Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Transportéry už pripomínajú Slotovu SNS. V armádnom obchode sa zjavil pražský zubár

Minister Peter Gajdoš (na fotke) je formálne tým, kto zodpovedá za vojenské nákupy. Neformálne ich dohaduje skôr vysoký úradník a Dankov priateľ Ján Hoľko. Foto N – Tomáš Benedikovič
Minister Peter Gajdoš (na fotke) je formálne tým, kto zodpovedá za vojenské nákupy. Neformálne ich dohaduje skôr vysoký úradník a Dankov priateľ Ján Hoľko. Foto N – Tomáš Benedikovič

Pražský stomatológ René Foltán je podľa svojho životopisu lekárskou kapacitou. Pracoval na klinikách v Zürichu alebo v anglickom Guildforde. Prednáša na univerzitách, publikuje v prestížnych vedeckých časopisoch a vedie vlastnú kliniku ústnej a čeľustnej chirurgie, ktorá sídli v širšom centre Prahy.

Jednu dôležitú informáciu jeho životopis neuvádza. MUDr. Foltán aktuálne vystupuje aj ako tretinový vlastník strojární Way Industries v Krupine, ktoré vyrábajú stavebné nakladače Locust či známe odmínovacie komplety Božena.

Foltánovo meno je oficiálne zapísané v štátnom Registri partnerov verejného sektora, kde musia byť povinne fyzické osoby, ktoré môžu mať zisk zo štátnych zákaziek.

Pražský stomatológ je tak možno blízko svojmu životnému obchodu. Strojárne v Krupine vybrali nominanti SNS na ministerstve obrany ako jednu z kľúčových firiem, ktoré sa majú podieľať na výrobe transportérov pre slovenskú armádu.

Teda na obchode za 417 miliónov eur. Teda na obchode, ktorý má byť jedným z najväčších, aké vláda Smeru, SNS a Mosta-Híd plánuje urobiť.

Vojenské tajomstvo

Strojárne Way Industries sa spomínajú v materiáli, ktorý minulý týždeň predložilo do vlády ministerstvo obrany.

Materiál bol v utajenom režime, to, že obsahuje zmienky o Way Industries, však Denníku N potvrdili dva od seba nezávislé zdroje, ktoré ho mali možnosť študovať.

Sú tu aj iné veľmi jasné indície, podpredseda SNS a dlhoročný zamestnanec ministerstva obrany Anton Hrnko nedávno verejne hovoril, že zákazka má priniesť prácu do slovenských „hladových dolín“, medzi ktorými menovite spomenul aj Krupinu.

Materiál o transportéroch musel minister obrany Peter Gajdoš (nominant SNS) minulý týždeň z rokovania vlády stiahnuť, prišlo mu niekoľko pripomienok z ostatných rezortov. Po dopracovaní ho túto stredu predložil znovu. Na druhý pokus ho vláda schválila.

Ministerstvo teraz získalo mandát, aby dokončilo prototyp transportéra, ktorý bude postavený na báze fínskych vozidiel Patria. Pokiaľ prejde testami, vláda môže objednať sériovú výrobu až 81 vozidiel, na ktorej sa budú podieľať slovenské firmy.

V strojárňach Way Industries sa dnes vyrábajú hlavne nakladače Locust. Na báze nakladačov vyvinuli v 90. rokoch aj známe odmínovacie vozidlá Božena, ktorých tu doteraz vyrobili skoro 200. Foto – TASR

Či ministerstvo naďalej počíta so zapojením strojární Way Industries, zostáva vojenským tajomstvom – Gajdoš a jeho úradníci odmietli na tieto otázky odpovedať.

Keď sa ich Denník N snažil položiť na tlačovej konferencii, hovorkyňa Danka Capáková ju ukončila a Gajdoš s úradníkmi mlčky odkráčali bez akéhokoľvek komentára k firme Way Industries.

Praha mlčí

Zatajovanie, kto sú skutoční účastníci veľkého obchodu, začína pripomínať obdobie prvej Ficovej vlády, keď nominanti SNS zodpovedali za netransparentné obchody v desiatkach miliónov eur. Ich symbolom je predaj emisných kvót nastrčenej schránke Interblue Group, za ktorú vystupoval muž blízky vtedajšiemu predsedovi SNS Jánovi Slotovi.

Ako to vyzerá dnes? O stomatológovi Foltánovi nie je verejne známe, že by doteraz mal niečo spoločné s vojenskými obchodmi.

Prečo teda vstúpil do strojární na strednom Slovensku? Z čoho financoval svoju investíciu? Nevedno.

Denník N sa Foltána pokúšal kontaktovať celý deň na jeho klinike. Nereagoval. Dostal dva e-maily, odpovede sme urgovali cez jeho asistentky, žiadne vyjadrenie však neprišlo.

Firma veľkých mien

Ide o značný kontrast v porovnaní s predchádzajúcimi vlastníkmi tejto fabriky. Strojárne Way Industries dlhé roky ovládali silní a verejne známi hráči slovenského biznisu: exminister hospodárstva Ľudovít Černák a jeho skupina Sitno Holding, v posledných rokoch namiesto Černáka nastúpili finančníci Peter Gabalec a Martin Kvietik zo skupiny Slavia Capital. O tých sa až donedávna písalo ako o hlavných majiteľoch Way Industries.

Slavia Capital má zároveň personálne väzby na Dankovu SNS, ktorá vlani získala rozhodujúci vplyv na ministerstve obrany. Keď ministerstvo začalo dohodovať nákup transportérov, Slavia oznámila, že svoje akcie už pred nejakým časom predala.

Denníku N v októbri napísala, že vo Way Industries mala len dvadsaťpercentný podiel, ktorý postupne znižovala, až ho minulý rok predala úplne.

Komu? Aj to zostáva tajomstvom. „Investičná skupina Slavia v roku 2016 predala svoj minoritný podiel vo výške 4,44 percenta zahraničnému investorovi. Nemáme však súhlas so zverejnením jeho mena,“ napísala pred mesiacom Patrícia Packová, marketingová manažérka Slavie Capital.

Transportér od fínskej Patrie si v roku 2002 vybralo aj poľské ministerstvo obrany. Poliaci vyrábajú licenčnú verziu tohto vozidla pod menom Rosomak. Foto – Wojskowe Zakłady Mechaniczne

Málo známy inžinier

Je tu aj druhý nový spolumajiteľ fabriky Way Industries, ktorý má mať dve tretiny akcií. Podľa štátneho registra je ním inžinier Jozef Marinič, ktorý sa stal zároveň generálnym riaditeľom firmy.

Ani on nie je v zbrojárstve známou osobou. Podľa obchodného registra podniká v stavebnej firme z Prešova alebo vo firme vyrábajúcej interiérové dvere.

„Jeho meno mi nič nehovorí. Neviem, či ho osobne poznám,“ reagoval prezident Združenia bezpečnostného a obranného priemyslu Tibor Straka na zmienku o Mariničovi. Ten sa pritom v máji stal členom dozornej rady tohto združenia. Zastupuje viac než dvadsať slovenských zbrojných firiem.

Straka až dodatočne Denníku N zavolal, že si overil, že Marinič skutočne zastupuje Way Industries v rámci tohto združenia.

Zubára nekomentuje

Marinič Denníku N o sebe napísal, že v minulosti pracoval vo viacerých zbrojárskych firmách a má k tomuto odvetviu blízko.

„Pôsobil som napríklad ako výrobný a generálny riaditeľ spoločnosti Vihorlat Snina, ktorá mala zbrojársku výrobu tiež vo svojom portfóliu,“ napísal Marinič.

Pozná sa Jozef Marinič so stomatológom Foltánom, s ktorým odteraz spoluvlastní krupinskú fabriku?

Na to Marinič odmietol odpovedať. Vyhol sa aj odpovedi na otázku, kde získal peniaze na nákup väčšiny akcií fabriky, ktorá má viac než dvesto zamestnancov a aktíva v hodnote 16 miliónov eur.

Vo svojom vyjadrení len napísal, že má k Way Industries citový vzťah. „Vysoko si vážim jej zahraničné renomé, kvalitné know-how, šikovných ľudí a technologické zázemie.“

Cyperská firma

Čo z toho vyplýva? Na strategickom obchode pre slovenskú armádu sa môže podieľať firma, pri ktorej vznikajú pochybnosti, či jej oficiálni vlastníci sú skutoční, alebo iba kryjú niekoho v pozadí.

Dokumenty zverejnené v štátnom registri vyvolávajú len ďalšie otázniky. Zubár Foltán podľa nich vstúpil do krupinských strojární cez neznámu cyperskú firmu LCE Company Limited.

„Strojárne Way Industries sú spoluvlastnené cyperskou schránkou, ktorej vlastníkom je MUDr. René Foltán, stomatológ z Prahy. Takáto spoločnosť sa nemá čo objavovať pri miliardovej modernizácii s politickými vplyvmi,“ poznamenal aktivista Martin Dubéci z Progresívneho Slovenska, ktorý na tieto súvislosti upozornil ako prvý.

Slavia: Zubárovi sme to nepredali

Momentálny stav neobjasňuje ani Slavia Capital. Denník N sa finančníkov spýtal, či sú zubár z Prahy a inžinier z východného Slovenska zahraničnými investormi, ktorým predali svoj podiel.

Slavia odpísala, že ani jeden nebol účastníkom ich transakcie. Komu svoj podiel táto spoločnosť predala, stále tají.

„Slavia Capital v súčasnosti nie je personálne ani majetkovo prepojená s Way Industries a jej súčasnými akcionármi. Radi by sme vás požiadali, aby ste obchodné meno Slavia Capital používali korektne, v pravdivých súvislostiach a na základe overených faktov,“ dodala marketingová manažérka Packová.

Príliš konkrétna nie je ani ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská (Most-Híd), ktorá za jednu zo svojich priorít považuje očistenie štátnych obchodov od firiem s nejasným pozadím. Práve z jej iniciatívy vznikol aj spomínaný register, do ktorého advokáti Way Industries zapísali ako spolumajiteľa zubára Foltána.

„Právna úprava je v tomto smere jasná: keď má niekto odôvodnené pochybnosti, môže dať kvalifikovaný podnet a Okresný súd Žilina sa tým bude zaoberať,“ reagovala ministerka.

Predošlý majiteľ nič netušil

Aby to bolo ešte zamotanejšie: krátko pred tým, než sa medzi vlastníkmi Way Industries objavili súčasné mená, vystupoval za zbrojovku z Krupiny úplne iný človek.

Ešte v októbri bol pri Way Industries zapísaný český manažér Tomáš Dávid, ktorý pôsobí ako predseda dozornej rady firmy Plzenská energetika.

Táto firma patrí do energetického holdingu EPH českého miliardára Davida Křetínskeho, čo je v súvislosti so zákazkou vyberanou nominantmi SNS paradoxné. Predseda Slovenskej národnej strany Danko totiž verejne Křetínskeho označoval za človeka, ktorý neprimerane zarába na slovenských cenách energií.

Křetínskeho EPH však poprelo, že by s krupinskými strojárňami malo čokoľvek spoločné. Ich manažér Tomáš Dávid vraj ani netušil, že sa v štátnom registri objavil ako vlastník.

Vysvetľuje si to tým, že ako súkromná osoba zveril úspory investičnému manažérovi, ktorý mohol v jeho mene nakúpiť a následne predať akcie Way Industries.

„V prípade pána Dávida išlo iba o pasívnu investíciu, ktorá bola spravovaná fund manažérom. Nemal akýkoľvek vplyv na činnosť či riadenie firmy,“ napísal hovorca EPH Daniel Častvaj.

Zmluvy zverejníme

Pokiaľ sa na dodávkach transportérov bude skutočne podieľať Way Industries, na rozdiel od Slotových čias sa to nominantom SNS bude horšie tajiť.

Prezident Andrej Kiska aj analytický útvar ministerstva financií Hodnota za peniaze ministra obrany Gajdoša vyzvali, aby zverejnil všetky zmluvy, ktoré v súvislosti s transportérmi budú podpísané. A to vrátane zmlúv so subdodávateľmi, čo doteraz pri žiadnom veľkom obchode ministerstvo neurobilo.

„Áno, zverejníme to,“ sľúbil v stredu generálny tajomník služobného úradu a Dankov osobný priateľ Ján Hoľko, ktorý na projekt transportérov dohliada. To isté sľúbil aj Gajdoš, ktorého si prezident v utorok pozval do Prezidentského paláca.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Americký Dow Jonesov index prvýkrát prekonal hranicu 28-tisíc bodov. Akcie vďaka optimizmu pre obchodné rozhovory medzi USA a Čínou uzavreli tak obchodovanie na nových maximách. (čtk)

Zdieľať

VW schválil nový investičný plán pre elektromobily. O slovenskom závode sa nezmieňuje

Volkswagen investuje v najbližších piatich rokoch 60 miliárd eur do vývoja elektrických áut a digitálnych technológií. Do roku 2029 chce mať v portfóliu zhruba 75 plne elektrických a 60 hybridných modelov.

Nový investičný plán bol schválený na zasadnutí dozornej rady VW, uvádza automobilka na webovej stránke.

Do roku 2029 plánuje vyrobiť 26 miliónov elektrických vozidiel, z toho 20 miliónov kusov na modulárnej platforme MEB, na ktorej tento mesiac spustil produkciu v Zwickau.

VW potvrdil, že elektrické vozidlá bude vyrábať okrem viacerých nemeckých závodov aj v Česku, USA a Číne. O slovenskej fabrike sa v súvislosti s elektromobilmi nezmieňuje.

O umiestnení nového výrobného závodu, ktorý mal pôvodne postaviť v Turecku, rozhodne do konca roka.

Zdieľať

Veľké „jednorožce“ stratili po vstupe na burzu miliardy hodnoty

Akcie viacerých „jednorožcov“ sa v tomto roku po vstupe na burzu prudko zosunuli. Trhová hodnota firiem Uber, Lyft či Slack klesla za niekoľko mesiacov o miliardy dolárov.

Prepad akcií vybraných jednorožcov (firmy s trhovou hodnotou vyššou než 1 miliarda dolárov) si všíma portál Statista.

Primárna verejná ponuka akcií (IPO) Uberu, Lyftu i Slacku boli očakávanými udalosťami tohto roka na kapitálových trhoch.

Po niekoľkých mesiacoch od vstupu na burzu sa však ich trhová hodnota scvrkla o takmer polovicu.

Na porovnanie, akciový index S&P 500, ktorý zahŕňa najväčšie americké spoločnosti, sa v tomto roku posilnil o zhruba pätinu.

Prečo sa im nedarí:

Podľa Statistu pád akcií veľkých jednorožcov ilustruje rozdielny pohľad privátnych investorov a kapitálových trhov.

Zatiaľ čo privátni investori zvyčajne akceptujú veľké straty, ktoré sú súčasťou prudkého rastu firiem, trhy oveľa viac trápia otázky, či spoločnosti nájdu spôsob, ako zarábať peniaze namiesto toho, aby ich míňali vo veľkom štýle.

Podľa štatistík CB Insights je vo svete viac ako 400 jednorožcov. K najväčším patrí čínska technologická spoločnosť ByteDance (vlastní sociálnu sieť TikTok) či americký portál na sprostredkovanie ubytovania Airbnb.

Zdieľať

V nedeľu 17. novembra budú obchody na Slovensku opäť zatvorené. Otvorené môžu mať len predajne na staniciach, letiskách a benzínkach, lekárne, obchody so suvenírmi a veľkoobchody.

Predaj nie je zo zákona zakázaný ani v prevádzkach, kde neobsluhujú zákazníkov predavači, ktorí sú zamestnancami. Podobne ako počas iných sviatočných dní tak zrejme budú otvorené menšie predajne, kde predáva ich majiteľ či obsluha v postavení živnostníka.

Fungovať môžu tiež reštaurácie a iní poskytovatelia služieb, vrátane kín, fitness centier a podobne.

V Českej republike je 17. november síce tiež štátnym sviatkom, ale patrí medzi sviatky, na ktoré sa nevzťahuje tamojší zákon upravujúci obmedzenie času predaja počas vybraných dní. Preto tam môžu byť v nedeľu 17. novembra obchody otvorené bez obmedzenia. No treba rátať s tým, že nie všetky predajne bývajú otvorené ani počas nedele, keď sviatok nie je.

Zdieľať

Poliaci oznámili Rusom, že už od nich nechcú plyn

Poľské štátne plynárne PGNiG nechcú po roku 2022 nakupovať plyn od Gazpromu. Dôvodom sú vysoké ceny a povinnosť platiť za plyn určitú čiastku bez ohľadu na odobraté množstvo.

PGNiG už informovala Gazprom, že po vypršaní súčasného kontraktu nemá záujem o jeho predĺženie, píše Reuters.

Obe firmy podpísali kontrakt známy ako zmluva Jamal v roku 1996. Okrem iného vyžaduje, aby prehlásenia o budúcej spolupráci strany formálne predložili tri roky pred vypršaním dohody.

Poľsko od Gazpromu stále berie väčšinu plynu, ktoré spotrebuje. Snaží sa však o zníženie závislosti od Ruska, pretože Jamal vníma ako nevýhodný.

Odkiaľ budú mať Poliaci plyn:

PGNiG sa spolieha, že bezpečnosť dodávok plynu po roku 2022 jej zaručia dohody na dodávky skvapalneného zemného plynu (LNG) a akvizícia nálezísk plynu v Severnom mori.

Poľsko zároveň rozšírilo svoj systém prepravy plynu.

Zdieľať

Inflácia v eurozóne klesla opäť hlbšie pod cieľ ECB

Medziročný rast spotrebiteľských cien v eurozóne sa v októbri spomalil na 0,7 % zo septembrových 0,8 %. Ceny rastú najpomalšie za tri roky, inflácia zostáva hlboko pod cieľom ECB nastaveným pod 2 percentami.

Medziročná inflácia v celej EÚ sa v desiatom mesiaci spomalila tiež, a to na 1,1 percenta z 1,2 percenta v septembri.

Údaje o vývoji spotrebiteľských cien zverejnil Eurostat.

Ako sa vyvíjali ceny v odvetviach (medziročná zmena):

  • najviac rástli ceny služieb (o 0,69 %);
  • potraviny, alkohol a tabakové výrobky zdraželi o 0,29 percenta;
  • ceny priemyselných výrobkov stúpli o 0,07 percenta;
  • energie zlacneli o 0,32 percenta.

Najrýchlejšie rástli ceny v Rumunsku (3,2 %), Slovensko malo tretiu najvyššiu infláciu, 2,9 percenta.

Pokles cien zaznamenali juhoeurópske krajiny Portugalsko, Grécko a Cyprus.

Pred rokom dosahovala inflácia v eurozóne aj v celej Únii 2,3 percenta.

Ako reaguje ECB:

Nová šéfka ECB Chritine Lagardeová chce pokračovať v prorastových opatreniach predchodcu Maria Draghiho.

Centrálna banka ešte pred jej novembrovým nástupom uvoľnila menovú politiku, keď znížila depozitný úrok na nové minimum mínus 0,5 percenta.

Od novembra zároveň obnovuje nákupy dlhopisov v objeme 20 miliárd eur mesačne.

Voľnejšia menová politika by mala podporiť oslabený ekonomický rast v eurozóne a prispieť k zrýchleniu inflácie k 2-percentnému cieľu ECB.

Zdieľať

Najdrahšia ulica na svete z pohľadu výšky nájomného pre obchodníkov je v Hongkongu. Za ročný prenájom štvorcového metra na miestnej Causeway Bay platia takmer 26-tisíc eur.

Poradie najdrahších ulíc sveta zostavuje realitná poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield. Hodnotí vyše 400 atraktívnych nákupných destinácií v 68 krajinách, píše portál Ihned.cz.

rebríčku sa nachádza vždy jedna najdrahšia ulica z každej krajiny. Poradie zohľadňuje výšku nájmu pre obchodníkov, neodráža ceny tovaru.

V prvej desiatke je päť ulíc v európskych mestách – Londýn, Paríž, Miláno, Zurich a Viedeň.

Pražskej ulici Na Příkopě patrí 18. priečka s ročným nájomným 2820 eur za štvorec.

Zdieľať

Ako zabrániť robotom, aby nám na večeru upiekli mačku

Ilustrácia - JumpStory
Ilustrácia – JumpStory

Informatici budú musieť navrhnúť flexibilnejšie programy umelej inteligencie, ktoré budú zohľadňovať celý rad spoločenských preferencií. Inak nedokážeme zabezpečiť, aby počítače robili to, čo chceme, píše Financial Times.

Zdieľať

Po revolúcii sme jedli horšie párky a šunky. Ale môžeme si za to sami, hovorí profesor Turek

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Politici klamú, keď hovoria, že Slovensko je „smetisko“ pre potraviny zo Západu, hovorí veterinár a hygienik Peter Turek. „Kúpili ste si už nejaký nemecký výrobok podradného charakteru?“ pýta sa. Aj v Lidli má zákazník podľa Turka na výber, či si kúpi kvalitnejšiu nemeckú značku párkov Dulano, alebo menej kvalitnú značku Pikok z Poľska a Česka.

Zdieľať

Odborníčka na zdravotníctvo Za ľudí Letanovská: Za desať rokov postavíme desať nemocníc

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Za desať rokov postavíme desať nemocníc, hovorí odborníčka na zdravotníctvo zo strany Za ľudí Andrea Letanovská. „Chceme apolitický profesionálny manažment, ktorý bude mať hmotnú zodpovednosť za to, ako manažuje svoje inštitúcie. Zrejme potom o tieto miesta nebude bitka, ale budú to robiť len tí, ktorí na to majú,“ vraví o návrhu, aby nemocnice boli akciovými spoločnosťami.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať