Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

V roku 2018 nepribudne na Slovensku ani jeden nový kilometer diaľnice

Foto – TASR
Foto – TASR

Politici väčšinou odovzdávajú cesty, ktoré im pripravili predchodcovia. Či ich je viac alebo menej, závisí od kvality prípravy, technickej náročnosti, meškania diaľnic, ale aj od organizácie tendrov.

Na budúci rok nepribudne na Slovensku ani jeden nový kilometer diaľnice alebo rýchlostnej cesty.

Blízko k nule bol v otváraní nových úsekov diaľnic a rýchlociest za posledných 12 rokov vtedajší minister dopravy Ján Počiatek (Smer), keď v roku 2014 odovzdal vodičom šesťkilometrový obchvat Žiaru nad Hronom. Išlo o cestu v polovičnom profile, teda s jedným pruhom pre každý smer.

Rok nato však už odovzdával 56 kilometrov nových autostrád.

Z historických údajov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) vyplýva, že nulové odovzdávanie od svojho vzniku v roku 2005 nezaznamenala. Údaje NDS však nie sú celkom presné a jednotné – niekde chápu rozšírenie cesty o druhý profil ako nové kilometre, inde zasa nie. Do štatistiky nerátajú napríklad súkromné PPP diaľnice.

Tempo odovzdávok úsekov závisí od toho, ako rýchlo sa stavia, čo všetko do výstavby nachystali manažéri za predošlých vlád, ako šikovne diaľnice pripravovali, od technickej náročnosti diaľnic aj meškania vo výstavbe.

„Príprava a výstavba diaľnic je dlhodobý proces, ktorý v priemere trvá 12 až 14 rokov. Výnimkou nie je ani viac ako 20 rokov. Toto spôsobuje, že počet kilometrov uvádzaných do užívania je v jednotlivých rokoch veľmi rôzny. NDS napríklad v jednom roku odovzdala 56,6 kilometra, ale v inom roku 5,21 kilometra,“ poznamenala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Odpoveď na otázku, či a kedy naposledy sa nulová bilancia vyskytla, sme od NDS nedostali.

Diaľničiari však vysvetľujú, že majú rozostavané úseky D1 v Žilinskom kraji. „Patria k technicky najzložitejším a ich výstavba je oproti iným úsekom časovo náročnejšia. Aj to spôsobilo, že práve v roku 2018 nebude dokončený ani jeden diaľničný úsek,“ konštatuje NDS.

Bilancia toho, čo je vo výstavbe, ukazuje na prvý pohľad na vysoké tempo. Dnes je na Slovensku rozostavaných 8 diaľničných projektov, no tri z nich stoja a na dvoch práce meškajú. Väčšinu z nich podpisovali za druhej vlády Roberta Fica.

Na ilustráciu uvádzame niekoľko príkladov autostrád, ktoré sú práve rozostavané, ale podľa zmlúv už mali byť hotové alebo aspoň výrazne bližšie k odovzdávke:

  • Kľúčovú časť D1 pri Ružomberku (Hubová – Ivachnová) s tunelom Čebrať prestali začiatkom roka 2015 stavať, pretože sa ukázalo, že je zle trasovaná – práve cez ťažko stabilizovateľný zosuv. Podľa zmluvy mali po nej šoféri jazdiť už v júni 2017, teraz má termín v roku 2022.
  • Zmluvu na stavbu úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka podpisovali koncom roka 2013. Diaľnica mohla zachrániť bilanciu za rok 2018, podľa zmluvy sa s ňou rátalo v januári 2018. Nový termín je druhý štvrťrok 2019. Kompetentní roky nespustili tender o stavbu diaľničného privádzača, bez ktorého sa na cestu nedostanú šoféri. Manažéri prišli aj s myšlienkou vynechať tender, aby sa šetril čas, no iba tým stratili ďalší čas. Minister Árpád Érsek osem mesiacov po nástupe do funkcie prikázal urobiť súťaž.
  • Tunel Višňové, ktorý stavajú pri Žiline, bude jednou z posledných hotových stavieb na D1. Platí to napriek tomu, že mu už trikrát poklopali základný kameň, prvýkrát v roku 1998. Vylučovaním najnižšej ponuky v rokoch 2013 a 2014 sa začiatok výstavby oddialil o poldruha roka.

Jedna vláda predurčí, čo postaví ďalšia

Keďže odovzdávanie diaľnic je politicky citlivou záležitosťou, budúcoročná nulová bilancia nevyznieva pre NDS dobre. Každý minister však odovzdáva väčšinou úseky, ktoré mu nachystali alebo rozostavali jeho predchodcovia, sám ovplyvňuje hlavne strihanie pások pre svojho nástupcu.

Keďže dokončenie niektorých stavieb sa oneskorí, niektoré roky pribúda diaľnic minimum a inokedy viac naraz. Do toho prichádzajú výmeny na politických a manažérskych pozíciách, ale aj na odborných úsekoch NDS. Noví manažéri z rôznych oblastí sa tak majú rýchlo zorientovať a prispôsobiť plán výstavby novým povolebným politickým predstavám.

„Je to systémová chyba pri plánovaní výstavby. Neustále sa menia priority, čo znamená meškanie prípravy stavieb, respektíve nekvalitu prípravy. Máme niekoľko rôznych metodík výstavby (…) a nedostatok odborníkov na strane investorov,“ vraví šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej Ondrej Matej.

Budúcoročná nula je tak výsledkom práce niekoľkých garnitúr.

„Vzhľadom na to, aká je náročnosť prípravy aj všetkých procesov, tak to, čo sa uvádza do prevádzky v aktuálnom období, závisí od prípravy stavieb v ostatných 10 rokoch. A najviac to vypovedá o aktivite vedenia rezortu dopravy v uplynulých štyroch rokoch – pri výbere zhotoviteľov, začínaní a najmä riadení stavieb,“ hovorí analytik INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík.

V druhej Ficovej vláde viedol ministerstvo dopravy Počiatek. Diaľnice mal na ministerstve na starosti štátny tajomník Viktor Stromček, ktorý je štátnym tajomníkom aj dnes.

Náročné stavby sa stavajú dlhšie

Kovalčík upozorňuje, že tempo odovzdávania diaľnic si netreba zamieňať s meradlom kvality štátnej prípravy diaľnic. Aj keby boli manažéri zodpovední a dôkladní, môže sa stať, že jeden rok sa neodovzdá nič a ďalší rok, naopak, veľa kilometrov.

Dôležité podľa neho je, či štát odovzdáva do užívania najskôr tie cesty, ktoré chýbajú najviac. A tiež to, či nie je málo nových úsekov viac rokov po sebe.

„Určite by nebolo fér porovnávať len kilometre. V súčasnosti sa stavajú najťažšie úseky diaľnice D1, preto je sčasti prirodzené, že kilometre pribúdajú pomalšie. Žiaľ, sú tu aj iné ako objektívne dôvody. Pod slabšie výsledky sa podpísalo aj zbytočné vylučovanie najnižších ponúk – aj spoľahlivých firiem, ako aj výrazné predražovanie zákaziek početnými pokynmi na zmenu počas výstavby. A tiež chyby a zbytočné prestoje v projektovej príprave kľúčových chýbajúcich úsekov diaľnic D1 a D3,“ hovorí Kovalčík.

V meradle správneho plánovania sa historicky zvykli vyskytnúť vážne chyby. „Nekompetentné rozhodnutia v tom, že ten, kto rozhodoval, nevidel súvislosti,“ komentoval odovzdávanie nových úsekov diaľnic bývalý investičný riaditeľ NDS Juraj Čermák.

Spomína, ako musel kedysi konzervovať rozostavanú diaľnicu pri poľských hraniciach, pretože sa 20 rokov nemala na slovenskej strane na čo pripojiť.

Súvisí s tým aj problém masívneho vypisovania tendrov. Keď sa naraz vypisuje zákaziek veľa, tlačí to ceny nahor a motivuje to stavebné firmy, aby sa ľahšie vopred dohodli na rozdelení zákaziek.

Lepšia bilancia až v roku 2019

Matej si však myslí, že nulová bilancia za rok 2018 sa napokon nemusí naplniť. „To, že nič nie je v rozpočte, je pravda. To, aká bude realita, je druhá vec,“ hovorí Matej s tým, že na politikov budú tlačiť blížiace sa komunálne voľby.

Preto očakáva, že meškajúci diaľničný privádzač a s ním aj úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 kilometra) by mohol byť hotový koncom roka 2018, aj keď NDS avizuje, že to bude v máji 2019.

Za krajne nepravdepodobný považuje takýto scenár Kovalčík. „Premrhaný čas už nedobehnú. A vládne strany aj tak najviac zaujíma dokončovanie úsekov pred parlamentnými voľbami, takže posun na rok 2019 sa im vlastne hodí,“ myslí si.

Úsekov, ktoré sa ešte dajú dokončiť do volieb na jar 2020, je totiž mimoriadne málo.

Ak bude D1 na úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 kilometra) hotová v roku 2019 a Skanska postaví načas úsek Budimír – Bidovce (14,4 kilometra), v roku 2019 sa odovzdá 25,7 kilometra.

„Očakával by som, že o to viac sa vláda bude snažiť ukázať výsledky aspoň pri obnove zanedbaných ciest I. triedy, čo sa ešte dá stihnúť. Žiaľ, schválený rozpočet na rok 2018 ukazuje, že túto prioritu a zároveň príležitosť vláda ignoruje,“ konštatuje Kovalčík.

„Za eurofondy, na ktoré sa spolieha, sa dá riešiť len malý fragment chátrajúcich štátnych ciest. Pre stovky mostov v zlom technickom stave a vyše tisíc kilometrov vozoviek v nevyhovujúcom stave vláda doteraz žiadny plán obnovy neponúka,“ uzatvára.

Dnes na DennikE.sk

  • Pandémia: V Chirane podpísali zmluvu na 300 ventilátorov, Krajčí ohlásil ďalšiu zmluvu
  • Burzy: Americké akcie mierne stratili, ropa však vykázala rekordný týždenný nárast
  • Nemecko: S&P potvrdila Nemecku najvyšší rating AAA
  • Obchod: Reťazce žiadajú úľavy v otváracích hodinách pre seniorov
  • Automobilky: Kia začne od pondelka vyrábať len s dvomi zmenami
  • Ekonomický newsfilter: Korona-nekorona, Sme rodina si svoje stráži a s nikým sa deliť nemieni
  • Napíšte nám: Pomôže vám vládny balík na pomoc ekonomike?
Zdieľať

Už je čas pripraviť bezpečný plán na postupné znovuspustenie ekonomiky a škôl

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Už je čas pripraviť bezpečný plán na postupné znovuspustenie ekonomiky a škôl, myslí si viceguvernír NBS Ľudovít Ódor. „Hneď na začiatku však potrebujeme silný tím ľudí s účasťou programátorov, testovačov, ako aj vyhľadávačov.“

Zdieľať

Šéf skupiny Arca Capital vysvetľuje zmenky za pol miliardy a hovorí, že nechce predávať, ale kupovať

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Spolupracujeme aj s bankami, no banky vám nedajú peniaze na rozbiehanie úplne nových biznisov, hovorí Rastislav Velič, väčšinový majiteľ skupiny Arca Capital. V rozhovore vysvetľuje, prečo chcú napriek dlhom vydať zmenky za pol miliardy eur.

Zdieľať

Ako to bude s odkladmi splátok bankových úverov (aktualizované otázky a odpovede po dohode vlády s bankami)

Dohoda medzi bankami a vládou bola uzavretá, ale detaily sa ešte budú dolaďovať. Foto N - Tomáš Benedikovič
Dohoda medzi bankami a vládou bola uzavretá, ale detaily sa ešte budú dolaďovať. Foto N – Tomáš Benedikovič

Môžu si banky dávať nejaké podmienky, aby mi umožnili odklad splátok? Týkajú sa odklady aj samospráv? Čo sa stane s poistením k úverom? Prinášame aktualizované odpovede na najčastejšie otázky po dohode vlády s bankami o odklade splátok.

Zdieľať

Toto celé je ako basa pre ľudí, ktorí chcú robiť (ľudia píšu o svojej práci)

Ilustračné foto -Tomáš Hrivňák
Ilustračné foto -Tomáš Hrivňák

Ľudia píšu, ako sa im teraz darí v podnikaní (7): „Čo sa týka hrania v baroch a na svadbách, tak tam sa platby riešia na ruku. Takže z hľadiska pomoci od štátu sme na tom asi tak ako čašníci. Tým tiež nikto nezaplatí prepitné.“

Minúta po minúte

Zdieľať

Slovenská aliancia moderného obchodu, ktorá združuje veľké reťazce, sa opäť sťažuje na rady pred obchodmi. Navrhuje skrátenie otváracích hodín pre seniorov a zmenšenie povinnej plochy na jedného zákazníka.

Čo tvrdí aliancia

  • „Od pondelka (30. 3.), ako sme predpokladali, sa vytvárajú ráno rady pred prevádzkami po celom Slovensku. Žiaľ, v tých radoch je množstvo seniorov. Naopak, pred dvanástou sú obchody takmer prázdne, lebo seniori už v tento čas nenakupujú,“ hovorí predseda aliancie Martin Krajčovič.
  • Predobedom sú obchody zbytočne blokované napríklad pre mamičky na materskej alebo pre ľudí, ktorí si počas práce chcú kúpiť obed.
  • V radoch vzniká napätie, nedodržiavajú sa rozstupy, zamestnanci obchodu čelia agresívnemu správaniu. „Bez asistencie polície nevieme zabezpečiť dodržiavanie poriadku,“ dodáva Krajčovič.

Čo reťazce navrhujú

  • Skrátenie otváracích hodín pre seniorov na dve hodiny a ich posunutie viac na ráno, napríklad na 8:00 až 10:00. (V súčasnosti sú od 9:00 do 12:00).
  • Zníženie plochy v obchode na jedného zákazníka z 25 štvorcových metrov na 10 až 15, čo je podľa aliancie európskym štandardom.

Aliancia združuje obchodné reťazce Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro, Terno a Tesco.

S kritikou radov pred obchodmi prišla aliancia už v pondelok, podobne sa opatrenie nepozdávalo ani zväzu obchodu, ktorý združuje ďalších predajcov. (tasr, n)

Zdieľať

Výberové konanie v juhokórejskom Ansane prebehlo na miestnom štadióne. Všetci záujemcovia o prácu vo firme Ansan Urban Corporation museli mať počas testov rúška. (ap)

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP
Zdieľať

Minister zdravotníctva Krajčí v krátkom čase podpíše ďalšiu zmluvu na ventilátory. Slovensko by tak malo mať počas vrcholu pandémie viac ako tisíc ventilátorov, ktoré by sme podľa odhadov mali potrebovať. Bližšie informácie ku kontraktu zatiaľ minister neposkytol.

Zdieľať

Vláda podpísala zmluvu na nákup tristo ventilátorov, vyrobia ich do konca júna

Matovič a Krajčí počas návštevy Chirany Medical. Foto - úrad vlády
Matovič a Krajčí počas návštevy Chirany Medical. Foto – úrad vlády

Minister zdravotníctva Krajčí uzavrel s predstaviteľmi Chirany Medical zmluvu na 300 ventilátorov, ktoré firma zo Starej Turej vyrobí do konca júna. O dohode informoval premiér Igor Matovič, ktorý ráno prišiel aj s ministrom priamo do firmy.

Vo firme zvýšili výrobu štvornásobne, vďaka čomu by mali zabezpečiť dohodnutý záväzok. Matovič predpokladá, že vďaka novovyrobeným ventilátorom sa podarí vykryť potreby krajiny v boji proti koronavírusu.

Predpoklad je, že ochorenie bude u nás vrcholiť v polovici júla, keď budeme potrebovať 1000 ventilátorov. Zatiaľ máme 500 ventilátorov, informoval Matovič.

Firma Chirana Medical zastavila všetky dodávky do zahraničia, aby stíhala vyrobiť 300 ventilátorov, ku ktorým sa zaviazala dnešnou zmluvou s vládou.

Jej predstavitelia tvrdia, že už teraz dostali veľa ponúk od slovenských firiem, ktoré sú ochotné pomôcť s výrobou jednotlivých komponentov. Ak nebude Chirana stíhať, tieto ponuky využije.

Krajčí v krátkom čase podpíše ďalšiu zmluvu na ventilátory. Slovensko by tak malo mať počas vrcholu pandémie viac ako tisíc ventilátorov, ktoré by sme podľa odhadov mali potrebovať. Bližšie informácie ku kontraktu zatiaľ minister neposkytol.

Viac o výrobe ventilátorov v Chirane čítajte tu.

Zdieľať

Americké akcie sa dnes oslabili po nepriaznivých údajoch o vývoji trhu práce v USA. Dow Jonesov index, ktorý zahŕňa akcie 30 popredných amerických podnikov, stratil 1,69 percenta.

Ako klesali akcie na Wall Street

  • Dow Jonesov index sa znížil na 21 052,53 bodu (o 1,69 percenta).
  • Širší index S&P 500 klesol o 1,51 percenta na 2488,65 bodu.
  • Technologický index Nasdaq Composite sa znížil o 1,53 percenta na 7373,08 bodu.

Čo sledovali trhy

  • Americké ministerstvo práce dnes oznámilo, že v USA v priebehu marca v dôsledku koronavírusu zaniklo zhruba 701-tisíc pracovných miest, čo je výrazne viac, než sa čakalo. Miera nezamestnanosti v marci stúpla na 4,4 percenta z februárových 3,5 percenta.
  • Údaje podľa agentúry Reuters potvrdzujú očakávania, že ekonomika USA mieri do recesie. „Očakávania sú veľmi slabé, a to nielen ohľadom ekonomiky, ale aj jednotlivých firiem,“ uviedol obchodník Dennis Dick zo spoločnosti Bright Trading.

Komu sa darilo

  • Akcie výrobcu elektromobilov Tesla sa posilnili o zhruba 5,6 percenta po správe, že firma v prvom kvartáli zvýšila dodávky zákazníkom medziročne o 40 percent na 88 400 vozidiel. Tesla tiež oznámila, že výroba a dodávky nového vozidla Model Y prekonali plánované úrovne.

Čo sa dialo v Európe

  • Oslabovali sa aj hlavné akciové indexy v Európe. Paneurópsky index Stoxx 600 si odpísal 0,97 percenta, frankfurtský DAX 0,47 percenta, parížsky CAC 40 až 1,57 percenta.

Ceny ropy prudko rastú

  • Ropa rástla druhý deň vďaka vyhliadkam na globálnu dohodu o znížení ťažby. Zaznamenala tak rekordný týždenný nárast po piatich týždenných poklesoch v rade.
  • Ceny severomorskej ropy Brent stúpli o 13,9 percenta a uzavreli na 34,11 dolára za barel. Za celý týždeň tak vzrástla o takmer 37 percent.
  • Ľahká americká ropa WTI si pripísala 11,9 percenta na 28,34 dolára za barel. Za celý týždeň stúpla o 32 percent.
  • Ropu ťahá nahor očakávanie dohody o znížení jej ťažby medzi krajinami OPEC a ich spojencami. Ruský prezident Vladimir Putin vyhlásil, že chce rokovať a mohlo by to podľa neho znamenať zníženie ťažby o desať miliónov barelov denne. Pridal sa tak k americkému prezidentovi Donaldovi Trumpovi, ktorý podobné očakávania šíril na Twitteri.
  • Skupina OPEC+ (zahŕňa krajiny OPEC a ďalších významných ťažiarov na čele s Ruskom) plánuje videokonferenciu na pondelok 6. apríla.

Dolár ako bezpečný prístav

  • Dolár sa na devízovom trhu posilňoval tretí deň v rade, investori ho využívajú ako bezpečné útočisko v čase zhoršujúcich sa dôsledkov koronavírusu na ekonomiku. Okolo 22:00 SELČ euro voči doláru strácalo zhruba 0,4 percenta na 1,0810 USD. (čtk, n)
Dow Jonesov index. Screenshot - Google
Dow Jonesov index. Screenshot – Google
Zdieľať

Koronavírus má na ekonomiku omnoho horší vplyv, než mala globálna finančná kríza z rokov 2008 a 2009. Uviedla to dnes podľa televízie CNBC šéfka Medzinárodného menového fondu (MMF) Kristalina Georgievová.

„Nikdy v histórii MMF sme neboli svedkami, že by sa svetová ekonomika zastavila,“ povedala Georgievová v prejave v ženevskom sídle Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO). „Teraz sa nachádzame v recesii, je to omnoho horšie než globálna finančná kríza,“ dodala.

Koronavírusvá kríza podľa šéfky MMF predstavuje „najtemnejšiu hodinu ľudstva a veľkú hrozbu pre celý svet“.

Georgievová tiež uviedla, že MMF spolupracuje so Svetovou bankou a ďalšími medzinárodnými finančnými inštitúciami na zmiernenie ekonomických dôsledkov koronavírusu, ktorým sa už na celom svete nakazilo vyše milióna ľudí.

Vyzvala tiež centrálne banky vo vyspelých krajinách, aby podporili rozvíjajúce sa krajiny.

Georgievová upozornila, že MMF má na boj s dôsledkami koronavírusu k dispozícii bilión dolárov. „Sme odhodlaní využiť z tejto sumy toľko, koľko bude treba,“ dodala. O finančnú pomoc už podľa nej v MMF požiadalo viac než 90 krajín. (čtk)

Zdieľať

Výroba v trnavskej automobilke Groupe PSA Slovakia sa neobnoví ani na budúci týždeň. Denníku E to potvrdil hovorca automobilky Peter Švec. Na Slovensku stoja všetky štyri automobilky, Kia sa chce rozbehnúť 6. apríla.

„Výrobné centrum v Trnave posilnilo ochranné opatrenia tak, aby umožnilo podmienky na bezpečný a postupný štart produkcie. Audit preverí správnosť implementácie posilnených opatrení a o dátume postupného a bezpečného spustenia výroby bude rozhodnuté v krátkom čase,“ uviedol Švec.

Trnavská automobilka naposledy uviedla, že nerozbehne výrobu do 5. apríla, odstávka teda potrvá prinajmenšom o týždeň dlhšie.

Zdieľať

Košice môžu mať už o dva mesiace problém s hotovosťou na svojich účtoch, ak nepodniknú okamžité opatrenia na obmedzenie výdavkov. Primátor Jaroslav Polaček zároveň požiadal premiéra o odpustenie dlhu mesta.

Mesto oslovilo banky, aké podmienky a úrokové sadzby by mu vedeli ponúknuť v prípade, ak by v nasledujúcich týždňoch alebo mesiacoch potrebovalo čerpať kontokorentný úver. Mesto predbežne kontaktovalo aj banky, ktoré mu poskytli úvery v uplynulých rokoch, so žiadosťou o možnosť odkladu splátok.

„Aj keby sme škrtli všetky výdavky, ktoré nie sú v tomto roku akútne, budú nám chýbať milióny eur. Musíme sa preto rozhodnúť, čo je v tejto mimoriadnej situácii pre mesto dôležité a čo nie,“ povedal primátor.

Okrem iného vedenie mesta v súvislosti s novým koronavírusom predpokladá výpadok podielových daní vo výške 30 miliónov eur a ďalších 10 miliónov eur zo zníženého výberu miestnych daní a poplatkov.

Riaditeľ magistrátu Marcel Čop avizoval prehodnotenie výdavkovej časti rozpočtu s tým, že prioritou budú investície do majetku mesta, ktorý je v havarijnom, respektíve vo veľmi zlom technickom stave. Zníženie finančných príspevkov z mestského rozpočtu sa pravdepodobne dotkne aj mestských častí.

Primátor tento týždeň na základe uznesenia mestského zastupiteľstva zároveň zaslal list Matovičovi so žiadosťou o odpustenie zostatku návratnej finančnej pomoci vo výške 15,2 milióna eur. Takýto list v uplynulom období dvakrát adresoval aj vtedajšiemu premiérovi Petrovi Pellegrinimu, odpoveď podľa mesta nedostal.

„Budúci týždeň chce mesto poslať ďalší list na ministerstvo pôdohospodárstva so žiadosťou o odpustenie alebo aspoň odklad druhej splátky pokuty vo výške 2,81 milióna eur,“ uvádza magistrát s tým, že vrátiť ju musí za pochybenia pri projekte Európske hlavné mesto kultúry – Kasárne Kulturpark v rokoch 2012 – 2013 počas predchádzajúceho vedenia mesta. (tasr)

Zdieľať

Ceny ropy rastú druhý deň v nádeji, že sa na začiatku budúceho týždňa podarí uzavrieť globálnu dohodu o znížení ťažby. Za celý týždeň by ropa mohla vykázať prvý zisk po piatich týždňoch prepadu.

Ako rastie ropa

  • Severomorská ropa Brent si okolo 18.30 SELČ pridávala 8,9 percenta na 32,61 dolára za barel. Za celý týždeň by mohla stúpnuť o 34 percent.
  • Americká ľahká ropa WTI v rovnakom čase zdražovala o 4,7 percenta na 26,52 dolára za barel. Za celý týždeň by sa jej cena mohla zvýšiť o 25 percent.
Zdroj – Oilprice.com

Čo sa deje

  • Americký prezident Donald Trump vo štvrtok uviedol, že sprostredkoval dohodu, ktorej výsledkom bude, že Rusko a Saudská Arábia znížia ťažbu o 10 až 15 miliónov barelov denne. To predstavuje 10 až 15 percent globálnych dodávok.
  • Trump dodal, že zníženie ťažby v USA neponúkol.
  • Ropa, ktorej cena sa minulý mesiac pre dôsledky pandémie spôsobenej šírením koronavírusu prepadla o vyše polovicu, v reakcii vo štvrtok vykázala najväčší jednodenný nárast v histórii.
  • Podľa zdrojov agentúry Reuters rokujú o dosiaľ najvýraznejšom znížení ťažby v histórii členovia Organizácie krajín vyvážajúcich ropu (OPEC) a ich spojenci vrátane Ruska. Stretnúť by sa podľa azerbajdžanského ministerstva energetiky mali v pondelok 6. apríla. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať