Denník N

SPP ide sponzorovať filmárov, za 1,5 milióna eur si chce posilniť značku

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Audiovizuálny fond získa významného sponzora. Vláda rozhodla, že dostane podporu od štátnych plynární.

Slovenský plynárenský priemysel (SPP) plánuje podporiť Audiovizuálny fond (AVF) sumou 1,5 milióna eur. O takúto pomoc ho požiadal fond, v stredu takýto prevod schválila vláda.

SPP tvrdí, že žiadosť Audiovizuálneho fondu synergicky posilňuje dobré meno a značku SPP. Naznačil, že spolupráca môže znamenať výrazný prínos k rozvoju slovenskej kinematografie, zároveň ponúkne SPP priestor pre prezentáciu firmy ako partnera slovenského filmu pri verejnom uvádzaní podporených diel, aj pri ich marketingovej podpore.

Peniaze od SPP sa majú použiť na 7 projektov. Plynári ani filmári nehovoria, na aké diela majú ísť peniaze. Informácie budú prístupné potom, ako sa podpíšu zmluvy.

„O podrobnostiach spolupráce medzi SPP a AVF budeme následne informovať,“ povedal šéf fondu Martin Šmatlák.

Pripomenul, že podobne do značky v Česku investovala energetická skupina RWE. V roku 2013 produkovala filmy Klauni či Něžné vlny.

Analytik: Vláda môže film podporiť z dividend

SPP je štátna firma. Postaral sa o to premiér Robert Fico (Smer), keď počas jeho druhej vlády prevzal štát časť plynární, ktorá plyn predáva domácnostiam a firmám.

Audiovizuálny fond zo zákona dostáva príspevky aj zo štátneho rozpočtu. Vlani mal podľa Finstatu náklady 8,2 milióna eur a výnosy 7,4 milióna eur.

„Štátne firmy by nemali financovať verejné inštitúcie, tobôž nie súkromné organizácie. Je to len netransparentné skrývanie nákladov mimo verejného rozpočtu, “ vraví Martin Vlachynský z inštitútu INEKO.

Dodal že vláda má z SPP slušný dividendový príjem a nič jej nebráni tieto prostriedky využiť napríklad na financovanie Audiovizuálneho fondu. Dar, ktorý zvažuje poskytnúť SPP fondu, je podľa neho ilustráciou toho, prečo je štátne vlastníctvo firiem a štátne podnikanie problémové.

„Ak štátna spoločnosť plní špeciálnu netrhovú úlohu, z akého dôvodu si potrebuje budovať značku? Ak áno, ako chce zmerať návratnosť takéhoto kroku? Ak štátna spoločnosť pôsobí na trhu, kde súperí s inými subjektmi, prečo je vlastne štátna?“ pýta sa Vlachynský.

Ľudia si všimnú SPP, keď im príde faktúra

To, že veľké firmy v strednej Európe sponzorujú filmy, je bežné, ale v žiadnom prípade účinné, vraví Robert Nemec, riaditeľ reklamnej agentúry RobertNemec.com. „Aby človek získal k nejakej firme pozitívny vzťah, musí výrazne vnímať, že mu firma dáva niečo hodnotného, ale musí to vidieť opakovane,“ povedal.

Zaujať ľudí logom, napríklad pri produkcii filmu,  nie je podľa neho jednoduché, pretože väčšina divákov si ho ani nevšimne, pretože sa sústredia na film samotný. Ak sa firma rozhoduje, že tento typ reklamy zvolí, odporúča Nemec urobiť si vopred prieskum.

„Zákazníci najviac vnímajú značku a zároveň zažívajú najsilnejšie emócie spojené so značkou na pobočke, zákazníckej linke, na webe a keď im príde vyúčtovanie. Preto je oveľa lepšie investovať do zlepšovania týchto procesov,“ myslí si Nemec.

Dary v nižšej hodnote bežne rozdáva rôznym inštitúciám štátny SEPS, ktorý má na starosti vysokonapäťový prenos elektriny alebo napríklad lotériová spoločnosť Tipos.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Kultúra

Teraz najčítanejšie