Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Pellegrini vláde odporučí, aby dala J&T Real Estate aj HB Reavis výnimky pre ich stavby

Pokračovanie Eurovea II aj s vežou nad 160 metrov. Vizualizácia – J&T Real Estate
Pokračovanie Eurovea II aj s vežou nad 160 metrov. Vizualizácia – J&T Real Estate

Podľa podpredsedu vlády ministri o osvedčení pre veľkých developerov rozhodnú do polovice decembra.

Podpredseda vlády Peter Pellegrini dáva jasne najavo, že je za to, aby developeri J&T Real Estate a HB Reavis získali štatút významnej investície pre svoje projekty v Bratislave.

„Musíte mať odvahu a povedať, čo si myslíte. Ja osobne si myslím, že by to Bratislave pomohlo a želám si, aby Bratislava rozkvitala. Poďme do toho a urobme to, ale tak, aby boli dodržané všetky parametre,“ povedal Pellegrini na HN Clube Hospodárskych novín.

Potvrdil, že už sú v závere posudzovania žiadostí a do Vianoc by malo byť jasné, či developeri štatút získajú. „Dúfam, že rozhodnutie padne do polovice decembra, to je posledný termín.“

Pellegrini hovorí, že ak investori splnia podmienky a podľa neho to vyzerá tak, že ich aj splnia, vláde odporučí, aby im štatút schválila.

Pridáva aj pár svojich argumentov: Hlavné mesto sa musí rozvíjať skokovo, inak nemôže súperiť s Viedňou a Budapešťou, v Bratislave nevieme urobiť ani kongres pre 1500 ľudí a takmer sme nemali čo ponúknuť liekovej agentúre. Hovorí tiež, že takýmto rozhodnutím by sa zamedzil priestor na potenciálnu korupciu.

„Mám obavu, že hystéria, ktorá sa okolo toho spustila, môže zneistiť členov vlády tak, že by sa vláda mohla rozhodnúť aj opačne,“ povedal Pellegrini.

Investori žiadajú výnimky pre viaceré stavby, ktoré prepoja obe strany Dunaja a majú sa na ne minúť postupne spolu zrejme dve miliardy eur. Pellegrini hovorí, že dve miliardy je vážna vec, ktorá môže zmeniť obraz Bratislavy.

J&T Real Estate si pýta osvedčenie pre projekt Spojenej Bratislavy, čo sa prezentuje najmä ako projekt Eurovea 2, Nové Lido na petržalskej strane a nová električková trať, no okrem toho je to napríklad aj pokračovanie vežiakov Panorama City a HB Reavis pre projekt Stanica Nivy, teda pre autobusovú stanicu, ale aj lanovku a pár ďalších projektov.

A čo mesto?

Pellegrini hovorí, že mu nie je jedno, čo si o osvedčení myslia poslanci mesta, ale zákon vláde neprikazuje, aby sa na to pýtala samosprávy. Pripúšťa, že do budúcnosti treba zákon prekopať, lebo pôvodne mal byť na výstavbu diaľnic a závodov.

„Zo slušnosti, keďže je to investícia na pôde hlavného mesta, obrátil som sa na pána primátora, aby povedal, čo si o tom myslí.“

Bratislave má byť podľa neho venované celé jedno rokovanie vlády, na ktoré príde aj primátor, aj starostovia mestských častí.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal hovorí, že keby Bratislava mala peniaze a tie správne kompetencie hlavného mesta, takáto situácia nenastane. Vraví tiež, že je to vláda, ktorá si zobrala túto kompetenciu aj zodpovednosť a že mesto ani primátor nevedia zaručiť tento proces. Nechce, aby sa mesto dostalo do podobnej situácie ako pri hlavnej stanici, ktorá nie je doteraz zrekonštruovaná.

„Samozrejme, vítame investície, pretože Bratislava nemá na to zdroje. Ale bianko šeky vydávať nemôže. Mám povedať teraz áno na základe žiadosti, ktorá má pár strán? Ale kto zaručí, že sa bude zachovávať verejný záujem, kto zaručí participáciu Bratislavčanov, kto toto všetko zoberie na seba?“ pýtal sa bratislavský primátor na HN Clube.

Mestské časti so štatútom nesúhlasia

Pellegrini hovorí, že má aj stanoviská starostov mestských častí aj župy. „Samozrejme, evidujem aj aktivity mestských poslancov alebo mestských častí, ale nemali by mať pre rozhodovanie zásadný vplyv,“ povedal.

Petržalka, Ružinov a aj Staré Mesto povedali, že so štatútom významnej investície nesúhlasia. Projekty podľa nich neprešli dôkladnou odbornou oponentúrou a pripomienkovaním z hľadiska urbanizmu, dopravy architektúry a životného prostredia.

Nesrovnal zároveň podpísal uznesenie mestského zastupiteľstva, v ktorom mu poslanci prikazujú, aby bez ich súhlasu nepodporil požiadavky developerov žiadajúcich o výnimky cez takzvaný štatút významnej investície.

Ktoré projekty zahŕňajú žiadosti o významnú investíciu:

J&T Real Estate: Je to časť projektov v Lide, električka v Lide a vetva Košická, pokračovanie a rozšírenie Eurovey, projekty pracovne volané Triangel 1 a Triangel 2 (jeden je priamo pri Eurovei vedľa Národného divadla, druhý je pri styku Eurovey so Šafárikovým námestím, dnes je tam parkovisko). Ďalej je to projekt Klingerka 2, pokračovanie Panorama offices – ďalšia budova. Súčasťou žiadosti nie je River park 2.

HB Reavis: Ide o projekt Stanica Nivy – Smart City. Spolu ide o šesť území a nadzemnú elektrickú dráhu. Súčasťou projektu je nová autobusová stanica, dva parkovacie domy – jeden na Nivách, druhý pri ekonomickej univerzite, ďalej v žiadosti sú aj pozemky bývalého podniku Ryba (má tam byť multifunkčná budova), pozemok na rohu Košickej a Mlynských nív, aj tretina Lida na petržalskej strane. Všade tam majú vzniknúť nové projekty. Súčasťou žiadosti nie je Twin City Tower. Zdroj: spoločnosti

Dnes na DennikE.sk

  • Štrajk: Trnavská PSA musela priebežne zastavovať výrobu, pre blokádu hraníc počas štrajku autodopravcov
  • Vláda: Ministri dnes rozhodnú o zvýšení kúpnej ceny za Národný futbalový štadión
  • Aerolínie: British Airways zrušili pre koronavírus lety do pevninskej Číny
  • Ekonomický newsfilter: Kmotrík chce za štadión viac, zvýšenie ceny štátu neprinesie úžitok
Zdieľať

Jaroslav Haščák by chcel vyzerať ako normálny podnikateľ, ale nie je

Jaroslav Haščák počas prestávky súdneho pojednávania. Foto N - Tomáš Benedikovič
Jaroslav Haščák počas prestávky súdneho pojednávania. Foto N – Tomáš Benedikovič

Jaroslav Haščák by chcel vyzerať ako normálny podnikateľ, ale nie je, píše Konštantín Čikovský v texte o kariére šéfa Penty. „Možno napokon vykľučkuje zo všetkého tak, že ostane na slobode. Nebude sa však môcť čudovať, že o jeho vine dnes už nepochybuje nikto.“

Minúta po minúte

Zdieľať

Trnavská automobilka PSA musela pre štrajk autodopravcov priebežne zastavovať výrobu na jednotlivých prevádzkach. Dôvodom sú zablokované kamióny s dielcami, ktoré zostali stáť na hraničných priechodoch. Situácia sa môže ďalej komplikovať.

K prerušeniam produkcie došlo v utorok večer, informoval hovorca PSA Peter Švec.

Kamióny so súčiastkami stáli najmä na hraniciach s Poľskom, ale aj s Českom a Maďarskom. PSA sa dielcami čiastočne predzásobila.

„Problém sa pre nás komplikuje aj tým, že nielen kamióny od dodávateľov k nám, ale aj kamióny k dodávateľom sa teraz nevedia dostať,“ približuje Švec.

Únia autodopravcov Slovenska v utorok obnovila protestné zhromaždenia na hraničných priechodoch a blokuje ich. Tvrdí, že vláda odmieta akceptovať jej požiadavky a k dohode nedošlo. (tasr)

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Kmotrík pýta od vlády za štadión znova viac, rozumné je trvať na starej cene +

  • Panika trhov z čínskeho vírusu sa zmenšila
  • Autobusári nezískali od Luntera novú zmluvu a ustúpili
  • Avast si poškodil meno, predával podrobné dáta o užívateľoch
Zdieľať

Trnavská automobilka PSA tvrdí, že pre štrajk autodopravcov hrozí zastavenie výroby. Dôvodom sú podľa hovorcu Petra Šveca blokované kamióny na hraniciach, predovšetkým z Poľska.

Zdieľať

Mesto Ružomberok zakázalo protest autodopravcov. Polícia tvrdí, že akcia sa koná na nebezpečnom mieste a v zlom počasí.

Celé stanovisko mesta:

Zástupcovia mesta Ružomberok v neskorých hodinách 28. 1. 2020 podpísali rozhodnutie, ktorým sa zakazuje zhromaždenie Únie autodopravcov Slovenska, ktoré sa koná 28. 1. 2020 v meste Ružomberok.

Mesto Ružomberok tak konalo na základe podnetu Okresného riaditeľstva policajného zboru v Ružomberku zo dňa 28. 1. 2020 s poukazom na ustanovenie o zhromažďovacom práve. Vzhľadom na nepriaznivé poveternostné podmienky OR PZ vyhodnotilo, že zhromaždenie sa koná na nebezpečnom mieste, kde účastníkom hrozí závažné nebezpečenstvo pre ich zdravie. So zreteľom k nedostatočnej viditeľnosti, hustému sneženiu vzniklo riziko ohrozenia zdravia účastníkov zhromaždenia, ale aj okolo jazdiacich vodičov vozidiel. Zhromaždenie sa vykonáva v mieste, kde vzhľadom ku klimatickým podmienkam dochádza k výraznému obmedzeniu dopravy, bezpečnému prejazdu vozidiel záchranných zložiek, prejazdnosti vozidiel údržby a situácia je momentálne v závažnom rozpore so záujmom obyvateľstva. Takéto zhromaždenie môže závažným spôsobom ohroziť život a zdravie obyvateľov.

Mesto Ružomberok sa vo svojom rozhodnutí opiera aj o niektoré závažné nedostatky oznámenia zo strany únie autodopravcov. Dňa 28. 1. 2020 bolo mestu v ranných hodinách doručené oznámenie o konaní zhromaždenia. Podľa zákona o zhromažďovacom práve je zvolávateľ povinný zhromaždenie písomne oznámiť obci tak, aby obec oznámenie dostala aspoň 5 dní pred dňom jeho konania. Zároveň v oznámení, ktoré mesto dostalo v ranných hodinách dňa zhromaždenia, neboli uvedené údaje o účele zhromaždenia a predpokladanom čase jeho ukončenia, údaje o predpokladanom počte účastníkov zhromaždenia a iné.

Uvedené dôvody sú právne relevantnými dôvodmi na zakázanie verejného zhromaždenia dňa 28. 1. 2020 v meste Ružomberok. Proti tomuto rozhodnutiu nemožno podať odvolanie.

Zdieľať

Národná banka Slovenska tvrdí, že žiadne hromadné prepúšťanie nechystá, o prácu má prísť asi desať zamestnancov. „Začali sme proces reštrukturalizácie. Nie je to hromadné prepúšťanie.“

Informáciu o možnom hromadnom prepúšťaní, ktoré by sa mohlo dotknúť 79 ľudí, priniesol Index. Vychádzal z informácie ústredia práce, ktoré Indexu napísalo, že evidujú nahlášku od zamestnávateľa, ktorý vykonáva „činnosti centrálnej banky“.

Túto činnosť na Slovensku vykonáva iba Národná banka Slovenska.

„Národná banka Slovenska začala proces reštrukturalizácie. Nie je to hromadné prepúšťanie. Týka sa úseku obozretného dohľadu a úseku regulácie a ochrany finančných spotrebiteľov k 1.3. 2020. Predpokladáme, že sa reštrukturalizácia dotkne približne desiatich zamestnancov,“ uviedla NBS v stanovisku, ktoré poskytla Denníku E.

Podľa poslednej správy o výsledku hospodárenia NBS ku koncu roka 2018 zamestnávala 1110 ľudí.

Zdieľať

SAD Zvolen sa v stredu nezúčastní na rokovaní s vedením Banskobystrického kraja. Členovia predstavenstva firmy to oznámili v liste predsedovi kraja Jánovi Lunterovi. (tasr)

Zdieľať

Philips zvažuje predaj divízie domácich spotrebičov, ktorá vyrába napríklad kávovary, vysávače alebo čističky vzduchu. Po oddelení divízií na výrobu osvetlenia a spotrebnej elektroniky sa sústreďuje najmä na zdravotnícke technológie.

Tržby Philipsu z predaja domácich spotrebičov vlani dosiahli 2,3 miliardy eur. K predaju divízie by mohlo dôjsť do polovice roka 2021.

„Táto divízia nie je strategicky vhodná pre našu budúcnosť ako lídra v oblasti zdravotníckych technológií,“ cituje Reuters šéfa Philipsu Fransa van Houtena.

Celkové tržby Philipsu vlani poskočili o 4 % na 19,5 miliardy eur.

Zdieľať

Ryanair varoval pred prepúšťaním pilotov a palubného personálu a zatváraním ďalších základní. Dôvodom hroziacich reštrikcií je opätovný odklad dodávok uzemnených lietadiel Boeing 737 Max. Letecká spoločnosť očakáva prvé kusy na jeseň.

Dopravca v internom dokumente uvádza, že prvé stroje 737 Max by mohol prevziať najskôr v septembri alebo októbri, píše Reuters.

Ryanair sa spoliehal na to, že ich bude mať k dispozícii v júni a zaradí ich do letového plánu na letnú sezónu.

Lietadlá 737 Max boli najpredávanejším modelom z flotily Boeingu. Regulátori po celom svete ich odstavili vlani v marci po dvoch tragických nehodách zapríčinených softvérovou chybou stroja.

Ryanair disponuje viac ako 450 lietadlami. Od Boeingu má objednaných 210 strojov 737 Max.

Boeing očakáva, že regulátori povolia návrat problematického lietadla do prevádzky zhruba v polovici roka.

Zdieľať

Bankári v priemere odhadujú, že slovenská ekonomika v tomto roku porastie o 2,2 %. Nominálne mzdy by sa mali zvýšiť o 7,9 %, po zohľadnení inflácie o viac ako 5 %. Nezamestnanosť by na konci roka mala dosiahnuť 5,8 %.

Komerčné banky svoje odhady pravidelne zasielajú Národnej banke Slovenska (NBS), ktorá následne zverejňuje priemer a rozpätie ich odhadov.

Pokiaľ ide o tohtoročný rast nášho HDP, odhady bankárov sa pohybujú medzi 2,1 až 2,3 %. V rovnakom intervale sa pohybovali aj v decembri.

Bankoví analytici vo svojich prognózach rátajú s tým, že v roku 2021 sa rast ekonomiky mierne spomalí. V priemere odhadujú jej rast o 1,9 %.

Ku koncu budúceho roka by mala zamestnanosť dosiahnuť 0,3 %, miera nezamestnanosti by mala byť na úrovni 6 percent a nominálne mzdy by mali rásť päťpercentným tempom.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať