Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Štátni manažéri si kúpili Mercedes za 73-tisíc, vraj ním budú voziť delegácie

Šéf SEPSu Miroslav Obert. Foto – TASR
Šéf SEPSu Miroslav Obert. Foto – TASR

Slovenská elektrizačná prenosová sústava nevysvetlila, ako vybrala auto. O súťaži sa nedajú nájsť žiadne záznamy a štátna firma detaily tají. Eurokomisár Šefčovič vyvrátil firme argument, že auto je aj pre delegácie z Európskej komisie.

Štátna akciovka Slovenská elektrizačná prenosová sústava (SEPS) si na konci decembra kúpila nové auto značky Mercedes V 250 Lang. Ide o dodávku, ktorá poskytuje luxus a priestrannosť limuzíny najvyššej triedy. Okrem vodiča odvezie šesť cestujúcich.

Za mercedes zaplatili 73 690 eur. Vysoká cena napovedá, že má veľké množstvo príplatkovej výbavy. Mercedes triedy V sa totiž predáva od 38 600 eur a aj vo vysokom stupni výbavy Avantgarde s týmto motorom a v predĺženej verzii stojí podľa oficiálneho katalógu necelých 57-tisíc.

Načo je firme, ktorá prevádzkuje distribučnú sieť od elektrární smerom k predajcom elektriny, auto za 73-tisíc eur? Odpoveď znie, že na prepravu viacčlenných zahraničných delegácií, napríklad na úrovni Európskej komisie, zahraničných pracovných skupín, ktoré súvisia s členstvom v medzinárodných organizáciách, či inými pracovnými aktivitami spoločnosti SEPS na medzinárodnej úrovni.

Hovorca Norbert Deák tiež zdôraznil, že to nie je osobné vozidlo pre konkrétneho člena vrcholového manažmentu, ale mikrobus.

Mercedes triedy V. foto – mercedes-benz.sk

Tento typ auta podľa Deáka vybrali pre jeho spoľahlivosť a bezpečnosť „s dôrazom na prevádzkové potreby a prevádzkové náklady, pričom sa prihliadalo aj na štandardy poskytované partnerskými spoločnosťami pri recipročných podujatiach“.

Hovorca pridal aj zoznam medzinárodných organizácií, ktorých je SEPS členom. Ich názvy laikom nič nehovoria. Je medzi nimi napríklad CIGRÉ (Združenie pre veľké systémy v energetike), JAO S. A. (Spoločná aukčná kancelária) a CORE CCR (Región výpočtu kapacity CORE).

Eurokomisár Šefčovič: Do SEPSu nechodíme

Projekt Európskej energetickej únie má na starosti práve slovenský eurokomisár a podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič. Na Slovensku bol minulý rok 12-krát, SEPS však ani raz nenavštívil.

„Spoločnosť SEPS a.s. doteraz nefigurovala v pracovnej agende komisára Šefčoviča na Slovensku,“ odpísala Renáta Goldírová z jeho úradu.

A kto by vozil Šefčoviča, keby predsa SEPS či niektoré jeho aktivity navštívil? „Pokiaľ ide o prepravu a sprievod, tie zabezpečuje komisárovi Úrad pre ochranu ústavných činiteľov. Ide o štandardný režim, pod ktorý spadajú všetci komisári počas pracovných návštev členských štátov,“ píše Goldírová.

Počas predsedníctva stačili aj lacnejšia dodávky

Potrebuje mať štátna distribučná firma dodávku Mercedes za 73-tisíc pre delegácie zo zahraničia? Keď Slovensko v roku 2016 predsedalo EÚ, rozvážali zahraničné delegácie dodávky modelov Peugeot Traveller a Citroën Spacetourer, ktoré na tento účel zjavne stačili.

Cena Citroënu Spacetourer Business sa začína na 22 592 eurách a v najvyššej výbave v predĺženej verzii Business Lounge XL sa končí na 37 900 eurách.

Nariadenie vlády z roku 2014 určuje, že aj najvyšší štátni úradníci ako štátni tajomníci, predsedníčka Najvyššieho súdu, šéf NBÚ alebo náčelník generálneho štábu si smú kúpiť auto za najviac 57 600 eur. SEPS však pripomína, že ich sa takéto obmedzenie netýka a navyše nejde o osobné auto, ale o dodávku.

Video: Pasažieri sa podľa recenzie v Mercedese triedy V cítia ako v súkromnom tryskáči.

 

Zvláštny výber a utajená výbava

Cena auta a jeho použitie nie je jediná otázna vec pri tomto nákupe. Hoci SEPS zverejnil zmluvu s predajcom v Centrálnom registri zmlúv, nezverejnil „prílohu 1“, v ktorej má byť vymenovaná výbava auta, čo by prezradilo, či a aký luxus si objednali.

Ďalšou otázkou je, ako a či vôbec na nákup auta prebehol tender a či bol nastavený tak, že v ňom mohli zvíťaziť aj lacnejšie modely či predajcovia. „Podkladom na uzatvorenie tejto zmluvy je výberové konanie a ponuka predávajúceho ako úspešného uchádzača zo dňa 15. 12. 2017,“ píše sa v zmluve. Na webe Úradu pre verejné obstarávanie, kde štát a jeho firmy vyhlasujú súťaže, o výberovom konaní na Mercedes nie je ani zmienka a o tendri sa nepíše ani na stránke SEPSu.

Denník N sa preto štátnej firmy spýtal, kde a kedy súťaž vyhlásili a koľko uchádzačov sa do nej zapojilo; požiadal aj o zaslanie súťažných podkladov. SEPS neodpovedal na žiadnu z týchto otázok. „Vozidlo bolo obstarané v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní a v súlade s internými predpismi spoločnosti SEPS,“ znela odpoveď.

Manažéri Smeru, nezverejňovanie zmlúv a Brhel

SEPS riadia dlhoroční nominanti Smeru a dlhodobo tají kľúčové informácie o svojom podnikaní. To, že nezverejňoval zmluvy, vysvetľoval vlastnou interpretáciou výnimky v infozákone.

Predsedom predstavenstva a riaditeľom je bývalý štátny tajomník za Smer Roberta Fica Miroslav Obert.

SEPS obchoduje aj s firmami Jozefa Brhela, ktorý je považovaný za jedného z najvplyvnejších mecenášov Smeru. Len konzorciá s Brhelovou firmou Alter Energo mali v SEPSe od roku 2012 zákazky za vyše 220 miliónov eur.

Monopolná štátna firma má v posledných rokoch obrat nad 350 miliónov eur a jej zisk sa pohyboval medzi 67 a 73 miliónmi eur. V roku 2016 klesol na 57,4 milióna.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Slovensko má šancu na obrovské peniaze
  • Makro: Nálada v slovenskej ekonomike klesla aj v máji, padla najnižšie za 11 rokov
  • Bratislava: Mestskí poslanci schválili kúpu 49 % v dcére vodární od firmy Ivana Kmotríka
  • Železnice: Študentom od júna obnovia bezplatnú prepravu
  • Firmy: SES Tlmače ohlásili prepúšťanie, ukončenie výroby je jeden z dvoch scenárov
  • Pomoc ekonomike: Podnikatelia už môžu žiadať o odklad odvodov za máj
  • Nemecko: Ekonomika tento rok podľa Ifo klesne zrejme o 6,6 %
  • EÚ: Ekonomická nálada vykazuje prvé signály oživenia, analytici čakali viac
  • Automobilky: Nissan zatvorí závod v Barcelone
  • Radíme: Ako odmietnuť odklad dovolenky a kedy sa dajú získať peniaze
Zdieľať

Ako mám odmietnuť odklad dovolenky a získať peniaze? (otázky a odpovede)

Foto N - Denisa Čimová
Foto N – Denisa Čimová

Ak máte 65 a viac rokov a cestovka vám ponúka zmenu zmluvy k objednanej dovolenke, ale vy chcete radšej späť peniaze, treba dodatok písomne odmietnuť. Prinášame otázky a odpovede k novele zákona, ktorá umožňuje cestovkám vracať peniaze neskôr.

Minúta po minúte

Zdieľať

Bratislavskí poslanci schválili kúpu 49-percentného podielu v dcére bratislavských vodarní Infra Services. Za bolo 39, proti jeden, zdržali sa štyria. Podnikateľ Ivan Kmotrík tak už nebude mať v BVS vplyv.

Poslancom, ktorí sa zdržali, prekážalo, že nemali dostatok času na preštudovanie materiálov, a chýbalo im stanovisko dozornej rady BVS.

„Ide o historický míľnik vo veľmi dôležitej infraštruktúre. Rozpredaj majetku mesta a profit súkromníkov bez toho, aby bol braný záujem obyvateľov mesta a obcí, skončí, keď sa transakcia dokončí,“ povedal primátor Matúš Vallo a poďakoval mestským poslancom a zástupcom BVS.

Vallo hovorí, že doterajší stav v BVS a InfraServices bol výrazne nevýhodný a mesto podnikne ďalšie kroky, pokiaľ získa dôkazy o nevýhodnom hospodárení v BVS.

Kúpa podielu v InfraServices bude podmienená súhlasom dozornej rady BVS, ktorá bude rokovať 8. júna.

Zdieľať

Nissan zatvorí závod v Barcelone, o prácu príde zhruba 2800 ľudí. Redukcia kapacít je súčasťou plánu ozdravenia biznisu, ktorý počíta tiež so znížením počtu modelov. Automobilka spadla vo finančnom roku do marca do prvej straty za 11 rokov.

Nissan už dlhšie bojuje s poklesom predaja, v uplynulom finančnom roku mu klesol o 13 % na 4,8 milióna áut a zaznamenal čistú stratu 6,2 miliardy dolárov.

Firma chce byť menšia a efektívnejšia. V najbližších štyroch rokoch má v pláne znížiť výrobnú kapacitu o pätinu, skresať réžijné náklady o 2,8 miliardy dolárov, zúžiť portfólio modelov a sústreďovať sa na elektrické a športové autá.

Nissan a jeho partneri Renault a Mitsubishi predstavili nový plán, ktorý počíta s väčšou spoluprácou pri vývoji a výrobe áut, aby znížili náklady.

Nissan prehodnotil starší zámer agresívnej expanzie presadzovaný bývalým šéfom Carlosom Ghosnom. Automobilka sa snažila zvyšovať trhový podiel, osobitne v USA, čo však viedlo k nadmernej kapacite a výrazným zľavám.

Európsku produkciu Nissan sústredí do továrne v britskom Sunderlande, výrobu z Indonézie presunie do Thajska. (bbc, reuters, čtk)

Zdieľať

Ministerstvo dopravy pripravilo návrh na obnovenie charterových letov do 20 cestujúcich pre slovenských občanov. Platiť by mohlo od piatka 29. mája, konečné slovo však bude mať až ústredný krízový štáb.

Charterové lety by mohli využiť občania s prechodným alebo trvalým pobytom na území Slovenska a mohli by sa uskutočniť nad územím Slovenska, Maďarska, Poľska, ČR, Rakúska, Slovinska, Chorvátska, Nemecka alebo Švajčiarska.

Komerčné civilné lety s pasažiermi z cudziny nesmú na Slovensku pristávať od 13. marca. Ministerstvo opatrenie formálne predlžuje každých 14 dní, súčasné platí do konca dnešného dňa. (tasr, n)

Zdieľať

Obec Donovaly súhlasila s výstavbou letnej lyžiarskej haly Donovalley Resort. Stavať by sa malo začať v roku 2022. Petíciu proti hale podpísalo viac ako 22-tisíc ľudí.

Prokurátorka Okresnej prokuratúry Banská Bystrica žiadala vo februári zrušiť územný plán obce Donovaly, ktorý počítal s výstavbou haly. Zmena tohto plánu nebola v súlade s územným plánom Banskobystrického kraja. Na nesúlady s územným plánom upozorňovali aj obyvatelia obce. (tasr)

Zdieľať

Ekonomická nálada v eurozóne aj celej EÚ vykazuje prvé signály oživenia, v máji sa však zlepšila menej, než čakali analytici. Pomohol najmä optimizmus v priemysle a medzi spotrebiteľmi, nálada v službách a stavebníctve sa ešte zhoršuje.

Správu o vývoji ekonomickej nálady zverejnila Európska komisia. Index dôvery v eurozóne sa zvýšil z aprílového rekordného minima o 2,6 bodu na 67,5 bodu, v celej EÚ stúpol o 2,9 bodu na 66,7 bodu.

Z jednotlivých krajín ekonomická nálada narástla o vyše 3 body v Holandsku a Nemecku. V Španielsku stúpla o 1,6 bodu, vo Francúzsku klesla o 0,3 bodu. Na Slovensku sa podľa dát Štatistického úradu SR v máji zhoršila na 11-ročné minimum.

Podrobnejšie výsledky:

  • k zlepšeniu dôvery v priemysle pomohli najmä očakávania vyššej výroby;
  • dôvera v stavebníctve sa mierne znížila, v maloobchode zostala takmer bez zmeny;
  • v službách, ktoré sa podieľajú dvoma tretinami na HDP eurozóny, dôvera naďalej klesá, aj keď pomalšie než v apríli. V sektore je veľa aktivít pre koronavírus stále prerušených.

Výrazne sa zlepšil tiež ukazovateľ očakávania vývoja zamestnanosti. Znížil sa strach z nezamestnanosti medzi spotrebiteľmi, ktorí tiež očakávajú zvýšenie cien. (čtk, n)

Zdieľať

Parkovanie v Košiciach bude opäť spoplatnené, rozhodlo mestské zastupiteľstvo. Poslanci tak odvolali jedno z opatrení z obdobia mimoriadnej situácie, ktoré prijali v marci s cieľom zamedziť šíreniu koronavírusu. (tasr)

Zdieľať

EasyJet prepustí zhruba 30 % zamestnancov, čo je 4500 z celkových 15-tisíc pracovníkov. Ohlásené znižovanie stavov pre koronakrízu je výraznejšie než v prípade konkurenčných nízkonákladových aerolínií Ryanair či Wizz Air.

Okrem prepúšťania easyJet plánuje zoštíhliť svoju flotilu o približne 50 lietadiel na tri stovky strojov. S postupným obnovovaním letov po uvoľnení koronavírusových obmedzení chce začať od polovice júna.

Personálne škrty easyJetu idú hlbšie než u nízkonákladových rivalov. Ryanair oznámil redukciu miest o 15 %, maďarský Wizz Air prepustí 19 % zamestnancov.

EasyJet očakáva, že dopyt po osobnej leteckej doprave sa vráti na úroveň pred koronakrízou najskôr v roku 2023. Odhaduje, že neskôr v tomto roku bude lietať na 30 % svojej kapacity. (reuters, bbc)

Zdieľať

SES Tlmače hovoria, že ukončenie výroby kotlov a prepúšťanie je možným scenárom, ale konečné rozhodnutie padne až v júni. Druhou možnosťou je, že podnik výrobu neukončí, ale obmedzí, a prepustených by bolo menej.

Firma nahlásila hromadné prepúšťanie, ktoré zodpovedá naplneniu scenára úplného ukončenia výroby. Podľa televízie Markíza by o prácu prišlo zhruba 400 ľudí. V takom prípade by si firma objednávala výkony externe.

Ako svoje rozhodnutie vysvetľuje podnik

  • „Súčasná situácia s novým koronavírusom výrazne obmedzila dokončenie predkontraktačných rokovaní u viacerých nových projektov, ktoré sme v tomto roku plánovali získať. V prvom štvrťroku sme mali uzavrieť veľký kontrakt v Českej republike s hodnotou vyše 170 miliónov eur, kde sme na jeseň minulého roka zvíťazili v tendri. Zákazník však doteraz nepristúpil k podpisu kontraktu. Ak by sa podarilo v krátkom čase túto zmluvu uzavrieť, znamenalo by to pre SES silnú stabilizáciu na dva až tri roky,“ zhodnotil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Martin Paštika.
  • „Oneskorená reakcia by mohla priniesť riziko, že sa značka SES neudrží na trhu,“ tvrdil.

Čo chce podnik robiť ďalej

  • Firma sa chce v každom prípade venovať aktivitám v oblasti spaľovania plynu, odpadu a biomasy, kde vidí rastový potenciál.

SES Tlmače majú celkovo zhruba 550 zamestnancov, venujú sa výrobe kotlov pre elektrárne, teplárne a spaľovne. Podnik vlastnia firmy, za ktorými podľa Registra partnerov verejného sektora stojí Daniel Křetínský a tiež Roman Korbačka. (tasr, n)

Zdieľať

Minister pôdohospodárstva Ján Mičovský chce, aby farmári, ktorí budú spory o pôdu riešiť násilím, prišli o štátnu podporu. Reagoval tak na prípad napadnutia farmára Iva Belejčáka pri Bardejove, na tlačovú konferenciu zobral aj farmárovho syna.

„Takéto správanie nestrpím. Minulý týždeň som dal pokyn na prípravu tvrdých opatrení proti farmárom, ktorí sa takýchto skutkov dopustia. Budú vylúčení z dotačných schém a prídu o pôdohospodárske podpory,“ povedal Mičovský.

Opatrenia si podľa ministerstva vyžiadajú zmeny legislatívy, ktoré ovplyvnia všetkých žiadateľov.

Syn zbitého farmára Ivo Belejčák zdôraznil, že ich firma chová 200 kusov dobytka, ktoré musia živiť. Problém s obhospodarovaním plôch sa podľa neho tiahne už od roku 2014. „Je mi ľúto, že to došlo tak ďaleko,“ povedal Belejčák.

Prípadov, keď sa niektorí podnikatelia usilujú svojich konkurentov zničiť, je podľa neho na Slovensku veľmi veľa. Schéma je vo veľkej väčšine prípadov rovnaká. Farmárom bránia vo využívaní priamych platieb ich konkurenti tak, že požiadajú o dotácie na rovnaké plochy. Pôdohospodárska platobná agentúra potom takéto žiadosti vyradí.

S fyzickým násilím sa však Belejčák stretol počas uplynulých rokov prvýkrát.

Nový generálny riaditeľ Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA) Tibor Guniš zdôraznil, že PPA hľadá spôsoby, ako zabrániť, aby k takejto situácii, keď sa farmári sporia o obhospodarovanie pozemkov, nemohlo v budúcnosti dôjsť. Jedným z možných spôsobov je digitalizácia procesov.

Podľa Guniša pomôžu dáta zo satelitných snímok, z katastra nehnuteľností či iných dátových zdrojov. (tasr, n)

Zdieľať

Nemecká ekonomika klesne pre koronakrízu zrejme o 6,6 %, na budúci rok vzrastie o 10,2 %, odhaduje inštitút Ifo. Podniky počítajú s návratom prevádzok do normálu o 9 mesiacov, čo by znamenalo prepad HDP v 2. kvartáli o vyše 12 %.

Množstvo prieskumov ukazuje, že nemecké hospodárstvo po karanténnych opatreniach prijatých v marci ožíva. Najnovšie dáta však naznačujú nebývalý dosah pandémie.

Aké sú ďalšie scenáre Ifo:

  • najhorší – návrat do normálu o 16 mesiacov, prepad ekonomiky o 9,3 % v tomto a rast o 9,5 % v budúcom roku,
  • najlepší – zotavenie firiem za 5 mesiacov, pokles HDP v tomto roku o 3,9 % a rast o 7,4 % v roku 2021.

Všetky scenáre vychádzajú z údajov o podnikateľskej nálade, výrobe, tržbách a zahraničnom obchode a počítajú s postupným uvoľňovaním koronavírusových reštrikcií od konca apríla.

Čast odvetví sa pripravuje na dlhšie a bolestivejšie zotavenie. Letecký sektor čaká, že návrat do normálu potrvá 16 mesiacov. Viac času budú potrebovať tiež cestovný ruch, pohostinstvá či automobilový priemysel.

Aké sú ďalšie prognózy

MMF v aprílovej predikcii odhaduje, že globálna ekonomika tento rok klesne o 3 %. Najvyspelejším krajinám prognózuje výraznejší prepad.

Podľa MMF sa nemecký HDP zníži o 7 %, čo je o niečo lepšie, než v prípade celej eurozóny (- 7,5 %). Ekonomika USA podľa fondu stratí 5,9 %, Británia sa prepadne o 6,5 %.

MMF tento mesiac varoval, že zrejme prikročí k zhoršeniu výhľadu svetového hospodárstva, lebo koronakríza má na veľa ekonomík väčší dosah, než sa pôvodne predpokladalo. (reuters, čtk, n)

Zdieľať

Bratislavskí poslanci odpustili gastropodnikateľom daň z letných terás na pozemkoch mesta. Mesto tak chce podporiť podnikateľov a cestovný ruch po pandémii koronavírusu.

Väčšina letných terás je však na území Starého Mesta. Miestni poslanci tejto mestskej časti znížili podnikateľom daň z letných terás o 50 percent.

Práve odpustenie dane z letných terás odhalilo komunikačné problémy medzi primátorom Vallom a starostkou Starého Mesta Zuzanou Aufrichtovou.

Zdieľať

Ekonomická nálada na Slovensku v máji pokračovala v poklese, hoci krajina už zaznamenávala úbytok nových prípadov koronavírusu. Trojmesačný kĺzavý priemer indexu sa po úprave o sezónne vplyvy znížil na najnižšiu úroveň za 11 rokov.

Informoval o tom dnes Štatistický úrad SR.

„Podnikatelia aj spotrebitelia citlivo reagovali na všetky opatrenia súvisiace s koronavírusom. Májové odpovede reflektujú skutočnosť, že boli zbierané po prvej fáze uvoľňovania opatrení a počas druhej a tretej fázy uvoľňovania,“ uviedla Libuša Kolesárová, generálna riaditeľka sekcie podnikových štatistík štatistického úradu.

Na rozdiel od apríla, keď sa ekonomická nálada prepadla vo všetkých sledovaných oblastiach, zlepšil sa v máji ukazovateľ najmä v priemysle, menej už v maloobchode a u spotrebiteľov. Sektory služieb a stavebníctva zaznamenali ďalší pokles. (čtk)

Zdieľať

Oneskorená alebo zrušená bude vyše tretina európskych projektov priamych zahraničných investícií oznámených v minulom roku. Dôvodom je pandémia koronavírusu, vyplýva z prieskumu konzultačnej spoločnosti EY.

Z celkovo 6 412 projektov zhruba dve tretiny už fungujú alebo pokračujú, aj keď s nižšou kapacitou a menším počtom zamestnancov. Štvrtina mešká a desať percent je zrušených.

Najobľúbenejšou krajinou pre investície v Európe sa stalo Francúzsko, ktoré po prvý raz odsunulo z čela Britániu. Tretie bolo vlani Nemecko.

Prečo Francúzsko boduje

Investori privítali zmeny zavedené vládou prezidenta Emmanuela Macrona, ktorá zjednodušila pravidlá najímania a prepúšťania zamestnancov, transformovala systém zápočtu dane zo mzdy na trvalé zníženie firemnej dane a zaviedla 30-percentnú paušálnu daň pre investorov.

Séria násilných protivládnych protestov proti reformám v rokoch 2018 a 2019 a štrajky v doprave proti zmenám dôchodkového systému na prelome minulého a tohto roka mali na nadšenie investorov len malý vplyv. (reuters, čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať