Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Ponuku na transportéry dali aj Nemci. Dankovi ľudia ju ignorovali a potom o nej zavádzali

Pri sledovaní nákupu transportérov za 400 miliónov narazil Denník N na ďalšiu informáciu, ktorú nominanti SNS doteraz „zabudli“ verejnosti povedať. Tesne pred tým, ako sa bez súťaže dohodli s Fínmi, dostalo ministerstvo obrany na stôl aj vážne mienenú ponuku z Nemecka.

Konzorcium zbrojoviek Rheinmetall a KMW ponúklo nemecké vozidlá Boxer. Patria medzi najmodernejšie transportéry na trhu. Vo výzbroji ich má Bundeswehr, Holandsko a objednala si ich aj Litva.

Nemci Slovensku navrhovali, že nákup by prebehol cez medzivládnu organizáciu OCCAR, čo by mu dalo nádych transparentnosti. Ide o združenie trinástich, prevažne západoeurópskych krajín, ktoré zastrešuje ich vojenské obchody.

„Môžem potvrdiť, že sme sa stretli so zástupcami slovenského ministerstva obrany. Stretnutia sa zúčastnili aj zástupcovia nemeckej vlády a nemeckého priemyslu,“ napísala Denníku N Cristina Ferruzová z obchodného oddelenia organizácie OCCAR.

Divadlo na Nemcov?

Podľa informácií Denníka N navštívila nemecká delegácia ministerstvo v apríli tohto roka. Na požiadanie slovenskej strany potom nemecké firmy vypracovali ponuku na osemkolesové vozidlá Boxer, ktorú doručili v druhej polovici júna.

Materiál mal viac než sto strán. V takýchto prípadoch štandardne nasleduje podrobné posudzovanie ponuky, do ktorého by boli zapojení aj vojenskí technici či generálny štáb.

Pokiaľ je ponuka relevantná, obe strany si dohodnú ďalšie rokovania, kde sa vysvetľujú prípadné nejasnosti alebo sa licituje o cene.

K ničomu takému však s najväčšou pravdepodobnosťou nedošlo. V čase, keď Nemci písali svoju ponuku, boli už nominanti SNS rozhodnutí kupovať fínske transportéry Patria.

Vozidlo Boxer vyrábajú firmy Rheinmetall a Krauss-Maffei Wegmann (KMW). Na trhoch ich ponúka ich spoločná firma s názvom Artec. Foto – Bundeswehr

Najprv v máji v tichosti podpísali memorandum s fínskym ministerstvom obrany. A dva týždne po predložení nemeckej ponuky, 13. júla 2017, uzavreli aj takzvanú technickú dohodu, ktorá ďalšie debaty o osemkolesových transportéroch ukončila.

Na základe tejto dohody začali Fíni vyrábať prvý prototyp svojho vozidla pre slovenskú armádu. Ministerstvo to prvýkrát verejne priznalo až v novembri.

V decembri už fínsky prototyp predviedlo aj novinárom. Ak v ďalších mesiacoch prejde testami, ministerstvo si bude môcť objednať až 81 týchto vozidiel.

Úradník nehovoril pravdu

Hovorkyňa ministerstva Danka Capáková, podobne ako v predošlých prípadoch, odmietla informácie Denníka N komentovať. Otázky ignoroval aj generálny tajomník služobného úradu Ján Hoľko, ktorý mal pri výbere transportérov zásadné slovo.

Hoľko v uplynulých týždňoch pripustil, že ponuku od Nemcov dostali, nepovedal však o nej všetko. Na tlačovej konferencii 10. novembra vysvetlil, že ponuka bola pre Slovensko nevýhodná, pretože Nemci odmietali zapojiť do obchodu slovenský priemysel. Pre ministerstvo išlo o zásadnú podmienku.

„Keď sme oslovili Nemcov, tak nám povedali, že ich záujmom nie je s nami spolupracovať. Oni nám ponúkli len to, že by naložili do lietadla 81 vozidiel a tie by nám doviezli. Všetky peniaze, ktoré by sme zaplatili, by odišli do Nemecka,“ tvrdil Hoľko.

Generálny tajomník služobného úradu Hoľko (vľavo) a minister obrany Peter Gajdoš 10. novembra na tlačovej konferencii tvrdili, že nemecká ponuka je nevýhodná. Foto – TASR

Denník N mal možnosť preštudovať si časť nemeckej ponuky. Z dokumentov vyplýva, že Hoľko nehovoril pravdu. Nemci totiž ministerstvu napísali, že so zapojením slovenských firiem nemajú problém.

„Zapojenie slovenského priemyslu je možné a vítané. Keďže Boxer je najmodernejším vozidlom na trhu, projekt by priniesol významný transfer technológií do Slovenskej republiky,“ píše sa v ponuke.

So slovenskými firmami počítame

Nemci v dokumente pripomenuli, že so slovenskými firmami spolupracujú už dnes. Príkladom je automobilka Tanax v Bánovciach nad Bebravou, ktorá vyrába pre slovenskú armádu nákladné vozidlá Aktis. Ide o upravený nákladiak značky MAN, ktorý vyrába nemecký Rheinmetall.

Priamo na vozidlá Boxer odoberajú Nemci káblové zväzky od firmy Neways v Novej Dubnici, čo Denníku N potvrdili aj manažéri v sídle tejto firmy.

„Hlavná časť elektrických systémov pre vozidlá Boxer, ktoré robíme pre Nemecko a Litvu, je už teraz vyrábaná na Slovensku,“ podotkli Nemci.

Z ich ponuky ďalej vplýva, že by sa na Slovensku mohla vyrábať aj celá nástavba na vozidlo. Ide o odnímateľné kontajnery, v ktorých sedia vojaci.

„Podobným spôsobom sme postupovali aj pri dodávkach našich vozidiel pre Holandsko, kedy si holandský priemysel tiež vyrobil vlastné moduly. To isté by sme vedeli zrealizovať aj na Slovensku,“ sľubovali Nemci.

Nemci do svojej ponuky priložili obrázok, kde vysvetlili, že podvozok vozidla by dodali oni, ale nástavbu (mission module) by mohli kompletne robiť slovenské firmy.

Počítali zároveň s tým, že by sa na Slovensku výsledné vozidlo aj zmontovalo. Sľubovali doň inštalovať slovenské zbraňové veže Turra-30, ktoré ministerstvo požaduje. Slovenské firmy by zároveň poskytovali servis a údržbu vozidiel.

„Vďaka tomu by Slovensko dosiahlo vysoký stupeň sebestačnosti pri údržbe vozidiel počas celého ich životného cyklu,“ dodali Nemci.

Poslanci: To sme netušili

O tom, čo všetko Nemci ponúkali, „zabudlo“ ministerstvo povedať aj poslancom v parlamente. V druhej polovici novembra prišiel minister Peter Gajdoš (nominant SNS) a riaditeľ pre vyzbrojovanie Daniel Zmeko vysvetľovať nákup transportérov na neverejné rokovanie výboru pre obranu a bezpečnosť.

Podľa poslancov, s ktorými sa Denník N rozprával, tam o nemeckej ponuke zaznelo viac-menej iba to, čo verejne predtým hovoril Hoľko. Teda že Nemci ponúkali len dodávku hotových vozidiel.

„Argumenty ministerstva, prečo odmietlo nemeckú ponuku, boli pre mňa zrozumiteľné. O tom, že Nemci ponúkali aj zapojenie slovenského priemyslu, som nevedel,“ hovorí poslanec Milan Krajniak zo Sme rodina.

V ďalšom obrázku Nemci vysvetľovali, že slovenské firmy by sa podieľali aj na výrobe podvozku a celkovej údržbe (maintenance)

Ministerstvo na tomto rokovaní predovšetkým obhajovalo výber vozidiel z Fínska. Aj argumentom, že viac než 70 percent výroby by prebiehalo na Slovensku.

Tieto tvrdenia však opoziční poslanci spochybňujú. Z toho, čo počuli na rokovaní výboru, podľa nich vyplynulo, že percento slovenskej výroby bude výrazne nižšie.

„Ministerstvo do tých sedemdesiatich percent započítalo aj prípady, keď sa dovezú súčiastky zo zahraničia a u nás ich použijú pri výrobe. To však je nie je možné označiť za slovenskú výrobu,“ povedal poslanec za SaS a exminister obrany Ľubomír Galko.

Škoda vs. Mercedes

Z informácií, ktoré má Denník N o nemeckej ponuke, sa nedá povedať, že by vozidlá Boxer boli pre Slovensko výhodnejšie než transportéry z Fínska. Všetko by záležalo na tom, aké požiadavky by mala armáda a aké finančné možnosti by malo ministerstvo.

Boxer i Patria sú odskúšané v reálnych podmienkach a vo výzbroji ich má viac európskych štátov. Každé má svoje výhody a nevýhody.

„Je to, akoby ste porovnávali Mercedes a Škodu. Jedno vás pohodlnejšie odvezie, druhé je zase lacnejšie na prevádzku. Záleží na tom, čo od toho auta čakáte,“ hovorí Jan Grohmann, šéfredaktor servera Armádní noviny.

V neprospech nemeckého vozidla hovorí predovšetkým to, že by bolo pravdepodobne drahšie než fínska Patria. Napríklad Litva si pred časom objednala 88 boxerov, cena jedného dosahovala 5,1 milióna eur. Naopak slovenské ministerstvo sľubuje, že cena transportérov nepresiahne štyri milióny za kus.

Nemecké vozidlo Boxer (vľavo) vs. fínska Patria v konfigurácii pre armádu v Austrálii, ktorá si medzi nimi aktuálne vyberá. Foto – Australian army/Armádní noviny

Ďalšou nevýhodou Boxera je, že nevie plávať. Ministerstvo obrany totiž vyžaduje, aby vozidlá pre slovenskú armádu plávať vedeli.

Tento požiadavok však ide na úkor ochrany vojakov – pokiaľ má transportér plávať, musí byť ľahší, a teda menej pancierovaný. Boxer má, naopak, najvyššiu odolnosť voči strelám vo svojej kategórii vozidiel.

„Schopnosť plávať je vždy výsledkom kompromisu medzi pancierovou ochranou a hmotnosťou,“ dodáva Grohmann.

Napríklad nemecká armáda plavbyschopnosť pri transportéroch nevyžaduje; Grohmann však rozumie aj slovenskému ministerstvu, keď takýto požiadavok má.

„V ére presných zbraní vám nepriateľ v prvých dňoch vojny zničí všetky kľúčové mosty. Je rozhodne lepšie, keď môžete rieky prekonať vlastnými schopnosťami, než keď musíte stavať pontónové mosty, ktoré môžu byť tiež ľahko zničené,“ vysvetľuje Grohmann.

Kde je Ficovo jadro?

Veľkou výhodou Boxera je takzvaná modularita. To znamená, že z jeho podvozku sa dá ľahko odňať kontajner na prepravu vojakov a miesto neho sa dá nasadiť kontajner na prepravu ranených.

„Teoreticky vďaka tomu môžete aj pri nižšom počte vozidiel robiť viac úloh. Raz potrebujete vozidlo na boj, tak tam dáte bojový modul; inokedy potrebujete vozidlo pre ženistov, tak dáte nástavbu určenú pre nich,“ hovorí vojenský publicista Vladimír Bednár.

V praxi sa však podľa neho ukazuje, že nástavby bývajú drahé, takže sa neoplatí ich mať na sklade viac než samotných vozidiel.

Koncept s odnímateľnými modulmi však môže byť výhodný z dlhodobého hľadiska. „Keď za mnoho rokov bude potrebné tie vozidlá modernizovať, tak sa jednoducho vymení stará nástavba za modernejšiu,“ hovorí.

Video: Ako sa z vozidla pre medikov stane vozidlo pre bojovníkov
Zdroj: Defence Technology Review Magazine

Ďalšia vec, ktorá sa pri vojenských nákupoch takéhoto objemu zvažuje, je zahraničnopolitická orientácia. Ak by si Slovensko vybralo Boxery, posilnilo by tým svoje vzťahy s nemeckou vládou i s nemeckou armádou.

To by viac zodpovedalo tvrdeniam premiéra Roberta Fica, že Slovensko musí byť súčasťou „európskeho jadra“, ktoré sa vytvára okolo Nemecka. Jednou z oblastí, v ktorej sa toto jadro tvorí, je práve obrana.

Naopak, Fínsko sa nepovažuje za kľúčovú krajinu Európskej únie. Na rozdiel od Nemecka či Slovenska nie je ani členom NATO.

Nemci mali iného favorita

Či ministerstvo vôbec tieto plusy a mínusy posudzovalo, zostáva záhadou. Z pohľadu nominantov SNS a ich kritérií však nemecká ponuka mohla mať úplne iné nedostatky.

Po prvé: Nemci navrhovali zapojiť do nákupu iné slovenské firmy, než protežujú nominanti SNS. Vo svojej ponuke píšu, že transportéry Boxer by sa montovali v už spomínanej firme Tanax v Bánovciach nad Bebravou.

Ide o niekdajší pobočný závod automobilky Tatra, ktorý dnes vlastní Jozef Majský mladší – syn podnikateľa Jozefa Majského staršieho, ktorého už pätnásť rokov vyšetrujú a súdia za podozrenie z tunelovania nebankových spoločností.

Nemci túto spoločnosť navrhli, lebo s ňou dlhé roky spolupracujú pri výrobe nákladných vozidiel. „V spoločnosti Tanax by prebiehala finálna produkcia vozidiel, ako aj inštalácia slovenskej veže a ďalších komponentov do vozidla. Táto spoločnosť by bola naším hlavným partnerom,“ napísali Nemci.

Firma TANAX dodáva pre slovenskú armádu nákladné vozidlá označené ako Aktis, ktoré vychádzajú z nákladiakov MAN nemeckého Rheinmetallu. Foto N – Tomáš Benedikovič

Naopak, k SNS má blízko fabrika Way Industries v Krupine. Ministerstvo ju oficiálne navrhlo zapojiť do transportérov aj v materiáli, ktorý koncom októbra predložilo do vlády.

Fabriku niekoľko rokov ovládala finančná skupina Slavia Capital. Keď sa začal pripravovať nákup transportérov, Slavia oznámila, že svoje akcie už predala. Ako väčšinový vlastník strojární je teraz zapísaný Jozef Marinič, ktorý je príbuzným vplyvného člena SNS Jaroslava Regeca.

Hra na spoločný vývoj

Druhým nedostatkom nemeckej ponuky z pohľadu SNS mohlo byť, že Nemci by zrejme neboli ochotní predstierať, že budú so slovenským ministerstvom obrany robiť spoločný výskum a vývoj transportéru.

Ide o ďalší z argumentov, ktorým Hoľko a minister Gajdoš obhajovali fínske vozidlá Patria. „Našou požiadavkou bolo, aby partner išiel s nami do spoločného vývoja,“ povedal Hoľko.

Nemci vo svojej ponuke píšu, že vývoj podvozku a odmínateľných modulov je už ukončený. „Ak sa slovenské ozbrojené sily rozhodnú kúpiť vozidlá Boxer, môžu mať prístup k už vyvinutým variantom tohto vozidla,“ uvádzajú.

Na Priemyselnom dni na začiatku decembra ukázalo ministerstvo obrany prototyp vozidla, ktorý údajne vznikol ako produkt spoločného slovensko-fínskeho vývoja. Foto N – Tomáš Benedikovič

Je však pravdepodobné, že žiadny spoločný vývoj neprebieha ani s Fínskom. Ozajstný vývoj totiž trvá roky, pritom ministerstvo predstavilo prototyp údajne nového slovensko-fínskeho vozidla menej než päť mesiacov po podpise zmlúv.

Viacerí odborníci aj preto považujú tvrdenia o fínsko-slovenskom vývoji len za fígeľ, vďaka ktorému mohlo ministerstvo obísť regulárnu súťaž. Podľa európskych pravidiel totiž pri vývoji nie je povinnosť robiť obstarávanie, v ktorom by dostali šancu viacerí výrobcovia.

„Označiť tento transportér za produkt spoločného vývoja je iba snaha vyhnúť sa platnej legislatíve,“ poznamenal Bednár.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Silné overovanie klientov dostalo odklad

Banky v Európe dostali odklad povinnosti takzvaného silného overovania klienta. To malo prísť už od polovice septembra a týka sa napríklad platieb kartami na webe. Európsky orgán pre bankovníctvo (EBA) nastavil nový termín na koniec budúceho roka.

Centrálnym bankám odporučil, aby sa nezameriavali len na kontrolu toho, či banky vo svojej úlohe pri silnom overovaní klienta uspeli. Ale mali by  aktívne sledovať aj celú prípravu.

Posun termínu zo strany EBA sa očakával, predbežné posuny konečného termínu odobrovali centrálne banky komerčným bankám po celej Európe. Nevedeli sa totiž novým pravidlám prispôsobiť. Nie preto, že by sa nepripravovali. Zaskočila ich však pred letom samotná EBA. Vydala správu so súhrnom záverov, čo silnej autentifikácii vyhovuje a čo nie. Škrtla im viac možností, s ktorými počítali.

Silné overovanie klienta, takzvané SCA (strong customer authentication) hovorí o tom, že klient musí byť vždy overený aspoň dvomi z troch faktorov. Tieto tri faktory sú: niečo, čo klient vlastní, niečo, čo vie, a overenie, kým je.

Na Slovensku aj v mnohých iných štátoch je zaužívané, že pri platení kartou na webe človek zadá údaje z karty, cez systém 3D Secure je overený a na povolenie transakcie musí zadať SMS kód, ktorý príde na jeho telefón. V kartových schémach Visa aj MasterCard sa práve 3D Secure zavádzal preto, aby boli platby bezpečné. A postupne sa zavádza jeho vyšší štandard, 3D Secure 2.0.

Lenže podľa výkladu EBA údaje o karte nie sú niečo, čo klient „vie“. A 3D Secure nič nehovorí o tom, „kým je“, aj keď sa posudzujú jeho dáta. Z dvojfaktorovej autentifikácie tak banky pri kartách spĺňajú len jednu – overenie toho, čo klient má, teda zariadenia cez SMS.

Teraz dostali banky čas. Budú hľadať riešenia, aby pravidlám EBA vyhoveli.

Zdieľať

Gazprom začal plniť plynom prvú vetvu nového podmorského plynovodu TurkStream, ktorý prepája Rusko a Turecko. Moskva ním chce obísť ukrajinskú tranzitnú trasu na prepravu ruského plynu do Európy a posilniť si pozíciu na európskom trhu.

Plnenie plynovodu je poslednou fázou pred uvedením do prevádzky, ktorá by mala byť spustená pred koncom tohto roka, píše Reuters.

Základné fakty o plynovode TurkStream:

  • spája Rusko s Tureckom po dne Čierneho mora;
  • má 2 vetvy, každú s prepravnou kapacitou 15,75 miliardy kubických metrov ročne;
  • prvá vetva má slúžiť na zásobovanie tureckých zákazníkov;
  • druhá má zabezpečovať dodávky ďalej do Bulharska, Srbska a Maďarska.

Plnenie druhej vetvy TurkStreamu je naplánované na neskôr.

Zdieľať

Vyzerá to ako súboj Slovenská sporiteľňa vs. Prima banka

Hypotéky sa ďalej zlacňujú, Slovenská sporiteľňa znova znižuje sadzby.  Po tom, čo sadzby Prima banky klesli na 0,8 percenta, ponúka sporiteľňa sadzby od 0,79 percenta.

Sporiteľňa podľa Finančnej hitparády od nedele opäť zníži úrokové sadzby pri úveroch na bývanie. Na úroveň od 0,79 percent sa (po odpočítaní zľavy za vernosť) dostanú pri ročnej a trojročnej fixácii. Pridala aj pätnásťročnú fixáciu (sadzba bude od 1,89 percenta).

Naposledy významný krok smerom nadol urobila sporiteľňa koncom júna. Šéf sporiteľne Peter Krutil v rozhovore tvrdil, že to bola reakcia na situáciu na finančnom trhu. Nebolo však tajomstvom, že veľké banky cítili agresívnu cenovú politiku menších hráčov, najmä Prima banky Slovensko.

Tá tento mesiac znížila úrokové sadzby nových  hypoték na 0,8 percenta pri trojročnom fixe s tým, že takúto sadzbu dá všetkým záujemcom, ktorí na hypotéku splnia podmienky.

Prima banka si pokles dovolila najmä vďaka tomu, že získala lacné zdroje. Na finančnom trhu umiestnila kryté dlhopisy so záporným výnosom do splatnosti. Možno predpokladať, že záporné výnosy budú mať aj neskoršie emisie veľkých bánk. Pretože aj v prípade Prima banky boli najmä dôsledkom toho, že sa do záporu dostali swapové sadzby, od ktorých sú odvodené.

Éra lacných hypoték sa tak najskôr nadlho zakonzervuje.

Zdieľať

Disponibilná miera nezamestnanosti si aj napriek prírastku absolventov udržala 5 % aj v septembri. Po sezónnom očistení miera nezamestnanosti zopakovala 4,9 %, informuje Inštitút finančnej politiky.

Miera nezamestnanosti ostáva nezmenená už päť mesiacov v rade. Spomalenie v Nemecku jej čísla zatiaľ výrazne neovplyvnilo.

Počet voľných pracovných miest dosiahol v auguste nový rekord: úrady práce evidovali takmer 98-tisíc voľných pracovných miest.

Vyše dvoch tretín voľných pozícií hlási západné Slovensko s mierou nezamestnanosti pod 4 %. Najviac žiadaní sú stále operátori a montéri strojov a zariadení a kvalifikovaní remeselníci a pracovníci.

Zdieľať

Pellegrini reaguje na množstvo prijímaných zákonov, ktoré nie sú zahrnuté v rozpočte: „Takúto smršť poslaneckých návrhov zákonov na sklonku volebného obdobia som nevidel už dávnejšie.“ Pozmeňujúce návrhy podľa neho pribúdajú veľmi rýchlo.

„Strácam v tom prehľad,“ povedal premiér, ktorý je momentálne v Bruseli. Viaceré návrhy sú podľa neho ekonomicky náročné a neráta s nimi rozpočet.

Príkladom je minimálny dôchodok, ktorý má stáť navyše 150 miliónov eur.

Návrhy, ktoré predkladajú poslanci, nie sú podľa neho koordinované s vládou. „Niektoré by sme si mohli dovoliť o rok alebo o dva,“ povedal.

Obáva sa nielen ekonomických dosahov, ale aj toho, že zákony môžu mať chyby, pretože sa prijímajú rýchlo.

„Zaváňa mi to viac predvolebným súbojom ako snahou o zlepšenie situácie na Slovensku,“ povedal premiér. Privítal by, aby zákony išli štandardným procesom.

„Nerád by som bol, aby sa posledné mesiace v parlamente rozbehli preteky, kto príde so senzačnejším návrhom,“ povedal premiér.

Zdieľať

Najväčší boom nákupných centier v Európe zažíva Turecko

Najaktívnejšou krajinou v plánovanej výstavbe nákupných centier v Európe je Turecko, kde má do konca roka 2020 pribudnúť 1,5 milióna štvorcových metrov nákupnej plochy. Vyplýva to z analýzy spoločnosti Cushman & Wakefield.

V prvom polroku 2019 bola výstavba nákupných centier vo väčšine európskych krajín stabilná.

Výrazné pribrzdenie aktivity v Turecku sa však zaslúžilo o celkový pokles dokončených nových priestorov o 18 percent na zhruba 860-tisíc štvorcových metrov

„Napriek poklesu v tomto roku má Turecko naplánované zvýšenie svojej aktivity a táto krajina má momentálne najväčší objem naplánovanej výstavby v Európe,“ tvrdí v analýze realitná poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield (C&W).

Ako je na tom Slovensko

Aj napriek vysokej saturácii nákupných centier, najmä v regionálnych mestách, je nemalá časť ďalšej výstavby naplánovaná na najbližšie 2 až 3 roky.

„Je to výsledok zdravého fungovania maloobchodného sektora v našom regióne a stále relatívne malého vplyvu online predaja na trh,“ hovorí Katarína Paule, vedúca retailového tímu C&W na Slovensku.

Čo sa stavia v Bratislave:

  • druhá fáza nákupného centra Eurovea (pribudne 25-tisíc štvorcových metrov, plánované dokončenie 2021);
  • plánované rozšírenie Auparku (+ 10-tisíc štvorcových metrov);
  • v tomto roku otvára prístavbu Tesco Extra v Petržalke (+ 4000 štvorcových metrov);
  • vo výstavbe je projekt Stanica Nivy (70-tisíc štvorcových metrov maloobchodných priestorov).

Podľa prieskumu je v Európe vo výstavbe približne 5,4 milióna štvorcových metrov nových priestorov s ukončením do konca roka 2020.

Výstavba nákupných centier je výrazne polarizovaná na úrovni krajín a miest.

Mestá s veľkým počtom obyvateľov sú cieľovými pre výstavbu nákupných centier, zatiaľ čo pre menšie centrá sa vyhľadávajú lokality s vysokou návštevnosťou, konštatuje autorka správy Silvia Jodlowski, senior analytička C&W.

Zdieľať

Nezamestnanosť sa po polroku vrátila nad 5 percent

Miera evidovanej nezamestnanosti v septembri po pol roku opäť stúpla nad 5 percent. Podiel ľudí bez práce od júna do augusta stagnoval na 4,97 percenta, v deviatom mesiaci vzrástol o 0,07 percentuálneho bodu.

Septembrové štatistiky nezamestnanosti zverejnilo Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny.

Podľa neho nezamestnanosť v prvom mesiaci po letných prázdninách ovplyvnili absolventi stredných škôl.

„Je tu isté ochladenie, strata dynamiky na trhu práce, ale nie je to stagnácia, nemôžeme hovoriť o kríze,“ vyhlásil minister práce Ján Richter (Smer-SD).

Čo hovoria štatistiky:

  • v porovnaní s augustom nezamestnanosť stúpla vo všetkých krajoch s výnimkou Bratislavského;
  • ku koncu septembra mohlo okamžite nastúpiť do práce 138 893 osôb, úrady práce evidovali 97 589 voľných miest;
  • medziročne nezamestnanosť klesla o 0,34 percentuálneho bodu

Najviac voľných pracovných miest úrady registrovali na pozíciách operátor a montér strojov a zariadení, kvalifikovaný pracovník a remeselník a pomocný a nekvalifikovaný pracovník.

Spomedzi okresov bola v septembri najvyššia nezamestnanosť v Rimavskej Sobote (15,04 %), najnižšia v Nitre (2,08 %).

Zdieľať

Pozrite si, ktoré Érsekove sľuby sa naplnili, a ktoré diaľnice prenechá ďalšej vláde

Minister dopravy Árpád Érsek stíha do volieb vyhlásiť zhruba polovicu diaľničných zákaziek, ktoré sľuboval predvlani voličom. Ide najmä o úseky na južnej rýchloceste R2.

Čo je reálne vyhlásiť ešte do volieb: Národná diaľničná spoločnosť sa chce do volieb pustiť už iba do jedného úplne nového stavebného projektu. Je ním úsek Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška na južnej rýchloceste R2 s odhadovanou hodnotou 300 miliónov eur.

Tento zámer nie je úplne istý, lebo úsek podľa odhadov nebude mať vysoké dopravné intenzity. Preto sa zrejme nebude dať financovať z eurofondov a nemusí sa dostať do pripravovaného rebríčka prioritných ciest.

Okrem toho sa NDS chystá do volieb začať tri súťaže, v ktorých pôjde o pokračovanie prác na úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové pri Žiline.

V úvode tohto roka z tejto stavby odišlo združenie Salini – Dúha, ktoré neplnilo termíny a sporilo sa s NDS o peniaze. Diaľničiari chcú zákazku rozdeliť na tri časti, o ktoré sa má súťažiť samostatne: 1. hlavná trasa, 2. technológia tunela Višňové a 3. stredisko správy a údržby diaľnic a regionálne operátorské pracovisko.

Poslednou zákazkou v tomto volebnom období bude rozširovanie D1 v úseku Bratislava – Triblavina.

Čo presne Érsek sľúbil:

Minister Érsek predvlani prezentoval oveľa smelšie zámery. Plánoval vyhlásiť tendre na 9 úplne nových úsekov. Spolu šlo o 90,5 kilometra.

Vyhlásenie súťaže je pritom len prvým krokom k začatiu výstavby. Tendre NDS zvyknú trvať  1 – 2 roky, niektoré ešte dlhšie.

Denník E vtedy jeho víziu znázornil v tejto prehľadnej mapke, ktorá už dnes neplatí:

Čo sa z toho podarilo, čo sa nepodarilo a čo je ešte otvorené? Tu je stručný prehľad:

Tendre, ktoré NDS vyhlásila

  • Kriváň – Mýtna
  • Mýtna – Lovinobaňa
  • Prešov, severný obchvat, 1. etapa
  • Košice Šaca – Košické Oľšany, 2. etapa
  • Rozšírenie D1 v úseku Bratislava – Triblavina – most ponad diaľničný obchvat D4

Tendre, ktoré plánuje vyhlásiť do volieb:

  • Rozšírenie D1 v úseku Bratislava – Triblavina – obchádzkové trasy
  • Rožňava – Jablonov nad Turňou (tunel Soroška)

Tendre, ktoré nestihne:

  • Úsek R4 Prešov, severný obchvat, 2. etapa. NDS plánuje vyhlásiť tender v lete 2020.
  • Košice Šaca – Košické Oľšany, 1. etapa. NDS plánuje vyhlásiť tender v druhom polroku 2020.
  • Úseky R2 Zacharovce – Bátka a Bátka – Figa pri Rimavskej Sobote. NDS plánuje vyhlásiť tendre najskôr v roku 2021, ak sa nájdu peniaze.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať