Denník N

Rok 2018 bude kritický, vláda by mala uvoľniť dovoz pracovnej sily, tvrdia automobilky

Trnavský PSA Peugeot Citroën v roku 2017 vyrobil viac áut než v roku 2016. Foto – TASR
Trnavský PSA Peugeot Citroën v roku 2017 vyrobil viac áut než v roku 2016. Foto – TASR

Vlani vyrobili automobilky u nás menej áut než v roku 2016. Výroba je stále nad hranicou milión vozidiel, ktorú závody prekonali prvý raz v roku 2015.

Aktualizované o 13:26 Minulý rok vyrobila trojica tunajších automobiliek o približne 15-tisíc áut menej než v roku 2016. Celkovo vlani  vyrobili bratislavský Volkswagen (VW), žilinská Kia a trnavský PSA Peugeot Citroën viac než 1,025 milióna vozidiel, zatiaľ čo v roku 2016 to bolo viac než 1,040 milióna vozidiel.

Je to zatiaľ iba odhad Zväzu automobilového priemyslu SR. Presné čísla za minulý rok budú známe, keď detailné údaje zverejní aj bratislavský závod VW. Obvykle ich podľa pravidiel materského koncernu zverejňuje v marci.

Medziročný pokles vo výrobe vozidiel na Slovensku je mierny, celková produkcia zostáva nad miliónom vozidiel. To je hranica, ktorú tunajšie automobilky prvýkrát prekonali v roku 2015.

„Dôvodov je niekoľko, napríklad nábeh nových výrob v jednej z našich automobiliek,“ povedal Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR.

Viac vyrobili iba v Trnave

Sinay má zrejme na mysli bratislavský Volkswagen. Ten nabiehal minulý rok niekoľko investícií, napríklad spúšťal výrobu Porsche Cayenne. V Bratislave sa preň dovtedy vyrábali karosérie, ale auto montovali v Lipsku.

Medziročne menej vyrobila aj žilinská Kia. Výroba jej klesla na 335 600 vozidiel, teda o 1 percento, nabiehala nový model. Na budúci rok plánuje vyrobiť 328-tisíc vozidiel.

„Predpoklad je o niečo nižší, je v tom (…) zahrnutý neistý vývoj na tradičných trhoch vrátane Veľkej Británie,“ povedal hovorca žilinského závodu Jozef Bačé.

Trnavská automobilka jediná medziročne zvýšila svoju produkciu, a to o 6 percent. Vyrobila 335 069 vozidiel zatiaľ čo v roku 2016 to bolo 315 050.

Tento rok bude pre automobilový sektor oveľa kritickejší. Nepôjde o výrobné čísla, ale o to, aké podmienky sa pre sektor na Slovensku vytvoria do budúcnosti, myslia si v automobilovom zväze.

Upozorňujú, že ak slovenská vláda nerozviaže pravidlá pre prijímanie zamestnancov z krajín mimo Európskej únie, prestane byť Slovensko príťažlivé pre investorov. Týkať sa to podľa automobilového zväzu môže hlavne dodávateľov, ktorí by na Slovensko mohli prísť, ale situácia na trhu práce ich odrádza. Konkrétne firmy zástupcovia zväzu nepomenovali.

Kia skúša Bulharov, v Trnave je 800 Srbov

„Naším cieľom je to, aby tie firmy nezostali stáť pred hranicami. (…) Dnes je pre nás a pre firmy rozhodujúce mať možnosť prijímať kvalifikovanú pracovnú silu zo zahraničia. Druhá veľká oblasť sú rekvalifikácie, tretia vec je systém duálneho vzdelávania,“ povedal Sinay.

Podľa Sinaya môže potenciálne nedostatok pracovnej sily v budúcnosti pripraviť o nové výrobné projekty aj samotné automobilky.

Momentálne automobilkám vypomáha aj pracovná sila zo zahraničia. Volkswagen má dohodu s partnerským závodom Audi v Maďarsku. Preto z Maďarska poslali do Bratislavy na výpomoc približne 500 ľudí.

Peugeot zamestnáva v Trnave približne 800 ľudí zo Srbska. Majú status zahraničných Slovákov, pri ktorých vybavovanie povolení nie je také zložité ako pri ľuďoch mimo EÚ.

Žilinská Kia skúša vo výrobe prvých ľudí z Bulharska. Má ich približne 25.

Pri Nitre už stavia nový závod Jaguar Land Rover. Postupne bude potrebovať 2800 zamestnancov, dnes zamestnáva pri Nitre 800 ľudí.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie