holdings sa na trhu ojazdených áut prejavil rapídny úbytok vozidiel. „Napríklad na Slovensku bude na trhu do konca roka chýbať takmer 60 000 vozidiel, v Poľsku takmer 230 000 áut a v Českej republike takmer 100 000,“ uviedol prevádzkový riaditeľ siete AAA Auto Petr Vaněček. (tasr)

Reťazec Debenhams vstúpi do likvidácie, po zatvorení pobočiek môže zaniknúť 12-tisíc pracovných miest. Správcovia britskej siete obchodných domov sa rozhodli pre tento postup po tom, ako firma JD Sports stratila záujem o jej prevzatie.

Sieť obchodov Debenhams vznikla v roku 1778, od apríla funguje pod ochranou pred veriteľmi. V Británii prevádzkuje 124 obchodov.

Podľa správcov sú vyhliadky firmy na reštrukturalizáciu veľmi neisté, budú však ďalej hľadať záujemcu o prevzatie podniku alebo jeho časti. Ak nedostanú žiadnu ponuku, Debenhams ukončí prevádzku.

Likvidácia Debenhams je ďalšou ranou pre britský retail. V pondelok sa pod ochranu pred veriteľmi uchýlil predajca odevov Arcadia Group, čo ohrozuje 13-tisíc pracovných miest. (čtk, reuters, ft)

EÚ vyplatila Slovensku 300 miliónov eur zo zvýhodnených pôžičiek nástroja SURE, ktoré ministerstvo práce plánovalo využiť na podporu zachovania pracovných miest v systéme kurzarbeitu. Celkovo by Slovensko malo získať 631 miliónov eur.

O pridelení peňazí informovala Európska komisia, podporu zatiaľ dostalo celkovo 15 štátov v hodnote 40 miliárd eur. Únia financuje program, ktorý môže dosiahnuť celkovo 100 miliárd eur, z dlhopisov.

Arriva Nitra prehodnotí podanie námietky voči výsledkom súťaže na nového prevádzkovateľa MHD v Nitre. Poukazuje na to, že víťazná firma súťaže Transdev Morava vznikla len týždeň pred podaním ponuky.

Spoločnosť je súčasťou francúzskeho nadnárodného koncernu Transdev Group.

Súčasnému poskytovateľovi nitrianskej MHD sa tiež nepozdáva ponúknutá cena. Tá podľa nej pripomína cenovú vojnu medzi dopravcami o linku Nitra – Bratislava pred niekoľkými rokmi.

„Cestujúci si pamätajú, že cestovanie za jedno euro trvalo veľmi krátko. Nekalé konkurenčné praktiky totiž nemávajú dlhé trvanie. Veríme, že vedenie mesta prehodnotí oba podozrivé momenty v súvislosti s víťazom – dátum vzniku spoločnosti a podozrivo nízku sumu, pri ktorej vznikajú pochybnosti o kvalite ponúkanej služby či o férových platoch pre vodičov autobusov a obslužný personál,“ uviedla Petra Helecz zo spoločnosti Arriva.

„V súčasnosti plynie lehota, počas ktorej môžu neúspešní uchádzači podať námietky voči súťaži. Počas tohto obdobia sa mesto Nitra nebude vyjadrovať k otázkam súvisiacim s touto témou,“ skonštatoval hovorca mesta Tomáš Holúbek.

Verejná súťaž:

  • je v hodnote takmer 130 miliónov eur, mesto Nitra ju vyhlásilo v auguste,
  • prihlásili sa do nej traja uchádzači,
  • víťaz Transdev Morava a spoločnosť TD Transport ponúkli cenu za ročné služby 9 881 136,30 eura,
  • druhá akciová spoločnosť Arriva Nitra ponúkla 10 805 747,80 eura,
  • akciová spoločnosť ČSAD Hodonín súťažila so sumou 11 461 584,05 eura.

Arriva má platnú zmluvu na zabezpečenie MHD v Nitre do konca budúceho roka. Podľa slov Helecz firma predložila do tendra ponuku, ktorá vychádza z dlhoročných skúseností s prevádzkou mestskej hromadnej dopravy v Nitre.

„Okrem úplnej obnovy 84 autobusov, čo predstavuje investíciu približne vo výške 19 miliónov eur, sme v celkovej cene služby adekvátne ohodnotili aj mzdy vodičov. Koncom leta 2019 hrozil štrajk vodičov v MHD. S odborármi sme sa dohodli na zvýšení miezd. Zvýšené mzdové náklady teraz zhoršujú konkurenčné postavenie Arrivy v tendri na zabezpečenie mestskej dopravy v Nitre,“ skonštatovala Helecz.

Druhý dopravca podľa jej slov mohol pri podávaní ponuky počítať s nižšími nákladmi, keďže nemá zamestnancov, a teda ani platnú kolektívnu zmluvu. „K vyjadreniam spoločnosti Arriva sa nebudeme vyjadrovať,“ povedala konateľka spoločnosti Transdev Morava Pavla Struhalová. (tasr)

Európska lieková agentúra oznámila, že najneskôr 29. 12. bude na zasadnutí rozhodovať o podmienečnom schválení vakcíny Pfizeru a BioNTechu proti covidu-19. Spoločnosti v pondelok požiadali o podmienečnú registráciu očkovacej látky.

„Ak budú odovzdané údaje dostatočné na posúdenie kvality, účinnosti a bezpečnosti vakcíny, EMA ukončí hodnotiaci proces už počas mimoriadneho zasadnutia naplánovaného najneskôr na 29. decembra,“ uviedla vo vyhlásení agentúra, ktorá je príslušným regulačným úradom EÚ. (afp, tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať