Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Najväčší tender tretej Ficovej vlády vrcholí, kazašskú firmu sa železničiarom nepodarilo vyhodiť

Manažéri štátnych ŽSR sa blížia k vyhodnoteniu doteraz najväčšieho tendra tejto vlády. Vypísali súťaž, v ktorej ide o 305 miliónov eur (bez dane).

Veľkosťou túto zákazku presahujú spomedzi živých vládnych kontraktov len niekoľko zmlúv. Tri z nich – stavba najdlhšieho diaľničného tunela na Slovensku (Višňové) a obchvaty Bratislavy a Prešova sa kompletne tendrovali ešte za minulej vlády.

Železničiari naposledy takúto veľkú hru uzatvárali, keď od konzorcia okolo Doprastavu a TSS Grade objednávali prerábku železnice na Považí za 365 miliónov eur. Tento tender bol vyhodnotený v lete 2016 tesne po voľbách. ŽSR majú odvtedy nového šéfa – Martina Erdössyho, ktorý už práve finišujúci tender na trať od Devínskej Novej Vsi smerom k českej hranici vedie od začiatku.

Aktuálna zákazka na prerábku koľajníc je vzhľadom na svoju veľkosť v centre pozornosti všetkých stavebných gigantov a vplyvných lobistov. V posledných týždňoch sa ich pozornosť sústredila na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý rozhodoval o námietke firmy, čo železničiari vyradili z tendra.

Volá sa Integra Construction, sídli v Kazachstane, na našom trhu je nováčik a kontrolóri z ÚVO ju na rozdiel od štátnych železničiarov podržali.

Úrad: Skúsenosti jasne dokázali

Aktuálne rozhodnutie ÚVO, v ktorom sa úrad postavil štátnym železniciam, je prvou veľkou skúškou  nového šéfa kontrolórov Miroslava Hliváka. Pri nástupe do funkcie na jeseň tohto roka bol totiž v podozrení z prepojenia na vládnu stranu Most-Híd.

Hlivák získal v septembri post šéfa ÚVO v opakovanej voľbe po tom, ako sa favorit prvej voľby Juraj Méry sám priznal, že s predsedom Mostu Bélom Bugárom debatoval o novom poste.

Hlivákov tím poslal 28. decembra železničiarom rozhodnutie, v ktorom nariaďuje ŽSR vrátiť firmu do tendra.

Nový šéf Úradu verejného obstarávania Miroslav Hlivák počas verejného vypočutia na Úrade vlády. Foto N – Tomáš Benedikovič

Hlivákov úrad odmieta argumenty ŽSR o nezaručených skúsenostiach stavbárov z Kazachstanu. Železničiari tvrdili, že Integra Construction nedostatočne preukázala, že v Kazachstane budovala aj moderný zabezpečovací systém (takzvaný ETCS). To je taký, ktorý zabezpečuje rovnaké štandardy po celej Európe či umožňuje rýchlu komunikáciu vlaku s bezpečnostnými prvkami na železnici.

„Úrad pochybnosti kontrolovaného (…) nepovažuje za pochybnosti, pre ktoré by kontrolovaný (ŽSR, pozn. red.) nemal akceptovať doklady, ktoré navrhovateľ (Integra Construction) predložil vo svojej ponuke v rámci jednotlivých vysvetlení za účelom preukázania splnenia predmetnej podmienky účasti, ako aj samotné potvrdenie odberateľa predmetnej stavby, ktorý jednoznačne potvrdil vybudovanie subsystému ETCS navrhovateľom,“ píše ÚVO v rozhodnutí.

Práce na takzvanom ETCS za viac než 5 miliónov eur firme potvrdili kazašské železnice.

Nikto by sa nedozvedel, či sú lacnejší

ŽSR odmietli komentovať, čo teraz urobia. ÚVO im píše, že majú do 30 dní znova vyhodnotiť kvalifikáciu Integra Construction.

Úradníci okolo Hliváka komentujú jednoznačne, že železničiari trafili vedľa aj s inými argumentmi pri vyraďovaní nováčika, čím podľa nich „mohlo dôjsť k obmedzeniu hospodárskej súťaže“.

Úrad v rozhodnutí, ktoré má Denník N k dispozícii, tiež upozorňuje, že ak by železničiari firmu z tendra vyradili, štát by sa nikdy presne nedozvedel, či a koľko mohol teoreticky na prerábke koľajníc ušetriť.

V tendroch sa momentálne postupuje tak, že sa najprv vyhodnocuje, kto má kvalifikáciu na postup do otvárania obálok s ponukami.

O tom, že konkurencia a priebeh tendra sú podstatné, železničiari vedia aj z praxe. Pred niekoľkými rokmi sa postarali o medzinárodnú hanbu, keď vylúčili z hry o 200 miliónov eur Skansku. Trať pri Trenčíne nakoniec prerábalo konzorcium okolo TSS Grade o 40 miliónov eur drahšie a Európska komisia nám na stavbu škrtla eurofondy.

Zmluvu na túto prerábku podpisoval v roku 2012 vtedajší šéf železníc Štefan Hlinka. Známejší sa stal až minulý rok, keď si zabudol ruksak s 300-tisíc eurami na benzínovej pumpe pri Štrbe.

K medzinárodnému problému nemuselo byť ďaleko ani pri aktuálnej modernizácii pri Devínskej Novej Vsi. Celú vec okolo priebehu železničného tendra by mal mať na stole aj Európsky úrad boja proti podvodom (OLAF) . Ten podobné prípady nekomentuje, aby vytvoril možnosti pre vyšetrovanie. Ani teraz nekomentoval, či tento prípad rieši alebo nie.

V hre o najväčšiu zákazku, ktorú od štartu zastrešuje nová vláda, je tak momentálne 5 hráčov. Ktorí to sú, sa v dostupných dokumentoch nepíše.

Pýtali sme sa etablovaných hráčov ako TSS Grade, OHL či Doprastav, či sa zapojili, a v akých konzorciách. V termíne odpovedali OHL a TSS.

„Ospravedlňujeme sa, ale naše obchodné aktivity pri živých prípadoch do médií nekomentujeme,“ odpísali z OHL.

„Tento tender ešte nie je vyhodnotený, vzhľadom k tomu, že sme účastníci, do jeho vyhodnotenia nebudeme poskytovať žiadne informácie,“ povedal šéf TSS Grade Dušan Chovanec.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Kiskov tieňový minister financií: Ak dôjde k zmene, čo dúfam, je dôležité, aby strany mali aj programové prieniky

Tomáš Meravý vraví, že nikdy v živote by v Kiskovej strane Za ľudí nezvyšovali daňovo-odvodové zaťaženie práce. Na druhej strane, sú otvorení vyšším majetkovým daniam.

Stručne z ďalších tém z rozhovoru s Tomášom Meravým:

  • V programe strany budú mať aj výdavkové limity
  • Priestor na šetrenie je v znižovaní prezamestnanosti v štátnej správe, máme napríklad veľa policajtov na jedného obyvateľa
  • Obedy zadarmo by úplne nerušil, ale treba sa vrátiť k nejakej forme adresnejšej pomoci
  • Ideálne by bolo, keby sa znížili sadzby sociálneho poistenia
  • Navrhuje debatu o progresívnom nastavení daňového bonusu, ktorého suma by rástla s počtom detí
  • Čítajte celý rozhovor s Tomášom Meravým.
Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Minúta po minúte

Zdieľať

Pellegrini vyhlásil, že U. S. Steel Košice bol pre americký manažment „dojnou kravou“.  Podľa premiéra podnik trpí investičným dlhom, čo prispelo k jeho súčasnej ťažkej situácii na trhu s oceľou a zámeru znižovať počet zamestnancov.

 „Treba aj vytknúť americkému manažmentu, že tá fabrika im slúžila ako dojná krava a miesto toho, aby do nej primerane investovali, tak to nerobili,“ povedal Pellegrini po výjazdovom rokovaní v okrese Košice-okolie, na ktorom prijal odborárov z košických oceliarní.

Odborári mu odovzdali petíciu za podporu európskeho oceliarskeho priemyslu a vytvorenie férového prostredia na podnikanie. Z košickej továrne a jej dcérskych spoločností ju podpísalo viac ako 8800 zamestnancov.

Petícia nasledovala po tom, ako vedenie U. S. Steel Košice oznámilo, že do konca roka 2021 zníži počet zamestnancov pracujúcich v oceliarňach a jej dcérskych spoločnostiach o 2500.

K znižovaniu stavov zamestnancov pristúpila firma vzhľadom na zlú situáciu na trhu s oceľou, pričom poukázala na dôsledky vysokého importu ocele z krajín, ktoré nemusia dodržiavať pravidlá platné v Európe a nie sú súčasťou európskeho systému obchodovania s emisiami.

„Treba si veľmi otvorene povedať, a na tom sme sa aj zhodli s predstaviteľmi odborov, že tá fabrika vyprodukovala za posledné roky viac ako miliardu zisku a tento zisk bol skoro komplet odvedený akcionárom, majiteľom, do Spojených štátov. Tá fabrika veľmi málo v minulosti investovala, preto je tam aj značný investičný a morálny dlh, ktorý potom spôsobuje, že tá fabrika nie je taká efektívna, ako možno nejaké iné fabriky podobného typu v Európe alebo vo svete, a teraz žneme neblahé následky tohto celého. Takže, treba trochu vytknúť aj majiteľom, ako sa k fabrike správali,“ uviedol premiér.

Vláda si pritom podľa neho uvedomuje, že spolu s automobilkou Volkswagen ide o najväčšieho zamestnávateľa v krajine.

„Musíme dbať na to, čo sa bude diať na východe Slovenska a s veľkým znepokojením sledujem túto situáciu a privítal som aktivity odborárov, ktoré nesmerujú len k nejakému vyjednávaniu alebo zákazu prepúšťania, ale zaoberali sme sa globálne tou situáciou, ktorej čelíme v rámci Európy,“ povedal Pellegrini.

Odborárom prisľúbil, že ministri aj on sám budú v diskusiách na európskych fórach hovoriť o možných spôsoboch, ako brániť Európu voči dovozom lacnej ocele z krajín, kde sa pri výrobe neberie ohľad na environmentálne dôsledky. (tasr)

Zdieľať

SaS predložila do parlamentu balík opatrení pre motoristov. Ministerstvo dopravy má k návrhom výhrady.

Jana Kiššová z SaS uviedla, že motoristi tvoria veľkú časť štátneho rozpočtu, pričom nedostávajú adekvátnu protihodnotu. Balík opatrení opozičnej strany tvorí šesť návrhov zákonov.

SaS navrhuje úpravu pri ročnej diaľničnej známke, ktorá by podľa strany mala platiť celých 365 dní. Tento návrh je podľa hovorkyne ministerstva dopravy Karolíny Duckej odborne nepripravený. Rezort dopravy podľa jej slov vyhodnocuje správanie ľudí pri kúpe diaľničnej známky a pripravuje vlastné riešenie tejto problematiky. Avizovala, že ministerstvo ho predstaví v krátkom čase.

Ďalším navrhovaným opatrením je napríklad zrušenie nálepiek o absolvovaní technickej a emisnej kontroly, či zavedenie možnosti „prenositeľnosti“ tabuľky s evidenčným číslom vozidla zo starého motorového vozidla toho istého majiteľa na jeho nové motorové vozidlo. „Chceme, aby evidenčné čísla vozidla, plechové tabuľky, ktoré máme na autách, boli na majiteľa,“ priblížil poslanec SaS Miroslav Ivan.

Zrušiť by SaS chcela povinnosť nakrúcať videozáznam o priebehu výkonu technickej a emisnej kontroly na staniciach technickej kontroly (STK) a na pracoviskách emisnej kontroly. Ivan upozornil, že po zavedení tohto opatrenia je o prácu technika oveľa menší záujem.

Ducká reagovala s tým, že kamery boli na STK zavedené novelou zákona, ktorá bola vypracovaná v čase, keď bola SaS koaličnou stranou. Hovorkyňa zároveň podotkla, že všetci poslanci SaS za zavedenie kamier na STK hlasovali. „Aktuálna zmena iba rozšírila ich počet, pričom zákon jasne upravuje, na aké účely sa môžu tieto záznamy použiť,“ spresnila Ducká s tým, že toto ustanovenie liberáli pri jeho prijímaní v parlamente nepripomienkovali.

Jedným z návrhov SaS je aj novela zákona o správnych poplatkoch. Podľa Ivana by mal poplatok za registráciu auta odzrkadľovať administratívne náklady na prácu úradníka, ktorý úkon vykonáva.

Navrhuje tiež zníženie daní z motorových vozidiel pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony. Rezort dopravy uviedol, že návrhy SaS v oblasti daní nie sú v jeho kompetencii. (tasr)

Zdieľať

Most-Híd by v prvom čítaní podporil návrh reformy zdravotníctva, podľa predsedu klubu Tibora Bastrnáka však má pripomienky. SNS si počká na rokovanie Koaličnej rady. ĽSNS sa rozhodne až po opätovnom stretnutí s ministerkou Andreou Kalavskou.

„Od začiatku hovoríme, že budeme podporovať všetky také návrhy, ktoré sú o bezpečnosti pacientov. Stratifikácia je taký návrh. Chceli by sme to podporiť. Máme nejaké výhrady a veci, ktoré si myslíme, že ešte ministerstvo zdravotníctva musí zlepšiť. Takže keď príde tento návrh do parlamentu, tak ho v prvom čítaní podporíme. Keď ministerstvo odstráni maličkosti, ktoré nie sú úplne definované, tak by sme to mali podporiť aj v druhom čítaní,“ komentoval Bastrnák z Mosta-Híd.

Podľa neho by išlo napríklad o zvýšenie dostupnosti poskytovania zdravotnej starostlivosti v tých regiónoch, v ktorých by to bolo možné.

Predseda SNS Andrej Danko sa k téme vyjadrí neskôr. „Ja sa vyjadrím vtedy, keď Smer povie na Koaličnej rade, že stojí za Kalavskou. Dovtedy je jej návrh irelevantný, nemôžeme ísť proti záujmom koaličného partnera,“ povedal.

Kotlebova ĽSNS uviedla, že sa rozhodne až po opätovnom stretnutí s ministerkou zdravotníctva Andreou Kalavskou.

Podpredseda ĽSNS Martin Beluský uviedol, že sa s ministerkou potrebujú stretnúť ešte raz, aby strane odpovedala na niektoré otázky. Jedna sa týka personálneho zabezpečenia, druhá „malej nezrovnalosti“ v zákone. „Máme taký názor v odbornom tíme, ktorý hovorí, že to možno nie je úplne dokonalý návrh, ktorý má určité riziká, no možno je to stále lepšie, ako neurobiť nič.“ (tasr)

Zdieľať

SaS uviedla, že je za nižšie dane pre firmy, ale „nie šťastná“ je ich výška podľa obratu. Strana tak reagovala na schválenie 15-percentnej dane pre podnikateľov s ročným obratom do 100-tisíc eur v parlamente.

„My dlhodobo hovoríme, že je potrebné znižovať dane, aby bola väčšia ochota priznať a platiť dane. Má to určite pozitívne dynamické efekty,“ priblížila podpredsedníčka SaS Jana Kiššová.

„Ako trochu nešťastné vnímame to, že bude progresívna daň, teda že firmy s obratom do 100-tisíc eur budú platiť zásadne inú výšku dane na rozdiel od tých firiem, ktoré majú vyšší obrat. Vytvára to medzi týmito firmami istú konkurenčnú výhodu, respektíve nevýhodu. Toto si myslíme, že nie je celkom šťastné, ale v každom prípade podporujeme znižovanie daní,“ dodala. (tasr)

Viac k téme: Nižšia, 15-percentná daň je pre všetky firmy a živnostníkov s obratom do 100-tisíc eur ročne

Zdieľať

Poslanci SNS predložili do parlamentu návrh novely, ktorá by mala dosah na štátny rozpočet 150 miliónov eur a ani sa neunúvali vyčísliť dosah, hoci na to ministerstvo financií upozornilo. Povedal to opozičný poslanec Ondrej Dostál k novele znižujúcej DPH na potraviny.

Zdieľať

Nová kryptomena Facebooku je „budíčkom „pre centrálne banky, aby pokročili v spolupráci a samy vytvorili novú digitálnu menu, povedal člen výkonnej rady Európskej centrálnej banky Benoit Coeure. Úvah o takom kroku bolo viac, no nedotiahli sa.

Zdieľať

Nie je pravda, že Európska komisia zastavila osobitný odvod pre reťazce na Slovensku, povedala poslankyňa SNS Eva Antošová. Tvrdí, že odvod zastavil predseda SNS Andrej Danko, pričom Slovensku nikto nehovoril, že by odvod nemohlo zaviesť.