Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Blatné je hotové, kolóny na D1 ešte len prídu, keď začnú dvíhať diaľnicu

Takto bude vyzerať Blatné. Zdroj: vizualizácia NDS
Takto bude vyzerať Blatné. Zdroj: vizualizácia NDS

Aktualizované o 14:50 Kolóny pri Blatnom majú postupne ustúpiť. Sľubuje to Národná diaľničná spoločnosť (NDS) s tým, že vo štvrtok o 10.00 h začína spúšťať novú križovatku do prevádzky. Dopravné obmedzenie v úseku by malo zmiznúť.

„Presmerovanie dopravy a sprejazdnenie križovatky Blatné bude prebiehať po etapách s obmedzeniami,“ upozorňuje NDS na webe.

K dispozícii budú dva jazdné pruhy, okrem noci zo štvrtka na piatok. Vtedy bude na takmer stometrovom úseku na ceste medzi Bratislavou a Trnavou premávka vedená len v jednom jazdnom pruhu.

Plne prejazdná má byť cesta v pondelok.

Takto bude vyzerať križovatka Blatné:

Zdroj: NDS

Obnovenie trojpruhu bude citeľné, ale nová križovatka zároveň privedie na D1 novú dopravu, hovorí Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu.

Čaká sa na rozšírenie D1

„Križovatka bude hotová a v obidvoch smeroch bude (cesta) po nedeli v troj-pruhovom režime, ale stále na 110 km/hod. Bude o jeden pruh navyše, ale bude sa tam aj pripájať doprava,“ povedal Matej.

Citeľné to môže byť na vjazde do Bratislavy, pretože D1 stále čaká na rozšírenie.

Blatné je len prvá zo série stavieb na celom projekte rozšírenia D1. Po Senec má mať štyri pruhy pre každý smer, do Trnavy tri plnohodnotné pruhy namiesto dnešných provizórnych.

Diaľničiari majú v tomto momente rozostavanú len triblavinskú križovatku. Od roku 2015 ju stavia Porr, reálne sa stavba samotnej križovatky ešte naplno nespustila.

Ako to na nej približne vyzerá ukazuje googlemaps:

„Keď sa začne stavať Triblavina naplno, tak to bude to isté, čo Blatné,“ hovorí Matej.

Národná diaľničná upokojuje, že obmedzenia nebudú také významné.

„Počas výstavby podjazdu na D1 bude režim vedenia dopravy 3+3 jazdné pruhy, čo znamená plynulejšiu premávku ako počas výstavby križovatky Blatné,“ píše NDS.

Analytik INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík si myslí, že križovatku by nemali dostavať skôr, než sa vyrieši iné – najcitlivejšie – miesto pri rozširovaní D1.

Na vstupe do Bratislavy bude komplikovaná stavba

„Najväčšie problémy na D1 motoristov ešte len čakajú v čase, keď sa začne rozširovať D1 na osempruh pri vstupe do Bratislavy,“ vysvetľuje Kovalčík.

Pred Triblavinou bude totiž križovanie širšej D1 a budúceho obchvatu Bratislavy, D4. Prepojenie dvoch komplikovaných stavieb si vyžiada aj dvíhanie diaľnice.

Zdroj: NDS

„Bolo by veľmi nebezpečné, ak by križovatka Triblavina bola otvorená skôr a priviedla ďalšiu dopravu na diaľnicu D1 predtým, ako dôjde k rozšíreniu tohto úseku,“ vysvetľuje Kovalčík.

NDS píše, že križovatka Triblavina momentálne čaká na vydanie rozhodnutia o zmene stavby pred dokončením. Už teraz vraj myslia aj na moment, kedy sa bude stavať križovanie pri Bratislave.

„Začiatok prác na výstavbe rekonštrukcie D1 (Bratislava-Triblavina) súvisiacej s prípravou križovatky D1/D4 sa predpokladá začiatkom roka 2019. Počas výstavby mostných objektov na D1 pre križovanie s D4 a súvisiaceho zdvihu nivelety diaľnice D1 bude doprava vedená po vetvách budúcej križovatky D1/D4 v režime 3+3 jazdné pruhy. Vetvy križovatky D1/D4 budú vybudované v predstihu,“ píše NDS.

Matej upozorňuje, že rátať treba aj s nábehom výroby v nitrianskom Jaguari. Tá tiež prispeje k zahusteniu premávky na vstupe do Bratislavy.

„Budeme mať 800 kamiónov denne v pravom jazdnom pruhu z Jaguaru,“ hovorí Matej.

Podľa Kovalčíka sa v minulosti pri D1 uvažovalo, že najprv treba rozšíriť samotnú diaľnicu, až potom stavať križovatky, ktoré na ňu privedú autá. „Momentálne to nevyzerá, že by sa naplno pripravoval celý úsek po Senec,“ povedal Kovalčík.

Kedy bude rozšírená D1 po Trnavu

Dlhšiu dobu bola v pláne výstavba priľahlých kolektorov, ktoré umožňujú pohodlné napájanie sa na diaľnicu pre šoférov. Štát oznámil rozhodnutie stavať namiesto toho osem-pruhovú diaľnicu pred niekoľkými mesiacmi. Nie je celkom jasné, ako ďaleko je s prípravou riešenia.

Štát sa teraz sústredí na kľúčový bod – križovatku obchvatu s D1 pred Bratislavou. Obchvat stavia koncesionár, ale rozšírenie D1 v zmluve nemá. Štát mu ho chcel do zmluvy pribaliť, ale zatiaľ nedošlo k dohode na cene.

Pre istotu predbežne vypísal súťaž.

Od dohody bude závisieť, kedy sa s komplikovanými prácami na vstupe do Bratislavy začne.

Podľa interaktívnej mapy analytikov z INEKO štát ráta s tým, že kľúčová časť rozšírenia D1 na vstupe do Bratislavy by mohla byť hotová v roku 2021, po Senec v roku 2023 a po Trnavu v roku 2027.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Kiskov tieňový minister financií: Ak dôjde k zmene, čo dúfam, je dôležité, aby strany mali aj programové prieniky

Tomáš Meravý vraví, že nikdy v živote by v Kiskovej strane Za ľudí nezvyšovali daňovo-odvodové zaťaženie práce. Na druhej strane, sú otvorení vyšším majetkovým daniam.

Stručne z ďalších tém z rozhovoru s Tomášom Meravým:

  • V programe strany budú mať aj výdavkové limity
  • Priestor na šetrenie je v znižovaní prezamestnanosti v štátnej správe, máme napríklad veľa policajtov na jedného obyvateľa
  • Obedy zadarmo by úplne nerušil, ale treba sa vrátiť k nejakej forme adresnejšej pomoci
  • Ideálne by bolo, keby sa znížili sadzby sociálneho poistenia
  • Navrhuje debatu o progresívnom nastavení daňového bonusu, ktorého suma by rástla s počtom detí
  • Čítajte celý rozhovor s Tomášom Meravým.
Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Minúta po minúte

Zdieľať

Pellegrini vyhlásil, že U. S. Steel Košice bol pre americký manažment „dojnou kravou“.  Podľa premiéra podnik trpí investičným dlhom, čo prispelo k jeho súčasnej ťažkej situácii na trhu s oceľou a zámeru znižovať počet zamestnancov.

 „Treba aj vytknúť americkému manažmentu, že tá fabrika im slúžila ako dojná krava a miesto toho, aby do nej primerane investovali, tak to nerobili,“ povedal Pellegrini po výjazdovom rokovaní v okrese Košice-okolie, na ktorom prijal odborárov z košických oceliarní.

Odborári mu odovzdali petíciu za podporu európskeho oceliarskeho priemyslu a vytvorenie férového prostredia na podnikanie. Z košickej továrne a jej dcérskych spoločností ju podpísalo viac ako 8800 zamestnancov.

Petícia nasledovala po tom, ako vedenie U. S. Steel Košice oznámilo, že do konca roka 2021 zníži počet zamestnancov pracujúcich v oceliarňach a jej dcérskych spoločnostiach o 2500.

K znižovaniu stavov zamestnancov pristúpila firma vzhľadom na zlú situáciu na trhu s oceľou, pričom poukázala na dôsledky vysokého importu ocele z krajín, ktoré nemusia dodržiavať pravidlá platné v Európe a nie sú súčasťou európskeho systému obchodovania s emisiami.

„Treba si veľmi otvorene povedať, a na tom sme sa aj zhodli s predstaviteľmi odborov, že tá fabrika vyprodukovala za posledné roky viac ako miliardu zisku a tento zisk bol skoro komplet odvedený akcionárom, majiteľom, do Spojených štátov. Tá fabrika veľmi málo v minulosti investovala, preto je tam aj značný investičný a morálny dlh, ktorý potom spôsobuje, že tá fabrika nie je taká efektívna, ako možno nejaké iné fabriky podobného typu v Európe alebo vo svete, a teraz žneme neblahé následky tohto celého. Takže, treba trochu vytknúť aj majiteľom, ako sa k fabrike správali,“ uviedol premiér.

Vláda si pritom podľa neho uvedomuje, že spolu s automobilkou Volkswagen ide o najväčšieho zamestnávateľa v krajine.

„Musíme dbať na to, čo sa bude diať na východe Slovenska a s veľkým znepokojením sledujem túto situáciu a privítal som aktivity odborárov, ktoré nesmerujú len k nejakému vyjednávaniu alebo zákazu prepúšťania, ale zaoberali sme sa globálne tou situáciou, ktorej čelíme v rámci Európy,“ povedal Pellegrini.

Odborárom prisľúbil, že ministri aj on sám budú v diskusiách na európskych fórach hovoriť o možných spôsoboch, ako brániť Európu voči dovozom lacnej ocele z krajín, kde sa pri výrobe neberie ohľad na environmentálne dôsledky. (tasr)

Zdieľať

SaS predložila do parlamentu balík opatrení pre motoristov. Ministerstvo dopravy má k návrhom výhrady.

Jana Kiššová z SaS uviedla, že motoristi tvoria veľkú časť štátneho rozpočtu, pričom nedostávajú adekvátnu protihodnotu. Balík opatrení opozičnej strany tvorí šesť návrhov zákonov.

SaS navrhuje úpravu pri ročnej diaľničnej známke, ktorá by podľa strany mala platiť celých 365 dní. Tento návrh je podľa hovorkyne ministerstva dopravy Karolíny Duckej odborne nepripravený. Rezort dopravy podľa jej slov vyhodnocuje správanie ľudí pri kúpe diaľničnej známky a pripravuje vlastné riešenie tejto problematiky. Avizovala, že ministerstvo ho predstaví v krátkom čase.

Ďalším navrhovaným opatrením je napríklad zrušenie nálepiek o absolvovaní technickej a emisnej kontroly, či zavedenie možnosti „prenositeľnosti“ tabuľky s evidenčným číslom vozidla zo starého motorového vozidla toho istého majiteľa na jeho nové motorové vozidlo. „Chceme, aby evidenčné čísla vozidla, plechové tabuľky, ktoré máme na autách, boli na majiteľa,“ priblížil poslanec SaS Miroslav Ivan.

Zrušiť by SaS chcela povinnosť nakrúcať videozáznam o priebehu výkonu technickej a emisnej kontroly na staniciach technickej kontroly (STK) a na pracoviskách emisnej kontroly. Ivan upozornil, že po zavedení tohto opatrenia je o prácu technika oveľa menší záujem.

Ducká reagovala s tým, že kamery boli na STK zavedené novelou zákona, ktorá bola vypracovaná v čase, keď bola SaS koaličnou stranou. Hovorkyňa zároveň podotkla, že všetci poslanci SaS za zavedenie kamier na STK hlasovali. „Aktuálna zmena iba rozšírila ich počet, pričom zákon jasne upravuje, na aké účely sa môžu tieto záznamy použiť,“ spresnila Ducká s tým, že toto ustanovenie liberáli pri jeho prijímaní v parlamente nepripomienkovali.

Jedným z návrhov SaS je aj novela zákona o správnych poplatkoch. Podľa Ivana by mal poplatok za registráciu auta odzrkadľovať administratívne náklady na prácu úradníka, ktorý úkon vykonáva.

Navrhuje tiež zníženie daní z motorových vozidiel pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony. Rezort dopravy uviedol, že návrhy SaS v oblasti daní nie sú v jeho kompetencii. (tasr)

Zdieľať

Most-Híd by v prvom čítaní podporil návrh reformy zdravotníctva, podľa predsedu klubu Tibora Bastrnáka však má pripomienky. SNS si počká na rokovanie Koaličnej rady. ĽSNS sa rozhodne až po opätovnom stretnutí s ministerkou Andreou Kalavskou.

„Od začiatku hovoríme, že budeme podporovať všetky také návrhy, ktoré sú o bezpečnosti pacientov. Stratifikácia je taký návrh. Chceli by sme to podporiť. Máme nejaké výhrady a veci, ktoré si myslíme, že ešte ministerstvo zdravotníctva musí zlepšiť. Takže keď príde tento návrh do parlamentu, tak ho v prvom čítaní podporíme. Keď ministerstvo odstráni maličkosti, ktoré nie sú úplne definované, tak by sme to mali podporiť aj v druhom čítaní,“ komentoval Bastrnák z Mosta-Híd.

Podľa neho by išlo napríklad o zvýšenie dostupnosti poskytovania zdravotnej starostlivosti v tých regiónoch, v ktorých by to bolo možné.

Predseda SNS Andrej Danko sa k téme vyjadrí neskôr. „Ja sa vyjadrím vtedy, keď Smer povie na Koaličnej rade, že stojí za Kalavskou. Dovtedy je jej návrh irelevantný, nemôžeme ísť proti záujmom koaličného partnera,“ povedal.

Kotlebova ĽSNS uviedla, že sa rozhodne až po opätovnom stretnutí s ministerkou zdravotníctva Andreou Kalavskou.

Podpredseda ĽSNS Martin Beluský uviedol, že sa s ministerkou potrebujú stretnúť ešte raz, aby strane odpovedala na niektoré otázky. Jedna sa týka personálneho zabezpečenia, druhá „malej nezrovnalosti“ v zákone. „Máme taký názor v odbornom tíme, ktorý hovorí, že to možno nie je úplne dokonalý návrh, ktorý má určité riziká, no možno je to stále lepšie, ako neurobiť nič.“ (tasr)

Zdieľať

SaS uviedla, že je za nižšie dane pre firmy, ale „nie šťastná“ je ich výška podľa obratu. Strana tak reagovala na schválenie 15-percentnej dane pre podnikateľov s ročným obratom do 100-tisíc eur v parlamente.

„My dlhodobo hovoríme, že je potrebné znižovať dane, aby bola väčšia ochota priznať a platiť dane. Má to určite pozitívne dynamické efekty,“ priblížila podpredsedníčka SaS Jana Kiššová.

„Ako trochu nešťastné vnímame to, že bude progresívna daň, teda že firmy s obratom do 100-tisíc eur budú platiť zásadne inú výšku dane na rozdiel od tých firiem, ktoré majú vyšší obrat. Vytvára to medzi týmito firmami istú konkurenčnú výhodu, respektíve nevýhodu. Toto si myslíme, že nie je celkom šťastné, ale v každom prípade podporujeme znižovanie daní,“ dodala. (tasr)

Viac k téme: Nižšia, 15-percentná daň je pre všetky firmy a živnostníkov s obratom do 100-tisíc eur ročne

Zdieľať

Poslanci SNS predložili do parlamentu návrh novely, ktorá by mala dosah na štátny rozpočet 150 miliónov eur a ani sa neunúvali vyčísliť dosah, hoci na to ministerstvo financií upozornilo. Povedal to opozičný poslanec Ondrej Dostál k novele znižujúcej DPH na potraviny.

Zdieľať

Nová kryptomena Facebooku je „budíčkom „pre centrálne banky, aby pokročili v spolupráci a samy vytvorili novú digitálnu menu, povedal člen výkonnej rady Európskej centrálnej banky Benoit Coeure. Úvah o takom kroku bolo viac, no nedotiahli sa.

Zdieľať

Nie je pravda, že Európska komisia zastavila osobitný odvod pre reťazce na Slovensku, povedala poslankyňa SNS Eva Antošová. Tvrdí, že odvod zastavil predseda SNS Andrej Danko, pričom Slovensku nikto nehovoril, že by odvod nemohlo zaviesť.