Denník N

Päť záhad miliónového transportéra, ktorý SNS prvýkrát ukáže verejnosti

V areáli Vojenského technického a skúšobného ústave Záhorie by sa mal v stredu prvýkrát predviesť aj nový transportér pre slovenskú armádu. Foto - Patria.fi
V areáli Vojenského technického a skúšobného ústave Záhorie by sa mal v stredu prvýkrát predviesť aj nový transportér pre slovenskú armádu. Foto – Patria.fi

Zorientujte sa v kauze okolo nákupu transportérov za 400 miliónov, ktorý sa môže stať najväčším škandálom strany Andreja Danka.

V blate vojenského priestoru pri Senici sa má v stredu odohrať armádna šou. Počas takzvaného priemyselného dňa tam chce ministerstvo obrany ukázať prototyp nového transportéra, ktorý pre Slovákov vyrobila fínska zbrojovka Patria.

Pôjde o prvý hmatateľný výsledok najväčšieho obchodu, aký doteraz dostala na starosť SNS. Na jeho konci môže byť objednávka až 81 takýchto vozidiel, ktoré vyjdú štát na 417 miliónov eur. Hoci transportér zatiaľ nikto mimo úzkeho okruhu ľudí nevidel, stihol už zahýbať slovenskou politikou.

Nestáva sa často, aby jeden z najvyšších funkcionárov ministerstva obrany povedal o nákupe vlastného rezortu, že nepôsobí transparentne, ako to urobil štátny tajomník Róbert Ondrejcsák.

A nie je zvykom ani to, aby predseda parlamentu pre nejaký obchod obviňoval slovenského veľvyslanca v Budapešti, ako to urobil Andrej Danko a tvrdil, že Rastislav Káčer sa nechal zlákať zahraničnými zbrojovkami.

Toto je päť dôvodov, ktoré robia z nákupu transportérov  jednu z najväčších afér tretej Ficovej vlády.

1. Prečo SNS za každú cenu chcela Fínov?

V stredu 17. mája 2017 schválila vláda materiál, ktorý nariadil ministrovi obrany za SNS Petrovi Gajdošovi vypracovať návrhy, ako chce pri nákupe transportérov postupovať.

Na výber dostal päť možností: napríklad urobiť medzinárodný tender cez NATO, medzinárodný tender cez Európsku obrannú agentúru (EDA) alebo spoločný projekt s krajinami Vyšehradskej štvorky.

„Vláda ukladá ministrovi obrany predložiť do 31. decembra 2017 návrh realizácie dodávok bojových obrnených vozidiel s dôrazom na zapojenie slovenského obranného priemyslu,“ písalo sa v uznesení.

Už o deň neskôr letel Gajdoš do Bruselu, aby tam v tichosti nechal podpísať memorandum s fínskym ministerstvom obrany, ktoré akékoľvek ďalšie diskusie ukončilo.

Memorandum o porozumení bolo vyhotovené v anglickom, slovenskom a vo fínskom jazyku. Fíni ho podpísali 18. mája 2017, Slováci pripojili podpis o deň neskôr.

Na toto memorandum nadviazali ďalšie dohody, podľa ktorých má prototyp vozidla dodať fínska zbrojovka Patria v spolupráci so slovenským štátnym podnikom Konštrukta Defence. Pokiaľ sa prototyp osvedčí, v slovenských fabrikách sa bude môcť v licencii vyrobiť ďalších 80 kusov, ktorými sa vyzbrojí slovenská armáda.

Po podpise memoranda trvalo takmer pol roka, kým ministerstvo spoluprácu s Fínmi oficiálne priznalo. Dovtedy chodieval minister Gajdoš do televízie a predstieral, že stále zvažujú viaceré možnosti.

„Sú rôzne transportéry, či sú to nemecké, francúzske, rakúske, české, fínske, alebo poľské,“ hovoril Gajdoš v júli televízii Joj.

Prečo ministerstvo takto postupovalo? Gajdoš a jeho úradníci obhajujú svoje rozhodnutie tým, že len Fíni boli ochotní ísť do spoločného projektu a súhlasili s výrazným zapojením slovenských firiem.

„Oslovili sme aj Nemcov a Francúzov, či sú ochotní ísť do spoločného vývoja. Patria bol jediný podnik, ktorý povedal áno. Ostatní nám chceli len priviesť hotové vozidlá,“ vysvetlil generálny tajomník služobného úradu Ján Hoľko, ktorý sa na týchto rokovaniach podieľal.

Propagačné video vozidla Patria AMV XP, ktoré si vybrali nominanti SNS

Proti tomu však stojí jeden argument: ministerstvo malo možnosť urobiť otvorený tender a do podmienok si napísať, že víťaz musí zapojiť slovenský priemysel.

Na trhu je minimálne desať výrobcov obrnených vozidiel, ktorých by mohol slovenský tender zaujímať.

Dokonca aj predseda SNS Danko pri inom veľkom obchode – nákupe nadzvukových stíhačiek – zdôraznil, že požaduje férovú súťaž. „Povedal som všetkým veľvyslancom príslušných štátov, že chcem jasnú a transparentnú súťaž a že ma zaujíma čo najnižšia cena pre Slovensko,“ vysvetlil v októbri v súvislosti so stíhačkami.

Pri transportéroch už však Dankovi súťaž nechýbala. Jeho nominanti jednoducho dopredu vedeli, že chcú urobiť obchod s Fínmi a iba si hľadali cestu, ako sa k nemu dostať.

2. Kto o tom rozhodoval?

S istotou vieme len to, že o transportéroch sa nerozhodovalo štandardne. Minister Gajdoš v žiadnom dokumente, ktorý mu schválila vláda, nemal poverenie, aby bez súťaže podpisoval dohody s Fínmi.

Do rozhodovania nezapojili dokonca ani štátneho tajomníka ministerstva obrany za Most-Híd Ondrejcsáka, ktorý hovorí, že sa o všetkom dozvedel až z médií.

„Nevidel som ani materiál, ktorý ministerstvo vypracovalo pre vládu, ani sme to nepreberali na kolégiu ministra obrany, čo môžem aj dokázať,“ povedal Ondrejcsák.

Na ministerstve má hlavné slovo pri transportéroch Ján Hoľko, ktorý je formálne len najvyšším personalistom, vyloboval si však dosah na vojenské obchody. No je málo pravdepodobné, že by o obchode za 400 miliónov mohol rozhodovať sám.

Generálny tajomník služobného úradu Ján Hoľko prišiel počas augustovej vládnej krízy aj na rokovanie špičiek SNS, čo len potvrdilo jeho výrazný neformálny vplyv. Foto – TASR

Hoľko priznal, že má blízko k Andrejovi Dankovi, ktorého označuje za „viac než len priateľa“. Obchod s Fínmi teda zrejme musel schváliť aj predseda SNS, ktorý to mohol prebrať aj s premiérom Robertom Ficom.

Premiér v auguste počas koaličnej krízy potvrdil, že o transportéroch sa rozprávali na úzkom rokovaní koaličných špičiek.

Pri vojenských obchodoch je navyše bežné, že do nich vstupujú aj rôzni zákulisní hráči z biznisu. Po príklady netreba chodiť ďaleko.

Keď pred desiatimi rokmi riešili v Česku nákup transportérov Pandur, na stretnutiach s manažérmi výrobcu sedel aj slovenský obchodník a Ficov priateľ Miroslav Výboh. On sám to vysvetlil tak, že iba zastupoval jedného zo subdodávateľov.

Český investigatívny novinár Janek Kroupa zase povedal, že ľudia ako Výboh sú dôležití pre legalizáciu postranných tokov peňazí. „Keď si chcete odkrojiť podiel z nejakej zákazky, musíte vedieť, ako to ‚sprocesujete‘. Potrebujete urobiť nejakú subdodávku, cez ktorú by sa tie peniaze zlegalizovali,“ vysvetlil Kroupa, ktorý sa roky venuje armádnym obchodom.

Na jeseň 2007 sa Miroslav Výboh (vpravo) zúčastnil na schôdzke s manažérmi rakúskej zbrojovky Steyr, na ktorej si vtedajší poradca premiéra Topolánka Marek Dalík vypýtal mnohomiliónovú províziu. Dalík nedávno nastúpil do väzenia. Výboh, ktorý akúkoľvek korupciu poprel, je na Slovensku ctihodným občanom, ktorý dokonca vystupuje ako honorárny konzul Monackého kniežatstva. Foto N – Vladimír Šimíček

Ťažko si predstaviť, že práve na Slovensku by sa pri stomiliónovom obchode žiadni zákulisní hráči nevyskytovali.

Neoficiálne sa hovorí o tom, že na vedenie SNS má veľký vplyv skupina Slavia Capital. O tom, či sa podieľala aj na výbere transportérov, je však možné len špekulovať.

3. Pôjde o slovenský výrobok?

Ministerstvo obrany zdôrazňuje, že nový transportér bude fínsko-slovenským výrobkom. Túto tézu prevzali aj viacerí novinári, ktorí informovali o tom, že vznikne transportér „made in Slovakia“.

„Bude to naše vozidlo, ktoré môžeme nazvať napríklad Devín a ktoré môžeme predávať ďalej do zahraničia,“ povedal novinárom Hoľko.

Už na prvý pohľad je to nezmysel. Prvé zmluvy s Fínmi podpísalo ministerstvo v máji a už v decembri má k dispozícii prototyp. Z toho je jasné, že žiadny seriózny vývoj ani nemohol prebehnúť.

V skutočnosti Fíni zrejme dodajú Slovákom hotové vozidlo, na ktoré namontujú niektoré slovenské komponenty – napríklad zbraňovú vežu alebo komunikačné systémy.

Vojenský podnik Konštrukta, ktorý má celý projekt na starosti, bude len takzvaným integrátorom. Jeho úlohou bude zabezpečiť, aby súčiastky spolu komunikovali, a pripraviť pôdu na to, aby sa vozidlá mohli montovať na Slovensku.

„O žiadny skutočný vývoj nejde. Slovensko malo na Fínov podobné požiadavky, aké malo pri transportéroch aj Slovinsko, Poľsko či Juhoafrická republika,“ hovorí vojenský publicista Vladimír Bednár.

Vozidlo Patria je vyvinuté už pätnásť rokov. V roku 2013 predstavili aj jeho poslednú verziu XP, ktorú si objednalo aj Slovensko. Foto – Patria

Podobným prípadom je aj Česko. Aj jeho ministerstvo obrany vyžadovalo, aby do rakúskych transportérov Pandur zakomponovali napríklad české rádiostanice alebo české optické zameriavače.

Väčšinu vozidiel následne zmontovali v českých fabrikách, nikto ich však nikdy neoznačoval za český výrobok.

Prečo teda nominanti SNS tak radi hovoria o vývoji?

„Keď robíte výskum a vývoj, tak nemusíte ísť cestou štandardného verejného obstarávania, ako keby ste kupovali hotový výrobok,“ vysvetľuje vojenský analytik Jaroslav Naď.

Inými slovami: pokiaľ ministerstvo bude naďalej opakovať, že vyvíja nový transportér, ľahšie obháji, prečo neurobilo súťaž, pri ktorej by dostali šancu aj iní výrobcovia.

„Označiť pripravovaný transportér za produkt nového vývoja je iba snaha vyhnúť sa platnej legislatíve,“ súhlasí aj publicista Bednár.

4. Ako príbuzný člena SNS získal fabriku?

Ak platí nasledujúci príbeh, tak finančníci zo skupiny Slavia Capital urobili veľmi neprezieravý obchod. Slavia niekoľko rokov ovládala strojárne Way Industries v Krupine, kde sa vyrábajú stavebné nakladače Locust a odmínovacie stroje Božena.

Ešte v roku 2014 firma zvažovala, že výrobu presťahuje do Česka, pretože fabrika každým rokom vyrábala miliónové straty.

Dnes je budúcnosť firmy optimistickejšia. Fabriku Way Industries navrhlo ministerstvo obrany ako jedného zo subdodávateľov, ktorý sa má podieľať na výrobe transportérov.

Vďaka tomu si môže odkrojiť časť zo 400-miliónového balíka a získať istotu objednávok na roky dopredu.

Slavia prekvapivo oznámila, že podiel vo Way Industries už niekoľko mesiacov nevlastní. Komu ho predala? Zahraničnému investorovi, ktorého nemôže menovať.

V strojárňach Way Industries sa dnes vyrábajú hlavne nakladače Locust. Na báze nakladačov vyvinuli v 90. rokoch aj známe odmínovacie vozidlá Božena, ktorých tu doteraz vyrobili skoro 200. Foto – TASR

Momentálne sú ako noví majitelia zapísaní dvaja ľudia, ktorí nie sú vo veľkom zbrojárskom biznise známi.

Prvým je pražský zubár René Foltán, druhým je inžinier zo Sniny Jozef Marinič, ktorý je príbuzným vysokého funkcionára SNS Jaroslava Regeca.

Ako sa dostali k fabrike, ktorá sa má podieľať na strategickom obchode? A sú skutočnými majiteľmi, alebo kryjú niekoho v pozadí?

Odpovede nepoznáme. Andrej Danko k tomu povedal len toľko, že o subdodávateľoch vraj ešte nie je rozhodnuté.

5. Ako to celé dopadne?

Ministerstvo zatiaľ o celom nákupe zverejnilo len čiastkové informácie. Z nich napríklad vyplýva, cena jedného vozidla aj s výbavou by nemala presiahnuť štyri milióny eur.

Opozícia aj tento odhad kritizuje. Predseda SaS Richard Sulík upozornil na to, že Poľsko pred dvoma rokmi ponúkalo dodávku licenčnej verzie fínskych transportérov za výrazne nižšiu cenu.

„Transportér z Poľska mohol byť o milión eur lacnejší. Ak si vynásobíme osemdesiat transportérov po milióne, tak dostaneme pekný tučný rozdiel,“ povedal Sulík v RTVS.

Experti sú už pri posudzovaní výhodnosti ceny zdržanlivejší. Transportéry za vyššiu cenu než štyri milióny kupovali aj Litva i Česko. „Vozidlo pre slovenskú armádu by malo byť kvalitnejšie než český Pandur, pričom cena je po zarátaní inflácie nižšia,“ poznamenal Bednár.

Nemecké vozidlo Boxer od zbrojovky Rheinmetall si pred dvoma rokmi objednala Litva. Jednotková cena vyšla na 4,4 milióna eur. Foto – Wikipedia

Vojenské nákupy sa však vyznačujú tým, že sa pri nich môžu ľahko stratiť peniaze pri rôznych doplnkových zmluvách – napríklad pri objednávaní náhradných dielcov, servise alebo nákupe rôznej špeciálnej výbavy.

Či sa tak bude diať aj pri slovenskom nákupe, sa ešte len ukáže. Nateraz ministerstvo obrany muselo pod verejným tlakom súhlasiť s tým, že zverejní všetky zmluvy, ktoré v súvislosti s nákupom podpíše. A to vrátane zmlúv na rôzne subdodávky. „Áno, zverejníme to,“ sľúbil Hoľko.

Pokiaľ to ministerstvo dodrží, priestor pre neúmerné nafukovanie výdavkov by preto bol menší. „Verím, že ešte stále ten nákup môže dobre dopadnúť,“ povedal exminister obrany za SaS Ľubomír Galko.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie