Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Z Dunajskej Lužnej do Auparku za 28 minút aj v špičke, vlaky v Bratislave podľa Sygicu zrýchlia dopravu

Vlaky by mohli odľahčiť dopravu v Bratislave. Foto N – Tomáš Benedikovič
Vlaky by mohli odľahčiť dopravu v Bratislave. Foto N – Tomáš Benedikovič

Obyvatelia Dunajskej Lužnej bývajú iba kúsok od Bratislavy, no na to, aby stihli ráno prísť včas do práce v hlavnom meste, si musia privstať aj o hodinu. Do kolóny sa dostanú prakticky hneď po odbočení z vedľajšej cesty na hlavnú a ani ďalej sa cesta veľmi neuvoľní.

Cesta domov do Lužnej je v poobednej špičke rovnaká. Takmer všetci, ktorí cestujú týmto smerom z Bratislavy, sa zlievajú do chaotickej masy áut pod Prístavným mostom. Kolóna sa hýbe krokom, prichádzajú ďalšie autá, ktoré sa už nemajú kam zmestiť a dvojprúdovku rozšíria o ďalšie dva pruhy po krajniciach.

Dunajská Lužná je typický bratislavský satelit, ktorý sa nafúkol nad možnosti obce a okolitej infraštruktúry. Tisíce migrujúcich ľudí v autách tak každý deň nutne znehybnia dopravu v okolí.

Obyvatelia nemajú veľmi na výber, prímestské autobusy stoja v kolónach spolu s autami a znamenajú ďalšie zdržania na zastávkach a prestupy, vlaková stanica je od centra obce ďaleko, vlaky sú preplnené a rovnako znamená ďalšie prestupy v Bratislave.

Sieť mestských vlakov podľa Sygicu.

Mestské vlaky ušetria cestujúcim čas

Slovenská IT firma Sygic chce na príklade kolabujúcej dopravy v Dunajskej Lužnej ukázať, ako by cestujúci vo verejnej doprave mohol výrazne ušetriť čas v porovnaní s jazdou v aute. Pre analýzu využíva simulačný model, ktorý porovnáva reálne časy dojazdu autom a MHD s využitím veľmi presných dát o dopravných zdržaniach.

Riešením je podľa Sygicu vytvorenie siete mestských a prímestských vlakov, ktoré by boli výhodnejšou alternatívou k autu. Sygic na ich modeli so sieťou mestských a prímestských vlakových tratí vypočítal, že pri ceste z Lužnej do šiestich najväčších biznis centier by cestujúci v priemere ušetril približne štvrť hodinu.

So železničnou stanicou Filiálka, o ktorej často hovoria aj župní kandidáti, Sygic pri výpočtoch nerátal. „Zvažovali sme, či tú tému otvoriť, ale povedali sme si, že použijeme koľajovú dopravu, ktorá už existuje a vyžadovala by si minimálne náklady,“ vraví Radim Cmar zo Sygicu.

Jedna z kľúčových tratí je Kvetoslavov-Dunajská Lužná-Hlavná stanica, kde už RegioJet ohlásil vstup do integrovanej dopravy a vytvorenie dvoch nových zastávok priamo v mestskej časti Ružinov. Druhá trasa vedie zo Senca cez Hlavnú stanicu až do Devínskej Novej Vsi.

Zo severu z Pezinka by mala ísť cez Nové Mesto linka až po Rusovce, menší záber by mala štvrtá trasa, ktorá by obslúžila Hlavnú stanicu, Astronomickú a Euroveu.

Do šiestich najväčších biznis centier by sa podľa Sygicu dostali cestujúci z Lužnej výrazne rýchlejšie vlakmi.

Vlaky by mali v rannej špičke výhodu

Sygic meral čas dochádzania do šiestich veľkých biznis centier, kde je v špičke najväčšia mobilita. „Tento systém chce pokryť reálnu mobilitu a tá je v rannej špičke definovaná biznis centrami,“ hovorí Cmar.

Už zapojenie RegioJetu podľa prepočtov Sygicu zrýchli prepravu z Lužnej oproti autu, no maximálne do desať minút. Pri sprevádzkovaní štyroch navrhovaných koľajových trás by bola úspora času dva- až trikrát väčšia.

Napríklad cesta z Lužnej na Nivy trvá autom v rannej špičke asi 45 minút, autobusovou dopravou ešte dlhšie. Pri ceste RegioJetom a MHD by trasa trvala o 5 minút kratšie.

Najvýraznejší rozdiel by sa prejavil až po sprevádzkovaní lokálnych vlakov, ktoré by spolu s MHD rovnakú vzdialenosť zvládli o 16 minút rýchlejšie.

V porovnaní s autom by sa mestskými vlakmi a MHD dostali najrýchlejšie obyvatelia Lužnej, ktorí pracujú v biznis centre na Patrónke. Pri ideálnej premávke tento 24-kilometrový úsek zvládne auto za 28 minút, v špičke trvá cesta dvakrát toľko. Sygic tvrdí, že mestskými vlakmi by na Patrónku prišli cestujúci už za 34 minút.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Je to iba prvé riešenie

Sygic na podobné výpočty využíva superpočítač v Ostrave s výkonom asi 50-tisíc notebookov. V modeli rátali s najideálnejším prípadom, keď by počas špičky jazdili vlaky s veľmi hustými, asi minútovými intervalmi. Ak by boli napríklad desaťminutové, cesta by sa mohla natiahnuť o ďalších päť minút, no podľa Sygicu sa grafikony dajú zosúladiť tak, aby bolo zdržanie čo najmenšie.

„Nevieme ešte povedať, že toto je najlepšie riešenie, ale to, čo sa ponúkalo, sme nahodili a vidíme, že už teraz je to veľké zlepšenie,“ hovorí Cmar.

Problém podľa Cmara je, že síce týmto modelom zrýchlia dopravu pre asi 40-tisíc obyvateľov na Žitnom ostrove, no tí sa ešte musia k vlakovej stanici nejako dostať.

„Autobusy by mali pôsobiť ako privádzače ku koľajovej doprave. Potom treba riešiť záchytné parkoviská, ktoré by v Lužnej museli mať niekoľko tisíc miest,“ hovorí Cmar.

Sygic hovorí, že vie na dátach overiť akúkoľvek alternatívu, ktorú mesto naplánuje ešte skôr, ako na projekt minie peniaze. IT firma tvrdí, že dokáže vypočítať možnosti, ako zrýchliť cestovanie pre každého obyvateľa, a v budúcnosti by chceli mestám pomáhať s navrhovaním najoptimálnejšej infraštruktúry, s novými linkami alebo zmenami grafikonov.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Mesto aj železnice niečo podobné plánovali

Mestské vlaky a Filiálka sú dlhodobá agenda primátora Iva Nesrovnala. Mesto už v roku 2015 hovorilo o siedmich nových zastávkach, ktoré by mohli cestujúci využívať na existujúcich tratiach, ktoré by slúžili ako nový druh MHD.

Železnice začali pripravovať projekty pre každú novú zastávku, no doteraz sa rozšírenie siete prestupových bodov nikam neposunulo. Nové zastávky boli naplánované jednoducho, išlo by najmä o čiastočne zastrešené peróny s bezbariérovým prístupom či cyklostojanmi.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) tento rok v apríli robila pokusné jazdy na nevyužívaných tratiach, jedna z nich bola aj od Nového Mesta cez Prístavný most až do Petržalky, kam osobné vlaky už niekoľko rokov nejazdia.

Zatiaľ však stále nie je jasné, ako sa železnice k mestským vlakom postavia. Pre ich budúcnosť bude kľúčová štúdia dopravného uzla Bratislava. Pôvodne mala byť hotová tento rok, no termín sa posunul až na máj budúceho roka.

Železnice tvrdia, že o projekte Sygicu nevedia, no rady sa s ním zoznámia a preštudujú ho ako každý iný podnet cestujúcich. Sprevádzkovanie vlakov na štyroch trasách je podľa železníc v obmedzenej miere možné.

„Každoročne to navrhujeme ministerstvu dopravy, ktoré si u nás tieto výkony objednáva. Treba však objektívne povedať, že takáto verejná doprava je vždy spolufinancovaná z peňazí zo štátneho rozpočtu, ktorý má svoje limity a obmedzenia,“ vraví hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Aby mestské vlaky mohli fungovať, musela by sa podľa neho rozšíriť kapacita železničnej siete. To by umožnilo zvýšiť počet vlakov, ktoré traťou prejdú za určitý čas.

Treba tiež vybudovať nové zastávky a prestupné terminály. Úpravu infraštruktúry by museli podľa Kováča zastrešiť Železnice Slovenskej republiky a posilnenie liniek zasa závisí od objednávateľov, teda ministerstva dopravy alebo župy.

„Sme presvedčení, že takýto krok by prispel k dostupnosti železničnej dopravy pre cestujúcich a taktiež zatraktívnil Integrovaný dopravný systém v Bratislavskom kraji,“ hovorí Kováč.

Mesto tvrdí, že ani ono o návrhu od Sygicu zatiaľ nevie, no koľajová doprava je podľa primátora kľúčové riešenie pre stabilné zlepšenie dopravy. „Preto hlavné mesto rekonštruuje električkové radiály, buduje nové trate a modernizuje MHD. Na druhej strane tlačí na vládu a príslušné štátne inštitúcie, aby rovnako posilňovali a rozvíjali koľajovú dopravu v Bratislave,“ vraví Marek Papajčík z tlačového oddelenia magistrátu.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Vláda schválila návrh rozpočtu, deficit má byť pol percenta. Rozpočet už dostal prívlastok „kreatívny“

Peter Kažimír a Ladislav Kamenický ešte v čase, keď bol Kamenický poslancom a Kažimír ministrom. Foto – TASR
Peter Kažimír a Ladislav Kamenický ešte v čase, keď bol Kamenický poslancom a Kažimír ministrom. Foto – TASR

Vláda zverejnila návrh rozpočtu na budúci rok:

  • Plán deficitu na budúci rok je hlboko pod odhadom ostatných analytikov.
  • Tento rok plánuje vláda deficit 0,7 % HDP, plán bol 0 %. Ani týmto číslam ministerstva financií iní analytici neveria.
  • Zlé sú aj spresnené čísla za rok 2018. Slovensko podľa nich zostalo v sankčných pásmach dlhovej brzdy.
Zdieľať

Telefóny vymeníte a internet sa zrýchli. Kedy a za koľko ovplyvní aj štátny úrad cez aukciu, hovorí jeho bývalý šéf

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

5G prinesie rýchlejší internet a nové telefóny. „Ak si dnes dokážete stiahnuť nejaký film v HD za niekoľko minút, tak pri 5G si ho stiahnete za niekoľko sekúnd,“ opisuje bývalý šéf telekomunikačného úradu Branislav Máčaj. Kedy to bude a koľko budú nové technológie stáť, ovplyvnia aj detaily štátnej aukcie.

Minúta po minúte

Zdieľať

Minister Kamenický priznal, že zostavovanie rozpočtu na roky 2020 až 2022 nebolo jednoduché. Na rozdiel od rozpočtu v roku 2016 bude na jeho schválenie potrebná dohoda troch koaličných strán, koalícia však v parlamente už nemá väčšinu.

„Víťazmi rozpočtu sú zdravotníctvo a sociálne veci,“ povedal Kamenický.

Video: Premiér Pellegrini a minister Kamenický o schválenom rozpočte a o komunikácii Kočnera a Trnku

Viac k téme: Vláda schválila návrh rozpočtu, deficit má byť pol percenta. Rozpočet už dostal prívlastok „kreatívny“

Zdieľať

Pellegrini o rozpočte na rok 2020: Ide o kompromisný rozpočet, stále však so silným sociálnym akcentom. „Kompromis vychádza z toho, že napriek spomaleniu ekonomiky nemienime šetriť na našich občanoch, rezervy hľadáme v úsporách v spravovaní štátu.“

„Čelíme spomaleniu ekonomiky, ale zatiaľ by som nehovoril o kríze.“

Zdieľať

UniCredit bude pýtať úroky za vklady nad 1 milión eur

Talianska banka UniCredit zavedie negatívne úrokové sadzby pre klientov s vkladmi vyššími ako 1 milión eur. Znamená to, že za úložky nad touto hranicou budú musieť klienti banke platiť namiesto toho, aby im nabiehali úroky v ich prospech.

Negatívne úroky zavedie UniCredit od budúceho roka, informuje Reuters. Stane sa tak zrejme prvou veľkou bankou v eurozóne, ktorá týmto spôsobom „spoplatní“ vklady.

Podľa skoršieho vyjadrenia šéfa UniCredit Jean-Pierra Mustiera sa mali negatívne úroky týkať vkladov už od 100-tisíc eur.

Záporné sadzby na vkladoch sa dotknú zhruba 0,1 percenta zákazníkov UniCredit. Banka im zároveň ponúkne alternatívne spôsoby investovania.

Prečo sa to deje:

  • ECB v septembri ponorila depozitnú sadzbu hlbšie do záporného pásma:  z −0,4 % na −0,5 %. To znamená, že komerčné banky jej budú platiť ešte viac za držanie svojich vkladov;
  • centrálna banka chce podporiť ekonomiku a primäť banky k tomu, aby nedržali peniaze na účtoch, ale ich dávali do obehu;
  • negatívne úrokové sadzby znižujú ziskovosť bánk. Napriek tomu sa zatiaľ len niekoľko menších bánk v eurozóne rozhodlo presunúť súvisiace náklady na klientov.

UniCredit je najväčšia talianska banka, zároveň je najväčšou bankou v Rakúsku a kontroluje aj výrazné podiely na trhu viacerých krajín východnej Európy.

Takmer 50 percent tržieb UniCredit pochádza z Talianska, zhruba 20 percent generuje v Nemecku, 9 percent v Rakúsku a približne 22 percent v ďalších európskych krajinách.

Kto zavádza záporné úroky:

Od novembra chce spoplatniť vklady bohatých klientov švajčiarska banka UBS. Tým, ktorí si u nej vo Švajčiarsku uložia viac ako 2 milióny frankov, plánuje zaviesť úrok 0,75 percenta.

Jednou z prvých krajín, ktoré zaviedli negatívne úroky, je Dánsko. Naposledy ich avizovala Spar Nord ako tretia miestna banka v poradí.

Podobné opatrenia prijali aj dánska Jyske Bank a nemecká Berliner Volksbank.

Zdieľať

Návrh rozpočtu opäť obsahuje daňové príjmy nesystémovo navýšené o vplyv zavedenia e-kasy a tzv. nanomarkerov, teda identifikačnej látky na označovanie minerálnych olejov. Upozornila na to rozpočtová rada, ktorá sa chce na to pýtať ministerstva financií.

Zdieľať

OĽaNO chce iniciovať mimoriadny finančný výbor k návrhu rozpočtu na budúci rok, podľa nich je návrh „klamstvom“. Opozičná strana pripomína, že Kažimír už ako guvernér NBS odhadol, že deficit rozpočtu v budúcom roku bude vo výške 1,5 %, no jeho nástupca – minister financií Kamenický predložil návrh rozpočtu s deficitom 0,5 %.

Zdieľať

Typická slovenská domácnosť disponovala v roku 2017 o 40 % vyšším čistým bohatstvom ako v roku 2014, no takmer celá táto zmena bola spôsobená rastom cien nehnuteľností. Vyplýva to v poradí z tretieho zisťovanie finančnej situácie domácností, ktoré urobila Národná banka Slovenska.

Zisťovanie finančnej situácie domácností sa uskutočnilo v roku 2017. Z neho vyplýva, že drvivá väčšina rastu aktív bola spôsobená zvýšením celkovej hodnoty hlavného bývania. Navyše, hodnota ďalších nehnuteľností (pozemkov, chát, druhých nehnuteľností a pod.) tiež stúpla.

Zvyšok nového čistého bohatstva pripadá najmä na iné reálne aktíva ako napríklad autá, podnikanie či cennosti a v menšej miere na finančné aktíva.

„Na druhej strane, optimizmus slovenských domácností sa prejavil výrazným zvýšením zadlženia. Zdrojom nových investícií do nehnuteľností boli najmä úvery na bývanie, ktoré u typickej domácnosti s dlhom vzrástli o vyše 10-tisíc eur,“ uviedla Národná banka.

Čo ešte vyplýva zo zisťovania NBS:

  • Čisté bohatstvo je mierne vyššie vo všetkých vrstvách domácností.
  • Dlhodobo ostávame spoločnosťou s veľmi rovnomerným rozdelením bohatstva aj
    príjmov. Rovnako ako v iných krajinách je čisté bohatstvo o niečo menej rovnomerne rozdelené ako príjmy alebo spotreba potravín.
  • Domácnosti preferovali investície do reálnych aktív pred rozširovaním svojho portfólia finančných aktív. Vo vlastnom bývalo 88,8 % domácností (jeden z najvyšších podielov v Európe), čo tvorilo 70 % ich celkových aktív.
  • Finančné aktíva sú koncentrované v bankových vkladoch (70%). Štruktúra finančných aktív zostáva silne konzervatívna, aj keď zvyšných 30% finančných aktív je rovnomernejšie rozdelených medzi ďalšie produkty ako napríklad dlhopisy a podielové fondy. Stále však ide o zanedbateľný podiel na celkovom bohatstve.
  • Najvyššie príjmy majú podľa predpokladu domácnosti reprezentované osobou
    v strednom veku (45-54 rokov). Ak je zdrojom príjmov podnikanie a/alebo finančné investície, je veľká pravdepodobnosť, že sa domácnosť nachádza v najvyššej príjmovej kategórii.
  • Podiel zadlžených domácností ostáva stabilný (37 %), no výška dlhu zadlžených domácnosti vzrástla dvojnásobne. Zadlžené domácnosti sú však spravidla tie, ktoré majú vyšší príjem a vyššie čisté bohatstvo.
Zdieľať

Tripartita sa na príplatkoch nedohodla

Zamestnávatelia a odbory sa na dnešnej tripartite nedohodli na zmene príplatkov za prácu v noci a cez víkend od januára.

Minister práce Ján Richter sľúbil po schválení minimálnej mzdy, že príplatky sa v budúcom roku nezvýšia alebo porastú len mierne napriek tomu, že minimálna mzda sa zdvihne o vyše 11 % na sumu 580 eur.

Zamestnávatelia presadzovali, aby sa príplatky už od budúceho roku neodvíjali od minimálnej mzdy, ale od priemernej. Ďalší návrh hovoril o tom, že sa budú vypočítavať z priemernej mzdy, ale až od roku 2021. Treťou možnosťou bolo, že na príplatkoch sa nebude nič meniť.

Keďže sa odborári a zamestnávatelia nedohodli, parlament bude schvaľovať na októbrovej schôdzi novelu zákona o minimálnej mzde. Podľa nej sa bude minimálna mzda v roku 2021 vypočítavať ako 60 % priemernej. Či takto budú rásť od roku 2021 aj príplatky, o tom budú tiež rozhodovať poslanci.

Zdieľať

Rozpočet eurozóny sa podobá na eurofondy. Ministri financií eurozóny dospeli k dohode o detailoch „rozpočtového nástroja“ pre 19 členských štátov. Jej súčasťou sú aj silnejšie opatrenia na podporu krajín zasiahnutých náhlym ekonomickým šokom. (euractiv)

Zdieľať

Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení a Republiková únia zamestnávateľov označili návrh rozpočtu na rok 2020 za predvolebný, pretože sa neprijímali konsolidačné opatrenia. Kritizujú výšku deficitu a to, že výdavky rastú rýchlejšie ako príjmy.

K návrhu rozpočtu malo na pondelkovej tripartite výhrady aj Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS). Samosprávy sa napríklad obávajú zhoršenia stability hospodárenia.

Výška deficitu v tomto roku má byť 0,68 % HDP a v budúcom roku má byť na úrovni 0,49 %.

Odborári a Asociácia priemyselných zväzov návrh rozpočtu odsúhlasili. (tasr)

Viac o návrhu rozpočtu čítajte tu.

Zdieľať

Vyrovnanému rozpočtu nikto neverí, je len marketingom tejto vlády a zahmlievaním skutkovej podstaty, hovorí bývalý ekonóm Inštitútu finančnej politiky a expert PS/Spolu na financie Ján Remeta.

„V rokoch 2021 a 2022 si ministerstvo stanovilo cieľ vyrovnaného rozpočtu, ale samo priznáva, že nevie, ako ho dosiahnuť. Preto pre budúcu vládu necháva v rozpočte odkaz, že na to, aby bolo hospodárenie vlády vyrovnané, predsa len bude potrebné zrealizovať ďalšie dodatočné opatrenia vo výške 0,75 %, resp. 1,15 % HDP pre roky 2021 a 2022. A to nehovoriac o ďalších rizikách,“ povedal Remeta o návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2020 až 2022.

Viac o rozpočte čítajte tu.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať