Denník N

Diaľničné známky u nás nezdražejú, pokuty sú nachystané (čo čakať v doprave v roku 2018)

Foto – TASR
Foto – TASR

Naše cesty sa môžu niekde odľahčiť, ak štát splní sľuby o nových vlakoch. Pozrite sa, čo sa zmení v doprave v roku 2018.

Zmeny na cestách si asi nevšimnete

V roku 2018 nepribudnú na Slovensku žiadne nové úseky diaľnic či rýchlostných ciest.

Ak si šoféri všimnú nejakú zmenu, tak skôr tam, kde sa diaľnica otvárala nedávno, preto ju zatiaľ nezaregistrovali. Takým príkladom je krátky diaľničný úsek pri Žiline (Strážov – Brodno, otvárali ho v decembri 2017), ktorý skráti šoférom cestu na sever o 4 minúty.

Na juh od Žiliny zostáva D1 smerom na Martin rozostavaná.

Sľúbili nové vlakové spoje

Odľahčiť dopravu na cestách môžu v roku 2018 nové vlakové spoje. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ich sľubuje napríklad pre ľudí, ktorí cestujú medzi Sencom a Bratislavou.

Železničiari avizujú, že by radi zrýchlili takt vlakov, aby jazdili v pracovných dňoch každú hodinu, a to v oboch smeroch.

„O tejto možnosti v súčasnosti rokujeme. Predpokladáme, že by k zavedeniu týchto vlakov mohlo dôjsť už k 10. júnu 2018 pri polročnej zmene grafikonu,“ povedal hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Cesta po diaľnici u nás a v Česku nezdražie

Ceny diaľničných známok na Slovensku sa v roku 2018 nezmenia. Ročná známka bude stáť 50 eur, mesačná 14 eur a desaťdňová 10 eur.

Ministerstvo dopravy sa zatiaľ nechystá zaviesť ročnú známku, ktorá by platila 12 mesiacov od jej kúpy. Dnes je jedno, kedy si šofér kúpi ročnú známku, známka za 50 eur mu platí do konca januára ďalšieho roku. Spravodlivejšie nastavenie ročných známok by vraj štátny rozpočet pripravilo o 6 miliónov eur, zdôvodnil minister dopravy Árpád Érsek.

Zmeny v cenách diaľničných známok sa nechystajú ani v Česku: ročná známka bude za 1500 CZK, mesačná za 440 CZK a desaťdňová za 310 CZK.

V Rakúsku drahšie, aj s e-známkami

V Rakúsku však diaľničné známky pre infláciu mierne zdražejú. Najviac, o 90 centov, zvýšenie ceny pocítia motoristi pri ročnej známke.

Rakúšania od 8. novembra 2017 začali predávať elektronické známky. Dajú sa kúpiť cez web alebo mobil, pokiaľ nejde o firmu, treba ich kupovať 18 dní dopredu.

Na čerpačkách zostanú v Rakúsku v predaji aj klasické papierové známky.

Rakúšania nebudú môcť pokutovať čiernych jazdcov so zahraničnými EČV pokutou do schránky. Pre chýbajúce medzinárodné dohody si budú musieť pri zahraničných šoféroch vystačiť s fyzickými kontrolami na ceste.

V Rakúsku majú špeciálnu pokutu pre tých, ktorí sa rozhodnú sfalšovať nalepovaciu známku, ak ich chytia, mali by zaplatiť 240 eur.

Aké pokuty hrozia u nás

Vodičom na Slovensku náš systém posiela pokuty za jazdu bez známky automaticky. Pokutu možno uložiť do dvoch rokov odo dňa, keď sa príslušný okresný úrad dozvedel o porušení povinnosti, najneskôr však do troch rokov odo dňa porušenia povinnosti.

Do konca novembra 2017 zinkasoval štát 1,69 milióna eur na automatických pokutách. Zaplatilo ich 15 436 šoférov. Pokuta je 150 eur, prípadne 100 eur pri rýchlej úhrade.

Úradníci mali už začiatkom decembra 2017 na stole nachystaných ďalších približne 7-tisíc prípadov, ku ktorým majú podklady a dôkazy, ale ešte pokutu neposlali.

Pre ilustráciu, za celý rok 2015, keď fungovali nalepovacie známky, nachytal štát 2833 čiernych pasažierov a zinkasoval od nich na pokutách 160-tisíc eur.

Pokuty za chýbajúcu STK neklesli

Za chýbajúcu STK sa u nás tiež posielajú pokuty automaticky. Systém odhalí, komu sa skončila STK, a mal by poslať pokutu.

Dnes je pokuta za chýbajúcu STK 165 eur, toľko vyrubia šoférovi aj za neplatnú emisnú kontrolu. Spolu teda môže zaplatiť 330 eur. O tretinu menej uhradia podľa predpisov tí, ktorí pokutu zaplatia do 15 dní.

Ministerstvo dopravy sľubovalo, že pokuty zníži o dve tretiny pre tých, ktorí ju nielen do 15 dní zaplatia, ale kontrolou v tomto časovom limite aj dodatočne prejdú, prípadne auto vyradia. Najnižšia pokuta za chýbajúcu STK by tak bola 55 eur a 110 eur vrátane emisnej kontroly.

V septembri sa novinka dostala do Národnej rady s tým, že pokuty klesnú v apríli 2018. Ministerstvo dopravy však návrh vzalo naspäť. Problémom bolo zrejme ustanovenie, ktoré by uvoľnilo trh v oblasti technických a emisných kontrol širokej konkurencii.

„Asi ide o lobing, aj mňa niekoľkokrát kontaktovali z Národnej asociácie STK. Stretol som sa s nimi, povedal som im svoj názor: Konkurencia človeka posúva niekam ďalej,“ komentoval v rozhovore tvorbu legislatívy v októbri poslanec Igor Janckulík (zvolený za Sieť, v klube Most-Híd).

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Diaľničné známky

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie