Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Finax začína využívať tvárovú biometriu, jej potenciál si overí až v Poľsku

Obchodník s cennými papiermi Finax začal na overovanie nových klientov využívať tvárovú biometriu. Na Slovensku ju používa len Tatra banka a testuje aj Slovenská sporiteľňa. Finax tvrdí, že je prvý broker v Európe s takýmto overením klientov.

Čo je na tom zaujímavé:

  • Pomocou rozpoznania tváre môže broker na diaľku identifikovať človeka a overiť jeho občiansky preukaz cez web. To musí urobiť vzhľadom na zákon o zamedzení prania špinavých peňazí
  • Investície do indexových fondov môžu byť vďaka technológii dostupnejšie pre viacerých a špeciálne mladších klientov, ktorí si na takéto novinky potrpia
  • Technológia zrýchľuje registráciu a aktiváciu zákazníckeho účtu (neskôr aj zmeny pri výmene dokladov) a odbremeňuje klientských pracovníkov

Šéf Finaxu Juraj Hrbatý hovorí, že všetko zariadili so slovenskými firmami. “Na Slovensku máme veľmi talentovaných programátorov a dokázali sme, že aj slovenské firmy sa vedia vo svete technologicky presadiť,“ pokračuje.

Pripomína, že tvárovú biometriu zatiaľ nevyužívajú ani najmodernejšie online banky ako Revolut či N26.

Ako to funguje:

  • Na biometrickú verifikáciu klientov Finax využil technológiu slovenskej spoločnosti Innovatrics podnikateľa Jána Luntera. Využíva ju aj Tatra banka, ktorá túto technológiu zaviedla začiatkom roka. Testuje ju Slovenská sporiteľňa. Innovatrics má väčšinu zákazníkov v zahraničí.
  • Technológia web-based od firmy Wezeo zasa overuje totožnosť bez potreby stiahnuť  aplikáciu. J. Hrbatý tvrdí, že ide o európsky a možno aj celosvetový unikát.
Foto – Finax

Podľa J. Hrbatého je tvárová biometria extrémne dôležitá najmä preto, že Finax chce expandovať v zahraničí. “Tento týždeň by sme mali spustiť našu službu pre poľských  zákazníkov,” hovorí. Práve na trhu ako je Poľsko podľa neho treba mať proces absolútne digitalizovaný. “Tu vieme získavať stovky až tisícky zákazníkov denne a postačí nám minimálny počet poľsky hovoriacich zamestnancov,” dodáva.

Na prelome roka chce Finax vstúpiť na ďalší trh a budúci rok ešte na dva veľké východoeurópske. Tie zatiaľ nekonkretizuje.

Ako sa overuje totožnosť: 

  • Počas registrácie klient nahráva preukaz totožnosti, ktorého súčasťou je aj fotografia klienta. Potom urobí svoju fotografiu online.
  • Tá sa na základe charakteristických čŕt porovnáva s črtami tváre na občianskom preukaze.
  • Vykoná sa aj overenie živosti. Pri ňom sa sleduje, či klient pohybuje očami a sleduje červený bod na obrazovke.
  • Algoritmus vyhodnocuje percentuálne zhody a pri dosiahnutí miery istoty vysoko nad 90 % overí identitu zákazníka.
  • Benefitom tvárovej biometrie je aj skenovanie údajov na preukaze totožnosti prostredníctvom technológie OCR. Osobné údaje z preukazu totožnosti už klient nemusí vypisovať.

Investovanie do indexových fondov je len jednou z možností, kam môžu ľudia umiestniť svoje voľné prostriedky. V bankách sú síce v bezpečí, sú chránené Fondom ochrany vkladov, no úročenie je mizivé. V inflačnom prostredí teda peniaze v bankách strácajú na svojej reálnej hodnote.

Dlhodobé a pravidelné investovanie by malo sporiteľom pomôcť pripraviť sa na dôchodok, peniaze od štátu totiž najmä mladším ročníkom nebudú stačiť.

Investovať možno rôzne, závisí od vyspelosti investora, jeho potrieb, času, na ktorý chce odložiť peniaze bokom.

Podielové fondy sú tradičnou voľbou, ponúkajú sa aj v rámci bankových skupín.

Ľudia môžu investovať aj priamo do konkrétnych cenných papierov, v ostatnom čase neraz smerujú svoje prostriedky aj do podnikových dlhopisov.

Indexové fondy, čiže exchange traded funds (ETF), ktoré ponúka aj Finax, by mali mať na rozdiel od aktívne riadených fondov tunajších správcov väčší potenciál zárobku. Aj pre nižšie poplatky či daňové zvýhodnenia. Indexové fondy banky nezvyknú ponúkať, investovať do nich možno cez obchodníkov s cennými papiermi. J. Hrbatý tvrdí, že majú zatiaľ “niekoľko tisícok” klientov, tento rok odhaduje ich rast na “niekoľkonásobný”.

Konkurenciu v tomto prostredí Finaxu tento rok vytvorili finanční poradcovia z Partners Group, keď založili novú firmu na investovanie do indexových fondov. Partners Investments má za sebou najväčšieho sprostredkovateľa investičných služieb, a tak bude vedieť osloviť všetkých svojich klientov.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Pomôcku pre pochopenie, aký je rozdiel medzi štátnym rozpočtom a rozpočtom verejnej správy a ktorý čo obsahuje, zverejnila rozpočtová rada.

Zdieľať

Audítorka Renáta Blahová kritizuje postavenie Penty v zdravotníctve. „Ak by väčšina politikov slúžila verejnému záujmu, agresívnu finančnú skupinu by do odvetví citlivých na verejný záujem ani nepustili,“ píše v Paneli expertov.

Slovenským ekonómom, ktorých sme pozvali do Panela expertov Denníka E, sme tento týždeň položili otázku:

Ako by sa verejnosť, podnikatelia, politici a verejné inštitúcie mali správať k Jaroslavovi Haščákovi a jeho firmám po tom, čo je už preukázané, že v minulosti spoluorganizoval korupčné schémy v prostredí vrcholovej politiky?

Renáta Bláhová, daňová poradkyňa BMB Partners a prezidentka The International Fiscal Association na Slovensku:

Verejnosť by mala byť vo vlastnom záujme vnímavejšia už aj na potenciálny konflikt verejného záujmu (zdravie občanov) so súkromným (maximalizácia zisku finančnej skupiny). Napríklad hromadné výzvy občanov na bojkot ZP Dôvera sa začali až po zverejnení nahrávok. Dôležité je, že to je krok správnym smerom a verejnosť začína byť na korupciu citlivejšia.

Ak by väčšina politikov slúžila verejnému záujmu, agresívnu finančnú skupinu by do odvetví citlivých na verejný záujem ani nepustili. V žiadnej z krajín EÚ sa do zdravotníctva takým dominantným a agresívnym spôsobom súkromný kapitál neinfikoval.

Rovnako platí, že by sa aj seriózne podnikateľské subjekty, najmä tie, ktoré kladú dôraz na corporate governance, mali voči subjektu, ktorý je zapojený do masívnej korupčnej schémy, jednoznačne vymedziť. Je to v konečnom dôsledku v ich podnikateľskom záujme, korupčné prostredie nie je dlhodobo udržateľné a ohrozuje aj ich existenciu.

Boj proti korupčným praktikám je, pravdaže, témou aj v iných krajinách. Na ilustráciu čitateľom pripomeniem najväčšie prípady u našich susedov: Pandur v ČR (2006) a Buwog v AT (2004).

V prvom bol napriek nejasnej dôkaznej situácii český lobista Dalík už po 8 rokoch od začiatku procesu právoplatne odsúdený za korupciu štátnych úradníkov.

V druhom rakúska verejnosť aj obžalovaní lobisti a poradcovia bývalého rakúskeho ministra financií Grassera už 10 rokov od spustenia vyšetrovania korupčnej aféry čakajú na ukončenie komplikovaného, ale dôkladného a verejnosti prístupného súdneho procesu. Z verejných inštitúcií sú, pravdaže, v oboch procesoch rozhodujúce súdy a prokuratúra.

Držme si palce, aby sme sa v boji proti korupcii posúvali správnym smerom; nadchádzajúce voľby sú dôležitým míľnikom. Správnou voľbou tak môže prispieť každý z nás. A nezabúdajme, že naša krajina sa vo vnímaní korupcie od svojich susedov až tak nelíši. Ak sa vám to nezdá, kliknite si na interaktívnu mapu.

Čítajte aj odpovede ostatných členov Panelu expertov

Zdieľať

Skupina CMI, ktorú spoluvlastní Daniel Křetínský, kúpila podiel 4,07 percenta v spoločnosti ProSiebenSat.1 Media. Nákup podielu v nemeckej televíznej a rozhlasovej spoločnosti označila CMI za súčasť novej stratégie.

Tá spočíva v nákupe minoritných akciových podielov v európskych mediálnych spoločnostiach.

„Táto investícia prináša pre CMI aj prvok diverzifikácie, kedy po výraznejších investíciách do oblasti tlače vrátane digitálnych aktív a vstupu na trh rádií investuje aj do oblasti celoplošnej televízie, ktorá je spoločne s internetom dominantným formátom na reklamnom trhu,“ uviedla skupina Czech Media Invest.

Křetínský vlastní v CMI polovičný podiel. Ďalšími spolumajiteľmi sú Patrik Tkáč (40 %) a Roman Korbačka (10 %).

CMI vydáva v Česku štyri denníky a niekoľko desiatok časopisov. Vlastní aj rozhlasové stanice v Česku a v Rumunsku, od minulého roku je majiteľom aj niekoľkých francúzskych tlačených periodík, kúpila aj podiel v denníku Le Monde. (čtk)

Zdieľať

Koncern Volkswagen v septembri predal klientom 904 200 vozidiel. To je medziročný nárast o viac než 9 percent. Dôvodom rastu sú slabé výkony v rovnakom období minulého roka.

Vtedy automobilka nepredávala niekoľko modelov v súvislosti s nábehom novej procedúry merania spotreby a emisií. V Európskej únii totiž začala platiť prísnejšia metodika merania spotreby (WLTP), ktorá bola reakciou na emisný škandál.

V letných mesiacoch zasa v predstihu ponúkali automobilky vysoké zľavy, aby predali autá, ktoré normy nespĺňali. V dôsledku toho prudko vzrástol predaj v auguste. (automobilwoche, tasr)

Zdieľať

Ako sa správať k Pente: Odpovedajú Mikloš, Blahová, Ovčarik, Molnárová, Hirman, Kovalčík, Vašáková, Svorenčík, Ježíková a Melioris

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Ivan Mikloš o tom, ako sa správať k Pente po zverejnení nahrávok Gorily: „Keďže cítim politickú spoluzodpovednosť, myslím si, že mi neprislúcha dávať rady žiadnym ľuďom ani inštitúciám v tom, ako by sa mali správať voči Jaroslavovi Haščákovi a jeho firmám.“

Zdieľať

Silné overovanie klientov dostalo odklad

Banky v Európe dostali odklad povinnosti takzvaného silného overovania klienta. To malo prísť už od polovice septembra a týka sa napríklad platieb kartami na webe. Európsky orgán pre bankovníctvo (EBA) nastavil nový termín na koniec budúceho roka.

Centrálnym bankám odporučil, aby sa nezameriavali len na kontrolu toho, či banky vo svojej úlohe pri silnom overovaní klienta uspeli. Ale mali by  aktívne sledovať aj celú prípravu.

Posun termínu zo strany EBA sa očakával, predbežné posuny konečného termínu odobrovali centrálne banky komerčným bankám po celej Európe. Nevedeli sa totiž novým pravidlám prispôsobiť. Nie preto, že by sa nepripravovali. Zaskočila ich však pred letom samotná EBA. Vydala správu so súhrnom záverov, čo silnej autentifikácii vyhovuje a čo nie. Škrtla im viac možností, s ktorými počítali.

Silné overovanie klienta, takzvané SCA (strong customer authentication) hovorí o tom, že klient musí byť vždy overený aspoň dvomi z troch faktorov. Tieto tri faktory sú: niečo, čo klient vlastní, niečo, čo vie, a overenie, kým je.

Na Slovensku aj v mnohých iných štátoch je zaužívané, že pri platení kartou na webe človek zadá údaje z karty, cez systém 3D Secure je overený a na povolenie transakcie musí zadať SMS kód, ktorý príde na jeho telefón. V kartových schémach Visa aj MasterCard sa práve 3D Secure zavádzal preto, aby boli platby bezpečné. A postupne sa zavádza jeho vyšší štandard, 3D Secure 2.0.

Lenže podľa výkladu EBA údaje o karte nie sú niečo, čo klient „vie“. A 3D Secure nič nehovorí o tom, „kým je“, aj keď sa posudzujú jeho dáta. Z dvojfaktorovej autentifikácie tak banky pri kartách spĺňajú len jednu – overenie toho, čo klient má, teda zariadenia cez SMS.

Teraz dostali banky čas. Budú hľadať riešenia, aby pravidlám EBA vyhoveli.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať