Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Majiteľ fabriky z kauzy transportéry prehovoril: Mám príbuzného v SNS, o mojom biznise však nevedel

Jozef Marinič priviezol na Priemyselný deň ukázať poslednú verziu odmínovacieho stroja Božena, ktorý vyrába jeho firma Way Industries. Ešte väčším biznisom pre jeho firmu však môžu byť transportéry. Foto N – Tomáš Benedikovič
Jozef Marinič priviezol na Priemyselný deň ukázať poslednú verziu odmínovacieho stroja Božena, ktorý vyrába jeho firma Way Industries. Ešte väčším biznisom pre jeho firmu však môžu byť transportéry. Foto N – Tomáš Benedikovič

Jozef Marinič zo Sniny nedávno ovládol fabriku v Krupine spolu s pražským zubárom. Nominanti SNS chcú firmu zapojiť do výroby transportérov.

Ak je pravda to, čo hovorí Jozef Marinič, na Slovensku nikdy nebolo ľahšie kúpiť firmu, ktorá sa môže podieľať na mnohomiliónových obchodoch so štátom. Stačia manažérske skúsenosti a trocha šťastia.

Šesťdesiatsedemročný inžinier zo Sniny je od novembra zapísaný ako väčšinový akcionár strojární Way Industries v Krupine, ktoré chcú nominanti SNS zapojiť do výroby transportérov za viac než 400 miliónov eur.

Marinič poskytol Denníku N kratší rozhovor, v ktorom prvýkrát povedal, ako sa k podielu v zbrojovke dostal.

Scenár bol podľa neho jednoduchý: vlani na jeseň prišiel do fabriky pracovať ako výrobný riaditeľ. Po niekoľkých mesiacoch dostal ponuku kúpiť v nej 66 percent akcií. „Vo veľa prípadoch zohráva úlohu náhoda a to, že sa človek ocitne v správnej chvíli na správnom mieste.“

Požičala mu banka

Koľko jeho podiel stál, zverejniť nechce. Tvrdí, že si naň zobral bankový úver. „Jasné, že som nemal nasporených toľko peňazí,“ presviedča.

Denník N v novembri upozornil, že Marinič je príbuzný vplyvného politika SNS Jaroslava Regeca, ktorý rovnako ako on pochádza zo Sniny. Regec sa stal po vlaňajších voľbách vysokým funkcionárom ministerstva pôdohospodárstva. Jeho stranícki kolegovia na ministerstve obrany v nasledujúcich mesiacoch definitívne rozhodnú, aké firmy by sa mali podieľať na výrobe transportérov.

Podpredseda SNS a šéf parlamentného výboru pre obranu Anton Hrnko už povedal, že by to mali byť firmy z regiónov ako je Detva, Spiš alebo práve Krupina. „Chceli by sme, aby nákup priniesol prácu zbrojárskym firmám, ktoré sú v oblastiach, ktorým sa hovorí hladové doliny,“ vyhlásil v októbri.

Marinič však odmieta, že by mal niečo spoločné s SNS. Hovorí, že o svojom podnikaní nehovorí ani so svojim príbuzným Regecom, ktorý za SNS vlani kandidoval do parlamentu.

„Čestne vám prisahám, že som sa s ním o tejto téme nebavil. My sa len občas stretneme na narodeninách u brata alebo sestry, ale nikdy sa o robote nerozprávame,“ odpovedá Marinič.

Generálny tajomník služobného úradu a okresný predseda SNS v Snine Jaroslav Regec je bratom Mariničovho zaťa. Foto – archív J. Regeca

Zubár predáva akcie

Fabriku Way Industries donedávna ovládala finančná skupina Slavia Capital, ktorá má aj personálne väzby na SNS. V čase, keď nominanti tejto strany začali chystať nákup transportérov, Slavia oznámila, že svoje akcie predala „zahraničnému investorovi“.

Ako vlastník bol koncom októbra zapísaný Marinič zo Sniny a pražský zubár René Foltán, ktorý má vlastniť tretinu akcií. O Foltánovi nie je známe, že by sa zaoberal strojárstvom či zbrojnou výrobou.

Pozná ho Marinič? Na to Slovák neodpovedá. Prezradil však, že zubár už jeho spoločníkom nie je – Foltán podľa jeho informácií predal akcie už krátko po tom, čo ich aj kúpil.

Novým tretinovým vlastníkom strojární sa podľa Mariniča stal jeden z manažérov firmy. „Čoskoro bude táto skutočnosť zapísaná aj v štátnych registroch,“ vysvetľuje.

Stačí napísať list

Minulý týždeň sa Marinič ukázal na Priemyselnom dni na Záhorí, kde jeho firma vystavovala odmínovacie vozidlo Božena, ktoré sa od 90. rokov vyrába v Krupine.

Na tomto podujatí ministerstvo obrany ukázalo aj prototyp nového osemkolesového transportéra, ktorý vyrobila fínska zbrojovka Patria. Ak sa osvedčí, ministerstvo si môže objednať až 81 takýchto vozidiel, montovali by sa na Slovensku.

Nominanti SNS už do vládneho materiálu napísali, že medzi týmito firmami by mala byť aj fabrika Way Industries. Marinič hovorí, že on žiadnu výraznú aktivitu smerom k ministerstvu nevyvíjal.

„Ministrovi sme len napísali list, v ktorom sme ho informovali o našich výrobných schopnostiach. Nie sme však jediní: aj iné firmy boli na ministerstve prezentovať svoje schopnosti. Je to úplne štandardný postup.“

Začiatkom decembra na verejnosti prvýkrát ukázali osemkolesový transportér od fínskej zbrojovky Patria, ktorý si v tichosti vybrali nominanti SNS. Vybavený je zbraňovou vežou Turra-30, na ktorú dodáva súčiastky aj Way Industries. Foto N – Tomáš Benedikovič

Prvú zo subdodávok už má jeho firma takmer istú. Ministerstvo počíta s tým, že transportéry vybavia zbraňovou vežou od firmy EVPÚ v Novej Dubnici – tá bola inštalovaná aj na prototyp, ktorý predviedli novinárom.

Way Industries na tieto veže dodáva mechanické súčiastky. „Veža obsahuje niektoré naše komponenty, robíme napríklad mechanizmus na podávanie nábojov,“ vysvetľuje Marinič.

Táto spolupráca sa ale podľa Mariniča zrodila už dávno predtým, ako sa začalo uvažovať o transportéroch. „Firma EVPÚ nemá vlastné výrobné kapacity, preto si mechanické súčiastky objednáva od výrobcov, ako sme my.“

Ide o obojstranne výhodnú spoluprácu. Aj strojárne Way Industries vyrábajú vlastnú vežu, pre ktorú im zase dodáva súčiastky EVPÚ. „Dodávajú nám systémy riadenia paľby, na ktoré sa špecializujú. Skvele sa tým dopĺňame,“ vysvetľuje Marinič.

Šance aj pri ďalšom nákupe

Nákup fínskych transportérov Patria je jedným z dvoch veľkých zbrojných projektov chystaných nominantmi SNS. Tým druhým bude nákup 404 menších štvorkolesových vozidiel.

Aj v tomto obchode má Way Industries dobré šance. Zdroje priamo z fabriky Denníku N potvrdili, že pracujú na spoločnom vozidle v spolupráci s českou automobilkou Tatra. Vozidlo označené názvom Patriot predviedla Tatra aj na Priemyselnom dni.

Marinič tieto informácie komentuje len všeobecne. „O vozidlách 4×4 zatiaľ nie je rozhodnuté. Neviem, aké vozidlá si ministerstvo vyberie, preto sa k týmto veciam neviem vyjadriť.“

Na Priemyselnom dni predstavili aj vozidlo Patriot od českej Tatry. Podľa informácií z Way Industries na tomto vozidle tiež spolupracujú strojárne v Krupine. Foto N – Tomáš Benedikovič

Skúsený manažér

V oblasti strojárstva sa tento Sninčan pohybuje už dlhé roky. Po revolúcii sa na takmer päť rokov stal aj generálnym riaditeľom strojárskeho kolosu Vihorlat Snina, kde sa vyrábali žeriavy a oceľové konštrukcie. „Mal som pod sebou osem tisíc ľudí. Uzatvárali sme veľké obchody takmer po celom svete,“ spomína.

Po roku 2000 sa podobne ako jeho príbuzný Regec začal v Snine politicky angažovať. Regec sa stal miestnym funkcionárom za SDKÚ a Marinič s podporou tejto strany kandidoval v roku 2002 za primátora. Neúspešne.

V ďalších rokoch sa venoval podnikaniu v menších firmách – napríklad vo firme Vaholz z Humenného, ktorá vyrába interiérové dvere. Marinič tam pôsobil spoločne so synom.

Marinič v roku 2002 kandidoval aj na primátora Sniny, v ďalších rokoch podnikal skôr v menších firmách. Foto N – Tomáš Benedikovič

Príbuzný s veľkým vplyvom

Regec ešte v roku 2012 kandidoval neúspešne do parlamentu za SDKÚ. Po týchto voľbách už prešiel do SNS, za ktorú vlani kandidoval do Národnej rady s pomerne vysokým číslom šestnásť. Kreslo poslanca mu tesne uniklo, no Andrej Danko ho vyslal na ministerstvo pôdohospodárstva na dôležitý post vedúceho služobného úradu. Stal sa tak hlavným personalistom, ktorý môže mať vo svojom rezorte veľký neformálny vplyv.

Danko tieto posty obsadzuje jemu blízkymi ľuďmi. Napríklad na ministerstve obrany sa šéfom služobného úradu stal jeho sused a bývalý biznis partner Ján Hoľko, ktorý má v súčasnosti na starosti aj nákup transportérov.

Na ministerstvo školstva zasa Danko nedávno presadil svojho mediálneho poradcu Lukáša Machalu, ktorý tu však ako šéf služobného úradu vydržal len mesiac.

Marinič je svokrom Regecovho brata, chirurga Mariána Regeca, príležitostne sa stretávajú na rodinných oslavách.

To, že Regec ide pracovať na ministerstvo do Bratislavy, som zistil až dodatočne, tvrdí dnes Marinič. „Ja som nevedel, čo bude robiť po voľbách. Ako som spomínal: my sa o práci spolu nerozprávame.“

Výnimočný príbeh

Marinič zasa krátko po voľbách dostal Ponuku, aby sa stal výrobným riaditeľom strojární v Krupine. „Vo firme robili obmenu manažmentu a oslovili ma, aby som im prišiel so svojimi skúsenosťami pomôcť,“ spomína.

To bolo podľa neho zhruba v septembri 2016. Kto ho oslovil, nehovorí. V tom čase sa k fabrike Way Industries ešte hlásila Slavia Capital.

Po niekoľkých mesiacoch podľa Mariniča prišla ponuka, či nekúpi väčšinu akcií vo fabrike. Následne si podľa jeho verzie vzal úver a išiel do toho.

Pokiaľ je to pravda, ide o veľmi neobvyklú situáciu. Najatí manažéri sa nezvyknú stávať vlastníkmi fabrík – nanajvýš dostávajú len malé percento, aby mali motiváciu ju čo najlepšie rozvíjať.

„Ani ja som neprišiel do Krupiny so zámerom kúpiť fabriku. Prišiel som pomôcť, ale nakoniec sa to vyvŕbilo do takejto podoby,“ hovorí.

Denník N sa Mariniča priamo spýtal, či len nekryje niekoho vplyvného, kto je skutočným vlastníkom fabriky. Marinič to odmietol. „Je to naozaj tak, ako to je,“ odpovedal.

V strojárňach Way Industries už od 80. rokov vyrábali stavebné nakladače UNC. Dnes vyrábajú ich modernú verziu pod názvom Locust. Na báze nakladačov vyvinuli v 90. rokoch aj známe odmínovacie vozidlá Božena, ktorých v Krupine doteraz vyrobili takmer 200. Foto – TASR

Opravy pre Egypt

Fabrika v Krupine patrila pred revolúciou pod Podpolianske strojárne Detva. Zamestnávala okolo osemsto ľudí, vyrábali sa tam napríklad stavebné nakladače UNC.

Po roku 1990 sa premenovala na ZŤS Krupina a neskôr na Way Industries. Dnes zamestnáva okolo 250 ľudí. Pokračuje v nej výroba nakladačov, ktoré dnes nesú meno Locust.

Podľa Mariniča sú v tomto odvetví naďalej jednotkou na slovenskom i českom trhu. „Podarilo sa nám udržať si túto pozíciu, aj keď musíme čeliť silnej konkurencii nakladačov z USA.“

V oblasti armádnej výroby sa firma venuje aj opravám starých pásových vozidiel BVP, ktoré opravuje napríklad pre Egypt.

Jej najznámejším produktom je odmínovací stroj Božena, ktorý vyvinuli na podvozkoch stavebného nakladača. „Sme svetovým lídrom vo výrobe jedinečných odmínovacích zariadení Božena, v súčasnosti ponúkame už ich šiestu generáciu,“ hovorí Marinič.

Video: V Krupine vyvinuli aj Boženu na rozháňanie demonštrantov, komerčne však úspešná nebola
Autor: Way Industries

Slovenské Boženy sa už podieľali na „čistení“ mínových polí napríklad v bývalej Juhoslávii, Iraku, Afganistane, Srí Lanke či v Nigérii.

V Krupine sa tento diaľkovo ovládaný stroj snažia neustále zdokonaľovať. Aktuálne napríklad experimentujú s ovládaním Boženy pomocou dronu, čo by ženistom umožnilo efektívnejšie robiť odmínovacie práce aj v prašnom prostredí, keď je zo zeme len slabá viditeľnosť.

Úspech vozidiel Božena však má na hospodárenie fabriky len obmedzené dôsledky. Ide totiž o špecializovanú výrobu, ktorá môže spočívať v produkcii iba pár kusov ročne.

Strojárne v problémoch

Firma Way Industries v posledných rokoch vykazovala miliónové straty. V septembri 2014 dokonca Slavia hrozila jej presunom do Česka – podľa informácií TASR sa vtedy obrátila na štátnu investičnú agentúru CzechInvest s požiadavkou o vypracovanie ponuky na podporu takého kroku.

Keď v apríli 2016 navštívil strojárne prezident Andrej Kiska, ich manažéri lobovali za väčšie zapojenie firmy do armádnych obchodov, ako aj do dodávok stavebnej techniky pre firmy, ktoré stavajú pre štát diaľnice.

„Veľké stavebné firmy si málo všímajú domácich dodávateľov stavebných strojov a technológií. Pritom sú to práve strojárske firmy, kto dáva prácu ľuďom najmä v hladových dolinách,“ skonštatoval vtedajší generálny riaditeľ Way Industries Vladimír Habala.

Pokiaľ by Way Industries teraz získala podiel na výrobe fínskych transportérov pre armádu alebo na nadväzujúcej výrobe menších štvorkolesových vozidiel, znamenalo by to pre ňu istotu dlhodobých objednávok. Dodávky štvorkolesových obrnených vozidiel majú prebiehať až do roku 2029.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Štátny tajomník Švejna: Mám problém, ak musím byť v dôchodkoch solidárny aj s tými, ktorí nerobili

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Pri minimálnom dôchodku sú dva problémy, tvrdí v rozhovore pre Denník E štátny tajomník ministerstva práce Ivan Švejna. Nemáme peniaze na takéto štedré dôchodkové opatrenie a druhý problém tkvie v tom, či má dostávať rovnakú penziu ten, ktorý robil, ako ten, čo nerobil.

Minúta po minúte

Zdieľať

Výbohov fond znova nakupuje, tentoraz elektrotechnickú firmu BBF Tech

Realitno-investičný fond MiddleCap Group Miroslava Výboha kupuje firmu BBF Tech, spišskonovoveského výrobcu elektrotechnických zariadení. Ovládne tak jedného z najväčších hráčov v oblasti elektrických inštalácií a významného dodávateľa pre veľké developerské a priemyselné stavby. Informáciu zverejnil portál hnonline.sk.

V prípade kúpy BBF Tech MiddleCapom ide podľa hnonline.sk o klasickú investíciu nahromadeného kapitálu. Výbohov fond už kúpil aj český startup InsightArt. Ten overuje pravosť umeleckých diel cez využitie kozmických technológií. V lete zase prikúpil v Česku a na Slovensku siete očných optík Fokus.

Kto je BBF Tech a Miroslav Biroš:

  • Firma založená východoslovenským podnikateľom Miroslavom Birošom, ktorý ju aj vedie a do ktorej pribral ako 70-percentného investora britskú schránku Hillsbram Freight & Logistics Ltd. podnikateľa Ivana Petríčeka známeho zo železničného biznisu.
  • BBF Tech projektuje, vyrába a inštaluje elektrické zariadenia, zamestnáva vyše sto ľudí. Ide o vysoko ziskový biznis s vysokou pridanou hodnotou. Vlani firma utŕžila takmer 30 miliónov eur, až tretinu tržieb dokázala pretaviť do čistého zisku.
  • Aktuálne dodáva inštalácie na projekt Stanica Nivy v Bratislave aj najväčšiu výrobnú halu pre papierenskú výrobu v Ružomberku. Vlani získala veľkú zákazku na modernizáciu trafostaníc na bratislavskom letisku.
  • Birošove firmy pripájali stovky trafostaníc a desiatky fotovoltických elektrární na Slovensku, v Česku, v Bulharsku aj Bielorusku. Ako dodávatelia slovenských stavebných gigantov zabezpečovali elektroinštaláciu v tuneloch na Slovensku (Branisko), v Česku aj Poľsku.

Ivan Petríček ovláda minoritný podiel v logistickej skupine Budamar, ktorá v posledných rokoch nakúpila do svojho portfólia podiely v najväčšom európskom producentovi vagónov Tatravagónka Poprad či vo výrobcovi osobných vlakových súprav ŽOS Vrútky.

Miroslav Výboh je oligarcha blízky Smeru a osobný priateľ Roberta Fica. Vyrástol na zbrojárskom biznise, jeho meno zarezonovalo aj v medzinárodnej korupčnej kauze nákupu transportérov Pandur pre Česko. Teraz veľmi aktívne investuje do realít v Bratislave a Londýne, nedávno jeho nová firma Sytiq získala lukratívnu netransparentnú zákazku na  opravy pôšt. Špičky slovenského stavebníctva považujú Výboha za faktického majiteľa Doprastavu, on sám to popiera.

Akvizíciu BBF Techu skupinou MiddleCap musí ešte posúdiť Protimonopolný úrad SR.

Zdieľať

Európske akcie po víťazstve konzervatívcov v britských parlamentných voľbách rekordne stúpli. Investorov povzbudili aj správy o nádejnom vývoji ohľadne americko-čínskej obchodnej dohody.

Konzervatívci premiéra Borisa Johnsona získali absolútnu väčšinu v Dolnej snemovni. Ich víťazstvo otvorilo cestu k brexitu do konca januára 2020.

Ako reagovali akcie:

  • paneurópsky akciový index Stoxx Europe 600 si pripísal 1,6 percenta a prekonal tak rekordnú zatváraciu hodnotu z apríla 2015;
  • hlavný index londýnskej burzy FTSE 100 stúpol o 1,7 percenta;
  • index menších britských firiem FTSE250 vzrástol o 5,4 percenta, najviac od mája 2010.

„Niektorí investori vnímajú dnešok ako predčasné Vianoce, pretože sa črtá skoré riešeneie dvoch zásadných politických rizík,“ cituje Bloomberg Deana Turnera zo spoločnosti UBS Wealth Management.

Na devízových trhoch sa výrazne posilňuje libra.

Dopoludnia sa voči doláru zhodnotila o približne 1,8 percenta na 1,34 USD. Euro voči libre strácalo zhruba 1,4 percenta na 0,8342 GBP.

Zdieľať

Qantas chcú na ultra dlhé lety Airbusy. Testovali ich s Boeingom

Airbus A350-1000 Foto - Airbus
Airbus A350-1000 Foto – Airbus

Aerolinky Qantas uprednostnili pre najdlhšie komerčné lety stroje Airbusu pred Boeingom. Spoločnosť plánuje prevádzkovať pravidelné spojenie medzi Austráliou a New Yorkom či Londýnom bez medzipristátia.

Európsky a americký výrobca lietadiel súperili o prestížnu zákazku od roku 2017, píše Bloomberg.

Qantas pripravuje pre ultradlhé lety objednávku 12 Airbusov A350-1000 (v hre bol konkurenčný Boeing 777X). Spoločnosť Citi odhaduje hodnotu zákazky na 3,5 miliardy austrálskych dolárov (2,2 miliardy eur).

Konečné rozhodnutie sa očakáva v marci budúceho roka. Prvý komerčný let by sa mal uskutočniť v prvej polovici roka 2023.

Ako testovali ultradlhé lety:

V októbri Qantas uskutočnil rekordné dlhý skúšobný let medzi New Yorkom a Sydney so svojím Boeingom 787 Dreamliner.

Stroj pristál po vyše 19 hodinách vo vzduchu. Letu sa zúčastnilo iba niekoľko desiatok ľudí, prevažne zamestnanci aeroliniek a členovia posádky.

Cieľom bolo preveriť dosah dlhých letov na ľudský organizmus. V lietadle sa monitorovali mozgové vlny, hladina melatonínu a bdelosti pilotov či vplyv osvetlenia, jedla a cvičenia na pasažierov.

Najdlhší komerčný let v súčasnosti prevádzkujú Singapore Airlines na linke medzi Singapurom a New Yorkom. Lietadlo Airbus A350-900 zvláda trastu za takmer 19 hodín.

Zdieľať

Medziročná inflácia na Slovensku sa v novembri zrýchlila na 3 percentá z októbrových 2,7 percenta. V medzimesačnom porovnaní spotrebiteľské ceny stúpli o 0,2 percenta.

V porovnaní s novembrom 2018 sa ceny zvýšili vo všetkých sledovaných kategóriách, informuje Štatistický úrad.

Najviac, o 5,3 percenta zdraželi potraviny a nealko nápoje. Ich ceny stúpli najrýchlejšie v tomto roku.

Inflácia na Slovensku je vyššia než v priemere za celú eurozónu.

NBS odhaduje tohtoročný rast spotrebiteľských cien na 2,6 percenta, čo je nepatrne viac než vlani.

Rast cenovej hladiny začiatkom budúceho roka ovplyvní ohlásené zdražovanie energií či zníženie DPH na ďalšie potraviny a na noviny.

Zdieľať

Ekonomický newsfilter:

  • Most-Híd pretlačil zníženie daní z práce, tak mestá musia zvyšovať dane z nehnuteľností.
  • Kamenický chce limitovať nasledujúceho ministra.
  • Wall Street verí, že Trump sa s Číňanmi dohodne.
Zdieľať

USA a Čína sa dohodli na podmienkach prvej fázy dlho očakávanej obchodnej zmluvy, informoval Bloomberg s odkazom na zdroje oboznámené so situáciou. Text teraz čaká na Trumpov podpis.

Poradcovia pre obchodné záležitosti teraz majú v pláne schôdzku s prezidentom, na ktorej s ním chcú podmienky dohody prebrať. Oficiálne oznámenie by podľa zdrojov Bloombergu mohlo prísť v nasledujúcich hodinách.

Spojené štáty a Čína spolu od minulého roka vedú obchodnú vojnu, v ktorej na seba vzájomne uvaľujú cla. Zároveň sa snažia dosiahnuť dohodu, ktorá by ich obchodné spory vyriešila. (bloomberg, čtk)

Zdieľať

Karoq sa bude vyrábať v bratislavskom VW od jesene 2020

Škoda Karoq sa začne montovať v bratislavskom Volkswagene na jeseň budúceho roka z dovážaných dielov. Karosérie kompaktného SUV modelu sa budú naďalej produkovať a lakovať v závode Škody v českých Kvasinách.

Podrobnosti o výrobe Karoqu zverejnila Škoda Auto na webovej stránke.

Bratislavský VW by mal byť piatou fabrikou, v ktorej sa bude montovať.

K závodom v českých Kvasinách, Mladej Boleslavi a čínskom Ning-po najnovšie pribudol ruský Nižný Novgorod, kde sa vyrába aj Octavia a SUV Kodiaq.

Škoda je jednou zo zhruba desiatich značiek, ktoré sú súčasťou koncernu VW.

Aký je záujem o Karoq

Karoq je na trhu od októbra 2017. Patrí k najžiadanejším modelom Škody, dopyt po ňom výrazne prevyšuje ponuku.

V roku 2018 sa predalo 115 700 kusov, za 11 mesiacov tohto roka 137 700 vozidiel Karoq.

V Bratislave už Škoda vyrába svoj najmenší model Citigo iV – prvý s plne elektrickým pohonom.

Zdieľať

Slovensko je pripravené pripojiť sa k iniciatíve uhlíkovo neutrálnej ekonomiky do roku 2050. „Slovensko sa pripojí k väčšine európskych krajín, pretože osobne si myslím, že Európska únia musí byť lídrom. Len vtedy dokážeme presvedčiť aj ostatné krajiny ako Čína a India,“ povedal premiér Pellegrini pred samitom EÚ.

Dodal, že jednou z podmienok je jasne deklarovaná technologická neutralita. „Samozrejme, máme niektoré podmienky. Jednou zo základných je, aby bola jasne deklarovaná technologická neutralita, to znamená, aby si každá krajina mohla rozhodovať o svojom energetickom mixe, aké technológie použije, aby tam boli nejaké základy ekonomickej transparentnosti, respektíve aby sme neboli nútení investovať do nákladných investícií obnoviteľných zdrojov, ktoré by extrémnym spôsobom zvyšovali náklady energie,“ dodal premiér. (tasr)

Zdieľať

ECB podľa očakávaní ponechala menovú politiku vrátane úrokových sadzieb bez zmien. Zasadnutie Rady guvernérov po prvý raz viedla nová prezidentka Christine Lagardová. Podľa nej ekonomika eurozóny smeruje k pomalému oživeniu.

V septembri ECB znížila svoju depozitnú úrokovú sadzbu o 0,1 percentuálneho bodu na mínus 0,5 percenta. Rozhodla tiež, že od novembra obnoví nákup dlhopisov v mesačnom objeme 20 miliárd eur.

Menový výbor vo vyhlásení uvádza, že sadzby zotrvajú na súčasných alebo nižších úrovniach, kým sa výhľad inflácie stabilne nepriblíži dostatočne blízko k cieľovej úrovni 2 percentá.

Analytici upozornili, že stanovisko ECB sa nelíši od toho, ktoré centrálna banka zverejnila po minulom zasadnutí menového výboru. To naznačuje, že Lagardová je spokojná s postojom svojho predchodcu, píše Reuters.

Lagardová prevzala funkciu v ECB 1. novembra. Predtým pôsobila ako šéfka Medzinárodného menového fondu a v minulosti riadila aj francúzske ministerstvo financií.

Ako ECB upravila prognózy rastu:

  • zlepšila odhad tohtoročného rastu ekonomiky eurozóny na 1,2 percenta z doterajších 1,1 percenta;
  • výhľad rastu HDP v roku 2020 zhoršila na 1,1 percenta (doposiaľ predpokladala 1,2 %);
  • na rok 2021 naďalej očakáva 1,4-percentný rast hospodárstva.

Lagardová už skôr avizovala dôkladné posúdenie činnosti ECB vrátane zváženia zmeny niektorých základných bodov, napríklad inflačného cieľa či spôsobu boja so zmenami klímy.

Strategickú revíziu by chcela zavŕšiť do konca budúceho roka.

Zdieľať

Nízkonákladovka Wizz Air vytvorí nové aerolínie. Chce s nimi preraziť v Ázii a Afrike

V druhej polovici budúceho roka začnú lietať nové nízkonákladové aerolínie Wizz Air Abu Dhabi. Spočiatku budú obsluhovať letiská v Európe a Rusku, neskôr sa plánujú zamerať aj na Blízky východ, Afriku a indický subkontinent.

Nové aerolínie budú spoločným podnikom Wizz Airu so štátnou spoločnosťou Abu Dhabi Development Holding, ktorá v ňom kontroluje 51-percentný podiel, píše Bloomberg.

Na začiatok sa počíta s flotilou troch lietadiel Airbus SE A321neo, v priebehu nasledujúcej dekády by sa mala rozšíriť na 50 strojov.

So širokou paletou destinácií bude mať Wizz Air Abu Dhabi potenciál osloviť 5 miliárd pasažierov.

Wizz Air patrí k popredným európskym lowcostom so základňou v Budapešti. Lieta do 44 krajín, lety medzi Európou a Dubajom prevádzkuje od roku 2013.

S kým sa pobijú:

Wizz Air Abu Dhabi budú na Blízkom východe súperiť o cestujúcich s ďalším novým hráčom.

Najneskôr v 2. štvrťroku 2020 by mali z Abú Zabí začať lietať Air Arabia Abu Dhabi, v ktorých sa spájajú nízkonákladovka Air Arabia a Etihad. Ich spoločný podnik bude slúžiť najmä ako podpora diaľkových letov Etihadu.

Nové letecké spoločnosti posilnia spojenie na Blízkom východe, v ktorom vlani ubudla takmer pätina liniek. Cítiť bolo najmä redukciu vlajkového dopravcu Etihad, ktorý škrtal v dôsledku miliardových strát.

Wizz Air smeruje do regiónu, v ktorom majú nízkonákladové aerolínie len 5-percentný trhový podiel. Cítiť v ňom však silný dopyt po turistike a od migrujúcich pracovníkov, uvádza Rishika Savjani, analytička spoločnosti Barclays.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať