Denník N

Na opravu všetkých ciest 1. triedy pôjde za rok toľko, čo na stavbu kilometra drahšej diaľnice

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Poslanci nezmenili vládny plán. Schválili rozpočet, ktorý ráta s tým, že na opravy a údržbu 3-tisíc kilometrov ciest prvej triedy pôjde 40 miliónov eur.

Hoci polovica cestnej premávky prebieha u nás na cestách prvej triedy a ich kvalita vinou slabej obnovy klesá, z pohľadu slovenského štátneho rozpočtu nie sú tieto štátne cesty priorita.

Rozpočet, ktorý v stredu odobrili poslanci Národnej rady, počíta pre rok 2018 na opravy a údržbu ciest 1. triedy so sumou 40,5 milióna eur. To je asi toľko, koľko stojí stavba kilometra diaľnice v tuneli, alebo 4 kilometre diaľnice v menej náročnom teréne.

„Prostriedky na údržbu ciest sú na rovnako nedostatočnej úrovni 40 miliónov eur ročne naplánované až do roku 2020, vládna koalícia vôbec neplánuje riešiť havarijnú situáciu mnohých úsekov, osobitne mostov,“ vyčítala poslancom Veronika Remišová z OĽaNO.

Rýchla cesta, ako zlepšiť život v regiónoch

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček tvrdí, že cesty prvej triedy sú pre ministerstvo priorita. Netreba to podľa neho hodnotiť iba podľa peňazí na opravy a údržbu.

„Rovnako investujeme ešte do samotnej obnovy, a potom aj do samotnej výstavby nových ciest prvej triedy,“ povedal Stromček.

Riadna údržba a opravy sú kľúčové. Takouto investíciou sa dá pomôcť väčšiemu počtu ľudí rýchlejšie než dlhoročnou prípravou siete diaľnic.

Opravy a údržba sú mimoriadne dôležité aj preto, že ak sa zanedbajú, pýta si havarovaný úsek ešte viac peňazí. Príkladom je most v Podbieli na Orave. Keď ho museli zatvoriť, a na rok skomplikovali život v celom regióne, vyšlo to na 6 miliónov eur.

Stačila by aj menšia oprava za 500-tisíc eur, keby kompetentní zasiahli skôr, upozornil v rozhovore vládny splnomocnenec pre rýchlostné cesty Igor Janckulík.

Analytik inštitútu INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík upozorňoval, že výdavky na údržbu a opravy treba aspoň zdvojnásobiť. To bolo v čase, keď už 40-miliónovú sumu na opravy a údržbu v rozpočte schválila vláda. Teraz ju potvrdil v pláne aj parlament.

„Analytici z útvaru Hodnota za peniaze urobili vlani porovnanie s Českou republikou. Vyšlo im, že Slovensko dáva na údržbu a opravy ciest prvej triedy v prepočte na štvorcový meter vozoviek iba 41 percent z toho, čo dávajú Česi,“ povedal Kovalčík.

Na riziká upozornil aj Najvyšší kontrolný úrad

Rozpočet okomentoval v parlamentných dokumentoch aj Najvyšší kontrolný úrad a spomenul aj riziká okolo jednotiek.

„Veľká časť ciest je dlhodobo v nevyhovujúcom (1 220 km v roku 2016) až havarijnom stave (239 km v roku 2016). Navrhovaným rozpočtom nie je možné zabezpečiť štandard údržby a opráv ciest I. triedy, čo bude mať negatívny dosah na udržanie prevádzkyschopnosti ciest a bezpečnosť na cestách. Dlhodobo poddimenzovanou údržbou zhoršený stavebno-technický stav vozoviek bude nutné následne riešiť rekonštrukciami z kapitálových výdavkov,“ píše kontrolný úrad v správe poslancom.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie