Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Zmena klímy by mala byť v prioritách slovenskej hospodárskej politiky až za školstvom a zdravotníctvom, hovorí v šéf Hodnoty za peniaze Štefan Kišš. „Aj na medzinárodnej scéne by sme mali presadzovať najlepšie možné politiky, ale predsa len, školstvo a zdravotníctvo si môžeme opraviť sami.“

Slovenským ekonómom, ktorých sme pozvali do Panela expertov Denníka E, sme tento týždeň položili otázky:

Čo konkrétne by mala podľa vás slovenská vláda a iné inštitúcie urobiť v reakcii na klimatickú zmenu? Do akej miery sa podľa vás môže Slovensko v tejto téme spoľahnúť na politiku Európskej komisie? Alebo by sme mali mať vlastnú stratégiu premeny priemyselnej výroby, dopravy a spotreby?

Štefan Kišš, riaditeľ Útvaru hodnota za peniaze:

Pred odoslaním mojej odpovede som si prečítal príspevky Ľuda Ódora a Martina Haluša. Plne ich podpisujem.

Je veľa opatrení, ktorými môže štát motivovať ľudí k zelenému správaniu. Dizajn aj ich realizácia ale nie je elementárna otázka.

Preto je dobrá správa, že Inštitút environmentálnej politiky na MŽP sa v uplynulých rokoch ukazuje ako kvalitná fungujúca analytická inštitúcia, má za sebou revíziu výdavkov na životné prostredie, tvorbu envirostratégie aj niekoľko špecifických analýz, napríklad analýzu k zálohovaniu plastových fliaš.

Výrazne by som posilnil ich činnosť a pri zadaniach konkrétnych otázok myslel na témy súvisiace s klímou, ako sú energetika, lesy alebo priemyselná politika.

Zároveň by som však zmenu klímy zaradil v poradí priorít slovenskej hospodárskej politiky až za školstvo a zdravotníctvo, práve preto, že v tom nie sme sami.

Aj na medzinárodnej scéne by sme mali presadzovať najlepšie možné politiky, ale predsa len, školstvo a zdravotníctvo si môžeme opraviť sami. V zmene klímy máme len menší hlas, ktorý sa ťažšie presadí pri nezodpovedných hráčoch ako Čína alebo USA.

Čítajte aj ostatné odpovede členov Panela expertov Denníka E.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

V apríli vznikne Siemens Energy a začne konkurovať energetickým gigantom

Koncern Siemens plánuje vytvorenie vlastnej energetickej odnože, ktorá bude kótovaná na frankfurtskej burze. Siemens Energy má konkurovať veľkým energetickým hráčom na trhu s obnoviteľnými energiami.

Siemens Energy by mala podľa portálu euro.cz poskytovať služby predovšetkým s využitím technológií Siemensu. Koncern chce využiť, že až pätina dodávok energie na svete je postavená na ich technológiách. Venuje sa celej škále energetiky okrem jadra.

Firma kladie dôraz na obnoviteľné zdroje, najmä na veternú energiu, keďže dcérska firma Siemens Gamesa nedávno kúpila krachujúceho nemeckého výrobcu turbín Senvion a stala sa svetovou jednotkou vo výstavbe veterných turbín na mori.

Kontúry budúcej Siemens Energy:

  • Začne samostatne fungovať od apríla 2020,
  • v septembri má vstúpiť na burzu, Siemens si ponechá najviac 49 %,
  • obrat budúcej firmy sa teraz v rámci koncernu pohybuje okolo 27 mld. eur,
  • zamestnáva po celom svete 88-tisíc pracovníkov,
  • už teraz je kandidátom na umiestnenie v indexe DAX, ktorý zahŕňa tridsať najväčších nemeckých firiem.

Generálnym riaditeľom novej firmy sa má stať Michael Sen, šéf divízie Siemens Gas and Power Operating Compan. Za najväčšiu výzvu a zároveň príležitosť považuje klimatickú zmenu.

Zdieľať

Národná diaľničná spoločnosť posunula termín v 9,5-miliónovom tendri na kontrolu elektronických diaľničných známok zo stredy 23. októbra na 31. október. Posúvanie termínov v štátnych tendroch nie je výnimočné. 

Ide o termín, dokedy sa majú NDS prihlásiť záujemcovia o zákazku. Pôvodný údaj označila NDS v oznámení za nesprávny.

Tender vyhlásili diaľničiari v septembri tohto roka, kontrakt s víťazom plánujú podpisovať na štyri roky. Odhadovaná cena 9,5 milióna eur je horný limit bez DPH.

„Predmetom zákazky je poskytnutie služby zberu dát a identifikácie evidenčných čísiel v dopravnom prúde predovšetkým pre účely kontroly úhrady elektronických diaľničných známok po 1.1. 2021,“ píše Národná diaľničná.

Momentálne funguje pokutovanie čiernych pasažierov vďaka kamerám. Konkrétne NDS ich má podľa údajov spred troch rokov 114.

Kamery snímajú poznávacie značky vozidiel na diaľniciach a rýchlostných cestách. Nasnímané údaje sa automaticky porovnávajú s databázou áut, za ktoré je uhradená diaľničná známka. Register o úhradách má firma SkyToll, ktorá je dodávateľom predajného systému e-známok.

Pokutovanie štát rieši cez štátny Jednotný informačný systém v cestnej doprave, odkiaľ putujú podklady na vyrubenie pokuty na okresné úrady. Tie by mali potvrdené pokuty posielať priamo do schránok šoférov.

Zdieľať

Boeingu spadol zisk o polovicu. Dôvodom je nútená odstávka lietadiel 737 Max

Boeingu v 3. štvrťroku klesol čistý zisk medziročne o 51 % na 1,17 miliardy dolárov. K prepadu prispeli negatívne dosahy vynútenej odstávky strojov 737 Max po dvoch tragédiách. Akcie firmy reagovali na výsledky miernym rastom.

Boeing naďalej očakáva obnovenie prevádzky lietadiel 737 Max vo 4. kvartáli, píše Reuters.

„Našou najvyššou prioritou zostáva bezpečný návrat 737 Max do služby,“ vyhlásil šéf Boeingu Dennis Muilenburg.

Novinky Boeingu v kocke:

  • celkové tržby Boeingu v 3. štvrťroku dosiahli takmer 20 miliárd dolárov, medziročne klesli o 21 percent;
  • výrobca dodal v 3. kvartáli zákazníkom 62 komerčných lietadiel, pred rokom ich bolo výrazne viac, až 190 kusov;
  • v utorok prišiel o miesto riaditeľ divízie komerčných lietadiel Kevin McAllistera, ktorý dohliadal na výrobu strojov 737 Max.

Prevádzka lietadiel 737 Max je celosvetovo pozastavená od polovice marca po dvoch tragédiách, ktoré sa stali so zhruba 5-mesačným odstupom.

V Indonézii a Etiópii pri nich zahynulo spolu 346 ľudí.

V marci Boeing tiež pozastavil dodávky 737 Max zákazníkom.

Zdieľať

Väčšina slovenských miest plánuje zvyšovanie dane z nehnuteľností a ďalších poplatkov, aby vykryli výpadky príjmov, ktoré budú mať samosprávy v dôsledku viacerých nových zákonov, najmä novelizácie zvyšujúcej nezdaniteľnú časť príjmov fyzických osôb.

Po stredajšom rokovaní to z diskusie prezídia Únie miest Slovenska tlmočil predseda únie a primátor Trenčína Richard Rybníček.

„Môžem jednoznačne povedať, že sa tak chystá urobiť vyše 95 percent členov ÚMS,“ skonštatoval. Členmi únie je približne tretina miest na Slovensku, v ktorých žijú asi dve tretiny mestského obyvateľstva.

Podľa Rybníčka budú však k rovnakému kroku donútené aj mnohé obce.

„Dôvod je rovnaký ako v prípade miest, zabezpečiť zdroje na to, aby služby, ktoré v rámci svojich kompetencií samosprávy poskytujú, udržali minimálne na rovnakej úrovni ako v súčasnosti a zároveň sa pripravili aj na ekonomicky horšie časy, ktoré nás čakajú,“ zdôraznil Rybníček.

Viceprezident ÚMS a primátor Hlohovca Miroslav Kollár zároveň podotkol, že samosprávy nemajú inú možnosť, keďže sú povinné zostavovať vyrovnaný alebo prebytkový rozpočet. „Ak nezvýšia dane, nebudú tak môcť urobiť,“ skonštatoval.

Rybníček zopakoval, že chystané nepopulárne opatrenia sú dôsledkom viacerých zákonov, ktoré v poslednom období zákonodarcovia prijali a premietajú sa do výšky výdavkov samospráv.

„Sú to tzv. chodníková novela, obedy zadarmo, veľmi výrazné zvýšenie nezdaniteľnej časti príjmu fyzických osôb, ale aj novela zákona o sociálnych službách a tiež novela o základných požiadavkách na bezpečnosť detských ihrísk, to všetko zvyšuje naše výdavky,“ upozornil.

Odmietol zároveň argumentáciu poslancov, že mestá a obce majú pri lepšom výbere daní a pri zvýšených príjmoch v posledných rokoch dostatočné zdroje na financovanie nových opatrení. Rybníček tvrdí, že zvýšené výdavky v dôsledku sociálnych balíčkov a ďalších legislatívnych úprav zvyšujú výdavky nad úroveň príjmov.

Rybníček v súvislosti so stredajším rokovaním prezídia ÚMS potvrdil, že jednou z priorít únie je pokračovať v príprave reformy verejnej správy.

„Budeme tvrdo vyžadovať od budúcej vlády i parlamentu, aby sa vytvorila komisia pre štrukturálnu reformu štátnej a verejnej správy,“ dodal s tým, že chce spolupracovať aj so Združením miest a obcí Slovenska. (tasr)

Zdieľať

Billa v tichosti spustila novú službu nakupovania s mobilom. Zákazník s vernostnou kartou si môže smartfónom priebežne skenovať tovar počas nákupu. Pri odchode z predajne ho nemusí vykladať pri pokladni, ale rovno zaplatí.

Obchodník sprístupnil službu zatiaľ v troch bratislavských a jednom trnavskom supermarkete, píšu Živé.sk.

Zákazníkovi v predajni stačí na nakupovanie smartfón s fotoaparátom, do ktorého si stiahne aplikáciu.

„Pre pridanie položky na virtuálny blok stačí na kameru naskenovať našu špeciálnu cenovku a ona sa tak vloží do zoznamu,“ opisuje funkciu Billa.

Keď zákazník skončí s nakupovaním, príde k pokladni, ukáže mobil a pracovníkovi zaplatí. Tovar netreba vykladať na pás, predavač však môže nákup skontrolovať.

Podobnú službu nakupovania so skenerom alebo mobilom ponúka už dlhší čas konkurenčné Tesco.

Zdieľať

Europarlament chce viac peňazí na inovácie a zmrazenie financií Ankare. Viac podporiť by sa mal v rozpočte aj boj proti klimatickým zmenám, študentský program Erasmus, opatrenia v oblasti migrácie a zamestnanosť mladých. (čtk)

Zdieľať

Nissan plánuje znižovanie kapacít. V hre je aj koniec značky Datsun

Nissan zvažuje ukončenie výroby áut pod značkou Datsun, plánuje aj znižovanie produkčných kapacít vo viacerých závodoch. Zmeny sú súčasťou zámeru zoštíhliť podnikanie a zvýšiť ziskovosť biznisu.

Automobilka mení stratégiu, ktorú vytýčil predchádzajúci líder Carlos Ghosn. Jej súčasťou boli ambiciózne ciele predaja v Spojených štátoch a na ďalších trhoch, píše Reuters.

Vychádza z informácií nemenovaných zdrojov, Nissan sa k nim odmietol vyjadriť.

Prečo to má Datsun nahnuté:

  •  vytratil sa z trhu v 80. rokoch minulého storočia, Nissan značku oživil pod Ghosnovým vedením a oslovuje ňou zákazníkov na rýchlo rastúcich trhoch;
  • modely Datsun sa vyrábajú v Indonézii, Indii a Rusku, ktoré patria k hlavným odbytiskám tejto značky;
  • Datsun a Nissan sa navzájom kanibalizujú na viacerých trhoch.

„Skončíme s podporou dvoch mainstreamových značiek na trhu, kde máme jedno- alebo dvojpercentný podiel,“ cituje Reuters nemenovaný zdroj.

Kde osekajú kapacity:

Kandidátmi na znižovanie výrobných kapacít sú všetky krajiny, v ktorých má Nissan produkčné závody, s výnimkou Číny.

Plán nepočíta s kompletným zatvorením žiadnej fabriky.

V USA, ktoré sú jedným z najväčších trhov Nissanu, chce firma skončiť s kupovaním si trhového podielu prostredníctvom predaja áut požičovniam a ďalším prevádzkovateľom flotíl za výrazné zľavy.

Pod Ghosnom sa Nissan snažil dosiahnuť ciele predaja za každú cenu. Tieto praktiky ničili ziskovosť a podkopávali imidž firmy.

Nissan by mal nové strategické plány oznámiť tento mesiac.

Pred niekoľkými dňami vymenil výkonné vedenie. Šéfom sa stal Makoto Uchida, ktorý doteraz riadil biznis Nissanu v Číne.

Zámerom Nissanu je aj získať zdroje, aby sa mohol viac sústrediť na americký a čínsky trh.

Zdieľať

Štátny tajomník ministerstva financií Radko Kuruc sa vzdal funkcie na vlastnú žiadosť. V rezorte pôsobil od roku 2012, keď začínal ako poradca ministra a riaditeľ odboru, neskôr sa stal štátnym tajomníkom. Predtým pôsobil v NBS aj v Inštitúte hospodárskej politiky.

V súčasnosti pôsobí ešte ako podpredseda dozornej rady v národnej lotériovej spoločnosti Tipos, je predsedom Dozornej rady Slovenskej konsolidačnej a predsedom Dozornej rady SZRB Asset Management.

Ministerstvo financií malo doteraz dvoch štátnych tajomníkov. Druhou je tajomníčka Dana Meager, ktorá je na ministerstve od roku 2016.

„Radko Kuruc bude naďalej pôsobiť na ministerstve ako externý poradca ministra pre oblasť rozpočtu. Ministerstvo financií nateraz neplánuje obsadiť uvoľnené miesto štátneho tajomníka a bude pracovať iba s jednou štátnou tajomníčkou, Danou Meager,“ informoval tlačový odbor rezortu financií.(tasr)

Zdieľať

Vláda s pripomienkami schválila zlúčenie dvoch operačných programov. Dotácie na výskum presúva pod ministerstvo dopravy, čím chce zabrániť prepadnutiu eurofondov. Proti zmene sa postavila SAV a päť najväčších univerzít.

Akadémia a univerzity žiadajú, aby boli prostriedky z operačného programu Výskum a inovácie skutočne použité na vedu. Tiež sa obávajú, že pri spájaní programov sa čerpanie ešte viac spomalí.

Predseda SAV Pavol Šajgalík a rektori zároveň žiadajú urýchlené dokončenie odborného hodnotenia projektov Dlhodobého strategického výskumu tak, aby sa z programu začali čerpať financie od začiatku roku 2020.

Žiadajú aj vyhlásenie výzvy na Univerzitné vedecké parky a výskumné centrá tak, aby sa prostriedky mohli začať čerpať už v roku 2020.

„Štát si momentálne neplní dôsledne svoje záväzky, ktoré vyplývajú z medzinárodných zmlúv, ako napríklad záväzky voči CERN-u. Je nevyhnutné, aby boli v najbližších dňoch tieto záväzky vyrovnané a krajina tak nemusela čeliť zastaveniu rozbehnutých projektov a medzinárodne negatívnej odozve,“ vyplýva z ich spoločného vyhlásenia. (tasr)

Zdieľať

PSA zvýšila tržby, potiahli ju drahšie SUV modely

Automobilka PSA Group v 3. štvrťroku zvýšila tržby medziročne o 1 percento na 15,6 miliardy eur, počet predaných vozidiel jej však klesol o 4 percentá. Výsledky podporil silný dopyt po drahších SUV modeloch.

Skupina sa v 3. kvartáli pasovala s oslabeným globálnym dopytom po autách, najvýraznejšie jej klesol predaj v Číne.

Dohromady PSA predala 675 tisíc vozidiel. Ťahúňom odbytu boli populárne modely, ako sú Peugeot 508 a Citroën C5 Aircross, uvádza Bloomberg.

Výsledky skupiny príliš nepohli jej akciami, klesli o 0,3 percenta. Od začiatku tohto roka sa však vyšvihli o 28 %.

Ako sa drží PSA na kľúčovom európskom trhu:

  • v Európe, kde Peugeot generuje veľkú časť tržieb, sa jeho tohtoročný predaj vyvíja solídne. Najmä pri porovnaní s rivalmi Renaultom a Volkswagenom;
  • podľa štatistík Asociácie európskych výrobcov automobilov klesol európsky trh v období od januára do septembra medziročne o 1,6 percenta. Odbyt PSA zaostal len o 0,2 percenta;
  • „Momentum skupiny v Európe je silné, zvýšili sme trhový podiel. Naďalej čelíme výzvam na rozvíjajúcich sa trhoch, osobitne v Číne,“ hovorí finančný šéf PSA Philippe de Rovira.

PSA potvrdila svoje ciele do roku 2021. V Európe očakáva zníženie celkového dopytu po automobiloch o 1 percento. Čínskemu trhu prognózuje pokles o 7 percent, píšu Financial Times.

 

Zdieľať

Slovensko.Digital a Nadácia Zastavme korupciu vyzvali prezidentku Čaputovú, aby nepodpísala novelu o verejnom obstarávaní. Zmeny, ktoré pretlačili poslanci Ľubomír Vážny a Peter Marček, vytvárajú priestor na to, že IT zákazky sa budú obstarávať v utajenom režime.

Mimovládky pripomínajú, že v tomto období sa očakáva pomerne vysoký počet obstarávaní IT projektov financovaných z eurofondov/OPII a spadajúcich aj pod kritickú infraštruktúru, napríklad Ústredný portál verejnej správy/slovensko.sk.

Aktuálne je schválených viac ako 50 štúdií uskutočniteľností v hodnote rádovo stoviek miliónov eur.

Veľké množstvo projektov predstavujú IT riešenia na podporu bežnej agendy jednotlivých úradov, podporné manažérske systémy, riešenia na spracovanie a anylýzu dát a pod. Ak majú byť tieto plánované projekty preplatené z európskych fondov, musia sa obstarávania začať v najbližších mesiacoch.

„Existuje teda riziko, že po zmenách v zákone by sa veľká časť projektov mohla obstarávať v netransparentnom, utajenom režime. Jednoducho povedané, množstvo aj štandardných IKT zákaziek by sa mohlo obstarávať v utajenom režime, platnom napríklad pre nákupy tankov,
obrnených transportérov, alebo vybavenia pre Slovenskú informačnú službu,“ uviedli mimovládky.

Slovensko.Digital a Nadácia Zastavme korupciu pripomínajú, že Vážneho a Marčekove návrhy, ktoré v parlamente prešli, „neboli nikdy súčasťou odbornej diskusie na príslušných fórach, aj keď na to existujú záväzné legislatívne mechanizmy“.

Tu sú kritizované zmeny v zákone, ktoré navrhli poslanci Ľubomír Vážny a Peter Marček:

● zaradenie zákaziek týkajúcich sa takzvaných citlivých informácií o kritickej infraštruktúre do nákupov realizovaných v tzv. obrannom režime a utajenie informácií o takomto verejnom obstarávaní

● právo verejného obstarávateľa prakticky svojvoľne odmietnuť uzatvoriť zmluvu s víťazom verejného obstarávania na kritickú infraštruktúru alebo v súvislosti s ňou z dôvodu nesplnenia podmienok ochrany citlivých informácií, ktoré dnes nie sú nikomu
známe

● skrátenie možnosti začať kontrolu zákonnosti verejného obstarávania úradom na 10 dní odo dňa zastavení konania o námietkach

● zvýšenie kaucie pri námietkach proti nezákonnosti súťažných podmienok na maximálnu hranicu 50 000 eur z pôvodných 10 000 eur

● bezvýhradná povinnosť čiastkovej náhrady trov konania v prípade odmietnutia podnetu ku kontrole zo strany verejnosti alebo protikorupčných organizácií

Aké problémy a riziká prináša novela:

– sťaží sa prístup podnikateľských subjektov, verejnosti k informáciám a predmetom týchto zákaziek

– sťaží sa verejná kontrola týchto zákaziek

– na účastníkov týchto zákaziek môžu byť kladené nároky na potrebu mať bezpečnostné previerky a pod. a to už len na moment, aby sa mohli oboznámiť s podrobnejšou dokumentáciou zákazky

– za kritickú infraštruktúru môže byť v podstate prehlásený ľubovoľný prvok/IT riešenie, takéto rozhodnutie realizuje vláda SR na podnet MV SR ako gestora zákona kritickej infraštruktúry, jednotlivé OVM žiadajú MV SR

– citlivou informáciou o kritickej infraštruktúre podľa zákonnej definície môže byť taktiež akákoľvek informácia

– opatrenie znižuje transparentnosť nakladania s verejnými zdrojmi

– opatrenie znižuje hospodársku súťaž, pre MSP a “nových” dodávateľov je opatrenie diskriminačné, existujúci dodávatelia by sa mali považovať za takých, ktorí spĺňajú požiadavky

– zaradenie prvkov kritickej infraštruktúry do obranných nákupov nevyplýva zo smernice č. 2009/81/ES, ktorá sa má v prvom rade vzťahovať na zákazky oblasti vonkajšej a vnútornej bezpečnosti štátu

– otázna je možnosť preplatiteľnosti takto obstaraných projektov z pohľadu eurofondov a auditov EK

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať