Denník N

Čítanie pre vodičov do zápchy: Objednali sme 8 diaľnic za 4 miliardy. Na troch práce stoja, dve meškajú

Zápchy sa opakujú na Kysuciach, v Bratislave či pri Ružomberku. Diaľnice tu už štát na veľa miestach stavia, ale tradične sa vyskytne nejaký problém. Pozrite si zoznam diaľnic, ktoré sme objednali, a čo sa aj naozaj naplno stavia.

  • D1 Bratislava – Košice

Za posledné štyri roky objednali štátni manažéri u stavbárov 63,5 kilometra budúcej D1. Majú pomôcť s pravidelnými predvíkendovými kolónami cestou zo západu na východ republiky a naopak. Na väčšine z nich sa však po podpise zmlúv ukázali problémy. 

Juho-západný obchvat Prešova (7,9 km)

Zmluvu za 356 miliónov eur bez DPH na stavbu podpisovali štátni manažéri v roku 2017. Na úseku sa stále nepracuje plnohodnotne, čaká sa na posudky pre vplyv diaľnice na životné prostredie (EIA). Tie doterajšie neboli postačujúce podľa pravidiel Európskej komisie.

„Na výstavbe obchvatu prebiehajú práce v rozsahu, ktorý proces EIA neobmedzuje. Po ukončení procesu EIA sa bude môcť stanoviť presný harmonogram ďalších prác,“ píše ministerstvo dopravy.

Podľa zmluvy má byť diaľnica hotová v júni 2021 (Opravené 22.11.).

„Stavba je na začiatku, zmluvný termín stavby je 6/2021,“ píše tím NDS na sociálnej sieti.

Zdroj: NDS

Budimír – Bidovce (15,5 km)

Výstavba severo-východného obchvatu Košíc prebieha bez významných hlásených problémov. Cesta dlhá 15 kilometrov má byť podľa zmluvy hotová v decembri 2019. Cena: 197,4 milióna eur.

Hubová – Ivachnová (15,3 km)

Známa 15-kilometrová diaľnica je rozkopaná už štyri roky. Zazmluvnili ju v novembri 2013, začiatkom roku 2015 sa na nej zosunul svah. Ukázalo sa, že plánovaný tunel Čebrať treba kompletne pretrasovať.

Nový termín na dokončenie diaľnice je december 2021. Všetko závisí od toho, kedy sa posúdi vplyv novej trasy na životné prostredie, a od dohody so stavbármi o cene. Návrh dodatku k diaľnici za zmluvnú cenu 227,3 milióna eur poslali z Národnej diaľničnej zhotoviteľovi začiatkom novembra. V hre môže byť navýšenie ceny o vyše 100 miliónov eur.

Ani Hubová – Ivachnová nerieši problém, ktorý je hneď vedľa. Úsek Turany – Hubová stále nemá pokope papiere ani na to, aby oň prebehla súťaž.

Zdroj: ndsas.sk

Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 km)

Diaľnica za 427 miliónov eur má byť podľa webu NDS-ky hotová v októbri 2018, pôvodný termín bol začiatok budúceho roka. Meškanie odôvodňujú nepredvídanými geologickými udalosťami počas razenia tunelov. Je však možné, že meškanie je umelé. Chýba diaľničný privádzač, bez ktorého sa na diaľnicu šoféri môžu iba pozerať.

Privádzač zdržalo rozhodovanie o tom, či naň vypísať súťaž alebo zadať práce priamo. Nakoniec vyhlásili súťaž, okrem iného aj preto, aby stavbu mohli financovať z eurofondov.

Tender skončili v septembri, dali ho iniciatívne prekontrolovať na Úrade pre verejné obstarávanie. Žiadosť o kontrolu teraz stiahli, pretože privádzač nebude financovaný z eurofondov.

Lietavská Lúčka – Dubná Skala (13,5 km)

Úsek s najdlhším tunelom na Slovensku (Višňové – 7,5 km) majú stavbári dokončiť v decembri 2019. Zmluvný  termín nestihnú, celkové meškanie zatiaľ nie je jasné. Diaľničiari odhadujú časové meškanie diaľnice za 410 miliónov eur v horizonte do pol roka.

Na stavbe došlo aj k niekoľkým tragickým nehodám. Naposledy zahynul 31. októbra 33-ročný robotník, keď ho privalil oceľový nosník.

  • Obchvat Bratislavy (59 km)

Dopravné zápchy na ceste do Bratislavy sú o to väčšie, ak sa niekde vyskytne dopravná nehoda. Šoférov od Dunajskej Lužnej má od kolón odbremeniť aspoň po Bratislavu budúca rýchlostná cesta R7. So stavbou veľkého obchvatu Bratislavy to vyzerá problematicky.

Projekt s 59 kilometrami diaľnice pri Bratislave aj s jej napojením rýchlostnou cestou na Dunajskú Stredu zdržuje niekoľko komplikácií. Najprv stavbu brzdili špekulanti s pozemkami, potom chýbajúce stavebné povolenia. Teraz sa ešte nevedia stavbári pod vedením španielskej firmy Cintra dohodnúť so subdodávateľmi.

Najviac rozbehnuté môžu byť práce na rýchlostnej ceste do Dunajskej Stredy. Táto časť je menej náročná na stavbu a pozemky pod ňu boli vykúpené prvé. Cena za celé dielo je 1,7 miliardy eur.

  • D3 Žilina – Poľsko

Na Kysuciach pravidelne blokujú dopravu aktivisti. Žiadajú dokončiť D3 do Poľska. To, čo sa na Kysuciach stavia, nemešká. Chýbajú najmä projekty, ktoré sú zatiaľ v príprave. Problém je taký naliehavý, že zrejme pomohol k strate županského kresla Juraja Blanára zo Smeru.

Zdroj: NDS

Obchvat Čadce (5,67 km)

Úsek Čadca, Bukov – Svrčinovec za 239 miliónov eur stavajú približne rok, zásadné problémy zo stavby nehlásia. Autá naň plánujú pustiť v decembri 2020.

Obchvat Žiliny (4,25 km)

Úsek Žilina, Strážov – Brodno je úspechom Národnej diaľničnej. Ako jediný projekt z 300-kilometrového diaľničného balíčka druhej vlády Roberta Fica ide načas. Plánujú ho odovzdať šoférom 2. decembra.

Je to však rekordér aj v nákladoch na kilometer výstavby, celý stojí 254,9 milióna eur bez dane.

Pozrite si interaktívnu mapu postavených a pripravovaných diaľnic (cesty.ineko.sk)

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie