Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Nákup transportérov: Dankovi ľudia pol roka tajili, že sa dohodli s Fínmi

Andrej Danko a fínske transportéry Patria AMV, pre ktoré sa v tichosti rozhodli nominanti SNS. Foto – N a BAE
Andrej Danko a fínske transportéry Patria AMV, pre ktoré sa v tichosti rozhodli nominanti SNS. Foto – N a BAE

Keď v polovici mája odletel minister obrany Peter Gajdoš na rokovanie do Bruselu, vyzeralo to ako rutinná záležitosť. Ministri členských štátov EÚ preberali množstvo tém – od lepšej spolupráce s NATO až po spoločné projekty v oblasti bezpečnosti.

Gajdošovi hovorcovia o ceste informovali v tlačovej správe na webe ministerstva obrany. Jednu dôležitú vec však nespomenuli.

Gajdošovi úradníci počas rokovaní v Bruseli podpísali aj „memorandum o porozumení“ s ministerstvom obrany Fínska, ktorým predbežne rozhodli o nákupe transportérov za viac než 400 miliónov eur.

Vyplýva to z kópie dokumentu, ktorú zverejnil analytik Progresívneho Slovenska Martin Dubéci. Získal ju od ministerstva obrany podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám.

Dokument je vyhotovený v anglickom, slovenskom a vo fínskom jazyku. Fínska strana ho podpísala v Bruseli 18. mája 2017, Slováci pripojili podpis o deň neskôr.

Dôležitý dokument

Na prvý pohľad ide o všeobecné memorandum o tom, že Slováci a Fíni sa „budú usilovať o podporu spoločného výskumu, vývoja, výroby, obstarávania a obchodu“.

V skutočnosti však práve toto memorandum naštartovalo jeden z najväčších vojenských obchodov od vzniku samostatného Slovenska.

Už krátko po jeho podpise uzavreli obe strany aj takzvanú technickú dohodu. Slovenské a fínske štátne firmy podľa nej začali robiť prototyp nového vozidla pre slovenskú armádu, ktorý je postavený na konštrukcii fínskeho transportéra Patria.

Ak prototyp v najbližších týždňoch prejde armádnymi skúškami, ministerstvo bude môcť nakúpiť celkovo 81 fínskych vozidiel, ktoré sa v licencii zmontujú na Slovensku. Tým bude fakticky rozhodnuté o výzbroji časti pozemných síl na obdobie nasledujúcich tridsiatich rokov.

Dohodnuté v úzkom kruhu

Existenciu takéhoto dokumentu ministerstvo prvýkrát priznalo až predminulý piatok 10. novembra na tlačovej konferencii.

„Máme podpísané memorandum medzi ministerstvom obrany Slovenska a Fínska. Na jeho základe je podpísaná aj technická dohoda. Výsledkom bude prototyp vozidla, ktoré bude hotové možno už o mesiac,“ povedal pri tejto príležitosti generálny tajomník služobného úradu Ján Hoľko.

O memorande nevedel do 10. novembra ani štátny tajomník ministerstva za Most-Híd Róbert Ondrejcsák, ktorý má na starosti zahraničné vzťahy. „Nemôžem sa vyjadriť, nič o tom neviem,“ reagoval Ondrejcsák.

Všetko vznikalo v úzkom kruhu ľudí, medzi ktorých patril minister Gajdoš, národný riaditeľ pre vyzbrojovanie, generál Daniel Zmeko a predovšetkým vysoký úradník Hoľko, ktorý je priamym poverencom Andreja Danka na ministerstve.

O tom, že existuje memorandum s Fínmi, prehovorili ľudia blízki Andrejovi Dankovi až pol roka po jeho podpise. Na fotke zľava: podpredseda SNS a šéf parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť Anton Hrnko, minister Gajdoš a kľúčový aktér celého nákupu Ján Hoľko. Foto – TASR

Ministrovo kľučkovanie

Až do začiatku novembra sa ministerstvo tvárilo, akoby žiadne zmluvy s Fínmi neexistovali. V nedeľu 21. mája, dva dni po podpise memoranda, prišiel Gajdoš na rozhovor do televízie TA3 a pri otázke moderátora na transportéry len stručne povedal, že celý proces sa pripravuje.

„Nechcem teraz hovoriť o tom, akým spôsobom bude takticko-technicky vykonávaná realizácia, ale chcem povedať, že procesy budú nastavené jednoznačne vysoko transparentne,“ hovoril minister.

Začiatkom júla sa nákupu transportérov venovala aj televízia Joj. V reportáži pripomenula, že  Česko či Litva nemajú problém vopred povedať, medzi ktorými výrobcami sa pri výbere vojenskej techniky rozhodujú.

Gajdoš televízii poskytol vyjadrenie, ktoré pôsobilo dojmom, že v hre je stále viac možností. „Sú rôzne transportéry, či sú to nemecké, francúzske, rakúske, české, fínske, alebo poľské,“ povedal Gajdoš.

A do tretice: v polovici augusta priniesli obsiahlejší článok o nákupe aj novinári z týždenníka Plus 7 dní. Ministerstvo im poslalo len nekonkrétne stanovisko, v ktorom naznačovalo, že rokovania stále prebiehajú.

„Získali sme od vlády mandát, ktorý nás zaväzuje nájsť najvýhodnejšie riešenie s dôrazom na efektívne zapojenie domáceho obranného priemyslu,“ napísala hovorkyňa Danka Capáková.

Nový slovenský transportér by mal byť licenčne vyrábaným fínskym vozidlom Patria, ktoré bude čiastočne prispôsobené slovenským podmienkam. Foto – Patria

O Fínoch ani slovo

Práve otázka mandátu od vlády, ktorý spomenula hovorkyňa, je ďalším sporným bodom. Slovensko-fínske memorandum podpísali iba deň po tom, čo Ficov kabinet na schôdzi 17. mája schválil materiál, ktorý Gajdošovi nariadil vypracovať návrhy ďalšieho postupu.

„Vláda ukladá ministrovi obrany predložiť do 31. decembra 2017 návrh realizácie dodávok Bojových obrnených vozidiel s dôrazom na zapojenie slovenského obranného priemyslu,“ píše sa v uznesení.

Ide o všeobecné usmernenie, v ktorom nie je ani slovo o tom, že ministerstvo si má vybrať transportéry z Fínska a že si má hneď objednať aj ich prototyp.

V materiáli je vymenovaných päť možností, ako by sa dali nové transportéry nakúpiť. Môže ísť napríklad o medzinárodný tender cez NATO, medzinárodný tender cez Európsku obrannú agentúru (EDA) alebo o spoločný projekt Vyšehradskej štvorky.

Gajdošovi úradníci napriek tomu počas nasledujúcich dvoch dní podpísali v Bruseli memorandum s Fínmi, ktoré fakticky naštartuje vývoj prototypu od vopred vybraného výrobcu.

Memorandum sa nepripraví za deň

Takéto memorandum sa nepripravuje jeden deň. Podľa bývalých úradníkov, s ktorými Denník N túto tému konzultoval, sa medzištátne dokumenty bežne pripravujú aspoň pol roka.

„Najprv musí byť spoločný politický a diplomatický záujem. Potom sa musia stretnúť vyjednávacie tímy i právnici, aby pripravili návrh memoranda. Nakoniec by takýto materiál mal prejsť ešte pripomienkovým konaním v rámci ministerstva,“ hovorí bývalý úradník, ktorý sa podieľal na príprave podobných memoránd za bývalých ministrov.

Všetko teda nasvedčuje tomu, že už minulý rok mali nominanti SNS jasno v tom, že chcú staré transportéry nahradiť tými z Fínska a do výroby zapoja aj vopred vybrané slovenské firmy.

„Očividne tu boli všetci dohodnutí dopredu. Slová o tom, že sa hľadá najlepší spôsob, boli len divadlo, ktoré nikto nemyslel vážne. Ten proces je podozrivý od samého začiatku,“ hovorí Dubéci, podľa ktorého by vláda v tejto fáze mala celý nákup zrušiť.

Utajovať vraj chceli Fíni

Denník N sa spýtal ministerstva, prečo podpis memoranda pol roka tajilo a prečo vybralo Fínov bez toho, aby na to malo mandát od vlády. Hovorkyňa Danka Capáková otázky ignorovala.

Generálny tajomník Hoľko pred dvoma týždňami novinárom povedal, že dokumenty boli utajené, pretože podľa neho nemali súhlas od Fínov na ich zverejnenie.

Denník N požiadal o stanovisko aj fínske ministerstvo obrany, ani ich hovorcovia sa však do uzávierky nevyjadrili.

Video: Minister uteká pred otázkami o subdodávateľskej firme
Autor: Vladimír Šnídl

Na stránke slovenského ministerstva je síce zverejnené stanovisko fínskej zbrojovky Patria, ale v ňom sa píšu už dlhšie známe informácie.

Riaditeľ obchodnej divízie pozemnej techniky Mika Kari v ňom ubezpečuje, že fínske transportéry sú kvalitné a že Fíni sú ochotní presunúť časť výroby na Slovensko.

Utajovanie informácií o transportéroch zo strany ministerstva obrany je paradoxné aj preto, že projekt s Fínmi nemusí byť a priori zlým riešením.

Fínske transportéry Patria sú osvedčené stroje. Vo výzbroji ich má aj susedné Poľsko, ktoré ich niekoľko rokov nasadzovalo v náročných podmienkach v Afganistane. Vozidlá sa majú montovať na Slovensku vrátane zbraňových veží od firmy EVPÚ z Novej Dubnice, takže bude prínosom aj pre domácich výrobcov.

Navyše, pokiaľ je všetko „zaštítené“ zmluvou s fínskym ministerstvom obrany, čo je to „čistejšie“ riešenie, než by bol obchod so súkromnou zbrojovkou.

Na scéne zubár i príbuzný

Prečo sa teda nominanti SNS rozhodli všetko robiť v tichosti a bez toho, aby na takéto konkrétne zamerané memorandum mali mandát od vlády?

Poslanec a bývalý minister Ľubomír Galko z SaS si myslí, že išlo o vopred pripravený obchod, pri ktorom sa mali strácať peniaze cez rôzne subdodávky od slovenských firiem.

„Keby nezačali robiť humbuk médiá a keby sa tomu nezačala venovať opozícia, tak by to možno už v tejto chvíli bolo upečené,“ hovorí exminister.

Denník N napríklad upozornil na to, že do obchodu mala byť zapojená aj fabrika Way Industries v Krupine, kde došlo v uplynulých týždňoch k záhadným vlastníckym posunom.

Začiatkom novembra boli ako oficiálni vlastníci zapísaní pražský zubár René Foltán, o ktorom nie je známe, že by mal čokoľvek spoločné so zbrojárstvom, a inžinier Jozef Marinič zo Sniny, ktorý je príbuzným vplyvného člena SNS Jaroslava Regeca.

Ešte donedávna držala v tejto firme podiel skupina Slavia Capital, ktorá má personálne väzby na Dankovu SNS.

Galko: Ešte to môže dopadnúť dobre

Podľa Galka existuje stále reálna šanca, že celý nákup dobehne úplne inak, než bol naplánovaný.

Ministerstvo obrany totiž čelí nielen kritike médií, opozície či prezidenta, ale aj tlaku združenia slovenských zbrojných firiem, ktoré sa od nákupu dištancovalo.

V posledných dňoch začalo preto ustupovať a vydáva stanoviská, že ešte nie je nič rozhodnuté. Hoľko povedal, že najprv musí byť riadne otestovaný prototyp transportéra, až potom sa rozhodne, čo ďalej.

Zároveň sľúbil, že ministerstvo zverejní všetky podpísané zmluvy, a to aj budúce zmluvy so slovenskými subdodávateľmi, čo doteraz pri žiadnom veľkom nákupe neurobilo.

„Hoci nemáme istotu, že variant s Fínmi je ten najvýhodnejší, pretože ministerstvo nešlo cestou medzinárodného tendra, stále si myslím, že celý nákup môže ešte dobre dopadnúť,“ dodal Galko.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Dlhová brzda neumožňuje Slovensku vydávať viac dlhopisov, pretože spomalenie ekonomického rastu tlačí pomer dlhu na HDP bližšie k jej sankčným úrovniam. „Pondelková aukcia bola posledná v tomto roku,“ povedal šéf Agentúry pre riadenie dlhu Daniel Bytčánek pre Bloomberg.

Šéf agentúry povedal, že boli spokojní s dopytom aj výnosmi dlhopisov splatných v roku 2031. Dopyt dosiahol 288 milióna eur, Slovensko si požičalo 118 miliónov, priemerný úrok bol 0,166 % ročne.

Dopyt po dlhopisoch splatných v roku 2047 bol „prekvapivo slabý“, čo môže súvisieť aj s opatrnosťou investorov pred blížiacim sa koncom roka. Dopyt dosiahol len 67,5 milióna eur, štát akceptoval 40,5 milióna eur, priemerný ročný výnos bol 0,788 %. (bloomberg)

Zdieľať

Coty preberá kontrolu v kozmetickej značke Kylie Jenner. Mladá miliardárka zbohatne o 600 miliónov dolárov

Coty sa dohodla s Kylie Jenner, že za 600 miliónov dolárov prevezme väčšinový podiel v jej kozmetickej značke. Obchod ohodnocuje biznis hviezdy sociálnych médií, ktorú sledujú stovky miliónov fanúšikov, na 1,2 miliardy dolárov.

Transakcia posilňuje majetkový status Jenner, ktorá patrí k najmladším miliardárom na svete, píše Bloomberg.

Dohoda prichádza v období, keď sa Coty snaží zvýšiť podiel produktov starostlivosti o pleť a parfumov a posilňuje výdavky na marketing. Snaží sa tak bojovať s poklesom predaja.

Akcie Coty reagovali na dohodu rastom o viac ako 5 percent.

Coty prevezme celkovú zodpovednosť za portfólio Kylie Cosmetics, Jenner bude mať na starosti kreatívu a komunikáciu značky.

Ako sa vypracovala Kylie Jenner:

  • Patrí k celebritnému klanu Kardashianovcov. V biznise ťaží z popularity rodiny, ktorú si získala vďaka reality šou Keeping Up With the Kardashians.
  • Značka Kylie Cosmetics začínala v roku 2015 s líniou rúžov na pery, ktorú vypredala za niekoľko minút, uvádza Reuters. Jenner ju rozbiehala ešte v tínedžerskom veku.
  • V súčasnosti ponúka širokú paletu kozmetiky od gélu na obočie až po produkty starostlivosti o pleť.
  • Kylie Cosmetics sa spočiatku predávala iba online, od roku 2018 je dostupná v sieti Ulta Beauty, ktorá má viac ako 1 100 kamenných predajní v Spojených štátoch.

Kylie Jenner má masívny výtlak na sociálnych médiách, kde ju sleduje viac ako 270 miliónov ľudí. Za uplynulých 12 mesiacov jej kozmetická značka dosiahla čisté tržby 177 miliónov dolárov, odhaduje Coty.

Najmladšia miliardárka:

Časopis Forbes tento rok zaradil Jenner do rebríčka dolárových miliardárov.

Jenner sa stala vo veku 21 rokov vôbec najmladšou miliardárkou a zároveň najmladšou miliardárkou, ktorá si majetok zarobila sama.

V oboch kritériách predbehla Marka Zuckerberga. Spoluzakladateľ Facebooku sa vypracoval na dolárového miliardára v roku 2008 vo veku 24 rokov.

Zdieľať

Česká vláda schválila zavedenie 7-percentnej digitálnej dane pre veľké internetové firmy ako Facebook alebo Google. Do štátneho rozpočtu by daň podľa odhadov ministerstva financií mohla priniesť v prepočte 200 miliónov eur ročne.

Zákon by mohol začať platiť v priebehu budúceho roka. Musí ho ešte schváliť parlament a podpísať prezident.

Dani by mali podliehať internetové firmy s globálnym obratom nad 750 miliónov eur, ktoré budú mať na území Česka ročný obrat za uskutočnené zdaniteľné služby minimálne 100 miliónov českých korún (zhruba 4 milióny eur). (čtk)

Zdieľať

Airbusu sa sypú miliardové objednávky z Dubaja. Ušlo sa aj Boeingu

Air Arabia kúpi od Airbusu 120 úzkotrupových lietadiel série A320neo, hodnota obchodu dosahuje 14 miliárd dolárov. Prvé dodávky sa očakávajú v roku 2024. Ide o ďalšiu veľkú objednávku pre Airbus, kúpu 50 kusov A350 dnes oznámili Emirates.

Zákazka od Air Arabia pozostáva zo 70 lietadiel A320neo, zvyšok sú stroje A321XLR (na diaľkové lety) a A321neo, píše Bloomberg.

Aerolínie sú najväčším nízkonákladovým leteckým dopravcom v oblasti Perzského zálivu a severnej Afriky.

Prírastky vo flotile od Airbusu im pomôžu pri plánovanej expanzii v juhovýchodnej Ázii a Afrike.

Air Arabia pripravuje spoločný podnik s Etihad Airways, ktorý by mohol začať fungovať v 2. štvrťroku 2020.

Plodná Dubai Airshow

Najnovšie veľké objednávky na lietadlá Airbusu sa zrodili na prebiehajúcej leteckej šou v Dubaji.

Bez objednávok nezostal ani konkurent Airbusu, americký Boeing, ktorý získal druhú zákazku na lietadlá 737 Max 8 od ich marcového núteného uzemnenia.

Turecký dopravca SunExpress si objednal ďalších 10 strojov tohto typu. Od roku 2014 čaká na dodanie 32 kusov 737 Max 8.

Zdieľať

Aerolinky SunExpress kúpia od Boeingu ďalších desať lietadiel typu 737 Max 8. Katalógová cena strojov dosahuje 1,2 miliardy dolárov. Ide o druhú objednávku 737 Max od ich núteného odstavenia po marcovom leteckom nešťastí.

Charterové turecké aerolínie SunExpress majú od roku 2014 objednaných 32 lietadiel Boeing 737 Max 8, ktoré zatiaľ neboli dodané, píše Reuters.

SunExpress sú spoločným podnikom Turkish Airlines a Lufthansy.

Záujem o kúpu lietadiel 737 Max prejavila v júni spoločnosť IAG, ktorá vlastní napríklad aerolinky British Airways, Iberia, Aer Lingus či Vueling.

Išlo o prvú objednávku od marcového uzemnenia strojov tohto typu. Prvé lietadlá má IAG prevziať v roku 2023.

Zdieľať

Ministerstvo hospodárstva zverejnilo podmienky poskytnutia dotácie na kúpu elektromobilov. Prvé žiadosti bude možné podať 17. decembra. Celkovo je na podporu nákupu určených 5 miliónov eur.

Na nákup nového vozidla s čisto elektrickým pohonom bude možné získať príspevok 8000 eur, v prípade plug-in hybridného vozidla to bude 5000 eur.

O dotáciu môžu požiadať fyzické osoby, podnikatelia aj verejná správa.

Maximálna obstarávacia cena vozidla, na ktoré bude možné získať dotáciu, je 50-tisíc eur s DPH.

Rezort hospodárstva zverejnil podmienky poskytnutia dotácie na svojom webe aj na internetovej stránke chcemelektromobil.sk, kde je zároveň možné nájsť všetky informácie. (tasr)

Zdieľať

Hospodársky rast v Nemecku vo štvrtom štvrťroku zostane slabý, nie je však dôvod obávať sa recesie. Vo svojej mesačnej správe to uviedla nemecká centrálna banka.

Deutsche Bundesbank, ako znie jej oficiálny názov, upozornila aj na známky stabilizácie vyhliadok nemeckého priemyselného sektora.

Hrubý domáci produkt Nemecka v treťom štvrťroku vzrástol o 0,1 percenta po poklese o 0,2 percenta v druhom kvartáli. Nemecko sa tak tesne vyhlo recesii, ktorá sa zvyčajne definuje ako dva štvrťroky ekonomického poklesu za sebou.

Nemecký priemysel v poslednom čase čelí spomaľovaniu rastu svetovej ekonomiky. K jeho ťažkostiam prispieva pretrvávajúca neistota spojená s plánovaným odchodom Británie z Európskej únie a s obchodnou vojnou medzi USA a Čínou.

Nemecká vláda v tomto roku očakáva rast HDP o pol percenta po minuloročnej expanzii o 1,4 percenta. Budúci rok má ekonomika podľa vládnej prognózy vzrásť o jedno percento. (reuters, čtk)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať