Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

J&T, HB Reavis a Pellegrini ustúpili, vládu už nežiadajú o úľavy pre veľké projekty

Vicepremiér Peter Pellegrini po odpore viacerých ministerstiev, expertov a aktivistov oznámil, že vláda nateraz nebude rozhodovať o štatúte významnej investície pre veľké projekty na oboch brehoch Dunaja v Bratislave.

Developeri J&T Real Estate a HB Reavis stiahli svoje žiadosti o štatút významnej investície, oznámil podpredseda vlády Peter Pellegrini po spoločnom rokovaní s primátorom mesta Ivom Nesrovnalom a so zástupcami oboch developerov.

Už v stredu mala o úľavách pre developerov rozhodovať vláda. Napokon však ministri rozhodovať nebudú.

„Aj pri veľkých investíciách treba buchnúť po stole a prekričať krikľúňov,“ povedal Pellegrini.

Napriek tomu však jeho návrh na rokovanie vlády ani nepôjde. Predpokladá, že investori projekty budú chcieť dokončiť, otázka je, koľko to bude trvať.

Premiér Robert Fico potvrdil, že vláda v stredu nebude rokovať o žiadostiach developerov, a ich rozhodnutie stiahnuť žiadosti zobral na vedomie. „Nebolo to vôbec konzultované s koaličnými partnermi,“ povedal Fico.

J&T Real Estate uviedol, že svoju žiadosť nateraz stiahol pre „neštandardný priebeh vnímania žiadosti“ a komplikovanosť procesov sprevádzajúcich jej schválenie.

HB Reavis navrhuje, aby sa do budúcnosti zriadila odborná pracovná skupina, v ktorej by mali zastúpenie všetky strany, aby sa predišlo rôznym výhradám. „Postupovali sme v súlade so zákonom, proces však ukázal, že slovenská legislatíva nie je pripravená na tento typ schvaľovania investícií,“ uviedol riaditeľ HB Reavis pre Slovensko Adrián Rác.

Obaja developeri tvrdia, že svoje plány nemenia. Ich súčasťou je aj nová električková trať a lanovka.

Projekty HB Reavis okolo Mlynských nív. Vežiaky Skypark od Penty nie sú nakreslené. Zdroj – HB Reavis

Most: Od začiatku sme to odmietali

„Ak máme hodnotiť investičné projekty podľa toho, čo si myslia koaliční partneri, je to zlá cesta,“ odpovedal Pellegrini na otázku, či narazili na odpor Mosta-Híd a SNS. Jeho návrh dostal množstvo kritických pripomienok od viacerých ministerstiev.

Pellegrini menoval zásadné pripomienky ministerstva pôdohospodárstva a životného prostredia, teda tých rezortov, ktoré vedie SNS a Most-Híd.

Strana Most-Híd počas Pellegriniho tlačovky odpovedala, že udelenie osvedčenia o štatúte významných investícií spoločnostiam HB Reavis a J&T Real Estate nepodporuje. „Iniciatívu sme od samého začiatku odmietali,“ povedala hovorkyňa strany Klára Debnár.

„Tlak verejnosti bol čisto populistický, je to prehra verejnosti,“ hovoril tiež Pellegrini.

Za prístup Pellegrini výrazne chválil primátora Bratislavy Nesrovnala. Ten ani na neskoršej tlačovke nepovedal jasný názor na úľavy pre developerov.

„Rozhoduje vláda, nie mesto. Mali sme pripravenú pozíciu, ktorá háji verejný záujem, ak by o tom vláda rokovala,“ tvrdí Ivo Nesrovnal.

Nesrovnal tvrdí, že pripravili šesť bodov, ktorými chceli projekty vylepšiť, aby bol zachovaný verejný záujem, investovalo sa do verejných priestranstiev, aby mohli na projekte participovať aj Bratislavčania, vyriešil sa poplatok za rozvoj a zapojili sa špičkoví architekti.

Krásna zaspatá krásavica na Dunaji

J&T si pýtalo osvedčenie pre projekt Spojenej Bratislavy, čo je napríklad projekt Eurovea 2 a nová električková trať, a HB Reavis pre projekt Stanica Nivy, teda pre autobusovú stanicu, ale aj lanovku a pár ďalších projektov.

„Dvaja developeri mali záujem preinvestovať značnú časť peňazí, chceli preinvestovať každý viac ako jednu miliardu eur,“ hovoril Pellegrini.

Povedal tiež, že v Bratislave stále nie je dostatok kancelárskych priestorov. Veľké firmy chcú podľa neho prísť, ale nemajú kam.

Pellegrini označil Bratislavu za „krásnu, ale zaspatú krásavicu na Dunaji“.

Za verejný záujem označoval novú električkovú trať, ktorú núkalo J&T, či lanovku, ktorú chcelo zasa postaviť HB Reavis, či záchytné parkovacie domy.

„Naše plány sa nemenia. Ak nám hlavné mesto prejaví podporu a poskytne súčinnosť, budeme pokračovať aj v budovaní nových električkových tratí,“ povedal Peter Korbačka z J&T Real Estate.

Aj HB Reavis potvrdil, že plány nemení, výstavba novej autobusovej stanice pôjde bez zdržania a súčasťou plánov zostáva aj lanovka. „Naše plány zatiaľ nemeníme, na projektoch budeme pracovať ako doposiaľ, očakávame však predĺženie časového horizontu nových projektov,“ povedal výkonný riaditeľ HB Reavis Adrián Rác.

Súčasťou veľkého projektu malo byť aj Lido na petržalskom brehu Dunaja, z ktorého ukázali zatiaľ nábrežie, hlbšie do Petržalky majú byť nové administratívne a obytné budovy. Foto – Ateliér Compass

Neustále tu niekto ochraňuje žabu

Pellegrini chcel ísť na rokovanie vlády s návrhom aj napriek tomu, že ho odmietla väčšina mestských poslancov a zástupcovia mestských častí Staré Mesto, Ružinov a Petržalka. Jasne svoj názor nepovedal primátor Nesrovnal.

Mestskí poslanci primátora zaviazali, aby ich pri udelení štatútu neobišiel.

Pellegrini kritizoval „rôznych krikľúňov“, menoval poslancov parlamentu a mesta Ondreja Dostála (OKS v klube SaS), Gábora Grendela (Nova v klube OĽaNO) a Jána Budaja (Zmena zdola v klube OĽaNO).

„Neustále niekto ochraňuje žabu, dážďovku a nevieme postaviť diaľnicu 20 rokov,“ hovoril Pellegrini. „Takto to možno bude trvať dvadsať rokov.“

Na základe rôzneho súhrnu všetkých možných okolností sa investori rozhodli, že nateraz svoje žiadosti na štatút významnej investície sťahujú, hovoril Pellegrini.

Veľa zásadných pripomienok

V rámci skráteného termínu na podávanie pripomienok prišlo k obom žiadostiam niekoľko desiatok pripomienok, minimálne polovica z nich bola zásadná.

Napríklad minister kultúry Marek Maďarič ostro kritizoval plán viesť električkovú trať pred budovou divadla. Električky by hercov a návštevníkov rušili vibráciami a hlukom, trať zabrala námestie, obmedzil by sa prístup do divadla a narušil umelecký koncept celej stavby. J&T RE chce podľa neho zasahovať do pozemkov Slovenského národného divadla bez vysvetlenia, čo s nimi bude robiť.

Zdroj – J&T Real Estate

Ministerstvo pôdohospodárstva pýta dôkaz, či je projekt HB Reavis skutočne vo verejnom záujme a dopravné riešenie lanovkou je to najlepšie možné.

„Materiál nedostatočne zdôvodňuje existenciu verejného záujmu, stavba nie je v súlade so strategickými dokumentmi hlavného mesta, neexistuje dopravné a ekonomické posúdenie prínosov navrhovaných dopravných systémov,“ napísalo pôdohospodárstvo v pripomienke. Chýbajú mu aj posúdenia uskutočniteľnosti a efektívnosti verejných financií.

Proti tomu, aby štát zvýhodnil developerov, sa postavila iniciatíva Slobodné mesto, ktorá v utorok spustila internetovú petíciu. Aktivisti tvrdia, že projekt Spojenej Bratislavy nie je vo verejnom záujme, developerom uľahčí výstavbu aj v rozpore s územným plánom a diskusia nebola dostatočná.

V Bratislave spustili proti štatútu významnej investície pre developerské projekty HB Reavis a J&T RE hromadnú pripomienku aj tri desiatky samosprávnych politikov a aktivistov, iniciátorom je poslanec Národnej rady a mestský poslanec Ondrej Dostál (OKS).

Pellegrini povedal, že investície mohli Bratislavu skokovo posunúť dopredu. Pripomenul, že obaja investori chceli v najbližších rokoch preinvestovať po viac ako miliardu eur. Povedal, že mesto dnes napríklad nemá kongresové centrum, dostatok kvalitných administratívnych priestorov a mohlo to prilákať vrátiť sa späť mladých ľudí.

„Ja osobne som sa tešil, že konečne príde veľký impulz, ktorý naše hlavné mesto posunie dopredu. Preto som neváhal ani chvíľu,“ povedal Pellegrini.

Pellegrini avizuje veľkú novelu zákona, ktorý rieši udelenie významných investícií. „Zákon do budúcnosti musí poznať aj investíciu do budov a vedieť ju označiť za významnú.“

Podpredseda vlády už koncom októbra povedal, že vláde odporučí, aby obom developerom štatút významnej investície udelila.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Slovensko má šancu na obrovské peniaze
  • Makro: Nálada v slovenskej ekonomike klesla aj v máji, padla najnižšie za 11 rokov
  • Bratislava: Mestskí poslanci schválili kúpu 49 % v dcére vodární od firmy Ivana Kmotríka
  • Železnice: Študentom od júna obnovia bezplatnú prepravu
  • Firmy: SES Tlmače ohlásili prepúšťanie, ukončenie výroby je jeden z dvoch scenárov
  • Pomoc ekonomike: Podnikatelia už môžu žiadať o odklad odvodov za máj
  • Nemecko: Ekonomika tento rok podľa Ifo klesne zrejme o 6,6 %
  • EÚ: Ekonomická nálada vykazuje prvé signály oživenia, analytici čakali viac
  • Automobilky: Nissan zatvorí závod v Barcelone
  • Radíme: Ako odmietnuť odklad dovolenky a kedy sa dajú získať peniaze
Zdieľať

Ako mám odmietnuť odklad dovolenky a získať peniaze? (otázky a odpovede)

Foto N - Denisa Čimová
Foto N – Denisa Čimová

Ak máte 65 a viac rokov a cestovka vám ponúka zmenu zmluvy k objednanej dovolenke, ale vy chcete radšej späť peniaze, treba dodatok písomne odmietnuť. Prinášame otázky a odpovede k novele zákona, ktorá umožňuje cestovkám vracať peniaze neskôr.

Minúta po minúte

Zdieľať

Bratislavskí poslanci schválili kúpu 49-percentného podielu v dcére bratislavských vodarní Infra Services. Za bolo 39, proti jeden, zdržali sa štyria. Podnikateľ Ivan Kmotrík tak už nebude mať v BVS vplyv.

Poslancom, ktorí sa zdržali, prekážalo, že nemali dostatok času na preštudovanie materiálov, a chýbalo im stanovisko dozornej rady BVS.

„Ide o historický míľnik vo veľmi dôležitej infraštruktúre. Rozpredaj majetku mesta a profit súkromníkov bez toho, aby bol braný záujem obyvateľov mesta a obcí, skončí, keď sa transakcia dokončí,“ povedal primátor Matúš Vallo a poďakoval mestským poslancom a zástupcom BVS.

Vallo hovorí, že doterajší stav v BVS a InfraServices bol výrazne nevýhodný a mesto podnikne ďalšie kroky, pokiaľ získa dôkazy o nevýhodnom hospodárení v BVS.

Kúpa podielu v InfraServices bude podmienená súhlasom dozornej rady BVS, ktorá bude rokovať 8. júna.

Zdieľať

Nissan zatvorí závod v Barcelone, o prácu príde zhruba 2800 ľudí. Redukcia kapacít je súčasťou plánu ozdravenia biznisu, ktorý počíta tiež so znížením počtu modelov. Automobilka spadla vo finančnom roku do marca do prvej straty za 11 rokov.

Nissan už dlhšie bojuje s poklesom predaja, v uplynulom finančnom roku mu klesol o 13 % na 4,8 milióna áut a zaznamenal čistú stratu 6,2 miliardy dolárov.

Firma chce byť menšia a efektívnejšia. V najbližších štyroch rokoch má v pláne znížiť výrobnú kapacitu o pätinu, skresať réžijné náklady o 2,8 miliardy dolárov, zúžiť portfólio modelov a sústreďovať sa na elektrické a športové autá.

Nissan a jeho partneri Renault a Mitsubishi predstavili nový plán, ktorý počíta s väčšou spoluprácou pri vývoji a výrobe áut, aby znížili náklady.

Nissan prehodnotil starší zámer agresívnej expanzie presadzovaný bývalým šéfom Carlosom Ghosnom. Automobilka sa snažila zvyšovať trhový podiel, osobitne v USA, čo však viedlo k nadmernej kapacite a výrazným zľavám.

Európsku produkciu Nissan sústredí do továrne v britskom Sunderlande, výrobu z Indonézie presunie do Thajska. (bbc, reuters, čtk)

Zdieľať

Ministerstvo dopravy pripravilo návrh na obnovenie charterových letov do 20 cestujúcich pre slovenských občanov. Platiť by mohlo od piatka 29. mája, konečné slovo však bude mať až ústredný krízový štáb.

Charterové lety by mohli využiť občania s prechodným alebo trvalým pobytom na území Slovenska a mohli by sa uskutočniť nad územím Slovenska, Maďarska, Poľska, ČR, Rakúska, Slovinska, Chorvátska, Nemecka alebo Švajčiarska.

Komerčné civilné lety s pasažiermi z cudziny nesmú na Slovensku pristávať od 13. marca. Ministerstvo opatrenie formálne predlžuje každých 14 dní, súčasné platí do konca dnešného dňa. (tasr, n)

Zdieľať

Obec Donovaly súhlasila s výstavbou letnej lyžiarskej haly Donovalley Resort. Stavať by sa malo začať v roku 2022. Petíciu proti hale podpísalo viac ako 22-tisíc ľudí.

Prokurátorka Okresnej prokuratúry Banská Bystrica žiadala vo februári zrušiť územný plán obce Donovaly, ktorý počítal s výstavbou haly. Zmena tohto plánu nebola v súlade s územným plánom Banskobystrického kraja. Na nesúlady s územným plánom upozorňovali aj obyvatelia obce. (tasr)

Zdieľať

Ekonomická nálada v eurozóne aj celej EÚ vykazuje prvé signály oživenia, v máji sa však zlepšila menej, než čakali analytici. Pomohol najmä optimizmus v priemysle a medzi spotrebiteľmi, nálada v službách a stavebníctve sa ešte zhoršuje.

Správu o vývoji ekonomickej nálady zverejnila Európska komisia. Index dôvery v eurozóne sa zvýšil z aprílového rekordného minima o 2,6 bodu na 67,5 bodu, v celej EÚ stúpol o 2,9 bodu na 66,7 bodu.

Z jednotlivých krajín ekonomická nálada narástla o vyše 3 body v Holandsku a Nemecku. V Španielsku stúpla o 1,6 bodu, vo Francúzsku klesla o 0,3 bodu. Na Slovensku sa podľa dát Štatistického úradu SR v máji zhoršila na 11-ročné minimum.

Podrobnejšie výsledky:

  • k zlepšeniu dôvery v priemysle pomohli najmä očakávania vyššej výroby;
  • dôvera v stavebníctve sa mierne znížila, v maloobchode zostala takmer bez zmeny;
  • v službách, ktoré sa podieľajú dvoma tretinami na HDP eurozóny, dôvera naďalej klesá, aj keď pomalšie než v apríli. V sektore je veľa aktivít pre koronavírus stále prerušených.

Výrazne sa zlepšil tiež ukazovateľ očakávania vývoja zamestnanosti. Znížil sa strach z nezamestnanosti medzi spotrebiteľmi, ktorí tiež očakávajú zvýšenie cien. (čtk, n)

Zdieľať

Parkovanie v Košiciach bude opäť spoplatnené, rozhodlo mestské zastupiteľstvo. Poslanci tak odvolali jedno z opatrení z obdobia mimoriadnej situácie, ktoré prijali v marci s cieľom zamedziť šíreniu koronavírusu. (tasr)

Zdieľať

EasyJet prepustí zhruba 30 % zamestnancov, čo je 4500 z celkových 15-tisíc pracovníkov. Ohlásené znižovanie stavov pre koronakrízu je výraznejšie než v prípade konkurenčných nízkonákladových aerolínií Ryanair či Wizz Air.

Okrem prepúšťania easyJet plánuje zoštíhliť svoju flotilu o približne 50 lietadiel na tri stovky strojov. S postupným obnovovaním letov po uvoľnení koronavírusových obmedzení chce začať od polovice júna.

Personálne škrty easyJetu idú hlbšie než u nízkonákladových rivalov. Ryanair oznámil redukciu miest o 15 %, maďarský Wizz Air prepustí 19 % zamestnancov.

EasyJet očakáva, že dopyt po osobnej leteckej doprave sa vráti na úroveň pred koronakrízou najskôr v roku 2023. Odhaduje, že neskôr v tomto roku bude lietať na 30 % svojej kapacity. (reuters, bbc)

Zdieľať

SES Tlmače hovoria, že ukončenie výroby kotlov a prepúšťanie je možným scenárom, ale konečné rozhodnutie padne až v júni. Druhou možnosťou je, že podnik výrobu neukončí, ale obmedzí, a prepustených by bolo menej.

Firma nahlásila hromadné prepúšťanie, ktoré zodpovedá naplneniu scenára úplného ukončenia výroby. Podľa televízie Markíza by o prácu prišlo zhruba 400 ľudí. V takom prípade by si firma objednávala výkony externe.

Ako svoje rozhodnutie vysvetľuje podnik

  • „Súčasná situácia s novým koronavírusom výrazne obmedzila dokončenie predkontraktačných rokovaní u viacerých nových projektov, ktoré sme v tomto roku plánovali získať. V prvom štvrťroku sme mali uzavrieť veľký kontrakt v Českej republike s hodnotou vyše 170 miliónov eur, kde sme na jeseň minulého roka zvíťazili v tendri. Zákazník však doteraz nepristúpil k podpisu kontraktu. Ak by sa podarilo v krátkom čase túto zmluvu uzavrieť, znamenalo by to pre SES silnú stabilizáciu na dva až tri roky,“ zhodnotil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Martin Paštika.
  • „Oneskorená reakcia by mohla priniesť riziko, že sa značka SES neudrží na trhu,“ tvrdil.

Čo chce podnik robiť ďalej

  • Firma sa chce v každom prípade venovať aktivitám v oblasti spaľovania plynu, odpadu a biomasy, kde vidí rastový potenciál.

SES Tlmače majú celkovo zhruba 550 zamestnancov, venujú sa výrobe kotlov pre elektrárne, teplárne a spaľovne. Podnik vlastnia firmy, za ktorými podľa Registra partnerov verejného sektora stojí Daniel Křetínský a tiež Roman Korbačka. (tasr, n)

Zdieľať

Minister pôdohospodárstva Ján Mičovský chce, aby farmári, ktorí budú spory o pôdu riešiť násilím, prišli o štátnu podporu. Reagoval tak na prípad napadnutia farmára Iva Belejčáka pri Bardejove, na tlačovú konferenciu zobral aj farmárovho syna.

„Takéto správanie nestrpím. Minulý týždeň som dal pokyn na prípravu tvrdých opatrení proti farmárom, ktorí sa takýchto skutkov dopustia. Budú vylúčení z dotačných schém a prídu o pôdohospodárske podpory,“ povedal Mičovský.

Opatrenia si podľa ministerstva vyžiadajú zmeny legislatívy, ktoré ovplyvnia všetkých žiadateľov.

Syn zbitého farmára Ivo Belejčák zdôraznil, že ich firma chová 200 kusov dobytka, ktoré musia živiť. Problém s obhospodarovaním plôch sa podľa neho tiahne už od roku 2014. „Je mi ľúto, že to došlo tak ďaleko,“ povedal Belejčák.

Prípadov, keď sa niektorí podnikatelia usilujú svojich konkurentov zničiť, je podľa neho na Slovensku veľmi veľa. Schéma je vo veľkej väčšine prípadov rovnaká. Farmárom bránia vo využívaní priamych platieb ich konkurenti tak, že požiadajú o dotácie na rovnaké plochy. Pôdohospodárska platobná agentúra potom takéto žiadosti vyradí.

S fyzickým násilím sa však Belejčák stretol počas uplynulých rokov prvýkrát.

Nový generálny riaditeľ Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA) Tibor Guniš zdôraznil, že PPA hľadá spôsoby, ako zabrániť, aby k takejto situácii, keď sa farmári sporia o obhospodarovanie pozemkov, nemohlo v budúcnosti dôjsť. Jedným z možných spôsobov je digitalizácia procesov.

Podľa Guniša pomôžu dáta zo satelitných snímok, z katastra nehnuteľností či iných dátových zdrojov. (tasr, n)

Zdieľať

Nemecká ekonomika klesne pre koronakrízu zrejme o 6,6 %, na budúci rok vzrastie o 10,2 %, odhaduje inštitút Ifo. Podniky počítajú s návratom prevádzok do normálu o 9 mesiacov, čo by znamenalo prepad HDP v 2. kvartáli o vyše 12 %.

Množstvo prieskumov ukazuje, že nemecké hospodárstvo po karanténnych opatreniach prijatých v marci ožíva. Najnovšie dáta však naznačujú nebývalý dosah pandémie.

Aké sú ďalšie scenáre Ifo:

  • najhorší – návrat do normálu o 16 mesiacov, prepad ekonomiky o 9,3 % v tomto a rast o 9,5 % v budúcom roku,
  • najlepší – zotavenie firiem za 5 mesiacov, pokles HDP v tomto roku o 3,9 % a rast o 7,4 % v roku 2021.

Všetky scenáre vychádzajú z údajov o podnikateľskej nálade, výrobe, tržbách a zahraničnom obchode a počítajú s postupným uvoľňovaním koronavírusových reštrikcií od konca apríla.

Čast odvetví sa pripravuje na dlhšie a bolestivejšie zotavenie. Letecký sektor čaká, že návrat do normálu potrvá 16 mesiacov. Viac času budú potrebovať tiež cestovný ruch, pohostinstvá či automobilový priemysel.

Aké sú ďalšie prognózy

MMF v aprílovej predikcii odhaduje, že globálna ekonomika tento rok klesne o 3 %. Najvyspelejším krajinám prognózuje výraznejší prepad.

Podľa MMF sa nemecký HDP zníži o 7 %, čo je o niečo lepšie, než v prípade celej eurozóny (- 7,5 %). Ekonomika USA podľa fondu stratí 5,9 %, Británia sa prepadne o 6,5 %.

MMF tento mesiac varoval, že zrejme prikročí k zhoršeniu výhľadu svetového hospodárstva, lebo koronakríza má na veľa ekonomík väčší dosah, než sa pôvodne predpokladalo. (reuters, čtk, n)

Zdieľať

Bratislavskí poslanci odpustili gastropodnikateľom daň z letných terás na pozemkoch mesta. Mesto tak chce podporiť podnikateľov a cestovný ruch po pandémii koronavírusu.

Väčšina letných terás je však na území Starého Mesta. Miestni poslanci tejto mestskej časti znížili podnikateľom daň z letných terás o 50 percent.

Práve odpustenie dane z letných terás odhalilo komunikačné problémy medzi primátorom Vallom a starostkou Starého Mesta Zuzanou Aufrichtovou.

Zdieľať

Ekonomická nálada na Slovensku v máji pokračovala v poklese, hoci krajina už zaznamenávala úbytok nových prípadov koronavírusu. Trojmesačný kĺzavý priemer indexu sa po úprave o sezónne vplyvy znížil na najnižšiu úroveň za 11 rokov.

Informoval o tom dnes Štatistický úrad SR.

„Podnikatelia aj spotrebitelia citlivo reagovali na všetky opatrenia súvisiace s koronavírusom. Májové odpovede reflektujú skutočnosť, že boli zbierané po prvej fáze uvoľňovania opatrení a počas druhej a tretej fázy uvoľňovania,“ uviedla Libuša Kolesárová, generálna riaditeľka sekcie podnikových štatistík štatistického úradu.

Na rozdiel od apríla, keď sa ekonomická nálada prepadla vo všetkých sledovaných oblastiach, zlepšil sa v máji ukazovateľ najmä v priemysle, menej už v maloobchode a u spotrebiteľov. Sektory služieb a stavebníctva zaznamenali ďalší pokles. (čtk)

Zdieľať

Oneskorená alebo zrušená bude vyše tretina európskych projektov priamych zahraničných investícií oznámených v minulom roku. Dôvodom je pandémia koronavírusu, vyplýva z prieskumu konzultačnej spoločnosti EY.

Z celkovo 6 412 projektov zhruba dve tretiny už fungujú alebo pokračujú, aj keď s nižšou kapacitou a menším počtom zamestnancov. Štvrtina mešká a desať percent je zrušených.

Najobľúbenejšou krajinou pre investície v Európe sa stalo Francúzsko, ktoré po prvý raz odsunulo z čela Britániu. Tretie bolo vlani Nemecko.

Prečo Francúzsko boduje

Investori privítali zmeny zavedené vládou prezidenta Emmanuela Macrona, ktorá zjednodušila pravidlá najímania a prepúšťania zamestnancov, transformovala systém zápočtu dane zo mzdy na trvalé zníženie firemnej dane a zaviedla 30-percentnú paušálnu daň pre investorov.

Séria násilných protivládnych protestov proti reformám v rokoch 2018 a 2019 a štrajky v doprave proti zmenám dôchodkového systému na prelome minulého a tohto roka mali na nadšenie investorov len malý vplyv. (reuters, čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať