Denník N

Najväčší tender tretej Ficovej vlády vrcholí, kazašskú firmu sa železničiarom nepodarilo vyhodiť

Nový šéf Úradu pre verejné obstarávanie trávil Vianoce rozhodovaním o zákazke za 300 miliónov eur.

Manažéri štátnych ŽSR sa blížia k vyhodnoteniu doteraz najväčšieho tendra tejto vlády. Vypísali súťaž, v ktorej ide o 305 miliónov eur (bez dane).

Veľkosťou túto zákazku presahujú spomedzi živých vládnych kontraktov len niekoľko zmlúv. Tri z nich – stavba najdlhšieho diaľničného tunela na Slovensku (Višňové) a obchvaty Bratislavy a Prešova sa kompletne tendrovali ešte za minulej vlády.

Železničiari naposledy takúto veľkú hru uzatvárali, keď od konzorcia okolo Doprastavu a TSS Grade objednávali prerábku železnice na Považí za 365 miliónov eur. Tento tender bol vyhodnotený v lete 2016 tesne po voľbách. ŽSR majú odvtedy nového šéfa – Martina Erdössyho, ktorý už práve finišujúci tender na trať od Devínskej Novej Vsi smerom k českej hranici vedie od začiatku.

Aktuálna zákazka na prerábku koľajníc je vzhľadom na svoju veľkosť v centre pozornosti všetkých stavebných gigantov a vplyvných lobistov. V posledných týždňoch sa ich pozornosť sústredila na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý rozhodoval o námietke firmy, čo železničiari vyradili z tendra.

Volá sa Integra Construction, sídli v Kazachstane, na našom trhu je nováčik a kontrolóri z ÚVO ju na rozdiel od štátnych železničiarov podržali.

Úrad: Skúsenosti jasne dokázali

Aktuálne rozhodnutie ÚVO, v ktorom sa úrad postavil štátnym železniciam, je prvou veľkou skúškou  nového šéfa kontrolórov Miroslava Hliváka. Pri nástupe do funkcie na jeseň tohto roka bol totiž v podozrení z prepojenia na vládnu stranu Most-Híd.

Hlivák získal v septembri post šéfa ÚVO v opakovanej voľbe po tom, ako sa favorit prvej voľby Juraj Méry sám priznal, že s predsedom Mostu Bélom Bugárom debatoval o novom poste.

Hlivákov tím poslal 28. decembra železničiarom rozhodnutie, v ktorom nariaďuje ŽSR vrátiť firmu do tendra.

Nový šéf Úradu verejného obstarávania Miroslav Hlivák počas verejného vypočutia na Úrade vlády. Foto N – Tomáš Benedikovič

Hlivákov úrad odmieta argumenty ŽSR o nezaručených skúsenostiach stavbárov z Kazachstanu. Železničiari tvrdili, že Integra Construction nedostatočne preukázala, že v Kazachstane budovala aj moderný zabezpečovací systém (takzvaný ETCS). To je taký, ktorý zabezpečuje rovnaké štandardy po celej Európe či umožňuje rýchlu komunikáciu vlaku s bezpečnostnými prvkami na železnici.

„Úrad pochybnosti kontrolovaného (…) nepovažuje za pochybnosti, pre ktoré by kontrolovaný (ŽSR, pozn. red.) nemal akceptovať doklady, ktoré navrhovateľ (Integra Construction) predložil vo svojej ponuke v rámci jednotlivých vysvetlení za účelom preukázania splnenia predmetnej podmienky účasti, ako aj samotné potvrdenie odberateľa predmetnej stavby, ktorý jednoznačne potvrdil vybudovanie subsystému ETCS navrhovateľom,“ píše ÚVO v rozhodnutí.

Práce na takzvanom ETCS za viac než 5 miliónov eur firme potvrdili kazašské železnice.

Nikto by sa nedozvedel, či sú lacnejší

ŽSR odmietli komentovať, čo teraz urobia. ÚVO im píše, že majú do 30 dní znova vyhodnotiť kvalifikáciu Integra Construction.

Úradníci okolo Hliváka komentujú jednoznačne, že železničiari trafili vedľa aj s inými argumentmi pri vyraďovaní nováčika, čím podľa nich „mohlo dôjsť k obmedzeniu hospodárskej súťaže“.

Úrad v rozhodnutí, ktoré má Denník N k dispozícii, tiež upozorňuje, že ak by železničiari firmu z tendra vyradili, štát by sa nikdy presne nedozvedel, či a koľko mohol teoreticky na prerábke koľajníc ušetriť.

V tendroch sa momentálne postupuje tak, že sa najprv vyhodnocuje, kto má kvalifikáciu na postup do otvárania obálok s ponukami.

O tom, že konkurencia a priebeh tendra sú podstatné, železničiari vedia aj z praxe. Pred niekoľkými rokmi sa postarali o medzinárodnú hanbu, keď vylúčili z hry o 200 miliónov eur Skansku. Trať pri Trenčíne nakoniec prerábalo konzorcium okolo TSS Grade o 40 miliónov eur drahšie a Európska komisia nám na stavbu škrtla eurofondy.

Zmluvu na túto prerábku podpisoval v roku 2012 vtedajší šéf železníc Štefan Hlinka. Známejší sa stal až minulý rok, keď si zabudol ruksak s 300-tisíc eurami na benzínovej pumpe pri Štrbe.

K medzinárodnému problému nemuselo byť ďaleko ani pri aktuálnej modernizácii pri Devínskej Novej Vsi. Celú vec okolo priebehu železničného tendra by mal mať na stole aj Európsky úrad boja proti podvodom (OLAF) . Ten podobné prípady nekomentuje, aby vytvoril možnosti pre vyšetrovanie. Ani teraz nekomentoval, či tento prípad rieši alebo nie.

V hre o najväčšiu zákazku, ktorú od štartu zastrešuje nová vláda, je tak momentálne 5 hráčov. Ktorí to sú, sa v dostupných dokumentoch nepíše.

Pýtali sme sa etablovaných hráčov ako TSS Grade, OHL či Doprastav, či sa zapojili, a v akých konzorciách. V termíne odpovedali OHL a TSS.

„Ospravedlňujeme sa, ale naše obchodné aktivity pri živých prípadoch do médií nekomentujeme,“ odpísali z OHL.

„Tento tender ešte nie je vyhodnotený, vzhľadom k tomu, že sme účastníci, do jeho vyhodnotenia nebudeme poskytovať žiadne informácie,“ povedal šéf TSS Grade Dušan Chovanec.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie