Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

V roku 2018 nepribudne na Slovensku ani jeden nový kilometer diaľnice

Foto – TASR
Foto – TASR

Na budúci rok nepribudne na Slovensku ani jeden nový kilometer diaľnice alebo rýchlostnej cesty.

Blízko k nule bol v otváraní nových úsekov diaľnic a rýchlociest za posledných 12 rokov vtedajší minister dopravy Ján Počiatek (Smer), keď v roku 2014 odovzdal vodičom šesťkilometrový obchvat Žiaru nad Hronom. Išlo o cestu v polovičnom profile, teda s jedným pruhom pre každý smer.

Rok nato však už odovzdával 56 kilometrov nových autostrád.

Z historických údajov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) vyplýva, že nulové odovzdávanie od svojho vzniku v roku 2005 nezaznamenala. Údaje NDS však nie sú celkom presné a jednotné – niekde chápu rozšírenie cesty o druhý profil ako nové kilometre, inde zasa nie. Do štatistiky nerátajú napríklad súkromné PPP diaľnice.

Tempo odovzdávok úsekov závisí od toho, ako rýchlo sa stavia, čo všetko do výstavby nachystali manažéri za predošlých vlád, ako šikovne diaľnice pripravovali, od technickej náročnosti diaľnic aj meškania vo výstavbe.

„Príprava a výstavba diaľnic je dlhodobý proces, ktorý v priemere trvá 12 až 14 rokov. Výnimkou nie je ani viac ako 20 rokov. Toto spôsobuje, že počet kilometrov uvádzaných do užívania je v jednotlivých rokoch veľmi rôzny. NDS napríklad v jednom roku odovzdala 56,6 kilometra, ale v inom roku 5,21 kilometra,“ poznamenala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Odpoveď na otázku, či a kedy naposledy sa nulová bilancia vyskytla, sme od NDS nedostali.

Diaľničiari však vysvetľujú, že majú rozostavané úseky D1 v Žilinskom kraji. „Patria k technicky najzložitejším a ich výstavba je oproti iným úsekom časovo náročnejšia. Aj to spôsobilo, že práve v roku 2018 nebude dokončený ani jeden diaľničný úsek,“ konštatuje NDS.

Bilancia toho, čo je vo výstavbe, ukazuje na prvý pohľad na vysoké tempo. Dnes je na Slovensku rozostavaných 8 diaľničných projektov, no tri z nich stoja a na dvoch práce meškajú. Väčšinu z nich podpisovali za druhej vlády Roberta Fica.

Na ilustráciu uvádzame niekoľko príkladov autostrád, ktoré sú práve rozostavané, ale podľa zmlúv už mali byť hotové alebo aspoň výrazne bližšie k odovzdávke:

  • Kľúčovú časť D1 pri Ružomberku (Hubová – Ivachnová) s tunelom Čebrať prestali začiatkom roka 2015 stavať, pretože sa ukázalo, že je zle trasovaná – práve cez ťažko stabilizovateľný zosuv. Podľa zmluvy mali po nej šoféri jazdiť už v júni 2017, teraz má termín v roku 2022.
  • Zmluvu na stavbu úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka podpisovali koncom roka 2013. Diaľnica mohla zachrániť bilanciu za rok 2018, podľa zmluvy sa s ňou rátalo v januári 2018. Nový termín je druhý štvrťrok 2019. Kompetentní roky nespustili tender o stavbu diaľničného privádzača, bez ktorého sa na cestu nedostanú šoféri. Manažéri prišli aj s myšlienkou vynechať tender, aby sa šetril čas, no iba tým stratili ďalší čas. Minister Árpád Érsek osem mesiacov po nástupe do funkcie prikázal urobiť súťaž.
  • Tunel Višňové, ktorý stavajú pri Žiline, bude jednou z posledných hotových stavieb na D1. Platí to napriek tomu, že mu už trikrát poklopali základný kameň, prvýkrát v roku 1998. Vylučovaním najnižšej ponuky v rokoch 2013 a 2014 sa začiatok výstavby oddialil o poldruha roka.

Jedna vláda predurčí, čo postaví ďalšia

Keďže odovzdávanie diaľnic je politicky citlivou záležitosťou, budúcoročná nulová bilancia nevyznieva pre NDS dobre. Každý minister však odovzdáva väčšinou úseky, ktoré mu nachystali alebo rozostavali jeho predchodcovia, sám ovplyvňuje hlavne strihanie pások pre svojho nástupcu.

Keďže dokončenie niektorých stavieb sa oneskorí, niektoré roky pribúda diaľnic minimum a inokedy viac naraz. Do toho prichádzajú výmeny na politických a manažérskych pozíciách, ale aj na odborných úsekoch NDS. Noví manažéri z rôznych oblastí sa tak majú rýchlo zorientovať a prispôsobiť plán výstavby novým povolebným politickým predstavám.

„Je to systémová chyba pri plánovaní výstavby. Neustále sa menia priority, čo znamená meškanie prípravy stavieb, respektíve nekvalitu prípravy. Máme niekoľko rôznych metodík výstavby (…) a nedostatok odborníkov na strane investorov,“ vraví šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej Ondrej Matej.

Budúcoročná nula je tak výsledkom práce niekoľkých garnitúr.

„Vzhľadom na to, aká je náročnosť prípravy aj všetkých procesov, tak to, čo sa uvádza do prevádzky v aktuálnom období, závisí od prípravy stavieb v ostatných 10 rokoch. A najviac to vypovedá o aktivite vedenia rezortu dopravy v uplynulých štyroch rokoch – pri výbere zhotoviteľov, začínaní a najmä riadení stavieb,“ hovorí analytik INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík.

V druhej Ficovej vláde viedol ministerstvo dopravy Počiatek. Diaľnice mal na ministerstve na starosti štátny tajomník Viktor Stromček, ktorý je štátnym tajomníkom aj dnes.

Náročné stavby sa stavajú dlhšie

Kovalčík upozorňuje, že tempo odovzdávania diaľnic si netreba zamieňať s meradlom kvality štátnej prípravy diaľnic. Aj keby boli manažéri zodpovední a dôkladní, môže sa stať, že jeden rok sa neodovzdá nič a ďalší rok, naopak, veľa kilometrov.

Dôležité podľa neho je, či štát odovzdáva do užívania najskôr tie cesty, ktoré chýbajú najviac. A tiež to, či nie je málo nových úsekov viac rokov po sebe.

„Určite by nebolo fér porovnávať len kilometre. V súčasnosti sa stavajú najťažšie úseky diaľnice D1, preto je sčasti prirodzené, že kilometre pribúdajú pomalšie. Žiaľ, sú tu aj iné ako objektívne dôvody. Pod slabšie výsledky sa podpísalo aj zbytočné vylučovanie najnižších ponúk – aj spoľahlivých firiem, ako aj výrazné predražovanie zákaziek početnými pokynmi na zmenu počas výstavby. A tiež chyby a zbytočné prestoje v projektovej príprave kľúčových chýbajúcich úsekov diaľnic D1 a D3,“ hovorí Kovalčík.

V meradle správneho plánovania sa historicky zvykli vyskytnúť vážne chyby. „Nekompetentné rozhodnutia v tom, že ten, kto rozhodoval, nevidel súvislosti,“ komentoval odovzdávanie nových úsekov diaľnic bývalý investičný riaditeľ NDS Juraj Čermák.

Spomína, ako musel kedysi konzervovať rozostavanú diaľnicu pri poľských hraniciach, pretože sa 20 rokov nemala na slovenskej strane na čo pripojiť.

Súvisí s tým aj problém masívneho vypisovania tendrov. Keď sa naraz vypisuje zákaziek veľa, tlačí to ceny nahor a motivuje to stavebné firmy, aby sa ľahšie vopred dohodli na rozdelení zákaziek.

Lepšia bilancia až v roku 2019

Matej si však myslí, že nulová bilancia za rok 2018 sa napokon nemusí naplniť. „To, že nič nie je v rozpočte, je pravda. To, aká bude realita, je druhá vec,“ hovorí Matej s tým, že na politikov budú tlačiť blížiace sa komunálne voľby.

Preto očakáva, že meškajúci diaľničný privádzač a s ním aj úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 kilometra) by mohol byť hotový koncom roka 2018, aj keď NDS avizuje, že to bude v máji 2019.

Za krajne nepravdepodobný považuje takýto scenár Kovalčík. „Premrhaný čas už nedobehnú. A vládne strany aj tak najviac zaujíma dokončovanie úsekov pred parlamentnými voľbami, takže posun na rok 2019 sa im vlastne hodí,“ myslí si.

Úsekov, ktoré sa ešte dajú dokončiť do volieb na jar 2020, je totiž mimoriadne málo.

Ak bude D1 na úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 kilometra) hotová v roku 2019 a Skanska postaví načas úsek Budimír – Bidovce (14,4 kilometra), v roku 2019 sa odovzdá 25,7 kilometra.

„Očakával by som, že o to viac sa vláda bude snažiť ukázať výsledky aspoň pri obnove zanedbaných ciest I. triedy, čo sa ešte dá stihnúť. Žiaľ, schválený rozpočet na rok 2018 ukazuje, že túto prioritu a zároveň príležitosť vláda ignoruje,“ konštatuje Kovalčík.

„Za eurofondy, na ktoré sa spolieha, sa dá riešiť len malý fragment chátrajúcich štátnych ciest. Pre stovky mostov v zlom technickom stave a vyše tisíc kilometrov vozoviek v nevyhovujúcom stave vláda doteraz žiadny plán obnovy neponúka,“ uzatvára.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Kiskov tieňový minister financií: Ak dôjde k zmene, čo dúfam, je dôležité, aby strany mali aj programové prieniky

Tomáš Meravý vraví, že nikdy v živote by v Kiskovej strane Za ľudí nezvyšovali daňovo-odvodové zaťaženie práce. Na druhej strane, sú otvorení vyšším majetkovým daniam.

Stručne z ďalších tém z rozhovoru s Tomášom Meravým:

  • V programe strany budú mať aj výdavkové limity
  • Priestor na šetrenie je v znižovaní prezamestnanosti v štátnej správe, máme napríklad veľa policajtov na jedného obyvateľa
  • Obedy zadarmo by úplne nerušil, ale treba sa vrátiť k nejakej forme adresnejšej pomoci
  • Ideálne by bolo, keby sa znížili sadzby sociálneho poistenia
  • Navrhuje debatu o progresívnom nastavení daňového bonusu, ktorého suma by rástla s počtom detí
  • Čítajte celý rozhovor s Tomášom Meravým.
Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Minúta po minúte

Zdieľať

Pellegrini vyhlásil, že U. S. Steel Košice bol pre americký manažment „dojnou kravou“.  Podľa premiéra podnik trpí investičným dlhom, čo prispelo k jeho súčasnej ťažkej situácii na trhu s oceľou a zámeru znižovať počet zamestnancov.

 „Treba aj vytknúť americkému manažmentu, že tá fabrika im slúžila ako dojná krava a miesto toho, aby do nej primerane investovali, tak to nerobili,“ povedal Pellegrini po výjazdovom rokovaní v okrese Košice-okolie, na ktorom prijal odborárov z košických oceliarní.

Odborári mu odovzdali petíciu za podporu európskeho oceliarskeho priemyslu a vytvorenie férového prostredia na podnikanie. Z košickej továrne a jej dcérskych spoločností ju podpísalo viac ako 8800 zamestnancov.

Petícia nasledovala po tom, ako vedenie U. S. Steel Košice oznámilo, že do konca roka 2021 zníži počet zamestnancov pracujúcich v oceliarňach a jej dcérskych spoločnostiach o 2500.

K znižovaniu stavov zamestnancov pristúpila firma vzhľadom na zlú situáciu na trhu s oceľou, pričom poukázala na dôsledky vysokého importu ocele z krajín, ktoré nemusia dodržiavať pravidlá platné v Európe a nie sú súčasťou európskeho systému obchodovania s emisiami.

„Treba si veľmi otvorene povedať, a na tom sme sa aj zhodli s predstaviteľmi odborov, že tá fabrika vyprodukovala za posledné roky viac ako miliardu zisku a tento zisk bol skoro komplet odvedený akcionárom, majiteľom, do Spojených štátov. Tá fabrika veľmi málo v minulosti investovala, preto je tam aj značný investičný a morálny dlh, ktorý potom spôsobuje, že tá fabrika nie je taká efektívna, ako možno nejaké iné fabriky podobného typu v Európe alebo vo svete, a teraz žneme neblahé následky tohto celého. Takže, treba trochu vytknúť aj majiteľom, ako sa k fabrike správali,“ uviedol premiér.

Vláda si pritom podľa neho uvedomuje, že spolu s automobilkou Volkswagen ide o najväčšieho zamestnávateľa v krajine.

„Musíme dbať na to, čo sa bude diať na východe Slovenska a s veľkým znepokojením sledujem túto situáciu a privítal som aktivity odborárov, ktoré nesmerujú len k nejakému vyjednávaniu alebo zákazu prepúšťania, ale zaoberali sme sa globálne tou situáciou, ktorej čelíme v rámci Európy,“ povedal Pellegrini.

Odborárom prisľúbil, že ministri aj on sám budú v diskusiách na európskych fórach hovoriť o možných spôsoboch, ako brániť Európu voči dovozom lacnej ocele z krajín, kde sa pri výrobe neberie ohľad na environmentálne dôsledky. (tasr)

Zdieľať

SaS predložila do parlamentu balík opatrení pre motoristov. Ministerstvo dopravy má k návrhom výhrady.

Jana Kiššová z SaS uviedla, že motoristi tvoria veľkú časť štátneho rozpočtu, pričom nedostávajú adekvátnu protihodnotu. Balík opatrení opozičnej strany tvorí šesť návrhov zákonov.

SaS navrhuje úpravu pri ročnej diaľničnej známke, ktorá by podľa strany mala platiť celých 365 dní. Tento návrh je podľa hovorkyne ministerstva dopravy Karolíny Duckej odborne nepripravený. Rezort dopravy podľa jej slov vyhodnocuje správanie ľudí pri kúpe diaľničnej známky a pripravuje vlastné riešenie tejto problematiky. Avizovala, že ministerstvo ho predstaví v krátkom čase.

Ďalším navrhovaným opatrením je napríklad zrušenie nálepiek o absolvovaní technickej a emisnej kontroly, či zavedenie možnosti „prenositeľnosti“ tabuľky s evidenčným číslom vozidla zo starého motorového vozidla toho istého majiteľa na jeho nové motorové vozidlo. „Chceme, aby evidenčné čísla vozidla, plechové tabuľky, ktoré máme na autách, boli na majiteľa,“ priblížil poslanec SaS Miroslav Ivan.

Zrušiť by SaS chcela povinnosť nakrúcať videozáznam o priebehu výkonu technickej a emisnej kontroly na staniciach technickej kontroly (STK) a na pracoviskách emisnej kontroly. Ivan upozornil, že po zavedení tohto opatrenia je o prácu technika oveľa menší záujem.

Ducká reagovala s tým, že kamery boli na STK zavedené novelou zákona, ktorá bola vypracovaná v čase, keď bola SaS koaličnou stranou. Hovorkyňa zároveň podotkla, že všetci poslanci SaS za zavedenie kamier na STK hlasovali. „Aktuálna zmena iba rozšírila ich počet, pričom zákon jasne upravuje, na aké účely sa môžu tieto záznamy použiť,“ spresnila Ducká s tým, že toto ustanovenie liberáli pri jeho prijímaní v parlamente nepripomienkovali.

Jedným z návrhov SaS je aj novela zákona o správnych poplatkoch. Podľa Ivana by mal poplatok za registráciu auta odzrkadľovať administratívne náklady na prácu úradníka, ktorý úkon vykonáva.

Navrhuje tiež zníženie daní z motorových vozidiel pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony. Rezort dopravy uviedol, že návrhy SaS v oblasti daní nie sú v jeho kompetencii. (tasr)

Zdieľať

Most-Híd by v prvom čítaní podporil návrh reformy zdravotníctva, podľa predsedu klubu Tibora Bastrnáka však má pripomienky. SNS si počká na rokovanie Koaličnej rady. ĽSNS sa rozhodne až po opätovnom stretnutí s ministerkou Andreou Kalavskou.

„Od začiatku hovoríme, že budeme podporovať všetky také návrhy, ktoré sú o bezpečnosti pacientov. Stratifikácia je taký návrh. Chceli by sme to podporiť. Máme nejaké výhrady a veci, ktoré si myslíme, že ešte ministerstvo zdravotníctva musí zlepšiť. Takže keď príde tento návrh do parlamentu, tak ho v prvom čítaní podporíme. Keď ministerstvo odstráni maličkosti, ktoré nie sú úplne definované, tak by sme to mali podporiť aj v druhom čítaní,“ komentoval Bastrnák z Mosta-Híd.

Podľa neho by išlo napríklad o zvýšenie dostupnosti poskytovania zdravotnej starostlivosti v tých regiónoch, v ktorých by to bolo možné.

Predseda SNS Andrej Danko sa k téme vyjadrí neskôr. „Ja sa vyjadrím vtedy, keď Smer povie na Koaličnej rade, že stojí za Kalavskou. Dovtedy je jej návrh irelevantný, nemôžeme ísť proti záujmom koaličného partnera,“ povedal.

Kotlebova ĽSNS uviedla, že sa rozhodne až po opätovnom stretnutí s ministerkou zdravotníctva Andreou Kalavskou.

Podpredseda ĽSNS Martin Beluský uviedol, že sa s ministerkou potrebujú stretnúť ešte raz, aby strane odpovedala na niektoré otázky. Jedna sa týka personálneho zabezpečenia, druhá „malej nezrovnalosti“ v zákone. „Máme taký názor v odbornom tíme, ktorý hovorí, že to možno nie je úplne dokonalý návrh, ktorý má určité riziká, no možno je to stále lepšie, ako neurobiť nič.“ (tasr)

Zdieľať

SaS uviedla, že je za nižšie dane pre firmy, ale „nie šťastná“ je ich výška podľa obratu. Strana tak reagovala na schválenie 15-percentnej dane pre podnikateľov s ročným obratom do 100-tisíc eur v parlamente.

„My dlhodobo hovoríme, že je potrebné znižovať dane, aby bola väčšia ochota priznať a platiť dane. Má to určite pozitívne dynamické efekty,“ priblížila podpredsedníčka SaS Jana Kiššová.

„Ako trochu nešťastné vnímame to, že bude progresívna daň, teda že firmy s obratom do 100-tisíc eur budú platiť zásadne inú výšku dane na rozdiel od tých firiem, ktoré majú vyšší obrat. Vytvára to medzi týmito firmami istú konkurenčnú výhodu, respektíve nevýhodu. Toto si myslíme, že nie je celkom šťastné, ale v každom prípade podporujeme znižovanie daní,“ dodala. (tasr)

Viac k téme: Nižšia, 15-percentná daň je pre všetky firmy a živnostníkov s obratom do 100-tisíc eur ročne

Zdieľať

Poslanci SNS predložili do parlamentu návrh novely, ktorá by mala dosah na štátny rozpočet 150 miliónov eur a ani sa neunúvali vyčísliť dosah, hoci na to ministerstvo financií upozornilo. Povedal to opozičný poslanec Ondrej Dostál k novele znižujúcej DPH na potraviny.

Zdieľať

Nová kryptomena Facebooku je „budíčkom „pre centrálne banky, aby pokročili v spolupráci a samy vytvorili novú digitálnu menu, povedal člen výkonnej rady Európskej centrálnej banky Benoit Coeure. Úvah o takom kroku bolo viac, no nedotiahli sa.

Zdieľať

Nie je pravda, že Európska komisia zastavila osobitný odvod pre reťazce na Slovensku, povedala poslankyňa SNS Eva Antošová. Tvrdí, že odvod zastavil predseda SNS Andrej Danko, pričom Slovensku nikto nehovoril, že by odvod nemohlo zaviesť.