Denník N

Dankovi ľudia pri najväčšom vojenskom nákupe obišli vládu, v tichosti objednali fínske vozidlá

Fínske transportéry, ktoré sa páčia SNS, má vo výzbroji susedné Poľsko, ktoré ich vyrába doma pod licenčným označením Rosomak. Niekoľko rokov ich nasadzovalo aj v Afganistane. Foto – BAE
Fínske transportéry, ktoré sa páčia SNS, má vo výzbroji susedné Poľsko, ktoré ich vyrába doma pod licenčným označením Rosomak. Niekoľko rokov ich nasadzovalo aj v Afganistane. Foto – BAE

Nominanti SNS na ministerstve obrany v tichosti rozbehli projekt za 400 miliónov, hoci im to neschválila vláda. Vystúpili proti nim aj slovenskí zbrojári, ktorí boli doteraz voči ministerstvu lojálni.

Doteraz najväčší zbrojný obchod od vzniku samostatného Slovenska sa začína meniť v čím ďalej, tým väčší zmätok.

Minister obrany za SNS Peter Gajdoš v piatok prvýkrát potvrdil, že plánuje prezbrojiť armádu osemkolesovými obrnenými vozidlami, ktoré budú postavené na podvozku fínskych transportérov Patria.

Zmluvu na nákup vozidiel ešte neuzavreli, podľa Gajdoša je však už podpísané takzvané memorandum o porozumení s fínskym ministerstvom obrany. Na memorandum nadväzuje aj technická dohoda, podľa ktorej majú slovenské a fínske firmy takéto vozidlo vyvíjať.

V súčasnosti vzniká dokonca už aj prototyp nového vozidla, ktorý by mohol byť hotový do konca roka. „Fínsku stranu sme požiadali o odtajnenie tejto dohody, pretože nechceme nič tajiť,“ dodal.

Tieto dokumenty by sa mali stať základom finálneho kontraktu, ktorý má spočívať v nákupe celkovo 81 obrnených vozidiel za viac než 400 miliónov eur.

Utajené aj pred štátnym tajomníkom

Dokumenty sú podľa informácií Denníka N podpísané už niekoľko týždňov. Na takéto kroky však Gajdoš nemal poverenie od vlády. Naposledy v máji mu vláda schválila materiál, podľa ktorého má „analyzovať všetky možnosti a na základe záverov stanoviť najvýhodnejší spôsob obstarania“.

Nepíše sa tam nič o tom, že majú byť podpísané memorandá s Fínmi, ani to, že by sa mal začať vyvíjať prototyp vozidla.

O dohodách nevedel ani štátny tajomník ministerstva obrany za Most-Híd Róbert Ondrejcsák. „Nemôžem sa vyjadriť, nič o tom neviem,“ povedal Ondrejcsák.

Finta so štátnym podnikom

Obchod pripravoval tím ľudí, na ktorých dohliadal priateľ Andreja Danka a generálny tajomník služobného úradu ministerstva Ján Hoľko. Podľa jeho interpretácie nepotrebovali na doterajšie kroky súhlas vlády.

Celý projekt totiž zverili štátnemu podniku Konštrukta Defence z Dubnice nad Váhom a ten začal robiť spoločný vývoj s fínskou zbrojovkou Patria. Aj v týchto dňoch je na rokovaniach vo Fínsku šéf tohto podniku Roman Ušiak, ktorý má za projekt zodpovedať.

„Vláda nám nemusí nič schváliť, pokiaľ ide o projekt dvoch súkromných spoločností. Všetko prebieha podľa zákona,“ povedal Hoľko.

Konštrukta Defence v skutočnosti nie je súkromnou firmou, ale firmou stopercentne vlastnenou štátom. V zbrojných kruhoch sa špekuluje, že už poslala Fínom aj niekoľko stoviek tisíc eur na vývoj spoločného vozidla.

Ministerstvo však kategoricky poprelo, že by boli vyplatené akékoľvek peniaze. „Nie je to pravda,“  zdôraznil minister.

Vedenie rezortu iba potvrdilo, že dohody s Fínmi obsahujú konkrétne ustanovenia, ako bude spoločný vývoj vyzerať. „Fíni dokončia vývoj svojho podvozka, aby bol prispôsobený našim podmienkam, a my dovyvíjame nadstavbu pre vozidlá,“ poznamenal Hoľko.

Ján Hoľko (v strede) je verejnosti takmer neznámy, v mnohých veciach však rozhoduje on a nie minister Peter Gajdoš (vpravo). Foto – MOSR

Gajdoš pod tlakom

Minister Gajdoš skúšal tento týždeň predložiť projekt transportérov na vládu a na bezpečnostnú radu štátu, ktorej členom je napríklad premiér či vybraní ministri. Materiál však musel dočasne stiahnuť. Ministri z ostatných koaličných strán Gajdoša požiadali, aby materiál dopracoval a za týždeň predložil znova.

„To je vážny materiál, preto rokovanie bolo prerušené. Tá debata sa začala a bude pokračovať budúci týždeň,“ povedala ministerka spravodlivosti za Most-Híd Lucia Žitňanská.

Ministri za Smer či za Most-Híd sa pred novinármi tvárili, že ide o štandardný proces – materiál je vraj len veľmi hrubý, preto si ho potrebujú poriadne prečítať.

„Je veľmi dobre spracovaný, ale je natoľko obsiahly, že mnohí z nás mali záujem si ho ešte pozrieť,“ povedal k tomu minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD).

V skutočnosti prišli Gajdošovi s Hoľkom viaceré pripomienky od ministerstiev financií, vnútra či zahraničných vecí. Zrejme aj preto musel Gajdoš tento materiál dočasne stiahnuť, hoci novinárom tvrdil, že to bolo jeho vlastné rozhodnutie.

Tento tlak ho zrejme primal aj k tomu, že v piatok o dohodách s Fínmi prvýkrát informoval novinárov. Doteraz totiž odmietal poskytovať akékoľvek informácie, pokiaľ materiál neprejde vládou.

To, že schvaľovanie neprebieha úplne hladko, napokon vyplynulo aj z Hoľkových vyjadrení. „Prišli pripomienky z rôznych rezortov, ja som o tejto téme rokoval s úradníkmi z Útvaru hodnoty za peniaze z ministerstva financií, ktorí sa pýtali na úžitkovú hodnotu,“ vysvetlil Hoľko.

Zbrojári proti ministerstvu

V piatok proti ministerstvu dokonca vystúpili viaceré slovenské zbrojné firmy, zoskupené pod Združením bezpečnostného a obranného priemyslu (ZBOP), ktoré si doteraz svoje výhrady nechávali pre seba.

Združenie zverejnilo vyhlásenie, kde tvrdí, že sa s ním nikto o transportéroch nebavil. A to napriek tomu, že Gajdoš s Hoľkom zdôrazňujú, že projekt bude výhodný v prvom rade pre slovenský priemysel.

„Vzhľadom na to, že doposiaľ neboli oslovené firmy obranného priemyslu, ktoré sú schopné dodávky vozidiel realizovať, naše združenie považuje takéto konanie za diskriminačné,“ píše sa vo vyhlásení združenia, ktoré zastupuje viac než dvadsať firiem.

Prezident združenia Tibor Straka plánuje Ficovej vláde poslať aj list, v ktorom chce poukázať na to, že ministerstvo neskúmalo iné alternatívy, než sú dodávky vozidiel z Fínska.

Straka je zároveň manažérom zbrojnej skupiny MSM Group, ktorá ovláda vojenské podniky v Martine, Novákoch, na strednom Považí. Skupina MSM chcela ministerstvu ponúknuť licenčnú výrobu rakúskeho vozidla Pandur, ktorá by prebiehala na Slovensku, nikto ich však vraj v tejto veci neoslovil.

Skupina MSM ponúka armáde licenčnú verziu vozidla Pandur (pod označením Corsac), ktoré majú vo výzbroji aj Česi. Uvezie šesť vojakov a trojčlennú posádku. Vyzbrojené je 30 mm kanónom a guľometom. Foto N – Vladimír Šimíček

Dankovi ľudia v izolácii

Ešte pri žiadnom vojenskom nákupe sa nestalo, že by sa vedenie ministerstva ocitlo v takej izolácii, ako sa to teraz stalo nominantom SNS.

Gajdoša za tento postup kritizujú aj opozičné strany. „Všetko bolo upečené za niekoľko mesiacov, zvyšujú sa podozrenia, že sme opäť svedkami netransparentného konania,“ uviedol bývalý minister obrany za SaS Ľubomír Galko.

„Začalo byť zrejmé, že ministerstvo vodí ľudí za nos. Pred letom sa tvárilo, že vyberá najefektívnejší spôsob, a dnes priznalo, že už dávno má vybraného dodávateľa,“ uviedol vojenský analytik Martin Dubéci, ktorý pôsobí v strane Progresívne Slovensko.

Teraz bude záležať na tom, ako sa k nákupu postavia ostatné koaličné strany, zvlášť Ficov Smer. Premiér Robert Fico však v piatok na tlačovej konferencii vyjadril Dankovým ľuďom opatrnú podporu. Zopakoval, že pri transportéroch počíta s „európskym riešením“ a s čo najväčším zapojením slovenských firiem.

„Pokiaľ sa podarí tento trend naplniť, je to správna cesta a môžu sa začať dolaďovať technické detaily,“ dodal Fico s tým, že budúci týždeň sa vláda k nákupu vráti.

Nezvratný proces?

Je však otázka, či v tejto fáze by ešte bolo možné proces zvrátiť. Hoľko v piatok povedal, že prototyp fínsko-slovenského vozidla by mal ísť budúci mesiac na technické a vojskové skúšky. Následne by štátny podnik Konštrukta mal vozidlo ponúknuť ministerstvu, ktoré by ho formálne nakúpilo pre armádu.

Hoľko zároveň naznačil, že iný scenár – napríklad súťaž, ktorej by sa zúčastnili aj iní výrobcovia – si už nevie predstaviť. Takúto súťaž by totiž mohlo vyhrať zase len vozidlo na podvozku Patrie, pretože je vyvíjané priamo na mieru požiadavkám slovenskej armády.

„Ak vypíšeme súťaž, tak podmienky splní vozidlo, ktoré je vyvinuté na zákazku. Ten proces by sme tým len oddialili o pol roka,“ dodal Hoľko.

Druhá Ficova vláda plánovala nákup licenčnej verzie fínskych vozidiel, ktoré vyrába Poľsko pod označením Rosomak. Foto – Wikipédia

Pre armádu dobrá správa

Napriek problémom okolo objednávania na Slovensku môže byť pre samotnú armádu nákup vozidiel na podvozkoch Patria dobrým riešením.

Ide o odskúšané stroje, ktoré má vo výzbroji Chorvátsko, Švédsko, Poľsko či Južná Afrika. Napríklad Poliaci ich niekoľko rokov nasadzovali aj v tvrdých podmienkach v Afganistane.

Vo viacerých smeroch prekonávajú aj rakúske transportéry Pandur, ktoré núkajú slovenskí zbrojári ako alternatívu.

„Fínske vozidlá odvezú viac vojakov, majú vyššiu odolnosť proti pozemným mínam i lepšiu prejazdnosť v teréne. Pandur je však zase ľahší,“ vysvetlil pred časom vojenský analytik Vladimír Bednár.

Hoľko zároveň tvrdí, že projekt s Patriou bude výhodný aj z ekonomickej stránky. Fíni podľa neho súhlasili napríklad s tým, že kompletovanie vozidiel bude prebiehať na Slovensku, že slovenské firmy budú zabezpečovať dlhodobý servis.

Iní výrobcovia vraj na takéto podmienky neboli ochotní pristúpiť. „Výsledkom je, že zhruba sedemdesiat percent z peňazí, ktoré zaplatíme, zostane na Slovensku. Projekt prinesie aj 150 pracovných miest,“ dodal Hoľko.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie