Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Časť severného obchvatu Prešova zlacnela pred tendrom o 33 miliónov eur

Dve stavby z balíčka priorít označilo ministerstvo dopravy za tak dobre pripravené, že sa v roku 2017 rozbehne tender na ich stavbu. Ten, ktorý je na juhu, nestíhajú, pri Prešove áno.

V septembri predstavil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) svoju víziu o výstavbe diaľnic. Medzi priority začlenil 90 kilometrov ciest najvyššej kategórie a označil dve, ktoré sú najbližšie k verejnému obstarávaniu.

S tendrom na stavebné práce na prvej časti severného obchvatu Prešova (4,3 km) a rýchlostnej ceste od Mýtnej po Lovinobaňu (13,5 km) sa preto rátalo do konca tohto roka.

Súťaž o južnú rýchlocestu vypísať nestihnú. Do vestníka verejného obstarávania poslala Národná diaľničná predbežný oznam o tom, že tender chce spustiť 31. januára 2018.

Riadnu súťaž pre prvú etapu prešovského obchvatu ohlásila Národná diaľničná spoločnosť na webe vo štvrtok.

Je to v súlade s plánom

„Najproblematickejším bodom boli dlhotrvajúce rokovania s MF – ÚHP (Útvar hodnoty za peniaze ministerstva financií) o technickej podobe úseku,“ priblížila hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová.

Teraz majú diaľničiari v rukách posudok od vládnych ekonómov.

Prvá časť obchvatu Prešova by mala byť podľa odhadu nakoniec o 33 miliónov eur lacnejšia, než sa čakalo. Cenu teraz odhadujú diaľničiari na 169,98 milióna eur bez DPH. To je predpokladaná hodnota zákazky, ktorá sa zadáva do tendra.

Vo februári pritom padlo politické rozhodnutie o tom, že prvá časť severného obchvatu Prešova bude mať štyri pruhy a jeden tunel bez ohľadu na to, či sa nedá dopravný problém v krajskom meste riešiť efektívnejšou stavbou, alebo kombináciou riešení.

Prečo autostráda zlacnela

Z dostupných informácií vyplýva, že žiadne zásadné orezanie samotnej stavby za zlacnením nestojí.

„Náklady na výstavbu prvej etapy znížila NDS optimalizáciou jednotkových cien bez zmeny technického riešenia a vplyvu na kvalitu stavby,“ píše sa v posudku ÚHP.

Menej dobrá správa je, že sa nedá presne povedať, či stavba prinesie najlepšiu hodnotu za peniaze.

„Úspory sú významné a analýza prínosov a nákladov ukázala, že (…) projekt je spoločensky prínosný. Stále však nie je možné povedať, či realizácia prvej etapy prináša najvyššiu hodnotu za peniaze pre dopravu v Prešove, keďže predložená analýza prínosov a nákladov porovnáva len jednu alternatívu riešenia dopravy v Prešove,“ píšu analytici.

Inak povedané, aby bolo možné vyhodnotiť, či ideme Prešovu pomôcť v pomere k nákladom najefektívnejšie a najviac, ako sa dá, muselo by sa porovnať, koľko a s akým efektom by priniesli v meste iné opatrenia.

Analytici odporúčajú, aby sa alternatívami, ako je iné „trasovanie, úprava ciest vo vnútri mesta a posilnenie verejnej dopravy“, zaoberali štátni plánovači pri plánovanom pokračovaní severného obchvatu Prešova.

Na južnej autostráde čakajú posun neskôr

Pri rýchlostnej ceste od Mýtnej po Lovinobaňu je zrejme komplikácia väčšia.

Na úseku môžu byť problémy s posudkami jeho vplyvov na životné prostredie, k tomu sa hodnotí jeho efektivita.

„Vypísanie tendra na zhotoviteľa stavebných prác predpokladáme v 1. štvrťroku 2018. Aktuálne ešte prebiehajú rokovania so zástupcami Jaspers (orgán Európskej komisie) a ÚHP – MF na dopracovanie krokov, ktoré preukážu ekonomickú oprávnenosť projektov,“ povedala Michalová.

Ministerstvo dopravy píše, že tempo plnenia priorít je plne v súlade „s rozhodnutím ministra vypisovať jednotlivé súťaže postupne“.

Problémy pri Lučenci vznikli už pred rokmi. Pôvodne sa pripravoval do výstavby dlhší súvislý úsek, od Kriváňa až po Lovinobaňu.

Zdroj: NDS

V jeho prvej časti nakreslili drahý most. Ministerstvo dopravy v roku 2011 prikázalo projekt zlacniť na efektívnu úroveň. Národná diaľničná namiesto toho, aby škrtla most, cestu zúžila tak, že na nej nezostal ani stredový pás.

Urobila to aj na časti od Mýtnej po Lovinobaňu, na ktorej sa most neplánoval.

V roku 2016 začali cestu opäť rozširovať, most by už mal byť minulosťou. Či sú nové projekty v poriadku, ukážu tiež posudky efektívnosti diaľničných riešení.

V minulosti prebiehala debata aj o tom, či nie je výhodnejšia a rýchlejšia pomoc regiónu cez rozšírenie existujúcich ciest prvej triedy či cesty v polovičnom profile, teda s jedným pruhom pre každý smer namiesto klasickej štvorprúdovky, ako bežne plánuje Národná diaľničná.

Na úseku pri Lučenci jazdí o čosi menej áut než na úseku medzi Mníchovou Lehotou a Ruskavcami (na západnej R2), ktorý napríklad medzi priority nepatrí.

Národná diaľničná plánuje, že cesta pri Lučenci by mohla byť hotová v júni 2020.

„Termíny sú úplne nereálne, nezohľadňujú ani minimálne trvanie zostávajúcich stupňov prípravy a ani primeranú lehotu výstavby,“ zhodnotil inštitút INEKO na svojej interaktívnej mape diaľnic.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

EÚ žiada vrátiť 28 mil. eur za predražené online vzdelávanie. Polícia žiadny trestný čin nevidí

Európsky protikorupčný úrad preveroval slovenský projekt celoživotného vzdelávania a žiada späť peniaze, ktorými na ne EÚ prispela. Projekt mal za ministra Čaploviča na starosti Národný ústav celoživotného vzdelávania. Ministerstvo školstva teraz vo svojom rozpočte bude musieť nájsť milióny eur a poslať ich späť do Bruselu.

Minúta po minúte

Zdieľať

V Česku aj na Slovensku objavili podvodné stránky, ktoré ponúkajú smartfón Samsung Galaxy S10+ za niekoľko eur. Tvária sa ako stránky známych médií či spoločností, ako napríklad iDnes.cz, iHned.cz, Aktuality.sk, T-Mobile či Samsung.

Väčšinou sú písané lámanou češtinou či slovenčinou a vyžadujú zadanie osobných údajov a zaslanie platby z účtu.

Tieto stránky často menia svoju podobu, samotný obsah ponuky aj internetovú adresu a užívateľ sa na ne môže, okrem iného, dostať po kliknutí na podozrivo formulovaný sponzorovaný post na Facebooku, ktorý napríklad informuje o špeciálnej akcii Samsungu. Klienti týmto riskujú nielen stratu zaslaných peňazí, ale aj zneužitie svojej identity. (tasr)

Zdieľať

Zmenu v minimálnych dôchodkoch, ktorú presadila SNS, podľa Richarda Sulíka bude treba po voľbách napraviť. Zdôvodnil to nespravodlivosťou, ktorú zavádza. Hovorí, že ak sa neurobia zmeny, o pár rokov občan, ktorý 40 rokov nerobil, penziou predbehne toho, kto pracoval 40 rokov.

Ak bude SaS súčasťou budúcej vlády, bude podľa Sulíka presadzovať aj zrušenie vlakov zadarmo a ich nahradenie výraznými zľavami na železnici, ale aj v autobusovej doprave. Obedy zadarmo pre školákov by podľa neho malo nahradiť zvýšenie daňového bonusu na dieťa tak, aby sa rodičia mohli rozhodnúť, aký druh stravy dieťaťu doprajú a na čo peniaze od štátu využijú.

SaS tiež chce zliberalizovať trh v osobnej železničnej doprave tak, aby mohli súťažiť súkromní dopravcovia. V nákladnej železničnej doprave by podľa Sulíka malo dôjsť k privatizácii Carga, aby sa nekopili ďalšie stámiliónové straty.

Zdieľať

Keď bude SaS vo vláde, rekreačné poukazy budú len dobrovoľné, povedal Richard Sulík v diskusii v RTVS. Opatrenia SNS označil za „fejk“. Podľa neho je najväčší benefit pre zamestnancov vyššia mzda.

Zdieľať

KDH vyzýva Pellegriniho a Smer, aby prevzali zodpovednosť za mýtny tender z roku 2009. Hnutie žiada aj vypísanie nového tendra a aby firma SkyToll odovzdala celé technické zariadenie štátu za jedno euro.

„Zmluva so SkyToll bola od začiatku podozrivá a naše pochybnosti sme vyjadrili ešte v Národnej rade Slovenskej republiky. Celková suma 106 miliónov ročne je extrémne nadsadená, najmä ak ju porovnáme s Českou republikou, kde systém stál len 43 miliónov ročne. V roku 2015 sme podali podnet na generálnu prokuratúru, ktorý bol po štyroch rokoch zamietnutý. Tento rok nám dal za pravdu NKÚ, keď konštatoval, že vzniklo podozrenie z naplnenia skutkovej podstaty trestného činu. Je škandalózne, že vláda sa týmto materiálom ani nezaoberala, len ho vzala na vedomie. Vyzývame premiéra Pellegriniho, ktorý bol v rokoch 2002 až 2006 asistentom Ľubomíra Vážneho a v rokoch 2006 až 2010 poslancom NR SR, aby vyvodil politickú zodpovednosť. Zároveň žiadame čo najskoršie vypísanie nového tendra a aby firma SkyToll odovzdala celé technické zariadenie štátu za 1 euro,“ uviedol Pavol Zajac.

„Mýtny tender je jednou z najokatejších zlodejín smeráckych vlád. Každú slovenskú domácnosť v ňom okradli o 455 eur. NKÚ konštatoval, že podmienky tendra boli od začiatku nastavené nevýhodne, a nie je možné, aby o tom všetci zúčastnení nevedeli. NKÚ konštatoval, že ak by nebolo peňazí z Európskej únie, tak by Slovensko ani nemalo za čo stavať a opravovať diaľnice – toto je výsledok smeráckeho manažovania štátu. Ak sa bude premiér Pellegrini, tak ako jeho predchodca, snažiť opäť zamiesť túto kauzu pod koberec, bude jasné, že avizovaný ‚nový Smer‘ prináša opäť len staré rozkrádanie,“ dodal europoslanec Ivan Štefanec.

Viac o téme čítajte tu.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať