Denník N

Dokážu prehľadať aj milióny webov a nájsť bludy, ktoré ľudia šíria na Facebooku

Ilustrácia – Fotolia
Ilustrácia – Fotolia

V zozname stovky inovátorov východnej a strednej Európy je aj človek za softvérom, ktorý analyzuje obsah dezinformačných webov. Ďalším oceneným je zakladateľ webu Konšpirátori, ktorý vytvára zoznam podozrivých stránok.

Tohtoročný výber najzaujímavejších inovátorov zo strednej a východnej Európy ukazuje, aký dôležitý je boj proti dezinformáciám modernými premyslenými spôsobmi. Financial Times a Google do rebríčka vybrali popri klasických biznisových kreatívcoch aj ľudí, ktorí majú silné nápady do ťaženia proti klamstvám na webe.

Konkrétne zo Slovenska si porotcovia všimli projekt Konšpirátori.sk, ktorý zostavuje zoznam českých a slovenských webov „so sporným obsahom“, a z Česka firmu DATAWEPS, ktorá pri analýze dezinformácií využíva takzvaný data mining.

Z marketingového nástroja je zbraň proti klamstvám

V prvom momente nešlo o boj proti falošným správam na webe. Skupina českých dátových analytikov z firmy DATAWEPS.cz vytvorila program, ktorý prehľadáva web a pomocou kľúčových slov zhromažďuje údaje o tom, čo Česi a Slováci píšu na Facebooku alebo na rôznych diskusných fórach, a aj to, aké články vychádzajú na spravodajských serveroch a čo pod nimi ľudia píšu.

Marketingoví manažéri sa vďaka tomu môžu dozvedieť napríklad to, aké sú ohlasy na ich reklamnú kampaň alebo ako ich produkty komentujú ľudia na internete. „Napríklad keď McDonald’s chce vedieť, čo ľudia píšu o ich hamburgeroch, vieme mu k tomu poskytnúť potrebné dáta,“ hovorí Jan Mayer z DATAWEPS.

Ich softvér dokáže naraz prehliadať státisíce až milióny stránok. „Firmy si vďaka tomu nemusia platiť brigádnikov, ktorí by kontrolovali stránku po stránke a zistené údaje zapisovali do Excelu,“ hovorí.

Mayer a jeho kolegovia popri tom vedú aj odborné semináre na Masarykovej univerzite v Brne. V poslednom čase začali svoje služby ponúkať aj organizáciám, ktoré sa venujú fenoménu dezinformácií.

„Analyzujeme pre ne obsah, ktorý šíria rôzne dezinformačné weby. Napríklad vieme zistiť, koľko z nich publikovalo tú istú dezinformáciu, čo pomáha pri lepšom mapovaní tejto scény,“ vraví Mayer.

Ich firma spolupracuje napríklad s pražskou mimovládkou Evropské hodnoty, ktorá upozorňuje na šírenie proruskej propagandy.

Všetky pochybné weby na jednom mieste

Pre potreby biznisu bol pôvodne nadizajnovaný aj ďalší ocenený projekt, Konšpirátori.sk boli pri svojom vzniku určení hlavne firmám, ktoré investujú peniaze do internetovej reklamy. Na jednom mieste získali zoznam pochybných stránok, kde by sa ich banner mohol objaviť napríklad vedľa článku oznamujúceho, že rakovina sa dá vyliečiť zmrazenou citrónovou šťavou, alebo pri vymyslenej správe, že Putin porazí americký dolár zlatým rubľom.

„Ochráňte svoju značku pred spojením so sporným obsahom,“ znie hlavný slogan na stránke Konšpirátori.sk.

Už podľa prvých reakcií dezinformátorov bolo jasné, že projekt považujú za vážnu hrozbu. Keď o Konšpirátoroch napríklad vlani na jar napísal denník SME, „šéfredaktor“ dezinformačného webu Hlavné správy Róbert Sopko na to reagoval vlastným komentárom.

„Táto špinavá kampaň, ku ktorej sa pridali ďalšie pravdoláskarské médiá, ale i katolícky Lumen (verím, že z nevedomosti), ma mrzela ako človeka, ktorý robí svoju prácu na solídnej profesionálnej úrovni,“ napísal Sopko.

Hoci autori projektu hovoria, že ich cieľom nie je postihovať dezinformačné weby, ale len pomáhať štandardným zadávateľom reklamy v orientácii, ich aktivity už začali prinášať konkrétne výsledky. Vedúci projektu Ján Urbančík z firmy NetSuccess napríklad hovorí o tom, že administrátori niektorých webov začali postupne vylepšovať svoj obsah, aby ich vyčiarkli zo zoznamu.

Takýmto príkladom bola slovenská verzia servera Parlamentné listy. Vedenie ich redakcie podalo tento rok na Konšpirátorov žalobu, zároveň však požiadalo ich komisiu, aby obsah ich článkov znovu posúdila.

Členovia komisie následne rozhodli, že slovenské Parlamentné listy už nespadajú medzi weby „so sporným obsahom“ (ich česká verzia však na zozname zostala). „Tešíme sa, že na základe aktivít našej iniciatívy začali viaceré weby aj online stránky redakcií prísnejšie kontrolovať obsah a pôvod správ, ktoré publikujú,“ napísal k tomu Urbančík.

Na zoznam na stránkach Konšpirátori doteraz pri svojich kampaniach prihliadalo viac než 2500 inzerentov. „Prakticky všetci významní hráči na trhu projekt Konšpirátori využívajú,“ hovorí Urbančík.

Z pôvodne biznisovej záležitosti sa však podľa neho zároveň stal projekt, ktorý môže slúžiť aj bežným užívateľom internetu a sociálnych sietí. „Pravidelne dostávame podnety od ľudí, ktorí nás sami upozorňujú na stále nové a nové sporné weby,“ hovorí Urbančík.

Na zozname je dnes takmer 120 webov, čo je takmer dvakrát toľko ako pri vzniku Konšpirátorov pred rokom a pol.

Kúpte si knihu Denníka N Pravda a lož na Facebooku

 

[Pochopiť fenomén konšpiračných teórií znamená spoznať ich mechanizmus. Objednajte si knihu Falšovaná pravda z knižnej edície Denníka N.]

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Hoaxy a propaganda

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie