Denník N

Šoféri zo Slovenska chcú odškodné za diesel gate, nemusí to byť jednoduché

Foto – TASR/AP
Foto – TASR/AP

Autá má Volkswagen odkúpiť naspäť a zaplatiť kúpnu cenu, sľubujú právnici. Iní upozorňujú, že treba brať do úvahy opotrebenie vozidiel.

Kolektívne žaloby o odškodné v emisnej kauze Volkswagenu dorazili aj na Slovensko. Organizácia na ochranu spotrebiteľov myRight od minulého týždňa vyzýva šoférov, ktorí si kúpili auto so softvérom umožňujúcim manipulovať údaje o emisiách, aby sa prihlásili o svoje práva.

Web v slovenčine sľubuje, že majiteľov áut budú právnici zastupovať v kolektívnom vymáhaní odškodného. Má ešte niekoľko gramatických chýb a niektoré ťažko pochopiteľné formulácie.

„V princípe má poškodený majiteľ vozidla nárok auto vrátiť výrobcovi a požadovať svoje peniaze späť. Pri nároku náhrady škody je rozhodujúca skutočnosť, že by ste auto s týmto manipulovaným softvérom nikdy nekúpili,“ píše myRight.

Sľubujú motoristom peniaze

Motoristov informuje, že si za právne zastúpenie vypýta odmenu iba v prípade, že pre klienta niečo vymôže. Konkrétne by malo ísť tejto organizácii 35 percent zo sumy, ktorú vymôže.

„Príklad: Volkswagen vám, na základe našej činnosti, vráti kúpnu cenu vo výške 30 000 eur a zoberie si auto späť. Hodnota auta v tom čase pri vrátení činí 20 000 eur. Máte teda dodatočný zisk 10 000 eur a len z tejto sumy sa ráta naša provízia. Vyplatia vám 26 500 eur, teda o 6500 eur viac, ako by ste mohli zarobiť pri predaji,“ píše sa na stránke.

Emisný škandál VW

  • Prepukol v roku 2015.
  • Ukázalo sa, že softvér riadiacej jednotky dokázal rozlíšiť, kedy sa vozidlo nachádza v tzv. skúšobnom režime, a vtedy optimalizoval svoje nastavenia tak, aby minimalizoval emitované škodliviny.
  • Manipulovaný softvér mali modely z rokov 2009 až 2014, týka sa to značiek VW, Audi, Seat a Škoda.
  • Na Slovensku sa to podľa portálu aktuality týkalo 46-tisíc áut, v tom nie sú individuálne dovezené vozidlá.
  • VW robil rozsiahle zvolávacie akcie na úpravu softvéru. 

Auto poznačené manipulovanými emisnými hodnotami už vraj nemá takú hodnotu. MyRight naznačujú, že sa môže komplikovanejšie predávať, pretože má „technické riziká, ako napríklad skrátenú životnosť motora, vyššiu spotrebu a zmenený zvuk motora“.

Pripomínajú, že práva podľa nich nemiznú ani vtedy, ak bolo auto zvolané na úpravu softvéru.

Zastupujú nákladných dopravcov

Majiteľom áut organizácia vysvetľuje, že sa podieľa na vymáhaní odškodného od Volkswagenu aj v Nemecku a že na to má dobrých právnikov. Menuje americkú firmu Hausfeld, ktorá sa angažovala v spore s Volkswagenom v Spojených štátoch.

„VW musel zaplatiť až 10 000 amerických dolárov každému kupcovi,“ píše organizácia na webe.

Hausfeld zastupuje aj nákladných dopravcov zo Slovenska, čo sa cítia podvedení v prípade kartelu výrobcov nákladných vozidiel, ktorý odhalila Európska komisia. Vymáhanie odškodného organizuje združenie dopravcov Česmad.

Majiteľov osobných áut zo Slovenska dotknutých emisnou kauzou VW začali verejne zvolávať minulý týždeň. Prídu vraj ďalšie výzvy a uvažuje sa o kampani.

„Registrovali sa už stovky majiteľov automobilov, presné číslo zatiaľ nevieme, vychytávame technické muchy systému, aby hladko fungoval aj podľa potrieb Slovákov,“ povedala Petra Vargová Čakovská zo Spoločnosti ochrany spotrebiteľov S.O.S. Poprad.

S.O.S. Poprad kontaktovala spotrebiteľskú platformu myRight a aj americkú kanceláriu Hausfeld. Na zastupovanie klientov zo Slovenska sa ich musí prihlásiť najmenej 1000.

Vymáhanie nie je také jednoduché

Domáca advokátska kancelária upozorňuje, že vymáhanie odškodného nemusí byť také jednoznačné, ako naznačuje myRight.

„Právo odstúpiť od zmluvy, čo znamená vrátenie vozidla a kúpnej ceny, je možné aj z dôvodu, ak vozidlo nemá vlastnosti, o ktorých ho predávajúci ubezpečil, že má mať. V tejto súvislosti však bude potrebné zohľadniť aj predošlé užívanie vozidla majiteľom a opotrebovanie vozidla, teda obohatenie majiteľa vozidla,“ povedala advokátka Michaela Machová z kancelárie Maple & Fisch.

Podľa nej v podobných prípadoch pripadá do úvahy ešte uplatniť právo zo zodpovednosti za chyby vozidla, prípadne právo na náhradu škodu. V prvom prípade treba nárok uplatniť do 2 rokov od prevzatia vozidla, a tento nárok môže byť v niektorých prípadoch už zmeškaný.

„Čo sa týka práva na náhradu škody, v prvom rade je potrebné preukázať vznik škody, taktiež príčinnú súvislosť medzi vzniknutou škodou a porušením povinnosti, čo nebude jednoduché. To znamená, ak majiteľovi vozidla vznikla škoda v súvislosti s konkrétnym nastavením motora, napríklad hypoteticky ujma na zdraví, pokuta na emisnej kontrole, vyššia spotreba paliva, čo je však majiteľ povinný vedieť aj preukázať,“ vysvetľuje Machová.

Sľubujú, že bez výhry nechcú nič

Slovenská stránka myRight spomína iba požiadavku na vrátenie a uhradenie kúpnej ceny vozidla.

„Právny tím bude žiadať vrátenie kúpnej ceny vozidla a z reálne vymoženej sumy pre koncového majiteľa ráta s 35 % províziou pre myRight. Súdny proces, ak k nemu dôjde, by v Nemecku mal trvať asi dva roky,“ povedala Vargová Čakovská.

Stránka myRight spomína, že zastrešuje klientov aj v Nemecku, aj v spolupráci s kanceláriou Hausfeld, ktorá riešila vec aj na amerických súdoch.

Vyše 15-tisíc zákazníkov podalo na okresnom súde v Braunschweigu prostredníctvom americkej právnej kancelárie Hausfeld žalobu na Volkswagen. Požadujú odškodné v celkovej výške viac než 357 miliónov eur, píše agentúra TASR.

Najprv sa pokúsia dohodnúť mimosúdne.

Môže to byť riskantné, upozorňujú

Podobne sa rieši emisná kauza aj v susednom Česku. TV Nova v publicistickej relácii Střepiny upozornila, že tamojšia aktivita firmy Safe Diesel na vymáhanie nárokov v kauze VW môže byť pre majiteľov áut riskantná. Podľa relácie sa totiž môžu dostať do situácie, že právnici nevymôžu nič, ale majitelia áut budú aj tak platiť súdne trovy.

„Okrem provízie v prípade úspechu nebudú mať majitelia automobilov žiadne ďalšie finančné náklady, to je zaručené,“ sľubuje myRight.

Zmluvu s majiteľom vozidla považuje organizácia myRight za záväznú už pri objednávke cez web.

„Kliknutím na zodpovedajúcu ikonku na našej webovej stránke zadáte záväzný návrh na uzatvorenie mandátnej zmluvy na presadenie nárokov na odškodnenie. Vaše poverenie prijmeme len s vaším výslovným súhlasom, vyjadreným napríklad e-mailom,“ píše organizácia.

Je tiež oprávnená dohodnúť s Volkswagenom zmier, a ak sa nebude majiteľom pozdávať a zrušia ho sami, nárok na odmenu právnikom tým nezaniká.

„Voči uzavretiu zmieru sa môžete odvolať, v tom prípade sme oprávnení zmier vypovedať. V prípade, že zmier zrušíte sami, vzniká vám povinnosť vyplatiť nám odmenu, ktorá by nám v prípade zmieru pripadla. Na to, aby sme mohli s koncernom VW rokovať, potrebujeme súhlas s prípadným uzavretím zmieru. Pre vás to nepredstavuje žiadne starosti, môžete ho kedykoľvek odvolať,“ píše organizácia na webe.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Škandál Volkswagenu

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie