Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Majiteľ fabriky z kauzy transportéry prehovoril: Mám príbuzného v SNS, o mojom biznise však nevedel

Jozef Marinič priviezol na Priemyselný deň ukázať poslednú verziu odmínovacieho stroja Božena, ktorý vyrába jeho firma Way Industries. Ešte väčším biznisom pre jeho firmu však môžu byť transportéry. Foto N – Tomáš Benedikovič
Jozef Marinič priviezol na Priemyselný deň ukázať poslednú verziu odmínovacieho stroja Božena, ktorý vyrába jeho firma Way Industries. Ešte väčším biznisom pre jeho firmu však môžu byť transportéry. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ak je pravda to, čo hovorí Jozef Marinič, na Slovensku nikdy nebolo ľahšie kúpiť firmu, ktorá sa môže podieľať na mnohomiliónových obchodoch so štátom. Stačia manažérske skúsenosti a trocha šťastia.

Šesťdesiatsedemročný inžinier zo Sniny je od novembra zapísaný ako väčšinový akcionár strojární Way Industries v Krupine, ktoré chcú nominanti SNS zapojiť do výroby transportérov za viac než 400 miliónov eur.

Marinič poskytol Denníku N kratší rozhovor, v ktorom prvýkrát povedal, ako sa k podielu v zbrojovke dostal.

Scenár bol podľa neho jednoduchý: vlani na jeseň prišiel do fabriky pracovať ako výrobný riaditeľ. Po niekoľkých mesiacoch dostal ponuku kúpiť v nej 66 percent akcií. „Vo veľa prípadoch zohráva úlohu náhoda a to, že sa človek ocitne v správnej chvíli na správnom mieste.“

Požičala mu banka

Koľko jeho podiel stál, zverejniť nechce. Tvrdí, že si naň zobral bankový úver. „Jasné, že som nemal nasporených toľko peňazí,“ presviedča.

Denník N v novembri upozornil, že Marinič je príbuzný vplyvného politika SNS Jaroslava Regeca, ktorý rovnako ako on pochádza zo Sniny. Regec sa stal po vlaňajších voľbách vysokým funkcionárom ministerstva pôdohospodárstva. Jeho stranícki kolegovia na ministerstve obrany v nasledujúcich mesiacoch definitívne rozhodnú, aké firmy by sa mali podieľať na výrobe transportérov.

Podpredseda SNS a šéf parlamentného výboru pre obranu Anton Hrnko už povedal, že by to mali byť firmy z regiónov ako je Detva, Spiš alebo práve Krupina. „Chceli by sme, aby nákup priniesol prácu zbrojárskym firmám, ktoré sú v oblastiach, ktorým sa hovorí hladové doliny,“ vyhlásil v októbri.

Marinič však odmieta, že by mal niečo spoločné s SNS. Hovorí, že o svojom podnikaní nehovorí ani so svojim príbuzným Regecom, ktorý za SNS vlani kandidoval do parlamentu.

„Čestne vám prisahám, že som sa s ním o tejto téme nebavil. My sa len občas stretneme na narodeninách u brata alebo sestry, ale nikdy sa o robote nerozprávame,“ odpovedá Marinič.

Generálny tajomník služobného úradu a okresný predseda SNS v Snine Jaroslav Regec je bratom Mariničovho zaťa. Foto – archív J. Regeca

Zubár predáva akcie

Fabriku Way Industries donedávna ovládala finančná skupina Slavia Capital, ktorá má aj personálne väzby na SNS. V čase, keď nominanti tejto strany začali chystať nákup transportérov, Slavia oznámila, že svoje akcie predala „zahraničnému investorovi“.

Ako vlastník bol koncom októbra zapísaný Marinič zo Sniny a pražský zubár René Foltán, ktorý má vlastniť tretinu akcií. O Foltánovi nie je známe, že by sa zaoberal strojárstvom či zbrojnou výrobou.

Pozná ho Marinič? Na to Slovák neodpovedá. Prezradil však, že zubár už jeho spoločníkom nie je – Foltán podľa jeho informácií predal akcie už krátko po tom, čo ich aj kúpil.

Novým tretinovým vlastníkom strojární sa podľa Mariniča stal jeden z manažérov firmy. „Čoskoro bude táto skutočnosť zapísaná aj v štátnych registroch,“ vysvetľuje.

Stačí napísať list

Minulý týždeň sa Marinič ukázal na Priemyselnom dni na Záhorí, kde jeho firma vystavovala odmínovacie vozidlo Božena, ktoré sa od 90. rokov vyrába v Krupine.

Na tomto podujatí ministerstvo obrany ukázalo aj prototyp nového osemkolesového transportéra, ktorý vyrobila fínska zbrojovka Patria. Ak sa osvedčí, ministerstvo si môže objednať až 81 takýchto vozidiel, montovali by sa na Slovensku.

Nominanti SNS už do vládneho materiálu napísali, že medzi týmito firmami by mala byť aj fabrika Way Industries. Marinič hovorí, že on žiadnu výraznú aktivitu smerom k ministerstvu nevyvíjal.

„Ministrovi sme len napísali list, v ktorom sme ho informovali o našich výrobných schopnostiach. Nie sme však jediní: aj iné firmy boli na ministerstve prezentovať svoje schopnosti. Je to úplne štandardný postup.“

Začiatkom decembra na verejnosti prvýkrát ukázali osemkolesový transportér od fínskej zbrojovky Patria, ktorý si v tichosti vybrali nominanti SNS. Vybavený je zbraňovou vežou Turra-30, na ktorú dodáva súčiastky aj Way Industries. Foto N – Tomáš Benedikovič

Prvú zo subdodávok už má jeho firma takmer istú. Ministerstvo počíta s tým, že transportéry vybavia zbraňovou vežou od firmy EVPÚ v Novej Dubnici – tá bola inštalovaná aj na prototyp, ktorý predviedli novinárom.

Way Industries na tieto veže dodáva mechanické súčiastky. „Veža obsahuje niektoré naše komponenty, robíme napríklad mechanizmus na podávanie nábojov,“ vysvetľuje Marinič.

Táto spolupráca sa ale podľa Mariniča zrodila už dávno predtým, ako sa začalo uvažovať o transportéroch. „Firma EVPÚ nemá vlastné výrobné kapacity, preto si mechanické súčiastky objednáva od výrobcov, ako sme my.“

Ide o obojstranne výhodnú spoluprácu. Aj strojárne Way Industries vyrábajú vlastnú vežu, pre ktorú im zase dodáva súčiastky EVPÚ. „Dodávajú nám systémy riadenia paľby, na ktoré sa špecializujú. Skvele sa tým dopĺňame,“ vysvetľuje Marinič.

Šance aj pri ďalšom nákupe

Nákup fínskych transportérov Patria je jedným z dvoch veľkých zbrojných projektov chystaných nominantmi SNS. Tým druhým bude nákup 404 menších štvorkolesových vozidiel.

Aj v tomto obchode má Way Industries dobré šance. Zdroje priamo z fabriky Denníku N potvrdili, že pracujú na spoločnom vozidle v spolupráci s českou automobilkou Tatra. Vozidlo označené názvom Patriot predviedla Tatra aj na Priemyselnom dni.

Marinič tieto informácie komentuje len všeobecne. „O vozidlách 4×4 zatiaľ nie je rozhodnuté. Neviem, aké vozidlá si ministerstvo vyberie, preto sa k týmto veciam neviem vyjadriť.“

Na Priemyselnom dni predstavili aj vozidlo Patriot od českej Tatry. Podľa informácií z Way Industries na tomto vozidle tiež spolupracujú strojárne v Krupine. Foto N – Tomáš Benedikovič

Skúsený manažér

V oblasti strojárstva sa tento Sninčan pohybuje už dlhé roky. Po revolúcii sa na takmer päť rokov stal aj generálnym riaditeľom strojárskeho kolosu Vihorlat Snina, kde sa vyrábali žeriavy a oceľové konštrukcie. „Mal som pod sebou osem tisíc ľudí. Uzatvárali sme veľké obchody takmer po celom svete,“ spomína.

Po roku 2000 sa podobne ako jeho príbuzný Regec začal v Snine politicky angažovať. Regec sa stal miestnym funkcionárom za SDKÚ a Marinič s podporou tejto strany kandidoval v roku 2002 za primátora. Neúspešne.

V ďalších rokoch sa venoval podnikaniu v menších firmách – napríklad vo firme Vaholz z Humenného, ktorá vyrába interiérové dvere. Marinič tam pôsobil spoločne so synom.

Marinič v roku 2002 kandidoval aj na primátora Sniny, v ďalších rokoch podnikal skôr v menších firmách. Foto N – Tomáš Benedikovič

Príbuzný s veľkým vplyvom

Regec ešte v roku 2012 kandidoval neúspešne do parlamentu za SDKÚ. Po týchto voľbách už prešiel do SNS, za ktorú vlani kandidoval do Národnej rady s pomerne vysokým číslom šestnásť. Kreslo poslanca mu tesne uniklo, no Andrej Danko ho vyslal na ministerstvo pôdohospodárstva na dôležitý post vedúceho služobného úradu. Stal sa tak hlavným personalistom, ktorý môže mať vo svojom rezorte veľký neformálny vplyv.

Danko tieto posty obsadzuje jemu blízkymi ľuďmi. Napríklad na ministerstve obrany sa šéfom služobného úradu stal jeho sused a bývalý biznis partner Ján Hoľko, ktorý má v súčasnosti na starosti aj nákup transportérov.

Na ministerstvo školstva zasa Danko nedávno presadil svojho mediálneho poradcu Lukáša Machalu, ktorý tu však ako šéf služobného úradu vydržal len mesiac.

Marinič je svokrom Regecovho brata, chirurga Mariána Regeca, príležitostne sa stretávajú na rodinných oslavách.

To, že Regec ide pracovať na ministerstvo do Bratislavy, som zistil až dodatočne, tvrdí dnes Marinič. „Ja som nevedel, čo bude robiť po voľbách. Ako som spomínal: my sa o práci spolu nerozprávame.“

Výnimočný príbeh

Marinič zasa krátko po voľbách dostal Ponuku, aby sa stal výrobným riaditeľom strojární v Krupine. „Vo firme robili obmenu manažmentu a oslovili ma, aby som im prišiel so svojimi skúsenosťami pomôcť,“ spomína.

To bolo podľa neho zhruba v septembri 2016. Kto ho oslovil, nehovorí. V tom čase sa k fabrike Way Industries ešte hlásila Slavia Capital.

Po niekoľkých mesiacoch podľa Mariniča prišla ponuka, či nekúpi väčšinu akcií vo fabrike. Následne si podľa jeho verzie vzal úver a išiel do toho.

Pokiaľ je to pravda, ide o veľmi neobvyklú situáciu. Najatí manažéri sa nezvyknú stávať vlastníkmi fabrík – nanajvýš dostávajú len malé percento, aby mali motiváciu ju čo najlepšie rozvíjať.

„Ani ja som neprišiel do Krupiny so zámerom kúpiť fabriku. Prišiel som pomôcť, ale nakoniec sa to vyvŕbilo do takejto podoby,“ hovorí.

Denník N sa Mariniča priamo spýtal, či len nekryje niekoho vplyvného, kto je skutočným vlastníkom fabriky. Marinič to odmietol. „Je to naozaj tak, ako to je,“ odpovedal.

V strojárňach Way Industries už od 80. rokov vyrábali stavebné nakladače UNC. Dnes vyrábajú ich modernú verziu pod názvom Locust. Na báze nakladačov vyvinuli v 90. rokoch aj známe odmínovacie vozidlá Božena, ktorých v Krupine doteraz vyrobili takmer 200. Foto – TASR

Opravy pre Egypt

Fabrika v Krupine patrila pred revolúciou pod Podpolianske strojárne Detva. Zamestnávala okolo osemsto ľudí, vyrábali sa tam napríklad stavebné nakladače UNC.

Po roku 1990 sa premenovala na ZŤS Krupina a neskôr na Way Industries. Dnes zamestnáva okolo 250 ľudí. Pokračuje v nej výroba nakladačov, ktoré dnes nesú meno Locust.

Podľa Mariniča sú v tomto odvetví naďalej jednotkou na slovenskom i českom trhu. „Podarilo sa nám udržať si túto pozíciu, aj keď musíme čeliť silnej konkurencii nakladačov z USA.“

V oblasti armádnej výroby sa firma venuje aj opravám starých pásových vozidiel BVP, ktoré opravuje napríklad pre Egypt.

Jej najznámejším produktom je odmínovací stroj Božena, ktorý vyvinuli na podvozkoch stavebného nakladača. „Sme svetovým lídrom vo výrobe jedinečných odmínovacích zariadení Božena, v súčasnosti ponúkame už ich šiestu generáciu,“ hovorí Marinič.

Video: V Krupine vyvinuli aj Boženu na rozháňanie demonštrantov, komerčne však úspešná nebola
Autor: Way Industries

Slovenské Boženy sa už podieľali na „čistení“ mínových polí napríklad v bývalej Juhoslávii, Iraku, Afganistane, Srí Lanke či v Nigérii.

V Krupine sa tento diaľkovo ovládaný stroj snažia neustále zdokonaľovať. Aktuálne napríklad experimentujú s ovládaním Boženy pomocou dronu, čo by ženistom umožnilo efektívnejšie robiť odmínovacie práce aj v prašnom prostredí, keď je zo zeme len slabá viditeľnosť.

Úspech vozidiel Božena však má na hospodárenie fabriky len obmedzené dôsledky. Ide totiž o špecializovanú výrobu, ktorá môže spočívať v produkcii iba pár kusov ročne.

Strojárne v problémoch

Firma Way Industries v posledných rokoch vykazovala miliónové straty. V septembri 2014 dokonca Slavia hrozila jej presunom do Česka – podľa informácií TASR sa vtedy obrátila na štátnu investičnú agentúru CzechInvest s požiadavkou o vypracovanie ponuky na podporu takého kroku.

Keď v apríli 2016 navštívil strojárne prezident Andrej Kiska, ich manažéri lobovali za väčšie zapojenie firmy do armádnych obchodov, ako aj do dodávok stavebnej techniky pre firmy, ktoré stavajú pre štát diaľnice.

„Veľké stavebné firmy si málo všímajú domácich dodávateľov stavebných strojov a technológií. Pritom sú to práve strojárske firmy, kto dáva prácu ľuďom najmä v hladových dolinách,“ skonštatoval vtedajší generálny riaditeľ Way Industries Vladimír Habala.

Pokiaľ by Way Industries teraz získala podiel na výrobe fínskych transportérov pre armádu alebo na nadväzujúcej výrobe menších štvorkolesových vozidiel, znamenalo by to pre ňu istotu dlhodobých objednávok. Dodávky štvorkolesových obrnených vozidiel majú prebiehať až do roku 2029.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Zakladateľ Exisportu Bél sa vracia do veľkého biznisu. Bude rozdeľovať eurofondy pre startupy

Jeden zo zakladateľov Exisportu Tomáš Bél sa po čase vracia do veľkého biznisu. Firma Vision Ventures, v ktorej je spolumajiteľom, získala zákazku na správu eurofondov na financovanie startupov.

Vision Ventures má v nasledujúcich 5 rokoch investovať do perspektívnych začínajúcich firiem a projektov 22,7 milióna eur z verejných zdrojov, píše portál Index.

Rovnakú sumu majú k dispozícii aj ďalší dvaja správcovia, Limerock Advisory a Crowdberry, ktorí uspeli v tendri Slovak Investments Holdingu (SIH) zo štruktúr štátnej Slovenskej záručnej a rozvojovej banky.

Do súťaže o rozdeľovanie celkovo 68 miliónov eur pre startupy sa zapojilo 9 záujemcov. Neuspeli v nej zabehnuté investičné firmy, ako sú Neulogy Ventures, IPM či Wood&Company.

Námietky voči víťazovi:

Neulogy Ventures upozorňovala na potenciálny konflikt záujmov Gabriela Horvátha, jedného zo zakladateľov Vision Ventures, keďže v minulosti pracoval pre SIH a tak mohol mať prístup k informáciám z predchádzajúcich startupových eurofondov.

Úrad pre verejné obstarávanie námietku neuznal a výsledky tendra potvrdil.

Niektorí neúspešní uchádzači spochybňovali kredibilitu Béla. Pod jeho vedením Exisport spadol v roku 2013 do reštrukturalizácie po problémovej expanzii v Poľsku.

Vision Ventures plánujú oznámiť prvé investície nového investičného fondu do konca tohto roka.

Zdieľať

Babišovi schválila Únia výnimku, Česko bude pri veľkých platbách vyberať DPH až na konci

Českému premiérovi Andrejovi Babišovi sa po pätročnom vyjednávaní podarilo v EÚ presadiť výnimku, ktorá mu má pomôcť ďalej eliminovať úniky na DPH. Česko ako jediná krajina EÚ zavedie tzv. plošnú reverse charge. Všetci platcovia DPH budú vystavovať faktúry nad 17 500 eur bez tejto dane, vyberie ju nakoniec až posledná firma v reťazci.

Zmena začne platiť po schválení príslušnej legislatívy v ČR, čo by podľa ihned.cz mohlo byť v polovici budúceho roka. Česko dostalo výnimku do roku 2022, keďže v tom čase sa v EÚ má zaviesť nový režim DPH.

Ako to má fungovať:

Systém má zabrániť karuselovým podvodom s DPH vo vysokých čiastkach.  Bude sa preto týkať všetkých firiem, ak ich faktúra presiahne  17 500 eur.
V sučasnosti je platenie DPH v dodávateľskom reťazci nastavené tak, že odberateľ platí svojmu dodávateľovi cenu vrátane DPH. Dodávateľ túto daň odvádza finančnému úradu. DPH si firmy zúčtovávajú a ak za príslušné obdobie zaplatia viac ako prijali od svojich dodávateľov, požiadajú o tzv. vratku.

Ako sa robia podvody:

Karuselové podvody spočívajú v tom, že firma si uplatní vratku, ale sama daň neodvedie a majitelia, často  nastrčené biele kone, z trhu zmiznú.
V režimu reverse charge si firmy vystavujú faktúry bez DPH, takže túto daň neposielajú štátu a nemôžu si od neho pýtať vratky.  DPH zaplatí vždy až posledná firma v reťazci.

V čom je český experiment nový:

  • V Česku a podobne aj vo viacerých štátoch vrátane Slovenska takýto systém funguje pre firmy z rezortu stavebníctva a takisto pri obchodoch s určitými komoditami, napríklad so zlatom.
  • Žiadna krajina ho však neuplatňuje vo veľkom, pretože je to v rozpore s harmonizovanými pravidlami pre DPH.
  • Babiš je presvedčený, že práve tento systém môže výrazne eliminovať karuselové podvody a o výnimku bojoval 5 rokov.
  • Musel pritom presvedčiť každý  štát Únie, pretože v oblasti daní sa Únia rozhoduje jednomyseľne.

Babiš tvrdí, že reverse charge Česku ušetrí ročne 5 mld Kč (zhruba 200 mil. eur).  Dotknúť sa má dovedna pol milióna firiem.

Oponenti tohto návrhu na druhej strane tvrdia, že pôjde o zbytočný experiment a ďalšie administratívne komplikácie pre firmy. Nižšie platby pôjdu naďalej po starom a onedlho sa systém aj tak znova zmení.

Zdieľať

Disney spustila očakávanú streamovaciu službu, do Európy príde vo veľkom až na jar

Disney spustila streamovaciu službu Disney+ s bohatým obsahom, na začiatok ju ponúka v Spojených štátoch, Kanade a Holandsku. Mesačné predplatné na americkom trhu stojí 6,99 dolára, lacnejší je len streaming videa Apple TV+.

Cieľom Disney je presvedčiť ľudí, že jej streaming nie je iba pre detského diváka, ale aj pre dospelých, píše Reuters.

Disney+ bude do konca roka dostupná len v niekoľkých krajinách, na viaceré západoeurópske trhy by mala doraziť na jar 2020.

Do piatich rokov Disney plánuje nazbierať 90 miliónov predplatiteľov, najväčšia streamovacia služba Netflix ich má v súčanosti zhruba 160 miliónov.

Čo ponúka Disney+:

  • nielen klasické rozprávky typu Popoluška či Mary Poppinsová, ale aj tituly Star Wars, Iron Man, Hulk, Toy Story, filmy s marvelovskými hrdinami či prírodopisný program National Geographic;
  • staršie filmy a seriály, ako sú napríklad Simpsonovci;
  • chýbať bude obsah, ktorý je „príliš“ pre dospelých, v ponuke napríklad nebude snímka Deadpool. Tento typ programov Disney zaraďuje pod platformu Hulu, ktorú vlastní tiež;
  • spája do jedného balíka služby Disney+, Hulu a ESPN+ (športový obsah) za zvýhodnených 12,99 dolára, samostatne by stáli o 5 dolárov viac.

Zákazníci si budú môcť uložiť heslo k Disney+ na 10 zariadeniach a súčasne sledovať program na štyroch zariadeniach, uvádza Bloomberg.

Výskumná spoločnosť MoffettNathanson odhaduje, že streaming Disney bude stratový najbližších päť rokov. V roku 2024 by mohol priniesť tržby 23 miliárd dolárov, čo bude približne polovica celkového obratu Disney.

Cenové vojny:

Disney nastupuje streamovacou službou do vlaku, v ktorom sa tiesni čoraz viac poskytovateľov video obsahu. Konkurencia sa zostruje, firmy platia za výrobu originálnych programov stále vyššie sumy.

Éru cenových vojen odštartoval v roku 2013 Netflix, ktorý preplatil HBO, aby mohol ponúknuť divákom politickú drámu House of Cards.

Konkurenti naskočili na rovnakú stratégiu, čo vyústilo do ostrých cenových súbojov. Súperi už bežne porážajú Netflix, napríklad WarnerMedia (vlastní AT&T) mu uchmatla streamovacie práva na seriál Priatelia, píšu FT.

Vedenie Netflixu tvrdí, že ceny najatraktívnejšieho obsahu stúpli za uplynulý rok o tretinu.

Koľko dávajú na streaming:

  • Netflix plánuje v tomto roku minúť na obsah 15 miliárd dolárov;
  • Disney a HBO Max (plánovaný štart na jar 2020) počítajú každá s rozpočtom na tento rok vo výške 11 miliárd dolárov;
  • Apple by mal do nedávno spustenej služby Apple TV+ investovať viac ako 6 miliárd dolárov.

Investori vítajú preteky v utrácaní peňazí. Akcie Disney sa napríklad v tomto roku vyšvihli na historické maximá, hoci jej zisky budú v najbližších rokoch pod tlakom vysokých výdavkov na streaming.

Morgan Stanley odhaduje, že počet Američanov, ktorí platia za video streamingové služby, o päť rokov stúpne na 305 miliónov zo súčasných zhruba 180 miliónov.

Koho to nakoniec vyjde draho:

Disney aj Apple tlačia ceny streamingu nadol, obe služby výrazne podliezajú Netflix. Apple TV+ je za necelých 5 dolárov mesačne. AT&T  zasa zdvojnásobuje množstvo obsahu, ktorý pripravuje pre službu HBO Max, za nezmenenú cenu 15 dolárov za mesiac.

Sú to skvelé správy pre konzumentov obsahu, no zároveň diskutabilné finančné stratégie pre jeho poskytovateľov.

„Môžeme byť svedkami multimiliardovej autonehody, financovanej americkými kapitálovými trhmi,“ varuje Claire Enders zo spoločnosti Enders Analysis.

V hollywoodskej manažérskej komunite sa už skloňuje vlna konsolidácie. Na strane kupujúcich by mali byť úspešní poskytovatelia streamingu či veľkí technologickí hráči, ako je Apple, ktorí pohltia menšie mediálne skupiny a filmové štúdiá.

„Keď sa prach usadí, na trhu môžu zostať štyria, piati veľkí hráči,“ cituje FT nemenovaného manažéra z Hollywoodu.

Zdieľať

Nemecká prokuratúra obvinila štyroch súčasných a bývalých vysokých predstaviteľov Volkswagenu z porušenia dôvery v súvislosti s neprimerane vysokými odmenami pre členov odborov.

Manažéri zodpovední za personálne záležitosti podľa obvinení neprimerane zvýšili členom vplyvnej závodnej rady mzdy a odmeny v rokoch 2011 až 2016 a spôsobili firme škodu 5,05 milióna eur.

Vyplýva to z vyhlásenia štátneho zastupiteľstva v Braunschweigu. (čtk)

Zdieľať

Chorvátsko chce zaviesť euro do začiatku roka 2024. Povedal to premiér Andrej Plenković. Za prínosy členstva v eurozóne považuje odstránenie kurzového rizika, nižšie náklady na pôžičky a silnejšiu konkurencieschopnosť ekonomiky. (čtk)

Zdieľať

Nemecký ZEW indikátor ekonomického sentimentu v novembri v porovnaní so septembrom
výrazne vzrástol (o 20,7 bodu na -2,1 bodu). Naďalej však zostáva značne pod úrovňou dlhodobého priemeru (21,3 bodu), uviedla Národná banka Slovenska.

„Výrazné zlepšenie v očakávaniach finančných expertov na nasledujúcich 6 mesiacov vyplýva z ich rastúcej nádeje, že v blízkej budúcnosti za zlepší medzinárodné ekonomické prostredie,“ uviedla NBS.

Tu sú dôvody:

  • Rastie predpoklad, že dôjde k dohode medzi Spojeným kráľovstvom a EÚ a tým k riadenému odchodu Spojeného kráľovstva z EÚ.
  • Je menej pravdepodobné ako pred niekoľkými týždňami, že USA zavedú sankčné clá na autá dovážané z EÚ.
  • Zároveň je aj väčšia nádej na obchodnú dohodu medzi USA a Čínou.

Zlepšilo sa aj hodnotenie súčasnej ekonomickej situácie (o 0,6 bodu na -24,7 bodu), keď po piatich mesiacoch vzrástlo. Napriek tomu zotrváva na jednej z najnižších úrovní za posledných takmer 9 rokov.

Zdieľať

Tesla vyrobila prvé elektromobily Model 3 vo svojom novom závode v Číne. Ide o prvú automobilovú fabriku, ktorú v krajine celú vlastní zahraničná firma. Do konca roka v nej Tesla plánuje vyrábať 1000 áut týždenne.

Spustenie výroby elektromobilov v Číne je míľnikom pre spoločnosť vedenú Elonom Muskom, píše Bloomberg.

Ide o prvú fabriku Tesly mimo Spojených štátov, zatiaľ vyrába len v malom množstve a čaká na potrebné výrobné certifikáty.

Elektrické sedany Model 3 zo závodu v Šanghaji sa majú predávať len na čínskom trhu. Cenovka sa začína pod hranicou 50-tisíc dolárov.

Musk sa spolieha na čínsky trh napriek obchodnej vojne, ktorú s krajinou vedú USA. Čína je najväčším automobilovým trhom na svete, pre odbyt Tesly je číslom dva.

Zdieľať

Dôvera investorov v ekonomiku Nemecka aj celej eurozóny v novembri výrazne vzrástla, ukázal prieskum inštitútu ZEW. Priaznivejší výhľad pre najväčšiu európsku ekonomiku vysvetľuje vývojom v spore medzi Čínou a USA.

Podľa ZEW sa kľúčový index dôvery nemeckých investorov, ktorý vyjadruje ich očakávania na najbližších šesť mesiacov, v novembri strmo zvýšil o 20,7 bodu na -2,1 bodu.

Ekonómovia, ktorých oslovila spoločnosť FactSet, očakávali, že hodnota indexu stúpne len na -14,8 z -22,8 bodu v októbri.

„Zvyšuje sa tak nádej, že sa prostredie medzinárodnej hospodárskej politiky v blízkej budúcnosti zlepší, čo vysvetľuje prudký nárast ukazovateľa ekonomického sentimentu ZEW v novembri,“ povedal Achim Wambach, prezident ZEW. „Šance na riadený odchod Británie z EÚ sa medzičasom značne zvýšili. Clá na dovoz automobilov z EÚ do Spojených štátov sú menej pravdepodobné ako prognózy pred niekoľkými týždňami. A dohoda v obchodnom spore medzi USA a Čínou sa zdá pravdepodobnejšia,“ dodal.

Aj čiastkový index, ktorý odráža hodnotenie súčasnej hospodárskej situácie v Nemecku, sa mierne zlepšil a stúpol o 0,6 bodu na -24,7 bodu z -25,3 bodu v októbri.

V prípade eurozóny sa novembrový index dôvery ZEW takisto prudko zvýšil, a to medzimesačne o 22,5 bodu na -1 bod. Ukazovateľ súčasnej ekonomickej situácie stúpol o 6,8 bodu na -19,6 bodu.

Výkon nemeckej ekonomiky sa v 2. štvrťroku znížil o 0,1 % oproti predchádzajúcemu kvartálu, pretože výdavky domácností a spotreba štátu nedokázali vykompenzovať slabý export.

Analytici očakávajú aj v 3. štvrťroku ďalší medzikvartálny pokles nemeckej ekonomiky, čo by znamenalo technickú recesiu. (reuters, tasr)

Zdieľať

Whirlpool mlčí o investícii, ktorú oznámil Richter. So štátom sa sporí o dane

Whirlpool má v Poprade údajne investovať 3,5 milióna eur do nového technologického centra. Investíciu oznámil ešte v októbri minister práce Ján Richter, firma ju doteraz nepotvrdila. S daňovým úradom sa sporí o 7 miliónov eur.

Neštandardný spôsob ohlásenia investície veľkej americkej korporácie ministrom slovenskej vlády si všímajú Hospodárske noviny.

Richter o nej hovoril 23. októbra po výjazdovom zasadnutí kabinetu v Kežmarku.

Čo je na tom podozrivé:

  • o investičnom zámere Whirlpoolu v Poprade v oficiálnych správach korporácie ani v oznámeniach pre investorov nie je žiadna zmienka;
  • firma zatiaľ nepotvrdila zriadenie centra;
  • správa o investícii prichádza v čase, keď má popradský Whirlpool nedoplatky na daniach vo výške 7 miliónov eur. Firma ani daňový úrad sa k záležitosti nevyjadrujú.

Whirlpool podniká v priemyselnom parku pod Tatrami vyše 25 rokov.

Zamestnáva zhruba 1300 ľudí a ročne vyrobí viac ako 2 milióny kusov bielej techniky rôznych značiek – Whirlpool, Indesit či Bauknecht.

Nakopené straty:

Za uplynulých 10 rokov bol slovenský Whirlpool v zisku iba dvakrát. Kumulovaná strata firmy za toto obdobie sa blíži k sume 100 miliónov eur.

Vlani skončila v čiernych číslach prvý raz od roku 2010, keď dosiahla čistý zisk 7,8 milióna eur. Za rok 2017 vykázala stratu 27 miliónov eur.

S tržbami Whirlpoolu to v posledných rokoch ide dole vodou. V roku 2015 boli na vrchole 361 miliónov eur, v ďalších rokoch postupne klesali a vlani dosiahli 241 miliónov eur.

Popradský Whirlpool predáva svoje produkty len firmám v rámci skupiny a cez transferové oceňovanie tak dokáže optimalizovať daňové náklady. Účtovné straty potom kryje rozpúšťaním vlastného kapitálu.

Aj daňový dlh vo výške 7 miliónov vznikol práve sporom o zaúčtovanie niektorých nákladov firmy z roku 2014, ako o tom informuje jeho účtovná závierka za rok 2018. Daňový úrad mal v tomto prípade problém uznať napríklad aj náklady na licencie za ochranné známky a technológie.

Whirlpool však daňový dlh zjavne neuznáva, voči dorubu dane sa odvolal.

Zahraničné súvislosti:

V talianskych médiách sa slovenský Whirlpool spomínal v súvislosti s ukončením výroby koncernu v Neapole, v ktorej zamestnáva 400 ľudí.

Nerentabilnú taliansku fabriku na výrobu práčok plánovala firma zatvoriť a predať. Koncom októbra rozhodnutie zmenila po protestoch zamestnancov a hrozbách štrajkov v ďalších závodoch, ktoré má v krajine, píše Reuters.

Whirlpool zamestnáva v Taliansku okolo 5500 ľudí.

Pred dvoma rokmi Whirlpool investoval do výskumu a vývoja v poľskom Vroclave. Umiestnil tam globálne technologické centrum špecializované na chladničky a umývačky riadu.

Aká je pozícia Popradu:

Popradský závod patrí z pohľadu inovácií k najlepším v Európe. Funguje v ňom aj vývojový tím inžinierov a technikov.

Slováci sa zameriavajú nielen na zvrchu plnené práčky, ktoré Whirlpool produkuje a zlepšuje iba v Poprade.

Zdieľať

Takmer 7 miliónov eur investovala v tomto roku spoločnosť Mondeléz International do novej linky na výrobu čokoládových praliniek Milka Moments vo fabrike v Bratislave. V továrni vzniklo vďaka investícii 42 nových pracovných miest, celkovo firma na Slovensku zamestnáva 850 ľudí.

V bratislavskom výrobnom závode zamestnáva spoločnosť v štvorsmennej prevádzke približne 450 pracovníkov. Ďalších 350 ľudí pracuje v hlavnom meste Slovenska v centre zdieľaných služieb, ktoré zabezpečuje činnosť pre širší región Európy.  50 zamestnancov pracuje na obchodnom zastúpení na Slovensku.

Továreň v Bratislave sa špecializuje na drobné samostatne balené čokoládové špeciality. Väčšinu z tunajšej výroby vyváža do ďalších európskych krajín, podľa riaditeľa Martina Hrica momentálne len asi štyri percentá vyrobených cukroviniek ostávajú na slovenskom trhu.

Spoločnosť Mondeléz Slovakia patrí do skupiny Mondeléz International, ktorá zamestnáva vyše 80-tisíc ľudí a predáva produkty v 150 krajinách sveta. Pod produkciu spoločnosti patrí 9 globálnych značiek, vrátane značiek Milka, LU, Oreo, Tang, či Trident a 65 lokálnych značiek.

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Bankári sa vzbúrili, bankovú daň odmietajú platiť +

  • Adidas cúva – robotické továrne v Nemecku a USA zavrie.
  • Žiga vráti vybraným firmám časť ceny elektriny, ktorou prispievajú na zelené energie.
  • Naftogaz sa vyhráža, že nebude odoberať plyn zo Slovenska.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať