Denník N

Kto a akú pomoc navrhol stavbárom okolo Váhostavu

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Váhostav zvolal na utorok tlačovú konferenciu. Obáva sa noviniek, ktoré avizuje vládny Smer na ochranu firiem, ktorým dlhuje. V skutočnosti mu môžu pomôcť.

Premiér Robert Fico sľubuje, že tento týždeň ukáže návrhy, ako pomôcť veriteľom Váhostavu. Nie je prvý politik, kto navrhuje riešenie, opozícii už Smer viacero návrhov v parlamente neschválil. Pripomíname, ktoré možnosti sa spomínajú najčastejšie a ako môžu reálne pomôcť.

1. Fico chce strhávať Váhostavu zisky z budúcich diaľničných zákaziek

Váhostav plánuje vyplatiť drobným stavbárom 15 percent z toho, čo im dlhuje. Premiér tvrdí, že uvidia viac peňazí, keď sa bude Širokého firme v budúcnosti strhávať časť zisku zo stavby diaľnic.

Tento nápad môže napokon pomôcť Váhostavu na úkor štátu. „Ak nastavíme podmienky tak, že bude firma splácať dlhy zo zisku, tak podnik si nastaví biznis tak, aby žiaden taký zisk formálne nedosahoval,“ uvažuje ekonóm Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž. Upozorňuje na to, že štát nemôže vidieť, kde sa končia náklady stavbárov a kde začína zisk.

„Ako štát posúdi, či si Váhostav musel objednať napríklad tri tatrovky a či ich neobjednal za premrštenú sumu?“ pýta sa Martin Bakoš, riaditeľ firmy Amberg Engineering, ktorá sa venuje stavebnému dozoru.

Ficova hrozba, že firme siahne na zisky, môže zároveň znamenať tlak na to, aby získavala ďalšie a ďalšie zákazky s minimálnym ziskom, až kým z nich po troške po rokoch dlhy nevyplatí.

2. Fico nechce, aby banky dostali všetky svoje peniaze späť a ostatní minimum

Keď banky požičiavajú firmám, spravidla si úvery zabezpečia. Výmenou za peniaze na prevádzku tak musí stavebná firma napríklad založiť nehnuteľnosť. Preto bankári dostávajú naspäť aj 100 percent peňazí i v situácii, keď sa dlžník rozhodne svoje dlhy premazať.

No ak by sa naplnili premiérove sľuby o tom, že banky prídu o peniaze, aj keď ich majú poistené, budú takéto riziko prenášať na iných klientov.

„Tak či tak by k svojim peniazom došli, akurát by mohla stúpnuť úroková miera na úvery, pretože by sa snažili predchádzať stratám,“ hovorí Baláž.

Slovenská banková asociácia zatiaľ o novinke zo Smeru nehovorí s vysvetlením, že čaká na detaily.

3. Nech sa DPH platí, až keď firme preplatia faktúru

Tí, ktorí stavali pre Váhostav a nedostali od neho zaplatené, stratia v skutočnosti viac, ako sa zdá podľa predbežnej výšky odpustených dlhov Váhostavu. Aj keby im totiž firma zaplatila sľubovaných 15 percent odvedenej práce, oni z nej už povinne odviedli 20-percentnú DPH.

Smer už dávnejšie hovorí o možnosti platiť daň až po tom, ako sa faktúra preplatí, a nie už vtedy, keď sa vystaví. Toto by mohlo reálne aspoň trochu pomôcť firmám, ktoré by sa ocitli v podobnej situácii ako veritelia Váhostavu.

Také opatrenie však môže pomôcť podnikateľom, ale môže to znížiť výnosy štátu. „Malo by sa to týkať malých firiem s limitovaným ročným obratom, ktorý bude definovaný v zákone, a malo by to platiť od budúceho roka,“ napísali z ministerstva financií.

4. Zakážme firmám, čo mažú dlhy, ísť do štátnych tendrov

Takouto zmenou, ktorú avizuje premiér, by sa stratila podstata mazania dlhov. Súdy ňou môžu ochrániť zadlžené firmy pred krachom len v tom prípade, ak sa dá očakávať, že v bankrote by veritelia dostali od dlžníka ešte menej peňazí, než keď sa firma zbaví väčšiny dlhov a bude ďalej fungovať. Predpokladom toho je aj to, že firma môže zarábať aj na štáte.

Iné zásadné zmeny na pomoc drobných stavbárov vláda nechystá. Napriek tomu Váhostav zvolal na utorok tlačovú konferenciu. Obáva sa, že Ficove novinky pripravia o prácu jej 1500 zamestnancov.

5. Tí, ktorým Váhostav dlhuje, budú jeho akcionári

Pre malých stavbárov najlákavejší nápad prišiel od opozície. Nápad urobiť z veriteľov akcionárov mali v opozičnej strane Sieť. V parlamente s ním nedávno jej poslanci dopadli rovnako neúspešne ako Obyčajní ľudia Igora Matoviča, ktorí sa pokúsili presadiť podobnú zmenu.

Súhlas Smeru nezískali, aj keď ako vlastníci majú veritelia šancu siahnuť na zisky firmy aj v budúcnosti.

6. Konkurz nemusí byť najhoršie riešenie

Keď príde reč na bankrot, Váhostav vysvetľuje, že je to pre veriteľov ešte horšie, než keby firma dlhy odpísala. Nemusí to tak byť. Konkurz totiž nemusí jednoznačne znamenať, že by spoločnosť prišla o práce na diaľniciach, ktoré už má rozrobené, ako to naznačuje Váhostav.

„Vo všeobecnosti pri konkurze platí, že dlžník neprichádza o zákazky, ktoré má rozrobené. Správca konkurzu sa môže rozhodnúť, že bude podnik prevádzkovať,“ hovorí Radovan Pala, partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c.

V skutočnosti by tak dokonca mohol predávať široké portfólio zákaziek, ktoré už má zazmluvnené s Národnou diaľničnou spoločnosťou do budúcna. Firma sa teoreticky môže predať aj celá, čiže vrátane zákaziek, dôležitých referencií, ktoré štát vyžaduje v tendroch, či potrebného know-how.

Výsledný výťažok by tak potom zďaleka nemusel znamenať, že by drobní stavbári uvideli na účtoch iba 15 percent svojich peňazí.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Kauza Váhostav

Ekonomika

Teraz najčítanejšie