Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Dankovi ľudia pri najväčšom vojenskom nákupe obišli vládu, v tichosti objednali fínske vozidlá

Fínske transportéry, ktoré sa páčia SNS, má vo výzbroji susedné Poľsko, ktoré ich vyrába doma pod licenčným označením Rosomak. Niekoľko rokov ich nasadzovalo aj v Afganistane. Foto – BAE
Fínske transportéry, ktoré sa páčia SNS, má vo výzbroji susedné Poľsko, ktoré ich vyrába doma pod licenčným označením Rosomak. Niekoľko rokov ich nasadzovalo aj v Afganistane. Foto – BAE

Doteraz najväčší zbrojný obchod od vzniku samostatného Slovenska sa začína meniť v čím ďalej, tým väčší zmätok.

Minister obrany za SNS Peter Gajdoš v piatok prvýkrát potvrdil, že plánuje prezbrojiť armádu osemkolesovými obrnenými vozidlami, ktoré budú postavené na podvozku fínskych transportérov Patria.

Zmluvu na nákup vozidiel ešte neuzavreli, podľa Gajdoša je však už podpísané takzvané memorandum o porozumení s fínskym ministerstvom obrany. Na memorandum nadväzuje aj technická dohoda, podľa ktorej majú slovenské a fínske firmy takéto vozidlo vyvíjať.

V súčasnosti vzniká dokonca už aj prototyp nového vozidla, ktorý by mohol byť hotový do konca roka. „Fínsku stranu sme požiadali o odtajnenie tejto dohody, pretože nechceme nič tajiť,“ dodal.

Tieto dokumenty by sa mali stať základom finálneho kontraktu, ktorý má spočívať v nákupe celkovo 81 obrnených vozidiel za viac než 400 miliónov eur.

Utajené aj pred štátnym tajomníkom

Dokumenty sú podľa informácií Denníka N podpísané už niekoľko týždňov. Na takéto kroky však Gajdoš nemal poverenie od vlády. Naposledy v máji mu vláda schválila materiál, podľa ktorého má „analyzovať všetky možnosti a na základe záverov stanoviť najvýhodnejší spôsob obstarania“.

Nepíše sa tam nič o tom, že majú byť podpísané memorandá s Fínmi, ani to, že by sa mal začať vyvíjať prototyp vozidla.

O dohodách nevedel ani štátny tajomník ministerstva obrany za Most-Híd Róbert Ondrejcsák. „Nemôžem sa vyjadriť, nič o tom neviem,“ povedal Ondrejcsák.

Finta so štátnym podnikom

Obchod pripravoval tím ľudí, na ktorých dohliadal priateľ Andreja Danka a generálny tajomník služobného úradu ministerstva Ján Hoľko. Podľa jeho interpretácie nepotrebovali na doterajšie kroky súhlas vlády.

Celý projekt totiž zverili štátnemu podniku Konštrukta Defence z Dubnice nad Váhom a ten začal robiť spoločný vývoj s fínskou zbrojovkou Patria. Aj v týchto dňoch je na rokovaniach vo Fínsku šéf tohto podniku Roman Ušiak, ktorý má za projekt zodpovedať.

„Vláda nám nemusí nič schváliť, pokiaľ ide o projekt dvoch súkromných spoločností. Všetko prebieha podľa zákona,“ povedal Hoľko.

Konštrukta Defence v skutočnosti nie je súkromnou firmou, ale firmou stopercentne vlastnenou štátom. V zbrojných kruhoch sa špekuluje, že už poslala Fínom aj niekoľko stoviek tisíc eur na vývoj spoločného vozidla.

Ministerstvo však kategoricky poprelo, že by boli vyplatené akékoľvek peniaze. „Nie je to pravda,“  zdôraznil minister.

Vedenie rezortu iba potvrdilo, že dohody s Fínmi obsahujú konkrétne ustanovenia, ako bude spoločný vývoj vyzerať. „Fíni dokončia vývoj svojho podvozka, aby bol prispôsobený našim podmienkam, a my dovyvíjame nadstavbu pre vozidlá,“ poznamenal Hoľko.

Ján Hoľko (v strede) je verejnosti takmer neznámy, v mnohých veciach však rozhoduje on a nie minister Peter Gajdoš (vpravo). Foto – MOSR

Gajdoš pod tlakom

Minister Gajdoš skúšal tento týždeň predložiť projekt transportérov na vládu a na bezpečnostnú radu štátu, ktorej členom je napríklad premiér či vybraní ministri. Materiál však musel dočasne stiahnuť. Ministri z ostatných koaličných strán Gajdoša požiadali, aby materiál dopracoval a za týždeň predložil znova.

„To je vážny materiál, preto rokovanie bolo prerušené. Tá debata sa začala a bude pokračovať budúci týždeň,“ povedala ministerka spravodlivosti za Most-Híd Lucia Žitňanská.

Ministri za Smer či za Most-Híd sa pred novinármi tvárili, že ide o štandardný proces – materiál je vraj len veľmi hrubý, preto si ho potrebujú poriadne prečítať.

„Je veľmi dobre spracovaný, ale je natoľko obsiahly, že mnohí z nás mali záujem si ho ešte pozrieť,“ povedal k tomu minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD).

V skutočnosti prišli Gajdošovi s Hoľkom viaceré pripomienky od ministerstiev financií, vnútra či zahraničných vecí. Zrejme aj preto musel Gajdoš tento materiál dočasne stiahnuť, hoci novinárom tvrdil, že to bolo jeho vlastné rozhodnutie.

Tento tlak ho zrejme primal aj k tomu, že v piatok o dohodách s Fínmi prvýkrát informoval novinárov. Doteraz totiž odmietal poskytovať akékoľvek informácie, pokiaľ materiál neprejde vládou.

To, že schvaľovanie neprebieha úplne hladko, napokon vyplynulo aj z Hoľkových vyjadrení. „Prišli pripomienky z rôznych rezortov, ja som o tejto téme rokoval s úradníkmi z Útvaru hodnoty za peniaze z ministerstva financií, ktorí sa pýtali na úžitkovú hodnotu,“ vysvetlil Hoľko.

Zbrojári proti ministerstvu

V piatok proti ministerstvu dokonca vystúpili viaceré slovenské zbrojné firmy, zoskupené pod Združením bezpečnostného a obranného priemyslu (ZBOP), ktoré si doteraz svoje výhrady nechávali pre seba.

Združenie zverejnilo vyhlásenie, kde tvrdí, že sa s ním nikto o transportéroch nebavil. A to napriek tomu, že Gajdoš s Hoľkom zdôrazňujú, že projekt bude výhodný v prvom rade pre slovenský priemysel.

„Vzhľadom na to, že doposiaľ neboli oslovené firmy obranného priemyslu, ktoré sú schopné dodávky vozidiel realizovať, naše združenie považuje takéto konanie za diskriminačné,“ píše sa vo vyhlásení združenia, ktoré zastupuje viac než dvadsať firiem.

Prezident združenia Tibor Straka plánuje Ficovej vláde poslať aj list, v ktorom chce poukázať na to, že ministerstvo neskúmalo iné alternatívy, než sú dodávky vozidiel z Fínska.

Straka je zároveň manažérom zbrojnej skupiny MSM Group, ktorá ovláda vojenské podniky v Martine, Novákoch, na strednom Považí. Skupina MSM chcela ministerstvu ponúknuť licenčnú výrobu rakúskeho vozidla Pandur, ktorá by prebiehala na Slovensku, nikto ich však vraj v tejto veci neoslovil.

Skupina MSM ponúka armáde licenčnú verziu vozidla Pandur (pod označením Corsac), ktoré majú vo výzbroji aj Česi. Uvezie šesť vojakov a trojčlennú posádku. Vyzbrojené je 30 mm kanónom a guľometom. Foto N – Vladimír Šimíček

Dankovi ľudia v izolácii

Ešte pri žiadnom vojenskom nákupe sa nestalo, že by sa vedenie ministerstva ocitlo v takej izolácii, ako sa to teraz stalo nominantom SNS.

Gajdoša za tento postup kritizujú aj opozičné strany. „Všetko bolo upečené za niekoľko mesiacov, zvyšujú sa podozrenia, že sme opäť svedkami netransparentného konania,“ uviedol bývalý minister obrany za SaS Ľubomír Galko.

„Začalo byť zrejmé, že ministerstvo vodí ľudí za nos. Pred letom sa tvárilo, že vyberá najefektívnejší spôsob, a dnes priznalo, že už dávno má vybraného dodávateľa,“ uviedol vojenský analytik Martin Dubéci, ktorý pôsobí v strane Progresívne Slovensko.

Teraz bude záležať na tom, ako sa k nákupu postavia ostatné koaličné strany, zvlášť Ficov Smer. Premiér Robert Fico však v piatok na tlačovej konferencii vyjadril Dankovým ľuďom opatrnú podporu. Zopakoval, že pri transportéroch počíta s „európskym riešením“ a s čo najväčším zapojením slovenských firiem.

„Pokiaľ sa podarí tento trend naplniť, je to správna cesta a môžu sa začať dolaďovať technické detaily,“ dodal Fico s tým, že budúci týždeň sa vláda k nákupu vráti.

Nezvratný proces?

Je však otázka, či v tejto fáze by ešte bolo možné proces zvrátiť. Hoľko v piatok povedal, že prototyp fínsko-slovenského vozidla by mal ísť budúci mesiac na technické a vojskové skúšky. Následne by štátny podnik Konštrukta mal vozidlo ponúknuť ministerstvu, ktoré by ho formálne nakúpilo pre armádu.

Hoľko zároveň naznačil, že iný scenár – napríklad súťaž, ktorej by sa zúčastnili aj iní výrobcovia – si už nevie predstaviť. Takúto súťaž by totiž mohlo vyhrať zase len vozidlo na podvozku Patrie, pretože je vyvíjané priamo na mieru požiadavkám slovenskej armády.

„Ak vypíšeme súťaž, tak podmienky splní vozidlo, ktoré je vyvinuté na zákazku. Ten proces by sme tým len oddialili o pol roka,“ dodal Hoľko.

Druhá Ficova vláda plánovala nákup licenčnej verzie fínskych vozidiel, ktoré vyrába Poľsko pod označením Rosomak. Foto – Wikipédia

Pre armádu dobrá správa

Napriek problémom okolo objednávania na Slovensku môže byť pre samotnú armádu nákup vozidiel na podvozkoch Patria dobrým riešením.

Ide o odskúšané stroje, ktoré má vo výzbroji Chorvátsko, Švédsko, Poľsko či Južná Afrika. Napríklad Poliaci ich niekoľko rokov nasadzovali aj v tvrdých podmienkach v Afganistane.

Vo viacerých smeroch prekonávajú aj rakúske transportéry Pandur, ktoré núkajú slovenskí zbrojári ako alternatívu.

„Fínske vozidlá odvezú viac vojakov, majú vyššiu odolnosť proti pozemným mínam i lepšiu prejazdnosť v teréne. Pandur je však zase ľahší,“ vysvetlil pred časom vojenský analytik Vladimír Bednár.

Hoľko zároveň tvrdí, že projekt s Patriou bude výhodný aj z ekonomickej stránky. Fíni podľa neho súhlasili napríklad s tým, že kompletovanie vozidiel bude prebiehať na Slovensku, že slovenské firmy budú zabezpečovať dlhodobý servis.

Iní výrobcovia vraj na takéto podmienky neboli ochotní pristúpiť. „Výsledkom je, že zhruba sedemdesiat percent z peňazí, ktoré zaplatíme, zostane na Slovensku. Projekt prinesie aj 150 pracovných miest,“ dodal Hoľko.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Od nového roka budú podmienky získania úveru tvrdšie, no ľakať sa netreba

Objemy úverov na Slovensku naďalej prudko rastú, v októbri ich úroveň presiahla aj hodnoty z júna minulého roka, keď sa ľudia pripravovali na sprísnenie podmienok ich poskytovania. NBS zasiahla aj tentoraz, od januára zdvojnásobila rezervu, ktorá žiadateľovi musí zostať z príjmu.

Minúta po minúte

Zdieľať

České firmy začínajú znervózňovať virtuálne odbory

České firmy znervózňuje nástup takzvaných virtuálnych odborov. Vstupujú do firiem zvonka, predáci v danej spoločnosti nepracujú, keďže Zákonník práce to umožňuje. Odborová organizácia totiž môže vzniknúť, ak združuje aspoň troch zamestnancov. Ich mená nemusí zverejniť, upozorňuje portál ihned.cz.

Kde sa vzali a ako fungujú: Niektoré fungujú z Česka, iné firmy hovoria, že ich už oslovili aj virtuálne odbory so základňou na Slovensku.

Spoločnou črtou týchto organizácií je, že ťažisko činnosti nevykonávajú v sídle spoločnosti alebo jej prevádzkach, ale na internete. Cez web a sociálne siete získavajú aj členov. Výnimkou nie je ani poskytovanie náborového príspevku členom vo výške 1500 korún.

Prečo sú z nich firmy nervózne: Virtuálne odbory firmám len pošlú email, že združujú ich zamestnancov a žiadajú informácie o fungovaní spoločnosti a jej plánoch. Zákonník práce im dáva právo na prístup k informáciám, firmy však nechcú poskytovať dôležité dáta niekomu, koho nepoznajú.

Niektorí právnici totiž tvrdia, že to môže byť aj nástroj priemyselnej špionáže alebo prostriedok na ničenie sociálneho zmieru v rámci konkurenčného boja.

Kde už sú a čo chcú: Skúsenosti s virtuálnymi odbormi už má napríklad AirBank, maloobchodné siete Lidl, Ahold a Globus alebo aj Amazon.

Za najrozšírenejšiu virtuálnu odborovú organizáciu v ČR ihned.cz označuje Zamestnanecké fórum, ktoré je už v 15 firmách. Na jeho čele sa objavil Petr Novák, bývalý funkcionár Babišovej strany ANO, ktorý po afére s vysokými odmenami od Juhočeskej nemocnice z politiky odišiel.

Virtuálne odbory sa ľahko uchytia najmä vo firmách, kde dobre nefungujú klasické odbory.

„On-line odborové organizácie sú nečitateľné, nie je jasný počet ich funkcionárov, odmietajú stretnutia, nežiadajú od firiem priestory, ale, naopak, posielajú im faktúry napríklad za činnosť predsedu,“ hovorí Eva Veličková zo Zväzu priemyslu a dopravy a dodáva, že to na firmy „pôsobí ako výpalné“.

P. Novák naopak tvrdí, že anonymita je dôležitá práve tam, kde zamestnávatelia chcú odbory a odborárov obísť alebo zastrašiť.

Ako sa firmy bránia:

  • Zasielanie údajov o firme blokujú najmä s odkazom na európske nariadenia o ochrane osobných údajov.
  • V prospech zamestnávateľov už hovorí aj niekoľko judikátov, napríklad Najvyšší súd ČR potvrdil, že odbory majú byť vo firme viditeľné, vykonávať zvonka rozoznateľnú činnosť s ťažiskom priamo u zamestnávateľa.
  • Firmy sa bránia aj tým, že kým tradičné odbory majú transparentné štruktúry, stanovy a demokratické mechanizmy, spôsob fungovania virtuálnych odborov, korešpondenčné hlasovania či voľby orgánov je veľmi ťažké overiť.
  • Medzi právnymi expertmi sa vedie polemika, čo možno považovať za odbory, keďže „bez fyzickej prítomnosti vo firme nemôžu odbory napríklad bdieť nad stavom bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, čo je jedna z ich základných úloh“.

Keďže napríklad spoločnosť Globus odmieta virtuálnym odborom uhrádzať ich faktúry, v Česku sa zrejme schyľuje k viacerým súdnym sporom.

Zdieľať

Slovensko je v kvalite verejných financií v popredí druhej ligy a máme na to, aby sme sa dostali do prvej ligy. „Môžeme sa tam dostať za jedno až dve volebné obdobia,“ povedal viceguvernér NBS Ľudovít Ódor, spoluautor štúdie o tom, ako posunúť Slovensko do prvej ligy vo verejných financiách.

Ódor spolu s ekonómami Štefanom Kiššom, ktorý šéfuje Útvaru hodnoty za peniaze, a Eduardom Hagarom, šéfom Inštitútu finančnej politiky, pripravili dokument Rozpočet 2.0.

V odbornom dokumente pomenovali 10 priorít, ktoré považujú za kľúčové, aby sa Slovensko mohlo stať členom elitného klubu.

  • Lepšie rozpočtovanie. „Bez zveličovania môžeme konštatovať, že trojročné rozpočtovanie je len formálne cvičenie,“ hovoria autori diskusnej štúdie. Slovensko potrebuje zaviesť tvrdšie rozpočtové obmedzenia na strednodobom horizonte. Autori štúdie považujú za vhodný nástroj výdavkové limity.
  • Prepojene rozpočtového procesu s hodnotou za peniaze. Všetky opatrenia revízií výdavkov, ktoré zverejnil Útvar hodnoty za peniaze s rezortnými kolegami, schválila vláda. Takmer žiadne sa však nenaplnili.
  • Dôraz na čisté bohatstvo. Pri analýzach rozpočtu stále dominujú „príjmy, výdavky, deficity“. Autori štúdie vravia, že dôležitý je profesionálny manažment aktív a pasív a treba viac komunikovať o implicitných a podmienených záväzkoch.
  • Skutočné riadenie verejných financií. Na Slovensku investujeme viac podľa politických preferencií ako na základe skutočných potrieb. V dlhodobých strategických plánoch nie sú jasné priority. „Navrhujeme procesne aj inštitucionálne posilniť všetky fázy životného cyklu investícií od prípravy až po finálne odovzdanie,“ uviedli autori štúdie.
  • Prorastový daňový mix. Odporúčajú zvýšenie podielu nepriamych a majetkových daní. Vidia priestor hlavne na zvýšenie majetkových daní z nehnuteľností kompenzované znížením odvodov pre nízkopríjmových. Ďalej na zvýšenie podielu DPH na daňovom mixe, špeciálne prostredníctvom boja proti daňovým únikom.
  • Reforma dôchodkového systému. Hlavné úlohy: zreálnenie sľubov v I. pilieri, zvýšenie čistej výnosovosti v II. pilieri a zvýšenie motivácie obyvateľov včas myslieť a sporiť na dôchodok aj dobrovoľne. Mala by sa tiež obnoviť väzba medzi dôchodkovým vekom a očakávanou dĺžkou života a zaviesť korekčný faktor do výpočtu dôchodkov.
  • Efektívnejšie zdravotníctvo. Budúci ministri by sa mali zaoberať nákladovou efektivitou najmä v liekovej politike, ako aj kvalitou poskytnutej zdravotnej starostlivosti a reformami, ktoré nemajú priamy finančný vplyv, stratifikáciou, projektom eHealth, lepším manažmentom nemocníc a podobne.
  • Kvalitné ľudské zdroje. Celkový počet úradníkov je primeraný, chýbajú však zdravotné sestry, sociálni pracovníci a nevieme zaplatiť učiteľov. Bolo by dobré spustiť rozsiahle audity v štátnych úradoch aj podnikoch, zriadiť analytické tímy, zväčšiť regionálnu diferenciáciu miezd, aj naprieč pozíciami.
  • Vyššia transparentnosť.
  • Reforma európskeho fiškálneho rámca. Napríklad by bolo dobré sa vrátiť k pôvodnému zámeru paktu a mať len európske pravidlá len pre vážne rozpočtové chyby.
Zdieľať

Ministerstvo financií chce návrh zákona o výdavkových stropoch pripraviť do konca tohto volebného obdobia. Minister financií Kamenický to povedal v diskusii NBS na tému, ako posunúť Slovensko do prvej ligy v oblasti verejných financií.

Zdieľať

Podnikateľská aktivita v eurozóne sa v novembri takmer zastavila. Vyplýva to z údajov spoločnosti IHS Markit založených na prieskume medzi nákupnými manažérmi. Výsledky boli horšie, než očakávali ekonómovia.

Súhrnný index nákupných manažérov (PMI), ktorý je považovaný za spoľahlivý ukazovateľ zdravia ekonomiky, klesol na 50,3 bodu z októbrových 50,6 bodu, informuje Reuters.

PMI sa viac priblížil k hodnote 50 bodov, ktorá oddeľuje rast aktivity od poklesu. Len tesne sa minul s viac ako šesťročným minimom dosiahnutým v septembri.

Čo sa zlepšilo a zhoršilo:

  • najdôležitejší sektor služieb vzrástol oveľa menej, než sa očakávalo. Jeho index sa prepadol na 10-mesačné minimum 51,5 bodu;
  • pokračoval pokles spracovateľského priemyslu, ktorý nepretržite padá 10 mesiacov;
  • zhoršili sa očakávania manažérov pracujúcich v službách (budúcnosť vidia najhoršie od polovice roka 2013).

Najlepšie výsledky za ostatných 5 mesiacov vykázal čiastkový index pre nemecký spracovateľský priemysel, ktorý síce je naďalej v poklese, no prekonal odhady analytikov.

Zdieľať

Hoteliéri a majitelia penziónov mali rekordnú letnú sezónu

Hoteliéri, majitelia penziónov a ďalších ubytovacích turistických zariadení mali dobrú letnú sezónu. V 3. štvrťroku im dvojciferným medziročným tempom vzrástol počet návštevníkov, prenocovaní aj tržby z ubytovania.

Výsledky návštevnosti v ubytovacích zariadeniach na Slovensku v 3. kvartáli zverejnil Štatistický úrad.

Ako sa darilo ubytovacím zariadeniam:

  • počet návštevníkov dosiahol takmer 2,1 milióna osôb, medziročne stúpol o 16,3 percenta;
  • počet prenocovaní sa zvýšil o 15 % na 6,4 milióna;
  • tržby sa vyšplhali na 166,6 milióna eur, vzrástli o 22 percent. Väčšinou (55,8 %) sa na nich podieľali domáci návštevníci.

Väčšinu hostí tvorili Slováci. Ich počet rástol výrazne rýchlejšie, než pribúdalo zahraničných návštevníkov.

Domácich turistov bolo o 23 percent viac, zahraničných o 8 percent.

Celkovo až štyria z desiatich zahraničných hostí navštívili Bratislavu a jej okolie.

Najviac ľudí z cudziny prišlo z Česka, Poľska a Nemecka. Z top 10 krajín najrýchlejšie, o 40 percent, stúpol počet turistov z Ukrajiny.

Zdieľať

Microsoft získal od vlády USA licenciu na dodávky softvéru pre Huawei, ktorý je od mája na čiernej listine americkej administratívy. Ak s ním chcú americké firmy obchodovať, potrebujú zvláštne povolenie.

Americké ministerstvo obchodu tento týždeň potvrdilo, že začalo udeľovať niektorým firmám obmedzené licencie na obchodovanie s Huaweiom, píše Reuters.

V prípade Microsoftu schválilo jeho žiadosť o povolenie na vývoz sériového softvéru.

USA začiatkom týždňa opäť predĺžili dočasnú všeobecnú licenciu, ktorá umožňuje limitované obchodovanie s Huaweiom.

Nezaobídu sa bez neho operátori prevádzkujúci komunikačné siete na americkom vidieku.

Huawei čaká najmä na to, či licenciu dostane Google, ktorý by potom mohol dodávať operačný systém Android a aplikácie do jeho nových prístrojov.

Čo majú USA proti Huaweiu:

Spojené štáty obviňujú Huawei z krádeží technológií a špionáže pre Peking. Huawei to popiera.

Washington firmu vylúčil tiež z budovania mobilných sietí piatej generácie (5G), k rovnakému postupu nabáda aj svojich spojencov.

Zdieľať

Poisťovňu od nového roka zmení viac ako 240-tisíc poistencov. Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa bude mať od januára budúceho roku o 145-tisíc poistencov menej.

Aj napriek tomu štátna poisťovňa ostane najväčšou na trhu s 3,1 milióna poistencov.

Dôvera, ktorú vlastní Penta, bude mať od budúceho roka 1,5 milióna poistencov, po prepoisťovacej kampani k nej prišlo takmer 70-tisíc ľudí.

Najviac si polepšila najmenšia poisťovňa Union, ku ktorej prišlo takmer 80-tisíc poistencov, a od budúceho roka bude mať takmer 500-tisíc poistencov.

Údaje zverejnil Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

Zdieľať

Takmer polovica z výberu diaľničného mýta končí na účte spoločnosti SkyToll, informuje Najvyšší kontrolný úrad. Len desať centov z jedného eura zaplateného na mýte v rokoch 2014 – 2018 sa použilo na výstavbu nových diaľnic.

Z jedného eura mýta dostávala 45 centov štátna Národná diaľničná spoločnosť a 48 centov išlo na účet SkyTollu, ktorý mýtny systém od roku 2010 prevádzkuje.

NKÚ na základe kontroly upozorňuje na neefektívne a nehospodárne nastavený systém, aj na vážne riziká do budúcnosti. Tie súvisia s vlastníctvom celého technického zázemia pre výber mýta a z toho vyplývajúce obmedzené možnosti, ktoré má NDS pri rozhodovaní o prevádzkovateľovi mýta po roku 2022, keď sa zmluva so spoločnosťou SkyToll skončí.

Celú správu nájdete na webe NKÚ.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať