Denník N

Podpísali novú trasu pre diaľnicu pri Ružomberku, má byť hotová v lete 2022

Foto – TASR
Foto – TASR

Začiatkom novembra diaľničiari dúfali, že kľúčová časť D1 bude hotová do konca roku 2021, teraz hovoria, že to bude o pol roka neskôr.

Pri Ružomberku doprava kolabuje často, preto tam aj obyvatelia často robia protesty, aby sa urýchlila výstavba diaľnice. Je tam posledný úsek D1, Turany – Hubová, ktorý ešte ani len nezačali stavať, a ďalší, Hubová – Ivachnová, ktorý síce rozostavali, ale práce na ňom stoja.

S tým druhým teraz Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pohla.

Čiernou sú hotové diaľnice, zelenou pripravované a červenou rozostavané. Zdroj: ndsas.sk

„NDS podpísala dodatok na dokončenie diela so zhotoviteľom na úsek diaľnice Hubová – Ivachnová (15,3 kilometra). Na základe dnešného poznania je predpoklad ukončenia diela v júni 2022,“ povedal šéf NDS Ján Ďurišin.

Spomínali rok 2021

Úsek Hubová – Ivachnová zazmluvnili koncom roku 2013. Začiatkom roku 2015 sa na stavbe zosunul svah.

Štát zistil, že pri stavbe s náročným tunelom treba zmeniť trasu, odvtedy dáva dokopy dokumenty k novej trase. NDS dohaduje so stavbármi, koľko vyjde nová trasa daňových poplatníkov.

Ešte začiatkom novembra diaľničiari spomínali v návrhu dodatku stavbárom dostavbu v decembri 2021. Podľa pôvodnej zmluvy pritom mala byť hotová už v lete tohto roka.

Podľa dodatku, ktorý teraz podpísali, stavbu dokončí ten istý stavbár, ktorý zákazku získal v pôvodnom tendri s cenou 227 miliónov eur, teda OHL a Váhostav. „Predpokladaná trasa bude viesť severným tunelovým variantom, čo znamená predĺženie tunela o 1600 metrov,“ opísal novú trasu Ďurišin.

Podľa NDS sa žiadne peniaze nepoužili pri výstavbe zbytočne. Zosuv sa totiž objavil skôr, než sa naplno rozbehli práce.

Pôjde o desiatky miliónov

Koľko peňazí navyše si vyžiadajú práce na novej trase, zmluva jasne nestanovuje. Píše sa v nej, že účet nesmie prerásť cez percentuálny zákonný limit z pôvodnej ceny z tendra.

Takto NDS ošetrila, že aj keď bude po novom diaľnica vyzerať inak, môže ju stavať bez tendra pôvodný víťaz. Konzultovala to vraj s Európskou komisiou aj s Úradom pre verejné obstarávanie.

Limit za práce navyše nesmie prekročiť v tomto prípade 103 miliónov eur. Investičný riaditeľ NDS Ladislav Dudáš predpokladá, že reálna cena bude nižšia, odhaduje sa približne 61 miliónov eur.

„Aby sme mali istotu, že zhotoviteľ začne raziť ihneď po právoplatnosti EIA (posudzovanie vplyvov novej trasy diaľnice na prírodu, pozn. red.), aby sa nesnažil zdržiavať proces hľadaním vhodnejších subdodávateľov, prvým míľnikom je prerážka prvých 450 metrov tunela za 180 dní od právoplatnosti EIA,“ povedal Dudáš.

Ak stavbári budú meškať dva dni, dostanú pokutu pol milióna eur. Pokuta po mesiaci meškania rastie.

Investičný riaditeľ vraví, že ceny stavbárov bude štátna firma overovať a porovnávať s cenami na trhu.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie