Denník N

Štátni manažéri si kúpili Mercedes za 73-tisíc, vraj ním budú voziť delegácie

Šéf SEPSu Miroslav Obert. Foto – TASR
Šéf SEPSu Miroslav Obert. Foto – TASR

Slovenská elektrizačná prenosová sústava nevysvetlila, ako vybrala auto. O súťaži sa nedajú nájsť žiadne záznamy a štátna firma detaily tají. Eurokomisár Šefčovič vyvrátil firme argument, že auto je aj pre delegácie z Európskej komisie.

Štátna akciovka Slovenská elektrizačná prenosová sústava (SEPS) si na konci decembra kúpila nové auto značky Mercedes V 250 Lang. Ide o dodávku, ktorá poskytuje luxus a priestrannosť limuzíny najvyššej triedy. Okrem vodiča odvezie šesť cestujúcich.

Za mercedes zaplatili 73 690 eur. Vysoká cena napovedá, že má veľké množstvo príplatkovej výbavy. Mercedes triedy V sa totiž predáva od 38 600 eur a aj vo vysokom stupni výbavy Avantgarde s týmto motorom a v predĺženej verzii stojí podľa oficiálneho katalógu necelých 57-tisíc.

Načo je firme, ktorá prevádzkuje distribučnú sieť od elektrární smerom k predajcom elektriny, auto za 73-tisíc eur? Odpoveď znie, že na prepravu viacčlenných zahraničných delegácií, napríklad na úrovni Európskej komisie, zahraničných pracovných skupín, ktoré súvisia s členstvom v medzinárodných organizáciách, či inými pracovnými aktivitami spoločnosti SEPS na medzinárodnej úrovni.

Hovorca Norbert Deák tiež zdôraznil, že to nie je osobné vozidlo pre konkrétneho člena vrcholového manažmentu, ale mikrobus.

Mercedes triedy V. foto – mercedes-benz.sk

Tento typ auta podľa Deáka vybrali pre jeho spoľahlivosť a bezpečnosť „s dôrazom na prevádzkové potreby a prevádzkové náklady, pričom sa prihliadalo aj na štandardy poskytované partnerskými spoločnosťami pri recipročných podujatiach“.

Hovorca pridal aj zoznam medzinárodných organizácií, ktorých je SEPS členom. Ich názvy laikom nič nehovoria. Je medzi nimi napríklad CIGRÉ (Združenie pre veľké systémy v energetike), JAO S. A. (Spoločná aukčná kancelária) a CORE CCR (Región výpočtu kapacity CORE).

Eurokomisár Šefčovič: Do SEPSu nechodíme

Projekt Európskej energetickej únie má na starosti práve slovenský eurokomisár a podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič. Na Slovensku bol minulý rok 12-krát, SEPS však ani raz nenavštívil.

„Spoločnosť SEPS a.s. doteraz nefigurovala v pracovnej agende komisára Šefčoviča na Slovensku,“ odpísala Renáta Goldírová z jeho úradu.

A kto by vozil Šefčoviča, keby predsa SEPS či niektoré jeho aktivity navštívil? „Pokiaľ ide o prepravu a sprievod, tie zabezpečuje komisárovi Úrad pre ochranu ústavných činiteľov. Ide o štandardný režim, pod ktorý spadajú všetci komisári počas pracovných návštev členských štátov,“ píše Goldírová.

Počas predsedníctva stačili aj lacnejšia dodávky

Potrebuje mať štátna distribučná firma dodávku Mercedes za 73-tisíc pre delegácie zo zahraničia? Keď Slovensko v roku 2016 predsedalo EÚ, rozvážali zahraničné delegácie dodávky modelov Peugeot Traveller a Citroën Spacetourer, ktoré na tento účel zjavne stačili.

Cena Citroënu Spacetourer Business sa začína na 22 592 eurách a v najvyššej výbave v predĺženej verzii Business Lounge XL sa končí na 37 900 eurách.

Nariadenie vlády z roku 2014 určuje, že aj najvyšší štátni úradníci ako štátni tajomníci, predsedníčka Najvyššieho súdu, šéf NBÚ alebo náčelník generálneho štábu si smú kúpiť auto za najviac 57 600 eur. SEPS však pripomína, že ich sa takéto obmedzenie netýka a navyše nejde o osobné auto, ale o dodávku.

Video: Pasažieri sa podľa recenzie v Mercedese triedy V cítia ako v súkromnom tryskáči.

 

Zvláštny výber a utajená výbava

Cena auta a jeho použitie nie je jediná otázna vec pri tomto nákupe. Hoci SEPS zverejnil zmluvu s predajcom v Centrálnom registri zmlúv, nezverejnil „prílohu 1“, v ktorej má byť vymenovaná výbava auta, čo by prezradilo, či a aký luxus si objednali.

Ďalšou otázkou je, ako a či vôbec na nákup auta prebehol tender a či bol nastavený tak, že v ňom mohli zvíťaziť aj lacnejšie modely či predajcovia. „Podkladom na uzatvorenie tejto zmluvy je výberové konanie a ponuka predávajúceho ako úspešného uchádzača zo dňa 15. 12. 2017,“ píše sa v zmluve. Na webe Úradu pre verejné obstarávanie, kde štát a jeho firmy vyhlasujú súťaže, o výberovom konaní na Mercedes nie je ani zmienka a o tendri sa nepíše ani na stránke SEPSu.

Denník N sa preto štátnej firmy spýtal, kde a kedy súťaž vyhlásili a koľko uchádzačov sa do nej zapojilo; požiadal aj o zaslanie súťažných podkladov. SEPS neodpovedal na žiadnu z týchto otázok. „Vozidlo bolo obstarané v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní a v súlade s internými predpismi spoločnosti SEPS,“ znela odpoveď.

Manažéri Smeru, nezverejňovanie zmlúv a Brhel

SEPS riadia dlhoroční nominanti Smeru a dlhodobo tají kľúčové informácie o svojom podnikaní. To, že nezverejňoval zmluvy, vysvetľoval vlastnou interpretáciou výnimky v infozákone.

Predsedom predstavenstva a riaditeľom je bývalý štátny tajomník za Smer Roberta Fica Miroslav Obert.

SEPS obchoduje aj s firmami Jozefa Brhela, ktorý je považovaný za jedného z najvplyvnejších mecenášov Smeru. Len konzorciá s Brhelovou firmou Alter Energo mali v SEPSe od roku 2012 zákazky za vyše 220 miliónov eur.

Monopolná štátna firma má v posledných rokoch obrat nad 350 miliónov eur a jej zisk sa pohyboval medzi 67 a 73 miliónmi eur. V roku 2016 klesol na 57,4 milióna.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie