Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

SPP ide sponzorovať filmárov, za 1,5 milióna eur si chce posilniť značku

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Audiovizuálny fond získa významného sponzora. Vláda rozhodla, že dostane podporu od štátnych plynární.

Slovenský plynárenský priemysel (SPP) plánuje podporiť Audiovizuálny fond (AVF) sumou 1,5 milióna eur. O takúto pomoc ho požiadal fond, v stredu takýto prevod schválila vláda.

SPP tvrdí, že žiadosť Audiovizuálneho fondu synergicky posilňuje dobré meno a značku SPP. Naznačil, že spolupráca môže znamenať výrazný prínos k rozvoju slovenskej kinematografie, zároveň ponúkne SPP priestor pre prezentáciu firmy ako partnera slovenského filmu pri verejnom uvádzaní podporených diel, aj pri ich marketingovej podpore.

Peniaze od SPP sa majú použiť na 7 projektov. Plynári ani filmári nehovoria, na aké diela majú ísť peniaze. Informácie budú prístupné potom, ako sa podpíšu zmluvy.

„O podrobnostiach spolupráce medzi SPP a AVF budeme následne informovať,“ povedal šéf fondu Martin Šmatlák.

Pripomenul, že podobne do značky v Česku investovala energetická skupina RWE. V roku 2013 produkovala filmy Klauni či Něžné vlny.

Analytik: Vláda môže film podporiť z dividend

SPP je štátna firma. Postaral sa o to premiér Robert Fico (Smer), keď počas jeho druhej vlády prevzal štát časť plynární, ktorá plyn predáva domácnostiam a firmám.

Audiovizuálny fond zo zákona dostáva príspevky aj zo štátneho rozpočtu. Vlani mal podľa Finstatu náklady 8,2 milióna eur a výnosy 7,4 milióna eur.

„Štátne firmy by nemali financovať verejné inštitúcie, tobôž nie súkromné organizácie. Je to len netransparentné skrývanie nákladov mimo verejného rozpočtu, “ vraví Martin Vlachynský z inštitútu INEKO.

Dodal že vláda má z SPP slušný dividendový príjem a nič jej nebráni tieto prostriedky využiť napríklad na financovanie Audiovizuálneho fondu. Dar, ktorý zvažuje poskytnúť SPP fondu, je podľa neho ilustráciou toho, prečo je štátne vlastníctvo firiem a štátne podnikanie problémové.

„Ak štátna spoločnosť plní špeciálnu netrhovú úlohu, z akého dôvodu si potrebuje budovať značku? Ak áno, ako chce zmerať návratnosť takéhoto kroku? Ak štátna spoločnosť pôsobí na trhu, kde súperí s inými subjektmi, prečo je vlastne štátna?“ pýta sa Vlachynský.

Ľudia si všimnú SPP, keď im príde faktúra

To, že veľké firmy v strednej Európe sponzorujú filmy, je bežné, ale v žiadnom prípade účinné, vraví Robert Nemec, riaditeľ reklamnej agentúry RobertNemec.com. „Aby človek získal k nejakej firme pozitívny vzťah, musí výrazne vnímať, že mu firma dáva niečo hodnotného, ale musí to vidieť opakovane,“ povedal.

Zaujať ľudí logom, napríklad pri produkcii filmu,  nie je podľa neho jednoduché, pretože väčšina divákov si ho ani nevšimne, pretože sa sústredia na film samotný. Ak sa firma rozhoduje, že tento typ reklamy zvolí, odporúča Nemec urobiť si vopred prieskum.

„Zákazníci najviac vnímajú značku a zároveň zažívajú najsilnejšie emócie spojené so značkou na pobočke, zákazníckej linke, na webe a keď im príde vyúčtovanie. Preto je oveľa lepšie investovať do zlepšovania týchto procesov,“ myslí si Nemec.

Dary v nižšej hodnote bežne rozdáva rôznym inštitúciám štátny SEPS, ktorý má na starosti vysokonapäťový prenos elektriny alebo napríklad lotériová spoločnosť Tipos.

Dnes na DennikE.sk

Firmy mysleli na respirátory skôr, než s nimi prišla vláda. Hygienici sľubujú vyhlášku najneskôr v stredu

Ilustračné foto – TASR/DPA
Ilustračné foto – TASR/DPA

Úrad verejného zdravotníctva plánuje vydať vyhlášku k novým protipandemickým opatreniam najneskôr v stredu. Stále tak nie je jasné, či a ako sa upraví, kto má zabezpečiť respirátory zamestnancom firiem a úradov, ktorí nepracujú z domova.

Minúta po minúte

Nemecký výrobca domácich spotrebičov Miele prerušuje výrobu v niektorých závodoch. Zastavenie produkcie sa dotkne približne 4000 zamestnancov, dôvodom je nákaza koronavírusom.

Na konci februára malo niekoľko pracovníkov závodu v Euskirchene pozitívny test na nový koronavírus a do karantény muselo ísť okolo 200 ľudí, informovala hovorkyňa Miele. Spomínaný závod má celkovo 500 zamestnancov.

Problémy závodu v Euskirchene však spôsobili prerušenie produkcie aj v niekoľkých ďalších závodoch v Nemecku, Poľsku a Česku, uviedla hovorkyňa. Dodala, že výroba by sa mala obnoviť 10. marca. (tasr)

Firma Infineon odkazuje automobilkám, aby zmenili stratégiu zásobovania čipmi, s ktorých nedostatkom sa boria. Najväčší európsky producent polovodičov im radí, aby si upevnili dodávateľské reťazce. Časť automobiliek zvažuje tvorbu zásob.

„Automobilový priemysel nemôže najskôr povedať, že nepotrebuje čipy, a potom sa vrátiť s požiadavkou, že sa bez nich nezaobíde. Musí brať do úvahy dlhé dodacie lehoty, čo je asi pol roka,“ povedal šéf Infineonu Reinhard Ploss.

Nedostatok kľúčových súčiastok sa začal prejavovať v automobilovom sektore na konci vlaňajška. Nečakané oživenie dopytu po autách sa vtedy prekrývalo s boomom spotrebnej elektroniky.

Výrobcovia čipov uprednostňujú producentov spotrebnej elektroniky pred automobilkami najmä preto, že ich objednávky sú väčšie. Výroba áut je podnikanie s nižšou maržou, takže automobilky nie sú príliš prístupné vyšším cenám čipov, pretože by to mohlo negatívne ovplyvniť ich ziskovosť.

Prečo je to dôležité

Nedostatok čipov už donútil znížiť výrobu viaceré automobilky, napríklad VW, General Motors, Ford, Renault, Toyota, Fiat Chrysler či Nissan. Podľa IHS Markit bude problém pretrvávať aj v 2. polroku a tento rok sa vyrobí približne o jeden milión áut menej.

Niektoré značky, napríklad Porsche či Mercedes, pod vplyvom situácie revidujú dodávateľské reťazce. Tie celé desaťročia fungujú na princípe dodávok just-in-time, čo znamená, že súčiastky sú dodané vo chvíli, keď ich odberateľ potrebuje, takže ich nemusí skladovať. Teraz automobilky zvažujú väčšie zásoby.

Čo radí výrobca čipov

Podľa šéfa Infineonu automobilky nemôžu počítať s tým, že jeho firma bude držať čipy na sklade, pretože by to bolo rizikové z hľadiska hotovosti. Čipy sa navyše dajú skladovať len obmedzený čas, lebo sa ľahko kontaminujú.

Ploss upozornil, že automobilky vytvárajú desatinu globálneho trhu s polovodičmi a nezbavia sa tlaku väčších klientov, ako sú napríklad výrobcovia smartfónov. Mali by teda nastaviť svoje dodávateľské reťazce tak, aby boli odolnejšie. (čtk, ft)

Otváracie hodiny pôšt v mestách sa dočasne upravia, štyri dni budú otvorené do 17.00, v stredu do 18.00 h. Počas najbližších dvoch víkendov budú všetky pošty zatvorené, v sobotu 6. a 13. marca stopne pošta aj doručovanie tlače, doručí ju až v pondelok.

Informovala o tom hovorkyňa Slovenskej pošty Iveta Dorčáková. Zákazníkom odporúča preveriť si aktuálne otváracie hodiny konkrétnej pošty na webovej stránke Slovenskej pošty alebo v mobilnej aplikácii. Na poštách budú umiestnené vývesky s aktuálne platnými otváracími hodinami pre verejnosť.

Dorčáková upozornila, že v rámci ochranných opatrení sú pobočky Slovenskej pošty pravidelne čistené, vetrané a dezinfikované, a to aj počas dňa cez pravidelné dezinfekčné prestávky. V priestoroch pobočiek je počet zákazníkov regulovaný. V pobočke sa teda môže nachádzať jeden zákazník na 15 štvorcových metrov (m²) alebo 25 m². Zároveň musia byť dodržiavané dvojmetrové vzájomné odstupy, čo platí aj pre zákazníkov čakajúcich pred pobočkou. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať