Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Čítanie pre vodičov do zápchy: Objednali sme 8 diaľnic za 4 miliardy. Na troch práce stoja, dve meškajú

  • D1 Bratislava – Košice

Za posledné štyri roky objednali štátni manažéri u stavbárov 63,5 kilometra budúcej D1. Majú pomôcť s pravidelnými predvíkendovými kolónami cestou zo západu na východ republiky a naopak. Na väčšine z nich sa však po podpise zmlúv ukázali problémy. 

Juho-západný obchvat Prešova (7,9 km)

Zmluvu za 356 miliónov eur bez DPH na stavbu podpisovali štátni manažéri v roku 2017. Na úseku sa stále nepracuje plnohodnotne, čaká sa na posudky pre vplyv diaľnice na životné prostredie (EIA). Tie doterajšie neboli postačujúce podľa pravidiel Európskej komisie.

„Na výstavbe obchvatu prebiehajú práce v rozsahu, ktorý proces EIA neobmedzuje. Po ukončení procesu EIA sa bude môcť stanoviť presný harmonogram ďalších prác,“ píše ministerstvo dopravy.

Podľa zmluvy má byť diaľnica hotová v júni 2021 (Opravené 22.11.).

„Stavba je na začiatku, zmluvný termín stavby je 6/2021,“ píše tím NDS na sociálnej sieti.

Zdroj: NDS

Budimír – Bidovce (15,5 km)

Výstavba severo-východného obchvatu Košíc prebieha bez významných hlásených problémov. Cesta dlhá 15 kilometrov má byť podľa zmluvy hotová v decembri 2019. Cena: 197,4 milióna eur.

Hubová – Ivachnová (15,3 km)

Známa 15-kilometrová diaľnica je rozkopaná už štyri roky. Zazmluvnili ju v novembri 2013, začiatkom roku 2015 sa na nej zosunul svah. Ukázalo sa, že plánovaný tunel Čebrať treba kompletne pretrasovať.

Nový termín na dokončenie diaľnice je december 2021. Všetko závisí od toho, kedy sa posúdi vplyv novej trasy na životné prostredie, a od dohody so stavbármi o cene. Návrh dodatku k diaľnici za zmluvnú cenu 227,3 milióna eur poslali z Národnej diaľničnej zhotoviteľovi začiatkom novembra. V hre môže byť navýšenie ceny o vyše 100 miliónov eur.

Ani Hubová – Ivachnová nerieši problém, ktorý je hneď vedľa. Úsek Turany – Hubová stále nemá pokope papiere ani na to, aby oň prebehla súťaž.

Zdroj: ndsas.sk

Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 km)

Diaľnica za 427 miliónov eur má byť podľa webu NDS-ky hotová v októbri 2018, pôvodný termín bol začiatok budúceho roka. Meškanie odôvodňujú nepredvídanými geologickými udalosťami počas razenia tunelov. Je však možné, že meškanie je umelé. Chýba diaľničný privádzač, bez ktorého sa na diaľnicu šoféri môžu iba pozerať.

Privádzač zdržalo rozhodovanie o tom, či naň vypísať súťaž alebo zadať práce priamo. Nakoniec vyhlásili súťaž, okrem iného aj preto, aby stavbu mohli financovať z eurofondov.

Tender skončili v septembri, dali ho iniciatívne prekontrolovať na Úrade pre verejné obstarávanie. Žiadosť o kontrolu teraz stiahli, pretože privádzač nebude financovaný z eurofondov.

Lietavská Lúčka – Dubná Skala (13,5 km)

Úsek s najdlhším tunelom na Slovensku (Višňové – 7,5 km) majú stavbári dokončiť v decembri 2019. Zmluvný  termín nestihnú, celkové meškanie zatiaľ nie je jasné. Diaľničiari odhadujú časové meškanie diaľnice za 410 miliónov eur v horizonte do pol roka.

Na stavbe došlo aj k niekoľkým tragickým nehodám. Naposledy zahynul 31. októbra 33-ročný robotník, keď ho privalil oceľový nosník.

  • Obchvat Bratislavy (59 km)

Dopravné zápchy na ceste do Bratislavy sú o to väčšie, ak sa niekde vyskytne dopravná nehoda. Šoférov od Dunajskej Lužnej má od kolón odbremeniť aspoň po Bratislavu budúca rýchlostná cesta R7. So stavbou veľkého obchvatu Bratislavy to vyzerá problematicky.

Projekt s 59 kilometrami diaľnice pri Bratislave aj s jej napojením rýchlostnou cestou na Dunajskú Stredu zdržuje niekoľko komplikácií. Najprv stavbu brzdili špekulanti s pozemkami, potom chýbajúce stavebné povolenia. Teraz sa ešte nevedia stavbári pod vedením španielskej firmy Cintra dohodnúť so subdodávateľmi.

Najviac rozbehnuté môžu byť práce na rýchlostnej ceste do Dunajskej Stredy. Táto časť je menej náročná na stavbu a pozemky pod ňu boli vykúpené prvé. Cena za celé dielo je 1,7 miliardy eur.

  • D3 Žilina – Poľsko

Na Kysuciach pravidelne blokujú dopravu aktivisti. Žiadajú dokončiť D3 do Poľska. To, čo sa na Kysuciach stavia, nemešká. Chýbajú najmä projekty, ktoré sú zatiaľ v príprave. Problém je taký naliehavý, že zrejme pomohol k strate županského kresla Juraja Blanára zo Smeru.

Zdroj: NDS

Obchvat Čadce (5,67 km)

Úsek Čadca, Bukov – Svrčinovec za 239 miliónov eur stavajú približne rok, zásadné problémy zo stavby nehlásia. Autá naň plánujú pustiť v decembri 2020.

Obchvat Žiliny (4,25 km)

Úsek Žilina, Strážov – Brodno je úspechom Národnej diaľničnej. Ako jediný projekt z 300-kilometrového diaľničného balíčka druhej vlády Roberta Fica ide načas. Plánujú ho odovzdať šoférom 2. decembra.

Je to však rekordér aj v nákladoch na kilometer výstavby, celý stojí 254,9 milióna eur bez dane.

Pozrite si interaktívnu mapu postavených a pripravovaných diaľnic (cesty.ineko.sk)

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Slovenskí občania sa zatiaľ neobrátili na ministerstvo zahraničia v súvislosti s krachom britskej cestovnej kancelárie Thomas Cook. Ministerstvo má informáciu, že medzi klientmi CK sú aj slovenskí občania.

Odporúča im sledovať stránky kancelárie, prípadne kontaktovať najbližší slovenský zastupiteľský úrad.

„Sme v kontakte s britskými úradmi aj so Slovenskou asociáciou cestovných kancelárii a cestovných agentúr,“ doplnil riaditeľ tlačového odboru rezortu Juraj Tomaga.

„Cestovná kancelária pripravuje rozsiahly plán repatriácie turistov, na ktorých sa vzťahuje ochrana prostredníctvom európskej smernice ATOL platnej aj pre Spojené kráľovstvo a ďalšie členské krajiny Európskej únie,“ avizoval Tomaga. (tasr)

Zdieľať

Finax začína využívať tvárovú biometriu, jej potenciál si overí až v Poľsku

Obchodník s cennými papiermi Finax začal na overovanie nových klientov využívať tvárovú biometriu. Na Slovensku ju používa len Tatra banka a testuje aj Slovenská sporiteľňa. Finax tvrdí, že je prvý broker v Európe s takýmto overením klientov.

Čo je na tom zaujímavé:

  • Pomocou rozpoznania tváre môže broker na diaľku identifikovať človeka a overiť jeho občiansky preukaz cez web. To musí urobiť vzhľadom na zákon o zamedzení prania špinavých peňazí
  • Investície do indexových fondov môžu byť vďaka technológii dostupnejšie pre viacerých a špeciálne mladších klientov, ktorí si na takéto novinky potrpia
  • Technológia zrýchľuje registráciu a aktiváciu zákazníckeho účtu (neskôr aj zmeny pri výmene dokladov) a odbremeňuje klientských pracovníkov

Šéf Finaxu Juraj Hrbatý hovorí, že všetko zariadili so slovenskými firmami. “Na Slovensku máme veľmi talentovaných programátorov a dokázali sme, že aj slovenské firmy sa vedia vo svete technologicky presadiť,“ pokračuje.

Pripomína, že tvárovú biometriu zatiaľ nevyužívajú ani najmodernejšie online banky ako Revolut či N26.

Ako to funguje:

  • Na biometrickú verifikáciu klientov Finax využil technológiu slovenskej spoločnosti Innovatrics podnikateľa Jána Luntera. Využíva ju aj Tatra banka, ktorá túto technológiu zaviedla začiatkom roka. Testuje ju Slovenská sporiteľňa. Innovatrics má väčšinu zákazníkov v zahraničí.
  • Technológia web-based od firmy Wezeo zasa overuje totožnosť bez potreby stiahnuť  aplikáciu. J. Hrbatý tvrdí, že ide o európsky a možno aj celosvetový unikát.
Foto – Finax

Podľa J. Hrbatého je tvárová biometria extrémne dôležitá najmä preto, že Finax chce expandovať v zahraničí. “Tento týždeň by sme mali spustiť našu službu pre poľských  zákazníkov,” hovorí. Práve na trhu ako je Poľsko podľa neho treba mať proces absolútne digitalizovaný. “Tu vieme získavať stovky až tisícky zákazníkov denne a postačí nám minimálny počet poľsky hovoriacich zamestnancov,” dodáva.

Na prelome roka chce Finax vstúpiť na ďalší trh a budúci rok ešte na dva veľké východoeurópske. Tie zatiaľ nekonkretizuje.

Ako sa overuje totožnosť: 

  • Počas registrácie klient nahráva preukaz totožnosti, ktorého súčasťou je aj fotografia klienta. Potom urobí svoju fotografiu online.
  • Tá sa na základe charakteristických čŕt porovnáva s črtami tváre na občianskom preukaze.
  • Vykoná sa aj overenie živosti. Pri ňom sa sleduje, či klient pohybuje očami a sleduje červený bod na obrazovke.
  • Algoritmus vyhodnocuje percentuálne zhody a pri dosiahnutí miery istoty vysoko nad 90 % overí identitu zákazníka.
  • Benefitom tvárovej biometrie je aj skenovanie údajov na preukaze totožnosti prostredníctvom technológie OCR. Osobné údaje z preukazu totožnosti už klient nemusí vypisovať.

Investovanie do indexových fondov je len jednou z možností, kam môžu ľudia umiestniť svoje voľné prostriedky. V bankách sú síce v bezpečí, sú chránené Fondom ochrany vkladov, no úročenie je mizivé. V inflačnom prostredí teda peniaze v bankách strácajú na svojej reálnej hodnote.

Dlhodobé a pravidelné investovanie by malo sporiteľom pomôcť pripraviť sa na dôchodok, peniaze od štátu totiž najmä mladším ročníkom nebudú stačiť.

Investovať možno rôzne, závisí od vyspelosti investora, jeho potrieb, času, na ktorý chce odložiť peniaze bokom.

Podielové fondy sú tradičnou voľbou, ponúkajú sa aj v rámci bankových skupín.

Ľudia môžu investovať aj priamo do konkrétnych cenných papierov, v ostatnom čase neraz smerujú svoje prostriedky aj do podnikových dlhopisov.

Indexové fondy, čiže exchange traded funds (ETF), ktoré ponúka aj Finax, by mali mať na rozdiel od aktívne riadených fondov tunajších správcov väčší potenciál zárobku. Aj pre nižšie poplatky či daňové zvýhodnenia. Indexové fondy banky nezvyknú ponúkať, investovať do nich možno cez obchodníkov s cennými papiermi. J. Hrbatý tvrdí, že majú zatiaľ “niekoľko tisícok” klientov, tento rok odhaduje ich rast na “niekoľkonásobný”.

Konkurenciu v tomto prostredí Finaxu tento rok vytvorili finanční poradcovia z Partners Group, keď založili novú firmu na investovanie do indexových fondov. Partners Investments má za sebou najväčšieho sprostredkovateľa investičných služieb, a tak bude vedieť osloviť všetkých svojich klientov.

Zdieľať

Košický župan zosmiešňuje U. S. Steel, komentuje ministerstvo hospodárstva návrh na odkúpenie fabriky za jedno euro.

Čo sa stalo: Košický župan Trnka neoficiálne ponúkol U. S. Steelu, že od nich odkúpi košické železiarne za symbolické euro.

Reakcia U. S. Steelu: Firma povedala, že reagovať bude iba v prípade, ak dostane oficiálnu ponuku.

Reakcia ministerstva hospodárstva: „Pre svoje osobné PR Rastislav Trnka zosmiešňuje jedného z najväčších zamestnávateľov na Slovensku,“ uviedol v pondelok hovorca rezortu Maroš Stano.

„Je to absurdné a nezodpovedné voči serióznemu investorovi, ale predovšetkým voči tisícom zamestnancom fabriky a mal by zvážiť zotrvanie vo funkcii. Toto vyhlásenie nestojí za žiaden seriózny ani slušný komentár,“ dodal hovorca.

Reakcia vicepremiéra pre investície a informatizáciu Richarda Rašiho (Smer-SD): „Toto je cynický a nechutný prvoaprílový žart župana voči ľuďom, ktorí v U. S. Steele pracujú a žijú v neistote. Ako by mohla župa, ktorá nemá zdroje ani na financovanie svojich ciest, škôl a sociálnych zariadení, čo má v správe, zvládnuť vedenie jednej z najväčších slovenských fabrík?“

Ako to vysvetľuje košický župan: Podľa Trnku dočasným vstupom do podniku chce kraj predísť následkom negatívneho vývoja v závode, najmä prepúšťaniu ďalších zamestnancov. „Vzhľadom na predchádzajúcu diskusiu o investičnom dlhu a ekonomických problémoch, s ktorými U. S. Steel bojuje, sme vedeniu spoločnosti ponúkli pomocnú ruku. Aby sme predišli následným problémom a uchránili zamestnanosť v kraji, zatiaľ neoficiálne sme ponúkli odkúpenie závodu U. S. Steel Košice za obdobných podmienok ako v srbskom Smedereve, kde prešli oceliarne do rúk verejného sektora za jeden dolár,“ uviedol v pondelok predseda KSK.

Zdieľať

Saudská Arábia obnovila tri štvrtiny výpadku produkcie ropy

Saudská Arábia obnovila zhruba 75 percent ropnej produkcie, ku ktorej výpadku došlo po útokoch dronov na ropné zariadenia. K plnému objemu výroby by sa mala vrátiť začiatkom budúceho týždňa.

Denná produkcia z ropného poľa Churajs v súčasnosti presahuje 1,3 milióna barelov, v závode na spracovanie ropy v Búkjaku sa pohybuje na zhruba 3 miliónoch barelov, píše Reuters.

Po útoku na obe lokality, ktoré patria k najväčším ropným strediskám v Saudskej Arábii, sa produkcia ropy znížila o 5,7 milióna barelov. To predstavuje viac ako polovicu denného výtlaku.

Saudskoarabskí predstavitelia nedávno tvrdili, že produkcia ropy bude plne obnovená do konca septembra.

Zdieľať

Benzina sa na Slovensku rozširuje, preberá 7 čerpacích staníc od spoločnosti Fontee, koncentráciu schválil Protimonopolný úrad. Benzina, ktorá len nedávno otvorila prvú čerpačku v Malackách, patrí pod poľský koncern PKN Orlen, v Česku má vyše 400 púmp. Fontee vlastní Juraj Végh, ktorý v minulosti podnikal aj s O. Világim, šéfom Slovnaftu.

Zdieľať

V októbri bude na D1 Poprad východ – Beharovce povolená najvyššia rýchlosť 140 km/h. Ministerstvo dopravy chce zistiť, aké bude správanie vodičov. V budúcnosti pripadá do úvahy aj úsek Trnava – Trenčín.

„Tak, ako som sľúbil, vyskúšame, či je možné zvýšiť najvyššiu dovolenú rýchlosť na bezpečnostne vyhovujúcich úsekoch diaľnic. Celkovo 38 kilometrov dlhý úsek diaľnice D1 pri Poprade spĺňa na to všetky stavebné, technické a bezpečnostné predpoklady. Teraz bude závisieť od správania sa vodičov, či a odkedy bude možné povoliť vyššiu rýchlosť na D1 pod Tatrami natrvalo,“ uviedol minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd).

Na úseku diaľnice pri Poprade začne v krátkom čase Národná diaľničná spoločnosť osádzať nové dopravné značky tak, aby bol pripravený na zvýšenie rýchlosti od 1. októbra.

Ďalším úsekom, ktorý v budúcnosti prichádza do úvahy na otestovanie vyššej rýchlosti, je úsek D1 Trnava – Trenčín, dnes ho však pre vysokú intenzitu dopravy aktuálne  polícia neodporučila.

„Na ďalšom vybranom diaľničnom úseku Prešov – Košice sa uskutočňujú stavebné práce súvisiace so stavbou Budimír – Bidovce. O tom, či bude možné po niektorých úsekoch našich diaľnic jazdiť v budúcnosti rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu, bude možné uvažovať až po dôkladnom preskúmaní správania sa vodičov a odbornej diskusii s políciou,“ dodala hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. (tasr)

Zdieľať

Železničiarom rastú tržby, lebo ľudia uvažujú ekologicky

Železničnej spoločnosti Slovensko rastú tržby, lebo ľudia sa správajú ekologicky a v Bratislave sú zápchy. Zároveň železničiarom viac peňazí dáva aj štát. Najlepšie čísla dosiahli v lete, pretože sa viac cestuje vlakmi aj na dovolenky.

Minulý týždeň sa Železničná spoločnosť Slovensko pochválila, že v auguste dosiahla výnimočne dobré tržby. Prvýkrát boli vyššie ako pred zavedením bezplatnej prepravy v roku 2014.

Čo železničiarom pomohlo v biznise:

  • Štát im dal viac peňazí, aby posilnili vlaky. Viac vlakov prilákalo viac platiacich cestujúcich. Na rok 2019 im podľa zmluvy poskytol 226 miliónov eur, čo bolo o 28 miliónov (14 percent) viac ako v roku 2014. A objednal si takmer 33 miliónov vlakokilometrov, čo bol nárast o 4 milióny (12 percent).
  • Hustá premávka a zápchy v okolí Bratislavy, ale napríklad aj pod Strečnom pri Žiline zvyšujú popularitu vlakovej dopravy a podporujú tržby. Na silný bratislavský región myslela Železničná spoločnosť aj pri pridávaní vlakov v posledných rokoch.
  • Ľudia viac cestujú aj preto, že sa darí ekonomike.
  • Zároveň zmýšľajú ekologickejšie, preto viac využívajú ekologickú dopravu.
  • Pomáha aj štátna podpora domáceho cestovného ruchu cez rekreačné poukazy.
  • Železničná spoločnosť obnovila IC vlaky, čím vytlačila prémiové vlaky RegioJetu a prebrala jeho klientov.

Prečo je zvlášť zaujímavé leto:

Júl a august sú podľa hovorcu ZSSK Tomáša Kováča najsilnejšie mesiace.

Je menej ľudí, ktorí pravidelne dochádzajú do práce a do školy a využívajú zľavy alebo jazdia zadarmo.

Stúpa však počet platiacich cestujúcich, ktorí jazdia síce nepravidelne, ale bez zliav. Absolvujú aj dlhšie, čiže drahšie cesty. Železničiari okrem toho v lete nasadzujú posilnené turistické spoje, napríklad na Tatranskú elektrickú železnicu.

Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič
Zdieľať

Rozpočtová rada v najnovšom odhade predpokladá spomalenie ekonomiky v tomto roku na 2,7 %. Očakávania ekonomického rastu sa zhoršili najmä vplyvom slabšieho externého dopytu. Slovenský export sa spomaľuje. „Priemyslu dochádza po prudkých rastoch dych.“

Neistota týkajúca sa vývoja ekonomiky sa prejavuje i vo volatilných investíciách a vo väčšom hromadení úspor domácností na úkor spotreby.

Okrem slabšieho dopytu a neistoty mohli mať vplyv na negatívnu dynamiku vývozu aj jednorazové faktory (odstávky v priemysle), preto nie je možné jednoznačne určiť, či bude výrazne negatívny trend pokračovať aj v najbližších mesiacoch.

Ministerstvo financií v septembrovej prognóze ráta so spomalením ekonomického rastu v tomto roku na 2,4 %.

Najnovšia prognóza rozpočtovej rady je tu.

Čím sa líši odhad rastu na rok 2019 podľa RRZ od prognózy makrovýboru pri ministerstve financií?

Viktor Novysedlák, riaditeľ kancelárie RRZ:  Naša krátkodobá prognóza využíva rýchlejšie dostupné indikátory o ekonomike a priamo odhaduje agregát HDP a nezávisle i zložky HDP. Prístup sa teda líši od detailnejších prognóz Výboru pre makroekonomické prognózy (VpMP) používaním prístupu zdola-nahor.

Avšak predpoklady, ktoré využíva VpMP pri odhade najpravdepodobnejšieho vývoja ekonomiky sú si veľmi podobné. Technický odhad však indikuje, že rast vývozu a dovozu bude pomalší, skôr bližšie k nule, než sú prognózy VpMP.

Odklad investícií a spotreby vplyvom neistôt bude u našich obchodných partnerov výraznejší a bude trvať zrejme dlhšie. Na druhej strane očakávame o niečo lepší vývoj domácej spotreby, najmä spotreby domácností z dôvodu vyšších disponibilných príjmov.